Elovauvat 2014 <3 *kesäkuussa*

Mörbid Ihanaa lukea vauvauutisia! :heart: Vaikkakin teidänkin vauva olisi saanut vielä vähän kasvaa masussa. Mutta elämässä tapahtuu asioita, joihin ei itse pysty vaikuttamaan. Tuhannesti onnea pikku prinssistä!! :heart: Nyt vaan pikaista toipumista sinulle ja voimia vauvalle kasvuun ja kehitykseen!

Minä pötköttelen edelleen osastolla. Maksa-arvot ja toksemia-arvot kohoavat hitaasti, mutta varmasti. Samoin virtsan valkuainen. Mennään päivä kerrallaan huomioiden mun vointi ja kaikki muu. Kukaan ei pysty ennustamaan milloin sektio tehdään, mutta tämä on nyt mun "koti" vauvan syntymään saakka. Eli diagnoosina pre-eklampsia, mutta tän etenemistä ei voida ennustaa. Vointi mulla on ihan hyvä. Jaloissa kyllä turvotus lisääntynyt ja miehen mukaan kasvoillakin. Verenpainelääkitys aloitettiin nyt kun viime yönä oli ylävatsakipua ja verenpaineet kävi korkealla. Parempi katsoa kuin katua, tässäkin asiassa.
 
Valittelin hänellekin tuota vatsan toimintaa tai lähinnä toimimattomuutta mutta eipä hänelläkään ollut ehdottaa kuin veden juonti.
Hyppään syyskuisista vastaamaan sulle, tosi hyvä tuote vois olla Psyllium! Se on siis ratamonsiementenkuorta joka sekoitetaan veteen. Ei ainakaan mun ymmärtääkseni voi haitata sokereita, sehän on vaan siementen kuorta. Psyllium ei maistu millekään, siitä tulee sellaista geeliä kun antaa olla vähän aikaa veden seassa. Ite käytän joka ilta reilun teelusikallisen jonka sekoitan vesilasiin ja annan turvota hetken, näin toimii vatsa säännöllisesti joka päivä :p

Psylliumia käytetään paljon gluteenittomassa leivonnassa joten sitä löytyy oikeastaan kaikista kaupoista missä on vähääkään valinnanvaraa. Jauho- tai leivontaosastolta :) Tuossa vielä vähän lisätietoja jos on ihan vieras: Psyllium – käyttö, haittavaikutukset ja hinta
 
Onnea Mörbid! :) Hyviä vointeja teille molemmille!

MiNalolle tsempit osastolle! Kohta varmaan teilläkin on vauva.

Mulla on taas aamulla kontrollikäynti. Vähän jännittää. Osastolle en kyllä haluaisi. Supistuksia tulee päivittäin useita, mutta ei onneksi hirveän tiheästi.

Pink ja Väinö 32+3
 
Mörbid; Lämpimät onnittelut pienestä pojusta! Toivotaan että vauvan vointi kohenee ja pieni vahvistuu! Vanhemmille myös jaksamista ja voimia,onneksi pieni saa hyvää hoitoa!

tiiti85; anteeksi,unohdin radisi;)

MiNalo; voimia ja jaksamista osastolla lepäilyyn! Onneksi pieni vahvistuu päivä päivältä jonka voi masussa olla!

Kaisa-Tuulikki; Mulla masun ympärysmitta isoimmalta kohdalta 102cm,seistessä rintojen alta masun alle mitta 37 cm. Jotkut luulee että LA on ihan käsillä ;) sitten kun kävely ottaa jo voimille ja kyykkiä ei voi esim. kaupassa alahyllyltä tavaraa, jouduin miehelle sanoon etten pääse ylös täältä kun polvistuin muksulle kenkää sovittaan :D

pikku-uikku ja kyytiläinen 32+3
 
Oi, onnea Mörbid!! :heart: Paljon vahvistumista pienelle pojalle ja voimia muutenkin koko perheelle! Mähän sanoin eilen, ettei mee kauaa, että ensimmäinen elokuinen syntyy ;)

Mullakin tulee tiheesti supistuksia, on tullut jo pari viikkoa. Istun ja oon liikkeessä paljon, en malta lepäillä sitten yhtään. Pitäisi ehkä... Supistukset on vähän kipeitä. Tiistaina on kontrolliultra, siellä kurkataan sitten kohdunkaulaakin, mut veikkaan kyllä ettei mitään oo tapahtunut.

