Elovauvat 2014 <3 *tammikuussa*

Mitäs menin jauhamaan ja ihmettelemään sitä etten oksentele..
Eilen illalla menin suihkuun ja oksensin ihan lounaankin näköjään, tänään sitten oltiin tehty itse hamppareita ja jälkkäriksi pari karkkia otin niin heti piti juosta halaamaan posliinia ja tällä kertaa se tuli rajuna. Kokoajan on sen jälkeen muutenkin oksettanut, vaikka en nyt ole oksentanutkaan, mutta tuntuu et pitäis olla valmiustilassa kokoaika.

Mun on ihan pakko tutkia noiden antibioottien pakkausselosteet kaiken varalta, jos nää on vaan jotain sivuoireita, tää oksetus kun nyt tuli ihan puskista!


Join aiemmin tänään litran verran karpalomehua(joisin lisää jos ei ois loppunut kesken) ja litratolkulla vettä.. Hyvässä lykyssä noi bakteerit saattaisi ulostautua ihan noinkin, mut käsittääkseni antibiootit määrätään aina raskaana oleville? No pidän nyt ainakin supernesteytyksellä itseni kokoaika pissahädässä ja yritän saada itseni paranemaan.


Nyt kuitenkin nukkumaan, mä olen ihan väsynyt ja huomenna pitäisi kuitenkin hakea kuumeessa oleva tytärkin kotiin sairastamaan mummilastaan. On niin kova ikävä, että ihan itkettää kokoaika.. Se on oppinut tekemään kuperkeikkoja kyläillessään ja alkanut komentelemaan mun äitiäni. :D
 
Meillä on esikoiselle vakuutus ja on kyllä maksanu ittensä takas. Se on niin helppoa mennä suoraan yksityiselle, jossa pääsee lastenlääkärin pakeille heti. Täällä pk-seudulla kun on mistä valita. Kunnallista puolta en oo kokeillu, mut uskon kyllä et se toimii lasten kohalla ihan ok.

Mulla on tänään tossa illalla lorahtanu kirkasta verta housuihin. Sen jälkeen sitä on vähän tullut siteeseen ja mahaa jomottaa. Että mitä tää nyt on. Mielen kyllä vetää matalaks. Tiedän kyllä että voi olla ihan mitä tahansa vuotoa ja lähes kipuakin ja silti voi kaikki olla kunnossa. Mutta silti, mielummin olisin ilman tuota vuotoa. En tiiä tuliko se kun "painin" esikoisen kanssa. Mutta ei auta kuin seurata tilannetta ja tiistaina menen sitten ar-ultraan. Ja jos se keskenmeno on tullakseen, niin mielellään nyt sitten heti kuin myöhemmin.
 
Kiitos aivan hirveesti kaikille, jotka eilen mua tsemppasivat! Kiitos! <3 Se merkitsee aivan hirveästi.

Tänään sitten on ollutkin jo tästä asiasta paljon parempi olo. Rinnat tuntuu taas vähän turpeammilta. Koko ajan tässä on itkettänyt ihme asiat, on ravattu pissalla jos juo vettä (monesti jää vaan lasiin-pariin päivässä, pitäis vähän tsempata sen kaa…), tulee sitä pahoinvointia jos ei syö, yöllä on hirveä jano, ja sit se ainainen turvotus… Ehkä tämä tästä… :)

Pink89 ei oo kyllä yhtään syytä huoleen jos noilla viikoilla ei kuulu vielä kotidopplerilla ääniä :) Kanttii parin viikon päästä koittaa uudestaan. Muistaakseni yleisimmin sillä on saatu kuulumaan 9+ eteenpäin. Mä ajattelin koittaa heti kun mennään tänään tai huomenna kotiin (ollaan oltu reissun päällä joulusta asti).

Meillä on vakuutus esikoiselle, ja varmasti hankitaan sama myös himpulalle :)

Joillain ei ole ollut oireita tähän mennessä ollenkaan, sekin voi olla täysin normaalia! Ihmiset kun kokee raskauden niin erilailla. Nimenomaan se oireiden katoaminen voi olla huonompi merkki. Ja sekin vaan voi olla.

