En jaksa pestä lapsiani.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laiskamato
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Laiskamato:
8 vee käy kerran viikossa suihkussa, vaatteet vaihtaa joka toinen tai kolmas päivä. Vuoden vanhalla sama juttu. Kyllä nyt naama pestään, jos se oikein musta on, ja taaperolta pylly, mutta perusteellinen pesu tapahtuu vain n. kerran viikossa.

En tiedä liittyykö tämä nyt mitenkään tähän, mutta kauhistelijoille tiedoksi, taapero ei ole ollut kertaakaan kipeä, ja esikoinenkin viimeksi yli vuosi sitten oli yskässä, mutta ei muuta.

meillä 5v käy kaks kertaa viikossa kylvyssä joista toisella kertaa pestään myös tukka. 2v käy kerran viikossa. Alapesut tehdään joka aamu plus pienemmälle kun tulee vaippaan kakkaa. En mä oo ikinä ajatellu, että lasten pitäis kylpeä useammin, varsinkaa ku ovat atoopikkoja joilla on kuiva iho - sehän olis ihan korppu jos koko ajan pesisi.

yök yök. Meillä lapsi käy 3 kertaa viikossa pesulla, niistä yks kerta saunassa. Kesällä kun hikoillaan paljon niin on käyny lähes joka päivä tarvittaessa. Ja saa kyllä opetella isompana sitten ihan ite huolehtimaan että käy jatkossakin samalla tavalla.

Olin tuossa äskettäin kaverin muksuja ammaamassa parisen tuntia, koko ajan siellä kämpässä kärys nenään joku karmea haju ja mietin että mikä hitto se voi olla. Ja tajusinkin lopulta, se toinen lapsi haisi niin pistävälle kuselle että kyllä yökkäytti! Ne lapset on aina likaisissa vaatteissa ja ruuat naamalla ja hiuksissa. :(

Esikoinen 9v, käy joka toinen päivä suihkussa näin talvisin, useemminkin jos on hikoillut tai muuten tuntuu siltä. Vajaa 5v käy n. 3-4 kertaa viikossa suihkussa tai kylvyssä. Kesällä käyvät joka päivä. Ja alusvaatteet (itseasiassa kaikki sisä vaatteet) meillä vaihdetaan joka päivä kaikilta!
Mä ymmärrän jos ei joka päivä jaksa kylvettää pientä lasta (etenkin jos ei tykkää kylvystä) mutta kyllähän 8v jo käy itse. Mä en ymmärrä mitä jaksamista siinä on, jos pienen hetken illasta uhraa lastensa hygieenisyyteen. Jaksatko mitään muutakaan sitten tehdä lastesi eteen?

Meillä 4v. käy suihkussa 2-3krt/vko, hiukset pestään shampoolla kerran viikossa. Mutta joka ilta tehdään alapesu ennen yöhousujen vaihtamista, aamulla puetaan aina puhtaat alushousut.

Ei meidän 4v. tyttö sillain hikoa, että hielle haisisi mutta kyllä pissa alkaa tosi herkästi haiskahtamaan alapäässä, vaikka tyttö pyyhkiikin mutta aina joku tippa eksyy housuihin. En ole tehnyt asiasta mielestäni mitään numeroa mutta olen vain todennut, että on hyvä peseytyä ja huolehtia hygieniasta niin ei tule kutinaa tai kirvelyä. Olen myös sanonut, että alushousut on vaihdettava joka aamu, ettei vanha pissa alkaisi haisemaan.

Aivan yhtälailla pidämme kiinni siitä, että hampaat pestään aamuin illoin ja kädet aina ulkoilun jälkeen. Nämä ovat mielestäni sellaista perushygieniaa, jota itse noudatan ja jonka haluan opettaa lapsillenikin. 4v. on jo aika omatoiminen, joten pidän kyllä olettamuksena, että aikanaan 8v. osaa suoriutua näistä asioista täysin omatoimisesti ilman sen kummempia patisteluita.

Meillä käydään saunassa 3-4x vkossa ja silloin 2v neiti käy suihkussa. Pylly pestään aamuin illoin vaipan vaihdon yhteydessä ja tietty jos tulee kakat housuun. 9v. ja 7v. käyvät päivittäin suihkussa. Joskus tekevät pienet pesut ja pikkarit + sukat vaihdetaan päivittäin. Joka suihkureissulla ei hiuksia ole pakko pestä, mutta ainakin sen 2-3x/vkossa. Sama itsellä ja miehellä.

Nykyään ihmiset kai haisee pahemmalle kuin ennen. Ja ovat limaisempiakin.

