**ELOVAUVAT 2006**

juksu06
Heips!

Meillä pojalla on nyt kakka kateissa. ei oo kolmeen vuorokauteen tullu ja yleensä tulee ainakin kerran. Miten usein teidän vauvat kakkaa? Hirveenä se yrittää ähistä ja puhista sitä naama irveellä ja punasena ja itkukin monesti tulee, kun sattuu toista. pierua kyllä tulee, kun punnertaa. jätettiin launataina ne d-vitamiinit pois enkä huomannu mitään eroa, joten aloitin ne taas tänään. eilen alotin cuplaton tipat, saas nähdä oisko niistä apua tohon mahan kipristelyyn ja ilmavaivoihin. mallasuutetta annoin tänään jos se kakka tulis sen avulla. saako sitä muuten antaa ihan säännöllisesti? unohdin neuvolaan soittaa ja siellä soittoajat on vaan ti ja to.

Ootteko muuten nukuttanu vauvaa mahallaan? meillä terkkari sano sillon 1 kk tarkastuksessa, että kun poika nosteleen niin hyvin päätä niin voi kokeilla. oonkin nyt pari kertaa päivällä nukuttanu ja hyvin nukku! yöllä en kyllä uskalla nukuttaa vielä.

Nyt poika nukkuu parvekkeella.. joku kirjoittikin että ku ei voi pihalla nukuttaa kävelyn jälkeen ku kerrostalossa asuu ja parvekkeelle paistaa aurinko. meillä sama juttu. parveke on kans etelään joten paistaa melkein koko päivän. mutta nyt ku ilmat on viilentyny, ni se aurinko ei niin hirveesti lämmitä, vaatetta vaan laitan vähemmän. oonki ottanu tavaks laittaa mittari koppaan, ni tiedän paljonko siellä on lämmintä.

Kävin tänään kampaajalla. kyllä sitä aina kun käy jossain yksin, ni miettii, että miten siellä kotona pärjätään ja ikäväkin vähän tulee. oon pari kertaa käyny kaupungilla asioilla yksin, ku helpompi mennä ilman vauvaa, vielä ku se on niin pieni. ei tarvi alkaa häsläämään syöttämisen kans.

Mulla jälkivuoto on periatteessa loppunu. vähän jotain hieman ruskehtavaa tulee, jota onkin tullu monta viikkoa. kunnon vuoto kesti ehkä viikon tai kaks. en sitten tiiä millon tuo tihuttelu loppuu..

Mutta nyt täytyy lopetella.

äiti & juksu 5vko5vrk<br><br>

Mä olen nukuttanut mahallaan, yölläkin. Valvon pikkuisen nukahtamista vaan niin kauan että se tosiaan nukkuu pää sivulla ja sitten oon rauhallisin mielin mennyt itse nukkumaan.
Paljon paremmin tuntuu nukkuvan, kun masulleen laittaa. Ja koska pään alla on vain tyynynliina, jota ei helposti saa kurtattua, uskon ettei jatkossakaan tarvitse kätkytkuolemaa tms pelätä. Tyttö kuitenkin osaa jo hyvin kääntää pään, jos tahtoo.

Meillä olis neuvola ens maanantaina, ja vähän jänskättää kun sitten saa tietää pituudenkin. Mä olen jo nyt harmitellut, kun tyttö kasvaa niin nopeaa, ettei äitillä oo enää pienen pientä vauvaa kohta. :(

Mitenkäs muut, ootteko käyttäneet perunajauhoa vauvan pyllyyn, kun punoittaa? Mä oon laittanut vaihtelevasti sinkkivoidetta ja perunajauhoja. En oo ajatellut mitään talkkeja ostaa, kun vanha kunnon perunajauhokin kelpaa. Aivan muutamassa tunnissa on punoitus hävinnyt.

Heini79
Pitkästä aikaa itsekin ehtii jotain kirjoittelemaan. Olen kyllä teidän tekstejä silloin tällöin käynyt lukemassa, mutta eipä sitä omaa aikaa niin paljon tosiaan enää nykyisin ole. Nyt poika nukkuu, niin ehtii jotain itsekin tehdä.

Meillä ei vieläkään kärsitä sen enempää masuvaivoista ja toivottavasti niitä ei tulekaan. Takapää rutisee tasaiseen tahtiin eikä röyhyäkään tarvitse kauaa odotella ja kakkakin tulee joka päivä.

Nouseeko jonkun muun vauvalla hitaanlaisesti paino? Meillä mennään vasta vähän yli syntymäpainon, kun tuntuu että kaikken vauvoilla paino nousee kauheeta vauhtia. Pituutta pojalle kyllä on tullut, mutta ei niin painoa. Pissaa ja kakkaa kyllä riittää, joten missä sit mahtaa olla vika..?

Meidänkin poju pääsi murkkuikään, posket kukkii niin nätisti :). Ristiäiset on 24.9. ja toivon, että siihen mennessä näpyt olisi pois tai ainakin vähentyneet.

Poika varmaan tiesi, että äiti on pahanteossa, kun meni nyt sitten heti heräämään :whistle:

Heini ja Onni 4vk ja 2 pvä

Heip.

Meilläkin on murrosikäinen talossa. :D Pojulle tuli pari päivää sitten hormoninäppyjä, ei tosin kovin paljoa, vähän vain poskipäihin. Onneksi ristiäiset oli jo! Eka (mun mielestä..) tarkoituksellinen hymy näkyi maanantaina. Kyllä oli poika suloinen, kun silmiin katseli ja hymyili. :heart: Onhan hän hymyillyt ennenkin vaikka kuinka paljon, mutten usko että ne on olleet "oikeita" hymyjä.

