Elovauvat 2014 <3 *heinäkuussa*

pikku-uikku, on sullakin aika myöhälle tuo käynnistämätön vauva mennyt... Mulla esikoinen oli jo laskeutunut näillä viikoilla, mutta pää kiinnittyi vasta synnytyksessä. Luin kyllä, että monesti uudelleensynnyttäjillä vauva laskeutuu vähän myöhemmin, ensisynnyttäjillä n. 4 vko ennen synnytystä.

Mun pukamat on onneks vaan sisäisiä ;) Ei tarvii työnnellä mitään takas suoleen.
 
heippa hei!

Jännittääkö muita jo synnytys? tämä siis toinen raskaus/synnytys on alkanu jännittämään enemmän kuin viimeksi (tai sitten en muista). KAi se kuuluu asiaan että tässä vaiheessa haluis perua koko jutun. eikö se vois olla kivutonta? siis supistuksia pelkään! viimeks mulla kesti 4 päivää supistukset ennen ku sain mitään kipulääkitystä. toivotaan että tällä kertaa menis nopeammin. mulla irtos viimeksi limatulppa laskettuna aikana ja siitä 3 pvä niin poika syntyi. lapsivesiä ei menny viimeksi, ne puhkastiin sairaalassa. luinkin jo ekan lapsen synnytyskertomusta, meni 4h lapsivesien menosta kun poika oli maailmassa. tällä kertaa toivoisinki että ne vedet tulis jo kotona :)

Mun olo ollu kauheen voimaton. lieko tää kuumuus aiheuttanu sen, mutta mitään ei jaksais tehä. liekö seki että painoa on tullu 20kg lisää(kauheeta!)hyvä ku jaksaa istumasta nousta ylös ja vaappua eteenpäin. harmittaa ettei oo paremmas kunnos ennen synnytystä, menis seki varmasti nopeemmin jos ois lihakset paremmas kunnos. mutta kun ei vaan jaksa...päikkärit on pakko ottaa ruuan päälle. harmi vaan että meidän 4v ei nuku...kuinka mä sitten jaksan valvoa ku vauva valvottaa? kertokaa te joilla on useempi lapsi =)

tuntuu niin hassulle että mulla on enää 1 neuvola ennen laskettua aikaa...tuntuu etten muka oo valmis vielä! =) vaikka toisaalta en jaksa yhtään enää olla paksuna ;)

aristaako muilla alapäätä liikkuessa/kun nousee ylös? mulla on tosi kipeet paikat, varovasti saa nousta/liikkua...

nyt oon pikkuhiljaa saanu pesuun vauvan vaatteita/lakanoita..kyllä se kassiki jossain vaihees valmistuu...;)

mulla oli muuten hemoglobiini noussu 128 (viimeksi 114). hyvä että rauta auttanu! (vaikka silti väsyttää...)

no eipä tässä muuta ku torstain jatkoja! =)

Elovaavi 36+6 huomenna 37! =)
 
Viimeksi muokattu:
Heippa pitkästä aikaa! Remppahommat ovat vieneet niin mennessään, ettei ole pahemmin koneelle ehtinyt. Pikaseen koitin lukea kuulumisia, onnea kaikille vauvansa jo saaneille :heart: Nimet ei kyllä tähän lahopäähän tarttuneet :ashamed:

Kävin tuossa 33 rv:lla neuvolalääkärillä supistelujen vuoksi, silloin kohdun ulkosuu parille sormelle auki, kanavaa alle sentin jälellä ja kohdun suu pehmeä. Pää kuulemma tuntui hyvin ja on siellä jo kovasti valmiina. Rauhallisesti käskettiin ottaa, että vauveli vielä parisen viikkoa ainakin pysyisi kyydissä, mieluusti vaikka sen kuukauden. Edellinen syntyi 35 rv:lla, toivottavasti tää nyt vähän pidempään :) Meille on parin viikon päästä tulossa putkimies ja sähkömies ja ollaan siinä viikon verran ilman lämmintä vettä, kylmäkin vesi on pari päivää katkolla, joten sen yli ko päästäis.