Minun lapsuudessani sauna oli kerran viikossa ja siinäpä ne suuremmat pesut olivatkin. IKINÄ ei ole kukaan tullut valittamaan, että minä haisen. Ja jos yhtään olette lasten kanssa tekemisissä olleet, niin tiedätte kuinka suorasukaisia he ovat, kyllä minulle taatusti olisi tölväisty jos olisin löyhynnyt!

Te, jotka puolustatte pesemättömyyttä iho-ongelmien vuoksi, googlettakaa "atooppisen ihon hoito". Pesukertojen harventamista ei enää suositella, vaan iho on pestävä sitä useammin mitä huonommassa kunnossa se on. Pesun jälkeen huolellinen kuivaus ja rasvaus.

Meillä 5-vuotias atoopikko käy suihkussa joka ilta. Muuten haisee ainakin jaloista ja alapäästä. Hiukset pestään harvemmin. Ja aika vähän on sairastanut, vaikka päiväkodissa on ollut jo pitkään. Niin ja tuo atopiahan ei johdu liiasta pesemisestä, vaan lapsella on siihen synnynnäinen alttius (myös vanhemmilla atooppinen iho)

Alkuperäinen kirjoittaja Huh:
En mä itse kyllä vaihda alushousujani joka päivä! Kuinka limaset värkit teillä on jos pitää joka päivä vaihtaa? Tai ettekö voi käyttää jotain suojia?

Voi kuule, ei se sinunkaan alapää täysin eritteetön ole vaikka sä niin luulet.

Ihminen tosiaan hikoilee ihan lepotilassakin.

Hikirauhaset kuuluvat ihon rauhasiin, jotka kaikki ovat erikoistuneet ihon epiteelisoluista. On olemassa sekä pieniä hikirauhasia että suuria hikirauhasia. Pienet hikirauhaset erittävät varsinaista hikeä, joka on laimea suolojen vesiliuos. Hiki kuuluu yhtenä osana ihmisen lämmönsäätelymekanismeihin, koska hiki sitoo lämpöä haihtuessaan iholta. Hiki myös poistaa vähäisessä määrin elimistön kuona-aineita. Pieniä hikirauhasia on kaikkialla ihossa, kun taas suuria hikirauhasia on muun muassa kasvoissa, kainaloissa sekä sukupuolielinten ja peräaukon ympärillä. Suuret hikirauhaset eivät eritä varsinaista hikeä vaan voimakastuoksuista eritettä, joka aiheuttaa suurimmaksi osaksi ihmisten ominaistuoksun. Suurille hikirauhasille sukua ovat ihon maitorauhaset ja korvavaharauhaset.

Alkuperäinen kirjoittaja Puhdas:
Alkuperäinen kirjoittaja Huh:
En mä itse kyllä vaihda alushousujani joka päivä! Kuinka limaset värkit teillä on jos pitää joka päivä vaihtaa? Tai ettekö voi käyttää jotain suojia?

Voi kuule, ei se sinunkaan alapää täysin eritteetön ole vaikka sä niin luulet.

Ihminen tosiaan hikoilee ihan lepotilassakin.

Hikirauhaset kuuluvat ihon rauhasiin, jotka kaikki ovat erikoistuneet ihon epiteelisoluista. On olemassa sekä pieniä hikirauhasia että suuria hikirauhasia. Pienet hikirauhaset erittävät varsinaista hikeä, joka on laimea suolojen vesiliuos. Hiki kuuluu yhtenä osana ihmisen lämmönsäätelymekanismeihin, koska hiki sitoo lämpöä haihtuessaan iholta. Hiki myös poistaa vähäisessä määrin elimistön kuona-aineita. Pieniä hikirauhasia on kaikkialla ihossa, kun taas suuria hikirauhasia on muun muassa kasvoissa, kainaloissa sekä sukupuolielinten ja peräaukon ympärillä. Suuret hikirauhaset eivät eritä varsinaista hikeä vaan voimakastuoksuista eritettä, joka aiheuttaa suurimmaksi osaksi ihmisten ominaistuoksun. Suurille hikirauhasille sukua ovat ihon maitorauhaset ja korvavaharauhaset.

AAMEN!

lapset 2v ja 4v käyvät saunassa kahdesti viikossa ja lisäksi kerran suihkussa. Peseytymis väli on siis 2-3 päivää. Alusvaatteita myöten vaihdamme vaatteet joka päivä. Hiukset pestään kerran viikossa.

Meillä pestään joka ikinen ilta ainakin hampaat, kasvot, kädet ja pylly. Niin aikuisilta kuin lapsiltakin ja joka toinen ilta vähintään suihkussa. Kyllä olis aika ikävän tuntuinen alapääkin jos ei huuhtele kuin silloin tällöin. hyi hyi, ei kai se pesu niin kamalan vaikeaa ole. Ja todellakin mukavaa mennä puhtaana nukkumaan, näin 2000-luvulla. Toista se oli silloin ennen kun oltiin vähän kehityksestä jäljessä. Turhaa verrata entisaikaan. Laiska mikä laiska.

