Elovauvat 2014 <3 *heinäkuussa*

Fiinaliina, vähän alkaa kyllä jännittään kun asiat konkretisoituvat ja päivämäärät on päätetty. Ei kyllä ehkä niinkään itse toimenpide. Viime kerrasta kun jäi niin positiiviset kokemukset. Vauvan syntymä on ihan tosi nopea eikä siinä ehdi oikein mitään miettiä. Muistaakseni viimeksi yritin suostutella lääkäriä ottamaan samalla vähän läskiä pois ja siinä ajassa oli jo vauva maailmassa :D

Toipuminenhan se kaikista pahinta on mutta uskoisin että nyt sekin menee helpommin kun osaa vähän etukäteen varautua ja miettiä esim. miten sängystä kannattaa nousta ylös. Ja onhan se fakta että suunnitellussa sektiossa leikkaukseen liittyvät riskit ovat paljon pienemmät kuin kiireisessä. Turha huoli pois, hyvin se menee! Ja ainahan leikkaustilanne jännittää. Kaikkia. Itse olen varmasti myös ihan paniikissa kun h-hetki vihdoin koittaa vaikka teen työtäni leikkaussalissa! :)
 
Tiiti
Haluaisitko/jaksaisitko sä kirjottaa jotain synnytysstooria siitä sun ekasta sektiosta. Miten kaikki meni? Mielelläni kuulisin =) Miten pitkään sä jouduit olemaan siellä heräämössä ilman vauvaa. Sekin mua jännittää, että miten sitä sit jaksaa leikkauksen jälkeen odotella, että pääsee vauvan luokse.
 
Pinsuli, tuo pikatesti on juuri vasta otettu käyttöön, siis ihan vuoden sisällä, niin ei sitä ole voitu sulta viimeksi testata. Ja se ei ole vielä joka paikassa edes käytössä.

Koko strepton seulonta on pari vuotta sitten omaksuttu käytäntö, ja Suomi on siltikin matalimpia lapsikuolleisuuden maita ollut jo pitkään. Vastasyntyneiden kuolleisuus streptokokki-infektioon on 4-7% (siis infektion saaneista) (Lyytikäinen 2002) ja läheskään kaikki vauvat eivät sitä saa, vaikka äiti olisikin positiivinen, niin oikea luku strepto positiivisen äidin lapsen todennäköisyydestä kuolla siihen taitaa olla lähempänä 1-2 sadasta. Mutta toki kaikki vältettävissä olevat riskit kannattaa ottaa huomioon. Kysy neuvolasta voisko sen ottaa uudestaan kun la lähenee jos näyttää siltä, että synnytys ei ihan heti ole käynnistymässä. Mä kyllä veikkaisin, että jos se nyt on nega, niin aika epätodennäköistä, että sen nyt yhtäkkiä jostain saisit.

Mä olin tänään pelkopolilla, oli ihan positiivinen käynti. Kätilö oli tosi ihana, naama oli tuttu mun opiskelujen työharjoittelusta ja sekin muisti mut. Käytiin läpi edellinen synnytys, vaikka aika hyvin muistin tapahtumien kulun, niin oli siellä pari yllätystä. Oikeastaan oli sattumaa, että kaikki meni viimeksi niin pieleen kuin meni, eli nyt vaan toivotaan parempaa onnea kakkoskierrokselle. Kirjattiin suunnitelmaan mun toiveita kivunlievityksestä ynnä muusta, se on siellä sit odottamassa kun menen synnyttämään. Lisäksi se kysyi lopuksi otetaanko pätkä käyrää sillä aikaa kun kävi kirjaamassa ja pötköttelin siellä sitten jonkin aikaa, käyrä oli ihan hyvää. Käsikopelolla veikkasi keskikokoiseksi ja samoin päin oli mahassa kun munkin mielestä.

Kaisa-Tuulikki 33+4
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
No niin nyt polkaisin tänään valmistelut vauvaa varten käyntiin ???? supistelee ja jomottelee sen verran useasti aina monta kertaa päivässä että ei pysty enää lykkäämään asioita! Vaunut ja kaukalon kävin tänään hakemassa kaupasta sekä pientä tilpehööriä, kuten liivinsuojuksia, pyllylappui, vaippoi yms. yms. Pesukoneessakin olen pyöritellyt pientä lakanapyykkiä ja vauvanvaatetta! Eli oikein touhukas päivä takana :) Pinnis ja hoitopöytä vielä kasaan niin se olis sit siinä!

Siitä streptosta vielä, että täällä meillä kuulemma otetaan juurikin se pikanäyte jos aikaisempi näyte on yli 2 viikkoa vanha. Kysyin tutultani, joka kätilönä töissä tuolla turussa. Tammikuussa ovat alkaneet kyseistä näytettä neuvoloiden kautta labroissa ottamaan, että aika uusi käytäntö tosiaan!