Ens viikolla otetaan strepto-näyte, viimeeks se oli positiivinen, joten varmaan nytkin. Sain viimeeks antibiootit heti ko sairaalaan synnyttään menin ja kaikki meni hyvin, vauvan vointia jouduttiin ennenaikasuuden takia muutenkin tarkkaileen, mut streptosta ei mitään lisähaittaa onneks tullut.

Onneks isommat tenavat ovat kovasti auttaneet arjen askareissa, niin oon saanut nyt paljon levätä. Eikä näillä helteillä kyllä yhtään jaksais mitään tehdäkään, paitsi maata varjossa puun alla ja syödä mansikoita :whistle:

Nyt tuo kaksvee haluu ulos, joten mennään. ehkä mä taas jossain välis ehin koneelle :)

Livia ja pikkumuru :heart: 34+4
 
Pinsuli on mullaki ollu synkät hetkeni, onneksi ne on menneet vielä nopeasti ohi :)

Ääks nuo peräpukamat, kuulostaa tosi ikäviltä... Mulla oli ummetusta tossa pari viikkoa sitten, mutta heti kun mä sanoin siitä ääneen se lakkas! Nyt on vatsa toiminu onnellisesti joka päivä eikä oo ees tullu verta pyyhkiessä, sitä kun tuppas olemaan kans ja mä pelkäsin että tulee kauheat pukamat..

Ootteko aatelleet vielä että tehtäis elokuisillekin sitten synnyttäneiden pino? Mä oon käyny lukemassa aiemmin tänä vuonna syntyneiden pinoja ja uskon että varsinki ensisynnyttäjille olis kiva saada vertaistukea vauva-arjen keskellä, saatikka sitten että olis muutenki kiva kuulla myös jatkossa miten muilla elokuisilla menee :)

Elovaavi mua ei synnytys pelota vielä yhtään, ehkä siksi että siihen on muka niin pitkä aika vielä. Sähän oot jo ihan loppusuoralla =)

Mieliala on nyt tooooosi ailahtelevainen :whistle: Vaikka mä oon pääsääntösesti oikein hyvällä tuulella, saatan mä ihan pienestä pillahtaa itkuun tai hermostua tosi pahasti. Etenkin vastasyntyneiden näkeminen saa mut kyyneliin :) Niinä hetkinä sitä ajattelee niin vahvasti tuota omaa tulevaa mussukkaa ja sitä kuinka ihana se on. Ykkösen kohdalla kesti jonkin aikaa synnytyksen jälkeen ennenku mä rakastuin siihen ja nyt tän toisen kohdalla mä oon ollut jo pitkään umpirakastunu ja mun sylikin aivan huutaa vauvaa paijattavaksi :heart:

Amuniina & mukula 33+5 :heart:

Ja ihanaa hellepäivää vaan kaikille... :D Muistakaa juoda paljon vettä!!
 
Hui, pelottavaltapas kuulostaa toi naksuminen. Mie en oo semmosta huomannu.
Täällä supistelee päivittäin - tosi kivuliaastikin välillä. Täytyy toivoo, ettei vauva ota lähtöä ennen sektiopäivää!

Muuten tänne ei kuulu ihmeempiä... aika matelee. Odotan vaan että nää viimeiset päivät menis nopeesti ja sais vauvan pian syliin terveenä :heart:

Jännä nähdä kenen kaksoset päättää syntyä ekoina =)
 
Heipä hei pitkästä aikaa! :wave: Melko hektistä on ollut tämä elämä viimeiset pari viikkoa. Joten anteeksi etten ole aikaisemmin ehtinyt kirjoitella. Yritän nyt kertoa hieman tarkemmin sektiosta ja vauvan sairaalassa olosta.

