Elovauvat 2014 <3 *elokuussa* MEIDÄN KUU!!

Heittäkää mullekin niitä supistuksia :D

Tays muisti mua kirjeellä, aika "käynnistyksen harkintaan" tiistaina 12.8. Nyt elättelen kyllä jo toiveita että käynnistäisivät tuolloin. Tokihan se on paljon kiinni siitä onko osastolla tilaa ja mikä Himpulan vointi on. Voikohan itse vaikuttaa siihen millä käynnistetään?
 
( . ) Neuvolassa käyty,kaikki OK.,hb vaan ei ole noussut 112->113, syön 50 mg/vrk rautaa, Retaferia, suolisto ei kyllä sietäisi suurempaa annosta,vetää liian löysäksi masun.. Sanottiin kyllä ettei enää kerkee oikein noustakaan arvot,eli tällä mennään.
Strepto oli nyt negatiivinen,liekö se Dalacin-voide sitten auttanut mutta joka tapauksessa synnytyksessä antibiot.tippa kun kertaalleen ollut positiivinen tuo strepto-näyte,eikä testata pikana synnärillä. Vauva ei ollut kiinnittynyt, joten ambulanssilla pitää mennä jos lapsivedet menee(matkaa n.40km sairaalaan) Seuraava käynti 18 päivä,tuolloin kai varataan jo sitten käynnistykseen aika. Ei kyllä supistele kuin silloin tällöin,1-2x/vrk, mutta aika ilkeesti,joutuu pysähtyyn ihan sen kivun tunteen kanssa..mutta enköhän vielä 2vk;n päästä kokonaisena ole:)
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Onnea vauvan jo saaneille! Ihanaa kuulla myös vauva-arjesta, täällä ehkä vähän kateellisenakin. Tosin tuntuu, että raskaus on mennyt niin nopeasti, että mietityttää miksi en nauttinut tästä ajasta enempää tai lähinnä nautinko riittävästi.. :) Olen ollut viime päivinä niin "kiireinen" että lueskelukin täällä on jäänyt. Mukavasti on keskustelua ollut!

Lapsiluvusta Meillehän tulokas on ensimmäinen, mutta ollaan molemmat sitä mieltä, että toinenkin tahdotaan, jos se vaan on mahdollista ja kaikki nyt menee riittävän hyvin. Onhan meidän uusi kotiin mitoitettu kaksilapsisen perheen käyttöön ;) Itse olen kyllä niin lapsirakas ja toisaalta raskaus on sujunut niin hyvin, että haaveilen vähän jopa kolmesta lapsesta. Elämäähän ei voi ennalta suunnitella, joten tämäkin jää nyt nähtäväksi.. Ja pitää kait se mieskin saada samoille linjoille asiasta ;)

Pikku-uikku Tuo suoliston toiminta on ainakin täällä lisääntynyt kummallisesti, joten ehkä se tosiaan jotain ennakoisi. Uskon siis vankkumattomasti tietolähteeseesi :D

Eilen oli neuvola ja kaikki kunnossa edelleen. Paino oli noussut vain 350g, mikä oli helpotus, koska muutamina viikkoina on tullut se melkein 2kg! Ehkä nousu alkaa nyt taittumaan. Turvotusta on lähinnä jalkapöydissä ja varpaissa. Sopivien kenkien valitseminen on jo vaikeaa. Pari vaihtoehtoa on enää käytettävissä, ei kiva. Verenpaine pysynyt lähes samana jo monta viikkoa, onneksi ei ole ollut koholla! Hemoglobiinia ei enää mittailla, kun se on niin hyvä ollut kaiken aikaa. Sf-mitta on nyt pysynyt samana, 33,0, pari viikkoa. Lohduttavaa ajatella, että juniori ei ainakaan hurjasti enää kasva. Keskikäyrällä siis mennään vahvasti :) Juniorin syke on ollut oikein hyvä ja tasaisen vaihteleva. Terkkari oikein kehui sitä! Muutenkin hän oli siirtynyt vähän alemmas, mutta ei ole kuitenkaan kiinnittynyt vielä. Itsellä tuntemuksia synnytyksen käynnistymisestä ei vielä juurikaan ole. Vähän on ollut alavatsalla jonotusta ja painetta, mutta ei mitään normaalielämää häiritsevää. Lonkassa on ollut ulkosyrjässä aivan jäätävä viilto/repivä kipu sängystä tai sohvalta noustessa. En oikein tiedä mihin se liittyy, mutta vaikeuttaa siis kohtuullisesti nousemista. Valkovuotoa olen havainnut nyt enenevissä määrin ja teidän juttuja lueskeltuani on lohduttavaa ajatella, että sekin voisi viitata lähestyvään synnytykseen. Toivon itseni ja muidenkin saavan vauvat aivan luonnollisella käynnistyksellä, joten varsinkin Pinsulin tilannetta täällä jännätään!