Pinsuli ja Himpula 35+0 *poks* !! :heart:
 
Onnea Mörbid vauvasta! :) Hurjalta kuullosti kyllä tuo synnytyshomma! Ja nuo vasta-aineet... Oliko tämä sulla jo useampi raskaus kun tuollain nuo vasta-aineet lähtivät kohoamaan? Saitko sen rokotuksen jo aikaisemmin raskaudessa?

Kiitos Cariocalle tuosta Psyllium-vinkistä! Taidan ottaa kokeiluun seuraavaksi jos ei jotain ala tapahtua ja pian...
 
Mörbidille suuret onnittelut pienestä vauvasta! Kaikkea hyvää molemmille. Pienestä alusta kasvaa sisukas ja vahva pikku-ihminen aivan varmasti <3

MiNalolle tsempit makailuun. Toivottavasti jaksat siellä lepäillä ja kaikki menee parhain päin. Onneksi Suomessa on laadukas terveydenhoito :)

Elythia ja juniori 33+3
 
Mulla on netti tökkinyt monta päivää, nyt vaikuttaisi paremmalta.

Onnea Mörbid!!! Hurjaa ja ihanaa että meille alkaa nyt jo tulla vauvoja :)

MiNalo ootkohan sä seuraava? Toivon sulle totisesti hyvää vointia ja jaksamista!

Pink miten sun kontrolli?

Mä täällä vaan oon. Kävin maanantaina vielä kevyesti salilla ja sanoin samalla reissulla työntekijöille heipat ainakin syksyyn asti :) Aattelin alkaa käveleen enemmän kun vielä siihen kuitenkin pystyn, meno on hurjan hidasta, mutta eipä tässä muuta ole kuin aikaa :)

Eilisellä neuvolakäynnillä oli kaikki ok. Hb edelleen 130, verenpaine 116/60, sf-mitta 29 cm, painoa tullut 350g/ viikko (kokonaisuudessaan nyt noin 11 kiloa) ja vauva on vatsassa ihan miten sattuu :) Perätilaksi se merkattiin kun lähinnä kohdunsuuta sillä on pylly, pää on toisessa kyljessä ja jalat toisessa. Synnytystapa-arvio on joskus viikolla 36-37.

Mulla on kauheen seesteinen olo nyt. Mä tiedän että tuo vauva syntyy sitten kun syntyy ja mä en muuta voi kun odottaa :) En jaksa ees hirveesti suunnitella seuraavaa päivää kun teen nyt tasan sitä mikä minäkin hetkenä hyvältä tuntuu. On jotenki sellanen olo, että nyt vihdoin on kaikki työelämän ja aikataulujen aiheuttama stressi lauennut ja mä kerranki oikeesti osaan nauttia ihan vaan olemisesta :) Etenki kun tätä olemista värittää se tieto että tulossa on jotain aivan ihanaa :heart:

Vaivoja toki on, supistelee edelleen ja välillä oikein vietävänkin paljon ja aika kovaakin, mutta mä tiedän että aina voin soittaa joko neuvolaan tai synnärille jos supistaa mun mielestä liikaa. Ummetus vaivaa, mutta taas on muutaman päivän vatsa toiminut päivittäin *koputtaa puuta*. Hengenahdistuksia tulee varsinkin autoillessa, mutta rauhallisella hengityksellä nekin menee ohi. Lonkat ja nivuset on välillä tosi kipeet, mutta ei ne vielä menoa haittaa.

Amuniina & mukula 31+5 :heart:
 
Ihanaa Amuniina, että olosi on niin hyvä ja seesteinen <3 Sellaisena se kannattaakin pyrkiä pitämään ihan siihen asti kun vauva on ulkona.

Minä taas olen ihan päinvastainen. Hermostuttaa, stressaa, jännittää, pelottaa. Nää viimeiset viikot on niin kriittisiä, ollaan jo niin lähellä finaalia, mutta niin moni asia voi mennä pieleen. Hermoilen vauvan koosta, liikkeistä (en tunne esimerkiksi kylkiluissa potkuja lainkaan, vaan kaiken tuolla kyljissä ja vatsan sivuilla) ja etenkin synnytyksestä. En vaan saa lohduttauduttua siihen, että tämä toinen synnytys menisi helpommin ja paremmin. Tuntuu ku se ensimmäinen synnytys olisi ollut "läheltä piti" -tilanne, että minä ja vauva selvittiin siitä jotenkin tuurilla. Mun on siis vähän pessimistinä vaikea uskoa, että tämä toinen synnytys menis yhtään paremmin, varsinkin kun nyt on ollut näitä kontrolleita. Huokaus. Eipä tainnut se pelkopoli auttaa…

Pinsuli ja Himpula 35+1 <3
 
Pinsuli :hug: Mulla on ihan samat fiilikset. Viimeksi meni lähes kaikki pieleen synnytyksessä, ihan ei hätäsektioon jouduttu mutta soitettiin jo leikkaussali valmiuteen sen varalta, niin ihan hirveen luottavainen olo ei ole. Pelkopoli mulla on parin viikon päästä, en tiedä onko siitä sitten mitään apua.