Nyt ripustamaan pikkubodeja narulle ja hyppy sohvalle!
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Fiinaliina: Mullahan oli viimeksi kiireellinen sektio koska synnytys pysähtyi.Siinä mielessä uskoisin että tämä suunniteltu on vähän erilainen. Leikkaustiimi hälytettiin siis päivystämästä ja haukotellen he saapuivat klo 03 leikkaussaliin. Ennen leikkaussaliin menoa olin saanut sellaista pahaa mahanesteitä neutraloivaa litkua ja virtsakatetri oli jo laitettu. Kysyin muuten tänään siitä peräruiskeesta niin täällä Satakunnassa sitä ei enää saa.

Kiireellisestä sektiosta huolimatta mies pääsi mukaan leikkuriin ja istua nökötti jakkaralla siinä mun vieressä. Mulle laitettiin spinaalipuudutus ja tunto lähti alakropasta tosi nopeesti. Siihen eteen laitetaan sellainen sermi ettei leikkausalueelle näe. Itse olisin kyllä toivonut peiliä kattoon että olisi pystynyt seuraamaan hommaa ;D.

Niinkuin sanoin niin vauva oli maailmassa ennenkuin oikein ehti mitään tajutakaan. Vauvan hengitystiet putsattiin koska lapsivesi oli vihreää. Sitten häntä näytettiin meille. Mies vain tuumasi että iso poika. Minua lähinnä nauratti.

Mies sai lähteä kätilön mukaan pesemään ja mittaamaan vauvaa. Minä jäin kursittavaksi. Ilmeisesti tuo homma oli lääkärillekin rankkaa hommaa koska tuntui oikein kunnolla painelevan sisuskaluja takaisin. Luultavasti kuitenkin kyse oli siitä että kohtu saatiin supistumaan. Hetkeksi tuli sellainen tunne että mahdanko pysyä siinä sängyllä kun niin heiluttivat. Jossain vaiheessa mies sitten tuli takaisin saliin peittoihin kääritty vauva sylissä. Muistan katsoneeni vauvaa ja samaan aikaan tuli huono olo. Loistava ajoitus! ;) Ennenkuin ehdin saamaan kaarimaljaa viereeni niin suoneen laitettu pahoinvointilääke jo auttoi.

Leikkauksen jälkeen siirryin heräämöön. Taysissa oli ihania perheheräämöjä joten mies ja vauva pääsivät mukaan. Vauvakin pääsi heti rinnalle ja minä vain ihmettelin kun tarttui heti hanakasti tissistä kiinni. Suorastaan ryömi rinnalle niistä peittokääreistä huolimatta :). Täällä Satakunnassa ei noita perheheräämöjä ole joten pari tuntia kuulemma tulen nyt olemaan heräämössä ja mies saa olla osastolla vauva paidan sisällä. Vähän tylsää mutta nopeasti se varmasti menee. Sen verran tokkurassa sitä siinä vaiheessa on. Niin ja niistä puudutteista monelle tulee hirveä horkka ja minä ainakin palelin kaikkien lämpöpeittojen alla heräämössä ollessani.

Osastolle päästyä sain vauvan viereeni ja siinä me sitten köllöttelimme seuraavat päivät. Hoitajat oli tosi ihania ja palvelu pelasi. Ja niitä särkylääkkeitä kun muistaa vaan pyytää tarvittaessa lisää niin hyvin se menee.

-tiiti-
 
Streptokokin testaus on aiheuttanut täällä paljon keskustelua. Tosiasiahan on, että vuodessa 1-2 vauvaa kuolee streptokokin aiheuttamaan infektioon, prosentit ovat siis pienet mutta ehkäpä ne 1-2 kuolemaa voitaisiin tuolla testillä ja antibioottitipalla estää. Voi olla, ettö itsekään en olisi niin huolissani tuosta streptokokista, ellen tuntisi perhettä, jolle ne pienet prosentit osuivat kohdalle ja pieni 2 viikkoinen kuoli strepton aiheuttamaan aivokalvontulehdukseen. Olen siis itse vaikka mieluummin liian varovainen asian suhteen.

Tänään meillä oli synnytystapa-arvio. Siro poika olisi meille tulossa:painoarvio 2700g eli joku hieman päälle kolmekiloinen vauva on meille tulossa. Kohdunkaulaa oli jäljellä 2-3cm, paikat olivat jo pehmenneet ja suu oli mahdollisesti auki sormelle (kohdunkaula oli ilmeisesti jotenkin takana, eikä lääkäri yltänyt siihen). Vauvan sydänäänet olivat mukavan vaihtelevat ja virkeäksikin häntä kehuttiin. Raivotarjonnassa sintti on hengaillut jo lähes pari kuukautta ja siinä oli edelleen. Pää oli jo kiinnittynyt.