Elikkä, perjantaina 27.6. hoitaja tuli aamulla kertomaan, että minun täytyy olla varalta ravinnotta aamupäivän lääkärin kiertoon saakka. Siinä kklo 9.30 maissa osaston lääkäri tuli tutkimaan minua huoneeseeni ja kertoi, että minun täytyy varautua siihen että raskaus jouduttaisiin purkamaan samana päivänä. Edellisen päivän maksa-arvot, toksemiakokeet ja virtsan proteiini viittasivat siihen, että raskausmyrkytys etenisi nopeasti. Minullahan oli alkanut esiintyä toksemiaoireitakin pikku hiljaa..varsinkin parina yönä oli ollut ylävatsakipua ja päänsärkyä. Lääkäri halusi sitten vielä odottaa aamun uudet labrakoevastaukset ennen kuin päätös sektiosta tehtäisiin. Noh, melko pian sain kutsun lääkärihuoneeseen, jossa paikalla oli myös toinen synnytyslääkäri. Lääkärin mukaan tilanne eteni sen verran vauhdilla ettei tultaisi pääsemään enää viikollakaan eteenpäin (mistä olisi ollut vielä todellista hyötyä). Ja oli perjantaipäivä eikä lääkäri (enkä minä) halunnut riskeerata sitä, että sektio jouduttaisiin tekemään viikonloppuna, olihan kyseessä keskosvauva. Niinpä se oli sitten menoa se! Noin klo 11 minua lähdettiinkin jo viemään leikkaussaliin. Mies ehti juuri ja juuri ajoissa paikalle, oli esikoisen kanssa kotona kun soitin, että nyt mennään. Onneksi ehtikin..en olisi selvinnyt operaatiosta ilman häntä.

Sektio sinänsä ei ollut mitenkään kamala..mutta minulla oli jäänyt pelko ensimmäisestä sektiosta niin jännitin ihan hirveästi alusta loppuun. Tärisin kuin haavanlehti..jalatkin vapisi niin kauan kuin niissä vain oli tunto ja liike tallella. Anestesialääkäri oli erittäin mukava naishenkilö, joka sai minut tuntemaan oloni turvalliseksi koko leikkauksen ajan. Kun minut oli saatu puuduteltua, leikkaustiimi asteli myös saliin. Sektiota tekemässä oli peräti 2 lääkäriä. Viilto tehtiin entisen leikkausarven kohdalta. Kudosten avaaminen vei melko pitkään, koska siellä oli jotain kiinnikkeitä. Tuntui kamalan pitkältä ajalta odotella jännittyneenä, milloin vauva lopulta autetaan ulos kohdusta. Kun se vihdoin tapahtui, tunsin voimakasta painetta ja repimistä. Sitten yhtäkkiä kuului kovaäänistä parkumista. Lääkäri totesi, että potra poikavauva tuli! Samassa hetkessä aloin itkeä onnesta ihan hillittömästi. Kaikki vuosien yrittämisen ja useiden keskenmenojen aiheuttamat paineet purkautui ja olo oli sanoinkuvaamattoman onnellinen. :heart: Myös mies kyynelehti siinä minun vieressä. Hetki oli erittäin koskettava. Vain noin puoli minuuttia pojan syntymän jälkeen lastenlääkäri tuli näyttämään sylissään olevaa, lakanaan käärittyä voimakkaasti parkuvaa poikaa, joka oli valkoisen köhnän peitossa. Silmät oli täysin auki. Hipaisin kädelläni pojan jalkaterää. Sitten hänet vietiin leikkaussalin yhteydessä olevaan erilliseen huoneeseen tutkittavaksi. Mies lähti sinne seuraamaan tapahtumia ja minä jäin pää pyörryksissä onnesta leikkauspöydälle kursittavaksi. Hetken kuluttua mies ilmestyi taas viereeni kertomaan että kaikki oli pojalla hyvin ja kuinka paljon hän painoi. Olin ihan pöllämystynyt, kun kuulin syntymäpainon. Olihan painoarvio ollut pari päivää aikaisemmin 2,7kg. Joten ihan kivasti heitti se sitten. Sain nähdä pojan myös toistamiseen, kun hänet kärrättiin keskoskaapissa vielä viereeni ja sain koskettaa hänen pientä kättään luukun kautta. Sitten hänet lähdettiin viemään vastasyntyneiden teholle ja mies meni tietysti mukaan. Heräämössä ollessani vapisin edelleen kovasti..koko kroppa oli ollut sellaisessa jännitystilassa ettei se ihan helposti ohi mennytkään. Heräämössä minua seurattiin n. 6 tuntia. Verenpaineet oli korkeat ja sain siihen paljon lääkkeitä.