Vatsavaivoja ei oo ollut oikeastaan lainkaan. Eilen tosin jeppe rääkyi puolisen tuntia, eikä mikään auttanut. Taisi johtua jostain mun syömisistäni.. :/ Se olikin ensimmäinen kerta. Muuten on sujunut tosi hyvin ja helposti kaikki. Tavallaan ei oo oma elämä muuttunut kovinkaan paljoa, kun vauva on niin kiltti ja rauhallinen. Samoja asioita tehdään kuin ennenkin, tosin vähemmän. Toki tuo pieni on vienyt sydämet ja tuo sisältöä päiviin! :heart:

Mitäs mun piti vielä kommentoida... Niin, jälkivuodosta. Mulla se on melkein loppunut, ärsyttävää pikkutiputtelua vaan tulee enää. :snotty: Oottekos muuten jo aloittaneet sänkypuuhat? :whistle: Meillä on kyllä yritetty, mutta poju on aina juuri silloin päättänyt olla hereillä. :LOL: Vitsailinkin, ettei jeppe taida haluta vielä sisaruksia. (meillä ei tosiaankaan kyllä vielä niitä yritetäkään tehdä!!) ;)

Kävin eilen jo avaamassa pankkitilin pikkuiselle. Pistettiin ristiäisrahat korkoa kasvamaan. Ja tänään tuli eka kirje vauvan nimellä kotiin, oli se vähän hassua nähdä nimi siinä kirjeen päällä. :D

Tänään ollaan näköjään vähän päivärytmistä jäljessä. Yleensä ollaan tähän mennessä jo käyty kävelyllä, mutta tänään poika heräsi tosi myöhään. Nyt näyttää siltä, että voisi lähteä ulos, joten hej då!

No niin, nyt on sitten meilläkin alkanut vatsavaivat :'( kakkaamisessa ei ole ongelmaa (tulee 1-3 krt päivässä kunnon kakat), mutta kovat ilmavaivat vääntävät tytön vatsaa. Ja ilmavaivat alkavat aina aamuyöllä. Illat Pihla lähes asuu tissillä ja menee yöunille siinä 21-22 ja herää ensimmäisen kerran syömään 1-3 aikoihin. Tämän jälkeen on ollut nyt aina 2h väliä kun herää vatsanpuruihin ja syö silloin samalla toisen kerran. Eli Pihla ei siis itkemällä itke, mutta ähkii, puhkuu ja murisee, välillä herää siihen itse ja välillä on taas ihan unessa, mutta selvästi näkee että vatsaa kipristää ja välillä saa tuherrettua pienen paukun.Tätä ähkimistä, paukuttelua ja 1-2h välein vähän syömistä kestääkin sitten aamuun n. 8-9 asti... Ajoittain parahtelee itkuunkin, mutta ei onneksi huuda. Nyt viikko ollaan menty näin ja äiti ja iskä on jo nyt ihan väsyneitä :ashamed: eli todellakin jaksamisia teille kenellä on paljon pahempia vatsanpuruja :hug: minä ainakin olen aika huono nukkumaan päivisin, vaikka pitäisi. Ollaan kokeiltu antaa disflatyliä mutta siitä ei tunnu olevan mitään apua. Pitäisiköhän kokeilla cuplatonia? Olen myös poistanut mausteiset ruoat ruokavaliosta, sillä syödään normaalisti aika mausteista ruokaa, mutta ei silläkään ole ollut vaikutusta ja oikein muita ilmavaivoja yleisesti aiheuttavia ruoka-aineita en normaalisikaan syö, paitsi ruisleipää. Sitäkin olen syönyt koko ajan että tuskimpa siitäkään johtuu.. Ehkä tää on vaan ikään kuuluvaa. Onneksi iskällä alkaa ensi viikosta kahden viikon isyysloma kun piti silloin synnytyksen jälkeen vain viikon. Sattuu se ainakin nyt hyvään saumaan! =)

Muuten Pihla on edelleen todella seurallinen ja aurinkoinen tyttö. Ensimmäiset tarkoitukselliset hymyt tuli reilu viikko sitten ja nyt niitä jaellaan vähän väliä :heart: on se vaan niin ihanan näköistä kun pieni katsoo suoraan silmiin ja naama leviää oiken kunnon virneeseen :D muutenkin tuntuu että Pihla on kasvanut ja kehittynyt kovasti, päätäkin kannatellaan jo aika hyvin, paljon ei tarvi tukea. Ja kova on heilumaan ja liikkumaan sylissä! Päivisin ei paljon nukuta, yleensä puolen tunnin torkkuja, joskus harvemmin 2-3h unet (niin kuin nyt), mutta ei edes joka päivä...Omaa aikaa ei paljon jää, mutta kyllä sitä tytön seurassa aikaa viettääkin mielellään :heart:

Ilonaiheista sen verran että mahduin eilen ensimmäistä kertaa omiin farkkuihini, jippii :D noin viikko synnytyksen jälkeen kokeilin ja silloin ei mennyt edes kiinni, mutta nyt on jo ihan sopivat. Muutenkin rupean olemaan jo lähellä entisiä mittoja, ainoastaan kiinteytystä kaipaisi paikat ja parin kilon pudotusta. Mutta eipä tässä kiire kun synnytyksestä on vielä niin vähän aikaa. Sen verran urheilufriikki kuitenkin olen että viikko sitten aloittelin pikku hiljaa jumpaamaan kotona ja tuntuipas hyvältä :whistle: ;) Meillä on siis kotona kaikelaisia erilaisia kuntoilujuttuja, kun ollaan molemmat tällaisia urheilevia ihmisiä... =) Nyt sitten teen pari-kolme kertaa viikossa kevyen ohjelman ja siitä sitten lisäilen pikku hiljaa plus sitten päivittäiset vaunukävelyt Pihlan kanssa.

