Elovauvat 2014 <3 *tammikuussa*

mun on pakko olla vähän masentava, mulle on tullut kaks keskenmenoo tässä vuosien varrella ja molemmat oli samanlaiset, alko ihan pikkupikku tilkalla rusehvaa vuotoo (paperiin vaan pyyhkiessä jäi), ei kipuja ei mitään, heti samana päivänä soitin neuvolaan ja sain ylipuhuttua terkan tekeen mulle lähetteen taysiin ultraan ja ei lyönyt sydän enään, kun edellisviikolla oli vielä varhaisultrassa sydän lyönyt. eli ei keskenmenoon tarvita kipuja tai veristä verta.
 
rd asiaa unohdinkin kommentoida aiemmin... mulla ei oo ollu sokereiden kanssa aiemmissa raskauksissa ongelmaa. ainut että kun kuopus syntyi, niin sillä heitteli sokerit sen verran et joutu vuorokaudeksi sokeritippaan. epäilivät synnärillä, et mulla on saattanut loppuraskaudessa olla jo raskausdiabetestä.. sokerirasituksessahan kävin vain yhdesti, puolen välin paikkeilla. Tämän haluan välttää tällä kertaa ja aion pyytää sokerirasituksen puolen välin tienoille/vähän ennen ja myös loppuraskauteen.

mikään ei oo kamalampaa kun kuunnella suljetun oven takaa oman vauvan itkua, kun lääkärit laittaa tippaa päähän kiinni. Se oli jotain aivan hirveää. :'(
 
Heippa pitkästä aikaa! Enpä minäkään ole täällä käynyt kun lukemassa teidän kuulumisia :ashamed: Hienoa esikoista vailla että kaikki oli kunnossa :) Minulla oli tänään ensimmäinen neuvola, ja miten sitä jännitinkään, edellisestä raskaudesta kun on jo 10v, mutta kaikki oli niinkuin pitää. Todella mukava täti oli vastassa, ja saatiin jopa hyvin hyvin hennot sydänäänet kuulumaan :heart: terveydenhoitaja/kätilö tokas että näillä viikoilla ei vielä dopplerilla kuuluisi, mutta suostui kuitenki pyyntöön, oli sitä mieltä että La tulisi Np-ultrassa muuttumaan aikaisemmaksi, ja vatsakin näytti hänen mielestään jo pyöristyneen :D La olisi siis nyt neuvollan mukaan 9.8 mutta jos Pinsuli muokkailisi vasta NP-ultran jälkeen tuonne etusivulle, Np aikaistettiin ja on 23.1 ja NL 13.2

Elohiiri ja ruttu 8+5
 
Menin sitte varaamaan VU ajan, vaikka ei ollu tarkotus... mutta olin budjetoinut yhteen menoon 150 e ja se olikin sit vaan 90 e, niin näin tilaisuuteni koittaneen... :D

Eli PINSULI, voit päivittää mulle VU 7.1.

Onneksi kaikki oli hyvin, esikoista vailla!

Shuri ja Kingi 6+0
 
raskasko?, minä ainakin tiesin jo, että keskenmenon oireet voi olla lähes mitä vaan. Minkälainen vuoto tahansa voi olla tai olla olematta merkki keskenmenosta. Myös kivuton ja vuodoton raskaus on voinut mennä kesken. On silti hyvä tsempata huolestuneita, niin kuin tämän ryhmän yksi tarkoituksista on :)

Päivitetty :)

Pinsuli ja himpula 10+1 <3
 
  • Tykkää
Reactions: esikoista vailla
Huomenta taas!

