En enää tiedä mitä tekisin tuon miehen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermot menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";28339556]Mä en ole siis töissä, vaan hoitovapaalla :)[/QUOTE]Ja miehen pitäisi käydä töissä, hoitaa lapset ja koti. Huoh. Se klassinen tarina palstaämmän unelmasta joka harvoin toteutuu.

Lasten kanssa kotona oleminen EI ole työtä. Miehen lasten- ja kodinhoitovelvollisuudet eivät todellakaan ala siitä kun hän tulee töistä kotiin tai pitää vapaapäivää.

Hoitovapaa on hoitoVAPAA. Totta kai pitää molempien osallistua mutta on ihan turha taas vetää se marttyyrinlakki päähän ja tulla tänne hakemaan vertaistukea muilta yhteiskunnan tuella ja miehensä avustuksella kotona öllötteleviltä.

Joo, ei se arki lasten kanssa mitään herkkua ole mutta jos se on NIIN kaameaa ja töissäolo herkkuai niin ei muuta kuin töihin ja lapset hoitoon.

[QUOTE="aloittaja";28340516]No onhan tämä leppoista juu. Mutta silti ärsyttää kun toinen ei voi tehdä mitään perheensä eteen, ellen erikseen pyydä. [/QUOTE]Eikö se töissä käyminen ole tekemistä perheen eteen? Missä helvetin maailmassa nämä naiset elävät? :O

Ei se lasten vahtiminen, pyykinpesu ja ruoanlaitto ole huolehtimista KAIKESTA. Se on helvetin kaukana siitä.

Meinaat sitten, että mies on suuri uhrautuja siksi, että käy töissä? Yleensä täällä kyllä ollaan töissä käymättömistä sitä mieltä, että jumalattomia vätyksiä ovat, oli perhettä tai ei. Ehkä tosiaan tarvittaisiin osa-aikaisia työpaikkoja paljon enemmän, jos sitten voisi olla normaali ihminen eikä joko vätys tai sankari.

Sankaruuteen ei ole ollut tapana liittää väninää siitä, että toinen kotona tekee ei-mitään kasvattaessaan yhteistä lasta. Nyt yhtäkkiä onkin vallalla miesideaali, johon kuuluu hirmuinen ruikutus oman osan tekemisestä, ämmämäinen niuhotus pikkuasioista, vapaat addiktiot ja sankarinviitan vaatiminen normaali-ihmisen työmäärän alittavasta tasosta. Én tiedä montakaan poikamiestä, joilla olisi maksettu piika. Nyt sitten joka jepellä pitäisi olla ilmainen.

Mö en ihan täysin ymmärrä sitä, että jos on hoitovapaalla ja mies töissä, miksi
Miehen pitäisi tehdä kotitöitä? Tai ainakin mä olen ehtinyt hoitaa lapset sen päivän aikana, en oleta että mies alkaisi siivota töiden jälkeen. Mun työtä on lasten ja kodin hoito kun olen kotona. Toki miehenikin täyttyy osallistua kun on vapaalla. Kannattaa oikeasti mennä myös miehen saappaisiin, ei työssä olokaan mitään "omaa aikaa" ole. Nimimerkillä olemme vaihtaneet nyt osia, mies kotona, minä töissä. On rankkaa, välillä en jaksais töiden jälkeen ku maata sohvalla... Vielä ku mies oppisi pitämään kodin kuosissa kun oon töissä niin ois kiva :D mutta sekin tajuaa nyt, ettei kotona olo ole vain "lomaa". Ja ikinä en oo töissä ehtiny päikkäreitä ottaa niinku kotona ollessa tein viikottain... Kyllä se kotona olo oli ihanan leppoisaa aikaa, onneksi syksyllä vuorot vaihtuu! :)

Alkuperäinen kirjoittaja taas niin tätä;28347288:
Meinaat sitten, että mies on suuri uhrautuja siksi, että käy töissä? Yleensä täällä kyllä ollaan töissä käymättömistä sitä mieltä, että jumalattomia vätyksiä ovat, oli perhettä tai ei. Ehkä tosiaan tarvittaisiin osa-aikaisia työpaikkoja paljon enemmän, jos sitten voisi olla normaali ihminen eikä joko vätys tai sankari.

