Elovauvat 2014 <3 *helmikuussa*

Mun rakenneultrasta ei vieläkään ole tietoa, mikä ärsyttää ihan hirveesti. Ja sekin harmittaa, kun neukkutäti sanoi, että toi lääkäri tykkää tehdä RUn tuolla 21-24 viikoilla (eli siihen on kauemman aikaa :D), kun näkyvyys on silloin kuulemma parempi. Mutta täällä meidän tuppukylässä lääkäri käy yhtenä päivänä kuukaudessa, joten se riippuu ihan täysin sattumasta milloin se on. Joku päivä maaliskuussa kuitenkin. Esikoisesta taisin käydä 19. viikolla.

Mieliteoista tuli mieleen, mulla yks iso on tomaatit! Yleensä en erityisemmin edes tykkää tomaateista, mutta nyt niitä menis monta päivässä :D Nammm <3
 
Tähtipölyä ja Pinsuli oli pakko tulla ihmettelemään teidän tomaattihimoanne. Nehän on tähän vuoden aikaan just pahimmillaan. Ellette sit tietty syö jotain ulkolaisia. Mut mitä mä oon suomalaisia kaupasta ostanu, niin ne on kyl niin puisevia nyt :D:D Hih, eli hassut herkut teillä :D
 
Fiinaliina, eihän se tosiaan vuodenaikaa katso se kun himoitsee jotain raskausaikana ;D Normaalisti tykkään syödä kaikki vihannekset suomalaisina (kurkku ostetaan talvellakin suomalaisena), mutta kyllä nyt täytyy myöntää, että tälläkin hetkellä on espanjalaisia tomaatteja jääkaapissa. Koska ne suomalaiset näyttikin jo niin kamalilta etten mennyt lähellekään :D
 
  • Tykkää
Reactions: Tähtipölyä78
pitäskö munkin taas huudella :D tänään oli neuvolalääkäri.. noh, tulihan siellä käytyä. lääkäri oli venäläinen enkä saanut kyllä oikeen selvää mistään mitä se sanoi, mutta kaikki edelleen hyvin ja kuunneltiinhan siellä sentään se syke :heart: muuten käynti oli vähän sellanen nopee tarkistus vaan. terveydenhoitajakin oli just se toinen kenellä en viimeks käyny. toinen kun tuntee ton meidän esikoisenki nii sen luona on jotenkin mukavampi käydä mutta onhan noi lääkäripäivät aina tollasia kiireisiä.

ainiin ja meillä rakenneultra 27.3 toivotaan et mieskin töiltään ehtis sinne.

oon niin hienosti ollu mukana täällä että en meidän elämäntilanteesta oo kertonu vaikka kaikkien muiden luin :D no lyhyesti, molemmat siis työelämässä, ihan perusduunareita. vuokralla asutaan suht isossa kolmiossa mutta halu olis kyllä muuttaa vähän kivempaan kotiin kun tilaa sit taas tarvitsee. esikoinen tosiaan neljävee tyttö. eli melkein viis kun tulokas syntyy. 2 vuotias koira kuuluu myös perheeseen. ei olla esikoiselle vielä ees kerrottu tästä vauvasta,tällä viikolla ajateltiin sanoa niin on sitten helpompi itekin puhua asiasta ääneen :D töissäkään en vielä oo kertonu, sen teen kyllä huomenna koska siellä on vähän semmonen tilanne että mun hommille ei niin helposti tuuraajaa löydäkkään :D

mulla ei enää oo huono olo joka päivä!!! johan sitä on odotettukin :)

maibe ja pieni 13+2 (muistaakseni??)
 
Minäkin päivittelen nyt samalla kun tässä kalenterin ääressä istuskelen: Eli minulla olisi seuraava neuvola 17.2. ja rakenneultra 25.3. Samalle käynnille rakenneultran kanssa on buukattu pelkopoli käynti.

Minä siis ilmoitin heti ensimmäisellä neuvolakäynnillä että sektiolla mennään tämän toisenkin kohdalla. Saa nyt nähdä miten käy. Neuvolassa kyllä yrittivät kovasti sanoa että kyllähän sen sektion saa jos vain oikeasti haluaa, mutta mitä olen aiheesta lukenut niin ei se ihan mutkatonta tunnu olevan. Onko täällä muita sektiotoiveisia odottajia? Reirei taisi ainakin mainita jotain sen suuntaista?

