Elovauvat 2014 <3 *huhtikuussa*

Kyllä ymmärrän, että supistelut on normaaleja. Enkä olekaan ollut liian huolissani tässä. Soitin vaan neuvolaan, kun oli niin heikko olo sen 30min kivuliaan supistuksen jäljiltä vielä seuraavanakin aamuna. Neuvolassa sanoi, että näillä viikoilla kivuliaat supistukset, jotka pysäyttää pidemmäksi aikaa, eivät ole ihan normaaleja. Siitä sitten huolestuin vähän enemmän. Ja se, että liikkeet ei tunnu ei myöskään huolestuttanut aiemmin, mutta nyt olisi niin paljon luottavaisempi olo juniorin voinnista jos tuntisin selkeitä liikkeitä. Jäin edelleen lepäämään tänään ja hyvä niin, alavatsalla tuntuu kipuilua lähes koko ajan. Ei voimakasta, mutta sellaista keskittymistä häiritsevää. Ei tulisi työnteosta varmaan mitään.
 
En mäkään niistä levossa tulevista pikkusuppareista oo ollut huolissani, mutta niistä jotka kestää kaks-kolme minuuttia ja pistää vähän puuskuttaan en oikein tykkää. Mutta tosiaan gyne katsoi kohdunkaulan ja se on 49mm pitkä, hyvin kiinni ja kiinteä niin ei nyt enää huoleta niin paljon :)

Fiinaliina, mä yritän muistaa ton sairasloman tarkotuksen ;) Mun yks kaveri tekee noita kangastauluja paljon ja se pistelee niitä vaan nastalla styroksilevyyn, huolellisesti ne tekee kun ei niistä ikinä arvais että ne on niin simppeleitä teoksia :) Se jostain ostaa sellasia tosi isoja ja ohuita styroksinpaloja jotka on vissin ihan tarkotettu tuollaseen hommaan.

Täytyy alkaa tässä ruuanvalmisteluihin kun meinasin kokata tänään pitkän kaavan kautta thaimaalaista kookoskanakeittoa limellä höystettynä, nam!

Amuniina & mukula 20+5 :heart:
 
Fiinaliina: Minä skannasin sen neuvolasta saadun raskaustodistuksen ja lähetin sen sähköisesti Kelaan muiden hakemusten liitteenä. Saman skannatun tiedoston lähetin myös työnantajalle. Palkanlaskennasta sanoivat lähettävänsä Kelaan Y-17 lomakkeen, jossa ilmoittavat kuinka pitkään aikovat maksaa minulle palkkaa. Eli omassa tapauksessani sen 3kk äitiysloman alusta.

Itselläni pidin sen alkuperäisen todistuksen, jos sitä nyt joku vielä sattuu kyselemään :D

-tiiti-
 
Elythia ja Amuniina, mä siis ihan yleisesti vaan sanoin, että kivuttomat (ja jossain vaiheessa myös kivuliaammat) supistukset on yleensä hyvin normaaleja, kun ei kaikki sitä tiedä. Eli en niinkään teille kohdistanut viestiä :) Mulla tosiaan ne synnytyspolttoja muistuttavat aaltomaiset supparit alkoi viimeks jossain kolmannen kolmanneksen alun tienoilla ja siitä ne sitten pikkuhiljaa voimistuivat kun lähestyttiin synnytystä. Ja se oli aivan normaalia! :) Eli just se on huolestuttavaa jos tulee TOSITOSI kipeitä, aaltomaisia supistusta tasaisin väliajoin(muistaakseni 5-10 min välein), ja vielä pitkään. Sillon pitää olla synnärille yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:
Fiinaliina Meille tulee Bugaboon Buffalo yhdistelmävaunut. Lisäksi ajateltiin hankkia siihen kesäkuomu jo valmiiksi ensi kesää varten, koska saa nyt kerralla sitten. Aiotaan ostaa vaunut hollannista https://www.babyhuyswebshop.nl verkkokaupasta. Sieltä saa -15%, jos on valmis odottamaan sen 3-5 viikkoa toimitusta. Meillä on useampi tuttu, jotka ovat nimenomaan tuolta tilanneet ja hyvin on toiminut, joten siksi itsekin uskalletaan :) Nyt sairaspäivänä aloin vielä miettimään, että olisiko mukitelineellekin käyttöä. Mikä turhake?!? :) Mutta toisaalta, olisi sitten vesipullo ym. aina käden ulottuvilla hyvin, eikä ole iso sijoitus tuohon muuhun nähden.

