En jaksaisi enää yhtään lastenjuhlia =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laazy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laazy

Vieras
Meillä lapset 7v ja 5v (+vauva tulossa), ja molemmille on aina pidetty ensin sukulaissynttärit (mummot, kummit, tädit, sedät), ja sitten perään erikseen kaverisynttärit 4v eteenpäin. Samaan aikaan ei ole voinut kutsua kun ei ole tilaa, ja jotenkin on tuntunut että on velvollisuus järjestää ne kaverisynttärit kun kirjaimellisesti kaikilla kavereillakin on. Sukulaisille järjestän mielelläni kemut, rakastan leipomista ja on hauskaa miettiä juhlille teema yms... mutta ne kaverikemut. Koen sen tosi, tosi uuvuttavana ja lisäksi se on helkkarin kallista lystiä. Ja koskaan ei ole tarpeeksi "hienot" juhlat vieraiden mielestä, valitusta tulee aina. Ohjelmaa pitäisi olla ihan koko ajan, eikä mitkään tylsät leikit käy. Paineet on kovat, kun kaveripiirissä nämä lastenjuhlat ovat varsinainen vuoden merkkitapahtuma ostettuine palveluineen... on taikuria ja hattarakonetta jne. Arvostelu on kovaa ja perästä kuuluu jos oli pihistelty.

Minusta tuntuu etten millään haluaisi enää yksiäkään kaverisynttäreitä. Lapset varmaan vanhasta tottumuksesta haluaisivat, mutta minua kuristaa ajatuskin siitä hässäkästä. Olenko paskaäiti jos ilmoitan vaan ettei meillä enää pidetä kaverisynttäreitä?

Miltä sinusta tuntuisi pitää synttärit esim hoplopissa tms. Silloinhan ohjelma ja tarjoilu olisi "talon puolesta". Toki se maksaa, mutta helpottaisi taakkaasi ja sitten ei voisi sinua kritisoida kemujen sisällöstä tms.
Mulla on vasta yksi lapsi, mutta kyllä se kuudennen kattauksen kohdalla alkaa jo hulina riittämään. Meillekkään ei mahdu kerralla kaikki ja sitten on pidettävä useammassa erässä.

Uskomatonta, että joissain piireissä kilpaillaan lasten synttäreiden komeudella ja VALITETAAN jos ei oo tarpeeksi prameat. Pitäkään sellaiset juhlat kuin jaksat järjestää, jos lapset juhlia toivovat. Ja annat piutpaut arvostelijoille.

Voit ihan hyvin jättää kaveri synttärit pitämättä, tai annat lasten kutsua yhden tai kaksi parasta ystävää sinne sukulais synttäreille mukaan. Mä en myöskään tykkää siitä että pitäis olla hirveästi järjestettyä ohjelmaa ja ohjattua toimintaa kokoajan, mun mielestä synttäreillä leikitään vapaata leikkiä, kun kerrankin on saatu iso kaveriporukka kasaan, joten leikit makeempia. Meillä siis on ympäristön tavoista poiketen ollut aina perus synttärit lapsilla, ei ongintaa kummempaa ohjattua toimintaa, hyvin ovat lapset keksineet itsekkin leikkejä ja pelejä, joita ei pienellä porukalla olisi voinutkaan leikkiä, eli harvinaista herkkua. Eikä meillä ole myöskään tuota ihme tapaa jakaa synttäreiltä lähtiöille jotain lahjusta...

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Bean:
Voit ihan hyvin jättää kaveri synttärit pitämättä, tai annat lasten kutsua yhden tai kaksi parasta ystävää sinne sukulais synttäreille mukaan.
Meillä on kanssa näin. Eikä mitään järjestettyä ohjelmaa, lapset leikkivät keskenään ja sitten on kaksi kierrosta syömistä. Kohta onkin jo aika lähteä kotiin.

Mä oon pitänyt vähän erilaisia synttäreitä. Sen sijaan että olen kutsunut kymmenen kiljuvaa tenavaa samaan aikaan riehumaan niin olen antanut lasten valita esim. kolme hyvää kaveria jotka tulevat yökylään synttäreille. Tai sitten kahden kaverin kanssa on päässyt leffaan tms. Ei mene sitä samaa rasittavaa riehujuhlakaavaa mutta yhtä kivoja ovat lasten mielestä.

Ymmärrän sen kilpavarustelupaineen jos lapsen kavereiden vanhemmat jenkkityyliin kekkereillä prameilevat. Helppo on sanoa, että anna piutpaut, mutta ei se niin mene. Ei kai kukaan halua arvostelluksi tulla ja tuntea itseään huonommaksi.

Yksi vaihtoehto on mahollisuuksien mukaan järjestää juhla ulkona. Jos vaikka omassa pihassa tai vanemmillasi tms olisi pihaa tai ulkoleikkimismahdollisuuksia. Sinne sitten lapset mieluiten ilman arvostelevia vanhempia rymyämään. Voisi vaikka piilottaa karkkeja tai muuta kivaa ja pitää aarteenmetsästyksen. Lapsille tarjottava tuskin on keskeisin, jos mehua ja pientä naposteltavaa söisivät. Tulen itse käyttämään tätä suunnitelmaa lapsen kasvaessa. Muurikkalettuja vaikka paistan siinä pihalla. Sekin on kiva "ohjelmanumero". Tämänkin toteutus riippuu toki lapsen iästä.

Ai, kuulostaa oudolta tuo valitusjuttu!

Musta voi tehdä sellaiset synttärit kuin hyväksi katsoo, ja ohittaa valitukset... Onhan näitä ollut, jotka ovat pillittäneet että ei ole esim. jotain läksiäislahjoja vieraille. No mut sittenhän valittavat, ne on lapsia, niillä on sosiaaliset taidot vasta ihan alkutekijöissään. Ei kantsi ottaa niin vakavasti! Jos joku valittaa, voi vaan ystävällisesti, kuten aikuinen, kysyä, että onko sulla muuten ollut kivaa.

Missä piireissä ap oikein pyörii?

Olen ollut viime vuosina useilla lastenkutsuilla ja kaikki ovat olleet "ihan tavallisia". Teemaa on voinut olla ja ohjelmana tyyliin ongintaa tai isi vääntää ilmapalloeläimiä. Kakkua ja keksiä pöydässä (eikä niitä kukaan lapsi edes ehdi juuri syödä).

Muuten lapset leikkivät ihan itsenäisesti ja hauskaa on ollut joka kerta. Eikä tulis kyllä mieleenkään, että joku alkaisi arvostella lastenkutsuja!!! :(

Ajatteletko ollenkaan lapsiasi? Kyllä kaverit on tärkeitä synttäriaikaan. Minua ainakin surettaisi, kun vanhemmat olisi halunneet kutsua vaan aikuiset eikä ollenkaan lapsia synttäreitä juhlimaan. Silloin ne ei tunnu juhlilta ollenkaan...

Yhteistyössä