-tiiti-
 
Onpa terveellisiä mielitekoja teillä! Muistan että myös äitini ahmi tomaatteja minua odottaessaan :) Itselläni ei ollut ekassa raskaudessa mitään valtavia himoja, mutta tosi usein kaipasin soijakastikkeen makua :D Pari kertaa taisin sitä syödä riisin kanssa, mutta ei se onneksi mikään pakkomielle ollut. Sen oon huomannu että on paljon tavallista vaikeempaa vastustaa kiusausta, ja miltei aina lähtee kaupasta mukaan joku pieni patukka tai tikkari. Onneksi sen saa joskus korvattua elovenan aurinkoisella välipalajuomalla :)

Sen verran tämänkin kotielämästä, että asumme pienehkössä kunnassa omakotitalossa. Keskustan vieressä mutta silti omassa rauhassa. Mies yrittää ja minä teen päivätöitä naapurikaupungissa. Pikkupojan lisäksi meillä asuu kaksi metsästyskoiraa. Elämä hymyilee, oon huomannu että positiivinen asenne ratkaisee, ja onnen löytäminen kaikista pienistäkin asioista :) Rakastan käsitöitä, vaikkei niihin meinaa aika riittää nykyisin.

Äitiyspakkauksen jätän väliin, koska 2012 syntyneen pojan tavarat ovat tallessa. Muutenkin mennään mahdollisimman pitkälle pojan vanhoilla vaatteilla joita on valtavasti, sukulaisetkin kun mielellään tuovat kirppareilta monenmoista vaatetta. Olenkohan ainoa joka saa hirveät kicksit siitä kun ei tarvitse ostaa uutta vaan pärjää olemassaolevilla tavaroilla? :D

Mäkki 11+5
 
Viimeksi muokattu:
Mäkki, mun tyttö syntyi 4/12 ja hänen jäljiltään on ties vaikka mitä. Toppa- ja vk-pukuja yritin kaupitella huuto.netissä joskus kesällä, mutta eivät menneet kaupaksi vaikka mun mielestä molemmissa oli aika edullinen hintapyyntökin ottaen huomioon ettei niitä kauaa oltu käytetty ja pienellä vauvalla olivat.. Mut ehkä ihan hyvä niin nyt ei tarvitse uusia sitten hommatakaan!
Meidän vanhat vauvanvaatteet on serkulla tallessa, hälle syntyi 4/13 poika ja siksi osaa vaatteista ei ole edes käytetty(vaikka mitään pinkkejä hello kittyjä ne ei olleetkaan :D).
Rintapumput, imetystyynyt, rintareput ja kaukalo kaikki hommattiin uutena ja no ainoastaan kaukalo oli serkunpojalla käytössä et niitäkään ei tarvi miettiä.
Kaiken kaikkiaan siis tarvetta on pelkästään tuplille ja uudelle pinnasängylle(sen kun ehdin lahjoittaa jo pois kun ei meidän 55 neliöön enää mahtunut ja tuttu perhe oli sen tarpeessa). :) niin ja siis ihan fiilareissa olen ettei tarvi ostella mitään, koska se mitä tyttöä varten piti ostaa oli tosi iso läjä kaikkea ja rahaa paloi kuin roskaa!


NIIN JA ME KÄYTIIN SIELLÄ NAIKKARILLA! Heti ovesta tutkimushuoneeseen sisään ja lääkäri käski ottaa pöksyt pois, hän lähinnä ultrasi alakautta mikä sinänsä hassua kun ei esikoisesta niin tehty.
Vastasi viikkoja ja täysin normaalin näköinen ja kaikki tarpeellinen löytyi. Niskaturvotus oli 1,2 ja lasketun ajan muutti YHDELLÄ PÄIVÄLLÄ, eli 14.8 mikä on outoa kun niin tehtiin esikoisestakin. Mun mielestä ei silti ton takia tarvitse alkaa päivittelemään uutta laskettua aikaa koska se nyt on sinne tai tänne yhden päivän heitto.

pikku alieni - Aijaa.com
Meidän ihana pieni alieni <3 ja paljon rauhallisempi tyyppi oli kuin mitä tuleva isosisko oli tuolloin!