Sain vielä yhden neuvola-ajan varmuuden vuoksi 19.8, jos ennen sitä ei ole mitään tapahtunut. Toivotaan, että on! Täytyy lueskella noita akupisteitä ja kokeilla onko niillä vaikutusta. Viikonloppuna mökillä tuli saunottua, kotona ei näillä helteillä ole lainkaan huvittanut! Myös seksiä on kokeiltu, mutta ei sentään joka päivä.. Eilen lisäksi touhusin aivan hullusti koko päivän. Siivoilin ja silitin vauvan vaatteita, joita muuten on aivan tolkuton määrä nyt sitten! Eilisen rehkiminen näkyy tänään, olen nyt aivan loppu! Tänään pyrin lepäilemään, sitä en oikein ole ennättänytkään tehdä vielä mammalomalla ihan kunnolla. Olen vähän kateellinen teille, jotka olette kävelyille päässeet. Omat jalkapohjat on niin hellänä, että en ole uskaltautunut lenkeille. Ehkä sitäkin voisi vielä koettaa, jos änkisi ihan lenkkarit jalkaan.

Tsemppiä kaikille, joilla on jo enemmän synnytyksen merkkejä ollut! Pian on jo vauvat sylissä <3 Itsellä vielä n. 2,5vkoa maksimissaan.. Kyllä helteet on ihania, mutta kun en minäkään enää uskalla uimaan ja toisaalta paahteessa ei jaksa kauan olla, niin haittaisiko tuo mitään, että helteet vähän väistyisivät jo..

Eläytyi aja juniori 39+2
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Jokohan kohta on tulossa synnytysaalto, kun monilla tuntuu olevan varteenotettavia oireita siellä ;) Voin vaan kuvitella miten piinaavia nää viimeiset päivät on, kun vaan odottaa ja odottaa!

Vauvan viilentämisestä
Joo, mäkään en ite tykkää vedon tunteesta yhtään, niin meillä ei oo kotona tuulettimia tai ilmalämpöpumppuja jotka musta enemmänkin aiheuttaa vetoa huonolla tavalla. Meillä on onneks tiilitalo, mikä pitää suht hyvin kuumimman ilman ulkona.
Huomaa kuitenkin, kun vauvaa pitää kauan sylissä niin ollaan molemmat ihan hikisiä, nihkeitä ja kiukkuisia. Vauvan puolesta todella toivon, että nää ilmat tästä viilenis hivenen. Kylmä ei tarttis tulla, mutta edes alle tän +30 asteen ja painostavuuden!!

Onnea Madeialle nyytistä :heart: Tasaisen varmasti toi syntyneiden lista kasvaa =)

Tää on aika hauskaa, kun mun ei edes kauheesti pitäny imettää, mut tätä maitoa tulee ihan valtavasti!! Huhhuh, eihän tätä herumista edes saa loppumaan millään.
 
Viimeksi muokattu:
Fiinaliina, mulle kävi vähän samallailla :D En ollut ajatellut esikoisen imettämistä sen kummemmin, aattelin että onnistuu jos onnistuu. No lopulta imetin sitten 10,5kk ja maitoa riitti tosi hyvin alusta asti! Nyt taas toivon ehdottomasti, että imetys onnistuu ja pelottaa jos Himpula ei vaikka osais imeä tai jotain… :( (Tarkastatko hei tuolta etusivulta tuon sun synnytyspäivän + raskausviikot et onko ne oikein?)
 