Sen pikkuvuodon jälkeen on jännittäny joka kerta vessassa käynti ainaki vähän.. Tein varmistukseksi tänään raskaustestin ja oikein voimakas viivahan sieltä tuli :heart: Mä tuumin että eiköhän nuo raskaustestit käy siitä varhaisultrasta, on vielä toinen jäljellä ja sen voisi tehdä vaikka ensi viikolla vielä. Tulee kyllä niin hyvä mieli kun ne viivat piirtyy siihen testiin =)

By the way, ihania uutisia Esikoista vailla :hug:

OIREISTA
Tuli eilen ekaa kertaa oikein kunnon pahoinvointi josta oksennus ei ollu kaukana. Yöh, piti koko ajan syödä jotain pientä. Mä en muista että ykkösestä ois ollu ollenkaan mitään pahoinvointia. Tissit on edelleen ihan valtavat, kipu alkaa vähän helpottaa.

HANKINNOISTA
Tuo vuotoepisodi pisti hankita-ajatukset jäihin. Aattelin että ryhdyn hankintoihin vasta sitten puolivälin jälkeen. Säästelen siihen saakka rahaa.

LASKETUSTA AJASTA
Mä oon melko varma että meidän laskettu aika aikaistuu ekassa ultrassa. Mä oon kalenteria katsonut ja miettinyt sitä millon mun oireet alko, niin sen mukaan mun oireet ois alkanu noin neljä päivää hedelmöittymisestä ja se ei vissin oo ees mahdollista..? Niin aattelin että oon varmalla hedelmöittyny aiemmin. Mutta sehän selviää sitten.

Jatketaan odottelua =)
 
Hyvää uutta vuotta kaikille!

Minäkin liityn mukaan pitkän harkinnan jälkeen.

Esikoista odottaessa olin mukana myös keskustelupalstalla, ja mukavaa vertaistukea täältä sai.

Plussaamisen jälkeen on ollut todella vaikeaa uskoa, että olen raskaana. Esikoisesta se ei käynyt läheskään näin helposti ja nytkin olin varautunut useamman kuukauden "tekemiseen". Esikoinen on 2v.

Olo on vaihteleva, tällä hetkellä etoo enimmäkseen. Usein pitää syödä ja mieluiten jotain raikasta esim. jogurttia tai hedelmiä. Kolmivuorotyö aiheuttaa mulla välillä muutenkin huonovointisuutta, niin nyt se on vaan lisääntynyt. Pinna on ollut erittäin kireä viime viikkoina. Rintojen arkuudesta aavistin olevani raskaana ja on ne rinnat vähän suurentuneetkin.

Kenellekään ei ole vielä kerrottu ja pitkään sitä aion pantatakin, kun lähipiirissä on niin paljon huonoja kokemuksia, keskenmenoja ja kohtukuolemia. Töissä joudun kertomaan heti 12. viikon koittaessa, koska joudun vaihtamaan työtehtäviäni. Esikoisen aikaan olin samalla alalla, mutta toimenkuvani oli erilainen ja pystyin samaa hommaa jatkamaan loppuun asti. Joutuuko joku muu miettimään työkuvioitaan tai vaihtamaan tehtävää?

Hankintoja tehdään vasta sitten joskus, jos tehdään, kun juuri mitään ei tarvita. Kaikki esikoisen vaatteet, tarvikkeet ym. ovat tallella. Toivon salaa, että tulokas olisi myös tyttö. :)

sushen/30v/2.lapsi/LA noin 20.8./TYKS
 
Eilen ultrassa löytyi jotain mikä saattoi jopa olla alkio, molemmat pussit nyt ainakin lyötyneet. Laskettu aika taatusti hyppää ainakin viikolla eteenpäin, ja uusi ultrakin olisi varmistukseksi ens viikolla mutta hyvä mieli silti.
Vatsa on ihan tautisen kipeä yhä, johtunee vatsaan joutuneesta nesteestä, jota ultratessa löytyi. Siksi myös yhä halutaan seurata. Eipä ole näin ahdistavaa aluraskautta edes koskaan ollut. Mielalan nousu kompensoi kuitenkin kipua kivasti.
Oireet onneksi on ja pysyy ( nälkä ja väsymys varsinkin). Farkuista en edes haaveile enää kun alavatsa kipeä ja turvonnut.
Ja hyvää alkanutta vuotta ja ajatelkaamme positiivisesti, ollaan kaikki viimeistään heinäkuun lopulla pitkällä kesälomalla =)
 