Seuraava ultra saatiinkin 27.3. Harmittaa kun en saa puhelimella tota väriä muutettua mut jos pinsuli oot tarkkasilmäinen ja bongaat sen välistä! ;)

ekulainen & alien 12+4
 
Viimeksi muokattu:
Nyt voisi sanoa, että masentaa. Olen toivounut, että tuo vatsa olisi vain raskaus-turvotusta, mutta tänään kun kävin puntarilla, paino olikin noussut kolmessa viikossa taas kilon. :headwall: Minun kun piti pitää huoli, että paino ei pääse enää nousemaan, kun se oli noussut ennen ekaa neuvolaa pari kiloa. Nyt ois viikko aikaa laittaa itsensä kondikseen ennen seuraavaa neuvolaa. : /

Onneksi sokerit ovat olleet tänään normaalit eli niissä ei ainakaan vielä ole häikkää. Vasiten kokeilin mitä ne näytti aamupalan ja lounaan jälkeen.

Emme varmaan sitten ota äitiyspakkausta, jos jaetaan niitä vanhempia. Meillä, kun se on jo esikoisen jäljiltä. Uuden voisin ottaa, niin lapset saisivat omansa sitten joskus. Meilläkään ei tarvitse kauheasti ostaa uusia vaatteita, jos tulee toinen tyttö, mutta pojan kohdalla pitää käydä kiertelemässä kirpputoreja. Ja mahdollisesti joudumme hankkimaan kaksos-rattaa ihan vain sitä varten, että mie pääsen lasten kanssa yksin kulkemaan. Miehen kanssa kulkiessa voisimme käyttää noita nykyisiä vaunuja ja rattaita. Onneksi muuten vauvalle ei tarvitse ostaa mitään, mutta esikoiselle vielä oma sänky.

Minulla on mennyt jotenkin maku tomatteihin, kurkkuja ja paprikaa onneksi vielä menee alas, joten jotain kasviksia tulee ruualla syötyä. Kurkut pitää olla kotimaisia, koska en pidä ulkomaisten kurkkujen mausta ja kovemmasta kuoresta. Tänään tein sitten lisäksi porkkanaraastetta, koska yritän nyt vähän tarkkailla mitä syön.

Hedelmät ovat aika kova juttu nyt ja tossa alkuraskauden pahoin voinnin aikana meinasin alkaa syömään noita esikoisen herukka-purkkeja, kun ne maistuivat niin ihan raikkailta. Mutta jätin ne sitten rauhaa, kun maksavat kuitenkin aika paljon, niin halvemmaksi tulee syödä hedelmiä. Banaania tulee syötyä, koska se auttaa pitämään vatsaa tasapainossa.

Peppi1981 12+1
 
Mulla on himo paprikaan! :p Vähintään yksi isohko paprika menee päivässä. Leivällä ja salaatissa. :) Toisaalta tekisi myös usein mieli pitsaa, hampurilaisia, ranskiksia, kebabbia... Mulla on nyt lähtöpainoon +1kg. Oli jo +2, mutta kilo tippui.

Tulin just salilta, ja voi että oli ihana käydä vähän nostelee rautaa! Huomas kyllä, että piti pitää vähän pidemmät palautukset, ku ennen raskautta.

Eipä tänne oikeen ihmeempiä. Aamulla ultraan, jee! :)

Pink ja tirriäinen 12+1
 
Me ei varmaan oteta tuota pakettia, kun esikoinen syntynyt 1/13 ja meillä on vuoden -12(?) paketti. Eli ei se missä on niitä tosi retroja kuoseja, vaan se edellinen. Tosin, en nyt mitään vielä lyö lukkoon, kun haluan ensin nähdä millainen se uusi paketti on. Ajatuksena kyllä oli ostaa uusi turvakaukalo noilla äitiyspakkausrahoilla.

Päivitetty :)
 
Oloista
Raskausoireet ovat vaihtuneet matkan varrella. Alussa oli pahoinvointia ja sairasta väsymystä, nyt enää lievästi etova olo joitakin ruokia kohtaan ja lievä väsymys. Vessassa laukkaaminen on jatkunut samanlaisena, pitää käydä n. kahdesti yöllä. Uutena oireena alaselän jomotus ja iskiaskivut aina, jos on hetken ollut huonossa asennossa, au auu!

