**ELOVAUVAT 2006**

Iltatähti kyselit siitä rotavirus -rokotteesta... Olen miettinyt sen antamista tytölle, mutta en ole vielä asiaan sen kummemmin perehtynyt. Pitääkö se antaa tietyn ikäisenä? Meillä on seuraava neuvola vasta loppukuusta, jos sitten samalla pyytäisin sen reseptinkin.

Käytiin vaunulenkillä ja jätin sen jälkeen Emilian nukkumaan ulos vaunuihin. Nukkui jopa tunnin! Nyt kyllä vetelee taas sikeitä, mutta sisällä... tuli varmaan nälkä kesken unien ja siihen sitten heräsi. Olikin vasta toinen kerta kun tyttö suostui nukkumaan vaunuissa :snotty: Olen kyllä hieman kateellinen teille, joiden vauvat nukkuu useamman tunnin päikkärit vaunuissa :ashamed: Silloin saa tehtyä vaikka mitä, kun ei tarvitse varoa toista herättämästä! Tunnin aikana ehdin syödä, imuroida, kaivella talvivaatetta esille kaapista jne. :D Jatketaan harjoittelua...

Tänään pääsen taas jumppaan illalla. Onkin ihanaa käydä vähän tuulettumassa!! Varsinkin, kun eilen oli tooosi väsyttävä ja raskas päivä...

No, nyt kotihommiin velä kun pikkuinen nukkuu!

Wilhelmiina & Emilia 5+6 (matkin kanssa hyvää ideaa :ashamed: :whistle: )

äiti kolmelle
Meillä elämä on jatkunut samaa tahtia. Alkaa jo olla aika rutinoitunut olo :snotty: . Aatu on opetellut lauantaista lähtien nukahtamaan itse yöunille omaan sänkyyn, kun äiti kyllästyi nukuttamaan illalla vääntelehtivää lasta tissille ja syliin. Lauantaina nukahti omaan sänkyyn kun laskin sen yhdeksän maissa sinne. Muina iltoina olen hieman käynyt silittelemässä ja sylittelemässä välillä ja tuttikin on ollut käytössä, nyt kun Aatu suostuu sen suuhunsa ottamaan :\| . Eilen miehen kanssa ajateltiin juuri, että onko todella näin, että kaikki lapset nukahtavat rauhallisesti omaan sänkyyn ennen puolta kymmentä ;) . Ehkä voisi jotakin kahdenkeskistäkin alkaa kehitellä, jollei nukuttaisi niin kauheasti jo ennen kymmentä \|O \|O \|O .

Aatun posket ovat pyörityneet jo melko lailla. Meillä 2 kk lääkärineuvola on vasta ensi viikon loppupuolella ja oikein mielenkiinnolla odotan, että paljonko tuo meidän "mötkylä" oikein painaa. Pelkällä TISSIMAIDOLLA on vielä oltu ja viime yönä saatiin ensimmäinen kuuden tunnin pätkä unta ilman ätinöitä ja sen kummempaa tankkaamista illalla. Oikein itsekin säikähdin kun heräsin Aatun ääntelyyn.

Enää ei Aatu meinaa pysyä kapalossa ja aamuyöstä liikkuukin jo niin paljon, että löytyy jopa poikittain sängystä :whistle: . Kapaloon jos laittaa niin varmasti ätisee viimeistään siinä vaiheessa kun on potkinut peiton ympäriltään ja valunut kapalon mutkaan niin ettei poikaa näy sieltä laisinkaan :eek: . Täytyy yrittää erilaista systeemiä ensi yönä aamuyöstä.

Äiti kolmelle ja Aatu kohta 2 kk

Meilläpä oli taas oikein ihana viime yö.. Illalla neiti nukahti yhdeksän maissa ja luulin että aloittaisi yö unensa, niin kuin yleensä mutta eipä vaan aloittanut. Heräsi siinä vähän ennen kymmentä ja meni takaisin nukkumaan puoli yksi ja sitten herättiin taas tisuttelemaan puoli kolme \|O. ja taas kitistiin äidille tunnin verran.. ja taas tissille kuudelta.. Yleensä neiti kun on nukkunut yhden 5-6 tunnin pätkän ja sitten pari vähän lyhyempää..
No huomenna olisi eka oikein kunnon neuvolakäynti kun tähän asti on ollut vain koti käyntejä.. saapa sitten tietää kuinka paljon neiti on oikein kasvanut, on ainakin tullut oikein somat pulloposket =)

eeve ja "emilia tasan 1 kk"

Heissan!