Alkuperäinen kirjoittaja Aida:
Sairaaksi on mennyt maailma. Hankkikaa hei jotain TÄRKEÄMPÄÄ... antakaa lasten olla ihan rauhassa (ei ne haise helposti)

lapset haisee todellakin helposti, varsinkin pienet. Peput pissavaipoissa koko ajan ja ei tartte montaa ruuan sipaisua kasvoille ja käsiin jotka kuljettaa sitä likaa hiuksiin ym, ja sitten vielä pyöritään lattialla joka ei kenelläkään oo niin puhdas ettei sieltä mitään pölyä tarttus mukaan.... todellaki lapset haisee helposti.

Alkuperäinen kirjoittaja ei oikein ymmärrä:
Alkuperäinen kirjoittaja Aida:
Sairaaksi on mennyt maailma. Hankkikaa hei jotain TÄRKEÄMPÄÄ... antakaa lasten olla ihan rauhassa (ei ne haise helposti)

Mitä sairasta peseytymisessä on?

Se on sairasta, melkein yhtä sairasta kuin hikoileminen.

Eihän ne pesemättömät lapset tietysti haise sellaisen äidin nenään, joka pitää samoja alushousuja puoli viikkoa putkeen. Muut kyllä haistavat - ja ihan varmasti näistä harvoin peseytyvistä ihmisistä käytetään takanapäin jotain tylyä liikanimeä. ;)

Mä voin kertoo, et mun oma äiti ei ollut koskaan kiinnostunut mun ja systerin hygieeniasta. Systeri on näin aikuisena valittanu, et kuin hän kärsi siit. Sitä haukuttiin hajusta yms. ja se ei sit ite kumminkaan osannu/tajunnu mennä pesulle. Systerin kaverin äiti opetti sitä pesemään hiukset, käymään suihkus ja vaihtamaan vaatteet päivittäin.

Ite kuljin kakarana aina ihan paskasena kans. Jossain vaihees ite tajusin, et ei helvetti, eihän tää näin pitäis mennä. Nyt must on tullu ihan friikki suihkun ja vaatteiden vaihdon kans. Käyn jatkuvasti suihkus ja pidän ihan mitä vaatteit vaan yhden päivän päällä. Farkuist lähtien. Mä pelkään kuollakseni, et haiset tms. Eli ei kivaa näin aikuisena. Omat lapset käy suihkus päivittäin ja vaatteet vaihdetaan päivittäin.

Eräs tuttuni on myös näitä äitejä kenen mielestä kerta viikkoon (kahteen) pesu riittää. Juuri olin heillä kyläilemässä ja että inhottaa kun lapset haisevat pelkästään äidin laiskuuden takia :/ Tosin tämä äiti ei peseydy itsekään usein. Vanhin lapsista heillä alkanut käymään itse useammin suihkussa koska haluaa että hiukset tuoksuvat paremmalta (lapsen omin sanoin).

No joo, vanhemmat saattaa tottua siihen hajuun. Työskentelen parissakin eri päiväkodissa ja muutenkin teen lasten kanssa töitä ja aina löytyy niitä joiden hygieniasta ei huolehdita. Hiukset haisevat ummehtuneelle, vaatteet likaisia ja monta päivää samat päällä, hampaat keltaiset, haisevat...vanhemmat joskus ovat samanlaisia, joskus ovat hyvinkin siistejä.Meillä tytöt 7v ja 5v käyvät joka ilta suhkussa, hampaat pestään kahdesti päivässä ja vaatteet vaihdetaan kerran päivässä. Samat jutut teen ite ja nopsaanhan nuo siinä samalla menevät.

Tämän päivän ihmiset ovat todellakin hysteerisiä hajunsa suhteen. Useimmat luulevat haisevansa vaikka todellisuudessa toiset eivät haistaisi mitään.
Miten löytää oikea kumppani, jos ei haise kukaan millekään tai vain hajusteille ja saippualle.

Jokaisessa perheessä on oma peseytymiskulttuuri, joka sopii heille ja heidän elämäntilanteeseensa.

Meilläkin kerranviikkoon käy nuorimmat kylpemässä ja murkut huolehtii itse pesunsa. En itsekään käy kuin 2-3 kertaa viikossa pesulla. Tarvittaessa vain pesen alapään eikä kukaan koskaan ole sanonut että haisisin.

Lämpimän veden laskeminen kuluttaa energiaa. Kannattaa käyttää maalaisjärkeä peseytymisissäkin.

Yhteistyössä