Ja olo on kamala koko ajan. Eikä vähiten siksi että näyttää norsulta. Mulla on jotain syömishäiriön tynkää ollut joskus, vaikka en laiha ole koskaan ollutkaan, ja nyt ahdistus omasta kehosta on taas ihan uusissa mittasuhteissa. Paino on noussut liikaa ja pelkään että vauvakin on iso kun maha on niin valtava. Mä totisesti toivon että saan maanantaina sairaslomaa, kotona pystyisi edes levätä ja jollain tasolla keskittyä omaan hyvinvointiin. Nyt on niin väsy, että lenkkeily on takuulla viimeinen asia mielessä iltaisin kun ei jaksa edes sohvalta nousta tekemään kotitöitä.

Kaisa-Tuulikki 31+1
 
Pinsuli kurjaa jos siellä on noin paljon jännityksiä synnytykseen liittyen. Onko sulla vielä jäljellä niitä pelkopolokäyntejä?
Hyvä, että kaisallakin on pelkopolikäynti ja toivottavasti siittä olis hyötyä!

Mä heräsin tähän aamuun ajatellen, että neljän viikon päästä meillä jo varmasti on vauva! (ellei sit vauva jostain ihmeestä kääntyis ((mitä en enää edes toivois, koska tällä hetkellä toi sektio tuntuu tosi hyvältä ajatukselta) )

Amuniina ihanilta kuulostaa noi sinun fiilikses! Eipä tässä tosiaan kauaa enää tartte odotella kun pitkä odotus palkitaan :heart:

Minalo
sielläpäs on jännät paikat. Ei varmaan mene enää kauaa vauvan syntymään. Mutta sulla taiskin vauva olla jo hyvän kokoinen ja viikotkin suht hyvät vauvan syntymää ajatellen.
 
Kontrollissa käyty ja kotiin pääsin! Kohdunsuu on todella kypsä, auki 2cm. Kymmenen päivää pitää vielä pötkötellä, sit on 34 viikkoo täynnä, eikä enää estellä. Väinön painoarvio oli 2,1-2,3kg. Jätkä on ihan hyvän kokoinen. <3 Nyt ei tarvii käydä enää kontrolleissa, seuraavan kerran normaalisti lääkärinneuvola rv36, jos vaan olen silloin vielä yhdessä koossa. ;) Lääkäri tuumasi, että tervetuloa (synnyttämään) sitten kun siltä tuntuu! Itse arvelen että meillä on vauva 3-5 viikon päästä!

Pink ja Väinö 32+4
 
Onnea Mörbid vauvasta! Niin se aika vaan vierähti, että ekoja elokuisia alkaa tupsahtelemaan. Tästä se alkaa, että vauvauutisia tulee varmasti tasaiseen tahtiin!

Mä kävin ke ylimääräisessä lääkärineuvolassa. Vaatimalla vaadin terkka, rilta ajan lääkärille ennen seuraavaa synnytystapa-arviota. halusin, että kohdunsuun ja -kaulan tilanne tsekataan, että osaisin edes vähän varautua siihen, syntyykö etuajassa. Lääkärin mukaan kanavaa on parisen senttiä jäljellä ja täysin kiinni. Pehmeyttäkään ei juurikaan ollut. Eli erinomainen tilanne näille viikoille uudelleensynnyttäjälle. Luotan siis siihen, että elokuussa synnytän :)

Töitä olisi vielä ensi viikolla 3työvuoroa, sitten alkaa äitiysloma. Hurjan nopsaan on taas mennyt koko odotusaika.

Mä kävin eilen raskaushieronnassa. Se oli taivaallista! Kokeilkaa! Etenkin, jos on uupunut ja raskas olo. Mut vuorattiin niin hyvään kylkimakuuasentoon, etten edes tajunnut olevani raskaana. Hieroja hieroi ihanan tuntuvasti koko selän, pakarat, reidet ja jalkapohjat sekä niskan. Olo oli kuin pilvissä, kun vauvakin oli masussa niin rauhallinen. Aivan ihanan rentouttava hetki! Ehkäpä menen vielä elokuussa uudestaan, niin ihanaa se oli. Sain todellakin rahoilleni vastinetta.