Nyt voisi kyllä hetkeksi koittaa mennä itsekin lepäilemään :wave:

Jandhe ja Pihla-Julia 5vko 2vrk<br><br>

Jandhe - kylläpä kuullostaa tutulta teidän vatsavaivat... Meillä on ihan samanlaista ollut nyt jonkin aikaa ja eilisestä lähtien päivälläkin aika ajoin... Eilen illalla huuto oli kamala noin puol tuntia ja siihen ei meinannu auttaa mikään... Aikas väsyttävää on....

Neuvolan täti jo vähän pelotteli koliikilla... Eräs tuttava on vyöhyketerapeutti ja ajateltiin josko kokeilis olisko siitä apua. Onko kellään kokemusta vyöhyketarapiasta vatsavaivoissa??

Pitää mennä taas!

Emppu & Iita 3vkoa 6päivää

äiti kolmelle
Jandhelta kyselisin että joko olet aloitellut vatsatreenin??? Itselläni synnytyksestä 4 viikkoa ja olen vielä odotellut, kun vatsalihakset tuntuvat vielä olevan hieman erillään. Tekisi jo mieli treenata "pömppöä" pois, mutta jos aloittaa liian aikaisin, niin pömppö voi jäädä pysyväksi \|O .

Tänään käytiin Aatun kanssa 1 kk neuvolassa ja painoa oli kahteen viikkoon tullut 1 kg lisää, joten maitoa riittää. Muutenkin th kehui tomeraksi ja jänteväksi pojaksi kun kannattelee jo päätään ja ponnistelee mahallaan eteenpäin. Rauhallinen ja tyytyväinen poika on, mutta d-vitamiinia olen antanut vasta 1-2 tippaa päivässä ja pitäisi nostaa määrä viiteen.... Taidan kuitenkin tyytyä tuohon tippaan päivässä jonkun kuukauden, jotta saadaan pidettyä poika tyytyväisenä. =) Näin olen tehnyt kahden aiemmankin kanssa.

Jälkivuoto on viimeiset pari viikkoa ollut todella niukkaa, mutta aina silloin tällöin ponnistellessa tulee enemmän. Synnytyksestä reilu 4 vkoa, joten ei pitäisi vielä hätäillä. Sitä mukavaa s:ääkin on harrastettu muutamia kertoja parin viikon ajan, mutta jotenkin on vielä halut hakusessa. Eka kerta oli yhtä jännää kuin aina ;) .

Viikonloppuja ja levollisia öitä kaikille toivotellen

Äiti kolmelle ja Aatu huomenna tasan 1 kk (jo)

Sanna-mamma
Masuvaivoja meilläkin... :'( Varsinkin illalla. Käytettiin alkuun disflatylia ja alkuun auttoikin, mutta nyt ei ole tuntunut tehoavan ollenkaan. Päätettiinkin sitten kokeilla tuota cuplatonia. Ja ajattelinkin kysyä niiltä, jotka sitä käyttävät, että annatteko myös yöllä ennen ruokailua tippoja?

Jälkivuodosta sen verran, että mulla vaan tihkuteli jo kahden viikon jälkeen ja loppu kokonaan neljän viikon jälkeen. Epparihaava parantunut tosi hyvin. Ei meinaa enää edes huomata sitä :D Petihommiin ei olla vielä ruvettu. Ei oikein vielä ole haluja ja molemmat ollaan aika väsyneitä aina, kun saadaan pojat nukkumaan. Mutta eiköhän sekin lähde rullaamaan! :kieh:

Meillä poika punnittu vain yhden kerran, vaikka huomenna tulee jo 6. viikkoa täyteen. Ja seuraava neuvola käynti on vasta kuun lopussa. Ihmeellistä minusta, kun esikoista punnittiin ennen ensimmäistä ikäkuukautta kolme kertaa vaikka hyvin paino nousi. Kyllä maitoa tulee ja poika selvästi pulskistunut, että ei siitä hätää ole, mutta olisi kiva tietää pojan kasvusta vähän tiheämmin. :whistle:

Mutta nyt täytyy mennä. Kauhee nälkä tais iskee tuolle meidän tissimaakarille!! :LOL:

Sanna-mamma ja Eetu 5vko ja 6pvä :heart: :D <br><br>

juksu06
No nyt se kakka vihdoinkin tuli! =) Ja ei ollukaan ihan pieni! :whistle: Tosiaan viimeks kakkas sunnuntai iltana. Laskeskeltiin miehen kans että kakkaa oli varmaan puoli litraa! Síinä oli kyllä nauramista, kummatkin revettiin täysin, ku kakkaa oli tosi paljon myös housuissa ja bodyssä! :LOL: oli tullu selästä ja jalkojen välistä ihan kunnolla, ei sellasta kakkaa mikään vaippa pidä sisällä. Oli sitten koko ukko kakassa, ku riisuttiin. Onneks tuli tänään, ku just päivällä aateltiin, että toivottasti ei tuu huomenna, ku on ristiäiset,ni ois sitten ollukin valkonen mekko ihan kakassa. Toivottasti ei ala oleen tollanen kakkarytmi jatkossa, nimittäin sitten sitä kakkaa on aina ihan hirveenä ku sitä tulee. eihän sitä tiedä missä sitä silloin on, ku se kakka tulee ja yöllä ei ois kiva alkaa siivoileen paikkoja.