Äitiyspakkausta en varmaan ota, kun on tallessa esikoisen ajalta kaikki. Mutta toki katson sen uuden sitten kun se julkistetaan, että josko olisikin otettava :)

Pystyttekö enää nukkumaan mahallaan? Mä en ja se harmittaa, kun on mun lempiasento. Toisella kyljellä ollessa sattuu selkään/lonkkaan, joten on vain kaksi vaihtoehtoa, toinen kylki tai selällää...

Elaisah 13+5 (?)
 
Jospas taas jotain höpisis...
Himoista, täällä ei mitään yli-ihmeellisiä himoja oo ilmaantunut. Viime raskaudessa himoitsin niinkin typerää ja mautonta asiaa kun Saarioisten valmis kinkkupizza! Ja se on nyttenkin ainoa mihin oikein himo vaikka normaalisti kierrän ne kaukaa. Niin ja paahtoleipä! Jestas mitä herkkua. Siinäpä ne meikän himot sit onkin. Kummallista tää raskaus ja sen tuomat himot.

Kiksejä siitä kun ei oikeastaan mitään tartte hommata... Jep, enemmän kun ilonen oon siitä ettei tartte hommata tyyliin kun autoon kaukalo ja adapterit että saa sen sitten rattaisiin kiinni. Viimeksi kun noihin hankintoihin uppos ihan älytön määrä euroja niin ihana kun nyt on jo kaikki oikeastaan valmiina.

Äippäpakkauksen kanssa oon vielä kiikun kaakun mutta kerkeepä tuota onneksi vielä miettiä.

Paino on mulla nyt tippunut kun ei maistu juuri mikään muu kun nuo kumipizzat ja paahtis, kaikki muu oksettaa. 7 kilsan lenkkiä heitän joka päivä tuplien tai rattaiden ja pulkan kanssa niin jonnekin ne kilot tuntuu katoavan. Mä niin odotan että tää syömisyökötys katoaisi/loppuis mutta jos samaan malliin menee kun edellisessä niin vielä reippaasti yli puolen välin jatkuu tämä harmi...

Synnytyksestäkin ja siihen liittyvistä tuntemuksista täällä oli kans tainnut olla jotain juttua... Ite ootan jo ihan kauheesti että pääsee taas tuonne TAYSsin suunnalle synnyttämään, se kun on mun mielestä hauskaa jos näin voi sanoa. Tuo johtunee varmaan siitä että molemmat aikaisemmat synnytyksen on ollu enemmän ku helppoja ja nopeita. Molemmista, sekä ekasta että tokasta lähdin jo alle vuorokausi synnytyksestä kotiin. Ja ekan kun Jyväskylässä synnytin niin sen paikan jälkeen tuo TAYS on kun yksityinen sairaala jossa saa aivan älyttömän hyvää "palvelua", samaa ku en voi sanoa Keski-Suomen Keskus-Sairaalasta.

OmaNapa (.) olo on hyvä muuten mutta tuo syömisyökkäily häiritsee olemista kun mitään ei oikeastaan alas saa ja siitä johtuukin sitä hiukan hutera olo. Mutta muuten on oikean Jess fiilis :) tukka vaihto väriä tummasta/violetista blondiks viikonlopun aikana ja tän kuun lopussa olisi sit parturi ja saa uuden kivan liukuvärin ja hiustatuoinnin päähän. Edellinen kuva kun on jo ylikasvanu ja ilmankaan ei osaa olla. Tatuointiajankin sain onneksi siirrettyä syksyyn kun sen olin ennen plussaa kerennyt varaamaan. Kuvaks tulee varmaankin pöllö joka istuu kirjan päällä, jolla on knalli päässä ja kirjaa pitää suljettuna riekaleinen rusetti, kirjan kanteen tulee näillä näkymin lasten nimet ja koko kuvan taakse laitetaan sen pöllön takaa lähtemään vähän raffin näköinen oksa jossa on jotain kukkia jotka sit kuvaan sopii. Sitä olis kaikkien rakkaiden nimet ihossa muiden kuvien kaverina. Meillä alkaakin nyt sitten pesuhuone remontti että saadaan se ennen tulokasta valmiiksi ja ihanaaaaa, mä saan sinne sen kauan toivotun porealtaan. Kyllä mä jo ootan ekaa kylpyä uudessa, ite suunnittelemassa kylppärissä!

Mutta nyt tää taitaa lähtee kylpemään lasten kanssa ja sit tyytyväisenä unille vetämään zetaa....