Onko kenelläkään muuten kokemusta, saako Bugaboon vaunuihin rengassuojia? Tai onko jotain yleissopivia rengassuojia olemassa? Meille voisi tulla tarpeeseen uudessa kodissa, että saa vaunut näppärästi ulko-ovelta pihalle olohuoneen poikki.

Olo alkaa olla paljon parempi, alavatsaakaan ei enää juili ihan mahdottomasti. Neuvolasta sain juuri tiedon, että ei ole ainakaan tulehdusta sentään.. mitä tämä on, se on sitten hyvä kysymys. Pitäisi soittaa äitiyspolille, mutta jotenkin epäilen, että onko tämä nyt niin kiireellistä ja vakavaa, kun on jo parempi olo. Nyt ei ole tosiaan enää supistellut, joka on positiivista ja helpottaa pelkoja! Ja siis mun supistus ei kestänyt sitä 30min vaan muutama useamman minuutin kivulias supistus tuli putkeen n. 30 min ajan.
 
Tiiti85 Mun muistaakseni Kela vaatii sen raskautodistuksen alkuperäisenä eli sitä ei voi skannata eikä siitä voi lähettää kopiota. Tai siis näin mulle vuosi sitten neuvolassa sanottiin. Ja sama todistus sitten annetaan työnantajalle, mutta palkanmaksu äitiysloman ajalta on ihan työnantajakohtasta ja sitä ei kaikissa paikoissa makseta. Ja eikös Fiinaliina sun työnantaja jo kuitenkin tiedä että oot raskaana? Ei sitä tarvi sen virallisemmin ilmotella ;)

Itse olen myös säästänyt kopion tosta raskaustodistuksesta kun eihän sitä koskaan tiedä kuka sitä kysyy/pyytää ;)
Aloin jo täyttämään noita Kelan vanhempainetuusjuttuja tuolla netissä, mutta sitten tulikin vaikea kysymys ja jouduin ihan soittamaan Kelaan ja kysymään neuvoa. Ja onneksi soitin, kun mähän saan sitten vielä kotihoidontukea tosta nuoremmastakin ja vielä jotain hoitolisää vois hakea :D Ois taas jäänyt "hyvät" etuudet käyttämättä...

Täälläkin suuteli eilen kun tajuttiin että meidän vedenkulutus on ollut viimevuosina 900m3, kun se siis normisto on 200m3 tietämissä ja tutkittiin asiaa niin varaaja vuotaa. Tulossa kiva ylimääräinen vesilasku, jota vakuutus ei korvaa :( Kyllä supisti ja supisti vielä yölläkin. Nyt onneks stressitasot rauhoittuneet...

Rakenneultrassa käyty ja kaikki hyvin, istukka kontrolloidaan vielä 32rv ja samalla on ilm. synnytystapa-arvio. Hemppa on mullakin laskenut 134 ->116, joten lisärautaa sain otettavaksi nyt joka toinen päivä. Painoa tullut kokonaisuudessaan 700g, mutta sitä olikin reippaasti liikaa jo alkuun ;)

Vaunuista vielä... Onko kellään kokemusta Brio Double Wave vaunuista? Sellaisia oon ajatellut meille ;)
 
Mulle sanottiin neuvolasta että todistuksen voi lähettää sähköisesti. Enpä tiedä sitten... Eiköjän kelasta ilmoitella jos meni pieleen :D. Aikaahan tässä vielä on. Työnantajalle ainakin kelpasi skannattu versio.
 
Moikka! Mulla oli ne labrat puhtaat, ei ole raskausmyrkytystä. Tänään oli soittoaika diabeteshoitajan kanssa ja tultiin siihen tulokseen että aloitan yöinsuliinin. Vaikka ainoastaan aamuarvo heittää ja ihan vähän vaan. Mutta raskaana ollessa siihe puututaan helposti ja varsinkin kun meille kaksoset tulee niim niiden ei tarvis kasvaa yli käyrien. Kuten ei ole siis kasvanutkaan <3 mutta pidetään huoli ettei kasvakaan :)

Sen raskaustodistuksen saa neuvolasta uuden jos tarvii :)

Mmaria
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Juu, ihan varmasti Kelasta ovat yhteydessä jos hakemus ei ole oikein ;)

Tänään poksutaan jo 23 :O ja mahassa liikkeet näkyy jo päällekin päin. Melkosta myllerrystä ja aina ei edes niin mukavan tuntuista...

