*** Elokuun 2011 masumurut HEINÄKUUSSA ***

Voiii tänne on syntynyt paljon vauvoja!! ONNEA!! Ja mun puolesta tähän pinoon voi kirjottaa vauva juttuja vielä ihan hyvin.. :)

Alotetaan omalla navalla heti alkuunsa.. Eli me käytiin KYSissä tutkimuksissa. Ja ah! että mä rakastan sitä paikkaa ja kätilöä ja lääkäriä! tää oli ensimmäinen kerta ku jäi ultran jölkeen hyvä mieli. <3 Painoa vauvalla on 2570g.. eli sitäkin tullu hyvin ja virtaukset oli ok! :) JEEEEEEE!!
Nyt mun pitäs vaan päättää haluanko synnyttäää pkks:sä vai kysissä.. ja haluaisin kysissä sen ammattitaidon vuoksi ja tuntuu että mua siellä ymmärretään. :)

Mut sikspä haluisin kuulla kokemuksia KYSissä synnyttäviltä/synnyttäneiltä! Millainen hlä kunta? kivunlievitykset? miten mies saa olla mukana? onko perhehuoneita tms? :)

Mie palaan paremmalla aikaa kommentoimaan!

Hyppy ja poikanen 36+0 poks! enää viikko :)))
 
Tulin poksumaan äitiysloman alkamisen kunniaksi. Mulla ei muuten ole ollu lainkaan kivuliaita suppareita vielä eikä harkkasuppareitakaan juurikaan, vaikka eilenkin riuhdoin tankoa vielä urakalla pumpissa. Mulla ku eka synnytys käynnistetty tableteilla ja vasta ne sai mut supistelee. On siis aika itsepäinen kroppa. Kysyin siitä Manducasta viimeksi, että onko kellään kokemusta? Olis kiva kuulla siitä vieläkin jos jollakin kyseinen kantoreppu ollu käytössä ku itse sen tilasin ja maksoi 99 eli ei halpa!

terkuin schnappy 35+0
 
Hyppy Mä ole kolme synnyttänyt kysissä. Henkilökunta ammattitaitoista ja suurin osa mukavaakin. Kivunlivitystä on käytössä kaikki mahdolliset mm 1 amme, ilokaasu, kuumavesipulloja, jumppapalloja, kaikki puudutukset yms. Nukutuslääkärit kun on paikalla koko ajan, puudutteenkin saa aika nopeasti.
Synnytyssalit on mukavia ja viihtyisiä. Kaikissa on suihku, keinutuoli, patjoja, synnytyspöytä ja useissa myös leveä sänky. Mies saa olla koko synnytyksen ajan mukana ja osastolla vapaa vierailu. Muita vieraita ei tosin synnyttäneiden osastolle saa tulla kun mies ja vanhemmat lapset. Mikä toisaalta ihan hyvä niin ei porukka ramppaa siellä. Perhehuoneita taisi olla 3 kpl, joka pitää sit halutessa varata, ne on aikas haluttuja. Sairaalasta ei siis mitään valittamista.

( . ) Joka askelella näköjään tänä aamuna sattuu nivusiin ja häpyluuhun : /
 
Kokoajan sitä uusia vauvauutisia vaan satelee :) PALJON PALJON PALJON onnea kaikille vielä :) <3

elikkäs keskiviikko aamuna käytiin sitten Jorvissa lääkärin tutkimuksissa ja teki ultran lisäksi sitten sisätutkimuksen myös kun pyysin.. oli tarkotus että oltas lähdetty mökille turun saaristoon to-su mutta sinne on matka kolmella lossilla eli sit jos siellä alkais tapahtua mediheli olis ainoo vaihtoehto yöaikaan varsinkin :D kysyttiin sit että mitä mieltä lääkäri on ja sanoi että kurkataas.. :D

Yllätys oli ehkä odotettu mutta arvattavissa.. poika oli pää täysin lantiossa ja paikat pehmeet, auki 1,5cm ja pituutta jäljellä 1,5cm.. painoa vauvalla oli tällä hetkellä 2,5kg johon lääkäri sit totes että suuri tästä vaavista ei ainakaan oo tulossa et suht pieneltä vaikuttaa viikkoihin nähden.. mutta reissu jäi kyllä nyt tekemättä ja pysytään ihan mantereella..
Lääkäri oli sitä mieltä että elokuulle tuskin mennään ja mun omalla äidillä molemmat synnytykset on ollu nopeita, mä tulin viidessä tunnissa ja pikkusisko kahdessa tunnissa.. laskettuna ekoista supistuksista..

Voi apua voiko tää nyt oikeesti merkata sitä et meillä on kohta vauva sylissä? (tai siis tottakai on mutta vielä ennen elokuuta :D) mulla oli sillon muutama päivä sit kovia kipuja vähän ku kuukautiset alkais ja tuntuu ku vauva painaa itteensä tuolla lantiossa niin et tekee kipeetä.. ja eilen tuli kans jotain supistuksen tapasia.. :/ Onneks kuitenkin huomenna tää on täysaikanen.. <3

Elokuunvaavi 36+6
 
Viimeksi muokattu:
Paljon, paljon onnea täältäkin! :flower:

Omaa napaa: äitiysloma alkoi tiistaina, vihdoin. Olin kuukauden ajan väliin töissä ja väliin sairauslomalla lepäilemässä lähinnä verenpaineen takia. Painoa on tullut hirveästi, jalat turpoaa ja kaikkea sellaista, enkä oikein jaksanut tehdä mitään koko kesäkuussa. Nyt kun työstressi pakostakin vähenee, voisi vihdoin alkaa valmistella vauvan tuloa. Onneksi sisko silitti kaikki vaatteet viime viikolla, kun minä jaksoin vain maata sohvalla. Harmittaa tämä väsymys ja uupumus, mutta onneksi muista vaivoista olen selvinnyt. Vauvakin kasvaa normaalisti, vaikka epäiltiin ja tarkistettiin korkean verenpaineen takia.