Chevymama ja Elopeiggo viikot jotain plus jotain, en oo enään yhtään perässä mikä viikko on milloinkin.
 
Kiitos helmikuun pinosta, Pinsuli!

Seerumia, täälläkin toinen lapsi syntyi syöksymällä, 1 h 30min ja sairaalassa kerkesin olla vartin, salissa sen verran että kävelin sisään ja synnytin... Lisäksi mulla supistelee jo varhaisessa vaiheessa paljon, kipeästi ja säännöllisesti ja tiheästi, niin en oikein tiedä, milloin on se oikea synnytys käynnissä. Tai siis näin ainakin kahdessa ensimmäisessä raskaudessa. (Eka synnytys mulla venyi, oli piiiiitkä, mutta toisaalta silloin oli mitä todennäköisimmin hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta, joka varmaan venytti synnytystä.) Nyt näkisin ainoana mahdollisuutena, että tämä kolmas synnytys käynnistetään, mutta tiedä sitten, mitä lääkärit tuumaa... Sairaalaan ei ole matkaa kuin 15 min, joten pelkään, että eivät sen takia ota käynnistykseen :( Enkä minä nyt joka päivä aio turhaankaan sinne polille lähtä varulta niiden suppareiden takia. Ja meillä lisäksi se, että mies on joka toisen viikon 500 km päässä töissä, ja silloin olen tyttöjen kanssa yksin kotona, eikä meillä ole täällä tukiverkkoa juuri nimeksikään. Toivottavasti mies saa kesälomansa lasketun ajan tienoille, ja toivottavasti vauva ei synny kovin etuajassa. Ensi- ja turvakodilta aion pyytää doulan. Oli myös viimeksi, tosin ei hänkään ehtinyt synnytykseen mukaan.

Liikkeistä. Minäkin olen "tuntenut" niitä jo jonkin aikaa, paitsi että en kyllä usko siltikään niitä ihan oikeiksi :D Siis kun ne on muka niin selkeitä, että ei taatusti sellainen kolmisenttinen sintti pysty molskahtamaan sillä voimalla, vaikka kuin yrittäis. Hassua sitten, että tuntuu ihan liikkeiltä...

Imetyksestä oli ollut puhetta. Esikoista imetin 13 kk, toista 13 kk, ja jonnekin tuonne saakka tähtään myös Sankarin kanssa. Tykkään imettää. Vaikka varsinkin toisen kanssa oli ongelmia alussa ja huonon imuotteen takia paino nousi hällä niin nihkeästi, että piti harkita lisämaitoa. Mutta päätin luottaa tisseihin ja luontoon ja kyllähän se siitä sitten lähti sujumaan... Siinä on vähän neuvolastakin kiinni, että ottavatko mielellään ylimääräisiin painokontrolleihin, jos äiti haluaa koettaa vain imetystä, vai ovatko ennemmin turputtamassa sitä lisämaitoa, koska "ei siitä ole vauvalle mitään haittaa, tärkeintä että saa syötyä!" ja säästääpähän samalla neuvolan resursseja... hmmhmm...

Mun mielestä imetyksen tärkeyttä ja hyötyjä pitäisi korostaa enemmänkin, musta tuntuu, että ainakin meidän neuvolassa on sellainen linja, että kaikki äidit on erilaisia ja kaikki tekee omat päätöksensä, eikä ketään saa tuomita = tehkää niin kuin haluatte. Eli siis hyvästä periaatteesta johdetaan vähän väärä käytöntö. Ymmärtääköhän kukaan mitä tarkoitan... Ainakin vois näyttää äideille faktoja mustaa valkoisella, että pitkä täysimetys ehkäisee diabetesta jne. jne.

En tuomitse siis yksioikoisesti korvikkeen antoa. Olisin antanut itsekin toki, jos se paino olisi vauvalla tippunut alle sen määritetyn riskirajan. Ja ymmärrän kahden huonosti nukkuneen lapsen vanhempana, että ihan äidin jaksaminenkin voi olla esteenä imetykselle. Haluaisin vain, että imetystä tuettais neuvolankin suunnalta enemmän, ja että kukaan äiti ei ainakaan muuten vain valitsisi mieluummin korviketta kuin tissiä...