Seuraavana päivänä mies vei minut pyörätuolilla katsomaan poikaa ensimmäisen kerran. Sain ottaa hänet syliin ja imetystäkin pääsin aloittelemaan. Maito nousi lopulta yllättävänkin nopeasti sektiosta huolimatta. Osastolla lypsin maitoa, jotta pieni sai melkein alusta lähtien oman äidin maitoa. :) Teholla poika vietti keskoskaapissa 2 vuorokautta, joista vain ensimmäisenä tarvitsi happilisää. Sitten hän pääsi siirtymään "avosänkyyn", jossa sängyn pohja oli lämpösäädeltävä ja piti pojan lämpöä hyvänä. Sokeritippaa poika tarvitsi myös vain 2 päivän ajan. Sen jälkeen verensokerit pysyivät tasaisina. Sinivalossa poika vietti yhden vuorokauden, bilirubiini korjaantui sillä. Viiden vuorokauden ikäisenä poika sai lääkäriltä luvan siirtyä osaston puolelle, mutta sieltä vapautui paikka vasta muutamaa päivää myöhemmin. Osaston puolella poika tarvitsi vain saturaatioseurantaa ja bilirubiinia seurattiin kerran vuorokaudessa. Imetyksen kanssahan meni sairaalassa sillä tavalla, että minä imetin kun olin paikalla, muutoin syöttivät pullosta niin paljon kuin vauva jaksoi imeä ja loput annettiin nenämahaletkun kautta. Hyvin pian poika alkoi syödä täysiä annoksia itse pullosta tai tissiltä. Tämän viikon maanantaina nenämahaletkusta ja saturaatioseurannasta luovuttiin ja poika pääsi kaikkien yllätykseksi kotiin seuraavana päivänä! :) Tuona päivänä tuli raskausviikoissa täyteen 35 viikkoa, joka on vähimmäisvaatimus keskosten kotiin pääsyn kannalta, ainakin täällä Oys:ssa. Yhteensä sairaalassaolopäiviä kertyi vai 12. Eli me ollaan nyt tiistaista asti vietetty ihanaa arkea vauvakuplassa. Ylpeä isosisko on erittäin innokas apulainen ja paijaa ja pusuttelee pientä jatkuvasti! :heart: Ei tätä onnea voi oikein uskoa. :heart: Poika on ihan mainio. Syötöt on noin 2-3 tunnin välein, välit hän nukkuu rauhallisesti. Välillä jaksaa jo yli tunninkin "seurustella" ja isot silmät välkkyen katsella maailmaa. :)

Tulipa piiiiitkä värssy. Mutta kiitos kaikille vertaistuesta raskauden aikana ja oikein paljon tsemppiä synnytykseen! Ihan pian meillä kaikilla on omat rakkauspakkaukset kotona. :heart:

MiNalo ja pieni mies, tasan 2 viikon ikäinen tänään
 
Ihanaa Minalo kun jaksoit tulla kertomaan synnytyskokemuksista! Itse muistan myös tuon horkan sektion jälkeen heräämössä. Joka paikkaa palelsi ja tärisytti. Vissiin johtuu niistä käytettävistä puudutteista ja on aika tavallista.

Täällä on vietetty hellepäiviä esikoisen kanssa mökkeilemällä. Niin ihanat ilmat että ihan surettaa kun tietää että ne loppuu... Tänään uimarannalla onnistuin käräyttämään vatsanahkanikin auringossa. Hieman on nyt sellainen aran oloinen. Ei kiva.

Mulla on maanantaina synnytystapa-arvio ä-polilla ja vähän jännittää kun en yhtään tiedä mitä siellä tapahtuu ja kuka on vastassa.

