Elovauvat 2014 <3 *heinäkuussa*


Kuva: Custom T-Shirts, Unique Gifts, Posters, & Personalized Mugs | CafePress

-----

Poikalupauksia: 26 :heart:
Tyttölupauksia: 18 :heart:

-----

:heart::heart: SYNTYNEET :heart::heart:

23.6.
Mörbid / 33+6 / poika / 45cm / 2130g
27.6.
MiNalo / 33+3 / poika / 49cm / 3380g

6.7.
jennii-- / 35+3 / poika / 46cm / 2560g
18.7.
Mmaria / 37+2 / tyttö & tyttö / 46cm & 47cm / 2380g & 3090g
22.7.
esikoista vailla / 37+1(?) / tyttö & tyttö / 46cm & 46cm / 2820g & 3000g
24.7.(?)
Fiinaliina / 38+6(?) / tyttö / 49cm / 3250g
28.7.
Pink89 / 37+0 / poika / 48,5cm / 3030g
30.7.
kivitasku / 39+0 / tyttö / 49cm / 2960g
31.7.
ekulainen / 38+0 / poika / 53cm / 4010g

-----

:heart: Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Synnytyssairaala :heart:

29.7.
Nannaa / 20v / 1. lapsi / OYS
Skonssi / 30v / 2. lapsi / TAYS
vekarasakara / 25v / 3. lapsi / PKKS / poikalupaus

30.7.
m a r z a / 33v / 5. lapsi / TAYS

31.7.
Hemutus / 25v / 2. lapsi / K-HKS
pace / 25v / 1. lapsi / KYS
Pinsuli / 21v / 2. lapsi / TAYS / tyttölupaus

1.8.
mariet / 26v / 2. lapsi / EKKS / poikalupaus
emelea / 26v / 2. lapsi / NKL
Elovaavi / 32v / 2. lapsi / VKS / poikalupaus

2.8.
Hulda^ / 26v / 1. lapsi / KOS

3.8.
Puccola / 28v / 1. lapsi / Ulkomaat (Italia) / poikalupaus
Ole luonani aina / 24v / 3. lapsi / NKL / poikalupaus
Hoxa / 31v / 4. lapsi / TYKS

4.8.
iiris_lorea / 32v / 1. lapsi / Ulkomaat (Saksa)
TaikaUsko / 28v / 1. lapsi / OYS

5.8.
Mussukka82 / 31v / 3. lapsi / TAYS
Ensinmäinen / 21v / 1. lapsi / ? / poikaolo

6.8.
tiiti85 / 28v / 2. lapsi / SatKs

7.8.
Madeia / 27v / 3. lapsi / OYS / tyttölupaus
reirei / 27v / 2. lapsi / KOS / tyttölupaus
Hobla / 30v / 1. lapsi / TAYS / tyttölupaus

8.8.
althema / 31v / 1. lapsi / SeKS / tyttöolo
murgu / 25v / 2. lapsi / TAYS
TatjanaL / 25v / 1. lapsi / MKS / poikalupaus
suklaarusina / ? / 3. lapsi / ? tyttölupaus
Elaisah / 33v / 2. lapsi / KOS / poikalupaus

9.8.
Mirka J./ 32v / 4. lapsi / K-HKS

10.8.
Miini91 / 22v / 2. lapsi / Kät tai K-HKS
Saanuska83 / 30v / 1. lapsi / LAS / tyttölupaus
ChevyMama/ 23v / 3. lapsi / TAYS
maibe / 23v / 2. lapsi / TAYS

12.8.
Elythia / 29v / 1. lapsi / JS / poikalupaus

13.8.
Chiane / 25v / 1. lapsi / K-SKS
H keiju / 33v / 2. lapsi / HYS / poikalupaus
maggy / 21v / 1. lapsi / TYKS / tyttöolo

14.8.
Monsuliino / 31v / 1. lapsi / TAYS
-j- / 33v / 1. lapsi / ?
Sammi / 35v / 3. lapsi / KOS / poikalupaus
Tähtipölyä78 / 35v / 6. lapsi / K-SKS / tyttöolo
Viivi__ / 25v / 3. lapsi / TYKS / poikalupaus
Riduli / 45v / 4. lapsi / K-PKS / tyttölupaus
SookyS / 31v / 1. lapsi / TAYS
Juniori / 2. lapsi / OYS / poikalupaus
_mai / 28v / 1. lapsi / OYS / tyttölupaus

15.8.
ekulainen / 20v / 2. lapsi / NKL / poikalupaus

16.8.
Sipuri / 30v / 1. lapsi / SeKS
tipsula / 20v / 2. lapsi / TYKS / poikalupaus
Daisy D. / 31v / 2. lapsi / PS

17.8.
sushen / 30v / 2. lapsi / TYKS / poikalupaus

18.8.
Peppi1981 / 32v / 2. lapsi / OYS / poikalupaus
pikku-uikku / 30v / 4. lapsi / KAKS / poikalupaus
luna_82 / 32v / 2. lapsi / TAYS / poikalupaus
Livia* / ? / 2. lapsi / TAYS

19.8.
Supermum83 / 30v / 2. lapsi / Ulkomaat (Iso-Britannia)

20.8.
Helminni / 35v / 1. lapsi / KOS / poikalupaus
Mabirris / 30v / 2. lapsi / K-SKS / poikalupaus

21.8.
sunshine25 / 29v / 3. lapsi / MKS
arillam / 28v / 1. lapsi / VKS

22.8.
candyqueen / 19v / 1. lapsi / HYS tyttölupaus
MamaButterfly / 26v / 3. lapsi / PS
Monski94 / 20v / 1. lapsi / ? / poikalupaus
Seerumia / 23v / 3. lapsi / LAS