Moi! Täällä olis vielä yks mamma liittymässä mukaan :) alusta asti oon taustalla seuraillut teidän keskusteluja :)

Hieman taustoja itsestäni: Aiemmin oli puhetta nuorista äideistä ja olen itsekin tälläinen kiukkuinen kotiäiti, sain esikoiseni 18 vuotiaana ja kaverit kaikkosivat jo siinä vaiheessa kun kerroin odottavani... Eli esikoinen on 1v9kk tällä hetkellä ja entisestä suhteestani, nyt siis odotan pikkukakkosta uudelle miehelleni, jonka kanssa olen seurustellut viitisen vuotta sitten ensimmäisen kerran :D

Oireista sen verran, että jo ennen plussaa rinnat tulivat todella kipeiksi, olin kuin zombi väsymyksen kanssa ja kiukkuinen kuin ampiainen! Pahoinvoinnilta olen suurimnaksi osaksi säästynyt, lievää kuvotusta ilmenee ajoittain, mutta muuten olo on ollut kelvollinen :)

Kirjoitan nyt puhelimella joten en pysty korostamaan tietojani, pahoittelut!

tipsula/20v/2.lapsi/LA 16.8/TYKS
 
Neuvolassa ja ultrassa käyty. Kaikki kunnossa. Nyt kyllä rupean nauttimaan ja en enää murehdi. Ultrassa vastasi viikkoja 8+2 kun kaksi viikkoa sitten oli 6+2 eli kasvanut oli.
Mulle vois lasketun ajan muuttaa 12.8 (jos nyt oikein laskin) ja seuraava neuvola 6.2.
Neuvolassa ei mitään kummempia, verenpaine oli aika alhainen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt sitä itsekin uskaltautuis teidän elomammojen joukkoon... Alusta asti lueskelemassa oon kyllä teidän juttuja käynyt mutta tosiaan oma usko odotukseen on ollut jotenkin niin hakusassa että huhheijaa. Neljä testiä piti tehdä että edes pikkuisen uskalsi uskoa että ehkä siellä joku kasvaa kun tosiaan niin yllärinä tuli tämä raskaus.


Eli itsellä ikää 23v ja kolmosta odotellaan ja TAYS olisi meillä sairaalana. La olisi menkoista laskettuna 10.8, eka neuvola tänään käyty ja eka ultra olis sit 28.1 jolloin näillä laskuilla viikkoja olis jotain 12+2(?). Ja eka nvl-lekuri olis varattuna 12.2.
Esikko 04/10 ja kakkonen taas 08/12, eli jos loppuun asti päästään niin meillä tää tasanen kahden vuoden "ikäeroputki" jatkuu. Aikaisemmat synnytykset on ollut nopeita ja helppoja ja samana päivänä kotiin aina päästy ja alle viikossa takas ollaan rakkaan harrastuksen, eli ratsastuksen pariin päästy. Innolla siis jo synnytystä ajattelen ja ehkä jo vähän odottelen.
Juoksu ja lenkkeily kuuluu jokapäiväiseen elämään lasten kanssa ulkoilun ohessa ja pari kertaa viikossa pyrin käymään vesijumpassa.

Oireina on kamala väsymys, tissit on kauhian kipeet ja huono olo, kuvotus ja ylipäätään kauhia pahoinvointi on arkipäivää.

Nyt heittää nuppi niin tyhjää että en kuollaksenikaan muista mistä täällä on ollut puhetta joten jääköön mun liittyminen porukkaan vähän oma napailuksi. Sen toki voin vielä tunnustaa että oon kauhian laiska kirjoittamaan mutta vallan ahkera lukemaan, joten koitan nyt skarpata tuota kirjottamispuolta hitusen.