No niin, tulipahan paasattua aiheesta :D

Hui, olen valvonut aivan liian myöhään... Esikoinen on kuumeessa, joten se tietänee pari lisäherätystä yöhön. Onko täällä muita, jotka pelkää oman jaksamisensa puolesta sit tulevassa vauva-arjessa? Olen selvinnyt sellaisista ajoista, että nukun pari kuukautta n. 2-4 h/vrk ja senkin 10-20 min pätkissä, olen selvinnyt nyt kolme ja puoli vuotta nukkumatta sitä suositeltua neljää tuntia yhtäjaksoisesti monenakaan yönä, mutta jossain vaiheessa ehkä tulee raja vastaan, että en vaan selviäkään... Se siis pelottaa, että mitä sitten tapahtuu..? Tavallaan sitä aina ajattelee, että kaikesta selviää, kun on pakko selvitä, mutta joskus kun on normaalia rankempaa, niin hiipii mieleen, että entä jos... No, kaipa sitä sitten hätä keinot keksii. Enimmäkseen on ihan positiivinen mieli, taitaa näin myöhään illalla tulla nuo negatiiviset ajatukset vaan pintaan.

Shuri ja Sankari eikä taas vaihteeksi hajuakaan, millä raskausviikoilla mennään... (Miten se voi olla muka niin vaikeaa...)
 
Pink, mä kävin myös eilen salilla, huhhuh. Jokaisen liikesarjan jälkeen alkoi huimaamaan, jopa pienten lihasten kohdalla. Selännostojen jälkeen oli jo pyörtyminen lähellä, niin sumeni päässä. Täytyy alkaa ottaan tosi iisisti siellä. Mulle sano neuvolantäti että raskausaikana ois suotavaa ku sykkeet pysyis alle 160.

Mieliteot mulla vaihtuu kyllä tiuhaan. Mutta nyt on ollu porkkana semmonen mitä on tullu syötyä jo kilokaupalla ja mitä mä en normisti syö muuten kun ruuassa tai salaatissa. Tosi hyviä vieläpä olleet nyt kotimaiset porkkanat. Suosittelen :)

Tänään verikokeisiin ja äitiyshousuostoksille.

Amuniina & mukula 10+4 :heart:
 
Nt-ultra takana ja kaikki niin hyvin kuin tällä hetkellä olla voi!!! Pikkuinen siellä hulluna heilui ja jumppasi, aukoi suutansa kieli ulkona ja liukui pitkin kohdun seinämää. :heart: sykki n. 160 krt/min. Kaikki rakenteet, jotka tässä vaiheessa voi nähdä, näytti normaalilta. Nt oli 1.5mm eli ymmärtääkseni normaali. Pikkuinen oli noin 7 senttiä pitkä ja vastasi näin ollen viikkoja 13+2! Laskettu aika siis siirtyi kuin siirtyikin muutamaa päivää aikaisemmaksi eli on nyt 12.8.14. Aika jännä, kun itse arvelin sen olevan 14. tai 15. päivä, mutta käy se tuokin minulle! :D Nyt on ihanan helpottunut olo, vaikka huoli ei varmasti täysin helpota ennen kuin vauva on sylissä...mutta hieman vapaammin voi tosiaan tästedes hengittää. :)

MiNalo rv 13+2
 
  • Tykkää
Reactions: Vehnis ja Niwhai
Kaisa-Tuulikki, meillä oli kans vatsatauti tuossa tammikuun puolivälissä. Esikoinen sairastui eka, seuraavana päivänä minä ja mies yhtäaikaa. En ehtinyt siinä rytäkässä edes muistamaan että olen raskaana, mutta esim. toipuminen kesti mulla paljon kauemmin kuin miehellä. Se saattoi liittyä raskaanaolemiseen. Mutta vauvalle ei siitä ole haittaa. Soitin silloin neuvolaan ja kyselin vaikutuksista, ja sanottiin että hätää ei ole. Paranemisia sinne, kauhea tauti :'( Pelkään jo nyt seuraavaa kertaa...