23.8.
Futuretar / 24v / 1. lapsi / TAYS

24.8.
Amuniina / 34v / 2. lapsi / ?

25.8.
kuppikakku / 25v / 2. lapsi / KAKS
Vehnis / 37v / 2. lapsi / JS / poikaolo
emhi / 23v / 2. lapsi / K-SKS
tarantellah / 28v / 2.lapsi / TAYS

26.8.
Danskuu / ? / 1. lapsi / K-SKS

27.8.
helke / 25v / 2. lapsi / JS

28.8.
mammuttisi / 23v / 3. lapsi / PKKS / tyttölupaus
milkei / 33v / 2. lapsi / Ulkomaat (Ruotsi) / poikaolo
Kaisa-Tuulikki / 33v / 2. lapsi / SeKS / poikalupaus
siok_ / 26v / 1. lapsi / KOS

29.8.
mimosalaha / 24v / 1. ja 2. lapsi / ? / kaksoset / tyttölupaukset
verppu / 24v / 1. lapsi / ?
Shuri / 28v / 3. lapsi / OYS / poikaolo
Caro_ / 26v / 1. lapsi / TYKS

-----

Surun kohdanneet: :'( :hug:
Kkamilla
Maarii
Sinadrius
Toothie
Mequ
Samapo
Zemar
esteri76
Elohiiri82

… ja muutama muu, jotka eivät halunneet nimeä listalle <3

Paljon vauvapölyä teille :heart:

-----

Raskauden seuranta

4.8. Pinsuli (N)
6.8. Elythia (N), Mabirris (N)
8.8. mammuttisi (N)
11.8. Peppi1981 (N)
13.8. Elythia (N)

Lyhenteet:
VU = Varhaisultra
N = Neuvola
NL = Neuvolalääkäri
NT = Niskaturvotus-ultra
RU = Rakenneultra
IB = Istukkabiopsia
ÄP = Äitipolikliniikka
S = Sokerirasitus
U = Muu ultraus
PP = Pelkopoli

-----

Missä kukakin synnyttää
:heart::

EKKS - mariet
HYS - candyqueen, H keiju, jennii--
JS - helke, Vehnis
KAKS - kuppikakku, pikku-uikku, Pink89, TuikQ
K-HKS - (Miini91), Mirka J., Mmaria, Hemutus, kivitasku
K-PKS - Riduli
K-SKS - emhi, Mabirris, Tähtipölyä78, Chiane, Danskuu
KYS - pace
KOKS - *Tiuhti*
KOS - siok_, Elaisah, reirei, Elythia, Sammi, (Miini91), Helminni, Hulda^, Tsiuh
LAS - Saanuska83, Seerumia
LKS - hanspu
MKS - sunshine25, TatjanaL
NKL - Ole luonani aina, emelea, ekulainen
OYS - Shuri, Peppi1981, MiNalo, Madeia, TaikaUsko, Nannaa, Juniori
PKKS - mammuttisi, vekarasakara
PHKS -
PS - MamaButterfly, Daisy D.
SAS -
SatKS - tiiti85
SeKS - Kaisa-Tuulikki, Sipuri, althema
TAYS - tarantellah, Futuretar, Monsuliino, esikoista vailla, maibe, ChevyMama, murgu, Mussukka82, Pinsuli, m a r z a, Skonssi, luna_82, Livia*, SookyS, Hobla
TYKS - Fiinaliina, Hoxa, Mörbid, tipsula, maggy
VKS - arillam, Elovaavi

-----

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet

EKKS = Etelä-Karjalan keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
KAKS = Kainuun keskussairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen sairaala
KOKS = Kymenlaakson keskussairaala
KOS = Kätilöopisto
LKS = Lapin keskussairaala
LAS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
NKL = Naistenklinikka
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen sairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan keskussairaala
PHKS = Päijät-Hämeen keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
SAS = Salon aluesairaala
SatKS = Satakunnan keskussairaala
SKS = Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen keskussairaala
VKS = Vaasan keskussairaala
ÅHS = Ålands centralsjukhus

-----

Yleisön pyynnöstä ehdotuksia sairaalakassiin! :)

- vauvan kotiintulovaatteet

- äitiyskortti
- imetysliivit
- alushousuja & sukkia
- vaihtovaatteet (rennot sellaiset!)
- videokamera & laturi
- digikamera & laturi
- hammastahna & harja
- shampoo & hoitoaine
- hiusharja & pompuloita
- läppäri/tabletti
- musiikkisoitin
- siteitä (tosin sairaalassa ainakin viimeksi omat siteet ei olis riittänyt mihinkään!)
- liivinsuojuksia
- ehkä joku kirja/lehtiä
- jotain herkkua ym. naposteltavaa
- kauratyyny
- korvatulppia
- oma tyyny (jos haluaa tuttua mukavuutta!)
- omat olo- / yövaatteet (samaisesta syystä kuin yllä)

-----

Edelliset ketjut:

- http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2313226-viela-muita-joilla-la-elokuussa-2014-a/
- Joulukuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2315013-elovauvat-2014-3-joulukuussa/
- Tammikuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2322763-elovauvat-2014-3-tammikuussa/
- Helmikuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2329844-elovauvat-2014-3-helmikuussa/
- Maaliskuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2335734-elovauvat-2014-3-maaliskuussa/
- Huhtikuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2345852-elovauvat-2014-3-huhtikuussa/
- Toukokuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2363360-elovauvat-2014-3-toukokuussa/
- Kesäkuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2387823-elovauvat-2014-3-kesakuussa/#post29967138