Chevymama ja elopeiggo 8+5
 
elohiiri
Vitsit miten ihanaa, jos saitte jo sydänäänet kuulumaan!! Mullakaan ei ekassa neuvolassa edes suostuttu kokeilemaan.

Shuri
Eipä ole pitkä aika odotella varhaisultraa, kun jo tiistaiksi ajan sait. :)

Sushen ja Tipsula
Tervetuloa, kiva saada TYKS-vahvistusta, kun meitä on täällä pinossa niin vähän! Teillä ilmeisesti on jo entuudestaan tyksistä kokemuksia? Haluisin kuulla niitä hiukan kun täällä puntaroidaan salon ja tyksin välillä.

Tervetuloa myös muille uusille!

Mathilda
Onnittelut hyvistä ultrauskuulumisista!
 
Fiinaliina: kyselit kokemuksia tyksistä :) itselläni jäi positiiviset kokemukset sieltä. Sairastuin
esikoista odottaessa rv 35 keuhkokuumeeseen, joka vaati osastohoitoa ja silloin tutkittiin
vauvan tila myös, aivan mukisematta silloin ultrasivat ja tutkivat kohdunsuun tilanteen :)
Synnytyksessä minulla oli mieskätilö, joka oli ehkä sympaattisin koskaan tapaamani,
ei tarvinnut puudutteita odotella, eikä alettu ehdottamaan mitään ylimääräistä! Lapsivuode-
osastolla oli ihania hoitajia, jotka opastivat imetyksessä ja vastailivat kysymyksiini sekä
neuvoivat myös isää vaipanvaihdossa yms oleellisessa :) ainoa miinus oli se, että
lapsivuodeosastolla oli aikamoinen ruuhka ja huone oli kokoajan täynnä, onneksi olin aivan
huoneen perällä ikkunapaikalla, niin oli vähän omaa rauhaa.

ai niin, omaa napaa vielä! Minulla on alaselkä aivan järkyttävän kipeä ollut jo pari viikkoa,
onko kellään ollut samaa? Panadol ei auta, ainoastaan täysin paikallaan olo tuntuu
helpottavan :/

tipsula ja pikku-tipsu 7+6
 
Kiitos tipsula, hyviltähän noi sun kokemukset tyksistä kuulostaa. Mua just toi ruuhka ja kiire ahdistaa, että ehditäänkö siellä sit keskittyä kehenkään kunnolla vai onko kokoajan hirvee härdelli vaan päällä. Mut toi keuhkokuume kuulosti pelottavalta, onneks selvisitte siitä säikähdyksellä!
 
Kiitos ihanista tsemppauksista. :heart: Kyllä tämä vertaistuki vaan auttaa, kun itsellä on usko välillä koetuksella.

Vuodoista vielä, yöllä ja tänä aamuna oli tullut taas hieman verta ja tummempaa, mutta päivää kohden taas on lakannut. Jännä juttu, että öisin alkaa.

Eilen oli muuten heikotusta taas ilmassa ja ruoka ei millään tippuis nyt alas. Vaakakin näytti miinusta aamusella. Hapankorppu/tee/hedelmät/jogurtti/puuro&mehukeitto -linjalla mennään aika pitkälle. Kohta laitan broilerinkoipia uuniin. Katotaan, jos sais yhden alas riisin ja vihanneksien kanssa. :)

Joku kyseli aiemmin vitamiinien syömisestä...mä oon koittanut syödä Multivita raskaus&imetys vitamiineja, mutta viime aikoina niidenkin nieleminen on ollut vaikeeta. Oksennusrefleksi tulee vaikka koittaa ottaa mehun tai marjakeiton kanssa.