Neuvola oli keskiviikkona ja siellä kaikki hyvin. Taas oli eri tuuraaja ja vielä siirsivät aikaanikin ihan viime hetkellä. Olisin jättänyt kokonaan menemättä mutta kun piti ottaa ne veriryhmävasta-ainenäytteet niin pakkohan se oli mennä. No kaikki oli kuitenkin hyvin. Paino taas kerran laskusuuntainen mutta sf kasvaa. Nyt jo 34! Seuraava neuvola onkin vasta joskus kolmen viikon päästä joten jos hyvin käy niin sinne ei tarvitse enää mennä ;).

- tiiti-
 
Viimeksi muokattu:
Ihana kertomus MiNalo! <3 En ookkaan ennen tainnut lukee sektiosynnytyskertomusta. Onnea vielä!

Eilen tuli viestiä, että strepto on negatiivinen. Huh. Kauanko se tieto olikaan luotettava? Mullahan synnytys saattaa tapahtua tästä hetkestä melkein viiden viikon päähän... En usko, että on toivoakaan synnytyksestä ainakaan kolmeen-neljään viikkoon. Miten se voi tuntua niin pitkältä ajalta, vaikka ihan vasta viis viikkoa laskettuun aikaan kuulosti vähältä??

Pinsuli ja Himpula 37+2 <3
 
Heipsun!

Mulla ensimmäisen lapsen kohdalla synnytystapa-arvioinnissa n. Rv36 paikat olivat pehmentyneet, sormelle auki ja kanava lyhentynyt--> synnytys 38+6, vesien menolla alkoi. Toisessa raskaudessa rv n.36 oli pehmentymistä ja kanava lyhentynyt ja paikat oli auki 2 sormelle --> synnytys alkoi supistuksilla 39+0. Ja nyt kun olin neuvolalääkärin pakeilla rv 36+0 niin tittidii EI MITÄÄN OLE TAPAHTUNUT alakerrassa!! Paikat tiukasti kiinni ,kanavat jäljellä, no ehkä vähän pehmentymistä... En muista enää kuka sitä kyseli näistä erillaisista merkeistä synnytystä ajatellen, mutta näillä mennään täällä! Luulisi että kolmannen kohdilla olis jo löysemmät paikat :)

Niin ja mun neukku sanos että 2 viikkoa on strepto-tulos voimassa, tämän vuoksi yritän ajoittaa sen jonnekkin 38+ viikoille!

Hyviä vointeja kaikille ja viikonlopun jatkoa!

SR 36+1
 
Mä kyselin noista jutuista suklaarusina, ymmärrän niin miltä susta tuntuu!!

Meillä taas neukku sanoi et nimenomaan 37. - 38. viikolla pitää ottaa se strepto, kävin 37+0. Voikohan sen ottaa uusiks lähempänä laskettua aikaa jos ei oo viel syntyny?
 
Mä vähän pelkään samaa. Viimeksi oli tolkuttoman pitkä ja kivulias avautumisvaihe kun ihan nollasta lähdettiin ja nyt pelkään samaa kohtaloa. Viimeks kun lääkärillä kävin jokunen viikko sitten oli kohdunkaulaa 4 cm ja täysin kiinni, jep jep.
 
Kaisa-Tuulikki, mulla oli käsikopelolla sen 3cm rvllä 36+5, paikat ihan kiinni :( Ja tiiän niin tuon pelon pitkästä avautumisvaiheesta, viimeksi mä olin vielä synnärille mentäessä lähes täysin kiinni (sormenpäälle auki) ja siitä meni n. 26h ennenku poika oli maailmassa. Uskon tosin, ettei tällä kertaa kestä niin pitkään, kun on uudelleensynnyttäjä ja osaa ehkä tehdä parempia valintoja itsekin synnytyksen suhteen. Eiköhän meillä molemmilla mee paremmin nyt :)
 