-----

Päivityspyynnöt mielellään jollain kirkkaalla värillä :)

-----

IHANAA ODOTUSAIKAA MEILLE KAIKILLE! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Tässä sitten heinäkuuta :) Iik! Mun laskettu aika on tässä kuussa! Iik! Ja ens kuu on tosiaan sit jo meidän kuu, silloin meidänkin pieni todennäköisesti syntyy :)

Mulla on tänään toivottavasti viimeinen kasvukontrolliultra. Tuun myöhemmin sitten kertomaan mitä siellä sanottiin :)

Pinsuli ja Himpula 35+5 <3
 
Hui, jo heinäkuu. Kyllä on mennyt aika nopeasti! :) Ei ole tullut taas vähään aikaan kirjoiteltua, kun tuo facebook on niin helppo :/

Tänään menen äitipolille kilpirauhasasioissa, en tiedä tarkalleen mitä tutkivat, mutta kortisonilääkityksen takia ainakin vauvan kokoa. Voi kuulemma joskus vaikuttaa vauvan kokoon alentavasti. Toivottavasti kaikki on hyvin.

mulle voi päivittää iäksi 27 ja tyttölupauksen

Eipä sitä tämän kummosempia tällä kertaa, onnea vielä Milanolle poikavauvasta! Mörbidiä onnittelinkin jo facen puolella :)

Madeia ja Öpö 34+5
 
Moi. Pikainen päivitys tänne pitkästä aikaa.

Olipas kiva lukea mahtavia uutisia kesäkuun ketjusta! Onnittelut oman vauvan jo saaneille! Perässä tullaan.

Tänään ois neuvola, mitään ihmeellistä ei varmaan ole tiedossa. Supisteluja ja hemoglobiinia tarkkaillaan. Vauva tarjoilee masussa vielä pyllyä ensimmäisenä, mutta toivottavasti se ehtii vielä muuttua.

Pikkuhiljaa pitäis ruveta loppuja hankintoja tekemään.. Mietinnässä esim paljonko niitä vaatteita tarvii Jne. Sairaalalaukunkin saisi kohta jo pakata, hui!

Minulle voi lisätä listaan Oys sairaalaksi ja tyttölupauksen. :)

_mai & Apina 33+5
 
Mulle voi päivittää iäksi 23 vuotta. Seuraava äitipolikäynti on 8.7.

Nyt vasta tajusin että meidän ryhmän kaikille kaksosodottajille on tytöt luvattu, hassua <3

Mulla alkaa olla kaikki tavoitteet raskauden suhteen täytetty, joulu, juhannus ja mun syntymäpäivä oltu raskaana ja heinäkuuhun asti päästy :) Tavoitteena on vielä tavoittaa rv36, mutta en kyllä laittais hanttiin vaikka syntyisikin ennen sitä. Nyt ei ole kyllä ollut mitään tuntemuksia synnytyksen suhteen, toki painetta alakerrassa jos pystyssä olen pidempään ja alaselkä kipuilee. Yöt on inhottavia, ensin en meinaa unta saada ja sitten heräilenkin parin tunnin välein mukamas vessahätään ja paikkojen puutumiseen. Unen laatu ei siis kovin kummoista ole.

Ja meillä on oikeastaan kaikki hankinnat tehty lapsia varten. Jotain pientä saattaa olla vielä ja lastenhuonetta haluaisin sisustaa vielä. Siellä on kaikki tarpeellinen jo mutta vähän ilmettä saada sinne ;)

Mmaria 34+6
 
Ensi kuussa olisi jo laskettu aika <3 Kauheeta kuinka aika meneekään niin nopeasti :) Onnittelut jo syntyneille!

Tänne kuuluu ihan hyvää. Poitsu hikkaa mahassa kovasti! Tuntuu että sillä olisi hikka jatkuvasti. Mutta hyvä vaan että harjoittelee hengittämistä :D
Mulla olisi sitten 28.7 äitiyspolikäynti ja silloin päätetään sektiopäivä. Ei oo enää montaa viikkoa kun saan tietää milloin meidän pieni poika syntyy :) Mutta niin ja näin en enempää tähän rustaile kun mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut.

Monski ja masukki 32+4
 
Onnea jo vauvan saaneille :)!

Ei enään kauaa aikaa laskettuun, jotenkin sitä jo odottaa että päivät vierisivät vauhdilla. Selkä juilii, ja öisin ei saa nukuttua. Koomaankin sitten päivällä, ja tuntuu ettei oikein mikään iske kun väsyttää. Sairaalakassia olen vähän pakkaillut ja tavaratkin on rasvoja myöten hommattuna.

Kysyisinkin nyt neuvoja jo äideiltä vinkkejä imetysliivien suhteen. Mistä, minkä merkkisistä ootte tykänneet, jne?

Mulla on tullut sitä esimaitoa jo viikolta 27 lähtien sen verran että suojat on joka päiväisessä käytössä.
 