Tsemppiä vielä kaikille loppuraskaudessa kärvisteleville!

Mulla odotus loppui ma 4.8 ihanan pienen tytön syntymään. <3 :)

Tallöin raskaus siis 39+4. Nopea selostus syntymästä:
La aamulla mulla tuli pönttöön lapsivettä kunnon loraus, ja aattelin että olipa outo juttu. Soitin kuitenkin synnärille ja kysyin asiasta ja ne neuvoi tuleen illalla käymään jos tuntuu että se olis ollut vettä. Kuitenkin päivällä lisää vuotoa ei käytännössä lainkaan tullut, mutta päätin kuitenkin käydä tarkistamassa tilanteen. Päivä oli muutoin ollut aika perus, ehkä vähän enemmän supistuksia oli ollut, mutta ei mitään poikkeavaa.

Lääkäri löysi hyvin niukasti jotain nestettä sisätutkimuksessa ja lapsivedeksi tutkimus sen sitten paljasti. Koska vointi oli hyvä, eikä synnytys ollut käynnissä, lähettivät kotiin. Kävin yhteensä 3 kertaa kontrollissa kunnes supistukset olivat niin voimakkaita etten kotona enää pärjännyt. Supistukset alkoivat voimistua ja tihentyä heti ensimmäisen käynnin jälkeen.

Su yönä sitten tosiaan palasin sairaalaan jäädäkseni. Ihana tyttö syntyi ma aamuna iloksemme. Ma aamuna synnytys oltaisiin käynnistetty jos homma ei olis edennyt itsekseen.

Nyt sitten vauva-arkeen tutustumista. :) Nyt ei ehdi enempää kirjoitella.
 
  • Tykkää
Reactions: Mabirris
Pinsuli; mulla on käynnistetty suun kautta otettavalla Cytotec
( tai sinne päin tuon nimi ) tabletilla kun paikat ollu kiinni ja kiinteä/pehmeä kohdunkaula. Mutta sullahan jo paikat hieman auki,varmaan balonkilla nykyään ruvetaan kypsytteleen/käynnistään jos kerran sen verran auki että se katetrilla saadaan tuonne kohdunkaulan sisäpuolelle lapsivesikalvon ja kohdunseinämän väliin. Mä varmaan haluaisin tämän ite jos ja kun käynnistetään ja jos mahdollista..

Onko teillä muilla nenäverenvuotoa? Mulla vuotaa tosi herkästi,ei kestä paljoa niistää ja tänäänkin rupesi vuotaan kun kovasti yskitti..

Suositelkaa mulle nestemäistä rautaa-vaikka ei kerkeisikään synnytykseen mennessä nousta hb- varmaan tuon hb vuoksi väsyä,edellisissä raskauksissa ollu parempi hb,jopa 130 näillä viikoilla. Mikähän lie syynä kun rauta ei nyt imeydy kunnolla..

Pink89; Jos olet kuulolla niin kerro kokemuksia synnytyksestä, nuo tilathan vielä evakossa,miten ns.homma toimi ja muutenkin minkälaisia lääkäreitä/kätilöitä oli,mulla edelleen jännää kun uus paikka mulle;)

pikku-uikku ja kyytiläinen 38+3
 
pikku-uikku, mulla taas toiveena olis prostaglandiinilla kypsyttely kohdunsuulta, ja sit kalvot puhki kun on tarpeeksi auki. Tosin käsittääkseni Taysissä laitetaa nimenomaa cytotecia muruina tuonne emättimeen :/ Mutta toi ballonkikaan ei olis paha vaihtoehto. Mä käytin Floradixiä nestemäisenä rautana, se oli ihan ok :)
 
Käyn ilmoittautumassa eli edelleen yhdessä kasassa. Vähän lohdutusta Pinsulille ettet ole ainoa ;) Tänään neuvolaan ja maanantaina yliaikaiskontrolli. Toivottavasti ei tarvitse mennä, mutta jos tarvitsee niin mielenkiinnolla kyllä menen koska en ole koskaan näiden kahden raskauden aikana äitiyspolilla käynyt noitten perusultrien lisäksi. Olisi ihan jännä päästä ultraan ja mitä muuta siellä sit tehdäänkin. Mutta siis tosiaan toivon että kohta syntyisi! Käynnistyksestäkään en haaveile vaan haluaisin että lähtisi ihan luonnollisesti käyntiin.

