Elovauvat 2014 <3 *heinäkuussa*

Onnea Fiinaliina ja esikoista vailla! <3<3 Fiinis eihän teidän tyttö edes ole pieni! Oikein viikkojansa vastaava :) Toivottavasti meilläkään ei ihan niin pieni tulis, mitä on lupailtu... Vieläkin mennään todennäköisesti alle 3 kilossa.
 
Onnea Fiinaliina ja onnea Esikoista vailla!!!!

Pinsuli ihanan muhkea masu sulla! :)

Mulla on alkanut tulla jotain ihme alavatsakipuiluja tällä viikolla.. Eilen oli jo niin kova kipu että mies jo hätkähti että pitääkö tässä sairaalaan lähteä. Vielä kun tyrkkäsi supistuksen siihen kipuun, niin olin mä kyllä kipeä.. Mikä lienee.

Amuniina & mukula 35+5 :heart:
 
Onnea vauvan saaneet - näillä helteillä käy hiukan kateeksi ;)

Kävin itse synnytystapa-arviossa alkuviikosta ja sain aika hulppean kokoarvion - 3,1kg nyt. Laskettuna siis 4-4,2kg. Toisaalta, eipä tuo ollut yllätys kun isoja on edellisetkin olleet, mutta kyllä on kuulkaa aika tukala olo. Sain onneksi käynnistysajan ennen laskettua jotta ei tarvitse ainakaan yliaikaa kannella tätä palloa.

Mä kyllä ihan rehdisti kärsin näistä ilmoista. Inhoan kesää jo lähtökohtaisesti ja nyt nämä helteet ja loppuraskaus... VOI YÖK! En tiedä miten muut oireilee, mutta mua huimaa, oksettaa, turvottaa ja särkee niveliä ja päätä. Oikein hehkeää.

Kai se on uskottava, että raskauden loppu lähenee, yksi neuvola ja yksi äitipoli jonka jälkeen meillä on ehkä jo vauva.. Kääk!

Voikaa muut paremmin ;)
Seerumia ja S 36+0
 
Amuniina, heh onhan se muhkea vaikka sf-mitta onkin vaan 31cm ;) Maha katoaa aina selinmakuulla jonnekin!

Seerumia, voi harmi et joudut niin kärsimään helteiden kanssa :( Onneks sait kuitenkin sen käynnistysajan!
Kyllä täälläkin on tukalaa, vaikka vauva painaa sen noin 2,8 - 3kg. Helteet turvottaa muakin, nyt jo käsistäkin. Pohkeet ja nilkat on kärsineet jo pidempään. Juon kyllä paljon vettä, se tuntuu auttavan. Koko ajan vesilasi kädessä :)

(.) Enenevissä määrin menkkajomotusta havaittavissa. Ne alko lievänä muutama päivä sitten, mut tuntuu vähän vahvistuneen. Toivotaan, toivotaan... Supistukset on edelleen niin naurettavia, että itkettää.

Pinsuli ja Himpula 39+1 <3

Ps. Mulla on FB-ryhmä työn alla, pitäkää lisäinfoa silmällä! Oon kyllä sitä mieltä, et jatkettais ainakin synnytysinfoja ja synnytyskertomuksia myös täällä - siihen asti, kun kaikki on synnyttäneet. Haluan tuon synnyttäneiden listan valmiiksi ennen kuin luovun tästä hommasta! :D
 
Onnea vauvan tai vauvoja saaneille! <3

Täällä on edessä vielä piiiitkä odotus, mahdollisesti vielä 7 viikkoa jos menee entiseen tapaan reilusti yliajalle... Eilen alkoi sentään virallisesti äitiysloma.

Me ollaan just Tallinnan laivassa eli kesälomareissulla. Eilen oltiin muumimaailmassa, oli kohtalaisen raskas reissu... Ikinä en oo ollut niin turvoksissa kuin eilen. Onneks sitten illan aikana laski ja nyt on ihan ok olo. Toki turvotusta on mutta ei ihan hulluna enää.