Pinsuli ja himpula 10+3 <3
 
Minusta tuo vakuuttaminen on pahasti kääntynyt itseään vastaan. Lääkärit pakenee helpon rahan perässä yksityiselle 12 vuoden koulutuksen jälkeen vieden mukanaan tietotaidon josta 10-20% on tarpeen siellä. Samaan aikaan ei vähene syöpälapset, keskoset, reumalapset ym joiden hoito onnistuu lähinnä julkisella. Lastenlääkäreistä vaan alkaa olla kiitos vakuutushysterian julkisella pula.
En ketään tuomitse, mutta ihmettelen kun ihmiset maksaa siitä mikä heille verorahoin kuuluu ja samalla järjestelmä heikkenee juuri sellaisesta kohtaa, joka myöhemmin voi olla kohtalokasta. Ei se ammattitaito yksityisellä juuri kartu ja kynnys siirtyä takaisin esim. yliopistosairaalaan on taatusti suuri.
 
Mulla on TYKSistä ihan OK kokemus 2v takaa. Toki siellä kiirettä on ja paljon väkeä osastoilla, mutta hyvin hommat toimii kuitenkin. Ei se kiire asiakkaille/potilaille näy, jokaista hoidetaan omien tarpeiden mukaan. Mutta ei henkilökunta missään taukohuoneessa istu. Kelloa soittamalla sai aina apua. Mun ystävä mietti paljon viime toukokuussa, menevätkö TYKSiin vai Saloon ja päätyivät Saloon, kun raskaus oli sujunut täysin normaalisti. Heillä hyvä kokemus Salosta. TYKSissä on tietysti laajempi apu tarjolla, jos kaikki ei menekään kuin Strömsössä. Kannattaa ehkä myös seurata, miten TYKSin remontit yms. sujuvat, että onko synnäri evakossa tms. synnytyksen aikaan.

Meillä on vakuutus ja vaikka tyttö onkin ollut superterve, on ollut tosi kivaa mennä pienestäkin vaivasta heti yksityiselle lääkärille. On saanut ajan just silloin kun on halunnut ja lääkärit ovat yksityisellä puolella todella asiakaslähtöisiä ja ammattitaitoisia. Vakuutus otetaan varmasti tällekin tulokkaalle. Mun sisko otti muutama kuukausi sitten vakuutuksen syntyvälle lapselleen Pohjantähdestä. Siellä ei tarvii olla muita vakuutuksia (kuten monessa muussa firmassa pitää olla vaikka myös kotivakuutus) ja heidän mielestään korvattavuus on laajempi, kuin esim. Tapiolassa.

Mulla eka neuvola on ensi tiistaina eli 7.1. Aikaa tilatessa tuntui, että se on joskus monen viikon päästä, mutta yllättäen se onkin jo ylihuomenna! Yritän saada np-ultraan ajan mahdollisimman pian, kun pitää tosiaan työtehtäviä vaihtaa...
 
Pinsuli, Juu en mä huolestunutkaan. :D edellisestäkin sain kuulumaan vasta rv13+. Mut lähinnä ihmettelin että sieltä kuului jotain. Piti sit ihan tarkistaa että missä vaiheessa se istukka kehittyy.. :)

Pink ja tirriäinen 7+6
 
Ravintolisien käyttö on raskausaikana yksilöllinen kysymys. Ehdottomasti raudan, foolihapon sekä D-vitamiinin turvaaminen raskauden aikana olisi kaikilla suositusten mukaisesti turvattava, mutta muiden ravintolisien lisääminen on odottajan oman harkinnan ja elämäntilanteen varassa. On kuitenkin selvää vitamiinien ja kivennäisaineiden tarpeen lisääntyvän hyvin yksilöllisesti raskausaika. Koenkin paljon urheilevana tarvitsevani monipuolisen ruokavalion rinnalle vielä ekstraa. Vaikka omegat lisäisivät veren viskositeettia, omegat ehkäisevät mm. gynekologisia ja muita tulehduksia sekä vaikuttavat sokeriaineenvaihduntaan, ihon kuntoon ja hermoston toimintaan.