Jennyli onnea identtisistä pojista! Mulla on kaksi ystävää jotka identtiset kaksoset ja he ovat kertoneet että olivat kuulemma pieninä vaatineet että molemmilla oli samanlaiset vaatteet. Äitinsä oli yrittäny pukea erillaisiin, mut oli tullu aina kauhea huuto "että mä haluun samanlaisen paidan ku siskollakin on" :LOL: saa nähä kuin teillä käy =)

Pukemisesta vielä sen verran että hatut ei ahdista meidän neitiä, mut HIHAT. aika usein tulee kauhee huuto kun laittaa käsiä hihoihin. Papu oikein vetää kädet kippuraan, niin et hihojen laitto on vielä mahdollisimman hankalaa :headwall: huuto kans loppuu heti kun kädet on hihoissa ja muu pukeminen sujuu hyvin.

Rotavirus rokotteesta, sain jo jälkitarkastuksessa reseptin, mut nyt pitää vielä kattoo et onko rahaa ostaa se.... eli otetaan jos rahat riittää :ashamed:

Meillä oli tänään 2 kk neuvola. Paino 5420 g (3440) ja pituus 57,2 cm (50), eli hyvin kasvettu.

Neuvola-täti suositteli tuttelin omneo-maitoa joka on kuulemma vatsaystävällisempää, joten sen kokeilu aloitettiin tänään.

Eilen Elsa huusi ihan koko päivän, välillä ilmavaivoja, välillä väsymystä. Jotta yöunet saataisiin nukuttua kunnolla, neuvola-täti sanoi, että voin kylvettää Elsan ihan hyvin vaikka joka ilta. Elsa kun polskii ja räiskyttää vettä aivan innoissaan viitisentoista minuuttia kerrallaan.

Monet on täällä vellejä aloitelleet 2 kuukauden ikäisille, mutta meille neuvolassa sanottiin, ettei vielä kannata. Joten meillä yritetään nyt pärjätä pelkällä korvikkeella. En kuitenkaan ärsytä vauvan mahaa vain sen vuoksi, että itse saisin nukkua yöt. Se on niin pieni aika kun vauvat on pieniä, joten kyllä sen nyt kestää =) Mutta tietysti jos korviketta alkaa mennä jatkuvasti lähemmäs 1,5 l päivässä, aloitan vellin antamisen. Meillä siis korkeintaan litra menee tällä hetkellä.

Me on ajateltu myös pikkukakkosta, että sitä yritetään ennen kuin Elsa täyttää kolme vuotta. On se kiva, että on sisaruksista toisilleen seuraa, kun ovat lähes saman ikäisiä. Vaikka ei se seura ikään katso...

Toivottavasti huomenna ei sada, niin päästään Elsan ja koiran kanssa kunnon lenkille ja nauttimaas raikkaasta syysilmasta.

Memmu ja Elsa 2 kk

noita velleistä sen verran että mä ymmärsin viimeks neuvolassa et jos korviketta menee reippaasti yli litra päivässä, niin sit vois ruveta velliä antamaan. Meillä menee nyt 1-1 1/2 litraa päivässä korviketta ja välillä tuntuu että Papu syö ittensä aina ihan ähkyyn ja sit hetken päästä on taas nälkä. ajattelin et ens viikolla neuvolassa kysäsisin et mitä mieltä ovat jos rupeis varovasti kokeilemaan mitä Pavun masu tykkää vellistä... välillä maitoa menee tosiaan hirveitä määriä päivässä.

meillä on muuten nyt ruvettu puklailemaan Dee-tipoista. kun on antanu niin puklua tulee hervottomia määriä :headwall: no ei sentään itke masu kipua niinku devitolien jälkeen....

No sitä mäkin ajattelin, et jos menee hirveitä määriä maitoa ja vauva jatkuvasti nälkäinen. Tekis toisaalta mieli antaa sitä velliä jo nyt, mutta ei oo sit kiva ens kerralla neuvolassa "tapella" ja puolustella tekemäänsä. Vaikka eipä se neuvolaan kuulu miten lapseni syötän =)

Saas nähdä... välillä (lue:jatkuvasti) tahtoo olla niin väsynyt tuohon huutamiseen ja itkuun. Syöminenkin on yhtä tappelua =(

Onnittelut taas kaikille nimen saaneille ja jennylille onnittelut identtisistä pojista! :flower: :)

