En jaksasi aina elää niin tiukilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhake
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhake

Vieras
Tein kuukauden verran yötyötä ja sain 3000 käteen. Elimistö petti sitten, kun vuorot oli niin pitkiä ja minulla on yksi hankala perussairaus. Nyt taas jurppii. Samassa jamassa ollaan oltu jo vuosia. Mies on aika pienipalkkainen 1600 nettona. Ja minä kitkutan taas pikku avustuksella. Aina saa laskea kaiken ja aina loppuu rahat kesken. Nyt olen sitten vielä sairas, köyhä ja raskaana. Jotenkin vatuttaa koko elämä. Ei vaan enää jaksaisi. Eiks kukaan muu oleihan lopussa tähän kituuttamiseen?

voihan sitä ottaa tosiaan elämäänsä tollasen uhrin asenteen ja silleen välttyä ottamasta itse vastuuta omasta elämästään. sitten elämä on tosiaan aika kurjaa.

Kyllä tosiaan nykyaikana on tosi tiukkaa, kun kaikkien hinnat on noussut, tuntuu, että laskujen jälkeen jää aina vaan vähemmän ruokaan, jokan vaan kallistuu.
Itsellä on ollut samoja tuntemuksia, etten enää jaksa tätä. Itse olen vaan parjattu yh, jolla nettotulot 800?/kk, kolmen lapsen kanssa on sillä pärjättävä. Tietysti elarit ja lapsilisät, mutta tiukkaa tekee kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
nii ja voihan sitä sanoa mitä huvittaa, jos on terve.

ja kerroinko mitään sellaista, mistä voit päätellä mitään minun terveyden- tai rahatilanteestani? kerroin vaan, että asenne auttaa aina.

Ei se mua auta. Ramppaa koko ajan verikokeissa, eikä lääkkeet ole vuodessa tehonneet. Lääkäritkin ovat ihmeissään. Ja pikkupalkalla jos menee töihin, niin päivähoitomaksut vie tosi ison osan rahasta jonka tienaan. Rankat työt on lääkäri kieltänyt. Minä vaan ihmettelen, että miten voi sanoa, että kaikki on asenteesta kiinni, jos ei elä toisen elämää. Kun ei ollut syntyessäkään sitä kultalusikkaa suussa. Pelkät alkoholistivanhemmat ja perheväkivalta oli sitä mitä lahjaksi sain. Idioottihan minä olin kun tein lapsia ja menin naimisiin. Olis pitänyt opiskella pitkälle, kun olisin voinut. Sille ei enään vaan voi mitään. Eli siis idiootti, mikä idiootti.

Alkuperäinen kirjoittaja Pakko harmautua:
Meillä ei ole tuloja ollenkaan, edes sossusta, että revi siitä. Ja sairaana olen minäkin.

Ette te voi ilman mitään tuloja elää ja sossusta saatte, jos ei tuloja ole. Kukaan ei voi Suomessa elää rahatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meillä ei ole tuloja ollenkaan, edes sossusta, että revi siitä. Ja sairaana olen minäkin.

Niin varmaan, pihallako asutte, syötte lunta?

Voipi olla että ens kuusta alkaen pihalle joudutaankin. Viimesillä rahoilla käyty eilen kaupassa, eikä mistään tulossa. Ei siis mistään. Kaipa osaat tähänkin sanoa jotain viisasta?

Tämä on ikävä kyllä tositilanne eikä siis sossustakaan voi hakea, viime kuussa haettu ja sekin peritään takaisin mahdollisesta asumistuesta, jota ei sitäkään kuulu.

Siis tosiaan pyydän anteeksi et olen tosi rasittava tänään. Mut jotenkin suuresti ottaa päähän. Ottaa päähän koko oma itse. Et sekin kun miehelle tänään sanoin, että miks mä menin sun kanssa naimisiin. Ja että ei pitäs olla raskaanakaan, kun ei meil ole edes varaa ostaa käytettyy tila-auto. Me ei enää mahuta meitin autoon. Nimitin itteeni tyhmäksi paskakasaksi. Ja nyt itkettää kauheesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Revin siitä:

Ette te voi ilman mitään tuloja elää ja sossusta saatte, jos ei tuloja ole. Kukaan ei voi Suomessa elää rahatta.

Eihän me voidakaan elää, mutta se nyt vaan on tilanne että nyt on rahat loppu eikä ole mistään tulossa! Sossu perii entisetkin takaisin vaikka mistään ei mitään ole tulossa, toimeentulotukea on tän tilanteen takia vielä viime kuussa myönnetty, haluatko nähdä päätöksen takaisinperinnästä kirjallisena?!?!

Ja kyllä voi Suomessa näin käydä, en olisi ikinä uskonut. Kaupunkien väliset erot näissä sossun käytännöissäkin on huimia, jossain muualla ei tässä ahdingossa oltaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Niin varmaan, pihallako asutte, syötte lunta?

Voipi olla että ens kuusta alkaen pihalle joudutaankin. Viimesillä rahoilla käyty eilen kaupassa, eikä mistään tulossa. Ei siis mistään. Kaipa osaat tähänkin sanoa jotain viisasta?

Tämä on ikävä kyllä tositilanne eikä siis sossustakaan voi hakea, viime kuussa haettu ja sekin peritään takaisin mahdollisesta asumistuesta, jota ei sitäkään kuulu.

Mie oon tosi pahoillani puolestasi. Mua itkettää kauheesti. Kamalaa, et jollain on vielä huonommin asiat. Miten sä jaksat?

Ja kyllä voi Suomessa näin käydä, en olisi ikinä uskonut. Kaupunkien väliset erot näissä sossun käytännöissäkin on huimia, jossain muualla ei tässä ahdingossa oltaisi.