Viime yönä ilmaantui pieniä kutiavia näppyjä sormien väliin. Onko kellään muulla ollut vastaavaa? Kättäriltä sanottiin, ettei se ainakaan raskaushepatoosia ole. Kävin kyllä eilen uimassa meressä ja taisin käyttää uutta kuorintavoidettakin. Maanantaina on neuvola, joten taidan seurata tilannetta sinne asti.

Onpas vaihteeksi ihanaa, kun on sadepäivä. Tsemppiä kaikille! :wave:

Merituuli ja Pampula 35+5
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on mennyt kolme yötä ihan harakoille. Ensin roikun netissä yömyöhään, sitten herään joskus yöllä ja valvon monta tuntia ja aamulla poitsu herättää viimeistään seiskalta. Eilen ja viime yönä särki päätä väsymyksen takia, eikä mikään auttanut. Pyörin yöllä, söin, join, jumppasin, ulkoilin nakupellenä parvekkeella, hieroin päänahkaa ja mitä kaikkea. Buranaa en uskalla enää ottaa ja Panadolit ei auta ollenkaan vaikka niitä söisi koko paketin. Mä oon niin väsynyt kuin olla voi, ei olis tosiaan tässä tilassa kiva lähteä punnertamaan...

Mulla ei ole supistellut piiiiiitkään aikaan. Joskus puolivälissä raskautta supisteli aika paljon, mutta nyt ei mitään. Hyvä niin, on sitten helpompi tietää (vai onko?) koska on tosi kyseessä. Jännä miten vauvan saaminen muuttuu niin todelliseksi näin loppuraskaudessa.

Kirppiina, onnittelut teille Gessuista ;) Meillä oli esikoisella Gessleinit ja tykkäsin todella, kivan matalat ja kevyet työntää kun moniin muihin vertaa. Nyt kuumeilin vähän enemmän Teutonioita, kun ne oli tasaväkisenä vaihtoehtona viime kerralla. Sattui kiva kuosi kohdalle niin oli pakkopakko ostaa. Värikkäitä kyllä etsin mutta ihastuinkin kukkiin, sellaiset puna-musta-valkoiset oli haaveissa jo ykkösen kohdalla - ehkä kolmosen kohdalla sitten :whistle:

Meillä on Manduca, muttei kokemusta vauvan kantamisesta. 3-4 vuotiasta olen sillä muutaman kerran kantanut, ollut lähinnä mukana messuilla tms. Poitsulla oli Ergo pienenä, mutta hän ei siinä juurikaan viihtynyt. Nyt pitää aloittaa harjoittelu heti vauvana.

Sammeli & Sintti 34+0 POKS!
 
KIITOS KAIKILLE TSEMPEISTÄ JA LOHDUTUKSISTA!!! Olette kyllä aivan ihania ja tuli heti parempi mieli koko asiasta :heart:. Me päästiin eilen onneksi vihdoin ja viimein kotiin ja ihan niin kuin joku mainitsikin, niin asiat loksahti aikalailla yhtäkkiä paikoilleen! Imettäminen onnistuu paremmin kun olisi ikinä osannut toivoakaan ja kotona on paljon mukavampaakin imettää kun sen saa tehdä rauhassa ja vauvatahtiin, ei ole kiirettä lopettaa vaan saatetaan olla pitkiäkin aikoja sylikkäin ja vaan nautiskella :heart:.

Itku mulle tulee edelleen raskauteen liittyvissä asioissa. En pääse siitä ajatuksesta että tuon pienen pitäisi olla mun mahassa vielä, tuntuu niin kauhean hurjalta ajatella millaista sen elämän kuuluisi olla. Helpottaisikohan tämä kun laskettu aika on mennyt ohi? Toivon ainakin niin.

Mutta nyt mennään näin, uskon että pystyn kuitenkin antamaan sille paljon turvaa ja lämpöä vaikka se ei mun mahassa olekaan. Vauva on vielä uninen ja sen takia ns. helppo kun ei juurikaan itkeskele. Keltainen on edelleen enkä kyllä huomaa eroa, mutta täytyy tänään soitella neuvolaan ja kysyä siitä. Toivoisin että päästäisiin jonnekin arvot mittauttamaan varmuuden vuoksi. Nyt kun on kotona saanut hieman etäisyyttä asioihin olen tosiaan tajunnut sen, että turhaan sairaalassa esitin reippaampaa kun olin. Olisi pitänyt puhua jollekin noista huolista ja omasta olosta. Tai kyllähän mä tietysti miehelle puhuinkin, mutta ehkä henkilökunta olisi osannut auttaa hieman eritavalla. Ja olisi pitänyt vaatia enemmän tietoa, esim. keltaisuudesta saatiin ainoastaan yksi paperi missä päällisin puolin selitettiin, netistä sitten itse etsin lisää tieoa. Vasta kotona muutenkin tajusin että synnytyksessä oli enempi riskejä mitä olin ymmärtänyt, vauvalla oli ollut napanuora kiertynyt kaulan ympärille ja se oli normaalia lyhyempi, eli siinä olisi voinut tapahtua aika pahastikin. Lisäksi sitten tuo streptokokki riski. Kaikesta näistä vaan mainittiin ohimennen ja streptokokistakaan ei kerrottu että siinä voi oikeasti olla vaaraa. Jos vaan neuvolassa tulee sellainen tilaisuus että mun vointia kysellään, niin olen miettinyt että jos sieltä saisi hieman keskustelu apua että pääsisi jollekin purkamaan näitä tunteita.