Mimmi78 noi teidän ilta- ym. itkut olisi voinut olla mun kirjoittama juttu, niin samanlaiselta kuulostaa. Ja muillakin taisi olla samanlaista... Meillä siis kanssa illat menee vuorotelleen tissillä ja kiukutellessa kun ollaan jo ihan yliväsyneitä, nyt on ehkä hieman kiukuttelu vähentynyt pahimmista illoista. Ja toinen on että Pihlaa on todella vaikea saada päivällä nukkumaan sisällä, en ole vielä keksinyt siihen hyvää keinoa :ashamed: eli päikkärit meillä nukutaan joko vaunuissa, turvakaukalossa (esim. jos lähdetään kauppaan) tai kantoliinassa. Muutaman kerran olen myös saanut sylissä hyssyteltyä Pihlan uneen, mutta sekin on ollut pitkän kanniskelun ja keinuttelun tulosta. Jotenkin tuntuu että suurin ongelma on, että Pihla ei osaa rauhoittua ilman mitään "liikettä" ja siksi ei saa unen päästä kiinni vaikka on ihan katkipoikkiväsynyt ja voisi sanoa että poikkeuksetta menee itkuksi aina ennen unia. Tissi ei kelpaa rauhoittajaksi koska on syönyt herättyään ja tutti ei kelpaa... Illalla siis nukahtaa tissille hyvin, samoin yöllä nukahtamisen kanssa ei ole ongelmia, onneksi. Olen yrittänyt Pihlaa opettaa tutille, koska musta tuntuu että se voisi auttaa ainakin jonkin verran juuri tuota nukahtamista, mutta ei niin ei. Olen koittanut kolmen eri mallista tuttia, sekä silikoni- että luonnokumipäällä ja kaikkia useampaan kertaan eri tilanteissa, tuloksetta. Pihla saattaa hyvällä säkällä muutaman imaisun ottaa ja se siitä. Joko menee vain suussa pyörittelyksi tai sitten kiukku pahenee :whistle:
Täytyy ilmeisesti vaan koittaa muita keinoja ja ehkä yrittää opettaa tutille vähän myöhemmin jos vielä tarvista on...

Onko muuten kellään tietoa/kokemusta kauan noi iltatankkailut tissillä kestää? Kestääkö kiinteisiin asti vai rauhoittuuko muutenkin jossain vaiheessa? Muuten nautin imetyksestä kovasti ja nyt ainakin olen ajatellut täysimettää sinne 6kk asti (ikinähän ei tiedä mitä tapahtuu ja onnistuuko se mutta toive on =) ), mutta välillä noi iltatankkaukset on kyllä rasittavia :ashamed: Joka ilta 2-4h saa olla käytännössä koko ajan tissi paljaana :whistle: :LOL:

Mitäköhän vielä... Ai niin oli kyselyä töihin paluusta. Mä olen kotona melkein 1 1/2 vuotta, eli palaan tammikuussa 2008 suorittamaan koulun loppuun, sitä jäi jäljelle 1/2h vuotta ja siitä sitten töihin. Toiveena olisi päästä sen jälkeen tekemään 90h listaa (hoitoala ja 3-vuorotyö), jottei ihan niin pitkiä työrupeamia tulisi.

En ole vielä päättänyt otanko Pihlalle sitä rotavirus-rokotetta, voisi se kyllä olla ihan hyvä... Onko kellään tietoa paljon se maksaa ja minkä ikäisenä se otetaan?

Musta on muuten tullut ihan lahopää, unohtelen ihan ihme asioita, vaikka yleensä olen aika tarkka kaikesta. Siis muutkin on huomannut sen kuin minä itse... Johtuukohan näistä hormoneista ja tästä äitiyden onnesta vai mistä? :/

Kai tästä pikku hiljaa pitäis mennä itekin nukkumaan... :wave:

Jandhe ja Pihla-Julia 8+6 (heh minäkin otin mallia :whistle: :D )

Taas piti korjata kirjoitusvirheitä.... :p <br><br>

Velli asiaa......laimennan velliä maidolla niin, että mahtuu maitotutista ulos. Pikku hiljaa olen vahventanut vellin määrää, mutta aluksi annoin vain kaksi ruokalusikallista 60ml.aan maitoa. Johanin suosikki on porkkana-perunavelli. Ja kyllä ainakin mun lähtökohta on siinä, että lapsi on tyytyväinen eloonsa kun vellit aloitin =) Ja kun vellitely aloitettiin niin ilmavaivatkin väheni :whistle:

Muutes, vauva hieronta auttaa kanssa ilmavaiva ongelmiin ja saa vauvan nukahtamaan melko pian hieronnan jälkeen.Neuvolasta saa ohjeita. Tehoaa ainakin meidän vauveliin

Neuvolassa käytiin. Poju painaa 6310g, pit.60.5cm pipo 41.3cm. Kannattelee päätään ja seurailee mahallaan "maisemia", yrittää ottaa leluista kiinni ja onnistuu siinä vahingossa mm :D

Niin ne meidän vauvelit kasvaa ja kehittyvät :) Vastahan sitä plussatiin näihin aikoihin ja jänskättiin tuloksia....Voi, niitä aikoja, huokaus......