Kaisa 35+1
 
Tänään oli taas kontrolli äitiyspolilla ja vauvan vartalonympärys kasvanut kahdella viime käynnillä tavallista enemmän eli maanantaina sitten uusi aika ja käynnistys -APUA!! En mä tälläiseen ollut varautunut!! Lääkäri kysyi ensin että jäätkö nyt heti vai tuutko alkuviikosta? Se tuli niin yllättäen että sanoin ennemmin vielä nauttivani tästä raskaudesta viikonlopun yli. Vauvan paino arvio oli nyt 3,5 kg, mut mullahan on tuo radi, mikä sitten oli kasvattanut vauvan mahan ympärystä.... Nyt vaan toivon viikonlopun ajan että lähtisi itsekseen syntymään, niin olisi luonnollisempaa, tosin taitaa olla turha toive sen suhteen sillä kohdunsuulla ei ollut vielä kovinkaan kypsä tilanne ja vauvakin vielä todella ylhäällä. Mutta näillä mennään nyt....

:flower::hug::flower: Onnea jo vauvansa saaneille ihan mielettömän paljon!!

Kivitasku+tyttölupaus 38+2
 
Fiinaliina ja Esikoista vailla: Onneksi olkoon!

ON: Täällä on ollut oikea kärty päivä tänään. Esikoinen tuli toissa päivänä kipeäksi ja ollaan jouduttu olemaan sisällä pari päivää, jossa on välillä kuuma kuin saunassa, joten aika kärttyisiä ollaan oltu. Tänäänkin päiväunille saaminen oli todella vaikeaa, itse kyllä taisin parikin kertaa torkahtaa, mutta kun heräsin ja yritin saada esikoista myös nukkumaan, niin esikoinen alkoi vain kiukuttelemaan. Kyllä se onneksi vihdoin sitten nukahti, mutta pahaa tekee, kun toinen on selvästi yliväsynyt ja kiukuttelee, eikä oikein saa rauhoitettua. Saa vain osumia, jos yrittää sylissä rauhoitella ja vatsan takia pitää olla varovainen. No, toivottavasti loppu päivä menee paremmissa merkeissä.

Pikkuisen ottaa päähän myös se, että keskiviikkona terveydenhoitaja laittoi viestiä, että hän oli varannut minulle puhelin ajan keskusneuvolaan torstaille, että saisin sitten sen ajan siihen kokoarvioultraan viikolle 38 ja pitää muistaa pitää puhelinta lähellä, kun ne soittaa sieltä. No, eilen kyttäsin kokoajan puhelinta ja kuljetin mukana, mutta eihän sieltä neuvolasta soitettu. Tänäänkin päiväunilta heräämisen jälkeen huolestuin, että jos sieltä neuvolasta on yritetty soittaa, mutta turha toivo. Nyt tuntuu, että saankohan mie sitä aikaa ollenkaan vaan onko joku tehnytkin päätöksen, että en tarvitse enää sitä arviota, koska selvisin tällä kertaa ilman radia, vaikka rakenneultran tehnyt lääkäri halusi sen tehdä. Olisihan sitä kiva tietää minkä kokoista lasta sitä kantaa ja kuinkahan iso hän voi olla, kun syntyy.

Peppi1981 ja Vilperi 36+4
 
Mulle ei neuvolalääkäri kommentoinut vauvan kokoa mitenkään, onko se ihan lääkäri/terkkarikohtaista kommentoiko ne sitä tai pitääkö sitä pyytää erikseen tai onko siihen yleensä joku syy jos erikseen kerrotaan kokoarvio tai jos on ultra kokoarviota varten?

Kyselen sillä kun itseäkin kiinnostaisi palleroisen koko:) Vaikka ne arvioita onkin.

luna 36+4
 
Ultraan yleensä tarvitaan joku muutos sf-käyrällä, ainakin näillä viikoilla käsittääkseni. Varsinki korkeen sf-mitan takia katotaan helposti kokoa ultralla. Mullekaan ei neuvolalääkärissä annettu kokoarviota lainkaan, mutta viime käynnillä sattui olemaan terveydenhoitaja/kätilö, ja hän sitten veikkasi käsikopelolla vauvan kokoa. Varmaan koska oon niissä ultrissa käynyt.