Mulla ei ole juurikaan ollut supistuksia (ei kivuttomia eikä kivuliaita), joten eiköhän tämä kaveri viihdy vatsassa sinne laskettuun aikaan ja varmaan sen ylikin. Ellei tämän viikon kisajärjestelyjen parissa huhkiminen saa tilannetta muuttumaan. Muuten jaksaa touhuta ihan mukavasti, mutta 6-8 tunnin seisominen kostautuu kyllä kipuna jalkapohjissa ja alaselässä...saa nähdä pääsenkö edes sängystä ylös aamulla.

tatjanal+sintti 36+3
 
Streptokokista minullakin kokemusta sen verran että voin siitä jotain mainita. Viime raskaudessa sitä ei otettu enkä muistanut kysellä sen perään kun loppuaikana en käynyt neuvolassa ollenkaan ja äitipolilla ne ei sitä ottaneet. Mulla oli silloinkin viikon välein aika äitipolille niin en sitten kokenut tarpeelliseksi neuvolassa käydä. Toiseks nuorimman kohdalla strepto otettiin neuvolassa ja se oli positiivinen, mutta kun kun synnytys oli niin nopea, eikä ylimääräistä aikaa ollut yhtään sairaalaan menoa ennen niin ei ne kerinnyt mitään antibioottia minulle antaa, kaikki meni kuitenkin hyvin eikä lapsi saanut tartuntaa...
 
Kiitos kaikille vielä tuosta streptokäytäntöjen selventämisestä :) Aion tosiaan vielä neuvolassa maanantaina kysellä tuosta, että miten taysissä toimitaan asian kanssa.

Ei jaksaisi kokoajan valitella tästä malttamattomuudesta, joka ei ole vielä edes pahimmassa vaiheessa... :p Mutkun paljon muuta ei kuulu. Olo on osittain hyvin uupunut, jalkapohjat päivän päätteeksi uskomattoman kipeät ja turvonneet, selkä vaivaa, mutta vieläkään ei ole kipeitä supistuksia paitsi joskus ylös noustessa. Pläääääääääääääh. Aika matelee. 16 päivää laskettuun, enintään 30 päivää synnytyksen käynnistykseen. Tai viikkoon 42+0. Miten se voi tuntua niin kaukaiselta? :D

Mun pitäis kans vielä pistää joitain vauvan tarvikkeita paikalleen, sairaalakassi on puolivalmis, pinniksen pohja pitäis nostaa ylemmäs...Onhan tässä vielä hommaa hetkeksi. Olis kyllä niin kiva jos tää syntyis vaikka viikolla 38+ tai 39+... :whistle: Taitaa olla kyllä vaan toiveajattelua kun viimeksi kuitenkin synty vasta 41+0. Mut pitää vaan muistaa ajatella, että vauva tulee ulos sitten, kun on hänelle oikea aika :) :heart: Kunhan ei nyt välttämättä käynnistykseen joutuis!

Pinsuli ja Himpula 37+5 <3
 
Aika tuntuu matelevan. Niin kovasti odotan käärön saapumista syliin asti. Vaikka päivät on touhua täynnä, tuntuu, ettei viikot kulu mihinkään. Sain sopivasti kamalan kesäflunssan ja kaiken muun yövalvomisen lisäksi sitten yskä valvottaa entisestään. Ja väsyneenä ei aika tunnu menevän eteenpäin. Tai sitten se johtuu siitä, ettei vaan yksinkertaisesti tässä kohta viikkoon ole jaksanut tehdä mitään.

Tänään olisi tarkoitus viettää miehen kanssa laatuaikaa ihan kahdestaan. Lapset ovat isovanhemmilla. Suunnitelmissa on torilla käyntiä, hyvää ruokaa, pientä ostosten tekoa ja illalla vielä leffaan. Sitä kun ei tiedä koska seuraavan kerran päästään kahdestaan liikenteeseen.

Mukavaa päivää kaikille!
Sammi ja Anselmi 35+6
 
Öitä kaikille!
Huutelen täältä osastolta. Eilen alettiin käynnistää synnytystä ballongilla, laitettiin se hieman ennen 11 ja se käynnisti niin mojovat supistukset että huh huh. Se tipahti tossa vähän ennen 20 pois ja sitten mulla lopahtikin supistelu. Mutta sen ballongin lähdön jälkeen on lapsivedet alkanut mennä, aamulla katsotaan tulehdusarvot ja mietitään miten edetä jos supistelu ei ala taas.