No niin, taidampa mennä iltatoimille kun pikku-ukko taas nukahti... sitteriin =)
Rauhallisia yöunia toivottavat
elomamma ja Johan 2kk

Heini79
Pikaisesti vaan Jandhelle vastailen. Muistaakseni se rota-rokote maksaa noin 70 euroa/piikki ja niitä pitää kai ottaa kaksi. Korjatkaa joku jos meni ihan metsään :) , mut noin itse ainakin muistelin.

Pikku-ukko ei malta nukahtaa, vaan heiluu vieläkin sitterissä. :/ Tänään on muutenkin ollut hereilläolopäivä. Poika nukkui päikkäreitä vain puolisen tuntia, heräsi jo vaunuissa loppumatkasta. Normaalisti nukkuu ainakin kolme tuntia. Ilta onkin sitten mennyt pieniä nokosia ottaessa.

Hmph. Mulla oli joku kysymys mielessä, mutta unohtui jo. :snotty: Taidan yrittää mennä nukkumaan, nyt näyttää poikakin nuokkuvan siihen malliin, että voisi nukahtaakin! Öitä!

heippa, meillä likka tekee uutta ennätystä \|O nukahti illalla/yöllä 01 aikoihin, vieläkin samoilla unilla... ittekin olis saanut kunnon yöunet, mutta tietysti molemmat isoveikat näki pahaa unta ja eriaikaan. tartti sitten käydä heitä lohduttelemassa.

meillä mennään pelkällä tisumaidolla, pojista olen aloittanut perunan jo 3 kk ikäisinä, mikä ei oo kyllä pidentänyt yöunia. mutta ovat muutenkin olleet paljon huonompia nukkumaan, tai ovat kyllä nukkuneet, mutta todella levottomasti. Likka näköjään rauhallisempiuninen =) .

Illat on myös väsymystaistelua, välillä tissinkin kanssa, ehkä silloin kun on enempi nälkä ja tissit melko tyhjiin imetty. olenkin välillä lypsänyt aamulla talteen 50-100 ml maitoa, että voi illalla pahimpaan nälkään syöttää pullosta ja sitten saa imemistarvettaan tyydyttää "tyhjällä" tisulla. tutti ei oikein kelpaa, tai likka saa oksennusrefleksin päälle kun yrittää imeä tuttia, mistä lie johtuu..?

Katsotaan kuinka kauan tisumaidolla mennään, sen jälkeen kyllä aloitan soseet ja puuron pikkuhiljaa myös... jostain kuulin, että velli venyttäis masua...? ja varmaan 4 kk ikäisenä aletaan pikkuhiljaa maisteleen uusia makuja. kun saa sitten edetä rauhassa...

neuvolakäynnit ovat kolmannen lapsen kanssa aikas harvassa, tai kai siä sais tiheemmin rampata, jos haluaisi.. me käydään 3 vkon välein.. kuinka muut?
No nyt likka heräsi... äkkiä syömään... :p
terkuin lumihiutale ja likka 2 kk 4päivää

Jadhe: Niin minustakin tuntuu että meidän poika ei nukahda ellei ole liikkeessä. Saa nähdä miten niiden päiväunien kanssa käy talvella kun on niin kovat pakkaset ettei ulkoilemaan pääse. Eilen illalla poika nukahti puol kasin aikaan, mikä oli iso virhe. Nukkui ehkä puolituntia ja sitten huudettiinkin suoraa huutoa 20-23. Tissille tosiaan vähäksi aikaa rauhottuu ja sitten alkaa taas ihme vehtaus. Meidän poika syö tuttia mutta ei se auta illalla tohon kiukutteluun, jotenkin on niin kiukkunen ettei tuttia huoli. Muuten kyllä syö tuttia kun lähdetään vaunuilemaan tai autoilemaan niin sillon kelpaa mutta illalla tutista ei saa mitään apua.

Minä olen myös ajatellut että täysimettäisin sen puoli vuotta mutta saa nähdä onnistuuko. Toisaalta toi meidän poika on nyt jo aika kova syömään että saa nähdä riittääkö sille kohta enää pelkkä maito, mutta yritän ainakin. Niin ja eihän sitä muutenkaan tiedä miten imetys onnistuu jos vaikka maito loppuu. Kuinka moni teistä jotka imettää aikoo täysimettää sen 6 kk?