Onnea kaikille vauvautuneille ja jaksamista meille muille! Helteet alkaa sentään onneksi nyt väistyä eli jotain positiivista sentään :)

Pikku-uikku, minulla vuosi nenästä verta alkuraskaudessa joka aamu. Se loppui mutta sen jälkeen on välillä tullut niin että ihan yhtäkkiä alkaa vuotaa eikä mitään niistämistä siis edes tarvitse vaan alkaa vaan valua. Onneksi ei ole nyt muutamaan viikkoon kyllä käynyt.

mariet 41+0 :headwall:
 
Onnea Suklaarusina! Tämä palsta alkaa kyllä käydä niin jännäksi..!

Meidän vauvalla oli tänään ensimmäinen neuvola. Ihan vielä ei olla syntymäpainossa joten ensi viikolla uusi kontrolli.

-tiiti- ja poika 8pv
 
Terkkuja sairaalasta. Meidän täsmällinen pikku-prinssi syntyi tänään 00.57, eli juurikin laskettuna aikana. Pituus 47cm ja paino 2935grammaa, onneksi ei ollut tämän isompi, aikamoinen työ oli noinkin pienen ulos saamisessa.

Eilen aamulla kahdeksalta alkoi supistukset, jotka tulivat heti noin 10 minuutin välein. Yhdeltä kävin neuvolassa, jossa todettiin ettö melko varmasti viimeistään huomisaamuna meillä olisi poika. Neuvolan jälkeen supistukset alkoivatkaan jo tihentyä, joten otimme suunnaksi sairaalan.
Sairaalassa oltiin kolmen aikaan ja jälkikäteen synnytys merkattiin alkaneeksi samoihin aikoihin. Sairaalaan saapuessa Kohdunkaulaa oli sentti jäljellä ja suu sormelle auki. Supistukset alkoivat tulla tiheämmin ja olla kipeämpiä, joten sain kuuden jälkeen jotain särkylääkettä, joka veikin pahimman terän kivuista pois noin tunnin ajaksi. Pian kivut kuitenkin palasivat kovempina kuin aiemmin ja yhdeksän aikaan illalla tutkittiin tilannetta uudestaan, nyt olin jo 6cm auki.
Oli aika siirtyä synnytyssaliin, jossa sain epiduraalin. Epiduraalin vaikutti mulla tosi nopeasti ja olinkin kuin uusi ihminen :D supistuksia epi ei onneksi vienyt pois, mutta tätä estämään puhkaistiin kalvot yhdentoista maissa, tällöin olin jo 9cm auki. Noin tunti tästä ja rupesi pikku hiljaa ponnistuttamaan. Ponnistusvaihe kestikin sitten melkein tunnin (aluksi rauhallisesti omaan tahtiin ponnistellen ja ehkä noin puoli tuntia ihan tosissaan töitä tehden). Multa meinasi loppua voimat aivan täysin kesken, johtuen varmaan siitä, että en ollut syönyt kunnolla ja sen vähäkin minkä olin syönyt oksensin ulos epin laittamisen jälkeen. Kaksi kätilöä karjui mulle vuoron perään, että nyt ei saa luovuttaa ja mä olin aivan poikki. Just kun ajattelin etten oikeesti jaksa enää yhtään niin poika tulikin maailmaan. Kätilöiden mukaan ponnistusvaihe olisi ollut puolet lyhyempi, jos en olisi "luovuttanut" niin helposti. Noh loppu hyvin kaikki hyvin, tuloksena 9 pisteen poika <3
 
Onnea suklaarusina! <3 Ja onnea myös täällä TatjanaL! <3

Fiinaliina, kiitti, tosta osaan laskee sen raskausviikon itekki ;D

mariet , "kiva" kuulla et sielläkin vielä yhtenä kappaleena :D

Jokohan elovaavi on tositoimissa?

