En mä tiedä.. esikoulusta... jelppiä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sitruuna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sitruuna

Aktiivinen jäsen
22.05.2004
2 393
1
38
Hitsi kun meinaavat laittaa esikoisen erityis - esikouluun.. Ja mä oon nyt alkanut sitä miettimään, että en meinaa suostua.. :ashamed: :/
Tietenkin koitan ajatella lapsen parasta.. Mutta, kun lasta on muutenkin paljon kiusattu, ja sama kiusaaja tulee samaan esikouluun, niin kai jo sekin laittaa miettimään.. Äh, en mä tiedä.
Miten te tekisitte? :|
Ja minun mielestä kun esikoulu ikä kun on vielä leikki ikä, niin miksi hitsissä sellaisita pitää erityisopetuksena ottaa.. :headwall: :/ :|

Onko täällä muita joiden lapsi ollut erityis puolella esikoulussa?? **

Ei ole vielä, mutta menee, ainakin paperit on laitettu vetämään.

Minusta sinne päästään ja normaalipaikassa olisi varmuudella enemmän kiusaamista. Etuna on ainakin pieni ryhmä ja yksilöllisyys. Ei ole mitenkään rauhallista olla jossain yli 20 lapsen meluisassa ryhmässä, missä saa pärjätä aika lailla itsekseen, erityisryhmässä on vähän lapsia ja siellä on avustajia mukana eli yhtä aikuista kohden ei ole montaa lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
MIKÄ on se syy, miksi teidän lapsi pitäis laittaa erkka-eskariin?? Kai siihen joku selkeä syy on?

Itse asiassa en tiedä tarkkaa syytä... Mut siis lapsi oli psykologian testissä, ja lapsi on ujo, ja siellä laski vain 5, kotona laskee 20, jos ylikin.
Laskee myös ruotsiksi, sekä sanoo muutaman enkun sanoja, sekä ruotsinkielisiä sanoja.
Näitä se psyko ei uskonut kun ei ollut itse kuullut.
Lapsi on ujo/ arka, kai ei nykyään saa sellaisia lapsia olla..:/

Alkuperäinen kirjoittaja Sitruuna:
MIKÄ on se syy, miksi teidän lapsi pitäis laittaa erkka-eskariin?? Kai siihen joku selkeä syy on?

Itse asiassa en tiedä tarkkaa syytä... Mut siis lapsi oli psykologian testissä, ja lapsi on ujo, ja siellä laski vain 5, kotona laskee 20, jos ylikin.
Laskee myös ruotsiksi, sekä sanoo muutaman enkun sanoja, sekä ruotsinkielisiä sanoja.

:o Eihän tuo voi olla totta! Ei lasta ujouden takia erkka-ryhmään saa siirtää! Vaadit KUNNOLLISEN selityksen, MIKSI lapsi pitäis siirtää erityisryhmään, ja toisekseen, videoi lasta kotona sille psykologille, jos ei muu auta! Mä en jaksa uskoa, et 2000-luvulla on jossain NÄIN kökköä toimintaa, kun lapsesta on kyse... :headwall:

Miten neuvolan KEHU-meni ? Sen perusteella kai on psyk.testeihin laitettu alunperinkin, ei niitä kaikille tehdä.

:o Eihän tuo voi olla totta! Ei lasta ujouden takia erkka-ryhmään saa siirtää! Vaadit KUNNOLLISEN selityksen, MIKSI lapsi pitäis siirtää erityisryhmään, ja toisekseen, videoi lasta kotona sille psykologille, jos ei muu auta! Mä en jaksa uskoa, et 2000-luvulla on jossain NÄIN kökköä toimintaa, kun lapsesta on kyse... :headwall:

On ujo/arka kun on toisia ihmisiä, kotona sellainen ettei pysy hetkeäkään paikalla.. Mut niinhän ne lapset ovat:)
Ja hänellä on ollut jossain asioissa kans hankala oppia, mm. saksilla leikkaaminen, jne.. Eli kestää kauemmin joku asia oppia.
Mut siis en nyt tiedä.. Kun mun mielestä hän voisi olla normi esikoulussa ja jos tulisi ongelmia niin sitten siirtää..
Vaikeeta..

Ja minun mielestä kun esikoulu ikä kun on vielä leikki ikä, niin miksi hitsissä sellaisita pitää erityisopetuksena ottaa.. :headwall: :/ :|

**

tässä tämä tulikin!
Vaadi kunnon perustelu!
saatko kuitenkin laittaa lapsesi "tavan"eskariin mikäli tahdot?vai onko tuo erityiseskari ainut vaihtoehto,koska psykologi niin sanoo??..niin eihän ketään voi minnekkään pakottaakkaan tietysti...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Miten neuvolan KEHU-meni ? Sen perusteella kai on psyk.testeihin laitettu alunperinkin, ei niitä kaikille tehdä.

oli alunperin joku normi psyko käynti, ja sit halusi nähdä uudestaan puheen takia (se psyko siis) jne..
vai
mitä tuolla tarkoitit?

Meidän poika menee kans erityiskouluun eskariin, nyt syksyllä. Menee sinne siksi, koska ei pärjäisi normaalikoulussa, hällä kehitysviive. 11 vuotinen oppivelvollisuus, aloittaa siinä samassa koulussa sitten 1.luokan.