Jaahas poika heräs. Täytyy mennä syöttämään. Jatketaan paremmalla ajalla.

Mimmi78 + poika 6+6

Piti vielä kertoa, että meillä nukutaan vain masullaan, helpottaa masuvaivoihin. Välillä, kun on innostunut masulteen kovasti pitämään päätään pystyssä, niin ei meinaa rauhoittua, vaikka uni millin päässä, niin laitan eka kyljelleen, ja hetken päästä, kun unissaan alkaa vehtaan, käännän masulteen ... tulipas sekava teksti, no toivottavasti saitte selvää...jaahas nyt tarvii ittekin mennä nukkuun, kun likka nukahti.

Mä täysimetän n.4kk (jos maito riittää) sit alan soseet ja imetys päälle.
ja käytössä meillä nyt jekovit ja rela-tipat
:wave:

Apua kun tänne on tullut taas paljon tekstiä. Ja sitten kun kiireessä nopsaan lukee kaikki läpi niin ei enää tässä vaiheessa muista mitä piti vastata ja kenelle.. :ashamed:

Mutta me tultiin jus 2kk neuvolasta ja poitsu painoi 4900g (3300g) ja pituutta oli kertynyt 57,7cm(50cm), pipo 39,5cm (35cm). Että hienosti ja tasaisesti kasvetaan. Muutenkin kaikki hyvin.
Itelläkin oli eilen jälkitarkastus ja kaikki oli ok. =)

Myös Lennillä on alkanut oleen iltakitinöitä ja taitaa kuulua tähän ikään kun niitä niin monilla on. Monet tekstit kuulostaa hyvin tutuilta. Lenni ei oikeastaan itke ihan kunnolla mutta kunhan kitisee ja vikisee jos ei koko ajan liiku tai muuten viihdytä poikaa. Myöskään tissi ei aina iltasella kelpaa ja sitten heräilään yöllä moneen kertaan syömään. \|O Viime yönä ei heränyt onneksi kuin 3 kertaa kun sain houkuteltua illalla syömään usemman kerran. Mutta jos yö tankkalu jatkuu ajattelin alkaa antaa iltasella pullosta maitoa kun siitä sai maitoa vähän enemmän samassa ajassa kuin tissistä.
Nukkumaan olen alkanut laittaa poikaa tuossa 21 maissa ja yleensä kyllä nukahtaa ihan hyvin vaikka vähän vastaan aluksi laittaakin. Nyt on niin paljon kaikkea kiinnostavaa ympärillä että meillä poika ei vaan malttaisi millään nukkua vaikka kuinka väsyttää.

Kiltti ja helppo poika Lenni kuitenkin on. Hymyilee kovasti kaikelle ja muutaman kerran on kikattanut unissaan ääneen. :heart:

Mityäs vielä... Aion täysimettää sinne 4kk paikkeilla ja aloitella sitten pikku hiljaa kiinteitä. Riippuu tietenkin miten poika alkaa syömään. Jos on oikein takkusta niin sitten jatketaan pelkällä maidolla pidempään.

Nyt muten löysin meidän pojalle sopivan vaipan joka ei vuoda aina kyljestä niin kuin Liberot pojalla teki. Eli Pamperssin active fit midi istuu pojalle hyvin eikä ole vielä kertaakaan vuotanut. Muuten tykkään kyllä enemmän liberoista kun tuntuu että nuo pamperssit haisee pissille heti kun kastuu. Täytyy nyt koittaa liberon midiä ja lillin vaippoja vielä. Eiköhän me joku löydetä.

Mutta nyt kahvin keittoon. Meidän piti lähtee heti neuvolan jälkeen Lennin ja koiran kanssa ulkoilemaan mutta poika nukahti kuin tukki kun söi enkä viitsi toista herättää. Mennään sitten myöhemmin.

~Tuisku ja Lenni 8vk2pv~

Liinos harmailee
Enpä jaksanu kirjautua..