Sankaruuteen ei ole ollut tapana liittää väninää siitä, että toinen kotona tekee ei-mitään kasvattaessaan yhteistä lasta. Nyt yhtäkkiä onkin vallalla miesideaali, johon kuuluu hirmuinen ruikutus oman osan tekemisestä, ämmämäinen niuhotus pikkuasioista, vapaat addiktiot ja sankarinviitan vaatiminen normaali-ihmisen työmäärän alittavasta tasosta. Én tiedä montakaan poikamiestä, joilla olisi maksettu piika. Nyt sitten joka jepellä pitäisi olla ilmainen.
Älä yritä työntää omia sanojasi toisen sanomiksi. Ei se työssäkäyvä ole sen suurempi sankari kuin se kotonakaan oleva mutta se nyt vain sattuneesta syystä on usein se kaveri joka tuo perheeseen suurimman osan elannosta ja mahdollistaa omalta osaltaan toisen ihmisen kotonaolon.

Mitä tuohon loppuun tulee niin en tiedä montakaan sinkkunaista joilla olisi oma elättäjä. Nyt sitten joka mammalla pitää olla sellainen.

[QUOTE="vieras";28347293]Älä yritä työntää omia sanojasi toisen sanomiksi. Ei se työssäkäyvä ole sen suurempi sankari kuin se kotonakaan oleva mutta se nyt vain sattuneesta syystä on usein se kaveri joka tuo perheeseen suurimman osan elannosta ja mahdollistaa omalta osaltaan toisen ihmisen kotonaolon.

Mitä tuohon loppuun tulee niin en tiedä montakaan sinkkunaista joilla olisi oma elättäjä. Nyt sitten joka mammalla pitää olla sellainen.[/QUOTE]

En tiedä kulttuuria, jossa ihmislapsista ei tarvitsisi jonkun huolehtia. Ja koska ne tarvitsevat hoivaa enemmän ja pitempään kuin muiden lajien jälkeläiset, niin ihmisyhteisön on elätettävä myös se lasten hoivaaja. Se onkin sitten toinen kysymys, kuka lapset hoivaa ja kenen se pitäisi tehdä, ja millä hinnalla. Mitä enemmän resursseja, sitä enemmän äitien aikaa on aiemmin haluttu sitoa lapsiin. Nyt kuitenkin kiristyvien resurssien tilanteessa alkaa kova rähinä, että naisten pitäisi hoitaa sekä lapset että tienata että tehdä miehenkin kotityöt. Ymmärrettävää, mutta typerää.

Moderneissa yhteiskunnissahan tulonsiirroilla ohjaillaan yhteiskunnan rakenteita tosi paljon, ja yksi näistä ohjaussuunnista on se, että naisten uusintamistyöstä ei makseta oikeastaan mitään. Tämä ei ole aina ollut noin, koska kulttuureissa joissa tyttäret myydään vaimoiksi tai pojille maksetaan vaimon ottamisesta, voitaisiin ajatella tuota kertakorvauksena lapsen tuottajalle. Tosin intialaisella maaseudulla on nähtävissä, että jälkimmäinen maksuperuste on tuottanut kestämättömän tilanteen tyttöjen kuollessa heti synnyttyään.

Länsimaisessa oikeistohenkisessä muodissa asiat on järjestetty melkoisen edullisesti työssäkäyvien (miesten) kannalta. Heidän työmääränsä saattaa jopa vähentyä lasten myötä. Kuitenkaan yhteiskunta ei maksa kodinhoitotukea, vaan kotihoidontukea, ja kodinhoidon asettaminen lastenhoidon edelle on suoraan lasten oloja heikentävä tekijä. Täällä voi joka päivä lukea, miten vaikea siinä on taistella uuvuttavaa rutiinia vastaan. Naisvihainen ilmapiiri kuitenkin talloo lastenkin oikeuksia ihan mielellään, koska pääasia on vahtia, etteivät vain ämmänkäppyrät saa yhtään palkatonta vapaa-aikaa.

