En kyllä tajua,miten olin lapsena niin reipas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mua haukuttiin,tuupittiin,tönittiin,koulutaksissa vedettiin hiuksista,ulkovaatteet heiteltiin naulakosta välillä pihalle,välillä ympäri koulua,uhattiin ampua yms. Silti jaksoin käydä koulua 9 vuotta . Enää näin aikuisena en jaksaisi,jos muut käyttäytyisivät noin.

Lapsena uusiutumiskyky, joustavuus ja toiveikkuus on niin mahtavaa. Edellisen päivän kiusaaminen on kauan aikaa sitten tapahtunut, ja lapsi pystyy odottamaan että jospa tänään olisi edes vähän kiva päivä. Aikuinen ei siihen pysty.

Kyllä mä pyysin apua. Vanhemmat tiesi koulukiusaamisesta,opettajat tiesivät,rehtori tiesi jopa koulutoimenjohtaja tiesi. Kunnassa ei ollut kuin yksi koulu,niin en voinut vaihtaa koulua eikä eläkkeellä olevat vanhempani halunneet muuttaa.

Kurjaa. Mun mielestäni kiusatun ei pitäisi koskaan joutua muuttamaan. Sehän tarkoittaa sitä, että kiusaajien annetaan olla, Mutta tiedän, että näin tapahtuu.

Kurjaa. Mun mielestäni kiusatun ei pitäisi koskaan joutua muuttamaan. Sehän tarkoittaa sitä, että kiusaajien annetaan olla, Mutta tiedän, että näin tapahtuu.
Joo ja "hauskinta"tässä on varmaan se,kun kaikki ajatteli,että se pieni pientila jää meille sisaruksille perinnöksi. Se sanottiin aina syyksi ,ettei voinut muuttaa. No äiti ja isä myi sen kun olivat n 70v ja tuhlasivat ne vähät rahat jotka siitä sai. Myivät sen vielä ihan liian halvalla.

Joo ja "hauskinta"tässä on varmaan se,kun kaikki ajatteli,että se pieni pientila jää meille sisaruksille perinnöksi. Se sanottiin aina syyksi ,ettei voinut muuttaa. No äiti ja isä myi sen kun olivat n 70v ja tuhlasivat ne vähät rahat jotka siitä sai. Myivät sen vielä ihan liian halvalla.
Sehän oli hyvä että vanhempasi käyttivät rahat itseensä koska heidän rahojaanhan ne oli. Eipä tullut sisarusriitoja perinnöstä eikä turhia perintöveroja.

Mua haukuttiin,tuupittiin,tönittiin,koulutaksissa vedettiin hiuksista,ulkovaatteet heiteltiin naulakosta välillä pihalle,välillä ympäri koulua,uhattiin ampua yms. Silti jaksoin käydä koulua 9 vuotta . Enää näin aikuisena en jaksaisi,jos muut käyttäytyisivät noin.
samat kokemukset. mutta silloin sitä meni koska oli pakko vaan mennä ja jaksaa. vanhempien neuvo oli, että tuupi ja hauku takaisin. siinä heidän tapansa auttaa. mutta sellaista se silloin yli 50 vuotta sitten oli. oli vaan mentävä.

Joo sellaista se oli 80-luvulla.
aloitin kouluni vuonna 1969. silloin ei ollut koulukuraattoreja eikä mitään vanhempainvarttia. kouluun mentiin ja sillä selvä. ja välillä itkettiin ja mentiin. kiusausta kesti sitten koko peruskoulun ajan. ainut yhteys koulujen ja vanhempien välillä oli poissaolovihko ja joskus ilmoitus siitä, että lapsi jää arestiin ja syy.

aloitin kouluni vuonna 1969. silloin ei ollut koulukuraattoreja eikä mitään vanhempainvarttia. kouluun mentiin ja sillä selvä. ja välillä itkettiin ja mentiin. kiusausta kesti sitten koko peruskoulun ajan. ainut yhteys koulujen ja vanhempien välillä oli poissaolovihko ja joskus ilmoitus siitä, että lapsi jää arestiin ja syy.
Itse menin kouluun 1980. Ei toki ollut mitään kuraattoreja silloin.ap

Niin. En tiedä oliko 80-luvulla mitään sisäoppilaitosts,jossa olisi voinut peruskoulun käydä ja jos oli niin varmaan oli liian kallis.