Että tällasta täällä tänään. Huomenna pojalla onkin sitten jo nimi! :heart:

äiti ja juksu 5vko6vrk

myy
Meillä ei enää paljon ole ilmavaivoja, Disflatyl on tosin käytössä.
Rytmi tuntuu olevan hiukan hukassa hyvin menneen alun jälkeen.
Vauva nukkuu hyvin päivällä sekä yöllä, mutta yöllä syötön jälkeen saattaa valvoa parikin tuntia. Koppaan ei nukahda millään, mutta jos sylissä/mahan päällä pitää, niin saattaa nukahtaa, että saa nostettua koppaan. Mitään en vauvalle yöllä puhu, valot pidän vähäisinä (joskus pakko vähän laittaa.) Vaipan vaihdan yöllä, jos kakat on tullut, pissavaippaa en aina vaihda. Kuinkas muut, vaihdatteko vaipan yölläkin?

Edellisyönä sitten mulla tuli paljon pelätty rintatulehdus. Kuume nousi yöllä 39, otin Panadolin ja laski pariksi tunniksi. Aamupäivän sit imetin, lypsin ja suihkuttelin, minkä vauvan sylissä pidolta ehdin (kitisi koko aamun.) Kuume vaan nousi ja menin lääkäriin puolen päivän jälkeen. Oli varmaan elämäni rankin reissu. Kuumetta lähes 40 ja muksua raahasin mukana ja päivystyksessä odotin reilun tunnin. Anoppi haki isommat lapset koulusta ja eskarista ja oli täällä kotona sit apuna siihen asti, että mies tuli töistä. Mies ja lapset sit passasivat mua loppuillan, hakivat juotavaa yms. kuumetta oli edelleen 39.9.

Mies hoiti vauvaa sit viime yön, mä nukuin toisessa huoneessa kuin tukki. Otin ennen nukkumaankäymistä 2 Panadolia. Mies toi vauvan klo 4 syömään. Kuului tosin mikron luukku kolahtavan vielä myöhemmin, et antoikohan korviketta lisäksi. Nyt mies ja vauva vielä nukkuvat, en viitsi herättää. Taisi olla heillä aika rikkonainen yö, mut kyllä mulle tuli reilun 8h yöuni todella tarpeeseen kuumeen ja yökukkumisten jälkeen.

Nää rintatulehduksen on pirullisia, jokaisessa imetyksessä mulle on näitä tullut, joskus lähtenyt lypsämällä, mut nyt ei kuume laskenut. Antibioottikuuri on nyt sit päällä :(

Myy ja vauva 2vkoa 5pv

päivänsäde-79
Meillä menee pojan kanssa tosi hyvin. syö ja nukkuu vain. neuvolassa käytiin 13.9 ja painoa oli tullut huimasti 4610g ja syntymäpaino oli 3880g että kova on poika syömään. Itselläni tuli viime yönä rintatuledus että nyt sit syödään antibiootteja ja sen kyllä huomaa kun vauvalla hieman vatsa vaivoja. täytynee käydä hakemassa apteekista niitä rela tippoja jos se vähän helpottaisi vauvan oloa. Täytynee tästä lähteä kun vauva alkaa heräilemään...

päivänsäde ja poika2vko2pv

Emppu ompas teillä tosiaan kasvettu reippaasti :D

Me käytiin tiistaina neuvolassa ja painoa oli tullu 2 viikon aikana 500g eli nyt painaa 4300g (syntyessä 4030g) ja pituutta oli 52cm (49cm). Tuntuu että tyttö on kasvanu ihan kauheesti ja se pieni nyytti jonka sairaalasta toi kotiin on kadonnu jonnekin :eek:

Meillä ei ole minkäänlaista rytmiä päivissä ja öissä. Välillä saattaa nukkua yön tosi hyvin, herää vaan syömään, ilman ylimääräsiä seurusteluja. Mut viime yönä meni melkein kolmeen ennenku neiti rupes nukkumaan. Onneksi ei kuitenkaan huuda yöllä, kunhan on valveilla ja halus seurustella, mut sylissä pitää olla.

Meilläkin on ollu sammasta ja puolukka sai aina kunnon puklut aikaan. Tuntu et välillä tuli ihan kaikki ulos mitä oli syönykkin. Nyt on ruvennu helpottamaan ja puolukan antaminen on lopetettu. Välillä annetaan vähän vettä maidon jälkeen, niin että huuhtoo suun.

Mä muuten ilmoitin jo Pavun vauvauintiin, tai siis jonoon. Niissä on tosi pitkiä jonoja, että kannattaa olla ajoissa liikkeellä jos uimaan mielii. Me ajateltiin että Papu saattais tykätä uimisesta, kun selvästi nauttii kylvyistä ja suihkuista.

Nyt rupeaa taas kuulumaan vaativaa kitinää vaunuista, joten pitää mennä!

Heffalump ja Papu tasan 4 viikkoa :heart:

äiti kolmelle olen aloitellut vatsalihasten tekemisen tekemällä sellaisia liikkeitä, jossa joutuu pitämään koko ajan vatsan jännityksessä (esim. jumppapallon kanssa kun touhuilee =) ). Ja sitten olen ahkerasti koittanut treenata lantionpohjan lihaksia, nehän myös pitää olla kohtalaisessa kunnossa ennen kun aloittaa vatsalihasten tekemisen. Varsinaisia vatsarutistuksia en ole vielä tehnyt, ajattelin niitä aloitella tuossa lokakuun puolella kun synnytyksestä on se n. 2kk ja kun saa vähän pohjalle vahvistettua vatsalihaksia muuten :D

Toissayö meni meillä ihan penkin alle, yhden jälkeen sain nukutuksi vain puoli tuntia, sen verran Pihlan vatsaa väänsi. Eilen sitten haettiin sitä cuplatonia ja en tiedä auttoiko se jo heti vai oliko vain hyvää tuuria, mutta viime yö meni paremmin kuin yli viikkoon, ihan pientä ähkimistä oli ja sekin vasta kuuden aikaan aamulla :eek: =) Oletteko muut cuplatonia käyttävät antaneet sitä ihan joka aterialla? Kun välillä tuo meidän neiti syö tosi tieheään, etenkin iltaisin... Ja voiko sitä tosiaan antaa joka aterialla joka päivä esim. vaikka kuukauden yhteen menoon jos tarvis?

