En koskaan kieltäydy, kun lapseni pyytää ostamaan hänelle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja b1N6e
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

b1N6e

Vieras
kirjan. Emme ole kovin suurituloisia, mutta uskon, että kirjat ovat aina panostamisen arvoinen asia. Käymme paljon kirjakaupoissa, antikvariaateissa ja kirjastossa. Lapsemme oppi kirjaimet jo 3-vuotiaana, vaikka syntyi keskosena. Lasten kirjoja onkin kertynyt meille lähes satakunta.

Leluja tai karkkia lapsi ei koskaan edes pyydä ostamaan.

Meillä myös pieni lukutoukka. Oppi kirjaimet puolitoistavuotiaana, ja nyt parivuotiaana "lukee" yksinkertaisia sanoja ja logoja esimerkiksi kaupungilla. Kuulemma ei pitäisi olla mahdollista, mutta minkäs teet :)

Itse en pidä kirjojen määrää kovin tärkeänä, uskon että siihen pätee sama kuin itselläni vaatteisiin. Niitä ihanimpia voi olla kerralla vain tietty määrä.

Minäkin arvostan suuresti kirjoja ja olen saanut sen välitettyä onnistuneesti lapsillenikin. Kirjojen arvostaminen ja niistä nauttiminen syntyy kuitenkin mielestäni lukemisesta, ei kirjojen omistamisesta. Toki kirjarakkaina ostammekin kirjoja ja saamme niitä paljon lahjoiksi, mutta suurin osa lukuelämyksistä lainataan kirjastosta, jossa käymme 1-3 kertaa viikossa.

Jaa, no mun mielestä ei ole kyllä tarpeellista omistaa satoja kirjoja. Me haetaan kirjastosta kirjat ja omaksi ostetaan vaan sellaiset, joista lapsi tykkää ihan tosi paljon.

musta ne euron kirjat vaan on niin halpoja ja niitä tulee joka paikassa vastaan, että jos kirja vain on hyvän sorttinen niin varmasti lähtee mukaan. sitten itte kun vein kirpputorille niitä vauvakirjoja, niin tosi huonosti niitä meni kaupaksi, ja hyväkuntoisia nuppipalapelejä samoin.

en voinut mitenkään ymmärtää. luulin että ne viedään oitis.

musta ne euron kirjat vaan on niin halpoja ja niitä tulee joka paikassa vastaan, että jos kirja vain on hyvän sorttinen niin varmasti lähtee mukaan. sitten itte kun vein kirpputorille niitä vauvakirjoja, niin tosi huonosti niitä meni kaupaksi, ja hyväkuntoisia nuppipalapelejä samoin.

Mä taas ostan mielelläni vauvankirjat ja nuppipalapelit, jos ne ei oo kuolattu ja purtu piloille :) ja hinta on kohdallaan, eli 0.50 - 3€ voin maksaa, monet pyytää vähän liikaa.... meidän vaavi on 6 kk ja tykkää kirjoista jo nyt, paljon luetaan ja katellaan niitä.

Meilläkin ostetaan kirjoja, nyt viimeksi löysin jättimäisen Barbapapan kirjaston poistomyynnistä ja hyväkuntoinen tapaus oli. Samoin meillä on monta Tatu & Patu-kirjaa, nekin poistomyynnistä alk. 0,50€/kpl. :) Ei käy kalliiksi ja silti kirjat on saatu hankittua omaksi.

Meillä myös arvostetaan kirjoja tosi paljon. Jo 2kk vanhalle vauvallekin aloin näyttämään kirjoja :D. Nyt kun on 3,5kk niin joka päivä "luetaan" pari kirjaa, vähän enempikuvaisiakin, vauva kääntelee itse sivuja :D. Viihtyy siinä todella hyvin sylissä katsellessa. Isompiakin ollaan tietysti aina kannustettu lukemaan.

Minä laitoin just 7 muovikassillista kirjoja Fidalle... eivät enää mahtuneet, niin päätin luopua osasta. Kumminkin taas parin vuoden kuluttua saan tehdä saman.

Meillä ei osaa kirjaimia kumpikaan lapsista, eikä edes tapaile lukemista. Minäkin opin vasta ekalla lukemaan, kovan väännön jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä myös;28026148:
Meillä myös pieni lukutoukka. Oppi kirjaimet puolitoistavuotiaana, ja nyt parivuotiaana "lukee" yksinkertaisia sanoja ja logoja esimerkiksi kaupungilla. Kuulemma ei pitäisi olla mahdollista, mutta minkäs teet :)

Itse en pidä kirjojen määrää kovin tärkeänä, uskon että siihen pätee sama kuin itselläni vaatteisiin. Niitä ihanimpia voi olla kerralla vain tietty määrä.

Ei lapsi osaakaan lukea, vaan osaa yhdistää logot/lyhyet sanat tiettyyn tuotteeseen. Ihan siinä missä mukula osaa tunnistaa, että koira on koira ja hauki on kala.

sitten itte kun vein kirpputorille niitä vauvakirjoja, niin tosi huonosti niitä meni kaupaksi, ja hyväkuntoisia nuppipalapelejä samoin.

Ei tule muuta mieleen kuin että hinta liian kova tai kunto liian huono, tai molemmat. Mä vein just paljon sellasia paksusivuisia pikkulasten kirjoja kirppikselle. Ensimmäiset vietiin käsistä sillon kun vasta olin laittamassa tavaraa esille :D Hinnat olivat 0,15-2 euroa. Jopa huonompikuntoiset meni, sellaset joista ajattelin ettei kukaan huoli edes tolla parilla kymmenellä sentillä.

[QUOTE="Heh";28026463]Ei lapsi osaakaan lukea, vaan osaa yhdistää logot/lyhyet sanat tiettyyn tuotteeseen. Ihan siinä missä mukula osaa tunnistaa, että koira on koira ja hauki on kala.[/QUOTE]

Jos olet lukutaitoinen, niin huomaat kyllä, että käytin "lukea"-sanan ympärillä hipsuja. Ei tuon lapsen touhu vielä lukemista olekaan, mutta ylipäätään kirjaimien tunnistamisen puolitoistavuotiaana ei pitäisi olla neurologisesti mahdollista. Näin ainakin kerrottiin sukulaislapsen vanhemmille muutama vuosi sitten.

Muuten noiden logojen suhteen kysymys ei ole siitä, että lapsi yhdistäisi ne tiettyihin tuotteisiin. Tai varmaan yhdistääkin jonkun Ikean, mutta sitten taas toisinaan bongaa katukuvasta jonkin ammattiliiton nimilyhenteen, jota ei todennäköisesti ole kuullut ikinä ääneen lausuttavan.

Yhteistyössä