Ihottumasta ja kutinastakin taisi olla puhetta. Mulla on iho kutissut ja jostakin luin, että hormonit voi laittaa joillakin ihon kutisee. Myöhemmin loppuraskaudessa se voi olla hepatoosia tai jotain sinne päin. Ceralan plus on nyt kovassa käytössä. =)

Ei tässä tällä erää kummempia...parempaa vointia kaikille! :)

Esikoista vailla ja pikkutyypit 8+4
 
Heippa kaikille,

uusi odottaja ilmoittautuu.

Rv 6 ja laskettu aika 28.8. tälle ensiodottajalle. Ensimmäinen neuvolakäynti on varattuna 15.1.

Alkuraskaus on tuottanut lievää pahoinvointia ja kipeät rinnat. Muuten olo on mitä mahtavin :)

-Linduuu & Masi 6+0
 
Esikoista vailla, ihania uutisia! :)
Mä oon nyt ollut laiskempi kirjoittelemaan mitään, lukenut kyllä kaiken(toivottavasti) olen!

Mulla ei ole aiempaa kokemusta, joten itse diagnosointiini ei pitäisi luottaa, mutta epäilen, että mulle olisi puhjennut virtsatulehdus vai miksikä sitä kutsutaan.
Jatkuva pissatus, käyn vessassa ja jos onnistun pissaamaan niin tuntuu kuin pissa katkeaisi kesken ja sithän alkaa hieman kirvelemäänkin. Välillä jopa ihan pötkötellessä kirvelee.. Mulla ei oo semmosia ennen ollut niin en voi tietää täysin.

Ahdistaa kun terveyskeskukseen on toi takaisinsoittopalvelu enkä tiedä saanko aikaa milloinka, koska jos mun Googlen avulla diagnosoiminen on oikea niin pitäis ne antibiootit saada ja kiireellä.

Vai pitääkö mun soittaa jonnekin päivystykseen? En kehtais jos se ei ole se oikea paikka minne soitella.. Ääääh en mä tiedä.


Muuten vointi on ihan mukava, välillä ellottaa, mutta vieläkään en ole sen yhden kerran jälkeen oksentanut. Vatsa on ihan valtava ja väsymys ihan hullu, onneksi esikoinen on mummilassa niin oon saanut ihan vaan nukkua rauhassa.
Sokerit hyppii ja pomppii, lähettivät naikkarilta mulle jonkun arvo-taulukon mitä en saa ollenkaan avattua; tämän vuoksi mulla on sokruista tiedot lähettämättä. Viikon myöhässä, eilen tosin laitoin sinne sähköpostia niin saa nähdä jos lähettävät toimivan taulukon.

Mä muuten syön kuin hevonen hehe.

ekulainen & alien 8+0 <3
 
Tervetuloa uudet! :flower: Lista on taas päivitetty.

Vitamiineista, mää syön tällä hetkellä Minisunin MAMA -vitamiinilisää ja Gefilus -maitohappobakteeritabletteja. Joskus otan myös Lysin kalaöljytabletteja. Ne on helppo muistaa kun esim. noita raskaus- ja imetysajan vitamiineja oon syönyt toukokuusta 2012.

Mulla on ollut taas tänään vähän enemmän pahoinvointia. Saattaa kyllä johtua siitäkin kun perheessä oli eilen oksentelua. Pitää nyt pitää sormet ja varpaat ristissä, ettei tartu…

ekulainen, juotko tarpeeksi nesteitä? Oon huomannut, että jos vedenjuonti jää vähemmälle niin pissaaminen on oikein epämukavaa, välillä jopa kirvelevää.
 