Minä en ymmärrä mikä ongelma tässä on. Jos lapsi on ujo ja arka, ja kädentaidot vielä ikään nähden heikot, niin hänellehän on loistava mahdollisuus jos saa yksityiskohtaisempaa ohjausta pienemmässä ryhmässä.

Paremmat eväät sitten peruskouluunkin.

Hienoa, että paikkakunnallanne tarjotaan tuohon mahdollisuus :)

Alkuperäinen kirjoittaja :(:

**

tässä tämä tulikin!
Vaadi kunnon perustelu!
saatko kuitenkin laittaa lapsesi "tavan"eskariin mikäli tahdot?vai onko tuo erityiseskari ainut vaihtoehto,koska psykologi niin sanoo??..niin eihän ketään voi minnekkään pakottaakkaan tietysti...

En tiedä saanko, kun oon jo laittanut nimen paperiin.
Toki me vanhemmat päätämme missä lapsi käy esikoulun.
Mua on kiusattu koko kouluajan, ja kai mä mietin siten tälläisiä asioita liian helposti.

Minä en ymmärrä mikä ongelma tässä on. Jos lapsi on ujo ja arka, ja kädentaidot vielä ikään nähden heikot, niin hänellehän on loistava mahdollisuus jos saa yksityiskohtaisempaa ohjausta pienemmässä ryhmässä.

Nini no, ehkä..:)

Mut en halua että lastani kiusataan siksi kun on erityis puolella..:/

Ja nykyään lapset kiusaavat niin pienistä asioista jo..:/

Minusta sinne päästään ja normaalipaikassa olisi varmuudella enemmän kiusaamista. Etuna on ainakin pieni ryhmä ja yksilöllisyys. Ei ole mitenkään rauhallista olla jossain yli 20 lapsen meluisassa ryhmässä, missä saa pärjätä aika lailla itsekseen, erityisryhmässä on vähän lapsia ja siellä on avustajia mukana eli yhtä aikuista kohden ei ole montaa lasta.

Mikä olisi syy? Jos saan udella?

Nini no, ehkä..:)

Mut en halua että lastani kiusataan siksi kun on erityis puolella..:/

Ja nykyään lapset kiusaavat niin pienistä asioista jo..:/

Totta(ylempi teksti ) :)ja valitettavasti totta(alempi teksti ) :/

Mikä olisi syy? Jos saan udella?

Pääasiallinen syy on, että tarvitsee dysfasiaopetusta.

Älä vain näytä epävamuuttasi lapselle. Lapset oppivat asenteet vanhemmilta. Jos kotona sanotaan, että on noloa olla erkkaopetuksessa, niin he vertaavat tilannettaan muihin.

Kiusaamiseen pitää ohjaajien puuttua, sitä ei saa sallia. Jos se jatkuu, niin aina vain ylemmälle taholle puhumaan (ph-vastaava, koulutoimen johtaja jne.).

Ihan jokaisen lapsen etu on, että erityisluokkalaisia ei erotella hävettävästi. Aina tulee olemaan eritarpeisia lapsia ja on mahtavaa, että heille tarjotaan myös yksilöllistä ohjausta.

Ikävä kyllä jos lapsesi on "erilainen" häntä todella kiusataan myös "normaali eskarissa".
Siellä erkka eskarissahan on kaikki hiukan erilaisia joten olisko parempi kuitenkin lapsellesi?
Vaikka niin paljon ymmärrystä saitkin, mutta itse olen varma että lapsellasi on jotain tarvetta erityistukeen, mutta sinä et äitinä pysty sitä näkemään. Kaltaisiasi on paljon :(

Alkuperäinen kirjoittaja niina:
Ikävä kyllä jos lapsesi on "erilainen" häntä todella kiusataan myös "normaali eskarissa".
Siellä erkka eskarissahan on kaikki hiukan erilaisia joten olisko parempi kuitenkin lapsellesi?
Vaikka niin paljon ymmärrystä saitkin, mutta itse olen varma että lapsellasi on jotain tarvetta erityistukeen, mutta sinä et äitinä pysty sitä näkemään. Kaltaisiasi on paljon :(

Joo, no arvasin että tälläisiä kommentteja tulee..:D
No, kyllä mä lapseni tunnen, ja tiedän missä asioissa hän on vähän "kömpelömpi".. Mutta onko se syy laittaa erityis puolelle...??!
Ja eikö taidot just tule paremmaksi kun harjoittelee ja tekee muiden kanssa asioita?
Arveluttaa vain hänen kiusaaminen, kun samaan esikouluun menee myös lapsi joka on tarhassa lastani jo kiusannut..
Tiedän on väärä ajattelu tapa, mutta kun en halua lapselleni sitä että häntä kiusataan - missään.

Eikös nuo asiat päätetä yhdessä neuvolan, päiväkodin henkilökunnan JA psykologin kanssa?
Psykologihan viettää lapsen kanssa sen...ööö, vartin?
Mun tietääkseni läheskään kaikkia lapsia ei edes lähetetä psykologille, eli vaikuttaa siltä, että pk:n henkilökunta on jostain asiasta ollut huolissaan.

Ei terapiat, pienryhmät ja sen sellaiset ole mikään rangaistus tai häpeän aihe, vaan lapsen parhaaksi, jos tällä on erityistarpeita. Ja väitän, ettei niihin ihan helpolla edes pääse :flower:

Yhteistyössä