Oltiin eilen siellä lastenkirurgisella Lucaksen lonkkien takia. Kaksi eri lääkäriä väänteli ja käänteli poitsun jalkoja ja molemmat oli sitä mieltä et vasen lonkka napsuu, mutta ei irtoa "kuopasta", joten näyttäisi siltä et kaikki on hyvin. Mutta varmuuden vuoksi antoi vielä ajan ultratutkimukseen mikä on ens viikon maanantaina. Tiistaina on sitten soittoaika lääkärille ja saadaan varmuus pojan lonkista.

jennyli, mulla on ollu hoidossa kaksospojat jotka ei ollu identtiset, mutta silti niin saman näköiset, että aluksi menin usein sekasin et kumpi on kumpi. Joten voin vaan kuvitella minkälaisia kommelluksia teille vielä tulee kunhan pojat hieman kasvaa :D

Onnistuin aamulla ottamaan kameralla videopätkän kun Lucas kääntyi masulta selälleen, jippii!! Nyt iskäkin sit näkee pojan kääntymisen, vaikka ei livenä. Lucas kun ei oo vielä iskän läsnäollessa kääntyily.

-Liinos

Heipsan!

Tyttö nukkuu taas ulkona vaunuissa, saa nähdä kauanko tänään viihtyy... Eilen nukkui tosiaan sen tunnin, katotaan päästäänkö tänään edes siihen!

Pukemisesta oli ollut jutustelua. Meillä neiti suorastaan rakastaa kaikkea pukemista ja riisumista. On aivan innoissaan aina kun mennään hoitopöydälle vaipanvaihtoon :D Ulos lähdettäessä hymyilee kovasti kun äiti ähertää vaatteiden kanssa.

Jandhe: Täällä toinen "lahopää" :wave: Tuntuu, että maailma on kutistunut niin pieneksi kun täällä kotosalla on... Varmaan tämä kuitenkin on sitä äitiyden onnea! Minäkin olen normaalisti tarkka ja järjestelmällinen, mutta nyt tuppaa asiat unohtumaan ja muutenkin on hieman pöllähtänyt olo koko ajan :LOL:

Meillä neuvolakäynnit ovat kuukauden välein. Ihan sopiva aika se onkin ja innolla odotan seuraavaa käyntiä, niin tietää, kuinka tyttö kasvaa! Kuinka monella muuten mahtuu 50cm vaatteet vielä päälle?? :wave: Tänään huomasin, että yksi 50cm potkupuku on NYT tytölle just sopiva, kun aiemmin ollut hieman liian iso! Äp:n vaatteita ei vielä olla edes otettu käyttöön... Pieni ja siro tyttö :heart:

Olen alkanut väsäämään kortteja sukulaisille ihan muuten vaan, joten jatkan nyt sitten niiden tekemistä =) valokuvat tytöstä pitäisi vaan saada niihin teetettyä...

Wilhelmiina & Emppu 6vkoa :heart:

Sori tuo aiempi sekoilu aloituksen kanssa :ashamed: :whistle: <br><br>

Jandhe rotavirus rokote maksaa tosiaan 70 euroa/annos ja niitä annetaan kaksi. Neuvolasta sanottiin että puolen vuoden ikään (vai oliko 5kk) mennessä pitäis olla molemmat rokotteet annettu ja niillä pitää olla 1kk väliä.

Poika malttoi vasta nyt nukahtaa päiväunille. Oltiin kylässä käymässä ja siellä oli niin paljon kaikkea kivaa katseltavaa. Automatkan sinne nukkui mutta heti oli silmät auki kun auto pysähtyi. Nyt paluumatkalla nukahti ja jatkaa uniaan kaukalossa parvekkeella.

Wilhelmiina: Kylläpäs teidän tyttö on pieni. Meillä alkaa osa 56 cm vaatteista olla pieniä ja osa 60-62 cm vaatteista on sopivia. Melkein kaikki vaatteet on sille masun kohdalta valtavia. Poika on sellanen pitkä laiheliini.

Meillä on ens maanantaina lääkärineuvola. Kiva nähdä kuinka paljon poika on kasvanut. Painaa varmasti jo yli 5 kiloa ja kai toi kohta on lähemmäs 60 cm pitkä.

Just se siitä nukkumisesta sitten. Tais tunnin jo nukkua ja nyt ollaan taas hereillä, kovasti väsyttäis mutta kun ei malta nukkua. Taidan siirtää pojan vaunuihin ja lähteä lenkille sen kans. Sais se nyt vähän pidempään nukkua näin päivällä.