Päivitetty! Kiva kuulla taas pitkästä aikaa harvemmin juttelevien kuulumisia! :)

Mulla on yhdet Lindexin, yhdet Changen ja yhdet netistä tilatut Carriwell(?)in imetysliivit. En osaa sanoo suosittelenko mitään niistä "täydellisinä", mutta mulla ne on mennyt ihan hyvin :)

(.) Enää ei tarvi käydä kasvukontrolleissa! Jes :) Tänään oli uusi lääkäri, ja hän kävi ihanasti läpi meidän kanssa koko Himpulan kasvukäyrän siitä asti kun alettiin sitä kontrolloimaan. Vakuutti ultraamisen jälkeen, että vauvalla on kaikki hyvin, ja että hän kasvaa omalla käyrällään. Pää oli lääkärin mukaan "lähtökuopassa", eikä vauva enää varmasti käänny perätilaan.
Kohdunsuu mulla oli puolikiinteä, mutta kohdunkaulasta ei sanonut mitään. Lääkärineuvola mulla on ens viikolla, niin siellä sitten varmasti katsellaan sitä tarkemmin :)
Kokoarvio oli tänään n. 2500g, ja lääkäri arvioi laskettuna aikana Himpulan painon olevan noin 3200g.
Hän myös veikkaili että laskettu aika olis oikeasti 3-6 pv myöhemmin, mihin mä en itse usko. Kolme päivää menee vielä, mutta kuus? No way! Mä tein kuitenkin positiivisia raskaustestejä jo pari päivää ennen virallista menkkojen alkamispäivää. Jos Himpula olis viikon nuorempi, niin eihän mun olis sillon mitään positiivisia testejä pitäny saada! Lääkäri oli sitä mieltä, että annetaan hänen kasvaa rauhassa vaikka menis yliaikaiseksi. Ei kuulosta mun mielestä kivalta, koska kyse ei oo kuitenkaan mistään erityisen pienestä vauvasta, ja vaikka riskiä isokokoisuuteen ei ookaan, niin yliaikaisuudessa on omat riskinsä… Onneks tää ei ollut mun neuvolalääkäri, joten ei loppupeleissä päätä näistä asioista. Ei mun mielestä pelkkä vatsanympäryksen pieni koko takaa sitä, että hedelmöittyminen olis ollut myöhemmin… Varsinkin kun mää oon itsekin pieni!
 
Kiva tosiaan kun ilmeisesti enemmn FB:ssä kirjoitelleetkin aktivoituvat tälle puolelle :)

Pinsuli
Mitä sä ite oot painanu syntyessäsi?

Mitäs Minalolle ja poitsulle kuuluu?

Nyt alkaa jo masun koko ahdistamaan ja hankaloittamaan elämistä. Onneks ei enää pitkää tartte tätä kantaa mukana vaan saa kantaa vauvaa ihan konkreettisesti =)

Hankinnoista
Voi sanoa, että meillä on jo kaikki valmiina vauvaa varten paitsi pinnikseen patja ja vauvan vanna. Itselle täytyy vielä käydä hakemassa ne imetysliivit ja jotkin kivat nätit kotiutumisvaatteet.

Monilla taitaa olla jo noi älypuhelimet tai padit, mutta saakohan synnärille ottaa mukaan läppärin? Tietääks kukaan?

Fiinis 35+4
 
Onnittelut jo lapsensa saaneille! Hassua miten suuria eroja vauvojen koossa on, teidän lapsethan kuitenkin syntyivät lähes samoilla viikoilla?

Meillä on 14.7 synnytystapa-arvio, ihana päästä pitkästä aikaa kurkkaamaan vauvaa :) meidän poitsu ei ainakaan neuvolaterkan mukaan mitenkään kauhean iso ole, mutta hän arvioi kokoa vain vatsan perusteella (en tiedä pitäisikö huolestua, kun terkka sanoi olevan hyvä, että kasvukontrolli eli synnytystapa-arvio on kolmen viikon päästä. Ehkä olen vain turhan herkkä). Itse olen ollut syntyessäni sellainen aika normaali kokoinen 49cm 3310g.

Neuvolassakin olen nyt ravannut kahden viikon välein (tarkkailevat sitä verenpainetta) ja torstaina olisi jälleen uusi käynti. Viime kerralla ei ollut painoa tullut käytännössä juuri lainkaan lisää (mutta kokonaisuudessaan noin 11kg), virtsassa ei ollut valkuaista (niinkuin ei ole ollut milloinkaan) ja verenpainekin ihan normaali (niinkuin aina) ja silti terkka tuntuu olevan huolissaan. Verenpaine on toki ekan neuvolan lukemasta noussut, mutta on silti koko ajan pysynyt normaalien rajoissa. Hyvähän se on, että huolehtivat meistä, mutta tuntuu silti oudolta.

Ostin sellaisen doomoon ison imetystyynyn ja se on helpottanut nukkumista. Heräilen kyllä yössä 2-3 tunnin välein, mutta saan hyvin unen päästä taas kiinni. Muuten minulla ei ole juurikaan ollut mitään vaivoja, ei liitos- tai muitakaan kipuja ja eilen illalla oli ensimmäinen supistus, joka tuntui epämukavalta. Enteilisikö tämä nyt sitä, että yliajalle mennään?

Minulta ei ole vielä alkanut herua maitoa. Te, joilla on lapsia ennestäänkin, heruiko maitoa ja raskauden aikana ja jos ei niin tuliko maitoa normaalisti synnytyksen jälkeen? Itse toivoisin kovasti voivani imettää ja siksi olen hieman huolissani siitä, että maitoa ei vielä heru...

TatjanaL ja Sintti 34+4
 
Väinön syntymä tilattu neljän viikon päähän! ;) En jaksais olla enää raskaana ja miehellä alkaa työt uudessa työpaikassa viiden viikon päästä. Neljän viikon päästä ollaan jo täysiaikaisia, niin saisi kyllä syntyä sitten, niin ei tuu sit niin paniikkia isompien lasten hoidon kans mun sairaalassa olo aikana. Mies kun ei pystypitää isyyslomaa...