Illoistakin on tullut nyt yhtä showta :ashamed: Pihla on jo pitempään illat lähes asunut tissillä, mutta nyt mukaan on tullut se, että kun väsymys iskee ja kuitenkin on vielä vähän nälkä, niin tissi ei kelpaakaan vaan tulee ihan kauheet itkuraivarit jos yrittääkään sitä tarjota. Ja kuitenkin on selvästi nälkä. Tutti kelpaa ehkä max 5 min. Silleen ollaan nyt siitä sit selvitty että annan pahimpaan huutoon kun se vaihe tulee niin omaa pumpattua maitoa pullosta ja sen jälkee taas kelpaakin tissi, ainakin hetken =) en oo mitään muuta keksinyt selitykseksi että Pihla vaan on niin yliväsynyt ja nälkäinen että pinna ei riitä tisutteluun... vaikka siis on sitä ennen syönyt jo useaan otteeseen :whistle:

Taas tuli tällainen vali vali viesti, mutta... Meillä mies pitää sitten toukokuussa vanhempainvapaasta sen 12 viim päivää ja saa sen 12 lisäpäivää... Suunniteltiin tossa että lähettäis sillon koko poppoo johki reissuun, pitäisi ruveta jo matkoja varailemaan kun ne oli jo tullut myyntiin. Kreikka ois tällä hetkellä se mihin haluttais lähteä :D

Ainiin, ja meidän "peikkotukasta" taitaa sittenkin tulla blondi :LOL: Pihlallahan siis aika pitkä ja tumma tukka ja rupesin tossa yks päivä kattomaan että ei kai tyttö rupea kaljuuntumaan. Mutta ei onneksi, juurikasvu on vaan ihan vaaleeta, taitaa siis kuitenkin saada iskän tukan :D :heart:

Jandhe ja Pihla-Julia 5vko 4vrk<br><br>

Jandhe:Meilläkin pojan hiukset syntyessä tummat ja vieläkin, mutta juuri kasvu näyttää olevan aivan blondit. No onko tuo ihme, ollaan kumpikin oltu aivan pellavapäisiä jo leikki-iässä. Itsellä kans syntyessä tummanruskeat hiukset. :D

Vauva on kova nostelemaan päätään ja kun nostaa rinnan päälle niin katselee äitiä silmiin ja tekee aivan ihania ilmeitä. Lauantaina sain oikein kunnon hymyt pojalta. Niitä on tässä viikon aikana tullut jonkin verran aikaisemminkin, mutta lauantaina tuli oikein selvät tahalliset hymyt. Mumman jalkojen päällä makoili ja menin siihen sitten katselemaan ja kyllä oli äiti aivan myyty pikkuisen reagoinnista :heart: ... Kyllä se taitaa äitinsä tuntea. :D

Sitten tuosta jälkivuoto asiasta... se sitten tosiaan loppui tuossa jokin aika sitten. Sellaista pientä hieman värjääntynyttä vuotoa tuli. No Lauantaina sitten sitä alkoi taas tulla jonkin verran lisää ja sunnuntaina sitten hokasin, että ei ...kele. Mulla on alkanut MENKAT. :eek: ELi vähän reilu 5viikkoa synnytyksestä. Olis saanut vähän kauemman olla poissa. Onneksi ei ole hirveitä menkka kipuja, nehän saattaa kuulemma yltyä synnytyksen jälkeen. Ihmettelin lauantaina, että kun on jotenkin masu turvoksissa ja kivistää. Ja en meinannu uskoa kun äitee sanoi, että olisko menkat tulossa. Tuumasin vain, että ei ne nyt vielä ala kun imetän kuitenkin täyspäiväisesti. No ei sitte se auta näköjään mitään. Hitto viete kun ottaa päähän. Mä en saa edes pillereitä vissiin syödä tuon raskaushepatoosin takia ja tässä pitäis tosiaan alkaa miettiä tuota ehkäisy puolta. Kierrukkaa en haluais ottaa, koska ajateltiin yrittää kaveria tuolle pojalle parin vuoden sisällä eli ei tarttis tuosta ehkäisystä edes vuotta välttämättä huolehtia. Jälkitarkastus on reilun 2 viikon päästä, joten eiköhän siellä jotain vaihtoehtoja kerrota. Tuossa jo naureskeltiin miehen kanssa, että pahimmassa tapauksessa sitä olis voinut tulla heti raskaaksi jos olis ehtinyt kokeilemaan... Onneksi on ollu paikat sen verran vielä huonona, että ei ole uskaltanut kokeilla. :whistle:

Ihanaa kun poika nukkuu ja olen ehtinyt vähän järjestämään kotia. Pyykkiä pitäis mennä pian laittamaan kuivumaan ja pojan pienimmät vaatteet pakata laatikkoon ja laitta isompaa 62cm tilalle. Äitiyspakkauksen 60cm bodyt ja potkarit on tällä hetkellä parhain koko. 56cm alkaa jo olla myös pieni. Joten jonkin verran on lisämaidon antaminen lisännyt kasvua. Toissa viikolla meni vielä 50cm vaatteet pojan päälle. Kovasti on kyllä poika kasvanut. Ei oiekin tiedä itkiskö vai nauraisko... minne mun pieni vauva on "kadonnut". :/ :)

Onkos taas vauvoja kastettu? kertokaas nyt mitä nimiä on pikkuiset saaneet. Meillä on vielä 2 viikkoa ja nimen kans vielä takutaan... Yks on tosi vahvoilla, mutta siltikin vielä mietitään.