(.) Möh. Täällä "vähän niinku supistelee aina välillä pikkusen napakammin". Miks en saa pidettyä toiveitani kurissa? En tahdo taas pettyä :/

Pinsuli ja Himpula 41+1 <3
 
  • Tykkää
Reactions: Elovaavi
hoblalle ja suklaarusinalle suuret onnittelut! :heart:

Täällä tilannepäivitystä.. Koko yön olen nyt enemmän tai vähemmän valvonut kuukautiskipumaisten alavatsakipujen kanssa. En koe, että vatsa supistuisi samalla, mutta ehkä nämä nyt kuitenkin on supistuksia sitten? Mitään limatulppaa tai vesiä ei ole havaittavissa. Nyt lopun uupuneena pitäisi ilmeisesti vähän laskeskella, että miten säännöllisesti tulevat. Kuitenkin useampana kertana tunnissa. Mies lähti juuri töihin ja pitkä päivä siis yksin edessä näiden kipujen kanssa. Olin vielä suunnitellut kaikenlaista puuhaa muutamille seuraaville päiville, mutta voihan se olla, että supistukset tästä vielä lopahtaakin. Onko kokeneemmilla antaa vinkkejä? Voiko nämä vielä lopahtaa, kun kestäneet kuitenkin jo koko yön?

Nyt alkoi tosissaan jännittää, koska tuntuu, että kaikki on vielä kesken! :)

Elythia ja juniori 39+4

Ps. Supistus takana ja kyllähän se vatsakin pingottuu samalla..
 
Elythia, seuraile :) Ennakoivat supistukset voi kestää viisikin tuntia säännöllisinä ja lopahtaa sitten. Jos supistukset tulee kipeämmäksi kokoajan, niiden kesto kasvaa ja välit tihenee, on kyse synnytyssupistuksista. Ties vaikka...! :)

Mä heräsin yöllä kolmelta siihen, että mun pikkuhousut kastui ihan läpimäriksi. Tunsin vaan et ahaa, nyt valuu. Kävin vessassa, vuoto ihan hajutonta ja väritöntä, kuin vettä. Pistin sit paperin housuihin ja painelin takas nukkuu. Heräsin samaan tunteeseen uudestaan kuudelta - housut kastui. Tällä kertaa paperissa oli paaaaljon kananmunan valkuaista muistuttavaa nestettä, mutta hyvin vetistä. Vähän kellertävää, limaista, vetistä. Nyt oon sitten ollut siitä asti hereillä ja odotan levottomasti jotain jatkoa. Lievää jatkuvaa polttelua ollut alavatsassa, -selässä ja reisissä, mutta ei mitään merkittävää... Aattelin puolen päivän jälkeen soittaa synnärille jos mitään kipuja ei tunnu, ja kysyä pitääkö tulla näytille vetisen vuodon takia, kun se voi olla lapsivettä.

Pinsuli ja Himpula 41+2 <3
 
Moikka kaikille, liitympä minäkin vihdoin loppumetreillä tänne. Hirmuisesti onnea kaikille jo vauvan saaneille. :flower: Olen käynyt ahkerasti kyllä kuulumisianne lukemassa.

Itselläni on la 29.8, eli vielä on matkaa jäljellä.. neljäs lapsi meille on tulossa. Kaikki on mennyt parilla viikolla yli, joten en edes elättele toiveita että syntyy vielä aikoihin.....puuust. Onneksi helteet helpottavat, ja elo on jokseenkin hyvä ja siedettävä.
 
Onnittelut jälleen kaikille pienokaisen saaneille! :)

Täällä edelleen tilanne suht samana. Vähän enemmän kipeitä supistuksia, jes!?! Neuvolassa torstaina kuuntelivat pitkään vauvan sykettä kun ei se meinannu olla tarpeeksi korkealla (raja-arvo 110). Lopputulema oli kai se että vauva oli vaan niin rauhassa ja napakoita supistuksia tuli niin paljon, jottei sykkeet päässeet nousemaan. :/

Nyt vaan odotellaan että jotain tapahtuisi ja lasketaan liikkeitä päivittäin. Huoh.

_mai&apina 39+2
 

Yhteistyössä