Elokuva: Ace Ventura - lemmikkidekkari, sopiiko kaikenikäisille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei sovi lapsille eikä nuorillekaan. Muistin itse, että eläimet olisi ollut jotenkin isossa roolissa, mutta joo ihan perverssejä juttuja oli ympätty vitseiksi mukaan. Suihinotolla aloitettiin, homovitsejä, jotain transujuttuja, lakanoita heiluteltiin. Joo ei näytetty genitaaleja, jos jonkun mielestä se on muka lieventävä seikka.

Sitäpaitsi leffa oli muutenkin ihan paska. Mukahauskaa johon aikuinenkin tuhlaa vaan aikaansa.

Tämä on taas niitä että miten lapsensa kasvattaa.

Itse katsoin lapsena turtlesit, McGyverit, pulmuset, Ace Venturat, Äärirajoilla, Quantum Leap, salaiset kansiot, mitä niitä nyt olikaan. Osa 16V ikärajalla. Ja ikää oli jotain 7-12 v. Ja korostan että olen ollut mallinuori, siis muiden mielestä, joka joskus otti pannuun ihan kunnolla.

Iltaisin syvennyin kirjoihin, faktaan ja fiktioon ja tv-sarjoihin. Mutta siinä oli se ero että isä ja äiti olivat todella kiinnostuneita siitä mitä minä teen. Ja monesti katsoin isän kanssa noita pelottavimpia sarjoja. Ja hän kysyi monesti mainostauolla että ymmärränkö sen mitä siinä tapahtuu ja että se ei ole totta.

Näin ollen sanoisin, että siinä on ero, annetaanko lapsen katsoa televisiota, vai annetaanko lapsen katsoa televisiota. Jos lapsi saa katsoa televisiota itsekseen, elää siinä televisiomaailmassa, niin kyllä, se todellakin on haitallista. Mutta jos siinä on vanhempi läsnä ja irroittaa lapsen fiktiosta niin se ei todellakaan ole hataillista.

Ja Ace Ventura elokuvat kuuluvat niihin elokuviin, jotka kuuluvat "yleissivistäviin". Kyllä, ne ovat säädyttömiä. Ja kyllä, niissä on alapäähuumoria. Mutta en voisi kuvitellakaan että kasvattaisin omat lapseni kuten kuninkaan linnassa. Teen lapsille selväksi mistä puhutaan ja että se on erittäin loukkaavaa toisia kohtaan. Ja tästä on määritelty meillä aika selvät säännöt ja niiden rikkomisista kovat rangaistukset. Ja lapset ovat katsoneet pienestä pitäen noita säädylliseen aikaan tulevia ohjelmia. Ja mitään ongelmia ei ole ollut. Opettajat jopa kysyivät 3-4 luokalla että miten me kasvatetaan lapsia kun meidän lapset olivat neuvoneet muiden lapsia miten vaarallista on oikeasti lyödä toista ja herättäneet keskustelua asiasta koulussa, hyvällä tavalla. Opettajat olivat vaan hämillään kun oppilaat kinastelivat onko vaarallista vai ei.

Lapsista vanhin nyt siis 16 vuotias, eli tuostakin on vuosia aikaa.

Mutta lopullinen vastaukseni olisi että antaisin lasteni katsoa Ace Venturan. Vaikka se nyt saattaa vähän väärältä tuntua, mutta se lapsi ei siitä mene rikki. Aivan tasan tarkkaan nykyiset lapsille sunnatut piirretyt sisältävät vastaava alapäähuumoria, mutta vain aikuiset tajuavat sen. Sama on tuossa Ace Venturassa. Saattavat kuulla sen, mutta eivät ymmärrä ja näin ollen eivät sen enempää välitä siitä.

Yhteistyössä