Mä laitoin eilen väinölle sängyn valmiiksi. Petasin äitiyspakkauksen laatikkoon ensisängyn, ja kansi päälle, niin ei pölyty. :) Vaatteet on myös pestyinä ja laskosteltuina lipastoon. Vielä pitää ostaa vaipat,tutteja ja muutama korvikepurkki varalta. Sit on kaikki valmiina. Sairaalakassia oon pakkaillu sen verran mitä sinne etukäteen voi laittaa. Isosiskoille pakkasin myös kassin valmiiksi, jos/kun niitä tarvii johonkin hoitoon viedä kun lähtö tulee.

Hissukseen oon kotona touhuillu ja tuntuu, että supistukset on vähentyny?! Maha tuntuu kans laskeutuneen alemmas...

Pink ja Väinö 33+1
 
Huih,jo heinäkuu,meni hetki hoksia tämä uusi ketju,kesäkuuta kovasti etsiskelin;)

Mulla närästys on jotain aivan törkeää,pari kertaa oksentanut mahahapot pihalle..eikä tää tule kyllä helpottaan..pitäisi tehokkaammat närästyslääkkeet saada kehiin,Galieve ja Rennie ei tepsi mihinkään päin.


TatjanaL; Älä huoli jos ei maitoa ole herunut,mulla tuli muutama tippa vasta kolmannessa raskaudessa ja nytkin kerran huomannut pari tippaa ja kyllä maito on aina noussut synnytyksen jälkeen. Eikä imetyksen onnistumista voi päätellä sen perusteella onko raskauden aikana herunut maitoa. Luota vain itseesi ja kehoosi,kyllä se maito nousee sitten synnytyksen jälkeen! Imetys on hieno ja ihana asia,mutta mulle se on ollut vaikeaa,joten olen aika paljon lypsänyt maitoa ja antanut sitten pullosta..

Niin vaivoista vielä,
Painetta edelleen tuntuu pepun päällä ja silloin tällöin supistelee.. Lonkat kipeinä ja puutuneina yritän nukkua ja pissa hätä vaivaa. Välillä tuntuu että henki ei kulje,tulee painava ja raskas olo..

Luulen että vauva on taas heittänyt ympäri,eli istuu masussa kun liikkeet tuntuu lähinnä vain navan ala puolella..
Onneksi tällä viikolla on tuo kontrolli supistelujen ja vauvan kasvun tsekkaamiseksi.

pikku-uikku 33+1
 
Just katoin Mmaria samaa noista kaksosten sukupuolista :) Kuitenki jolleki tulee ylläripoika vielä synnärillä :) Vai olikos muilla kaksosodottajilla identtiset vai ei? Meillä ei ole, joten sukupuolet voi sen puolesta olla kumpaa vaan sorttia :)

Ää, en enää pysty istumaan tietokoneen ääres entiseen malliin. Täytyy vähentää nöräilyä, däm it!
 
TatjanaL mulla ei viime raskadessa tullut yhtään tippaa etukäteen, mutta imetin esikoista kaikenkaikkiaan 13 kuukautta. Nytkään ei ole juuri tullut mutta varmasti maito taas nousee niinkun viimeksikin. Eli ei syytä huoleen, vaikka sitä ei tulekaan. Synnytyksessä kehon erittämä oksitosiini ja prolaktiini sitä sitten nostattaa ja toki myös vauvan rinnalla olo. :)

Mulla on neuvolalääkäri torstaina, olen siihen asti pois töistä omalla ilmoituksella sallitut 3 päivää. Selkä alkaa tosiaan olla siinä kuosissa, ettei oikein kestä istumista ja töissä mä pääasiassa istun. Maanantaina sinnittelin koko päivän ja oli aika kauheaa. Ja yöunetkin on lonkka- ja liitoskipujen takia aika katkonaisia, melkein tarvin päiväunet, että jaksan jotenkin iltaan. Olisin jo niin valmis jäämään kotiin. Olis kiva, että olis edes vähän energiaa esikoisenkin kanssa olemiseen, työpäivinä sitä ei tosiaan ole.

Aku on ollut nyt raivotarjonnassa kolmisen viikkoa ja on sen verran alhaalla, että tuskin enää kääntyy, näin toivon. Kiinnittynyt pää ei vielä tosin ole. Kylkeä mahtuu vielä kääntämään, oli pitkään peppu mun oikealla puolella mutta viime yönä kääntyi toisinpäin peppu mun vasemmalle, samaan suuntaan missä esikoinen oli koko loppuraskauden.

Niin joo ja maanantaina olin neuvolassa, siellä kaikki ok, paitsi toki tää mun työkyky oli keskustelun alla ja sain ajan sinne lääkärille sen vuoksi. Lähete tehtiin synnytystapa-arvioon imukuppisynnytyksen vuoksi. Ja pelkopolille mulla onkin jo aika 14.7. Painoa on tähän mennessä tullut 10 kg, eli olen saanut sen nousua vähän hidastettua, jes. Hb 119 eli rautalisää voi jatkaa, vähän huonosti olen muistanut sitä ottaa, mutta ei tuo mikään katastrofaalinen lukema ole. Vauvan syke oli tasainen 140 bpm, juuri silloin sattui olla lepohetki, mikä on kyllä ihme kun itsestä tuntuu, että tämä jatsaa mahassa lähes koko ajan.