Mutta tätä vauva-arkea mä rakastan! En osannut edes kuvitella miten paljon voi rakastaa jotain, miten joku voi olla niin pieni ja täydellinen ja täyttää sydämen niin äärilleen! Olen onnellisempi kun ikinä ennen :heart:!

Hemarille suuren suuret onnittelut :hug:!!!!

Happy Huh kun kuulostaa hurjalta tuo teidän esikoisen syntymä! Ja sitten vielä nyttenkin tuollaisia ongelmia, :hug: ja jaksamisia sinulle siis myös!!! Toivon kyllä koko sydämestäni että tämä synnytys menisi teillä kaikenkaikkiaan paremmin... Aikaisemmin ajattelin, että on siinä sentään se hyvä puoli että pieni vauva on ehkä helpompi synnyttää, mutta kyllä mieluummin itse kärsii vaikka minkälaiset kivut kunhan vauva olisi hyvän kokoinen ja terve!

Miuski KIITOS ihanista sanoista :hug:!!!

Pilvilinna Mä olin aiemmin sitä mieltä että ei lisämaitoa, mutta kyllä se varmaan on totta että vauvat ei kellastuisi niin helposti, koska sillä ravinnolla on kuitenkin niin suuri merkitys. Mun mielestä tuo oli ja olisi ollut jo aiemmin hyvä ratkaisu meilläkin että ensin imetetään sen mitä se onnistuu ja sitten päälle lisämaitoa ja äiti pumppaamaan, varsinkin jos vauva ei jaksa imeä! Mulla tosiaan se yksi pumppauskerta riitti nostamaan sen maidon kun ei vauva jaksanut imeä ja uskon että sillä keltaisuudella taas on vaikutusta siihen miksi se on edelleen niin uninen. Tosi kurjaa ajatella että vauva joutunut olemaan nälässä ekat vuorokaudet, ja vaikka sanotaan että sen ternimaidon pitäisi alussa riittää niin vaikea kyllä uskoa...

Tuulia Nyt vasta täällä kotona ollessa olen alkanut ajatella että miksi en vaatinut enempää sairaalassa vaan tyydyin siihen mitä annettiin. Olisi pitänyt kysellä ja näyttää sen että huolestuttaa eikä esittää reippaampaa mitä oikeasti olin. Ja ymmärsin kyllä että kaikki tehtiin vauvan parhaaksi, olen vaan sitä mieltä että monen asian olisi voinut tehdä toisella ja vauvaystävällisemmällä tavalla. Selvällä suomen kielellähän siellä ei kerrottu juuri mitään, lääkärit varsinkaan : /.

Piianappula Tuttuja tunteita, se tulee kyllä niin shokkina! En nyt huomannut paljon teillä on viikkoja, mutta tsemppiä ihan hirveesti!!! Ja se on kyllä maailman ihaninta sitten kun sen vauvan saa :heart:. Kerrohan sitten miten kaikki sujuu?

Kirppiina Kiitos :hug:. Sen verran se syömättömyys vaikuttaa jos nyt olen oikein ymmärtänyt, että osa bilirubiinista poistuu kakan mukana, ja jos vauva ei syö niin ei kakkaakaan ja bilirubiinia imeytyy takaisin elimistöön.

Synnytysvoimasta vielä pikaisesti... Mulla oli aivan mahtava kätilö synnytyksessä ja ilman sitä se olisi ollut ihan varmasti vaikeampaa! Se oli tosi isona henkisenä tukena, se kehui mua koko ajan, sanoi että mä olen ihan luotu synnyttämään (myös jälkeenpäin vielä mainitsi ja se kyllä tuntui tosi hyvältä kuulla =) ) ja kannusti ja tsemppasi ihan koko ajan! Ohjeet oli selkeitä ja tuntui että se ihan tosissaan yritti ettei tartte epparia tehdä kun sitä kaikkein eniten toivoin että ei leikata ja tikata (pääsinkin sitten jo heti melkein istumaan eikä paikat olleet yhtään kipeät!) vaikka se olisi helpottanut syntymistä. Vaikka lähellähän se nyt oli tuon takia että se napanuora oli kiertynyt kaulan ympärille ja tottakai jos tilanne olisi sitä vaatinut niin niin olisi sitten tehty. Ja vaikka en miehen läsnäolosta muista juuri mitään ponnistusvaiheessa oli sekin tosi isona tukena, varsinkin avautumisvaiheessa. Mutta kyllä siitä munkin mielestä saisi enempi puhua siitä henkisestä puolesta jo neuvolassa, viimeistään sitten synnärillä. Mun piti tehdä ennen synnytystä jonkunlaisia rentoutumis- ja mielikuvaharjoituksia, mutta enhän mä sitten ehtinyt.