Mmaria 37+1
 
Iik, mietinkin joko Maria oot käynnistyksessä! Paljon paljon paljon tsemppiä koitokseen sekä sulle, että tytöille! :heart::heart:

Ihanaa Sammi että ootte saaneet viettää miehen kanssa laatuaikaa :) Mekin käytiin just viime viikolla vuosipäivän kunniaksi syömässä ja mun ystävän synttäreillä. Oli kyllä virkistävää!

(.) Täällä on alkanut joku "aamupäiväväsy". Näihin aikoihin alkaa lievä päänsärky (veikkaan et johtuu niskoista ja hartioista, ne on ihan juntturassa) ja hetkeksi tulee kova uupumus. Sit se menee ohi. Mitähän lie... Noh, nyt on sitten vihdoin alkanut tuntua myös jotain mahdollisesti synnytykseen viittaavia asioita: vähän enemmän supistuksia (edelleen ei kipeitä), alavatsan, alaselän ja reisien jomotusta. Yritän tosin olla liikaa ajattelematta niitä, koska tuun hulluksi jos kyttään kokoajan vaan merkkejä lähenevästä synnytyksestä. Kyllä se sieltä tulee, kai :D
Vauva ei oo mun mielestä vieläkään laskeutunut, vaikka välillä siltä tuntuukin. Kuitenkaan ei tunnu mitään painetta lantiossa kokoaikaa, välillä aina. Olisko siis tulossa alaspäin? Se vois olla kivaa.

Mitäs teille muille kuuluu? Kaikilla vissiin alkanut melkein jo äitiys/sairaslomat kun täällä on NIIN HILJAISTA! :D

Niin ja piti kysyä, missä tunnette liikkeitä näin loppuraskaudessa? Musta tuntuu että tunnen liikkeitä edelleen KAIKKIALLA! Himpula on ollut viimeisen kaks kuukautta joka neuvolassa ja ultrassa pää alaspäin, mutta silti liikkeitä tuntuu alavatsassa, ylävatsassa, kyljissä ja navan tienoilla. Edelleen. Eniten tuntuu ehkä kyljissä, ja tuossa pikkuisen navasta ylöspäin. Alavatsassa ei niin usein, mutta esimerkiksi tälläkin hetkellä :D Himpula selkeesti mahtuu pyörimään tuolla vielä ympyrää (siis ei toivottavasti kuitenkaan raivotarjonnasta pois), vaikka nyt kohdussa pitäis olla jo niin ahdasta, ettei edes kylkeä voi kääntää. Välillä Himpula työntää lujasti molempia vatsan sivuja, tuntuu kun olis siellä poikittain! Mutta ehkä se on vaan peppu ja jalat? Toivottavast? Poikkitarjonta ei kuulosta kivalta näillä viikoilla...

Mitä muuten ootte mieltä, tekisinkö meille, jotka ei liittynyt siihen ekaan FB-ryhmään, uuden (tietysti täysin salainen ja piilotettu) Facebook-ryhmä tässä lähipäivinä? Vai onko täällä paljon sellasia, jotka ei oo Facebookissa, mutta haluaisivat jatkaa vauvakeskustelua? Veikkaan että mä en ainakaan jaksa/ehdi täällä kaksplussassa niin paljon pyöriä enää meidän kuun jälkeen... FB:iin on kuitenkin helpompi lisätä esim. kuvia, ja onhan se tietty henkilökohtaisempikin. Vauva-arjen keskellä on sitten paljon helpompi käydä kertomassa kuulumisia :)

Pinsuli ja Himpula 38+0 *poks* !! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sammi
Onpa kyllä tosi hiljaista täällä! Vaan kukapa sitä ehtii koneen ääreen kun on näin hienot ilmat. Minä ainakin nautin niin paljon tästä lämmöstä ja siitä ettei tarvitse kumarrella sukkia pukemaan! :D

Täällä on liikkeet hyvin samanlaisia ollut jo viimeiset pari kuukautta. Pää alaspäin tämä on köllötellyt ainakin viikosta 26. Selkä on vasemmalla ja potkut tulee oikeaan kylkeen. Nyt vain huomaa että nuo unijaksot ovat käyneet pidemmiksi. Pari-kolme tuntiakin saattaa olla ihan hiljaista ja sit taas muutama tunti täyttä touhua. Synnytystapa-arviossakin lääkäri ei meinannut millään saada liikkeitä näkyville kun oli aamupäiväuniaika :).

Onko teillä muilla tullut hirveesti raskausarpia? Itselleni on tullut yllättävän vähän uusia. Lähinnä osa noista vanhoista on alkanut ikävästi punoittamaan. Vaikka ihan viimeisillä viikoilla ne viimeksikin tuli.

Mmarialle hurjan paljon tsemppiä rutistukseen! Hurjaa ajatella että viimeistään kahden viikon päästä tähän aikaan minäkin olen "tosi toimissa".
 