Satutko olemaan Mikkelistä? Kuulostaa ihan mikkelin meiningille...

:/

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Etkö voisi hakea jotain päivätyötä, mistä saisi vähän vähemmän palkkaa mutta työkin olisi vähemmän kuormittavaa? Helpottaisi sekin rahatilannetta.

Olen nyt yrittänyt hakea. Mut kaikki sanoo, että eivät ota mua, kun olen raskaana! Mä sain aikaisemmin aina töitä, jos hain. Mut nyt huomaan, että tietyssä tilassa ei onnistukaan!

kaikki tekeminen on menny niin rahakeskeiseksi ettei oikeen osata ja osin voidakaan nauttia mistään mikä ei maksa esim vapaa-ajalla. Mutta asennetasolla auttaa ainakin mua kun ei vertaile niin muihin vaan pitää sitä omaa tilannettaan kuin seikkailuna ja onnittelee itseään kun selvisin taas tämänkin kuukauden loppuun ja tein hyviä kirpparilöytöjä ja olen taas tähän asti pärjänny ja antaa huomisen huolehtia niistä murheista mitä tulee kun ei niitä tänään voi ratkaista.Ja auttaa muita minkä voi ja unohtaa omien murheiden turhan vatvomisen ja "itsesäälinapatuijottelun" ja keskittyy muuhun.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:

Satutko olemaan Mikkelistä? Kuulostaa ihan mikkelin meiningille...

:/

En, vaikkei täältä pitkä matka olekaan.
Olkaa oikeasti ihmiset kiitollisia vaikka tilanne olisikin väliaikasesti tuilla elämistä, niin kauan kuin pystyy vuokran ja laskut maksamaan ja saa ruokaa ja muut välttämättömyydet, ei oikeasti ole hätää.

Ap:lle, toki olen pahoillani että sinulla on kurja olo, enkä tarkoittanut tulla ketjuusi ruikuttamaan...mutta tosiaan, nykypäivänkin Suomessa voi asiat olla tässä jamassa ihan normaali-ihmiselläkin. Työhakemuksiakin on lähtenyt kymmeniä, mutta kun ei niin ei. Tuntuu että joka arkipäivä on yhtä odottamista että joko nyt kuuluisi jostain edes jotain, mutta täydellisessä hiljaisuudessa elellään - tuntuu että ainoat jotka meidän olemassaolon muistaa on velkojat.

Alkuperäinen kirjoittaja iltatähtien äippä:
kaikki tekeminen on menny niin rahakeskeiseksi ettei oikeen osata ja osin voidakaan nauttia mistään mikä ei maksa esim vapaa-ajalla. Mutta asennetasolla auttaa ainakin mua kun ei vertaile niin muihin vaan pitää sitä omaa tilannettaan kuin seikkailuna ja onnittelee itseään kun selvisin taas tämänkin kuukauden loppuun ja tein hyviä kirpparilöytöjä ja olen taas tähän asti pärjänny ja antaa huomisen huolehtia niistä murheista mitä tulee kun ei niitä tänään voi ratkaista.Ja auttaa muita minkä voi ja unohtaa omien murheiden turhan vatvomisen ja "itsesäälinapatuijottelun" ja keskittyy muuhun.

Luulen, että tuokin on vähän persoonallisuuskysymys. On olemassa ihmisiä, jotka eivät pysty ottamaan rennosti, jos ei pysty ostamaan jääkaappiin ruokaa. Siitä kärsii lapsetkin. Voishan sitä ite elää pelkällä puurolla, mut kyl lapset tarvis jotain muutakin ruokaa.

mene opiskelemaan! Siitä saa aina sen 470 e kuussa, siis korkeakoulusta... Ja jos valitsee jonkun alan jossa suurimman osan työstä voi tehdä kotona (esim. yliopistossa) niin saat vielä kodinhoitotuen päälle jos et laita tulevaa lasta tarhaan. Ja aloittaa voi vaikka kun vauva on 6 kk-1 vuosi. Saat lisätuloja ja opiskella jotain mielenkiintoista! Eli siitä vaan lukemaan pääsykokeisiin!

Alkuperäinen kirjoittaja tee näin:
mene opiskelemaan! Siitä saa aina sen 470 e kuussa, siis korkeakoulusta... Ja jos valitsee jonkun alan jossa suurimman osan työstä voi tehdä kotona (esim. yliopistossa) niin saat vielä kodinhoitotuen päälle jos et laita tulevaa lasta tarhaan. Ja aloittaa voi vaikka kun vauva on 6 kk-1 vuosi. Saat lisätuloja ja opiskella jotain mielenkiintoista! Eli siitä vaan lukemaan pääsykokeisiin!

Mulla on yks. ala mitä haluaisin lukea, mut koulu siis yliopisto on turussa. En tiedä kuinka pitkälle ois mahdollista suorittaa olematta läsnä. Jos saan minimirahaa taas äippärahana, niin voisin yrittää päästä lisätöihin taas henk.koht avustajaksi. Edellinen asiakkaani tosi varasti työeläkemaksuni. Ehkä mua vaan vatuttaa tää tammikuu, kun laskuja pukkaa normaalia enemmän. Kyl kai mä avoimessa voisin suorittaa sitä tutkinto. Mun tapauksessa suuressa määrin kyse on itsetunto ongelmasta. Tuntuu, ettei yhteiskunta ole ainakaan mun koti-äitiyttä arvostanut pätkääkään. Nyt on jo helpompi olo jotenkin. Aika ironista, mut se tuli siitä kun toisella asiat on vielä huonommin. En todellakaan iloitse toisen tuskasta, mut huomaan et ollaan vielä selvillä vesillä.

Yhteistyössä