En halua jouluksi anoppilaan! Haluan mennä yksin lapsuuden kotiini.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei kiinnosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei kiinnosta

Vieras
Appivanhemmissa ei ole sinänsä mitään vikaa, haluan vain olla vanhempieni luona joulun. Ahdistaa ajatus joulusta "vieraassa" perheessä. Olen tottunut siihen, että jouluna saa vain katsoa telkkaria, lukea, levätä ja rentoutua ilman paineita sosiaalisuudesta. Omissa verkkareissa omalla sängyllä löhöten ja syöden:D

Nyt sitten pitäisi lähteä anoppilaan olemaan sosiaalinen ja reipas. En halua myöskään olla yötä siellä. Rentoutumisen saa kyllä unohtaa, jos anoppilaan pitää lähteä. Sitten heti siitä uudeksi vuodeksi jonnekin mökille, jossa paljon vierasta porukkaa. Huoh.

Joulun aika on aina ollut melkeinpä ainoa tilaisuus olla vanhempien luona rauhassa ja latautua seuraavaa vuotta varten. Rentoutua ihan rauhassa. Ärsyttää, kun pitää keksiä kaikenlaista ohjelmaa, eikö voisi vain olla rauhassa. Mies omassa kotonaan ja minä omassani. Meillä ei ole lapsia.

Me vietettiin viime joulu anoppilassa. Oli mulle ajatuksena ihan tosi vastenmielistä, enkä olisi missään nimessä halunnut lähteä. Pidin kuitenkin tunteet sisälläni sillä perheessä on joskus pakko tehdä kompromissejä.
Oli mulle myös eka kerta, kun vietin joulun muualla, kun omien vanhempieni ja sisarusteni kanssa.

Loppujen lopuksi joulu oli kuitenkin ihan ookoo. Ei se tietysti samalta tuntunut kuin aiemmat joulut.

Oon nyt kuitenkin tyytyväinen, että mentiin viime vuonna niin tänä vuonna saadaan sitten ihan rauhassa tehdä mitä halutaan!

[QUOTE="mama";25177942]Miks ylipäätään jouluna ois pakko lähteä kotoaan minnekkään? Mä oon etukätee aina ilmottanu että mä oon omassa kodissani ja piste. Oman porukan kesken.[/QUOTE]

Tätä minäkin ihmettelen! Itse nyt olen tavannut mennä vanhemmilleni, kun ei ole lapsia jne. ja siellä tulee muuten niin harvoin vierailtua. Miehen perheellä taas on tapana viettää sukujoulua, laittaa hienoja ruokia ja juhlia fiinisti. Anoppi tykkää laitella ja juhlia. Meillä taas vaan ollaan rennosti. Tykkään olla rauhassa ja siksi ärsyttääkin, kun pitäisi raahautua paikkaan, jossa en tunne oloani rennoksi ja kotoisaksi. Ärsyttää myös, että pitäisi tuhlata loma vierailuihin.

No jossain vaiheessa sitä tietenkin pitää oppia myös joustamaan. Joulu on monelle kova paikka joustaa, koska usein se oman perheen joulu on ainoa "oikea". Parisuhde ja perhe-elämä on kuitenkin täynnä kompromisseja, sehän on ihan oma valinta elää toisen kanssa. Jos miehellesi ok, että olette eri paikoissa, niin silloin toki teet niinkuin tahdot.

Eihän sun pakko ole mennä, etenkään kun ei ole lapsia. Mutta etkö halua sitten olla miehesi kanssa?
Meillä ennen lapsia vietettiin joulut omilla vanhemmillaan molemmat.
Viime joulu oli eka kerta kun olin sitten muualla, siis anoppilassa. Lapsen eka joulu oltiin mun vanhemmilla, viime joulu anoppilassa ja nyt mennään siis taas mun vanhemmille.
En mäkään olisi halunnut lähteä, mutta toisaalta ymmärrän ettämyös miehen vamhemmat haluaa nähdä lapsia, etenkin kun asuvat kaukana ja käydään siellä muutenkin harvemmin.
Ja loppujen lopuksi heidänkin joulu oli oikein mukava, myös miehen veli perheineen siellä niin oli oikea kunnon sukujoulu. Nyt vähän jo harmittaa appivamhempien puolesta, kun viettävät tämän joulun keskenään kun miehen veljen perhe menee vuorostaan kälyn äidille jouluksi.