No kylläpä täällä tosiaan on hiljaista... Mutta hyvähän se on että ihmiset nauttii kesästä eikä istua nökötä sisällä nenä kiinni ruudussa :)
Tällä hetkellä täälläkin ollaan rannalla ja nautiskellaan (sain juuri tuon 1veen nukahtamaan päiväunille). Nyt siis hyvää aikaa naputella kännykkää ;)

Äippäpolilla käytiin ja siellähän se Elma köllötteli pää alaspäin ja istukka oli edelleen noussut ylemmäksi. Ei pitäisi enään olla todennäköistä että vauva kääntyy perätilaan ja sen kyllä kuulemma tuntee. Kohdunsuu on mulla niin takana,että ihan kipeetä teki kun lääkäri yritti sinne ylettyä, 2cm jäljellä ja sormelle auki (tavanomainen, kuulemma). Kuulosti vaan hurjalta kun on tähän asti ollu 4-5cm ja kiinni... No, tiedä häntä... Vauvan painoarvio oli 2800-2900g eli tulossa hyvin saman kokonen kun noista edellisistä täysaikaisista :)
Lääkäri toivotteli parin viikon päästä tervetulleeksi synnyttämään, siis MITÄ?! Kyllähän oon kalenteria katellu, mutta en tosiaan oo ajatellu että se on jo niin lähellä... Ihan pieni paniikki meinaa iskeä kun tuntuu et kaikki on vielä vaiheessa ;) Vaikka eihän tässä tosiaan oo kun sairaalakassin pakkaus ja vaunukopan pesu ja kaukaloon pehmusteiden laitto, et eiköhän kerkiä :D Nythän tää loppuaika on vaan tätä odottelua ja "merkkien" seuraamista... Pitkiä kävelylenkkejä ei kyllä enään jaksais kun on lonkat sitten niin kipeet ja lattialta ei saa enään mitään nostettua ainakaan ilman kauheeta ähkimistä ;) Onneksi on noi isommat lapset auttamassa.

Eipä sen kummempa, kun nauttikaahan lämmöstä ja kesästä :)

Mirka J. & Elma 36+ 5
 
Tiiti
Kuulostaapas luksukselta tuo perheheräämö, tuntuu, että siellä Tayssissa on kaikkee tommosta spessujuttua, kuten se potilashotellikin.
Kiitos kun jaoit kokemuksesi, ainakin lukiessa tuli semmonen olo, että se oli ihan positiivinen kokemus sulle.

Raskausarpia ei ole *kop*kop* mulle tullut. Mutta niitä kai voi tulla vielä synnytyksen jälkeenkin. Ja sektioarpeakin tässä vielä odotellessa ;)

Mmarialle tsempitykset!!

Täälläkin aika matelee, eikä oo juurikaan mitää kerrottavaa...

37+6
 
Viimeksi muokattu:
Mmaria tsemppiä koitokseen!

Liikkeet tuntuu aikalailla kaikkialla. Potkut tuntuu pääasiassa ylävatsalla ja kyljissä. Käsillä Anselmi tuntuu hiplailevan tota alapäätä enemmän. Ja päällä tekee reittiä alaspäin (ei tunnu yhtään mukavalta). Musta tuntuu, että kylkeäkin vielä vaihdetaan. Yleensä selkä tuntuu oikealla puolella vatsaa, mutta joskus onkin sitten vasemmalla puolella. Raivotarjonnassa kuitenkin on. Sellaista kuperkeikkaa ei oo tuntunut, että olisi kokonaan kääntynyt.

Raskausarpia ei ole tässä raskaudessa tullut. Ekassa tuli yksi ja tokassa sitten enemmänkin. Vatsa on ollut suurin ekassa ja nyt pienin (sf-mitan mukaan).

Faceryhmää voisi miettiä kyllä. Nytkin tuntuu, ettei tänne ehdi kirjoitella,mutta Facessa voisi olla sitten helpompi vaihtaa kuulumisia.

Napa: tänään supistellut illasta enemmänkin, kipeitä mahtuu joukkoon. Koko päivän Anselmi on tehnyt tietä alaspäin. Ruokahalu on kadonnut jonnekin. Maha on röpsähtänyt alaspäin. Kohta varmaan roikkuu polvissa ;). En kuitenkaan usko, että tässä lähiaikoina synnyttämään pääsisi. Eka kuitenkin käynnistettiin viikolla 42+1 ja tokakin syntyi vasta 41+0. Tokihan toivossa on hyvä elää, että tällä kertaa pääsisi tositoimiiin oikean päivämäärän mukaan.


Voikaa hyvin!