Eli jokainen tehköön ravintolisien kanssa miten parhaaksi näkee. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Hemutus
Hei naiset! Tuolla facebookin puolella on porukka kasvanut valtavasti (nyt 47 jäsentä). Tunnelma on siellä ihana ja tukeva ja keskustelu aika vilkasta. Jottei homma räjähdä liian isoksi äänestimme että ryhmä suljetaan maaliskuun alussa. Silloin np-ultrat on käyty ja kaikilla on vielä kuitenkin mahdollisuus rauhassa liittyä. Tämä tiedoksi tännekin, että ne jotka haluaa ehtivät vielä mukaan!
 
Vitamiinilisistä: Mie syön Multivitan raskaus ja imetys-tabletteja. Aloin syömään niitä esikoista odottaessa ja jatkoin vielä imettämisen loputtua, koska raskaus oli toiveena. Meinasin kyllä, että alan syömään normaaleja multivita-tabletteja seuraavaksi, jos ei tärppää ennen kuin R&I-tabletit loppuu, mutta ensin sitten onneksi kerennyt ostamaan normaaleja. Ostin uuden purkin samalla, kun ostin raskaustestin, koska se oli tarjouksessa ja pahoinvointi oli aika kovaa jo silloin, joten oli aika vahva epäilys tärpistä. Vaikka pyrin syömään paljon kasviksia, niin silti varsinkin foolihapon saamisen varmistamiseksi otan mielellään tabletin.

Minulla on nyt alkanut varsinkin iltaisin olevaan vähän vatsa kipeä, joten pikkuisen huolestuttaa, vaikka toisaalta tiedän että se on normaaliakin. Vessassa tulee tarkasti tarkistettua, ettei vain punaista ole tullut. Vielä ois kuukausi ennen kuin saa vahvistuksen raskauteen, joten aika tuntuu aika pitkältä. Onneksi pahoinvointi on jatkunut, joten varmaan hormooni määrät vielä kasvaa. Väsyttääkin, mutta en vain saa päivisin nukuttua päikkäreitä ja iltaisin haluaisin vähän nauttia miehen kanssa kahden keskisestä ajasta, niin en viitsi mennä kuitenkaan tytön kanssa yhtä aikaa nukkumaan, vaikka väsyttää. Mutta onneksi nyt on taas pitkä viikonloppu, niin mieheni voi ottaa enemmän vastuuta esikoisen hoidosta ja ruokkimisesta ja muista kotitöistä.

Käytiin eilen kiertelemässä kirpputorilla ja kaupoissa, käytiin syömässä kiinalaisessakin ja tekipä se hyvää, kun ollaan oltu kotona vain uudesta vuodesta lähtien. En ole saanut itseäni lähtemään ulos, vaikka ulkoilu tekisi hyvää pahoinvoinnin aikana. Tytön ja itsensä pukeminen tekee eniten tiukkaa. Tänään voisi kyllä tuossa tytön päiväunien aikaan käydä edes sen verran kävelemässä, että sain hänet nukahtamaan vaunuihin ja itse saisi taas raitista ilmaa.

Peppi1981 7+6
 
Täällä kanssa oireet häviää välillä kokonaan ja herää pelko, että onko kaikki hyvin, mutta kyllä ne oireet sitten taas hetkenpäästä muistuttelee itsestään.On tää silti jotenki tosi stressavaa kokoajan miettiä et onhan kaikki varmasti hyvin. Varsinki ku odottaa ensimmäistä lasta ni kaikki on niin uutta ja jännittävää.