Mä laitoin tänään viimeiset vauvan vaatteet paikalleen ja sain pestyä loput lakanat ja harsot. Kestot odottavat edelleen jossain pussissa, niitä en ole vielä kaivellut esiin. Pinnis on edelleen säilössä ja siihen on uusi patja tilauksessa. Vaunut on varastossa, mutta siinä ei kauaa nokka tuhise kun ne sieltä kaivan esiin. Lipasto pitäisi myös muuttaa takaisin hoitopöydäksi, lisäosa on kyllä jo haettu säilöstä, sen kun kasaisi vaan. Sairaalakassia aloin pakata, mutta paljon sieltä vielä puuttuu. Tein jo listan, mitä esikoisen yökassiin tarvitaan, vielä pitäis sopia mihin se viedään kun lähtö tulee! Ensisijaisesti varmaan appiukko tulee tänne, mutta jos se on reissussa tai vähän kauempana mökillä, niin pitää olla suunnitelma B, ja mielellään vielä C:kin. :D

Tulipa pitkä sepustus...

Kaisa-Tuulikki 31+5
 
Heiiiiii!!
Nyt taas muistin tämänkin :)
Vko 35 viedään! oon viettänytjo kesäloman ja nyt alkoi se äippäloma :)
Vaikeuksia liikkua normaalisti, vaappuva ankka täällä hei! MEidän 4 vuotiaan perässä on aika hankalaa/hidasta liikkua...äiti nyt on vaan vähä kankee. Nivusissa juilii pahasti, närästää, pissattaa(yölläkin 3 kertaa), supistelee, vauva liikkuu todella pontevasti, jne...tää on nyt just tätä mitä loppuraskaudessa kuuluuki :stick: :kieh:

Oltiin tänään äippäpolilla. kaikki hyvin vaikka oon syöny kortisonikuureja jo kolme. Raivotarjonnassa oli, hyvin oli vielä lapsivettä, kohdunsuu oli PEHMEÄ ja ulkosynnytimet AUKI, painoarvio oli 2900g!, arvioi että toisesta tulee isompi ku edellisestä joka oli vähän päälle 3kg. =) niin ja ne killuttimet sielä näkyi! eli poikalupaus pitää. meidän esikoinen on poika joka toivoo veljeä, joten hyvä niin ;) kyllä mä jo mietin että täytyykö täs vielä yrittää sitä tyttöä sitten aika pian perään ;)

Torstaina mulla olis neuvola. viimeksi oli hemoglobiini alhanen 114 ja verenpaine 97/73...nyt oli onneks verenpaine noussu 120/80. alotin myös raudansyönnin niin josko se ois auttanu. visibliniäkin vedän joka päivä :) painoa on tullu jo 19kg!!!!! :D viimeksi tuli 17kg. onneks ne saa pois...=)

Hankintoja...kävin ostamassa vaunusuojan, sellasen jossa on klipsit. jos olis ny helpompi käyttää ku rättiä :) kuviollisia rättejäkin ostin ja imetyspaidan. vielä pitäis noita imetyspaitoja ja liivejä ostella, on niin epämukavia ja kutittavia jotkut. ne carriwellit ehkä pääsee kokeiluun tällä kertaa.

aloin nyt vasta hiomaan vauvan sänkyä...aina viimetippaan pitää jättää. aion maalata sen vielä, toivottavasti ei jää maalinkatkua...

vauvanvaatteet pitäis vielä pestä ja laukku pakata! ainiin, hyvä pointti että esikoisen laukku kans valmiiks! :O

niin ja ei mullakaan heru vielä, eikä viimeksikään vasta kun vauva ryömi rinnalle =)
tällä kertaa aion opetella imettämisen, viimeksi jäi 3kk:n ja harmittaa...se on ehkä ainut asia mistä otan nyt paineita. kun ei se ollukkaan niin helppoa ku luulin. mutta oma äitikin on imettäny vaan 2kk että noin kai se helposti perityy..

tässä nyt taas kuulumiset. voikaa hyvin eikä jännitetä synnytystä! :p
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Pinsuli heinäkuun pinosta! Olet kyllä mahtava, kun olet jaksanut hoitaa päivitykset ja muut alusta alkaen :flower:

Imetysliivit Oon käyttänyt H&M:n, Lindexin, Triumphin, changen liivejä. Luulen, että tähänkin on jokaisella oma makunsa, mikä tuntuu hyvältä. Varsinkin öisin oon käyttänyt imetystoppeja ja tykännyt niitä kovasti.

Maidon heruminen mulla ei oo missään raskaudessa heruttanut maitoa etukäteen. Silti imetys on onnistunut hyvin ja molempia oon imeytynyt yli yksivuotiaiksi. En usko herumisella olevan mitään tekemistä sen kanssa, kuinka maito nousee ja imetys lähtee käyntiin.

Fiinaliina uskoisin, että sairaalaan saa ottaa läppärin mukaan. Nykyään kaikilla on kännykät, tabletit yms mukana kuitenkin.

Pinsuli ihan normikokoiseltahan vauva tuntuu. Meillä molemmat on olleet syntyessä 3300g ja rapiat päälle ja itse oon ollu 3200g. Turha miettiä lääkärin päätelmiä lasketusta-ajasta, sehän on vain suuntaa antava ja maksimihan on se kaksi viikkoa yliaikaa vauvalla masussa.

Mulla on joku hormonihyökkäys menossa tällä hetkellä. Tulee ihania kuumia aaltoja. Yhtäkkiä alkaa hikeä puskemaan. Ja öisin on kuuma. Voisin nukkua kaikki räppänät auki ja mieluiten vielä jossain kylmäkaapista. En muista tällaista aikaisemmista raskauksista, mutta eiköhän siihen kuitenkin liity.