Mut kai sitä voi kysyä vaikka neuvolassa jos on mahdollisuutta päästä kokoarvioon :)
 
Minä en ainakaan oikein luota mihinkään kokoarvioihin. Sitten sen näkee kun vauva on maailmassa, minkä kokoinen on. Esikoisesta ainoa saamani arvio oli noin 3,5 kg ja oli sit melkein 4kg. Nyt yksi lääkäri on veikkaillut noin neljä kiloista ja toinen oli sitä mieltä että keskimääräistä pienempi olisi tulossa. Ota näistä nyt sitten selvää :D
 
Sillonku asuin pienellä paikkakunnalla esikoista odottaessa, mun terveydenhoitaja oli myös kätilö, ja hänellä oli ultrakone käytössä itsellään. Hän sitten mittaili lopuksi useaan otteeseen huvikseen vauvan kokoa, koska seurailtiin istukkan kalkkeutumista ja lapsiveden määrää. Taysissä ultrattiin viimeisen kerran kaks päivää ennen pojan syntymää, silloin lääkäri sai kokoarvioksi ultralla 3200g, mut kuitenkin poika syntyessään painoi 3590g, eli vähän enemmän.

Pitää muistaa et varsinkin ihan viimosilla viikoilla/päivillä koon arviointi ultralla on aika epäluotetavaa kun mittoja on tosi vaikea ottaa, kun vauva on kuitenkin jo niin iso ja mahdollisesti vaikeessa asennossa.

Ja tosiaan, kokoARVIOITAhan ne on :D Mä luotan aika hyvin omiini kun niitä on niin tarkasti ultralla syynätty, mut eihän sitä tosissaan tiiä ennenku vauva on punnittu.

(.) Hohhoijaa. Taas huonosti nukuttu yö takana. Ei varsinaisesti satu mihinkään, mutta unta ei tule. Koko päivän vaivaa alavatsa, -selkä ja reisisäryt, illalla supistaa pariin kertaan ja yöllä ei mitään. Huoh.

Pinsuli ja Himpula 39+2 <3
 
Täällä taidetaan piakkoin päästä tositoimiin! Vuorokauden on nyt supistellut enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Pisin supistusten väli on tainnut olla kaks tuntia, mutta suurin osa tulee 10-15min välein. Supistukset on myös melko napakoita. Yölläkin heräsin joka supistukseen. Tänään on pikkuveljen rippijuhlat, niin odottelen että pääsen syömään kakkua ja sit vasta vois lähtee käymään näytillä. ;) Mullahan on synnytykset kunnolla edenneet vasta kun on salissa kalvot puhkaistu. Supistelee siis paljon, mutta ne ei saa kunnolla synnytystä käyntiin. Eka tyssäsi kahdeksaan senttiin ja toinen viiteen. Ja sit kalvojen puhkaisun jälkeen loppu on ollut rytinää! Tavoitteena mulla siis päästä sairaalaan ennenkuin vedet menee, kun muuten varmaan synnytän kotiin tai autoon.

Pink ja Väinö 36+6
 
Onnea Fiinaliina ja Esikoista vailla tytöistä! Ja tsemppiä vauva-arkeen!

Mäkin toivoisin, että täältä voisi lukea vielä useamman synnytyskertomuksen ja vähän siitäkin, miten arki on sitten alkanut. En tiedä miten sitä itse kylläkään tänne sit enää ehtii, kun on tuo 2-vuotias esikoinenkin kotona... Mutta yritetään jossain välissä ehtiä!

Tsemppiä Pinkille! Mullakin synnytys eteni kunnolla vasta kalvojen puhkomisen ja vesien menon jälkeen.

Mulla on eilen ollut melko lailla hiljaisempaa vatsassa kuin monena muuna päivänä. Ihan aloin jo liikelaskentaa tekemään tälle päivälle. Liikkeitä siis eilenkin tuntui, mutta mielestäni paljon harvemmin kuin aiemmin. Toki eilen oli niin tohinapäivä mökillä vieraiden kanssa, että ehkä siksikin liikkeisiin tuli vähän vähemmän kiinnitettyä huomiota... Mutta lasken nyt ainakin tämän päivän ja jos on hiljaista tänäänkin, soitan huomenna ä-polille. Tähän mennessä olen tänään huomannut 5 "liikesarjaa". Onhan tässä vielä tätä päivää...

sushen *poks* 37+0 (täysi-ikäisyys saavutettu, wuhuu!)
 

Yhteistyössä