Ite tilasin kanssa tuon kotidopplerin ja innoissaa oottelen sen saapumista jo, saa nähä millon sieltä saa kuulumaa jotain :)

Sain muuten sen np-ultra ajan postissa ja se on 23.1. Täs puhelimella en näköjää vaa pysty muuttamaa tekstin väriä :(

Tsemppiä kaikille!:) Koitetaan olla stressaamatta, vaikka se vaikeaa välillä onki.

*tiuhti*+ pikkuinen 8+6
 
Esteri, puhut kyllä ihan täyttä asiaa tosta kunnallisen/yksityisen puolen ongelmista.

Missä teillä muilla on muuten se NP-ultraus? Monet tuntuneet saaneen kutsun ultraan postitse. Meillä se on Turussa yksityisellä ja sinne varataan aika itse.
 
Minä kyllä syön vitamiinilisää, ihan vaan sen takia että neuvolassa suositeltiin sitä hyvänä lisänä tasapainoiselle ruokavaliolle. Ihan itse kukin saa päättää omien tarpeidensa mukaan tarvitseeko vitamiinilisiä vai ei.

Pink, se oli varmasti istukan ääni minkä sait sieltä kuulumaan :)

Meillä on NP-ultraus neuvolassa, lääkärin tekemänä, aika annettiin ensimmäisellä neuvolakäynnillä.

Muistakaahan FB-ryhmäläiset täälläkin kertoa kuulumisianne! :)
 
Heippa kaikille. :)

Täällä pidetty hiljaiseloa, kun tuo olo on aika huonona ollut. Kauheeta etomista ja ruoka sanan kuuleminenkin tuntui jo tuovan kaiken ulos. Rinnatkin tuntuvan vaan kasvavan ja kasvavan.
Nyt muutaman päivän alkanut olo parantunut ja olenkin jo mielessäni ajatellut olisiko se pahoinvointi ollut tässä, mutta ei kyllä uskalla nuolaista ennen kuin tipahtaa. :whistle:

VU:ssa käytiin 30.12 ja oli kun olisi huonoa mustavalkokuvaa katsellut. Mutta siellä kaiken keskellä näkyi vahva syke. :heart:
Ensimmäisessä neuvolassa kanssa tuli käytyä 3.1. Puolitoista tuntia siellä istuin neuvolatädin kanssa höpöttelemässä ja oli kyllä todella kiva neuvolatäti. :flower:

Vitamiinilisiä täälläkin syödään jo ihan senkin takia että olen kasvissyöjä.

Seuraava neuvola onkin minulla 4.2. Ikä on 30 vuotta ja synnytyssairaala lienee joko LS tai Jorvi

Saanuska83 & Sixten 9+0 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Fiinaliina
Mitä hinta luokkaa noi vakuutukset on? Mä en oo edes ajatellu että vois ottaa vakuutuksen. Millä viikoilla NP-ultra ny tehtiinkään? Oottako ite varannu ajan vai hoitaako neuvola sen? Mulle ei neuvolas puhuttu ainakaan mitään NP-ultra ajasta mitään. Täytyy vissiin soittaa tiistaina neuvolaan että mitä tuota.

althema & rutku 9+2
 
Althema, olipas tosi hassua, ettei sulla otettu neuvolassa puheeksi NP-/alkuraskaudenultraa. Eihän sillä alkuraskauden ultran ajankohdalla muuten niin väliä ole, mutta jos haluaa seuloihin osallistua niin se on mahdollista vain tietyillä viikoilla. Eli kehottaisin tosiaan olemaan neuvolaan yhteydessä, jos siis seuloihin haluatte osallistua.
 
