EN halua raskaaksi, mutten ehkäisyäkään, mikä eteen??

• Viestiketjun aloittaja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti
neuvoton

Moikka! Mulla on yks lapsi, puolitoistavuotias, enkä haluaisi vielä tulla uudestaan raskaaksi. Sairastuin synnytyksen jälkeen masennukseen, josta olen jo toipunut. Tähän asti olemme käyttäneet kondomia ja joskus ehkäisyvaahtoa, mutta niiden kanssa pelaaminen on rasittavaa ja seksielämää heikentävää. Pelkään, että hormoniehkäisy aiheuttaisi minulle masennusta, koska olen kuullut niin joillekin käyvän. Muutenkaan en haluaisi ylimääräisiä aineita elimistööni. Kuparikierukkaa en halua, koska sen toissijainen vaikutus on jälkiehkäistä, jota en hyväksy uskonnollisista syistä. Mitä vaihtoehtoja minulle siis enää jää??? Tiedän, että eri valmisteet vaikuttavat eri tavalla eri ihmisiin, joten pitäisi kai vain rohkaistua kokeilemaan...AAARG, onko kellään muulla samantapaisia ongelmia?
Kiitos kommenteistanne!

Mulla toimi 4 vuotta ihan hyvin varmat päivät menetelmä, katsot vaan kalenterista ajat kun voit tulla raskaaksi ja käytätte silloin kondomia. Olen joka vuosi käynyt läpi keskenmenon ja siinä välissä ollut aina vuoden kalenterin kanssa liikkeellä kun en ole halunnut vielä yrittää uudestaan, kertaakaan en ole tullut vahingossa raskaaksi, tosin jos olisin niin eipä olisi ollut väliäkään. En osaa antaa nyt tarkkaa päiväohjeistusta, mutta itselläni on ollut säännöllinen kierto ja jotenkin se vaan meni aivan selkäytimeen.... Nyt on muuten ihan onnistunut raskaus...

ei omaa kokemusta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2007 klo 16:31 vieras kirjoitti:
Mulla toimi 4 vuotta ihan hyvin varmat päivät menetelmä, katsot vaan kalenterista ajat kun voit tulla raskaaksi ja käytätte silloin kondomia. Olen joka vuosi käynyt läpi keskenmenon ja siinä välissä ollut aina vuoden kalenterin kanssa liikkeellä kun en ole halunnut vielä yrittää uudestaan, kertaakaan en ole tullut vahingossa raskaaksi, tosin jos olisin niin eipä olisi ollut väliäkään. En osaa antaa nyt tarkkaa päiväohjeistusta, mutta itselläni on ollut säännöllinen kierto ja jotenkin se vaan meni aivan selkäytimeen.... Nyt on muuten ihan onnistunut raskaus...
Mutta jotku kehuvat persona-laitetta. Ilmeisesti vaan hieman kallis laite.

jos sulla on säännölliset kuukautiset voisin myös suositella tuota persona-laitetta, se ei tietenkään ole 100 % varma, kuten ei mikään muukaan ehkäisy. Luotettavuus varmaan samaa luokkaa kuin vaahdolla ja kondomilla jos on säännöllinen kierto.

Mä en suosittele personaa, koska itse tulin aikanaan raskaaksi HETI ensimmäisen käyttökuukauden aikana, ihan sama kuin olis ilman ehkäisyä painellut menemään :whistle: Vaikka punaisia ja vihreitä päiviä noudatettiin orjallisesti :kieh: Kone tunnisti jopa ovulaation, kierron 12.päivän kohdalla näkyi ovulaation merkki näytöllä, vaikka vielä 7.päivä oli näyttänyt vihreää valoa... joten eipä tarvii kauaa miettiä miks raskaaksi tulin...... :eek:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.01.2007 klo 17:26 neuvoton kirjoitti:
Moikka! Mulla on yks lapsi, puolitoistavuotias, enkä haluaisi vielä tulla uudestaan raskaaksi. Sairastuin synnytyksen jälkeen masennukseen, josta olen jo toipunut. Tähän asti olemme käyttäneet kondomia ja joskus ehkäisyvaahtoa, mutta niiden kanssa pelaaminen on rasittavaa ja seksielämää heikentävää. Pelkään, että hormoniehkäisy aiheuttaisi minulle masennusta, koska olen kuullut niin joillekin käyvän. Muutenkaan en haluaisi ylimääräisiä aineita elimistööni. Kuparikierukkaa en halua, koska sen toissijainen vaikutus on jälkiehkäistä, jota en hyväksy uskonnollisista syistä. Mitä vaihtoehtoja minulle siis enää jää??? Tiedän, että eri valmisteet vaikuttavat eri tavalla eri ihmisiin, joten pitäisi kai vain rohkaistua kokeilemaan...AAARG, onko kellään muulla samantapaisia ongelmia?
Kiitos kommenteistanne!
Ei pillerit kaikille masennusoireita aiheuta! Kyllä masennustakin helpottaa kun saa seksiä harrastettua ilman huolta uudesta raskaudesta. Itse myös sairastuin masennukseen synnytyksen jälkeen ja alakulo/lyhyt pinna jatkui vuosia ilman hormonaalista ehkäisyäkin... Nykyisin syön sekä masennuslääkettä että E-pillereitä ja voin sanoa että eläissäni en ole näin hyvin voinut ja onnellinen&tyytyväinen ollut. Saan nauttia pillereiden hyvistä puolista (täydellinen iho, niukahkot menkat, rinnat kasvanu ja muuten oon laihtunu) =) ja samalla mieliala tasainen. Ensin olin kaikkien lääkkeiden popsimista vastaan, mutta ei kaduta että vihdoin aloitin. Elämä paljon mukavampaa!