Minkäslaisia vaunuja te kaksosten odottajat olette aikoneet hommata? Olis kiva kuulla mielipiteitä kun meille tulee niin pieni ikäero että tuplat on pakko hommata.

Mirka J. & Elma 23 *poks
 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys pitkästä aikaa, vieläkö pääsee mukaan jatkamaan? Täällä ollut muka niin kovaa kiirettä töitten ja pikkuveikan kanssa, etten oo ehtiny kirjottelemaan, mutta kovasti oon lueskellu teijän juttuja o=)
Nyt vasta on alkanut tuntumaan ihanalta tämä meidän yllätys raskaus ja kun käytiin viime ke rakenne ultrassa ja kaikki oli hyvin niin uskaltaa alkaa suunnittelemaan tulevaa kahden pikku veijarin kanssa :heart: Meille kans lupailtiin poikaa :D aika ihana että tulee poika tuon aiemman pojan kaveriksi, joka siis tänään tasan 11kk :heart:
Joku muukin täällä oli Oulun alueelta ja puhu tosta rakenneultrasta, että sitä oli siirretty, niin meilläkin siirrettiin tonne Terveystalolle se ja siellä oli jotenki tosi ihana käydä verrattuna tohon äitiysneuvolan ultraan kun oli jotenki niin ihana se terkkari, joka sen teki ja kerto tosi tarkkaan kaikesta ja yritti saada meille jopa sita 4d kasvokuvaa, mutta oli niin vilkas kaveri että saatiin se kuva sitten jalkapohjasta :LOL:
Minkälaisia painoarvioita teille on annettu pikkusista rakenneultrassa? Meillä oli nyt 21+6 397g ja sanottiin, että pikku äijä siellä touhuaa. Aiempi poutsu oli rv 21+5 379g ja syntymä paino 2970g eli ei tästäkään taida isoa tulla :p
Kovasti tuntuu liikkeet täällä, sellällään kun makaa koko maha heiluuja hyllyy ja tuntuu ettei hiljais eloa ole ollenkaan :LOL:
Mitenkäs muilla näin keväällä tuo työnteko kiinnostaa? Musta tuntuu ettei yhtään jaksa ja vois jo nyt jäädä pois kotiin vaan laitteleen paikkoja ja ootteleen elokuuta.
Mirka J. kyselit nuista vaunuista niin me ainakin ollaan ajateltu tämmösiä Mountain Buggy Duet Evo, Musta/harmaa - Sisarusrattaat - Lastenvaunut ja rattaat - Baby Style
Näihin me päädyttiin ku meillä ihan normi sedani ja ne mahtu hyvin sinne peräkonttiin ja nuo vaikutti muutenki tosi näppäriltä jos kaupassakin käy tai kaupungilla. Pää asia mulle oli että kuomut olisi erilliset ja että kasvot saa menosuuntaan toisella puolella ja vauvan kopan itteen päin ku tää meidän esikoinen on niin vilkas ja ympäristöstä kiinnostunut niin näkee hän ympärille eikä häiritte sitte tota vauvelia :p Ajateltiin tosin tilata nuokin ulkomailta kun käytettynä niitä ei tunnu löytyvän ja ne on jopa 200 e halvemmat kun tilaa :O
masukuvat oon käyny katteleen nuita teijän masukuvia ja ne on niiiin ihania :heart: mulla on tämmönen jätti maha ku edellisestä niin vähän aikaa nii näytän jo nyt valaalta ja liikkuminen on jo vaikeeta :LOL:
supistelut mulla ei oo aiemmin tullu nuita kivuttomia harkka suppareita, mutta nyt on ku joutuu tosi paljon istuun töissä ja nosteleen raskaita taakkoja nii niitä tulee ja sitte on selkä kippee, jotenki ne supistelut heijastaa tonne selän puolelle kipeesti :( muistakaahan kanssa odottajat lepäillä tarpeeksi ku kyllä niitä hommia ja töitä ehtii tehä sitte vähä myöhemmin ku ei oo näin rakas masukki matkassa, nyt pitää ajatella masukin parasta! :heart:
Yritän jatkossa olla aktiivisempi teidän kanssa ja tässä vielä nää mun tiedot ku ne oli tippunu pois ku oon ollu niin "hurjan" aktiivinen ;)
Juniori, 2. Lapsi, la 14.8, OYS

Juniori & väiski 22+2
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Meillä ru oli myös 21+6 niin a:n arvio oli 410grammaa ja b:n 450grammaa :)

Meille tulee hyvin todennäköisesti Bumbleriden indie twinit :)

Oon töissä nyt niin ei ehdi pidemmin kirjotella.