Mukavaa päivää!

S+A 33+6
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Fiinaliina, minä oon painanut noin 3300g (synnyin 43. viikolla), ja mies painanut 3200g (syntyi 42. viikolla). Sanoin tästä lääkärille, mutta hän oli sitä mieltä, että vanhempien syntymäpaino vaikuttaa vaan hyvin vähän, että sisarukseen verrataan. Esikoinen siis painoi syntyessään 41+0 3590g. Mun mielestä toi on kyllä vähän kaukaa haettua, ettei vanhempien paino muka vaikuta. Varsinkin äidin painon pitäis kyllä vaikuttaa, näin olen neuvolassa kuullut.

Sammi, mun mielestä lääkäri kuulosti siltä, että annetaan kasvaa ylikin sen kaks viikkoa, kun laskettu aika VOI olla 6 päivää myöhemmin. Niin mun mielestä se on vähän turhaa riskin ottoa antaa mennä sinne reippaasti 43. viikoille vaan sen takia, että lääkärin mielestä laskettu aika saattaa ehkä mahdollisesti olla myöhemmin. Tosin lääkäri oli puheistaan vähän epäselvä, niin tiedä sitten mitä tarkoitti...Mutta aion kyllä vaatia sitä yliaikaiskontrollia ihan yhtä aikaisin kuin se normaalistikin olisi. Nyt vettä oli tosi hyvin, napanuora ja istukka kunnossa, mutta eihän sitä tilannetta tiedä sitten lasketun ajan jälkeen. Niin ja toi Himpulan paino tosiaan kuulostaa normaalilta, mutta vatsan ympärys on kuitenkin ollut viikkoa-kahta pienempi kokoajan, niin se pienentää sitä kokoarviota. Ja vaan nimenomaan vatsan ympärys! Eli mun mielestä se viittaa nimenomaan vaan siroon vauvaan, eikä siihen, että laskettu aika olis myöhemmin.

Kauheesti tekstiä tullut, apua! :D Mukava kuulla kaikkien kuulumisia <3

TatjanaL, ei mullakaan oo edellisessä raskaudessa herunut maitoa ku vasta synnytyksen jälkeen, esikoista imetin 10,5kk, eli siihen asti kun plussasin :) Ei siis ole mitään suoraa vaikutusta sillä. Nytkään ei oo herunut yhtään tippaa, vähän niitä kuivuneita hiutaleita näkyy nänneissä. Niin ja toi MiNalon ja Mörbidin vauvojen kokoero johtuu siitä, kun muistaakseni MiNalolla oli raskausdiabetes (vai ihan oikea?). Hänen vauvansa on siis sen takia suurempi.

Pinsuli ja Himpula 35+6 <3 Huomenna poksutaan taaas!
 
Viimeksi muokattu:
Pinsuli, te olette miehesi kanssa olleet todella siroja yliaikaisiksi eikä teidänkään vauva kuullosta mitenkään päin suurelta joten en kauheasti ressaisi - ainakaan etukäteen :) Vertailuksi mun esikoinen oli 3,6kg (39+0) ja kakkonen 4,0kg (40+2) eikä mulle ole puhuttu nyt mistään kasvukontrolleista tai suuresta vauvasta.. Ja mä olen myös ihan suht pieni ihminen itse (156cm). Mun molemmat on toki syntyneet ongelmitta ja vauhdilla. Nyt olen henkisesti varautunut myös sellaiseen nelikiloiseen, mutta en osaa olla kauhuissani kun niin oli edellinenkin.. Saa nähdä, 28.7. mulla on se synnytystapa-arvio niin ehkä ne siellä laskee jotain arviota. Sähän voit ottaa tuon huolen puheeksi pelkopolillakin, eikö sulla ollut sinnekkin aika? Häntä pystyyn vain - luotetaan, että sieltä syntyy sopivan kokoinen vauva kun ehtii ;)

Täällä menee tasaisesti; kyllä huomaa, että loppuraskaudessa aletaan olla... Uusi vaiva on närästys joka korventaa oikein kipeästi kurkussa. Viime yö taisi olla ensimmäinen koko raskaudessa kun en saanut kunnolla nukuttuakaan kun korvensi. Onneksi sain tälle päivää vapaata töistä. Mulla olisi vielä kuukauden päivät töitä edessä ennen lomaa.. Hiukan alkaa vaatia veroja kun työhön kuuluu nostamista ja kyykkimistä, mutta perheyrityksestä on niin vaikea jäädä lomalle.. Onneksi voin vähän jo lyhentää päiviä ja mieskin ymmärtää joten saan nukkua esim. päikkäreitä melkein päivittäin.

Seuraava neuvola on vasta 14.7. kun mun oma th on lomalla enkä halua mennä tuuraajalle.. Ja mikäs tässä kun olo on ihan ok. Luulen, että mulla on enää 2 neuvolaa koska mulla on se polikäynti.. Vähillä neuvoloilla on tää raskaus menty, mutta mikäs siinä.

Juhannusviikolla kävin kovien kipujen takia päivystyksessä ja silloin oli kaulaa 23mm jäljellä joka oli lääkärin mukaan uudelleen synnyttäjälle ihan ok. Saa nähdä, eiköhän tilanne ole taas vähän kypsempi 28. pvä.

Nyt olen ab-kuurilla koiran pureman vuoksi; vähän tökkii syödä noita raskaana, mutta toisaalta en kyllä halua mitään tulehdustakaan tässä kohtaa.