Sammi 36+0
 
Moikka,

On taas jäänyt kirjoittelut...helle vienyt viimeisetkin voimat. Paljon onnea MiNalo, Mörbid ja jennii--. Ensimmäiset elovauvat saatu maailmaan ja ilmeisesti Mmaria siellä parhaillaan pungertaa tyttöjä myös... Tsemppiä!!! :heart: =)

Mä taidankin olla sitten seuraavana vuorossa...leikkauspäivä olisi nimittäin tiistaina. :O Sektioon on tässä ehtinyt jo tottuakin viime kuukausina, kun vauvat ovat olleet koko ajan väärin päin. Tila on nyt niin ahtaalla ettei kuperkeikkoja enää heitellä. =) Olo on raskas...ei tässä viime viikkoina ole jaksanut tehdä oikein mitään. Selkä väsyy, lonkat puutuu, lukuisat vessa reissut öisin ja jalkojen (+sormien) turvotukset päälle... 5,5 kg vauvaa sisällä...tuntuu kropassa... pian kuitenkin helpottaa. :heart: Raskausarpia ei ole tullut kylkiin eikä vatsan sivuille. Navan ympärillä on verisuonet pinnassa ja iho hieman mustana, mutta ei mitään selkeitä "tiikerin juovia". Täytyy koittaa laittaa vielä viimeinen mahakuva tuonne pinoon.

Pinsuli faceryhmä kuulostaa hyvälle. Sinne tuliskin kirjoiteltua varmaan aktiivisemmin ja just tuollainen suljettu/rajattu ryhmä niin ei ihan kaikki silmäparit lue kirjoituksia.

Ei tässä kummempia, voimia vaan kaikille helteiden keskellä! :cool:

Esikoista vailla 36+3
 
Tsemppiä Mmaria!! Jokohan sulla on syli täynnä pientä tyttöä :)

Esikoista vailla taidat olla ainaki "suunnitellusti" seuraava :)

Mitenköhän Pink jakselee?

Mä vaan nautin kesästä ja kesän riennoista ja jos totta puhutaan niin musta tuo koko synnytys-homma tuntuu ihan hurjan kaukaselta asialta!! Synnytystapa-arviokin on vasta parin viikon kuluttua ja se pelkästään tuntuu ikuisuudelta! Vointi on edelleen mainio vaikka tiheät lepotauot värittääkin kaikkea tekemistä :)

Amuniina & mukula 34+5 :heart:
 
Täällähän on alkanut tapahtumaan. Itselläni ei ole vielä kiirettä synnyttämään, vaikka oli on näillä hellepäivinä vähän tukalaa. Sen verran esikoinen pitää kiireisenä, että ihan tulee mietittyä miten sitä pärjää vauvan ja esikoisen kanssa sitten. Vielä on silleen helppoa, että kädet ovat vapaana, kun pikkuinen kulkee mahassa, vaikka välillä esikoisen mielestä on hauskaa murjoa tätä mahaa. Eli yrittää kiivetä ja joskus yrittää jopa kaatua mahan päälle, kun yritän makoilla sohvalla.

Tsemppiä Mmarialle käynnistykseen vai jokohan on pikkuiset syntyneet. :)

Esikoista vailla: Tsemppiä myös sinulle sektioon. :)

Keskiviikkona oli lääkärineuvola. Rv. 35+2.

Painoa oli tullut 300g/vko (yht. n.9kg)
Verenpaine oli 105/66
Hemoglobiinia ei enää mitattu, kun viimeksi oli noussut 114:sta 122:een.
Pissa oli puhdas.
Sf-mitta oli 32cm (edelleen keskikäyrän yläpuolella)
Syke 135-140

Lääkäri unohti ensin mitata tuon sf-mitan, mutta mittasi sen sitten, kun pyysin. Pää oli alhaalla, mutta vielä vähän sivussa ja olin sormelle auki, mutta niin mie olin ensimmäisessä lääkärineuvolassakin eli mitään muutosta ei ollut tullut. Eipä kyllä ole kunnolla supistellutkaan, joten ei mitään uutta. Lääkäri otti samalla sen streptokokki-näytteen ja sen tuloksen kuulenkin seuraavalla neuvolakäynnillä heinäkuun lopussa.

Vielä en saanut aikaa sinne kokoarvioultraan, koska siellä ei mielellään näin aikaisin sitä anneta, mutta ensi viikolla varmasti soitetaan siitä asiasta.