Viime yön nukuin ekaa kertaa tyyny polvien välissä kylkimakuulla. Ja liitoskipuja oli yöllä ja aamulla paljon vähemmän. Suosittelen sitäkin!

Tsemppiä vaivoihin kollegat ja hyviä vointeja kaikille!

sushen 32+5
 
Pink
Ohhoh 2cm auki. Ei sulla kuitenkaa mitään limatulppaa oo vielä irronnu tms. Tsemppiä pötköttelyyn, toivottavasti poitsu jaksaa vielä hetken odotella syntymistään! =)

Sushen
Oi ihanalta kuulostaa toi raskaushieronta!
 
Ei oo limatulppaa näkynyt. Esikoisen aikaan limatulppa irtosi 34+0 sisätutkimuksen jälkeen ja silloin oli kans sen 2cm auki. Synnytin kuitenkin vasta 38+5. :) Nyt on alaselkää jomotellut tutkimuksen jäljiltä, mutta ei onneksi supistele.
 
Fiinaliina, mun käsittääkseni niitä pelkopolikäyntejä on yks per odottaja…? Sitten on nää neuvolapsykologit, joiden luona peloista voi keskustella enemmän. Mulla oli jo sielläkin käynti, mutta siellä kyllä puhuttiin ihan muusta ku raskaudesta.

Kaisa-Tuulikki, täällä vähän samantyyppinen synnytyskokemus, pitkä ku nälkävuosi ja lähellä ettei hätäsektioon päädytty. Mulle ainaki kätilö pelkopolilla vakuutti, että 90% (vai oisko ollu jopa 99%) toisista synnytyksistä on helpompia kuin ensimmäinen, etenkin jos ensimmäinen on ollut todella vaikea :) Jotenkin silti ei uskalla täysin luottaa. Mä aion ainakin itse yrittää vaikuttaa synnytyksen etenemiseen paremmin tällä kertaa, viimeksi annoin toisten tehdä päätökset puolestani. Viimeksi synnytys oli niiiin lääketieteellinen ku voi olla, mikä osaltaan hidasti synnytystä, ja nyt aion pyrkiä niin lääkkeettömään synnytykseen ku mahdollista, ihan vaan sekä mun että vauvan hyvinvoinnin kannalta.

Synnytyksessä äidin pitää luottaa itseensä sataprosenttisesti, muuten hommasta ei tuu mitään. Suosittelen käymään sellasella sivustolla ku Raskaus, synnytys, vauvanhoito ja vanhemmuus. Ajankohtaista ja asiantuntevaa tietoa bebesinfo.fi -sivustolla, siellä on ihan hirveesti rohkaisevaa tietoa synnytyksestä :)

Hyvä Pink ettei sun tarvinut jäädä osastolle! :) Nyt taitaa tosiaan olla enää kysymys päivistä ennenku Väinö saapuu maailmaan <3
 
Onnea paljon vauvasta Möbird <3
Ja hurjasti tsemppiä pötköttelijöille <3

Itse olin tänään taas kontrollissa. Kohdunsuun tilanne ennallaan, jäljellä 2.5 cm kiinni ja pehmeä. Kokoarviot oli a 2100grammaa ja b 2700grammaa. B ei antanut päätään mitata kunnolla kun on onnistunut tunkea sen mun oikeaan lonkkaan piiloon, joten noin iso koko selittyy varmasti mittavirheellä. Mutta omilla käyrillään hyvin kasvavat. Seuraava käynti onkin vasta 8.7 ellen ennen sitä lähde synnyttämään :) Nämähän saa syntyä kun haluavat, rv36 ois kyllä hyvä :)

Tytöt on tosiaan nassut vastakkain,a hieman alempana :)

Mmaria 35+2
 
  • Tykkää
Reactions: mammuttisi
Kiitos kaikille onnitteluista! :)

Voidaan molemmat hyvin, mä pääsen huomenna itse kotiin. Poika on päässyt kevyempään hengityslaitteeseen joka antaa vaan ilmaa, eli omin avuin hengittelee. Valoa saa vielä öisin. Sykkeen laskuja hälle tulee ajoittain, mutta se on kuulemma yleistä keskosille, eikä siitä tarvitse huolehtia. Jahka siis nämä asiat nyt ainakin saadaan kuntoon, voidaan alkaa harjoitella syömistä yms :)

Suht realistinen ajatus on päästä kotiin vielä ennen laskettua aikaa jos kaikki sujuu hyvin.