Mulla on ollut nyt jonkin aikaa käytössä Cerazette-merkkiset minipillerit. Itse en ainakaan ole huomannut mitään negatiivisia mielialamuutoksia. Aikaisemmin käytin Merciloneja ja niiden kanssa oli itkuherkkyyttä.
Jotenkin tuntuu, että noiden Cerazettien myötä olen ehkä jopa hieman vähemmän hermoheikko kuin normaalisti :whistle:

Mä olisin suositellut hormonikierukkaa, mutta jos se ei eettisistä syistä käy? Olis kiva jos perustelisit sen jälkiehkäisyjutun, haluaa tietää. Netistä tutkin hormonikierukan vaikutusmekanismia. Se heikentää siittiöiden hedelmöittämiskykyä, estää munasolun kiinnittymisen kohtuonteloon. Kohtu asettuu ns. lepotilaan muutaman kuukauden käytön jälkeen. Muita hyviä vaikutuksia : Vähentää vuodon määrää (monilla jää vuoto kokonaan pois), lievittää kuukautiskipuja ja on yksi luotettavimmista ehkäisymenetelmistä. Lisäksi ehkäisyteho kestää 5 vuotta. Kuullostaa tosi hyvältä vaihtoehdolta. Toinen vaihtoehto on pillerit tai vaikka ehkäisylaastari. Mutta älä hyvä ihminen luota varmoihin päiviin!

neuvoton

Heippa!

Kiitos vastauksistanne, tosin tuollaiset "elä sitten selibaatissa"-kommentit eivät ole kovin rakentavia. Mutta siis perusteluita jälkiehkäisyä vastaan kaivattiin. En tuosta hormonikierukasta tiedä, mutta ainakin kuparikierukka saattaa käsittääkseni katkaista jo alkaneen raskauden (toissijainen vaikutus). Riippuen tietysti siitä, mistä raskauden katsotaan alkavan. Raamatullinen näkökulma on, että elämää ei saa tuhota, ja katson elämän alkavan siitä, kun hedelmöitys tapahtuu.

Tuosta luonnonmukaisesta ehkäisystä olisi kiva tietää enemmänkin. Tuntuu, että osa pitää sitä tosi hyvänä, osa hyvin epäluotettavana...onkohan niillä, joilla se on toiminut, ollut hyvä tuuri matkassa, vai uskaltaisikohan kokeilla...

Persona
Olen käyttänyt Personaa puolitoista vuotta täysin tyytyväisenä. Kiertoni on kylläkin erittäin säännöllinen, vain yhden päivän eroja saattaa olla. Aikaisempien raskauksien perusteella olen vieläpä helposti raskaaksi tuleva. Sillä asenteellahan Personan kanssa täytyy elellä, että mahdollinen raskaus ei "maailmaa kaada".

DG
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2007 klo 11:22 demin kirjoitti:
mä oon harrastellu mieheni kanssa sellaset 5 vuotta seksiä eikä olla ikinä ehkäsyä käytetty, enkä myöskään oo raskaaks tullu, mies ei ikinä tule sisään....
No meitsin mies "tihkuu" seksin aikanakin, mutta voihan niitä olla erilaisiakin. Mutta tuota en suosittelisi.

Mutta meitsin ehdotus on ehkäisyrengas. Matalampi hormoonipitoisuus.

Yhteistyössä