Uskon tosin, ettei tällä kertaa kestä niin pitkään, kun on uudelleensynnyttäjä ja osaa ehkä tehdä parempia valintoja itsekin synnytyksen suhteen. Eiköhän meillä molemmilla mee paremmin nyt :)
Niin mäkin toivon! Kivunlievitystä otan ainakin hanakammin kuin viimeksi. Mulla oli viimeks niin vahvana mielessä se, että puudutukset hidastaa avautumista ja sit mulle kävi just toisin päin... Olin niin kipee, että avautuminen ei edistynyt (jonkinlainen kipushokki vissiin) ja sit kun epiduraalin sain, niin aukesin 4cm -> 10cm puolessa tunnissa. Loppu olikin rytinää kun sydänäänet laski ja vauva kiskottiin nopsasti imukupilla ulos ja saliinkin jo soitettiin, että ovat hätäsektiovalmiudessa jos ei imukupilla onnistu. Näitä on varmaan hyvä sit käydä huomenna läpi kun meen sinne pelkopolille.
 
Mulla taas kävi päinvastoin ja välttelen epiä viimeseen asti nyt! Mulle laitettiin sitä jopa lisää kolme kertaa, eikä mitään vaan tapahtunut, eikä se lopulta enää auttanut. Toki se ensimmäinen annos oli niinku taivas maan päällä mut myöhemmin se sit kostautui.
Meilläkin pojalla romahti sydänäänet ponnistuksessa, mutta ne nousi onneks takas just kun imukuppi kärrättiin huoneeseen.
Tällä kertaa koitan yksinkertaista rentoutumista, viimeks kun jännitin itseni kippuraan joka supistuksessa - kipu vaan paheni ja vauvakin voi huonosti.

Muistakaa et omalla asennoitumisellaan kipuun voi vaikuttaa ihan hirveesti siihen, miten synnytys etenee! Mutta myöskään kivunlievityksissä ei siis oo mitään väärää tai häpeää! Tuskin mäkään täysin luomuna pystyn synnyttämään vaikka se kuinka onnistuis niin parhaiten. Se kipu kun on niin voimakasta ja kokonaisvaltaista.

Kanttii muuten kaikkien ehdottomasti käydä tutustumassa Raskaus, synnytys, vauvanhoito ja vanhemmuus. Ajankohtaista ja asiantuntevaa tietoa bebesinfo.fi -sivustolla sivustoon, siellä on hirveen hyvin kirjoitettu synnytyksestä. Tosin, se on mun mielestä vähän turhan lääketiedekielteinen sivusto...

(.) Tänään on tullut jopa mahdollisesti vähän menkkajomotuksiin verrattavissa olevaa alavatsakipua. Mutta tosi vähän. Pitäis vaan keskittyä muuhun kun synnytyksen ajatteluun mut on se helkkari vaikeeta! :D

Pinsuli ja Himpula 37+3 <3
 
Minalo
Kiitos kun jaksoit jakaa synnytyskertomuksesi täällä =) Ihanaa, että kaikki meni noin hyvin!
Miten sun vointi on nyt palautunut sektiosta? ootko ollut kovin kipeä?

Tänne ei mitään uutta... aika matelee...

Fiinis 37+3
 
Fiinaliina Mä oon toipunu sektiosta tosi hyvin. Kipuja oli noin reilun viikon ajan sektiosta. Lisäksi mulla oli semmosta hengästymistä ja puristusta rinnassa..mahtoivat johtua matalasta hb:sta ja niskahartiajumituksesta. Haava mulla on parantunu tosi hienosti. Jälkivuoto kesti vain muutaman päivän. Pahin aika oli ekat 2 vrk sektiosta. Mulla oli alkuun kestoepiduraali kipupumppu mutta se piti ottaa pois leikkauksenjälkeisenä päivänä, koska se piuha oli selästä liukunut ulospäin eikä lääke enää mennyt oikeaan paikkaan. Silloin iski kamalat poltot ja haavakipu, josta kärsin 1,5 tuntia ennen kuin suun kautta annetut kipulääkkeet alkoi vaikuttaan. Mutta silti koen toipuneeni sektiosta kaikin puolin hyvin. :)
 