Kysyin lääkäriltä siitä, miten pitäisi toimia, jos tälläkin kertaa menee ensimmäisenä lapsivedet. Hän ei osannut tarkemmin mitään sanoa, mutta katsoi sitten OYS:n sivuilta mitä siellä sanotaan. Tiesinhän mie, että tietty tuossa tilanteessa pitää soittaa sinne synnyttävien vastaanottoon ensimmäisenä, mutta nyt vähän tiet, että jos vesi on kirkasta ja lapsi liikkuu, niin ei tarvitse pää kolmantena jalkana juosta sairaalaan. Ehkä sitä saattaisi miehen vanhemmat tarvittaessa tänne ehkä keretä siinä ajassa, vaikka automatkaan meneekin kolmisen tuntia. Mutta kyllä mie toivon, että siskoni on tänne paikkakunnalle kerennyt marjanpoiminnasta ja hänet saan esikoisen hoitajaksi.

Täälläkin ollaan paljon ulkona. Jopa hellepäivinä on tullut käytyä parin kolmen tunnin lenkkejä esikoisen kanssa, kun siskoni on ollut käymässä täällä. Yksin ei oikein viitsi hirveän isoja lenkkejä tehdä, kunhan vain saan esikoisen nukkumaan päikkärit. Sisällä nukuttaminen on niin suuri urakka, että helpommalla olen päässyt kun olen lähtenyt ulos. Meillä meni muuten aika helposti esikoisen saaminen uuteen sänkyyn, ainakin yöunille meneminen ei ole niin kova urakka kuin päikkäreille, vaikka siinäkin menee joskus tunti. Nyt onkin pinnasänky puhdistettu ja pohja nostettu. Viime viikonloppuna siirsimme hoitopöydän ja yhden kirjahyllyn paikkoja ja nyt vaihdamme vaipat sitten tossa käytävällä, mutta eipä tule häirittyä esikoista ja miestä, jos öisin pitää vaihtaa vauvalta vaippaa. Olen tehnyt kyllä listan mitä sairaalakassiin tarvitsee, mutta vielä en ole saanut sitä pakattua. Neuvolakorttia olen kyllä alkanut nykyään kuljettamaan mukana, kun olen lenkillä ihan kaiken varalta, vaikka supistuksia ei olekaan näkynyt.

Peppi1981 ja Vilperi 35+4
 
Moikka,


ajattelin nyt pikaisesti kertoa teille vähän omasta synnytyksestä. Mehän oltiin edeltävä lauantai Tallinnassa päiväristeilyllä, sunnuntaina heräsin aamuyöstä vessaan ja mietin että vasta yön ensimmäinen kerta vessassa että mitä ihmettä, olin nukkunut tosi sikeästi siihen saakka. Ihmettelin märän tuntuista alushousuja ja ajattelin että olin saattanut lirauttaa housuihin yöllä ja lähdin takaisin nukkumaan.

Aamulla kahdeksan aikaan kävin vessassa ja housuissa olikin sitten limatulppa. Siitä sitten soittoa sairaalalle, ja lähdin aamupäivästä sinne näytille. Olin parin sentin verran auki, kaulaa ei ollut jäljellä, sain kuitenkin luvan lähteä hakemaan kotoota tavaroita ja miestä.

Kotona vietiin vielä koirat hoitoon, syötiin ja laitoin tiskit. Oltiin sairaalalla takaisin viideltä, supistuksia en tuntenut. Oltiin tarkkailuhuoneessa ja lääkäri puhkaisi kalvot seitsemän aikaan jolloin olin neljä senttiä auki. Varttia vailla kymmenen soitin kätilön paikalle kun en enään pärjännyt pelkällä kauratyynyllä. Kätilö tarkasti tilanteen ja olin kuusi tai seitsemän senttiä auki ja siirryttiin saliin, epin sain kymmeneltä.

Nukuttiin siinä sitten, kunnes 23.40 tunsin tarvetta ponnistaa ja soitin kätilön paikalle, olin 10cm auki. Poika syntyi sitten 00.20. Kokonaisuutena synnytys oli erittäin helppo ja palautuminen on ollut nopea. Maanantai-iltana ei ollut turvotusta juuri ollenkaan, kohtu supistui parissa päivässä ja muistona reissulta on tuo pieni poika.

Poika sai sinivalohoitoa useamman päivän ajan, sillä bilirubiinit nousivat aina pienen laskun jälkeen. Kotiuduimme lauantaina ja jouduimme käymään bilirubiinikontrollissa vielä sunnuntaina, maanantaina ja keskiviikkona. Keskiviikkona vihdoin bilirubiiniarvot olivat lähteneet niin hyvin laskuun että kontrollointi lopetettiin. Poika heräilee kahden kolmen tunnin välein syömään, jaksaa valvoa muutamia tunteja putkeen tapittaen.

Että semmoista meille, onnea kaikille synnytyksiin, pikkuhiljaa näitä elokuisia alkaa tulemaan lisää :)!
 