MiNalo onnea hyvistä ultrakuulumisista! :)

Shuri minä vähän pelkään tuota jaksamista vauva-arjessa. Esikoinen on n. 1v7kk kun Himpula syntyy. Välillä tuntuu, etten hallitse tätä arkea yhdenkään lapsen kanssa, entä sitten kahden... Väsymystä ja uupumusta kun oli jo ennen raskautumista. Mutta pohjimmiltani uskon että pärjään hyvin. Mulla on ihana avulias mies, ja miehen vanhemmat asuu sitten myös lähellä ja ovat aina valmiita auttamaan :)

(.) On muuten napa taas kasvanut :D En oo pariin viikkoon ees yrittänyt laittaa muita tavallisia housuja jalkaan kuin collarit! Pitäis munkin suunnata mammahousukaupoille.
Viimeyönä oli muuten ensimmäiset liitoskivut! Liitoskivuthan (ainakin mulla) eroaa kohdun kasvukivuista niin, että noi liitoskivut on PALJON terävämpiä, ja tuntuu tasan vaan yhdessä kohtaa, yleensä jommalla kummalla puolella nivusta/alavatsaa. Ne sattuu ainakin mulla niin paljon, että pitää vähän irvistää. Kun taas kohdun kasvukivut vaan vähän kivistää. Mulla ainakin liitoskipuihin auttaa se, jos esim. tuolilla istuessa taivuttaa itseään eteenpäin, niinku reisiä vasten.

Ah, yks raskaudesta aiheutuva oire on ilmeisesti se, että mulla tulee monesti huono olo jos oon liian pitkään liian lämpimässä suihkussa o_O Tosi outoa.

Onko kellään muuten tullut vielä linea negraa esille? Eli siis se tumma viiva navasta häpyluuhun. Mulla se ei ehtinyt edellisen raskauden jälkeen vielä edes hävitä :D

Tomaatteja naposteleva Pinsuli ja himpula 14+6 <3
 
Elaisah, minäkin nukuin ennen aina mahallani. Kun ensimmäisen mahan kanssa oli pakko opetella kylkinukkujaksi (otti koville), niin raskauden jälkeenkin olen nukkunut mahallani aika harvoin (esikoinen nyt 1,5 v). Aika usein tulee nukuttua kyljellään/mahallaan koukistettuun jalkaan nojaten. Voiko sitä nyt sitten enää huonommin selittää :)

Voi, ultraperjantai on jo ylihuomenna! Onneksi nämä päivät kuluvat niin nopsaan. Ekassa raskaudessa ei ultrattu alateitse kertaakaan, saa nähdä miten nyt käy kun on pari kiloa enemmän. Sen verran olen ottanut opikseni aiemmista ultrareissuista, että ei kannata tehdä etukäteen pöytävarausta hienoon ravintolaan (kun täältä maalta kerran lähtee kaupunkiin) samalle reissulle, koska se pihvi ei maistu kovin hääville jos on juuri saanut huolestuttavia uutisia. Tällä kertaa mennään syömään jos vielä siltä tuntuu...

Mäkki 11+6
 
Shuri todellakin huolestuttaa oma jaksaminen. Se on jo nyt vähän väliä koetuksella. Esikoinen, vajaa 2v, ei vieläkään nuku öitään kunnolla. Viimeset yöt on itsellä menny 5&4 tunnin yöunilla. Ja töihin on silti mentävä joka aamu. Meillä on unikouluja kokeiltu sen sata kertaa, eikä ne oo täydellistä helpotusta tuoneet. Kertaakaan ei oo esikoinen ollu yökylässä, kun ei oo mihin laittaa. Just nyt on menossa tosi huono kausi noitten öitten suhteen, että itsekkään ei saa unenpäästä kiinni herätyksien jälkeen. Onneks on asiat ollu paremmin. Joten toivotaan, että parempi kausi tässä taas tulee. Mutta sittenkun vauva syntyy tulee olemaan kyllä tosi raskasta. En uskalla toivoa, että tämä toinenkaan olisi helppo vauva, kun ei ollut ensimmäinenkään. Meillä ei tosiaan nukuttu vastasyntyneenä 20tuntia vuorokaudessa vaan joku 12 tuntia oli lähempänä ja loppuaika oli kurkku suorana huutoa. Vaunuilla pysty kävelemään vain ojien yli siksakkia, asfaltoidut tiet oli liian tasasia ja huuto oli taattu. Onneks tää kyllä helpotti ajan kanssa. Ja sitten muutaman kuukauden ikäsenä alkokin kerran tunnissä heräilyt. Päiväunet oli maks puoli tuntia. Että näin meillä. Onneks nyt osaa, ainakin toivottavasti, varautua tulevaan, eikä ole harhaluulossa, miten kaikki vauvat nukkuu ulkona tuntikausien päikkärit jne.