Lomaa odotellessa.. :)
 
Mimosalaha, meille ei ainakaan ole identtisiä tulossa. Toki vaikka meillä on se ihanteellisin kaksosraskaus, kaikki omaa. Niin onhan siinä kuitenkin vielä mahdollisuus että ovatkin identtiset ja sen voi selvittää vain dna-testillä jos haluaa :)

Nyt on sairaslomaputki päättynyt ja tänään alkoi mammaloma <3

Mmaria 35+0
 
Ohi on! Eli äitiysloma alkoi NYT! Tuntuu uskomattomalta että jaksoin töissä loppuun asti kun kevät tuntui niin takkuiselta. Kahdella saikkupäivällä siis meni tämä raskaus :).

Polkupyöränkin vein varastoon. Enää ei ole sitäkään pakko käyttää. Naurettavan hidastahan tuo pyöräily on ollut viimeiset viikot mutta helpompaa kuitenkin kuin kävely!

Multakaan ei ole kertaakaan tässä raskaudessa kysytty minkä kokoinen olen itse ollut syntyessäni. Pelkästään esikoiseen verrataan. Tosin minä olinkin juuri ja juuri 3 kg ja esikoinen 3900g joten eipä niitä näköjään hirveästi voikaan verrata :D.

Jaahas, mitäköhän pikkupuuhaa sitä keksisi äitiyslomaksi ettei ihan seinät kaadu päälle...? Esikoinenkin on jo niin helpossa iässä että viihdyttää itse itseään. Taidan kaivaa tuon opinnäytetyöprojektin pöydälle jos se siitä taas lähtisi edistymään.

-tiiti-
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Mut pakkohan vanhempien syntymäpaino on jotenkin vaikuttaa lapseenkin! Siis DNA:n kautta. Toki kaikki vauvat on yksilöitä, ja siksi mun mielestä ei pitäis esim. sisaruksiin verrata. Ja Seerumia, me käytiin kasvukontrolleissa vauvan pienen koon vuoksi. On siis ollut kokoajan viikkoa paria jäljessä oikeista viikoistaan. Nyt loppuraskaudessa muut mitat on kirineet, mutta vatsan ympärys tulee edelleen siellä kahta viikkoa pienempänä. Ei ole siis mitään riskiä, että olis tulossa iso vauva! Nimenomaa toisin päin. Mun pelkopolikäynti oli jo, siellä käytiin oikeestaan vaan esikoisen synnytys läpi, muuta ei ehditty kun se synnytys oli niin pitkä. En vaan haluais, että jos vauva ei lähde syntymään itsestään ennen 42+0, että käynnistystä venytettäisiin monella päivällä sen takia, että hedelmöitys on SAATTANUT tapahtua myöhemmin. Kun oon kuitenkin sen raskaustestin tehnyt sillon ku menkkojen piti alkaa, ja se oli positiivinen. Eli siis kaiken järjen mukaan - siro vauva kuten minäkin olin (ja edelleen olen siro).

Mut en mä tosiaan enää huolissani ole, tiedän että Himpulalla on kaikki hyvin siltä osin :) <3
 
Multa neuvolassa kyseltiin omaa syntymäpainoa, joka on noin 3kg. Sf-mitta on mennyt vähän alakäyrän yläpuolella ja neuvolassa arveltiin että voi olla siro tapaus tämä poitsu.
Tänään neuvolassa sf-mitta oli kyllä vähän keskikäyrää kohti kohonnut.

Tänään siis oli neuvola, tässä arvoja:

33+2 (30+2)
Hb 134 (110)
Verenpaine 109/70 (118/64)
Paino 61 (60,9)
Sf 29,5 (26)
:heart: 130-140 (130-140)
Tarjonta RT (RT)

Oon iloinen tuosta hemoglobiinista, ei tarvitse enää rautaa vedellä :)
Eikä enää kauaa töitäkään ennen lomaa!

Seuraavaksi on sitten muutaman viikon päästä tulossa neuvolalääkäri (joka tekee kuulemma synnytystapa-arvion, mutta ihan käsikopelolta), lisäksi vasta-aineverikokeessa ja strepto-kokeessa tulee käydä rv 36-37.

tiitille mukavaa äitiysloman alkua :)

luna 33+2
 
Pinsuli, ei laskettua aikaa enää tässä vaiheessa lähdetä vaihtamaan, jos ei niskapoimu-ultrassa ole ollut suurta heittoa, sen jälkeen yksilölliset erot vaikuttavat niin paljon. Tai siis lähdetä siirtämään käynnistyksen ajankohtaa jonkun mutu-tuntuman perusteella, kyllä istukan toiminta kuitenkin alkaa hiljalleen heiketä yliajalla, vaikka vauva olisikin pienikokoinen. Kyllä se sun viimeisin lääkäri höpisi omiaan. Tai sit se yritti vaan lohdutella, että jos menee yli lasketun ajan, niin ei ole kovin suurta vauvaa silti tulossa ja kiire käynnistää. Toki virallisesti yliaikaisuus alkaa vasta viikolta 42, mutta jos se tarkoitti kuitenkin tuota.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, eihän sitä vaihtamaan tietenkään aleta, mutta lääkäri tosiaan kuulosti siltä, että annetaan ihan rauhassa vaan hänen kasvaa yliaikaisenakin, ja se säikäytti mut...Mutta ehkä hän vaan tosiaan tarkoitti, että yli sen 40+0 viikon :)
 

Yhteistyössä