Nyt on synnytystapa-arviossa käyty. Sektiopäiväksi sovittiin to 31.7. joten silloin viimeistään meidän vauva tulee maailmaan ?. Reilu kaksi viikkoa siis enää jäljellä tätä odotusta! Muutenkin kaikki oli hyvin. Vauva on nyt 2800g joten tällä hetkellä menee vähän keskikäyrän alapuolella. Itsestäni tämä tuntuu hassulta mutta lääkäri vaikutti ihan rauhalliselta asian suhteen. Kohdunsuu oli sormelle auki ja kaulaa 3 cm jäljellä joten en jaksa uskoa että mitään tapahtuisi ennen tuota 31. päivää.

Täällä siis kaikki hyvin! Peräpukama ilmestyi vaivaamaan mutta vielä tässä ehtii senkin hoidella pois ennen h-hetkeä.

-tiiti- 36+4
 
Mä sinnittelin viimeksi mielestäni pitkään vain kauratyynyn ja ilokaasun avulla, kunnes pyysin epiä. Epi laitettiin useamman kerran ja sitten lopulta kipupumpun kautta jatkuvalla tiputuksella. Ja koska ponnistusvaihe kesti ja kesti, eikä vauva meinannut syntyä, otettiin epi kokonaan pois. En usko, että vaikutus kerkes kuitenkaan kokonaan hävitä. Mutta suurin ongelma jälkikäteen mietittynä mun kohdalla oli se, ettei mulla ollut ponnistamisen tarvetta ja viimeisillä voimanrippeilläni kuitenkin täysillä ponnistelin. Mun oli tosi vaikeeta hahmottaa ponnistussuuntaa. Ja tosiaan se ponnistamisen tarve tuli vasta 2 viimeisellä ponnistuksella. Tällä kertaa aion ottaa kaikki mahdolliset puudutukset, mutta myös kokeilla jakkaraa tai jumppapalloa ponnistuksessa. Ja ponnistaa vasta kun tosiaan se tunne tulee.

Tänään kävin neuvolassa. Kaikki hyvin! Vauva on jo laskeutunut ja kiinnittynyt, pään liikuttelu oli terkkarin mielestä jo mahdotonta. SF-mitta menee alakäyrällä tasaisesti, kuten viimeksikin. Painoa on nyt tullut 14kg eli aika tarkkaan saman verran kuin viimeksikin.

Vauvan vaatelaatikon tsekkasin läpi. Näillä pitäis hetki pärjätä alkuun. Vielä tarvis sairaalakassi pakata... ehkä myöhemmin tällä viikolla.

Isosiskoa (2,5v) on alkanut kovasti kiinnostamaan vauva ja mun masu. Olen yrittänyt hänelle kertoa, että äiti menee sitten sairaalaan muutamaksi yöksi ja lääkäri ottaa vauvan pois. Ja että vauva ei ole heti valmis leikkikaveri, vaan alkuun vaan syö tissiä, nukkuu ja itkee. On melko suloista, kun isosisko oikein miettii asiaa. :)

Hyviä vointeja kollegat!

sushen 35+1
 
Voih tiiti, saat vauvan viimestään mun laskettuna päivänä! Kade :D

Plääpuuh. En jaksais. Tältä naiselta on viety kaikki jaksaminen. Viimeyö oli niin outo, tuskin nukuin lainkaan. En vaan saanut unta tai löytänyt hyvää asentoa. Kipua ei ollut missään mut joka asento oli epämukava.