Täällä on ollu puhetta ruskeasta vuodosta. Mulla on sitä tullu jo muutaman viikon. Välillä oli tauko jonka aikana tuli keltasta vuotoa. Kävin jopa gynellä, joka oli sitä mieltä et on iha normaalia. Ens viikolla on nt-ultra ja se jännittää. Kaks kertaa oon yksityisellä ultrassa käyny ja silloin on kaikki ollut hyvin. Et jotenkin sitä vähän luottaa että niin ois edelleenkin.

t. Vehnis&nimetön 11+2
 
IMETTÄMISESTÄ
Itse en ole koskaan imettänyt koska kun olin teini-ikäinen niin molemmat rinnat leikattiin ( ei siis tosiaankaan mitään implantteja tungettu vaan toisinpäin, otettiin pari kiloa pois ) niin tästä johtuen imettäminen ei täällä onnistu ollenkaan, sen verran leikkaus "vaurioitti" rintavarustusta mutta onnellisempi olen kun sen läpi kävin, elämänlaatu parani ainakin 150%. Eli meillä siis mennään kokonaan korvikkeilla.

JAKSAMINEN ei pelota yhtään. Nuorin on kolmosen synnyttyä 2 v ja vanhin 4 v. Missään vaiheessa ei näiden kahden kanssa oo väsymystä tuntunut eikä arjen pyörittäminen oo raskasta ollut. Tästä helposta ja energisestä arjesta ja kodin pyörittämisestä saan kyllä kiittää helppoja lapsiani jotka on kuukauden ikään herännyt maksimissaan 2 kertaa yössä ja kuukauden iästä eteenpäin koko yön heräämättä. Päiväunet on kans nukuttu aina tosi hyvin ja nukkumaan jäävät yksin ilman huutoja tai kummempia nukuttamisia. Eikä nuo kyllä oo muutenkaan kitissy kuumeista, hampaiden tulosta tai väsymyksestä huolimatta . eli mulla on siis ollut enemmän kun helppoa näiden mukeloideni kanssa ja oon siitä enemmän kun kiitollinen kun on kavereiden tilanteita kuunnellut kun kaikki on ollut ihan toisin kuin meillä.
Täältä kauheat sympatiahalit kaikille joilla raskasta on ollut <3

Ja PINSULI, täällä tuo linea negra näkyy jo, ihan niinkun aikasemmistakin. Ja ah, nuo liitoskivut... Niitä ei kyllä oo ollu ikävä -.-
Äippähousuja en ajatellut uusia hommata (olemassa olevat kun eivät enään niin kauniissa kunnossa ole että niillä jonnekin kehtaisi lähteä) vaan ihan omilla matalilla farkuilla ajattelin selvitä niiden "jatkopalojen" avulla. En jaksa muistaa on tätä jo kyselty mutta kysympähän nyt... ONKO teillä millaisia kokemuksia niistä?

Chevymama ja elopeiggo
 
MiNalo no voihan...:D Mulla nyt karkaa ihan mopo käsistä tän päivittelemisen kanssa, kaikki tuntuu menevän pieleen! Taidan ottaa vähän liikaa paineita kun on niin hirveästi kehuttu... :LOL:

hanspu tervetuloo! :flower:

Vehnis kuulostaa tosi inhottavalta toi teidän tilanne... :/ Paljon tsemppiä sinne <3
 
Vehnis, teilläpä on ollut rankkaa vauvan kanssa ja vielä nyt myöhemminkin noiden unien osalta. Onko hällä ollu jotain koliikkia ta refluksia tai muuta tekijää joka selittäisi tota nukkumattomuutta?

Painosta täällä saldo tällä hetkellä sen n. -6kg eli malttamattomana odotan ja yritän saada painoa jo nousemaan.

Mites muuten teidän miehet ovat ajatelleet olla kotona vauvan synnyttyä? Meillä mies pitää kaikki mahdolliset lomat mitä tarjotaan. Ja ihanaa kun on loppukesän vauva niin saa vielä kesälomankin viettää vauvan kanssa. Putkeen hän ei ajatellut kaikkia vapaita pitää, mutta sen mukaan kun mun työ- ja opiskelukuviot ohjaa =)
 

Yhteistyössä