Mimmi78 + poika 5+6

Onnittelut kaikille kastetuille / nimetyille! :flower: Meilläkin oli kastejuhla viime lauantaina ja pojasta tuli Aaro Eemil. :heart:

Imetyksestä... itse toivon täysimettäväni mahdollisimman pitkään, ainakin sen 6 kk. Nyt tosin hyvä sanoa, mielihän voi tässä vielä muuttua, mutta katsotaan. Poika on tisumaidolla kovasti pyöristynyt (huomenna neuvola, saas nähdä) ja syökin aika tiheästi, yöllä nukkuu ensin n. 3 tunnin pätkän ja sitten haluaa tisua 1,5 tunnin välein... ihme kyllä mua ei kummemmin väsytä päivällä vaikka noita herätyksiä on. Johtuu varmaan siitä kun itse nukahdan aina heti kun saan pojalle tissin suuhun =) Sitten kun joskus siitä havahdun nostelen pojan taisin omaan sänkyyn. Joskus kyllä käy niinkin että poitsu nukkuu meidän välissä koko loppuyön, ainakin jos kähjää eikä rauhoitu. Ja nyt oon huomannu että Aaro herää itkemään masuaan ensin, piereskelee ja kakkii eikä huolikaan tissiä heti. Ennen tuo piereskely ja kakkiminen ei aiheuttanut itkua, ähinää kyllä. Tuostapa hoksasinkin muiden kirjoituksista että uskaltaisiko itsekin nukuttaa Aaron mahallaan... tähän asti en ole oikein uskaltanut...
Lellu, teidän pojalla oli rintaraivaria ilmennyt... siihen en mitään poppaskonstia tiedä mutta sen verran olen oppinut (myös edellisen pojan imetyksestä) että jos itsensä saa pidettyä rauhallisena ja luottaa että maitoa tulee, niin sitä myös tulee. Kun itse stressaantuu ja hermostuu ei maitokaan heru. Jotenkin osaan olla nyt "coolimpi" vauvan kanssa hankalissa tilanteissa kuin nuorempana ja tuntuu että vauvakin vaistoaa sen eikä ota itseensä minun stressiäni. Mutta helpommin sanottu, aluksi kun rinnanpäät oli rikki ja Aaron imuote huono, imetys oli yhtä tuskaa ja usein itkin koko toimituksen ajan ja tottakai heruminen oli silloin myös huonoa. Tunsin oloni kamalaksi ja harkitsin jopa salaa imetyksen lopettamista siihen paikkaan. Sitten kun nännit yhtäkkiä alkoivat parantua ja homma hieman paremmin sujua, päätin etten tosiaan luovuta vaan luotan itseeni ja yritän parhaani. Kyllä on äideillä paljon työtä ja oppimista saada lapsi kasvamaan ja kasvatettua... ja niin ihanaa on tuon lapsen seuraaminen, usein olen kyyneleet silmissä silkasta onnesta :heart: :heart: :heart:

Oletteko muuten menossa vauvauintiin? me aloitamme marraskuussa kun tulee 3 kk täyteen.

Me ollaan menossa vauvauintiin, jahka tytölle tulee 3 kk täyteen. Eli marraskuun toisella viikolla voidaan mennä. Odotan sitä tosi innolla, ja uskon että Elsakin innostuu siitä. Nyt se on ainakin sellainenkin vesiveto punkassa että oksat pois.

On muuten jotenkin helpottavaa lukea täällä, että muillakin on iltaisin (ja päivisinkin) ongelmia vauvan kanssa. Siinä mielessä siis helpottavaa, että tietää sen liittyvän ihan normaaliin vauvan kasvuun. Kyllä se sitten joskus helpottaa =)

Onkos teillä muilla äitiysneuvoloissa sellainen palauteryhmä 2-4 kuisille? Meillä on huomenna sellainen ja ihan kiva nähdä noita muitakin samanikäisiä.

Kirjoitellaanpa tänne pitkästä aikaa. Nyt ei ole tullut kai viikkoon edes käytyä lukemassa kuulumisia kun on esikoinen ollut flunssassa korvakipuineen kaikkineen.

ONNEA KAIKILLE NIMETYILLE! :flower: :flower:
Ihania vauveleita profiileissa ja suloisia nimiä! :heart:
Vielä pitäisi omallekin nimi keksiä Lauantaihin mennessä..
Ei oo helppoa :headwall:

Tänään kävin jälkitarkastuksessa, missä kaikki ok. Seksiä on kokeiltu varovasti tasan 2 kertaa noiden Kelan tarjoamien välineiden kanssa.
Ei kipua, mutta tikkipaikat kiristi jotenkin ikävästi. Ei siinä hirveesti uskaltanut innostua... :ashamed:

Lääkäri kirjoitti mulle Nuvaring-reseptin. Kumien kanssa sähläys ei innosta, pillerien muistaminen on niin ja näin ja kohdunulkopuolisen raskauden kokeneena tavallinen kierukka ei käy. Nuvaringia vaan ei voi aloittaa käyttämään niin kauan kuin imettää. Eli siihen saakka käytetään kumia.