Tsemppiä esikoista vailla sektioon! Olet tosiaan ainakin seuraava suuniteltu synnyttäjä :)

Kiitos jenni synnytyskertomuksesta! Ihanaa vauva-arkea teille <3

Jokohan tosiaan Marialla tytöt sylissä, en malta odottaa kuulumisia!

(.) Täällä on nyt ehkä maha tipahtanut eilen, yhtäkkiä on jos minkä sortin vaivaa, ja eilen tuli jopa kipeitä suppareita. Alaselän ja reisien jomotusta on ollut eilen ja tänäänkin, sekä painon tunnetta alapäässä etenkin istuessa. Lisäksi olo on kauhean raskas ja roikkuva. Yritän kaikin voimin olla tulkitsematta jokaista oiretta, koska eihän tää VOI syntyä ennen laskettua aikaa! Silti osa musta toivoo, ettei tätä kestäis enää pitkään...

Pinsuli ja Himpula 38+1 <3
 
Esikoista vailla: tsemppiä tosiaan tulevaan sektioon!! Jännää että elokuisia vauvoja alkaa hiljalleen tippumaan. Ja tuntuu että tässä on niin kauan jo odoteltu ja aika matelee ja siltikin tulee loppukiire mukamas :) mä en ainakaan aina tajuakaan että pian tää maha lähtee! Ei sillä että haluaisin tässä tätä rantapalloa pitää enää montaa kuukautta :)

Mä olin tänään mustikoita noukkimassa koiran ja lasten kanssa! Lapset keskittyi eväiden syöntiin, eikä heidän pienissä astioissaan montaa marjaa ollut. Mä istuin välillä mättäällä ja olin polvillani. Hyvin jaksoin, ei sattunu sit mihinkään! Koira vaan oli ihan iholla kokoajan ja vahti mua kuin hai laivaa! Kai sekin jotenkin aistii tän raskaana olon kun ei se tollanen ennen oo ollut. Mäkin luulin että koira lenkittää itte ittensä mettässä, mutta lähinnä sain töniä sitä pois jaloista kokoajan :)

Närästys taitaapi olla tän hetken ainoa vaiva, supistelutkin on jonnekkin kadonnu!

SR 36+6
 
Tää kesä vaan on niin mahtavaa aikaa ettei sitä viitsi viettää sisällä tai koneen ääressä. Eilen kävin äitipolilla, käyn siellä nyt viikon välein ja minulle myös on puhuttu että kun on insuliinihoitoinen radi niin harvoin annetaan raskauden mennä laskettuun päivään asti, tosin meidän edellinen syntyi 10 päivää ennen laskettua aikaa niin luotan siihen että tämäkin syntyy ajoissa, tosin on kokemusta myös siitä että käynnistetään yliaikaisena. Vielä on pinnasänky petaamatta ja nostamatta ylätasoon ja osa vaatteista vielä varastossa, ajattelin ne tänää laittaa muttei sitä sisällä malttanut olla. Eiköhän ne vielä kerkee. Olo on edelleen hyvä ei oikeastaan minkäänlaista vaivaa, ainut vaan se että on raskas olo eikä jaksa läheskään normaaliin malliin. EI supistele, ei sitten ollenkaan, mutta sekin on mun kohdalla normaalia. Supistelut alkaa sitten kun synnytys käynnistyy. Vauva ei ole laskeutunut, mut luulen että laskeutuu sitten kun synnytys on käynnissä ainakin niin kävi viimeksikin, tosin se silloin tuli niin nopeaa kanavaan että sydänäänet heikkeni ja lääkäri pyydettiin paikalle ja labratäti tuli ottamaan verta kyynärtaipeesta(en kyllä tiedä miks?), muistan vaan kun se kysyi mun syntymäaikaa ja samaan aikaan kätilö käski ponnistaa, niinhän se vauva sitten syntyi samaan aikaan kun labratäti otti verikoetta, sitä en kyllä huomannut vaan hoksasin suihkuun mennessä lapun kyynärtaipeessa. Olen kyllä valmis synnyttämään, mutta ei mitään kiirettä sen suhteen... Sairaalakassia kyllä vois jo pikkusen miettiä, kun ekasta supistuksesta täytyis melkein jo lähtee matkaan ettei joudu tien päällä synnyttämään kun sairaalaan matka kestää kolme varttia ja kaks synnytyksistä on ollut alle kahden tunnin ja tämä siis laskettuna siitä kun ensimmäinen kunnon supistus on tullut...

nyt nukkuun ja kerrottakoon että nyt ois RV 37+3 eli rauhallisin mielin voidaan vielä nauttia kesästä mahan kans ja tiedän senkin että ikävöin tätä vauva mahaakin synnytyksen jälkeen, uskomatonta mutta totta, niin siinä on ennenkin käynnyt.... ehkä pikkusen hullua???
 

Yhteistyössä