Viimeksi muokattu:
Heips! :)
Pitkään olen seuraillut keskustelua täällä ja viimein rohkenin itsekin liittyä mukaan, vaikka tää tuntuu vieläki jotenki niin epätodelliselle. Vauva on ollut toiveissa jo jonkun aikaa ja aina on pettyny ku testi näyttää negaa, nyt kuitenki viimein sain ne 2 maagista viivaa sopivasti meille joululahjaksi. Olo on samaa aikaa onnellinen, mutta epätodellinen. Itelläni ei hirveesti ole vielä mitää muita oireita ku tissit tosi kipeet ja aamusin on aina etova olo. Eilen tosin mahaa koski aika paljon, toivotaan että oli vaan kohdun kasvukipuja :)

Olen siis25v. ja odotan ensimmästä lasta. Ensimmäinen neuvola mulla oli jo 30.12, seuraavaa aikaa ei pystynyt vielä antamaan, joten soittelen ensi viikolla, innoissaan ootellaan postia myös siitä, että koska ensimmäinen ultra on :) Neuvolan mukaan laskettu aika on 11.8, mutta itse kun tiedän, että kiertoni on aina ollut 35 päivää, niin voi olla, että se pikkusen vielä siirtyy ekassa ultrassa. Synnytyssairaala on KOKS

*Tiuhti*+ pikkuinen 8+4
 
Viimeksi muokattu:
Mä en luota pelkkään Hcg:hen. eikä varsinkaan pelkällä testillä :D siihen testiin riittää melko matala tulos antaan sen vahvimman viivan. Jos keskenmeno tulee vaikka tälleen mitä mä nyt olen tasan 6+0 ja mun hcg oli tänään yli 23 000 niin se arvo ei kovin nopeesti laske. voi olla viikkoja, kuukaudenkin. eli se näyttää aina sitä vahvaa kuitenkin tosi pitkään.

Ja kaverilla nousi viimeksi hyvin arvot yli 10 000 ja sikiö kuollut hiljaisuudessa kuitenkin. Eli aina on mahdollisuus ties mihin. Mä oon jo niin skeptinen ite kun on pitkät lapsettomuushoidot takana ja neljän vuoden toiveet tätä aiemmin nyt runnottu. Eli toivon enemmän kuin kaikilla 20 varpaalla ja sormella että tämä jaksaisi tuolla pysyä. Meillä kun on vielä kromosomiongelmiakin täs taustalla :/
 
Pinsuli, toivottavasti olis nyt jotain muuta.. Mä kyllä sain äsken lääkäriltä ihan suoraan puhelimitse e-reseptin antibiootteihin koska siellä päässä oireet on kuulemma niin selkeät.


Tietääkö kukaan miten nopeasti noi antibiootit tehois jos on virtsatulehdus?
 
Vinkkinä "raskausvitamiineja uupuville" Yliopiston apteekista uniikki-kortilla
Multivita raskaus ja imetys 120 kpl 16,50 €

Onko jollain tiedossa jo hyvää voidetta raskausarpien ehkäisemiseksi?


Linduuu/24 v./ 1. lapsi/ TYKS tai HUS
 
Linduuu, mulla oli esikoisesta body shopin joku stikki, mistä oli kaikki sanoneet olevan tosi tehokasta...
Vaikka mä miten rasvailin niin arpia tuli joka puolelle ja paljon, tosi suuriakin(mulla tosin oli laskettuna aikana sf-mitta hullut 42cm! :D) ja tästä johtuen kun mä tiedän, etten niitä pysty mitenkään ehkäisemään ja oon muutenkin raidoitettu niin mielinmäärin niin en aio edes alkaa pahemmin rasavailla.

Tosi hyvää toi oli kyllä sitten niiden arpien kutinaan ja sellaiseen tarkoitukseen aion nytkin sitä käyttää kun oli niin riittoisa tuubi, että 2/3 on vielä jäljellä!
 
Zemar, :'( noin myöhään…Tsemppiä kovasti <3 :hug:

Linduuu, suosittelen koittamaan Bio-Oilia :) Sitä voi käyttää muihinkin arpiin. Mutta sitä pitää siis muistaa levittää aamuin illoin että se toimii (kuulemma). Aion koittaa sitä tässä raskaudessa.
 

Yhteistyössä