Vimmu ja Hippu 6vrk :heart:
 
Vimmu ihanaa että olette päässeet kotiin. :heart:
Kannattaa ehdottomasti ottaa neuvolassa puheeksi nuo kokemukset. Mä kerroin silloin sairaalassa yhdelle hoitsulle etten saa nukuttua kun vieruskaveri kuorsaa. Yöksi toivat mulle korvatulpat ja nukuin viiteen asti. Johan helpotti. Mutta muuten en ole oikein osannut neuvolassakaan asiasta puhua. Ja se vähän harmittaa. Muakun pelottaa nyt valmiiksi että kauan siellä joutuu olemaan. :|

Kaksi viikkoa jäljellä laskettuunaikaan ja mä en oikein vieläkään sisäistä tätä vauvan tuloa, tai että se voi tulla milloin vaan. Olo on vielä aika hyvä paitsi päätä särkee kun niskat on niin jumissa. Ajattelin vielä huomenna mennä hierontaan. Eilen aloin silittämään vaatteita kun olen melkein kaikki saanut pestyä, lakanat ja pyyhkeet sun muut vielä pesemättä. Mä pesin 74cm asti ja ihan kauhea homma tossa silityksessä. Miten meillä voi olla niin paljon vaatteita?!?:whistle: Pesin toppavaatteetkin valmiiksi. Pukujakin on kolme. On muuten pienempää kokoa 2010 vuoden toppapuku kuin 2009 vuoden, ihan kiva. Tavallaan oli kyllä aika turha homma pestä niitä vanhoja vaatteita kun pestyjähän ne oli ja osa silitettyjäkin. Mä silitin esikoisen vauva-aikana aina sen vaatteet pesun jälkeen. Nyt tuskin on aikaa.

Hyppy tosi hienosti kasvanut teidän poitsu. =)

Elokuunvaavi ehkä se on hyvä pysytellä mantereella. =)

Päksäkkä 38+0:heart: POKS
 
:flower: Onnittelut kaikille jo vauvan saaneille, teitä on jo niin monta!

Mie olen hiipunut tuonne taustoille, täällä on ollut puhetta just tuosta vetäytymisestä, lieneekö tämä nyt sitten sitä miun osalta etten tännekään oikein saa kirjoiteltua. Myös tuo ettei niin kauheesti tee mieli ketään tavata vaan nököttää vaan omissa oloissaan...:ashamed:

Kävin tänään neuvolassa, kaikki oli muuten hyvin, mutta terkka ei enää saanut päätä tuntuviin eli pää on jo asettunut tiukasti paikoilleen. Lisäks terkka oli sitä mieltä ettei pidä odottaa kovia supistuksia ja jos tulee supistuksia jotka ei levolla mene niin sitten näytille. Oli sitä mieltä että voi olla lähelläkin jo synnytys. Kieltämättä vähän olen toivonut että ei mentäis kovin pitkälle elokuulle, vaikka mitään en olekaan tehnyt asioita edistääkseni. Päinvastoin oon jättänyt melkein kaikki kotityötkin miehen hoidettavaksi jo ajat sitten ja keskittynyt löhöämiseen sohvalla :LOL:

Onko muuten muilla ollut sykkeen kanssa "ongelmia"? Tänään nimittäin terkka oli huolissaan kun verenpainetta mittaillessa syke oli 93. Miulla kotimittauksissa ollut syke sellainen 80-93 ja sanoi että jos alkaa muljahdella tai tykyttää niin heti näytille. Mitäs tuo mahtanee tarkoittaa, kun verenpaine alhainen, ei päänsärkyä eikä näy pisteitä tai pilkkuja ym.

Ääh, mie en nyt muista mitä muuta piti kommentoida...

~tottis ja napero rv 34+3
 
Onnea kaikille vauvan jo kainaloon saaneille! :flower: (Tahtoo jo kans, esim heti:LOL: )

Tottis mulla kans aika matala verenpaine ja välillä sykkeet voi olla 111-117. Hetken päästä sit aina laskee, mut voi tulla tollasia nousuja pelkästä ajatustyöstä :D Neuvolassa siitä kysyin ja sain vastaukseks, että raskausaikana ne vaan voi nousta. Esimerkkinä kerto äidistä jolla sykkeet huiteli 130 tietämillä ja lähetteen oli kirjottanu tayssiin niin ei sitä ees huolittu näytille, kun kuuluu asiaan.

Mun pitäis ommella lastenhuoneen verhot... Ei oikee kuulu mun vahvimpiin puoliin nää käsityöt :D Mies meillä sitä käyttää yleensä, mut päätin että minähän teen ne. Jonain päivänä ;)

Ens viikolla neuvola ja jotenkin ärsyttää jo näin valmiiks. Oma täti on lomalla ja sijainen on sellanen lässyttävätäti. Kaikki on niiiin ihanaa ja voi kun on ihanaa kun mieskin on mukana ym...

Nyt lyö taas pää tyhjää, jatkan ens kerralla :)

Salama 34+1
 
Vimmu, tosiaan se unohtui tosiaan mainita että kyllähän se ruokailu just tota kautta vaikuttaa siihen bilirubiiniin. Onneksi olette päässeet kotiin ja olo jo parempi! :hug:

Neuvolakäynti takana.
Rv 37+4
Kaikki arvot ok, Hb 130, joten rautaa voi vähentää, onneksi.
RR 114/78
Pissa puhdas
Painoa +500g/vko, nyt tullut +11kg yhteensä.
Syke 157/min ja liikkeet ++
SF 32 cm, rt.

Mä olen nyt niiin väsynyt. Kaksi yötä supistuksia eikä unta juurikaan. Eilen illalla tuli jonkin verran kipeitä supistuksia telkkaria katsellessa, ja yöllä klo 2.30 heräsin kipeään supistukseen, jonka jälkeen niitä tuli 4-6 min välein kipeästi, lopulta nousi jo hiki pintaan niiden yhteydessä, sitten jossain vaiheessa kuitenkin nukahdin ja aamulla...ei mitään. Ei yhtään mitään. Mua väsyttää niin paljon että meinasin nukahtaa äsken rattiin!!! |O Onneksi esikoinen mummolassa hoidossa jonne mäkin lähden nyt lepäämään... Maha toiminut nyt 12 h sisään 4 kertaa (!), ja siitäkin maha hellänä. Oksettaa, ruoka ei maistu. On vaan niin huono olo ja väsy että itkettää...|O
Tässä on vielä niiin paljon aikaa laskettuun että oon ihan romuna ajatuksesta että tää on tätä seuraavat 2 vkoa ja ehkä pitempäänkin. Haluun nukkua!!:kieh:

Muoks. Missä Raitapaitainen??

Kirppiina
 
Viimeksi muokattu:
Hemarille onnittelut :flower: ja hienoa vimmu, että olette päässeet alkuvaikeuksien jälkeen jo kotiin ja toivotaan, että nyt kaikki alkaa mennä hyvin pienen kanssa! :heart:

Mulla vähän samoja aatoksia kuin Tottiksella eli jotenkin sitä vetäytyy tänne omaan kodin rauhaan eikä jaksa oikein pidellä yhteyksiä mihinkään suuntaan. Omaan blogiinkaan en ole jaksanut kirjoitella, saati sitten tänne. Sitä vaan olla möllöttää ja seurailee omia vointeja ja toivoo jo vauvan syntyvän. Tottis kyseli myös sykkeistä ja minähän olen niistä neuvolassakin kovasti keskustellut, kun omat sykkeet ovat niin alhaiset (40-50 välillä). Neuvolassa sanoivatkin, että yleensä äidin pulssi kiihtyy raskauden aikana ja sellaiset 80-90 on ihan normaaleja. Siksipä näitä mun sykkeitä tarkkailtiin sairaalassakin pari päivää ja otettiin ekg, missä paljastui rytmihäiriö. Nyt syönkin Propralia kaksi kertaa päivässä 10 mg ja tarvittaessa toiset 2 x 10 mg. Tosin eipä tuo ole tähän alhaiseen pulssiin pahemmin auttanut - rytmihäiriötuntemuksiin ehkä kuitenkin vähän. Mullahan aamulla verenpainetta mitatessa sekä paineet että pulssi on olleet hyvät (noin 115/65 ja pulssi 65-70), mutta päivällä ne huononevat eli paineet saattavat olla joko korkealla tai tosi matalalla ja pulssi ollut alimmillaan 36. Mutta äippäpolilta ovat konsultoineet kardiologia tässä asiassa ja näistä pulsseista ei pitäisi olla vaaraa esim. synnytyksessä.

Täälläkin yöunet ovat olleet katkonaisia ja väsymys päivällä sen mukainen. Mulla lähinnä on ongelma, että vasen käsi ja jalka puutuvat inhottavan tuntuisesti, eikä siihen tunnu auttavan muu kuin jaloittelu ja/tai käden ja jalan heiluttelu. Lisäksi lonkat kipuilee eli kylkeä vaihdettava jatkuvasti. Viimekin yönä sain unta vasta kahden maissa, mutta sitten nukuinkin neljä tuntia putkeen, ennen kuin piti nousta vessassa käymään.

Tänään piti vielä käydä hakemassa insuliinikynään neuloja, kun eihän tää Öttiäinen ole vielä tajunnut sitä, että kunhan päättää syntyä, niin loppuu äidiltäkin pistämiset. :D Saapa nähdä, miten kauan joutuu vielä itseään piikittämään neljä kertaa päivässä + verensokerin mittaukset joka toinen päivä kuusi kertaa per päivä... Alkaa jo vähän kyllästyttää - tämäkin.

kirppiinalle ja kaikille muillekin vaivoista kärsiville jaksamista - ei tässä varmasti enää montaa viikkoa voi mennä! :headwall: Ja Elokuunvaavin on kyllä varmasti parasta pysytellä mantereen puolella! ;)

Tässä vielä masukuvaa tältä päivältä:



Blanco + Öttiäinen 36+4
 
Eea
Vimmu Ihana kuulla että olette jo päässeet kotiin ja asiat ovat jo parempaan päin. :)

Täällä uutena vauvana on ilmaantunut sormien puutuminen. Oikean käden nimetön on jatkuvasti puuduksissa ja esim. neulominen pahentaa asiaa. Yöllä kumpikin käsi puutuu vuorotellen, riippuen kummalla kyljellä nukun. :) Myös liitoskivut on taas muutamana päivänä vaivanneet enemmän.

Me saatiin eilen perheenlisäystä koiran muodossa. Meille muutti ihana pikkuinen mittelspitz narttu Mimi. Vauvaa odotellessa on ihana hellitellä tuota pientä karvakasaa. :heart:

Voimia kaikille vaivojen kanssa taisteleville!! :hug:

Eea & Urkki 34+1
 
Hyppy kyl mie menisin kyssiin...varsinki ko ei nyt oo varmuutta pääseekö synnytettyään omalle osastolle vai ovatko viel evakossa...evakossa tuskin on perhehuoneita tms eikä saa vierailla ko isä..:) ja onhan se yliopistollinen sairaala aina yliopistollinen sairaala :)
 
Onnea taas kaikille vauvan jo saaneille!

Isyyslomasta on ollu täällä puhetta. Meillä mies jää tän kuun viimeinen päivä kesälomalle ja siitä suoraan isyyslomalle. Se on koko elokuun pois töistä. Ja jos tää vauva nyt syntyis tässä kuussa, mies ei voi jäädä yhtään sen aikaisemmin pois töistä, katotaan miten käy.

Supistuksia mulla on ollu nyt muutamana yönä. Tai ainakin luulen, että ne on ollu supistuksia. Enemmänkin niitä saisi olla.

En taas muista yhtään mitä muuta täällä on puhuttu. Mulla ei pysy enää päässä mikään asia. Myös kuulo tuntuu hävinneen jonnekin.

( . ) Kävin tällä viikolla ylimääräisessä ultrassa, jonka tarkoituksena oli katsoa miten päin vauva on, ku viime viikolla neuvolassa oli epäilys, et se oli perätilassa. No vauva on ihan oikein päin tulossa pois, onneks. Muuten reissu oli aika tympeä, lääkärillä oli ajat myöhässä 45 minuuttia ja minun kohdalla se sitte otti sitä takaisin, vastaanotto kesti 5 minuuttia. Olisin toivonu käynniltä muutakin, kuten vaikka pientä kokoarviota tai muuta keskustelua.

Oli mulla tällä viikolla myös neuvola.
Painoa lisää 1,5kg viikkoon...kele!
Paineet 138/88 (kotona tällä viikolla 116/66)
pissi ok, turvotusta todellakin on
sf 33cm (tippui viime viikosta 1,5cm, mikä viittaisi siihen, et vauva oli pt, mut kääntynyt rt)
syke 135, liikkeet ++
ja vauva laskeutunut jo lantioon, jossa pää liikkui enää ihan vähän, tätin mukaan saattaisi hyvinkin syntyä jo tässä kuussa...jei!

Ei kait tänne muuta sen kummempaa. Useampi yö (tai oikeastaan aamuyö) on tullu nukuttua tosi huonosti ja päivällä väsyttää. Jollain muullakin oli ompelu-urakkaa...mulla sama. Yritän ommella lakanoita, mut reisillehän tuo on toistaiseksi menny. Yhestä kankaasta ei enää edes lakanaa saa...tuli vähän silputtua sitä liikaa...! Huomenna olisi tarkoitus osallistua kaverin polttareihin.

Biliga ja poikanen 37+4
 
Vimmu - Kiva lukea että olette jo kotiutuneet! :)

Missä Piianappula on, jokohan on vauva sylissä? :)

Blanco - ihana maha ! :)

Sain tänään pestyä ensimmäisen koneen vauvan vaatteitakin. Tuli sellanen olo että pakko tässä on jotain varmuuden vuoksi tehtävä, kun ei koskaan tiedä koska se lähtö tulee ja sit varmaan sairaalassa stressaisin kun mitään ei ole valmiina. Tosin veikkaan että tämä asustaa masussa vielä reippaat 6vk ! ( toivottavasti ei :D ) Eilen ja tänään kävin kaupungilla pyörimässä ja sain ostettua puuttuvia tavaroita mm. sukkia, yöpuvun, lapaset, sit tuli ostettua pari tuttia, tuttipullo varmuuden vuoksi, pyllypyyhkeitä ym. Vielä pitäis harsoja ym ostella, mutta eiköhän ne vielä kerkeä joku päivä. Rintapumpun ostan vasta kun imetyslähtee käyntiin, ja katson jos tarvitsee.

(.) Se verestävä lima vuoto onneksi on nyt loppunut, en tiedä mitä oli.. Välillä supistelee ja välillä ei. Muuten oma olo on edelleen hyvä, ei valittamista. Vielä jaksaa touhuta vaikka mitä! :)

majj & 35+4
 
Nätti masu Blancolla :)

Kiva että Vimmu pääsitte kotiin :)

Ja omaa napaa: tein tosi rauhallisesti 30min crosstrainerilla samalla kun katsoin telkkaria, oli vaa jotenkin semmonen olo että pitää liikkua. Sen jälkeen kun lopetin niin tuli kipeitä supistuksia 4-5min välein puolen tunnin ajan.. Pelästyin oikeesti että nyt pitää lähtee. Onneks supistukset loppu sitten. Huh. Ystävä sai tänään vauvan, ajattelin jo että tulee sama synttäripäivä vauvoille.
Sais vielä tää vauva pysyä mahassa 2 viikkoa ja tulla sitten itekseen ulos ilman käynnistystä. :D

Maanantaina on äitiyspoli niin saavat kyl tarkistaa tilanteen tuolta alhaalta :p

DarkRed 34+6
 
Viimeksi muokattu:
Multa tuli eilen joku epämääränen limaklöntti! :O Limatulppa? Ei kyl ollu mitenkään verinen tms, mut jotain ihan muuta ku mitä aikasemmin on tullu.

Kauhee vitutus ja masennus ku olis ollu tarkotus pitää tulevana lauantaina vauvajuhlia tyttöjen kesken. Porukka ei viitti ees ilmottaa mitään, vaikka oon laittanu muistutusta. Vittu ei sit. :'( Peruin koko homman. (Ja joo, raskaushormonit jyllää, jonka takia teen varmaan kärpäsestä härkäsen. En jaksa rupee vääntää mitään piirakoita jos kutsutuista n. 20 ihmisestä paikalle vaivautuu 3.)

Mua on kans ruvennu ahistamaan ku en tunne vauvan liikkeitä. :headwall: Mähän kävin siellä polilla käyrillä 1½ viikkoa sitten ku rupesin hysterisoimaan. Tuolloin selvis, et kaikki sydänäänet yms on kuin oppikirjasta, hyviä siis, mut mä en vaan tunne niitä liikkeitä (istukka etuseinässä). En uskalla alkaa laskemaan, kun välillä tuntuu, etten sais 10 liikettä kasaan ees yhen päivän aikana, saatika tunnin.. En kehtaa mennä sinne uudempaa kertaa.


u & Liipukka 35+2

P.S. Sori negatiivinen viesti. :ashamed:
 
  • Tykkää
Reactions: miimii10
Tässä varmasti on joillekkin apua jotka ovat lähipäivinä ajatellut synnytystä tms <3
Luonnonmukainen kivunlievitys

Rentoutumisharjoitukset. Rentoutumista kokeilleet kätilöt, hoitajat ja muut naiset pitävät sitä parhaana keinona lievittää lihasjännitystä ja synnytyskipua, sillä menetelmä ei vaikuta sikiön vointiin. Jos harjoittelet säännöllisesti koko raskausajan, aktiivinen rentoutuminen on kuin jännitystä laukaiseva kävelyretki kehosi läpi. Menetelmä on erittäin tehokas, erityisesti avautumisvaiheen aikana.


Hieronta. Anna tukihenkilösi hieroa käsiäsi, jalkojasi tai selkääsi synnytyksen aikana, jotta rentoudut ja jännitykset ja kipu vähenevät.
Keinahteleminen, käveleminen tai tanssiminen. Monet naiset keinuttelevat lanteitaan automaattisesti supistusten aikana. Liike vapauttaa endorfiinia (kehonsisäinen kivunlievityshormoni) ja oksytosiinia, joka tehostaa supistuksia. Sanotaankin, että vatsatanssi oli alun perin synnytystanssi.
Vaihtele asentoasi. Vaihda usein asentoasi, äläkä makaa selälläsi. Yritä sen sijaan istua sängyllä tai tuolilla, maata kyljelläsi, istua kyykyssä, keinua suuren jumppapallon päällä tai nojata tuolin selkänojaan tai sänkyyn. Välillä sinusta voi tuntua, että haluaisit vaihtaa asentoa muttet jaksa ryhtyä tuumasta toimeen. Silloin on tärkeää, että synnytyksessä mukana oleva tukihenkilö rohkaisee sinua kokeilemaan eri asentoja.


Vesihoito. Kokeile istua suihkussa ja suihkuttaa vettä selälle, tai makaa kylpyammeessa. Kaikilla synnytysosastoilla ei välttämättä ole huonekohtaisia suihkuja tai ammeita, mutta jokaisella osastolla on mahdollisuus kylvyn tai suihkun käyttöön. (Lisätietoa vesihoidosta löydät täältä: Vettä, vettä kaikkialla.)
Lämpimät tai kylmät kääreet. Lämmin tai kylmä kääre voi selälle asetettuna vähentää lihasjännitystä, virkistää verenkiertoa ja lievittää kipua.
Hengitykseen keskittyminen. Hengitä niin tasaisesti ja pitkään kuin voit, aivan kuin tekisit mitä tahansa fyysistä voimaharjoitusta. Jännitys lievenee ja huomiosi siirtyy supistuskivuista keskittyneeseen hengitykseen.

Mielikuvaharjoittelu. Harjoittele kuvittelemalla eteesi jokin kaunis maisema tai jotain muuta, mikä saa sinut tuntemaan olosi turvalliseksi ja rentoutuneeksi. Kun supistus tulee, keskity tähän kuvaan.

Musiikki. Ota mukaasi parhaat kasetit tai cd-levysi, joiden avulla voit rentoutua. Ota myös kasetti- tai cd-soitin (ellei synnytyssairaalassa ole sellaista käytössäsi). On hyvin tärkeää, että otat mukaasi juuri sitä musiikkia, jonka kanssa olet oppinut rentoutumaan, sillä tutun musiikin parissa rentoudut parhaiten.

Aromaterapia. Ihanat tuoksut auttavat sinua rentoutumaan ja tuntemaan olosi paremmaksi, joten ota tuoksuöljyä huoneeseesi tai kylpyyn nostaaksesi mielialaasi.
 
Viimeksi muokattu:
Itse esikon kanssa olin monta tuntia suihkussa joka auttoi avautumisessa, myös supistuksen aikana ajattelin että juoksen mäkeä ylös mitä kovempaa sattui, ylhäällä ollessani kipuoli suurin ja poimin kukan. alas oli helppo juosta koska supistus laantui hetkeksi, ajattelin että kun kimppu on valmis on prinsessakin jo sylissä:)

Ajattelin nyt tässä tokassa valmistua näihin ja ottaa mies mukaan niin että käymme ennen h-hetkeä yhdessä näitä jotta hän osaisi lukea paremmmin minua synnytyssalissa:)
 
  • Tykkää
Reactions: vimmu
Schnappy, mulla ei ole kokemusta Manducasta kun juuri vasta itsekin ostin sen. Lähinnä siksi, että sitä on niin paljon kehuttu... Testasin sitä kyllä meidän 4.5 v (20 kg, eli juuri rajalla) ja 2.5 vuotiailla tuossa keväällä kun sen ostin ja kun maha ei vielä ollut kauhean iso, ja tosi mukavalta se tuntui. Jopa tuon 4.5 v:n kanssa.

Ihanaa Vimmu että olette päässeet kotiin! Ja hyvä, että stressi on siellä helpottanut. Hyvin se siitä lähtee =)

Totinen torvensoittaja, en osaa sanoa tuosta sun sykkeestä, mutta mulla on ehkä vähän sama juttu. Eli matala verenpaine (luokkaa 100/60), mutta tuntuu, ja on siis tuntunut jo kauan, että pulssi on välillä tosi nopea ja heikko. Olen tästä valitellutkin kevään mittaan, ja nyt mulla on sitten tässä viikonlopussa sellainen pitkäaikais-ekg, jolla seurataan 48 tuntia tätä mun sydäntä. Mulle on tällainen tehty ennenkin (joskin vain 24 tuntia), silloin saatiin selville että mun lepopulssi tippui 28:aan nukkuessa :O Joskaan en silloin ollut raskaana, saas nähdä mitä tällä kertaa löydetään. Olo oli ainakin tänään päivällä aikas heikonlainen, eli oikeana päivän olen tämän saanut, saivat nyt sitten ihan näyttöä näistä mun omituisista oloista.

Täällä olis kanssa ompelusavottaa tiedossa, ostin keväällä uuden ompelukoneen jota en ole edes paketista vielä ulos saanut :ashamed: Tyynyliinoja vauvalle täytyisi lähinnä ommella, ja "isoille" tytöille pussi legoille...

Tsemppiä Hemarille baby bluesiin :hug: Toivottavasti se menee pian ohi. Mulla oli kuopuksen synnyttyä varmaan viikko sellaista, että itkeskelin ihan kaikkea...

(.) Outo olo ollut tänään, iltapäivällä melkein oksensin mutta nokoset sitten auttoi asiaan. Ja sellaisia menkkakipuja tuli samalla, aika outo tunne, ensin melkein oksentaa ja sitten se kipu siirtyi tuonne alavatsaan ja sieltä sitten jomotti. Mutta tuskimpa tuo juuri mitään alapäälle tekee, yli ajan sitä tässä taas mennään : /
 
Hemari Hirveen paljon onnea pikkuisesta tytöstä! ja kiva kun pääsitte jo kotiin. Ei tarvi olla kauaa esikoisesta erossa.

Schnappy Mä tilasin kanssa Manducan nyt vasta, en ole aiemmin käyttäny. Samasta syystä kun sinäkin tilasin sen ja toivon, että olis pitkään käytössä ja hyvä hankinta. Kovasti on kyllä kehuttu.

Vimmu ymmärrän hyvin noita sun tunteita sairaalassa ollessa. Me oltiin kanssa vauvan kanssa 6 päivää ku se oli on-off sinivalossa. Osasto oli ihan täynnä ja missään ei ollut omaa rauhaa. Väli menin vesaan istumaan, että sain olla edes hetken yksin. Muutenkin hormoonit ihan sekasin ja pää pyörryksissä, tunteet pinnassa. Ei tosiaan henkilökuntaa ihan kamalasti tuntunu kiinnostavan mikään keskustelu. Tosi ihanaa, että olette päässeet nyt kotiin ja kaikki on hyvin. Älä tosiaan itseäsi syytä mistään, ihan niinku miuski sanoi olet kaikkein paras äiti omalle lapsellesi!

(.) Lääkärineuvola oli toissapäivänä. Oma terkka on lomalla. (harmi, vaikka pitäähän niidenkin lomaa pitää) Ja sijaista ei pahemmin kiinnostanu. Se sano mulle varmaan 4 lausetta. Verenpaine oli sit noussu. Alapaine oli eka 92 ja tokalla mittauksella 101. Voi hitto!
Lääkäri arveli, että vauva painais noin 3.5kg lasketussa ajassa.
kohdunsuu oli pehmentyny, mut kiinni.
Tyyppi oli edelleen onneks raivotarjonnassa, mut pää vielä vähän liikuteltavissa.
Oon jotenkin niin varma, että menee sen 2vko yli. Toisaalta tällä hetkellä ei haittaa ollenkaan, vaikka on väli vähän hankalaa olla niin silti oon ihan malttavainen ja on kiva olla raskaana. Pysyis nyt vaan noi verenpaineet kunnossa. Ei terkka eikä lääkäri sanonu kuitenkaan muuta ku katellaan. Ei mulla viimekskään ollu raskausmyrkytyksessä muuta ku korkeet paineet ja yleistila laski. Ei mitään päänsärkyjä tai pahoinvointia tai proteiinia.

Tsemppiä kaikille jotka on jo toinen jalka synnärin ovenraossa ja kaikille muillekin vipoihin viikkoihin.

lyyli ja piiperö 37+0 POKSIS! ei enää montaa viikkoa!
 
hemari ihanaa että olette päässeet kotiin. :heart:
Mulle ainakin sanottiin esikoisen aikana että kun 3 vrk:n kohdalla maito nousee niin silloin on itsekin tosi herkillä ja itkettää. Näin se oli. Meidän huoneessa oli monta samana päivänä synnyttänyttä ja kaikki itkettiin siellä enemmän ja vähemmän. :)

Esikoinen nukkui ekan yön omassa huoneessa ja isojen poikien sängyssä. Voi mun pientä isoa poikaa. :heart: En olisi kyllä millään meinannut raaskia sitä siirtää sinne mutta pitäisi saada se pinnasänky kuitenkin kohta käyttöön.

Oma olo on muuten tosi hyvä.

Päksäkkä 38+1:heart:
 

Yhteistyössä