Joku kysyi (Anna K?) onko kukaan aloittanut D-vitamiinin syömisen.
Odotusaikan aloin syömään Minisun-tabletteja, ne kun on pieniä ja maistuu hyvälle. Samasta purkista otetaan esikoisen kanssa :)
Säästöä se on pienikin säästö. =)

Ensi viikolla ois Poitsun neuvola. Kiva nähdä miten kovasti on kasvanut.
Oma maito on riittänyt ihan kivasti. Välillä on jäänyt yli, mutta ne maidot on sitten kuivempina kausina käytetty pakkasesta. Eli varastoon ei ole jäänyt mitään. Imettää aion kuitenkin niin kauan kuin vain maitoa vähänkään tulee.

Eilen kävin revittämässä viisaudenhampaan, enkä sitten puudutuksen takia imettänyt ollenkaan, vaan lypsin maidot pois.
Nania annettiin ja olipas kerrassaan järkyttävät huudot sitten illalla.
Meinasi itselläkin itku päästä kun "pikkuinen" itki kouristellen niin että tuntui tukehtuvan huutoonsa. Huusi aivan tuskan hikisenä. Onneksi meni ohi! Täytyy kai kokeilla Tuttelia seuraavan kerran kun tarvitsee korviketta käyttää.

Eilen uutisoitiin Tuberkuloosin leviämisestä EU-alueella. Silloin tuntui hyvältä, että otettiin se rokote kun sen vielä sai.

Päivärytmistä senverran että meillä tankataan ilta 20-24 väli, minkä jälkeen seurustellaan tunteroinen. Sitten herra nukahtaa yöunille ja herätti tänäaamunakin 7:20 =) Nukahtaa vielä aamu-unille pariksi tunniksi ja sit taas tankataan. Iltapäivä 13-17 välillä (vaihtelevasti) nukkuu n. 3 tunnin päikkärit ulkona vaunuissa.
Poika on oikea sylikissa, syli on paras paikka, mutta sitterissäkin viihtyy mainiosti. Torkutteleekin siinä mielellään.
Kutsu käy, MOI!<br><br>

Me käytiin ykskuukautisneuvolassa tänään. Neiti painoi 4030 grammaa ja oli 54 senttiä pitkä. Painoa oli tullut kuukaudessa 1180grammaa ja pituutta 8 senttiä lisää eli hyvin oli neito kasvanut. =) ja joku kysyi 50 senttisistä vaatteista niin meillä käytetään vallan niita, ei ole vielä 56 senttiset käytössä.
Itselläni olisi tarkoitus täysimettää 4 kk ikään asti ja sitten vähitellen maistelemaan kaikkia uusia makuja, mutta sen näkee sitten miten maito riittää. Tähän asti on ainakin riittänyt hyvin.
Vauva uintiin meidänkin olisi tarkoitus mennä sitten kun ikä ja paino sen sallii.
memmu85 kysyi neuvolan vauvaryhmästä, niin meillä myös on muutama kokoontuminen synnytyksen jälkeen. Juuri siina 2 ja 4 kuukauden iässä.
Muisti on kadonnut myös täällä, tosin se alkoi kadota jo raskauden loppu vaiheessa, mutta nyt on vain pahentunut
eeve ja emppu 1+1

äiti kolmelle
Hei!

Terveiset taas täältä kotielämän keskeltä. Päivät menee hurjaa vauhtia ja viikot vierivät. Eilen kävin Aatua vakuutusta varten punnituttamassa ja paino oli mukavat =) 5730g (3805g) ja pituus noin kotikonstein mitattuna 60 cm (52cm) joten kasvettu on ihan reippaasti vaikkei 2 kk ole vielä täynnä. 56 senttiset vaatteet ovat kaikkein sopivimpia (hieman venyttäen) mutta 62 senttisetkään ei näytä kovin isolta. Aatu on oikein tomera vauva vaikkei kääntymään vielä ole oikein alkanutkaan, mutta viihtyy jo lattialla ja sängynpäällä ihmetellen ja seurustellen :heart: . Ilta on rytmittynyt aika mukavasti niin että tirsoitellaan 17-18 ja valvotaan , käydään kylvyssä n. 19.30 ( eli kohta sinne) ja nukkumaan omaan sänkyyn n. 21. Yleensä viidessätoista minuutissa saadaan hiljaisuus. Toivotaan että jatkuu yhtä säännöllisenä ainakin kääntyilyn yms. oppimiseen asti.

Aatu tympääntyi, joten... menoksi

Yhteistyössä