Mö en ihan täysin ymmärrä sitä, että jos on hoitovapaalla ja mies töissä, miksi
Miehen pitäisi tehdä kotitöitä? Tai ainakin mä olen ehtinyt hoitaa lapset sen päivän aikana, en oleta että mies alkaisi siivota töiden jälkeen. Mun työtä on lasten ja kodin hoito kun olen kotona. Toki miehenikin täyttyy osallistua kun on vapaalla. Kannattaa oikeasti mennä myös miehen saappaisiin, ei työssä olokaan mitään "omaa aikaa" ole. Nimimerkillä olemme vaihtaneet nyt osia, mies kotona, minä töissä. On rankkaa, välillä en jaksais töiden jälkeen ku maata sohvalla... Vielä ku mies oppisi pitämään kodin kuosissa kun oon töissä niin ois kiva :D mutta sekin tajuaa nyt, ettei kotona olo ole vain "lomaa". Ja ikinä en oo töissä ehtiny päikkäreitä ottaa niinku kotona ollessa tein viikottain... Kyllä se kotona olo oli ihanan leppoisaa aikaa, onneksi syksyllä vuorot vaihtuu! :)

Miehesi siis olettaa, että sinun täytyy siivota töittesi jälkeen. Tasan ei siis menneet nallekarkit. Mutta sinun mielestäsihän tämä on ok, koska Mies on aina jotain hiukan vähemmän kyvyiltään ja velvollisuuksiltaan? Täällä kuitenkin koko ajan törmää naisiin, jotka eivät jaksa niitä velvollisuuksiaan, jotka itselleen ottavat, samalla kuin antavat miehelle lisää liekaa. Pitäisi mennä niihin omiinkin saappaisiin ja miettiä, onko alkanut syömään siemenviljaa. Se kun on perheenkin resurssien tuho, ei vain naisen.

Kysymys ei ole siitä, ettenkö minä menisi miehen saappaisiin, päin vastoin. Haluan nimenomaan, että naiset alkavat miettiä, tekevätkö he toiselle karhunpalveluksen hyväksymällä etääntymisen lapsista ja kodinpyörityksestä. Enkä ole edes sitä mieltä, että kotityöt pitäisi kaikissa tilanteissa jakaa ehdottoman tasan.

Nimimerkillä Taas niin tätä on kyllä ihan älyttömän hyviä pointeja ja kannattaisi jokaisen lukea ajatuksella läpi. Meillä on siitä asti kun yhteen muutettiin (vajaa kuutisen vuotta) pistetty kotityöt aikalailla tasan. Mies hoitaa pääosin keittiötä, minä pyykkejä ja yhdessä siivotaan. Elämän tilanteiden mukaan työt on tasaantuneet itsestään niin, että jos toisella on enemmän aikaa, toinen tekee vähän enemmän ja kun tilanteet muuttuu taas sopeudutaan.

Silloin kun tein osa-aikatyötä tai kävin iltakoulua siivoilin enemmän ja osallistuin ruoanlaittamiseen. Nyt on vuoden ikäinen lapsi ja minä olen hoitovapaalla ja käyn muutamana iltana viikossa koulussa. Äitiyslomalla aikaa jäi paljon, joten tein miehen kotihommia, kun siihen hyvin riitti aikaa. Kun lapsi kasvoi ja alkoi vaatia enemmän huomiota ja leikkiseuraa ei aikaa enää jäänyt niin paljoa, joten mies osallistuu taas enemmän. Nyt mies on pitänyt isäkuukautta ja minä olen ollut työharjottelussa, joten mies hoitaa pääosan kotitöistä ja minä auttelen vähäsen.

Kyse on yhteisestä kodista ja hyvänä pointtina oli tuo sinkkujen kodinhoito. Kyllä ne sinkutkin töiden lisäksi jaksaa vielä vähän kotia laittaa, niin miksi ei se töissä käyvä vanhempi jaksaisi? Toki meillä usein menee myös niin, että kun mies tulee kotiin, hän leikittää sitten lasta, niin jää minulla aikaa tehdä niitä kotitöitä, joka sekin on ihan jees. Isompi siivous tehdään yleensä viikonloppuisin, jolloin molemmat on vapaalla, eikä se ole mikään syy luistaa siitä, että viikolla oli töissä, se toinen hoiti viikolla sitä lasta (leikki sen kanssa, vei sitä ulos, syötti sitä, vaihtoi vaipat) ja teki kotihommia sen minkä siinä ehti.

