En haluaisi antaa lastani hoitoon isovanhemmille...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "punaposki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"punaposki"

Vieras
Lapsi 1,5v näkee toisia isänsä puolen isovanhempiaan noin 2-4 kertaa vuodessa, tänä vuonna hieman useammin on nähty. Omien vanhempieni luona lapsi käy useita kertoja kuukaudessa. Äitiini luotan ja hänelle voin antaa lapsen hoitoon, on ollutkin kerran yökylässä siellä. Mutta ongelma on se, että isäni on alkoholisti ja jopa selvinpäin huutaa lapselleni, jos lapsi vaikka itkee jostain syystä, niin isäni alkaa ärjyä ja huutaa hänelle, että "nyt hiljaa, on se kumma kun koko ajan täytyy itkeä, etkö jumalauta osaa olla hiljaa" jne. Isäni on myös minua kohtaan ollut aggressiivinen kun olin lapsi (muutamia kertoja lyönyt jne.) Joten melkeinpä pelkään jättää lapsen äidille hoitoon, kun isä on paikalla. :( Sitten taas nämä mieheni vanhemmat: asuvat kaukana ja kun sinne mennään välit on ok, mutta jotenkin tuntuu vaikealta ja haikealta edes ajatella, että lapsen sinne yksin jättäisin... heidän toiset lapsenlapset on olleet yökylässä ja kaikki on mennyt ok, mutta jotenkin tuntuu siltä, että suhtautuvat hieman välinpitämättömästi ja hoitavat "kunhan jotenkin säilyy hengissä" -tyylillä. Esim. kuulin, että lapseni serkku 2v oli yksin saanut lähteä rantaan kaloja katselemaan laiturille ja sitten ukki tuli perästä kunhan ehti... tällä välin lapsi 2v oli jo ehtinyt veteen kaloja pyydystämään ja konttasi rantavedessä... hui! Pelottaa ajatus, että omalle kävisi noin. Harmittaa vietävästi, ettei lapseni pääse kovin usein isovanhemmille yökylään, kun äidillä on (turhia?) pelkoja. :ashamed:

No ei mun mielestä ole turhia pelkoja. Jos tuntuu, ettet voi miehesi vanhempiin luottaa, niin sitten et lastasi sinne vie.
Voisko sun oma äiti tulla vaikka teille lasta hoitamaan? Vai onnistuuko hoitaminen vaan heidän kodissaan?

Kyllä mä luottaisin omaan vaistooni tuossa asiassa. Jos isäsi ei osaa hillitä itseään ja saattaa lapsen hengen vaarallisiin tilanteisiin, niin lapsen etu olisi pysyä sinun valvovan silmän alla siellä ollessanne.

No onko sulla tarvetta lapsenvahdeille tai joku erityinen syy, miksi lapsesi pitäisi jäädä isovanhempien luokse ilman sinua?

Mä ehkä etsisin hoitajat jostain muualta. Sun äidillesi voisi tietysti jättää, jos isäsi ei ole kotona.

Ja vielä siitä hoitoon jättämisestä... Ymmärrän, että muita luotettavia hoitajia voi olla vaikea löytää, itselläni on tukiverkosto suorastaan romahtanut kesän aikana, tuleva syksy ja omat opiskelut vähän stressaavat, kun en tiedä, mistä lapselle luotettavia hoitajia.

Ei auta muuta kuin yrittää etsiä, mulla on onneksi itsellä jo niin vanha kummityttö, että voi joskus joitain tunteja mun lasta hoitaa. Kuitenkin asioilla on tapana järjestyä, onneksi.

[QUOTE="Sepeteus";21897309]No onko sulla tarvetta lapsenvahdeille tai joku erityinen syy, miksi lapsesi pitäisi jäädä isovanhempien luokse ilman sinua?

Mä ehkä etsisin hoitajat jostain muualta. Sun äidillesi voisi tietysti jättää, jos isäsi ei ole kotona.[/QUOTE]

Ei ole erityistä syytä. Lapsi nyt vain on itse sanonut, että haluaa mummolle yöksi ja mummo toki tykkäisi, jos saisi lapsen hoidettavaksi. Eikä meistä vanhemmistakaan se kovin kauheata olisi, jos saataisiin vähän kahdenkeskistä aikaa... :D Mutta kun tilanne on tämä niin... ei auta kuin mennä mukana yöksi ja vahtia ettei mitään pääse tapahtumaan. Toki tiedän, että äitini yrittää suojella lasta kaikin mahdollisin keinoin, mutta jos isäni tulistuu kovasti niin ei tiedä mitä tapahtuu pahimmassa tapauksessa. :( Ja miehen vanhemmat on vaan niin "hömelöitä" ja välinpitämättömiä... :/

Ei ole erityistä syytä. Lapsi nyt vain on itse sanonut, että haluaa mummolle yöksi ja mummo toki tykkäisi, jos saisi lapsen hoidettavaksi. Eikä meistä vanhemmistakaan se kovin kauheata olisi, jos saataisiin vähän kahdenkeskistä aikaa... :D Mutta kun tilanne on tämä niin... ei auta kuin mennä mukana yöksi ja vahtia ettei mitään pääse tapahtumaan. Toki tiedän, että äitini yrittää suojella lasta kaikin mahdollisin keinoin, mutta jos isäni tulistuu kovasti niin ei tiedä mitä tapahtuu pahimmassa tapauksessa. :( Ja miehen vanhemmat on vaan niin "hömelöitä" ja välinpitämättömiä... :/

Jos haluatte omaa aikaa, niin tietysti se vaihtoehto on, että äitisi tulee hoitamaan lastasi teille ja te menette hotelliin yöksi.

Yksi vaihtoehto on myös sellainen, että sanot isällesi suoraan, ettet pidä siitä, että hän huutaa lapsellesi. Kerro vaikka, miltä sinusta itseltäsi tuntui, kun koit saman lapsena.

[QUOTE="Sepeteus";21897445]Jos haluatte omaa aikaa, niin tietysti se vaihtoehto on, että äitisi tulee hoitamaan lastasi teille ja te menette hotelliin yöksi.

Yksi vaihtoehto on myös sellainen, että sanot isällesi suoraan, ettet pidä siitä, että hän huutaa lapsellesi. Kerro vaikka, miltä sinusta itseltäsi tuntui, kun koit saman lapsena.[/QUOTE]

Niin toki voihan se äiti tulla tännekin, mutta kun asutaan eri paikkakunnilla niin hankalaksi menee... Ja kallistakin on, jos hotelliin täytyy mennä. :/ Omia valintojahan nämä täysin on, mutta kyllä se silti harmittaa kun lapsella ei ole kuin yksi kunnollinen isovanhempi, periaatteessa kaksi (mun vanhemmat) mutta isäni on välillä jopa lapsen mielestä pelottava.

Olen sanonut isälleni, että ei tarvii huutaa lapselle, mutta hän vain nauraa että "se on tätä nykypäivän kasvatusta, kun ei saa edes pikkurilliä nostaa pystyyn, kasvattakaa vaan kauhukakara, jos ette uskalla lapselle näyttää kuka määrää" --> eli pitäisi siis huutaa ja lyödä tms. :( Lisäksi isäni ei usko/muista, että hän on lyönyt minua (ja äitiäni myös) vaan sanoo, että valehtelen.

Yhteistyössä