Lellu ja Eppu

Heffalump. Menettekö vauvauintiin täällä meidän kotipaikkakunnalla? Onko sinne ruuhkaa? Pitäisi varmaan ilmottaa meidänkin tytteli sinne.

Heini79. Ei meilläkään paino nouse kovinkaan nopeaan. Onneksi paino oli kuitenkin noussut viimeksi. Päästään sitten seuraavalla kerralla lastenneuvolan puolelle. Ollaan tähän asti käyty äitiysneuvolassa.

Meillä tankataan iltaisin, mutta sen vuoksi neiti jaksaa sitten nukkua noin 4h ennen kuin herää syömään. Sen jälkeen syödäänkin sitten parin tunnin välein. Viime yönä hän nukkui hyvin kun taas edellisenä yönä ei. Mutta mä valvon vaikka vaavi nukkuu, kun mulle tuli TAAS YSKÄ. Voitte arvata, että kyllä ottaa päähän, kun ei saa nukuttua, kun yskii. Sanon vaan, ett voi ...kele!!!! Mä en ole ikinä ollut näin usein kipeenä kuin tänä vuonna.

Mulla on jälkivuoto ollut ihmeellistä. Runsas vuoto kesti päivän ja vähän vähäisempi vuoto 3 päivää. Sitten oli viikon tauko ja sen jälkeen viikon ajan tuli vähäistä vuotoa. Sitten on ollut useita päiviä, ettei tule vuotoa ja sitten taas tulee muutamana päivänä vähän. On vähän vaikeeta, kun ei viitsisi kulkea rätti housuissa koko aikaa ja kuitenkin vuotoa saattaa tulla yhtäkkiä.

Meillä on ristiäiset 15.10. Etunimi taitaa olla jo valittuna, mutta toinen nimi ei vielä ole varma. Vaikka saattaa tuo nimi vielä muuttuakin, jos joku hyvä tulee eteen. :)

Maxine ja Mysky 3vk4pv :heart: <br><br>

Liinos pikaisesti
Meillä on pari viime yötä menny todella hienosti. Lucas on syöny klo 23 ja käyny sit yöunille. Ja nukkunu yhteenmenoon kuutisen tuntia!!! Eli heräilly ekan kerran syömään vasta klo 5-5.30. On ollu niiiiin ihanaa kun on iteki saanu nukkua monta tuntia putkeen =) No on siinä huonojakin puolia..Rinnat alkaa olla aamuyöstä räjähdyspisteessä.. :whistle:

Täällä kans ihmetellään et mihin se pieni vauva on kadonnut.. Aika tuntuu menevän hirmuista vauhtia eteenpäin ja poitsu sen kun kasvaa ja oppii uusia juttuja. Nyt Lucas on alkanut juttelemaan ja nauramaan ääneen. :heart:

Onko joku jo ollut jälkitarkastuksessa? Jos on niin voisko kertoa mitä siellä tapahtuu? Mulla on se torstaina.. Jos vähän tietäis mitä siellä tapahtuu niin ei tartteis näin kovin panikoida kuin nyt.. :ashamed:

-Liinos

Heippa kaikki elomammat ja vauvat!

ollaan oltu reissussa niin ei oo tännekään oikeen kerinny!
Ristiäiset pidettiin

" Iina Johanna on otettu Pyhässä Kasteessa Taivaan Isän lapseksi"

Hyvin meni juhlat ja tyttö oli rauhallinen.
Ruokaa ja leivonnaisia riitti kaikille, illalla vielä myöhään santsattiin kummien kanssa.
:whistle:

Näinkin pieni vissiin sitten tosiaan tajuaa olevansa taas kotona koska yöt rauhottu reissun jälkeen ihan totaalisesti. onneks.
ei neitiä tuntunut kauheesti mikään vaivaavan kuhan vaan heräili vähän väliä...ei aina edes syönyt, vissiin tarkisti että äiti on täälläkin lähellä.

tässäpä tämä nyt näin superpikaa! ai niin menossa jälkitarkastukseen nyt ke.

Pamuk ja Iina

juksu06
Hei!

Onnittelut Iinalle nätistä nimestä!

Meillä oli kans ristiäiset. lauantaina meidän poika sai nimen Topias Niilo Elmeri :heart: . Topias oli oikein kiltisti ja oli niin suloinen! Nyt on hieman opettelemista nimen sanomisessa, välillä tulee sanottua poitsua edelleen juksuksi, mutta eiköhän sitä vähitellen totu.

Eipäs mulla muuta..

äiti & Topias 6vko2vrk

Onnea Iinalle ja Topiakselle hienoista nimistä!!!! :D

Neuvolasta kuulumisia eiliseltä. Eli kontrolli mittaukset vauvan vähäisen painon nousun takia. Viimeksi käytiin toissa perjantaina, eli puolitoista viikkoa edellisestä

Pituus 56cm (55,2cm)
Paino 4810g (4210g)
Py 39cm (38cm)

Eli 600g tuli puolessatoista viikossa, joten lisämaito on tehnyt tehtävänsä.
:D Kyllä sitä välillä meneekin. yleensä kun vaatii lisämaitoa niin sitä saattaa mennä 40-140ml. Riippuu vähän vuorokauden ajoista. Nyt menee ehkä hieman vähemmän kun maitoa näyttää riittävän myös rinnoissa.

Poika tuolla nukkuu ja minä vietän taas laatu aikaa koneen kanssa... pitäis kyllä tehdä muutakin. Iltapäivällä jää nuo miehet kahdestaan kun meikäläinen menee parturiin. Harmittaa vaan kun en saanut kuin leikkaus ajan... väriä täytyy laittaa sitten itse.