Ps. Meinaa vähän häiritä työntekoa nuo masubileet <3

Mmaria
 
Tervetuloa takaisin Juniori :) Kiva oli lueskella teidän kuulumisia. Täälläkään ei oikein motivaatio ja energia riittäis töihin ja opiskeluihin. Tekis mieli vaan jo jäädä kotihengettäreks.
Meillläkin painoarvio rakenneultrassa oli jotain samaa luokkaa 350-390g.
Onnittelut poikalupauksesta :)

Eli, mä siis kiikutan sen saman todistuksen mikä meni kelalle, niin myös työnantajalle? Oompas mä hankala, anteeks! :ashamed:

Elythia, hyvät vaunusuunnitelmat teillä. Näyttää oikein ketteriltä menopeleiltä nuo :)

Amuniina, kookoskanakeitto kuulostaa erikoisen hyvältä, namskis!
 
Mmaria mää mietin kans nuita bumbleride indie twin Bumbleride Indie Twin Sisarusrattaat, Aqua - Sisarusrattaat - Lastenvaunut ja rattaat - Baby Style rattaita, mutta kun käytiin tuolla liikkeessä niin ne suositteli enempi nuita toisia sen pienemmän koon takia, ja minusta on kiva että nuihin saa adapterilla autokaukalon kiinni =)saako nuihin bumblerideihin? Onhan nuo bumbleridet kivemman väeiset :LOL: mutta en tiijä, vaikiaa ku oon vähän tämmönen "materialisti" enkä tutki tuota käytännöllisyyttä, enemmän vaan ulkonäköä :p

fiinaliina sunki masukki on aika pieni vielä :heart: mutta eikö se masukin oo aika pikkunen :heart: itestä ainakin tuntu että se kotiinpääsy paino 2700 g oli niin pieni viimeksi ettei uskaltanu kunnolla ees koskea siihen nyyttiin :p

Jännittääkö muita miten parisuhteelle käy kun tulee vauva? Meillä esikoisen kohalla oli ihan kamalaa parisuhteessa ensimmäinen puoli vuotta, nyt ku ollaan saatu sekin jo hyvälle mallille jännittää meneekö taas suhde mieheen jotenki solmuun kun vauva syntyy vai onko se sitte jo helpompaa :| tyhmää ehkä ajatella näin, mutta saattoikohan nuo vaikeudet johtua siitä että olin jotenki mustasukkanen tulokkaasta ku aina kumminki oltu kaksin ja nyt huomio piti jakaa :$ en tiijä, tyhmä minä ja mun hormooni pää :D
 
Tosi ihana väri toi Aqua. Ja tollaset minäkin varmaan valitsisin jos asuttais paikassa jossa olisi edes asfalttia, mutta kun täällä maalla mennä temmelletään niin tartten ns. perinteiset vaunut ;) Meillä menee ihana lenkki tosta pellon poikki ja en usko että siellä tuon tyyppisillä vaunuilla eteenpäin pääsee... Äsken esittelin miehellekin noita Brioja, vaikka se jo yks ilta totesi että "teet niinkuin parhaaksi näet", kun selitin suu vaahdossa kuinka myyn vanhat vaunut ja käytän niistä saadut rahat sekä äitiysavustusrahan tupliin ;) Kiva toisaalta että sekin ottaa kantaa vaikka työntäjän roolissa harvoin onkin :D

Meillä oli rakenneultrassa 21+5 painoarvio 400 jotain grammaa, joten ihan ok kokonen tulossa jos loppuun asti päästään ;)

Muistakaahan varautua virpojiin ;D

Eli yhdistelmä vaunut myyn kun ne jää tarpeettomiksi. Väreinä limen vihreä (tehosteväri) ja tummempi vihreä (pääväri). Ilmakumipyörät, kantokoppa ja sadesuoja. Hyvät ovat!
Kuvia voin laittaa vaikka sähköpostiin :D
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa takas Juniori! :)

Meidän tyttösen painoarvio rakenneultrassa (20+4) oli 310g. Kontrolliultrassa 22+5 painoarvio oli muistaakseni 438g tai jotain sitä luokkaa. Eli vähän pienempi mut ihan normaalikokoinen kuitenkin! :) Mitathan on olleet aikalailla viikon pienempää. Edelleen huolettaa vähän toi kasvu, mutta pitää vaan luottaa… :)

Mirka kyseli tuplarattaista, meille ei kaksosia tuu, mutta 1v 7kk ikäerolla pitää kuitenkin tuplat hankkia :D Me hankitaan nämä BRITAX B-Agile Double sisarusrattaat Neon Black - Ozbaby.fi verkkokaupasta. Noi on edullisimmasta päästä, ja ainakin tuon esittelyvideon perusteella ihan sopivat meille :) Meillä on myös noihin adapterilla sopiva turvakaukalo.