Mä mietin vieläkin tuota streptoa. Miksi se näyte piti ottaa niin aikasin?? Se oli mulla tosiaan nega, mut synnytykseen voi olla vielä 4,5kin viikkoa, ja torstaina se näyte otettiin. Eli eihän se oo luotettava enää ku 1,5 viikkoa, vai? Saako sen näytteen käydä ottamassa myöhemmin uudestaan? Mulla oli viimeraskaudessa näytteenotto rvllä 36+, se oli nega. Synnytin rvllä 41+0, eli sen 5-6 viikkoa myöhemmin. Synnytyksessä mulle nousi kuume, ja sain antibioottitipan. Oon lukenut, että kuumeen nousu on yleensä strepton oire synnytyksessä. Olisko mulle ehtinyt tulla se strepto vielä tuossa välissä? Voiko synnytyksessä tän perusteella vaatia sitä pikanäytteenottoo? Netissä oli aivan surkeasti tietoa tästä... Pitää ainakin neuvolassa viikon päästä udella.

Pinsuli ja Himpula 37+4 <3
 
Pinsuli niillä on jotain pikatestejä siellä synnärillä. Uskoisin että jos synnytys käynnistyy vesien menolla ja sulla on viime synnytyksessä ollut kuumetta niin voit pyytää tuota testiä vielä. Luulisi että se on pieni kustannus sairaanhoitopiirille jos sillä vältetään mahdolliset ongelmat. Mutta kyllähän noista kannattaa itse huolehtia että tulee huomioitua!
 
Minalo
Oi, ihana kuulla positiivisia kokemuksia, että on toipunut sektiosta hyvin. Mua jännnittää ihan pirusti, erityisesti se valmistautuminen siihen leikkaukseen, kun tiedän että oon ihan paniikissa ja jännittynyt. Miten sitä pystyykään pitämään hermonsa siinä kohtaa kurissa.

Tiiti
Jännittääkö sua tuleva leikkaus? Ei oo enää pitkä teidänkään vauvan syntymään.

Pinsuli
Täällä ainakin strepto otetaan automaattisesti synnärillä uudestaan, jos siitä edellisestä on yli 2vkoa aikaa. Eli kyllä ne varmaan sen siellä synnärillä sit huolehtii =)
 
Rauhoittukaa hyvät siskot tuosta streptosta! Sen testaaminen on ihan uusi juttu. Mun sisko sai vauvan maaliskuussa, vain puoli vuotta sitten, ja häneltä ei streptoa otettu ollenkaan ennen synnytystä! Hänellä ja vauvalla tosin kävin niin, että vauvalle kuume nousi ja sai antibioottia heti syntymänsä jälkeen noin viikon eli todennäköisesti strepto olisi ollut positiivinen. Mutta sen vakavammasta ei ole kyse, vaikka strepto olisikin positiivinen vielä ennen synnytystä. Kotiinkin he pääsivät 3. päivänä synnytyksestä eli ihan normaalilla aikataululla. Kävivät vain sairaalassa antibioottitipalla sen viikon ajan. Eli älkää panikoiko! Ja jos netistä ei tietoa tarpeeksi heru, soittakaa neuvolaan. Sieltä saa varman tiedon.
 
Fiinaliina Taysissä se ei oo kyllä tapana, koska viimeksi synnärillä ei testattu sitä, vaikka siitä näytteenotosta oli tosiaan se yli 5 viikkoa.

tiiti okei, täytyy synnärillä tosiaan muistaa sit sanoa tuosta. En oo ees ihan varma miten mun synnytys käynnisty viimeksi :eek: Siis suht säännöllisten supistusten takia lähdin sairaalaan aika vikkelään kun matkaa oli 1,5h olin kotona 2h. No, heti sisätutkimuksessa synnärillä meni sit osa vesistä, ja supparit pysyi jonku aikaa kipeinä. Jossain vaiheessa ne sitten laantui ja sen jälkeen homma menikin sekavaksi. Saa nähdä miten tällä kertaa :) Viimeks kun se ensimmäinen ulostullut lapsivesi oli vaaleenpunaista eli tavallista, mutta kalvojen lopullisessa puhkaisussa ja vauvan synnyttyä vesi oli vihreetä. Eli joku siinä synnytyksessä teki pojalle ahdinkoa.

sushen kuitenkin 1-2 kymmenestä strepto positiivisen äidin syntyneestä vauvasta kuolee siihen... Niin jos riskit voi omalla toiminnallaan minimoida, niin teen sen mielelläni.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä