*** Elokuun 2011 masumurut KESÄKUUSSA ***

Heippa!
Äitipolikuulumisia täältäkin =) Ajat oli reilun tunnin myöhässä, oli tullut uusi tosi hieno ultralaite käyttöön. Tosi selvät kuvat oli ja kaikki näkyi hyvin tarkasti. Lääkäri ekaks kysyi et tiedetäänkö kumpi on tulossa, sanoin et tyttölupaus on saatu. Sit katsoi samantien laitteella et joo niimpä on, tuossa on kohtu ja munasarjat sekä häpyhuulet =)
Nyt rv 32+2 ja vauvan painoarvio oli 2420g, päänympärys meni hieman alle keskikäyrän, reisiluu keskikäyrällä ja mahanympärys yläkäyrän tuntumassa. Vettä oli normaalisti. Virtaukset hyvät. Kohdunkaulakanavaa ultralla katsottuna reilu 3cm.
Sydänläyrää otettiin myös hetki ja hyvälle näytti sekin.
Pissa puhdas. Ja pääalaspäin on niinkuin reilu kuukausi sitten.
Eli sokereiden seuranta jatkuu samalla mallilla ei tarvitse tehdä muutoksia ruokavalioon.
Seuraava käynti äitipolilla on heinäkuussa 21 päivä ja edelleen vauvan kokoarvio. Sillon olis niinku 38+2 viikot.
Sori ei tällä kertaa muuta asiaa kuin oma ihana napa vaan mielessä! :ashamed:
 
karvatonkoira: Komian kokoinen teidän vauva jo. Meillä oli esikoisen painoarvio rv 32+5 2,6kg ja syntyi rv37+6 ja oli reilu 4,1kg joten komian kokoinen tyttö tulossa teille jos painoarvio pitää paikkaansa. =)

Mun jalat huutaa hoosiannaa :O, turvotusta ym. vaivoja. oli niin ihana pieni pläntti nurmikkoa lykkiä tuon tukivyön avulla, mutta ei sitä kauaa voinut lykkiä kun alko sitten kiristelemään masua aika lailla. Joten taidetaan unohtaa pariksi kuuksi nurmikon lykkääminen. Elokuulla vedän vaikka koko pihan. :D Muuta hyvä mieli kun vähän sai tehdä jotain. niin kauan kun ei tartte kyykkiä ja kääntyillä on kaikki hyvin. Näin iltaisin tuo lonkkasärky on rasittavaa. Särkylääkettä on pakko ottaa pari päivässä.
 
Neuvola oli tänään ja kaikki muuten ok,mutta hb 100. Ei ihme kyllä suuremmin ole väsyttänyt,vähän aina iltapäivästä oon vetämätön mutta oon laittanu sen tän kuumuuden piikkiin. Noiden muksujen (6v ja 1v) kanssa kun oon lähes aina kolmestaan (miehen työpäivät 12-14 tuntia..) niin käy oikeasti jalkoihin ja näillä helteillä oon ihan poikki tällein iltasin. Mun on joka päivä vielä pakko imuroida yms. ja se on yhtä tuskaa näillä keleillä. Vauva on jo nyt pää alaspäin ja sf-mitta oli hypännyt monen monta senttiä..tosin terkkarikin oli siitä vähän epävarma kun vauva liikkui niin paljon :) Kasvaa siis kuitenkin.

Suonenvetoa löytyy täältä. On mun jokaöinen ystävä! Koitan juoda paljon ja syödä merisuolaa,jos oikein kovasti vetää niin yöllä vaan sukat jalkaan. Huh.

Liikuntaa en oikein muuten harrasta,kuin noiden lasten kanssa. Käydään siis usein lenkeillä (esikoinen pyöräilee ja me ollaan junnarin kanssa rattailla) ja muutenkin touhutaan ulkona. Mullahan on se oma heponen jonka kanssa touhuan sitten taas loppukesästä. Nyt viettää lähes koko kesän lomaa ja ehkä saa vähän järkeäkin päähänsä ;)

(.) Oon lihonu nyt aika tasan 10kg :D Semmosta siis oman napaan! Kirppu heiluu kamalsti mahassa ja koko maha heiluu mukana. Pyllyn tuntee hyvin,on tossa ihan ylhäällä. Välillä tuntuu että vauva painaa jo keuhkoja ihan kivasti.

MM ja Kirppu 30+5
 
Karvatonkoira mulla viikkoja tänään 30+1 ja painoarvio oli sen 2kiloa:) pari viikkoa sitten oli 1.5kg..joten aika vauhdilla kasvaa tämäkin neiti..samoissa menee kun keskimmäinen joka oli sit 37 viikolla synnyttyään sen 4.6 kiloa..voi olla tukalat viimeiset viikot,mutta enää noin 7 viikkoa!kyl sen jaksaa ;) vielä olen päässy aika helpolla ja voinu tosi hyvin..ihme kyllä helteistä huolimatta!
 
Terveisiä Muumimaailmasta! :wave:

Ajeltiin tiistaina Tampereelta Turkuun ja oltiin pari yötä Kylpylähotelli Caribiassa. Tänään tultiin sitten Muumimaailman kautta kotiin. Ei ehkä ihan mun mieleinen paikka. 2,5v on aika pieni vielä sinne. Hän lähinnä ihmetteli ja halaili/kätteli niitä hahmoja, mut ei tietenkään saa vielä esim. tarinoista samallatavalla irti kuin esim. 5-vuotiaat.

Päivä oli kuuma ja nyt täytyy sanoa, että oli eka kerta kun huomasi olevansa raskaana.. Ei se kävely ja kuumuus mitään sinällään haitannut, mutta sieltä kun oltiin lähdössä kolmen jälkeen pois, niin vessareissun jälkeen tuli kohdunsuulle kovin kirvelevä tunne. : /
Tuntui tosi epämiellyttävälle. Ei siis varsinaista kipua, ei supistuksia, mut selkeesti se kipu oli siellä kohdunsuulla. Heti kun pääsi istumaan se helpotti, taas kun käveli niin kirveli.
Kotimatkalla Tampereelle ei tuntunut miltään eikä kotona omassa pihassa, mut taas kun kävin pissalla, niin johan sinne ylös tuli se kirvely hetkeksi aikaa.

Onneksi huomenna on äitipoli diabetesasioiden vuoksi, niin täytynee pyytää se ensimmäinen sisätutkimus tähän raskauteen. Saa rauhan omaan mieleen. :)
Painoa on varmaan reissun aikana tullut.. Vaikka turvotuksia tai mitään vaivoja ei ole ollut. Juotavaa menee kurkusta alas varmaan lähemmäs 4-5litraa.
Supistuksia ei edelleenkään ole ollut lainkaan. Tai no, aina orgasmin jälkeen yksi nopea ja kivuton, mut en ole niistä pitänyt kirjaa, että montako on koko raskausaikana ollut.. :D

Jaahas.. Nyt ilmastointilaitteella viilennettyyn makuuhuoneeseen koisimaan.. ;) :p
*ihana rakas mies kun viritti sen iltasella paikoilleen* :heart:

Raitis ja Salarakas 31+3
 
Eea - tsemppiä tälle päivälle! :)

Hyvän kokosia vauvoja jo osalla masussa! Voi kun itsekkin sais jotain paino arvioo pikkusesta! :) Eilen th:n mielestä tuntui käteen aika sirolta, mutta eihän sitä koskaan voi tietää.
Esikosen painoarvio oli rv 36 2700g ja syntyessään oli rv 41+4 3635g :)

Mulla on hartiat ihan palaneet ! Oltiin eilen esikon kanssa rannalla noin 1½h ja heti paloin. En tiedä voisko raskaus jotenki vaikuttaa asiaan, koska yleensä muhun ei ihan näin helposti aurinko ota. Voin kertoa että ei ollut kiva nukkua viime yönä.


Nyt pyykit kuivumaan ja ulkoilemaan ! :)

majj & 30+4
 
Rv 31 poks poks ! :heart: Niin ne viikot vain vierii!

Hyvän kokosia vauvoja on kyllä teillä jo :heart: meiän pikkusen painoarvio oli sillo rv 29+3 1390kg.. että paljo lie nyt, en muista paljo se paino vauvalla lisääntyy n. viikottain..

Mammy, joo :D onneks ei ollu se lekuri! :) Tulispa meillekkin joku ihana lääkäri sit ens kerralle.

( . ) Täälläpä ei mitään uutta! sokerirasitukseen ja verikokeisiin maanantaina sit meen, ku en saanu aikaseks ennen vko loppuu :( Ihanat helteet, ku ois se oma piha missä olla mutta kerrostalo meillä nii ei oikeen huvita mennä tonne ulos. :/ Ja hitto mää ootan mansikoita!! :heart: tulis äkkiä suomalaisia myyntiin nii menisin ja ostasin koko lootan..

Nyt aamukaffelle.

Hyppy ja muru 31+0


 
kuule rakas raitapaitanen, mä painan nyt tasan 100kiloa ja noussu paino siis 7kiloo..

Eipä ennen painoa niin katottu oltiin raskaana nyt kyylätään kaikkia, mun mielestä annetaan vaan mennä ja sit koko loppuaika omaan tahtia palautua:)

Mulla tämä on viimeinen raskaus joten mä nautin nyt mun masusta ja läskeistäni täysin rinnoin ja ne jotka tulee kattomaan mun painonnousua viikossa ni siinähän kattovat:)

eli raitsu anna palaa vaan! :)
 
Eea
Sokerirasituksessa käyty, saapa nähdä mikä on tulos. :) Ekan tunnin jälkeen oli pakko päästä makuulleen. Alko pyörryttämään ihan kamalasti. Viiminen tunti menikin sit pötkötellessä ihan mukavasti. Onneks selvisin oksentamatta, ni ei tartte enää uudestaan sitä litkua juoda. Toivottavasti arvot nyt vaan olis kohdallaan. :)
 
Raitis - samaa mielta Miimiin kanssa - ala turhaan painosta stressaa! On melkein mahdotonta lihoa 'laskia' viikossa 2kg (en jaksa nyt laskea miten monta ekstra kaloria siihen pitaisi viikossa syoda mutta aika monta..) eli suurin osa on kuitenkaan vaan turvotusta.

Ma punnitsin itseni aamulla ja nyt mennaan jo +15kg alkupainosta, tsibaduubaa.. Ja mahan olen se, joka alussa 'vannoin', etta talla kertaa voisin hieman paremmin vahtia mita suuhuni pistan. Joopajoo, taisi menna ihan toisinpain. Voinko (taas) syyttaa hormoneja? :p

Jaljella on tosiaan noin 10 viikkoa enka siina ajassa voi mitenkaan lihoa toiset 15kg, eli nyt nautin vaan tasta ajasta ja tiedan, etta synnytyksen jalkeen kilot taas tippuu. Viimeksi olin 10kk:tta synnytyksen jalkeen hoikemmassa kunnossa kun ennen synnytysta. Toisaalta ymmarran sun ahdistuksen - ei se painon kertyminen ole kiva juttu, ja mullakin on valilla sellaisia rantavalas-paivia, jolloin en halua poistua neljan seinan sisalta.. :hug:

Tanaan sukuillallinen ja huomenna Suomikoulun paattajaiset. Ja sunnuntaina olisi kiva tehda piitka kavelylenkki, siina varmaan viikonlopun ohjelma. Mulla liikunta keskittyy lahinna hyotyliikuntaan (koiran ulkoiluttaminen), tosin kayn edelleen kerran viikossa baletissa ja sita ajattelin jatkaa viela ainakin kuukauden ajan kunnes tunnit jaavat kesatauolle.

Bump rv 30+1

Ps. Koirista oli puhe. Meidan koiruli katkaisi jalkansa ennen paasiaista ja joutui pitamaan kauluria viisi viikkoa kipsin takia.. onneksi meidan otus on jo lahes 9v eika kauheesti enaa riehu, joten hyvin se vaan tyytyi kohtaloonsa.. raukka.
 
Kiitos myötätunnosta.. Äitipolillakin sekä kätilö, että lääkäri rauhoittelivat, että palataan painonnousuun parinviikon päästä.. Oletettavasti kuulemma rauhoittuu tuo nousu, kun nyt oli takana hotelliaamiaiset, lomaruokailut, autossa istumista ja helle.
Mut mulle tää painonnousu on kova paikka.

Vauvalla kaikki mallillaan, painoa 1870g, vastaten viikkoja 31+6. Että ei mun painonnousu ainakaan vauvassa vielä näy! :) Istukanvirtaukset ja kaikki muukin oikein hienosti. Käyrällä syke vaihteli 126-172.
Turvotusta ei pahemmin ole, varpaissa välit erottuu oikein hyvin, mut äitini kyllä sanoi tänään, että naama on kyllä turvoksissa.

Enempää ei nyt jaksa kirjoittaa kun väkerrän tätä puhelimella.

Raitis ja Salarakas 31+4
 
Poks ja poks täältäkin!

Helteet ihania mutta ovat kyllä vielä ihanampia jos välillä loppuvatkin hetkeksi =) sunnuntaina sit taas ukkonen rytisee....

vauvan painosta meillä kun ei ultrata neuvolassa niin ei mitään hajua mutta epäilisin että olisi jo 2 kg tienoilla kun sillon 4d-ultrassa oli 26+3 1160g ja lekuri sanoi että noin viikon verran isompaa vastaa painoltaan ja nyt näillä viikoilla neuvolan kirjassa lukee 1750g joten meillä varmaan siitä vielä isompi...

liikuntaa olen vieläkin harrastanut 1-2 krt viikossa vesijuoksun merkeissä, ensi viikon on enää uimahalli auki niin sitten varmaan vähenee uinnit jos kerran suosituskin on olemassa ettei viimeisen kuukauden aikana kauheesti uiskentelisi... koirien lenkit vähillä olleet helteiden aikaan mutta kunhan taas kelit viilenee niin voisi jatkaa sitä pikkuisen ja sen pituisia kuin jaksaa.

mansikat eilenkin kyllä ostin alankomaiden ison rasian, pesen ne vain hyvin.... ku en edelleenkään ymmärrä miksi niitä ei saisi syödä, kuten joku jo sanoikin onhan kyseisessä maassa myös raskaana olevia jotka niitä syö... ja ihan samalla lailla homehtuvatkin kuin suomalaiset joten tuskin niihin kauheasti myrkkyjä on laiteltu... joku voi korjata jos olen väärässä mielelläni tietäisin miten asia oikeasti on! Suomalaiset on vielä niin älyttömän hintaisia!

hyppy siis aivan hirveätä miten tuollainen lääkäri voi olla! Ja kun sinullakin vielä esikoinen niin sitä huolestuu varmaan välillä ihan pienistäkin niin sitten vielä jostain suunnalta tulee koko ajan lisää miettimistä!

vyöhyketerapia tuttu tekee ja hän suositteli että paljon raskaana olevia ollut hänellä asiakkaana, kuulemma n. 36 viikolta eteenpäin olisi rentoutushoitoja ja lähempänä synnytystä käynnistyshoitoja, kuulostaa aika kivalta! Onko kukaan kuullut mitään ennen aiheeseen liittyen?? Kiinnostais kokeilla, jos vaikka saisi vauvelin syntymän käyntiin "ajallaan" ettei kauheasti yli lasketun menisi...

ON: ei ole suonenvetoja, vettä pitäisi silti juoda paljon enenmmän, epäilys on että menisi n. 2 L tällä hetkellä eli siis aivan liian vähän!!! On vaan niin pirun vaikeeta mukamas... vielä olisi 8 työpäivää jäljellä ja sit alkaa ne lomat joita on jo vähän odotettukin... turvotuksia pienesti välillä ja unettomia öitä...|O

asennostatoissayönä heräsin ku kauhea vessahätä mut eipä siinä päässyt sitten heti vessaan ku vauva oli aivan kummallisessa asennossa, sattui ihan perk.....sti ku yritti kääntyä kyljelleen ja navan vieressä oli aivan hillittömän iso kuhmu, miehenkin herätin sitä ihmettelemään! sitten mies hieroi kuhmua hetken ja sitten vauva siirtyi siitä pois ja pääsin kyljen kautta vessaan :D

Minttu ja PikkuJ 31+0 :heart:
 
Moi pitkästä aikaa!

Ja eipä mulla ollut juuri mitään kerrottavaa. Masentaa, töitä on vielä kolme viikkoa jäljellä, on kuuma (vaikka kesää rakastankin), turvottaa ja masentaa vielä vähän lisää.

Anteeksi taas valitus.

Siobhan ja Plutte 32+2
 
Eea
Jaksamisia kaikille näillä helteillä!!! :hug: Muistakaa juoda paljon.

Ja kääk! Miulta lohkes eilen pala viisaudenhampaasta. Pitääpi varmaan alkuviikosta varailla aikaa hammalääkärille, jospa repisivät hampaan pois. Kärsin vielä kauheesta hammaslääkäripelosta. :eek:

Eea & Urkki 29+2
 
Moikka, kyllä tosiaan tarkenee mutta silti olen sitkeästi lenkillä käynyt. Olen niin iloinen ku painoa on 6 kiloa vähemmän ku viime raskaudessa näillä viikoilla ja yritän pitää itteni kiireisenä edelleen niin ei ehdi jääkaapille. Tein sit viimein päätöksen tuplarattaista ja eilen ostin carenan double swingit, ai miksi just ne. Isot pyörät ja älyttömän tilavat istuinosat lapsille. Meidän 1 v 7 kk poika mahtuu leveyden ja pituuden puolesta vielä pitkään niihin. Sovittelin yhet emmaljungat ja emman z-linet ja niissä oli jo nyt pojalla ahdasta. Olen tyytyväinen vaikka ei vielä yhtään lenkkikilometriä niillä takana.
Ylihuomenna sit reissuun!

t schnappy79 30+1
 
Huikkikselle tsemppiä! Toivottavasti pääset kotia ja et nyt ainakaan ihan vielä synnyttämään joudu. Odottelen uteliaana sitten kuulumisia. :D

Mä tulin lähinnä poksumaan, kun vihdoin on rv 30+0!!!

Omaan napaan kuuluu väsymystä ja työssä jaksamattomuutta. Mä oon työpäivän jälkeen aina ihan puhki ja vielä olis viisi viikkoa jäljellä. Neuvolassa torstaina valitin tästä väsymyksestä ja selkäkivuista. Neuvolantädin vastaus oli, että "tsemppiä, koita jaksaa!". Tukivyötä ehdotti selkäkipuihin. Jaksamisesta se kyseli vielä, että joudunko sisulla jaksamaan iltasin lasten kanssa vai saanko levätä työpäivän jälkeen. Vastasin, että en tietenkään voi levätä, kun on kaksi pientä lasta. Tähänkin vaan sanoi, että koita jaksaa. Koitetaan nyt sit tsempata ja jaksaa ne viisi viikkoa. Ei kait se muu auta. :kieh: Meillä on töissä vielä ihan sika kuuma, kun ilmastointikaan ei toimi. Mä olisin niin valmis jo jäämään kotiin. Olis vaan pitänyt ottaa niitä lomia tähän ennen äitiyslomaa.

Pujaja ja Nuppu 30+0 :heart:
 
Huikkis: Tsemppiä! Millaista kirvelyä? Täällä on jo muutki puhuneet alapään vihlonnasta, itsekin koen sitä aina aika ajoin. Alamahatuntemukset (menkkamaiset yms. polttelut) on aina johtuneet tulehduksesta. Toivotaan että olosi paranee ja vauva saa vielä viettää muutaman viikon kohtusi suojissa.

Siobhan: Täälläki on alakuloinen meininki. Olen nyt siis sairaslomalla ja jotenkin kärsimätön ja malttamaton ja uskomattoman saamaton... En tee mitään ja silti ahdistaa. Ei tosin ole niitä liitoskipuja enää ku satunnaisesti, että se hyvä puoli tässä saikussa. Haluaisin että vauva syntyy jo! Mie haluan mun oman kropan takas ja liikkua ja hyppiä... Ahistaa.. Ei ees tee mieli mitään syömistä ja vielä vähemmän tekee mieli juua tuota vettä vaikka onki älytön helle. No, jospa tämä olis hormonien aikaansaamaa... Perkule! Kyllä se tästä?:hug:

ON: Siinäpä se. Ahistaa. Vauva on reipas jumppaaja. Välillä on myös hikkaa. Mulla pukkaa hikeä.

Mandalay ja Onni rv 31+3
 
G. Miten teihin ottaa aurinko nyt raskaana ollessa ?? :cool: :wave:

- Meinaan että mun ei näköjään tarvi olla kun tunti ulkona niin oon jo palanut! Ikinä ennen ei ole ollut tälläistä, vaikka olenkin aika vaalea + pisamia kasvoilla niin aika harvoin on tullut käytettyä mitään aurinkorasvoja ym niin en ole näin helposti palanut edes ulkomailla. Nytkin oon laittanut aurinkorasvaa jonka suojakerroin on 30 !! :O
 
Täällä taas :)

Synnärillä oli ihan kamala ruuhka, koko ajan tuli joku synnyttämää, onneks mun ei kuitenkaa vielä tarvinu :D Pissanäytteen annoin, pikanäyte ok, viljelyyn toki menee.. Ktg-käyrää otettiin, joka ok, aika mojovia supistuksia siihen kyllä piirty hetkessä monta.. Haaruksissa alkana kanava pehmenemää mut on kuulemma toissynnyttäjälle näillä viikoilla normaalia ja kanavakin oli vähän lyhentyny 2,77cm (ollu kolmen pintaa aina aikasemmin, alussa 4cm) mut kuulema 2,5cm tai enemmän on ok, muuten ei mitalla väliä.. Ei mitän tulehduksen merkkejä.. Eli syytä mun mahakivulle ja alapään kirvelylle ei löytyny.. Ja Mandalay kyseli kirvelystä, niin sellasta kirvelyä joka tuntuu tuolla "syvällä", vaikee selittää.. Ei mitään kamalan kovaa, mut tuntuu kuitenki lähes koko ajan, etenki vessareissun jälkeen.. Nyt sitten kivasti supistelee kunnolla, mut näin yleensä ku on ronkittu.. Vielä n.viikko siihen, että saan synnyttää täällä lähisairaalassa, sen ajan pidän haarat kiinni vaikka väkisin!! :D
 

Yhteistyössä