En ole missään sanonut, että odottaisin miehen tekevän kotitöitä. Kannattaisi lukea teksit vähän tarkemmin...

Kyse oli siitä, että voisi esim vaihtaa oman lapsensa vaipan. Onko liikaa pyydetty?

Minä jättäisin tuollaisen vässykän alta aikayksikön. Jos ei kykene edes vauvaa ottamaan syliin, niin voi voi.
Olet tehnyt lapsen väärän miehen kanssa. Jos keskustelut ei auta, eikä miestä kiinnosta yhteinen koti-arki, heitä se pihalle. Sen se ansaitsee.

meilläkin isä haluaa olla lapsensa kanssa ja nauttii siitä että saa hoivata ja herätä aamulla lapsen kanssa(varsinkin viikonloppuisin)
Ei kenenkään pitäisi siis miehen ruveta tekemään lapsia jos niitä "ei jaksa hoitaa"
Millaisen kuvan antaa omalle lapselleen...aika huonon!

Keskenkasvuinen mies. Ei siinä auta muu kuin ero. Ehkä sitten joskus parin vuoden viiveellä kiinnostuu omasta lapsestaan, kun lapsi on isompi. Pärjäät varmasti ilman tuollaista tossukkaa. Hoidat lapsen ja kodin, ja välillä hoidat itsellesi vapaa-aikaa, jos isovanhemmat kerran lähellä? Paljon helpompaa ja yksinkertaisempaa kuin se, että hoidat kodin, miehen ja lapsen, ja riitelet kaikesta miehen kanssa, joka ei halua auttaa sinua.

Alkuperäinen kirjoittaja taas niin tätä;28347311:
Miehesi siis olettaa, että sinun täytyy siivota töittesi jälkeen. Tasan ei siis menneet nallekarkit. Mutta sinun mielestäsihän tämä on ok, koska Mies on aina jotain hiukan vähemmän kyvyiltään ja velvollisuuksiltaan? Täällä kuitenkin koko ajan törmää naisiin, jotka eivät jaksa niitä velvollisuuksiaan, jotka itselleen ottavat, samalla kuin antavat miehelle lisää liekaa. Pitäisi mennä niihin omiinkin saappaisiin ja miettiä, onko alkanut syömään siemenviljaa. Se kun on perheenkin resurssien tuho, ei vain naisen.

Kysymys ei ole siitä, ettenkö minä menisi miehen saappaisiin, päin vastoin. Haluan nimenomaan, että naiset alkavat miettiä, tekevätkö he toiselle karhunpalveluksen hyväksymällä etääntymisen lapsista ja kodinpyörityksestä. Enkä ole edes sitä mieltä, että kotityöt pitäisi kaikissa tilanteissa jakaa ehdottoman tasan.

Ei mies ajattele että mun pitäisi hoitaa koti kun käyn töissä, mutta mies ei näe sitä sotkua niinkuin minä. Häntä ei likaiset astiat tai lasten lelut siellä täällä häiritse samallalailla kuin mua. Eikä omasta mielestään voi millään ehtiä tehdä kaikkea sitä mitä mä tein ;) olen valittanut, huutanut, itkenyt ja raivonnut. Mutta kun se ei auta mitään, toisella on vaan niin eri käsitys. Siispä olen oppinut sietämään sotkua, eikä se itseasiassa samalla tavalla häiritse kun sitä ei tuijota koko päivää, eikä se oo mun homma siivota :D niinpä mä toivon monesti että nostaisit pyykit/imuroisit/pesisit lattiat ja yleensä niin tapahtuu. Siivotaan sit porukalla kun ollaan kaikki kotona. Meillä on iso talo, ja paljon "miesten hommia" mihin mä en osallistu. Siis vaikka talon lämmitystä, polttopuiden tekoa, lumitöitä, remonttia jne.

Yhteistyössä