Saatiin tänään hyviä uutisia kun mies ilmoitti, että hänen kesätyö sopimus jatkuu nyt sitten vuoden mittaisella sopimuksella, joten ei tarvi enää murehtia raha tilannetta. Vielä kun ei ole suurempaa lainaa, saa mukavasti sukan varteen. :D Talo kuume on kyllä melkoinen ja kovasti ollaan jo katseltukin. Se vain, että kun uskaltais ottaa lainaa. :whistle:

Lellu ja Eppu

Kiva seurata minkälaisia nimiä elokuiset saavat, Onnea vaan uusille nimille :flower:

Täällä meillä ei meinaa koneelle enää keretä, eikä paljon muutakaan tekemään, kun poika ei kunnolla päiväsaikaan nuku. (mitä nyt vaunulenkillä ja autosa)Testattiin kitinän aiheuttajaa, kun jätettiin d-tipat sunnuntaina pois ja niin jäi pois kitinäkin.
Eilen hain apteekista toisen merkkiset, mutta ei mitään tehoa vaihdosta. Täytyy seuraavax varmaan hakea cuplaton
:/
Ei tietty pitäis valittaa, kun yöt nukkuu vallan mainiosti.

No niin taas mennään...

vaahterapuu
Tämä mamma juo kahvia ja syö fazerinaa =) Harvinainen oma hetki nykyään, varsinkin näin arkipäivänä. No, kohta taas mennään hakemaan esikoista tarhasta ja ruuan laitot yms. pitää kiireisenä. Eli harvemmin minäkin ehdin tänne kirjoittelemaan, lukemassa kyllä käyn kun poikaa sylissä pompotan ilmavaivojen takia.

Meillä on nyt menty jo muutama yö pelkästään 2 syötöllä. Vauva tankkaa illalla 19-22 (luulin että vain rintalapset tekevät sitä :whistle: ) mutta siis tämä vauva tykkää syödä iltaisin 60 ml puolen tunnin-tunnin välein. Tankkauksen ansiosta herättää ekan kerran vasta 02-03 ja seuraavan kerran syö 05-06. Ylös hän nousee aina kun mulla on aamukahvi kupissa :LOL: eli siinä kahdeksan aikoihin. Koko päivä menee nykyään suurinpiirtein samalla aikataululla. Ulkona nukkuu unet aamulla ja iltapäivällä, yleensä samoihin aikoihin ulkoillaan isompien lasten kanssa.

Me mennään huomenna lastenvalvojan luokse, että saadaan sitten tämäkin lapsi kastettua isän sukunimellä ja yhteishuoltajuus. Olenkin sitten ainoa eri sukunimellä, jahka sitä ehtis naimisiin mennä tässä joskus ;)
Nuorin vauvan isoveljistä on alkanut jo hieman osoittaa mustasukkaisuutta :/ lähinnä tekemällä kaikkea mitä tietää että ei saa ja muutenkin koittelee äitin hermoja kun juoksentelee karkuun vaipan vaihdon yhteydessä tai kun pitäisi ulos lähteä. ja kiusaa entistä enemmän isoja veljiään jos heillä on kiva leikki menossa.
muutenkin meidän päivät on lähinnä pientä kaaosta koko ajan, oikein ikävä tulee niitä esikoisen vauva aikoja :ashamed:

Mutta nyt hörppäsen tän kahvin alas ja jatkan hommia :wave:

vaahterapuu & pikku-herra 4 vko:a :heart:

ps. onnea jo kastetuille :flower: meillä nimi on vieläkin harkinnassa, onneksi aikaa on lokakuun puoleen väliin...

:flower: Yhteiset onnittelut kaikille nimen saaneille!! :flower:
Ihania nimiä olivat pienokaiset saaneet!

Meillä ristiäiset pidetään lokakuun alussa, nimikin taitaa olla jo päätetty...

Olen kyllä käynyt täällä lukemassa kirjoituksianne, mutta oma pää tuntuu jotenkin tyhjältä (onko se nyt niin uutta... :LOL: ) enkä ole saanut aikaiseksi mitään kirjoittaa. Pitäisi enemmän tavata muita ihmisiä, ettei aivan erakoidu kotiympyröihin :whistle:
Ulkoilemassa käydään pikkuisen kanssa joka päivä ja parin viikon päästä menen jumppaan kokeilemaan pysyykö sitä muiden mukana... töissäkin pitäisi vauvaa käydä vilauttamassa, kun sitä niin kovasti siellä odottavat. Jospa sitä loppuviikosta saisi aikaiseksi... Aika vaan menee niin nopeasti!! :eek:

Pikkuisella on aamuisin vaipassa pieni määrä vihertävää kakkaa, voisikohan väri johtua ilmavaivoista? Aamuyöstä kyllä ähisee, puhisee ja touhuaa sängyssä, joten rupsua varmaan yrittää... Tosin ei itsekään aina herää ähinäänsä. Öisin en ole edes yrittänyt röyhtäytystä, kun vauva nukahtaa rinnalle ja nostan sitten takaisin pinnikseen kyljelleen, jos puklaa. Toinen herää liiaksi, jos alan sitä röyhtäyttämään. Pitäisiköhän sitä kokeilla Cuplatonia aamuyön syötöllä, jos tämä jatkuu, vai mikä avuksi? No, pieni vaivahan se tuo on, kun ei kuitenkaan öisin itkeskele tai pahemmin valvoskelekaan. =) Onneksi!

Nyt ei kyllä ajatus enempää kulje... :headwall: Siispä ruoanlaittoon, kun pienokainenkin vielä vetää sikeitä...