Tää oli mun neljäs raskaus, toinen synnytys. Aina oon saanut sen vasta-ainepiikin, miksi se ei sitten tehonnut niin sitä en tiedä. Nyt en sitä saa enää koska siitä ei mitään hyötyä olisi, kun vasta-aineet on jo veressä. Tämä jää siis meidän viimeiseksi raskaudeksi, turha ottaa riskejä, enkä jaksaisi kyllä enää sektiotakaan..

Juttelin hoitajan kanssa syistä, miksi sektio tehtiin nyt, ja kuulemma suurin syy oli ne sydänäänten laskut. Vasta-ainehommelit sit vielä taustalla. "Luojan kiitos" että lähdin supistelun takia synnärille, vaikka eivät kovia vielä olleet. Sen ansiosta pääsin käyrille ja lopputulos onkin sitten tässä. Mitä olisi ilman sitä tapahtunutkaan; en halua edes ajatella.
 
Niin siinä nyt kuulkaa kävi, että meidän pieni iso poika syntyi sektiolla eilen 27.6. rv:lla 33+3 mitoin 3380g ja 49cm! :heart: Lupaan myöhemmin tulla kertomaan yksityiskohtaisemmin kaikesta. Nyt en kännykällä jaksa näpyttää. Sektio meni hyvin ja minulla vointi on oikein mainio. Poika oli viikkoihin nähden erittäin virkeä ja hyvävointinen. Itse hengittää omilla keuhkoillaan, on saanut maitoa nenämahaletkun kautta, syö mielellään tuttia..on siis hoidossa vastasyntyneiden teholla. Tänään pääsen häntä ensimmäistä kertaa katsomaan. Luultavasti saan sylitelläkin! :heart: Kyllä olo on onnellinen nytten. :)
 
Viimeksi muokattu:
Onnea minalo! :heart: nythän näitä alkaa putkahdella ihan urakalla! :) on kyllä hyvän kokoinen poitsu noille viikoille.. :)

Tänne ei mitään uutta. Unen saanti on vaikeaa iltaisin kun maha painaa ja henkeä ahdistaa. Viime yönä katsoin kelloa viimeisen kerran puoli kolmen jälkeen. :/

ruokavalion tarkistus taitaa auttaa ja paino on pysynyt nyt suht samassa koko viikon! En pistäisi pahakseni jos ei enää nousisi paino loppuajasta. Just mieheltä eilen kysyin, et oonko hänen mielestään pitäny meidän vauvaa nälässä vaikka kyttäänkin syömisiäni, niin en kuulemma. Itestäkin tuntuu et koko ajan pitää olla syömässä, että saa päivän kalorit täyteen. :D ja itse järkeilin niin, että on se vauvallekin parempi et syön vähän vähemmän, mutta terveellisesti ja paino pysyy suht samassa, kuin että söisin mitä mieli tekee, eli niitä herkkuja ja paino nousisi reilusti..

mammuttisi ja Helmi 31+2
 
Hurjasti onnea mörbid ja Minalo! Ihana kuulla että vauvoilla ja teillä kaikki hyvin :heart:

On aikamoista tajuta että nyt ensimmäisillä on jo vauvat! Tuntuu etten vieläkään oikein tajua että meille on tulossa pian vauva! Jotenkin sitä ei vaan osaa kuvitella konkreettisesti! Pitäisi varmaan jo alkaa pikku hiljaa tajuta.

Oma vointi on tosi hyvä, lähes normaali. Hyvin jaksan töissä ja kotona, varsinkin kun tajuaa levätä välillä:) Enää kaksi viikkoa äitiyslomaan, sekin tuntuu älyttömältä:)

Mulla oli se pelkopoli pari viikkoa sitten, mutta vähän petyin siihen. Enemmän hyötyä on ollut parista kirjasta jotka olen lukenut ja synnytysvalmennuksesta (kunta ei järjestä) jossa kävimme miehen kanssa. Käyntejä voisi kai olla useita jos on tarve, mutta mulle ei ainakaan edes sellaista ehdotettu enkä itsekään nähnyt tarpeellisena.

Ensi viikolla on neuvola jossa käydään läpi lomakkeet parisuhteen ja omaan vointiin liittyen. Lomake oli aika erikoinen mutta oli siinä ihan hyviäkin kysymyksiä:)

Ja vauva potkii paljon ja ylävatsaan, vielä potkut tuntuu vain hyvältä, kun ei vielä tee kipeää.

Kivaa vkonloppua!:)

luna 32+5
 

Yhteistyössä