[QUOTE="minä";25177991]No jossain vaiheessa sitä tietenkin pitää oppia myös joustamaan. Joulu on monelle kova paikka joustaa, koska usein se oman perheen joulu on ainoa "oikea". Parisuhde ja perhe-elämä on kuitenkin täynnä kompromisseja, sehän on ihan oma valinta elää toisen kanssa. Jos miehellesi ok, että olette eri paikoissa, niin silloin toki teet niinkuin tahdot.[/QUOTE]

Joustaa täytyy toki mutta entäs se sitten jos nuoripari haluaakin viettää joulun omassa kodissaan ja kutsua molempien vanhemmat sinne :D kykeneekö se anoppi joustamaan sukujoulustaan? Varsinkin kun nuorelle parille alkaa lapsia tulla ja haluaisivat joulua viettää omassa kodissa...

No mä ainakin ymmärrän, me vietettiin 7vuotta kaikki joulut mun vanhemmilla ku sai olla rennosti eikä juhlapuku päällä kampuksessa anopilla. Onneks miehelle kävi kaikki vaihtoehdot. No nyt meil on lapsia joten mennään anopille joka toinen joulu jotta lapset saa juhlia joulua serkkujensa kanssa.

[QUOTE="mama";25178037]Joustaa täytyy toki mutta entäs se sitten jos nuoripari haluaakin viettää joulun omassa kodissaan ja kutsua molempien vanhemmat sinne :D kykeneekö se anoppi joustamaan sukujoulustaan? Varsinkin kun nuorelle parille alkaa lapsia tulla ja haluaisivat joulua viettää omassa kodissa...[/QUOTE]

Toki nuoripari saa viettää joulunsa kotonaan, jos se on yhteinen päätös. Ja anoppi missä tykkää. Tarkoitin tällä joustamisella sitä, että oman perheen sisällä pitää oppia menemään kaikkien tarpeiden mukaan. Ja omalla perheellä tarkoitan pariskuntaa ja heidän alaikäisiä lapsiaan. Ja kuten sanoin, silloin kun lapsia ei ole, niin voihan pari jakaantua jouluna, jos ei vielä pidä tärkeänä toista jouluaikana.

No ei ole pakko mennä, en minäkään aina mennyt, toisinaan menin toisinaan en, nyt kun on lapsi, niin pysytään omalla pikkuperheellä kotona ja muut saa tulla meille jos haluavat.

Niin, kyllähän se parisuhde tarkoittaa kompromissejä myös lomanviettoon liittyen.

Minäkin, ihan aikuinen ihminen, jolla on lapsia, haluaisin olla aina omilla vanhemmillani jouluna. Kotiin mua ei saisi jäämään, haluan olla rakkaiden vanhempien ja sisarusten kanssa. Mutta miehellekin hänen vanhempansa ovat läheisiä ja rakkaita, joten me mennään joka toinen joulu minun ja joka toinen joulu hänen vanhemmilleen. Joulunvietto on hyvin erilaista, mutta me ollaan päätetty olla positiivisena. Eli mä en ala mukisemaan siitä, että ollaan hänen vanhemmillaan ja hän yrittää kestää mun vanhempien boheemia otetta. :D Hyvin on toiminut eikä stressaa. Sellaista se parisuhde vaan on, että joskus on toisen takia tsempattava.

Me vietettiin joulu eri osoitteissa miehen kanssa niin kauan kun ei ollut lapsia. Nyt lasten kanssa vuorovuosin kummassakin paikassa. Kyllä minäkin mielelläni viettäisin joulun aina vanhempieni kanssa, mutta lasten takia pitää tehdä kompromisseja.

Jos ei lapsia ole niin tekisin miten itselle on hyvä. Kun lapsia on niin pitää ajatella muitakin ihmisiä. Jouluperinteet on joskus erilaisia ja pitää joustaa. Vuorojoulusysteemi on ihan toimiva usein ja voihan sitä pyytää omaan kotiinsakin isovanhemmat.

Miksi sinun sinne anoppilaan on mentävä? Käskeekö äiti, esiäiti, anoppi, vaatiiko miehesi vai sinun ikioma uhrautuva mielesi, ehkä myös sovinnaisuutesi ja tavalla tai toisella syntynyt käsityksesi siitä miten KUULUU toimia?

Yhteistyössä