Wilhelmiina & pikkuinen 2vk 6pv :heart:

Ihania nimiä olette antaneet. =)

Arvatkaa, mitä kävi viime yönä? Meidän tyttö oli onnistunut pissaamaan niin, että kaikki oli märkänä PAITSI VAIPPA. Poika kyllä aikoinaan onnistui kastelemaan itsensä monen monituista kertaa, mutta että tyttökin. Ja kastelematta vaippaa.... :LOL:

Viime yö meni tosi huonosti. Mä en saanut nukuttua yskimiseltä ja tyttökin nukkui huonosti. Mä nukahdin samalla syötöllä kaksi kertaa nojatuoliin ja aivan heti, kun sain tissin tytön suuhun. Ekan kerran heräsin puolen tunnin päästä ja vaihdoin tytön toiselle rinnalle ja nukahdin saman tien uudelleen. Heräsin tunnin kuluttua ja laitoin tytön sänkyynsä. Mutta hänelläpä olikin taas nälkä. Ja eikun syömään. Aamulla tytteli olisi nukkunut pidempään, mutta mun piti herätä laittamaan isommat lapset kouluun. Ja tyttö heräsi tietysti myöskin. Hän nukahti syömisen jälkeen uudelleen ja mä yritin myös nukkua, mutta en saanut enää unta. Nyt väsyttääkin kamalasti. Saankohan ensi yönä nukuttua?

No nyt tytti heräs päikkäreiltä. Täytyy mennä. :wave:

Kauheasti olette ehtineet kirjoitella :D

Mie en taida ehtiä kaikkia edes lukea. Yritän pikaisesti kirjoittaa meitin kuulumisia...

Mie jouduin ottamaan takasmenon sairaalaan viime viikon torstaina :ashamed: Viime keskiviikkoiltana nousi kuume ylimmillään 39,5 mut sain 600 Buranalla aamuksi laskemaan(hirveellä hikoilulla, plääh) Päivän oli siinä 37 pinnassa, mut iltapäivällä taas nousi 39,5. Oltiin käyty aamupäivällä tytsin ekassa neuvolatarkastuksessa, ja terkkarille sit tästä kuumeesta onneks maininnu. Soitin sitten hälle ip, ja käski soittaa tk-päivystykseen "rait ö vei". Pääsinkin suht nopeesti sissään ja kokeet otettiin. Crp 107 ja eiku osastolle :kieh:

Siellä sitten kokeita otettiin ja ultrattiin kohtu ja katottiin epparhaavat yms. Missään ei näyttänyt olevan mitään poikkeavaa, eikä tosiaan rintatulehdus ollu, kun maitoa tuli suihkuamalla ja likka tississä kokoajan :whistle:

Aloitettiin antibiootit suoraan suoneen 8h välein, ja pe aamuna crp jo 189, la aamuna enää 157 ja sunnuntaina sit 77 ja päästiin kotiin. Suoneen meni antibiootti koko sairaala ajan. Nyt sit kaks kuuria tabletteina, toinen viikon ja toinen 10pvn kuuri.

Tyttö oli miun kans osastolla onneksi =) Mitään syytä ei kylläkään selvinnyt, mikä tulehdusarvot ja kuumeen aiheutti. Massuun käy tytöllä antibiootit, Rela-tippoja ja cuplatonia sit annan. Tississä on kyllä koko ajan :D

Niin ja siinä ekassa neuvolassa otettiin paino, melkein syntymäpainossa oli, saatiin tulos 3630g kun synt.paino oli 3705g ja lähtöpaino sairaalasta 3470g.

Seuraava neuvola on ens viikolla, sitten katotaan jo pituuttakin. Ristiäiset meillä pidetään varmaan lokakuun puolivälissä, toki nimi ollaan jo saatu päätettyä =) Mut pidän vielä ristiäisiin asti koko nimen salassa, etunimen voin jo paljastaa ;)

Mie kirjoittelen sitten taas kun koneelle pääsen, nyt on harvinaista että pääsin :D Niin ja istuminen alkaa jo sujua, kyllä se epparihaava sittenkin alkaa parantua, vaikken sitä olis vielä viime viikolla uskonut :LOL:

Myöhemmin lissää....

Ukkis ja Eevi 13vrk :heart:

:flower: Onnea kaikille nimen saaneille :flower:

Ihania nimiä elokuiset saaneet. Meillä ristiäiset on 14.10 ja nimi on jo valmiina. Päädyttiin pitämään ristiäiset mun äidin luona, niin pääsee itse vähän helpommalla siivoamisessa sun muussa. Meillä kun on näitä elukoita niin paljon että siivouksen jäljet ei kauaa näy. Äiti touhottaa jo ihan innoissaan ristiäisistä :D

Maxine ilmotin tänne meidän uimahallille, mutta ruuhkaa on kovin ja laittoivat meidät jonoon myös Espooseen, jonne pitäisi päästä nopeammin. Eli sanoivat että kannattaa aloittaa Espoossa ja voidaan siirtyä tähän lähemmäksi heti kun vapautuu paikka. Eli kannattaa soitella pian että pääsee jonoon. Pikku Delfiinit järjestää vauva uintia tässä meidän uimahallissa.

Vaahterapuu meillä kans tankataan maitoa iltaisin. Välillä Papu haluaa maitoa vartin välein... Toissa yönä tulikin ekat 4 tunnin yöunet! Viime yönä meni taas vähän seurustelun puolelle \|O

Tänään hain kantoliinan postista ja ollaankin sitä jo vähän testailtu. Yllättävän helposti sitominen onnistui ja Papu tuntuu viihtyvän. On kyllä kätevän tuntuinen kanto väline =)

Heffalump ja Papu tasan 1kk

Yhteistyössä