Emättimen ph-arvo ja raskautuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Epätietoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Epätietoinen"

Vieras
Hei,
voiko bakteerivaginoosi vaikeuttaa raskautumista? Papa-kokeen perusteella minulle määrättiin antibioottikuuri alakautta. Luin jostain, että emättimen ph tulisi olla tietynlainen, jotta siittiöt pystyvät etenemään emättimestä eteen päin. Lisäksi minulla on taustalla yksi keskenmeno infektion tähden. Olen tällä hetkellä lapsettomuushoidoissa, emättimen ph-arvosta ei ole ollut puhetta.

Hei,

Emättimen bakteeritulehdus eli bakteerivaginoosi on yleinen vaiva. Se johtuu emättimen normaalin bakteerikannan häiriintymisestä. Tyypillisesti bakteerivaginoosi löytyy sattumalöydöksenä papa-kokeen yhteydessä, kuten sinullakin. Tällöin siihen aloitetaan hoidoksi paikallinen antibioottihoito.

Lapsettomuutta ajatellen voi sanoa, että kaikki todetut tulehdukset on syytä hoitaa, koska infektioilla voi olla vaikutusta raskaaksi tulemisen todennäköisyyteen. PH:lla tiedetään myös olevan merkitystä hedelmällisyyteen, mutta käytännössä tämä on enemmän teoreettinen kysymys, koska näyttöön perustuvia tutkimuksia pH-arvojen mittaamisen vaikuttavuudesta ei ole.

Henna Oksanen
erikoislääkäri
Dextra Lapsettomuusklinikka

Yhteistyössä