Pinsuli ja himpula 24+2 <3
 
Mä nyt kyllä mietin, että tarviiko meidän enemmän kävelemisestä kuin vaunuissa istumisesta tykkäävä esikoinen vielä 1v 7kkna vaunut? Vai riittäiskö kuitenkin seisomalauta? Silloin vois ostaa tavalliset yhdistelmät... Mitä mieltä ootte?
 
Pinsuli meillä esikoinen oli 1v 9 kk, kun kuopus synty. Meillä oli seisomalauta ja hyvin pärjättiin. Jos oltiin päikkäriaikaan liikenteessä, vauva oli manducassa ja isompi nukku yhdistelmissä. Meillä oli pehmeä kantokoppa, jonka sai tarvittaessa sitten vaunujen alle.

Sammi ja Anselmi 22+3
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Sammi! :) Ajattelinkin, että tää vois toimia näinkin. Ja vähintään Himpulan syntymästä muutaman kuukauden päästä esikoinen ei kuitenkaan halua istua enää lainkaan, niin tuplat jäis vähän turhiksi.
Päädyinkin nyt tilaamaan Britaxin B-agilet, niihin sopivan vaunukopan (mulla on valmiiks olemassa yksi kantokassi joka ei ole kyllä Britaxin, mutta saattaahan se silti sopia… :D), ja sitten myös näihin vaunuihin sopivan seisomalaudan. Löysin loistavan tarjouksen Vaunu-aitasta, jossa noiden b-agileiden lisäksi sai kaupanpäälle maastopyörät! Kätevät talvella ;) Ja vaikkei seisomalauta talvella toimikaan hirveen hyvin, sillon voi vedellä esikoista pulkassa :) Ja toi on hyvä vinkki, että kuopus rintareppuun ja esikoinen vaunuihin, jos hänellä on päikkäriaika!

Onko teillä muuten hyviä tukivyövinkkejä?
 
Täältä sairaslomalainen moi! Tänään aamulla alkoi kuukautismaiset kivut alamahalla ja varmuuden vuoksi käytiin äitipolilla jossa kaikki virtsanäytteet yms olivat puhtaat. Kohdunkaula oli ennallaan,ennen 50mm nyt 48mm. Elikä ei siis muutosta. Vauvat oli kunnossa ja lapsivettä oli normaalisti. Kaks viikkoa saikkua ja sitten katsotaan uudestaan.

Katsottiin sukupuolet samalla ja tyttöjä kumpikin nyt näytti olevan <3
 
  • Tykkää
Reactions: MiNalo
Mmaria, hii, tyttökaksoset! <3 hitsi mä kadehdin tuota kun lähdet niin helposti kertomaan vaivoistasi! Itse kun oon just sitä sakkia et kärvistelen viimeiseen asti... Eikä se tietenkään kivaa oo sitten pelätä pienen puolesta. Mulla on ollut tänään inhottavia alavatsa/ristiselkä/alaselkä -kipuja ja supistuksia, ei oo oikein muuhun pystynyt ku makoiluun. Liittyiskö lie aamuiseen hommailusessioon miehen kanssa :s Oon kuitenkin tuntenut koko päivän tasaisesti liikkeitä, niin en ole ollut kovasti huolissani. Jos nyt vielä öisen lepäilyn jälkeen tuntuu samalta niin soitan kyllä neuvolaan!
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Mmaria pikku prinsessoista :heart:

Juniori, kiva kun tuut takas :)

Mulla tuli perjantaina sellanen puolen tunnin supistelusessio ja olin yhteydessä synnäriin sitte. Käskettiin juoda muutama lasi vettä, ottaa 1g parasetamolia ja levätä. Oon levänny sitte koko viikonlopun... Plääh. Supistellu on pitkin viikonloppua mutta ei yhtä kovasti kun sillon perjantaina. Tänään ylimääräselle neuvolakäynnille, katsovat pissat ja verenpaineet ja kuuntelee sydänäänet.

Olipa muuten ihana herätä aamulla sateen ropinaan pitkästä aikaa :heart:

Ja taas ollaan uudella viikolla!

Amuniina & mukula 21+1 :heart:
 

Yhteistyössä