Heippa pitkästä aikaa! Tällä poksahti tänään 10+0! Edelleenkin olo täysin oireeton, ainoa raskauden merkki on vatsan turvotus ja pieni painon olo vatsassa. Ens tiistaina on jo NELJÄS ultra, kun alussa ei löydety sydäntä, sit parin viikon päästä löyty sydän ja samalla hematooma (eli sisästä vuotoa) ja epäiltiin että keskenmeno on alkanut mutta keskeytynyt alussa. Kun vuotoa kontrolloitiin , se oli onneksi loppunut ja imeytynyt aika hyvin takas kehoon, mutta sitten huomattiin että sikiö on viikon verran liian pieni (IVF:n takia tiedetään tarkka aika) ja nyt tiistaina kontrolloidaan et onko kasvu jatkunut vai pysähtynyt viikolle 7. Oon aika peloissani ja haluaisin niin saada lääkäriltä vihdoin vaan tiedon että kaikki on hyvin. Edelleenkään en anna itseni liikaa iloita raskaudesta, kun keskenmenopelko voimistuu joka ultrassa. Tuun sitten tiistaina kertomaan kuinka kävi. Tsemppiä teille kaikille, toivottavasti teillä etenee raskaudet vähän seesteisemmin :)
 
Hei taas pitkästä aikaa!
Hiljaiseloa tullu vietettyä, kun tuli tossa mieletön pahoinvointi vähäksi aikaa, ni ei oikein mitään huvittanu/pystyny/halunu tehä. :D Nyt taas olo normaalin etova. :p Tissit turpoaa, ja kipuilee, maha on hirvee pallo ja alavatsaa nippailee enemmän ja vähemmän. Tosiaan, 30.12 oli se ultra ja la siirty sitten 8.8.2014. Pikkusella kaikki hyvin, ja sydän löi sen 160krt/minuutissa. <3 Ainoo pieni miinus oli se että multa löyty 1,8cmx1,5cm myooma kohdusta, ei onneksi mitään vakvaa...
Neuvolakäyntikin sujui, tosin oli vähän vanhanaikanen täti, ja puhu meille kun oltas ihan ensikertaa tässä ja ei mitään tietoa edes ruokaympyröistä . :D
Nyt vaan ootellaan sitten np-ultraa, joka on 27.1. :)

Vuodoista oli ollu puhe, mulla tulee välillä seksin jälkeen kipua ja vähän vaal.punaista vuotoa yhellä pyyhkäsyllä. Nythän noi limakalvot on herkimmillään ni varmasti sekin vaikuttaa. Toivotaan ny et te keillä vuotoa on enemmän tai vähemmän, ni ei ois kuitenkaan vakavaa. :)

Vitamiinit Ityse syön raskauden ajan vitamiinia, jaainoo miinus on siittä tuleva tosi huono olo. :D Muuten aion syödä sitä ihan, vaikka kuinka ravinnosta niitä saiskin.

FB- ryhmä sopis mullekkin paremmin kun ei tätä tuu niin paljoa seurattua!

Hyvää uutta vuotta muuten kaikille, toivoo murgu ja jantteri 9+2
 
Toivotaan iiris_lorea parasta :) kaikki sormet ja varpaat pystyssä pienen puolesta!

Minulla on np-ultra 11+3 eli kannattaa tosiaan olla althema yhteydessä sinne neuvolaan. Esikoisen kohdalla Helsingissä tuli aika postissa, täällä tällä kertaa piti itse varata.

Ei mahtunut kunnolla bikinien yläosa päälle, joten piti vaihtaa isompaan. Onneksi oli isompi koko tallessa. Ei olisi muuten uimisesta tullut mitään.

Viime raskaudessa en syönyt mitään vitamiineja mutta nyt aloitin jo ennen yritystä. Lähinnä sen foolihapon takia mutta ei niistä muistakaan haittaa ole kun en nyt niin monipuolisesti kuitenkaan syö. Jokaisen oma valinta tietenkin :)

mariet ja pieni 10+2
 
Tein sormustestin ja se näyttäis meille poikaa! :) Heilui ihan hulluna. Sit höpsö minä tein sen ruokasooda-testin... :D Sen mukaan olis tulossa tyttö, kun ei tapahtunut mitään. Otappa näistä nyt selvää. :D Kiinalainenkalenteri povaa kans tyttöö...

Onko muut tehny joitain testejä lapsen sukupuolesta? :)
Tässä linkki tohon ruokasooda-testiin
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2063985-raskaana-testaa-ruokasoodalla-vauvan-sukupuoli/
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä