*** Elokuun 2011 masumurut HEINÄKUUSSA ***

Huomenta!

Missä Hemari??

Äitiysloma alkoi! On se nyt kumma kun ihminen on piiiitkästä aikaa ekaa päivää lomalla ja olo on ihan samanlainen kuin eilen.. Tosin sää on hyvin tyypillinen "lomanaloitussää" eli ulkona 12,5c.. :D
Ihan kiva kyllä, että ilma viilenee, mut mun piti leikata tänään nurmikko, joten tihkusade sais loppua. Luonto kyllä tykkää, ei pääse nurtsikaan palamaan, niin on sit ens viikollakin vielä mitä leikata.

Helle toi reilun kilon lisäpainoa.. Toivottavasti sulaisi vielä pois!! Mun kohdalla nämä perinteiset "alkuraskaudessa et voi syödä, koska on pahoinvointia ja lopussa vatsaasi ei vaan mahdu enää isoja annoksia" -fraasit ei kyllä pidä paikkaansa. Mä oon syöny koko raskauden samalla tavalla, myös nämä helteet. Että toivottavasti ei ole syömisestä noi kilot.

Tänään saadaan hakea kaukalo ja jalusta. Jeee! Illalla ajattelin kaivaa liivinsuojat ja imetysliivit naftaliinista ja katsella vähän sairaalakassia kasaan. Huomenna suunnaksi Etelä-Pohjanmaa ja keskiviikkona hautajaiset. Ens viikolla mies on taas töissä, joten me tytöt taidetaan kävästä ainakin Puuhamaassa. :)

Mukavaa viikonalkua pinoon!

Raitis ja Salarakas 35+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Kuuttis ! :flower:

Mun mielestä etusivu näyttää nyt ihan hyvältä ! Itse meinasin kans ehdottaa nimimerkin lihavointia, mutta kukkakin käy! :)

Eea - Mulla alkoi esikoisen synnytys kans limatulpan irtoamisella. Tuli pikkuhiljaa ja n. 24h limatulpan irtoamisesta oli jo vauva sylissä !

Rinnat - Ei niinkään kutia, mutta ovat aika arat !

(.) Tänne ei kuulu edelleenkään mitään hirveän erikoista. Oma vointi on kyllä viikkoihin nähden hyvä. Nyt ei oo taas hetkeen supistellut eikä mitään. Jalat väsyy kyllä helpommin jos pitkään pitää seistä ja joskus öisin on vähän liitoskipuja mutta ei joka yö ! Ainut mikä ehkä ottaa eniten päähän on levottomat jalat edelleen ! Viikon päästä olis viimenen neuvolalääkäri, ja en malttais odottaa, haluan tietää alapään tilanteen.. Ja toiseks synnytys ei itsessään pelota vielä ainakaan, mutta oon alkanut miettimään että mitä jos taas vauva tulee taas avosuutarjonnassa ja joudutaan taas ottaan imukuppi.. Pystyykö ultralla tai millään katsomaan miten päin vauvan kasvot tuola on, kun synnytys lähenee?

Niin ja olitte myös jutelleet ajankohdasta milloin vauva syntyy. Mulla pyörii mielessä 29.8 koska silloin on tasan rv 42+0 ja sit viimestään pitäis syntyä! :D Esikoinen syntyi rv 41+4, mutta kyllä mä toivoisin tämän syntyvän jo heinäkuunlopussa.

En muista mitä muuta oli kommentoitavaa kun viikonlopun aikana oli tullut niin paljon tekstiä!

majj & 34+0 POKSPOKS ! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Eea
Toivottavasti tää liman irtoominen ei tarkota synnytyksen käynnistymistä.... APUA! Viikkoja on vielä niin vähän kasassa ja pikkuinen joutuis olemaan sairaalassa varmasti aika kauan. :( Stressiä... Miun ystävällä limatulppa irtos jo tosi hyvissä ajoin, mutta vauva syntyi silti vasta 2 viikkoa lasketunajan jälkeen. Toivottavasti meidän vauva vielä muutaman viikon ainakin malttais.

Eea & Urkki 32+4
 
Tiiperille tsemppiä makoiluun! :flower: Onneksi sulla jo "ratkaiseva viikkomäärä" kasassa, jos vauva syntyy hyvin piankin!

Eea, tosiaan limaa voi irrota viikkoja ennen synnytystä pikku hiljaa tai reippaammin kerrallaaan, ja saattaa jopa uusiutuakin jos aikaa on. Toisaalta joillakin voi ennakoida hyvinkin lähestyvää synnytystä, mutta siitä että sitä irtoaa ei voi päätellä kyllä vielä mitään. Toivotaan ettei ihan heti ole syntymässä! :)

Linda, kuulostaa kurjalle tuo oksentaminen närästyksen takia! Onko sulla joku happo/närästyslääke käytössä? Itellä kokemusta närästyksestä kyllä raskauden yhteydessä mutta ei sentään oksentamisesta. Kuulostaa tosi ikävälle herätä semmoiseen.

( . ) Neuvola takana. Kun tässä on viime viikkoina ollut huolta matalasta hb:sta (kaksi viikkoa sitten 99!), sokereista pissassa (viime viikolla YLI ++++), ja painonnoususta (kahden viime viikon aikana yli 1000g/vko!:eek:), niin nyt onneksi kaikki hyvin!
Viime vkon sokerirasituksessa sokerit priimat: Paastoarvo 4.8 ja 2h arvo 5.9. Huh! Ja tänään pissa puhdas, ei glukoosia eikä proteiinia. Eli viimeviikon sokeri pissassa johtui ed. illan irtokarkkiherkuttelusta :p
RR 104/74
Paino +0g/vko!! Jei! Eli viikossa painoa ei ole tullut yhtään lisää:D
Turvotus +/-
Hb nyt 124!
Syke +160/min, liikkeet ++
Tarjonta tarkistettiin ultralla ja on RT (jei!, ei enää perätilassa), ja aivan alhaalla lantiossa, viime vkosta laskeutunut, ja niin vähän enää tilaa th:n mielestä ettei enää voi kääntyä perätilaan.TUPLA-JEI!!:cool:
Nyt eilisestä on supistellut ajoittain mutta epäsäännöllisesti kivuliaasti ja jomottanut nivusiin ja selkään, ja eilen tyhjeni koko suoli. Yöllä sama meno jatkui. Nyt olo taas tasantunut, joten kuulostellaan. Itse en usko että vielä mitään tapahtumassa mutta taitaa olla reissut tältä kesältä tehtynä, kun esikoinen syntyi 37+1 ja olo näin vaihteleva. Ei uskalla kauemmas enää lähteä. Kuulostellaan....:cool:

Kirppiina ja muru 36+0 *poks*
 
Helou taasen.. kasassa ollaan ihmeen kaupalla edelleen mut tänään lääkäri sanoi vauvan olevan niin alhaalla kun se käytännössä on mahdollista, että lähtö on tod.näk tosi lähellä.. Sanoin kyllä jo itsekin lääkärille ennen kun edes tutki, että saletisti on vielä alempana kun viimeksi koska painaa älyttömästi tonne alas.. Sairaalassa makaaminen siis jatkuu.. Huomenna tulisi esikoisen syntymäviikot täyteen, katsotaan haluaako kakkonen syntyä tismalleen samoilla viikoilla veikkansa kanssa :) Eli henkinen valmistautuminen synnytykseen ja vauvan tehohoitoon on nyt täysillä alkanut.. Mut onneksi tälläkään kertaa emme saa ihan pikkukeskosta, vaikka välillä jo siltä näytti! kiitollinen olen näistäkin viikoista..

Huikkis ja typy(joka saattaa olla myös poju :D ) rv32+1
 
Moikka

Ihanaa kun ensimmäinen vauva on jo syntynyt :saint:

Tässähän alkaa painaa stressi päälle tekemättömistä töistä jo. Pitäisi saada koti kuntoon ja kai niitä sairaalakassejakin pakattua kohta puoliin. Parempi ehkä ne kassit itse ehtiä pakkaamaan kun luottaa etta mies löytäisi tavarat. Mieheni minulle eilen tunnusti, ettei tiedä edes missä meidän pyyhkeet on :ashamed: vaikka me on ehditty jo yli vuosi tässä talossa asua...

Äitiysloman toinen päivä menossa ja jännityksellä täällä pikkusen painoarvioon pääsyä odotellaan. Sokerit heittelee kuumina paivinä heti, mutta jännästi taas tasaantuvat viileinä päivinä. Aamusokereihin näyttää selvästi vaikuttavan miten olen yöni nukkunut.

Synnytyksen ajankohdasta olette keskustelleet. Minusta on alkanut tuntumaan että tämä pieni syntyisi heinäkuun puolella tai meidän hääpäivänä ensimmäinen elokuuta, vaikka laskettuaika onkin 6.8. Lisäksi on jotenkin alkanut pelottamaan, jos joutuu käynnistykseen lapsen koon takia.

Kliivia ja pikkutyttö 35+2
 
Synnytyksen ajankohdasta Minulla on ollut tunne jo useamman kuukauden ajan, että vauva syntyy 14.8 :heart:

En osaa pitää kiirettä synnytyskassin pakkaamisessa. Pitäisi vielä vauvalle ostaa kotiintulo vaatettakin. No, eilen sain aikaiseksi pestä äitiyspakkausvaatteet.

Huomenna alkaa sitten mulla äitoysloma :)

Pieni Tähtönen ja Neiti 34+6
 
Pitkasta aikaa, jotenkin en vaan saanut kirjoitettua viime viikolla!

Ensiksi PALJON ONNEA Kuuttikselle!!! Toivottavasti voitte koko porukka hyvin, kirjoittele kuulumisia kun kerkeat! :flower:

Ja Tiiperille tsemppia sairaalassa makoiluun.. :hug:

Piinappula kirjoitteli koiran uhmasta. Meilla ei koira enaa paljon uhmaile kun ikaakin alkaa olemaan lahemmas 9v. mutta me teimme kuitenkin paatoksen ennen esikoisen syntymaa, etta taloon tulee pari uutta saantoa tukeamaan sita, etta koira tietaa olevansa lauman alin jasen. Naita saantoja olivat esim se, ettei koira ikina saa astua ulko-vesta ulos tai sisaan ilman erillista lupaa, ruokaa odotetaan ja syodaan vasta kun lupa on herunut, meidan ruokailu-aikoina koiran paikka on aina omassa pedissaan, lastenhuone on nykyaan kiellettya aluetta ja kun joku tulee ulko-ovesta sisaan, koira ei saa tulla vastaan vai odottaa 'moikaamisvuoroaan' olohuoneessa. En tieda olisiko tilanne toinen ilman naita saantoja, mutta meilla ei ikina ilmennyt mitaan ongelmia hierarkian kanssa.

Hemulin tapaan en malta odottaa, etta paasen vatsasta eroon! Ihanaa mahtua taas vanhoihin vaatteisiin ja palata harrastuksien pariin (kunnolla). Olin eilen kaverin kanssa kahdestaan outlet-kylassa shoppailemassa, ja olin kylla vahan haikeena, kun jopa kengissa olisi pitanyt ostaa numeroa isommat. Mukaan tarttui sitten kasilaukku. :D

Eea kyseli limatulpasta. Elzun ja Majn tavoin munkin edellinen synnytys alkoi limatulpan irtoamisella. Noin 8h myohemmin alkoivat ensimmaiset kivuliaat supparit. Mutta kuten moni muu totesi, ei kaikilla nain kay. Mutta myonnan silti, etta itselle se limatulpan irtoaminen (jos niin kay), olisi henkinen merkki siita, etta jotain tapahtumassa.

Synntyksen ajankohta on vahan kaksipiippuinen juttu. Toisaalta toivon, etta vauva syntyisi jo joskus rv 38 ja paasisin nopeammin vatsasta eroon ja vauva-arkeen kiinni, toisaalta mammalomani alkaa vasta rv 38+4 ja ajatus siita, ettei mulla olisi edes viikkoa aikaa vaan lohota ja hoitaa pari asiaa (mm. kampaaja, saari/bikinkarvojen vahaus, hammaslaakari kaikki buukattu ensimmaiselle mammalomaviikolle..), ei kuullosta houkuttelevalta . Muuten meen suoraan duunista vauva-arkeen ilman hengahdystaukoa, ei sekaan kivaa. Jotenkin kuvittelen, etta tama pienokainen syntyy joskus rv 40+2 (?), kun esikoinen syntyi rv 40+5 ja yleensa seuraava lapsi syntyy vahan edellista aikaisemmin, ainakin tilastollisesti.

Omaan napaan kuuluu sellaista, etta viime viikolla kavin laakarineuvolassa ja juteltiin mun aikaisemmasta synntyksesta ja verenhukasta. Tosi tosi ihana laakari, jai hyva mieli enka yhtaan stressaa asiaa. Vauva oli raivotarjonnassa ja sf mitta oli jo 35 (rv 32+4). Oman vatsan suuri koko ei siis ole pelkkaa kuvitelmaa! Huomenna sitten tavallinen katilon tapaaminen, jossa katsotaan mm. viime viikon verikokeiden tuloksia. Uskon, etta hb on noussut ahkeran raudan syonnin tuloksena. Viimeksi siis 101 ja olo oli aika vasynyt.

Bump rv 33+4
 
Oikein paljon onnea Kuuttikselle prinsessasta

Ja tervehdys kaikille pitkästä aikaa :) Mie olen käynyt teidän viestejä lukemassa vähintään kerran viikossa, mutta en oo saanu aikaiseks kirjotella mitään. Olen vaan nauttinut hyvästä olosta ja siitä että vihdoinkin voi tehdä kaikenlaista ilman supisteluja. Toisin sanoen, olen lomaillut tässä lähikyliä kierrellen pojan kanssa ja nikkaroinut vauvanhuoneen kuntoon. Nyt sitten viikonlopun aikana sain huoneen täysin valmiiksi, puuttuu enää vaipat ja rasvat.

Vauvan syntymäpäivästä olitte puhuneet tai tuntemuksesta milloin vauva syntyisi. Mie olen jotenkin aatellut että 15.8. vois olla se päivä eli viikoilla 39 tasan, mutta nyt juhannuksen jälkeen miun maha on laskeutunut alas ja terkka sanoi että pään juuri ja juuri tuntee (rv 32 neuvolassa) niin mietin jotta jos elokuulle päästään niin hyvä on. Toisaalta en haluais, että menee kauheen pitkälle, koska miulla esikoinen oli syntyessään 4130 g viikoilla 39+2 ja ei ollu miun kokoselle ihan helppo synnytys. Tämä taasen näyttäis menevän ylemmillä käyrillä veljeensä nähden ja äitipolillakin lääkäri sanoi että toiset lapset on yleensä kookkaampia kuin ensimmäiset :rolleyes: Eivät suostu käynnistämään vaikka ilmoitin etten mielelläni kyllä tekis mitään 4500 g painoista tenavaa!!! Joten nyt toivon että tulee vaikka viikoilla 37 ja jotain :saint:

~tottis ja napero rv 33+0
 
Kuuttikselle tosi paljon onnea elokuisten ensimmäisestä vauvasta! Ihanaa! :heart:

Tiiperille ja Huikkikselle pitelen kovasti peukkuja ja toivottelen jaksamista sinne sairaalaan! :flower:

Tuli tässä vietettyä palstailun suhteen hieman hiljaiseloa, kun tämä pesänrakennusvietti veti mennessään. Eli nyt on vauvalle kaikki muu valmiina, paitsi kehto joka on tilattu netistä. Turvakaukaloksi valittiin Maxi-Cosin Pebble telakalla, vaikka olikin sieltä tyyriimmästä päästä. Hoitopöytäsysteemikin on viritelty ja valmiina vaippoja ja puteleita myöten. Ja vaatteita sain serkulta kasapäin ja niitäpä on tässä tullut viikonloppuna pyykättyä ja lajiteltua - ja sen on kyllä sitten omassa navassa huomannut iltaa kohden. Kolottaa ja supistaa ja olo on tukala, mutta lääkärin määräämää Litalginiä ei ole tarvinnut vielä kuitenkaan ottaa. Supistukset ovat kyllä olleet nyt rauhoittumaan päin eli säännöllisesti + tosi kipeitä ei ole nyt tullut, mutta sellaiset 1-2 tuntuvaa kuitenkin tunnissa ja illalla reippaammin. Synnytysajankohdasta olitte puhelleet ja itse toivoisin kyllä kaikkien näiden vaiheiden jälkeen, että Öttiäinen päättäisi syntyä vaikka meidän 8-vuotishääpäivän kunniaksi 12.7. mutta kyllähän tässä mun tuurilla mennään lähelle laskettua aikaa ja vielä varmaan käynnistelläänkin. :D

Mullakin oli perjantaina neuvola rv 34+4:
RR: eka mittauksella 131/96 ja viiden minuutin päästä 115/67 ja pulssi molemmissa vain 40. Aika lailla mulla nuo paineet ja pulssi heittelee ja se luultavasti aiheuttaa huimauksen tunteen. Neuvolantäti "kielsikin" multa autolla ajon, kun huimaa niin usein. Enpä kyllä auton rattiin ole pariin kuukauteen kyennytkään, kun jo pelkkä autossa istuminen aiheuttaa inhoja suppareita...
Paino: +/- 0 eli ei ollut tullut yhtään edellisestä mittauksesta ja koko aikana nyt painonnousu on 1,3 kg.
Pissa puhdas, eikä turvotustakaan havaittu.
Sf-mitta: 36,5 cm!! Vähän kyllä epäilin tuota mittaustulosta...
Vauvan syke: 136, liikkeet ++

Seuraava neuvola onkin jo viikon päästä maanantaina ja sitä ennen nyt keskiviikkona kontrollikäynti äippäpolilla. Diabeteslääkärinkin luona kävin viime torstaina ja musta tuntuu, ettei näitä mun sokereita saada kyllä asettumaan ennen vauvan syntymää. Nyt fiksataan ruokavaliota vielä tiukemmaksi ja esim. aamupalalla voisin leivän sijasta kokeilla maustamatonta rahkaa. Ja p**kat! En jaksa enää fiksailla..! Kaiken tän muun tuskaisan olon lisäksi pitää vielä jatkuvasti miettiä, että mitäköhän sitä tänään uskaltaisi syödä tai juoda... :kieh:

Kirppiinalle kiitos uudesta pinosta ja alkaa lupaavalle kuulostaa siellä sinunkin olotilasi, että jospa ei kovin kauaa teidän vauvaa tarvitsisi enää odotella. :)

Limatulppaakin olitte mietiskelleet ja mullakin on nyt parisen viikkoa tullut enemmän tai vähemmän limaista vuotoa etenkin heti aamulla. Tavallinen valkovuoto on selkeästi vetisempää ja sitäkin kyllä tulee runsain mitoin, niin että pikkuhousunsuojaa saa olla jatkuvasti vaihtamassa. Mutta ainakin täällä siis liman tulo ei ole ihan pikaista synnytystä enteillyt, vaikkakin siis synnärillä jo pari kertaa pyörähtämässä käytykin...

Ja tänään alkoi virallisesti äitiysloma, mutta eipä ihan siltä tunnu, kun olen tässä saikulla ollut nyt yli kaksi kuukautta. Mutta nyt vaihtui siis status sairauslomalaisesta äitiyslomalaiseksi. :)

Blanco + Öttiäinen 35+0 *POKS*
 
Kiitos Kirppiina! Nyt on etusivu oikein hyvä. :)

Tiiperille ja Huikkikselle vielä jaksamista sairaalaan!

Synnytysajankohdaksi olen ajatellut Pienen Tähtösen tavoin 14.8. Silloin mulla olis viikko 39+1. Päivän oon vaan miettinyt siksi, kun meidän suvussa moni nainen on syntynyt juurikin 14. päivä. Tosin eri kuukausina, mutta kumminkin. Esikoinenhan syntyi viikolla 41+1 ja kuopus 39+6, joten eikös kolmannen sitten kuuluisi tulla taas vähän ennemmin? Toiveajattelua? :D

Limatulppa mulla meni viimeksi kaksi päivää ennen kuopuksen synnytystä. Esikoisesta en mitään limatulppaa edes koskaan huomannut. Olisko synnytyksessä sitten irronnut?

Mulla olis vielä reilu viikko äitiysloman alkuun. Varasin kyllä huomiselle lääkäriajan, koska en saa kunnolla öisin nukutuksi ja olen päivisin ihan kuolemanväsynyt. Sitten pidempään istuessa vauva painaa jotenkin niin, että sisäreisissä tuntuu sellanen hermokipu. En pysty pitkään kerralla istumaan koneella. Tän lisäksi mulla varmaan myös verenpaineet jotenkin heittelee, kun tulee sellasia huno-olo-/huimauskohtauksia. En oikein katso olevani enää työkykyinen. Katsotaan, mitä meiltä lääkäri huomenna on.

Pujaja ja Nuppu 33+2
 
Heippa pitkästä aikaa!
Minäkin ahkerasti lueskelen täällä mutta olen laiska kirjoittamaan :p . Neuvoja olen kovasti täältä napsinut ensimmäistä kun odotellaan.

Ja vinkkejä kyselen jälleen :) . Onko hyviä ideoita kuinka tuollainen 3-vuotias terrieri totutetaan vauvan tuloon? Se kun on ollut se meidän lellikki tähän saakka, saanut kaiken huomion ja nyt vähän hirvittää kuinka se tottuu uuteen perheenjäseneneen :confused: . Mm onko hyvä että koira viedään hoitoon että saadaan kotona ensin homma rullaamaan vauvan kanssa vai onko koira kotona kun tullaan sairaalasta, pitäisikö tuoda joku vauvan tuoksuinen harso tms. ensin koiran nuuskittavaksi jne... kaikki neuvot kullanarvoisia!!!

Omasta navasta sen verran että muuten asiat on hyvin, kaikki arvot kohdallaan, ei supistele tms. Mutta selkä pirulainen vaivaa ihan vietävästi! Olen jo pari kuukautta koittanut totutella elämään asian kanssa, sille kun ei oikein ole mitään tehtävissä. Makoilen paljon ja se KÄY HERMOILLE! puuh!

Itsellä tuli tänään pienoinen paniikki vauvan vaatteiden kanssa. Sain hankittua lipaston ja nyt siis vasta aloin lajittelemaan vaatteita koottain laatikoihin. Aiemmin on tuntunut että vaatteitahan on yllin kyllin mutta nyt laatikot näyttää ihan tyhjiltä :O . Paljon olen saanut mutta aika ratkaisevaa on tupsahtaako syliin tyttö vai poika, silloin melkein puolet vaatteista vielä karsiutuu pois :D . Pitää ilmeisesti mennä alennusmyynteihin pyörimään josko löytyisi jotain kivaa tytölle ja pojalle sopivaa.

Kivoja kesäpäiviä kaikille, voimia kipuilijoille ja makoilijoille. Seuraavia vauvauutisia odotellessa.... :heart:

Megalintunen ja sykerö 32+jotain
 
Heippa!

Neuvolakuulumisia tänään rv 35+6

paino +1150g/viikko :O
turvotus ++, jalkaterät on kuin pallot turvotusta polviin asti ja sormet jäykät ja turvoksissa
RR 144/86
pissassa valkuainen +/- johtuu luultavasti ihan hirmuisesti lisääntyneestä valkkarivuodosta
hb 143, viimeks ollut 134 eli näköjään on vaan noussut ilman lisärautoja :confused:
sf mittaa ei mitattu

Seuraava aika on viikon päästä lääkäri/nla

Musta on alkanut pikkuhiljaa tuntua et tää vauveli vois syntyä parin viikon sisään :whistle: viime yönä oli n 3 tuntia ihan selviä supistuksia, tuntuivat alamahassa ja alaselässä. Sit kuitenkin loppuivat. Yöllä heräsin pari kertaa siihen kun koski mahaan. Myös tuo valkkarivuoto on lisääntynyt lähipäivinä tosi paljon, aiemmin ollut tosi vähäistä mut on ihan kunnolla. Samoin tuonne alakertaan vihloo ja tuikkii aika ikävästi...

Meillä se mahatauti oli sit kaikilla muilla paitsi mulla :stick: Yks oksensi torstain, yks alotti perjantai iltana, yks lauantai aamuna ja sit isäntä vielä lauantai iltapäivällä. En tosin olis niin kovasti sitä tautia halunnutkaan. Mä olen vaan pessyt toisten oksennus pyykkiä jonkin koneellisen :x

Limatulppa En koskaan moista huomannut ja kolme olen synnyttänyt. : /

Vauvan tavarat On kaikki jo pesty ja hyllyssä pinoissa, hoitopöytäkin on saatu kasattua ja sänkykin lähipäivinä. Rintapumpun kaivoin esille ja se pitäis jossain vaiheessa keittää samoin varalle ainakin yksi tutipullo.
Alkas olla niinku vauvaa vaille valmista. Ei jaksais enää odottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Paljon onnea Kuuttis!! Ihanaa ku meidänkin pinoon on jo syntynyt vauva! :heart: Tulethan pian kertomaan synnytyksestäsi. Täällä ensikertalainen kaipaa kaikkea tietoa. :)

Kiitos Kirppiina uudesta pinosta ja hyvästä etusivusta. Mun mielestä se on sopiva just nuin!

Mie käyn lukemassa teiän kirjoituksia kännykällä päivittäin, mutta en jaksa sillä kirjottaa, ku ei saa mitään muotoiluja tekstiin jne. Ja kosketusnäytöllä tulee aina virheitä ja sen myötä saattaa auto-correct tehdä tepposet ja kirjoitan teille vahingossa jotain rivouksia. :D :D

Tänään olo on taas ollut kipeä, niin istahdin koneellekin hetkeksi. Olen voinut niin hyvin, että en ole ehtinyt koneella istuskelemaan, kun ollaan reissattu ympäri maakuntia. Mies on ollut myös sairaslomalla leikkauksen myötä ja ollaan yhdessä otettu rennosti ja levätty. Koti on kyllä kaaoksessa, ja nurmikin kasvanut uusiin mittoihin, kun ei kummastakaan ole paljoa touhuamaan.

Vauvan tavaroita ollaan pikkuhiljaa alettu etsiä ja hommailla. Käytiin lastentarvikeliikkeessä hämmentymässä vaunujen ja kaukaloiden paljoudessa. :D Myyjällä oli varmasti hauskaa, kun esitettiin niin uskomattoman typeriä kysymyksiä: mikä on lämpöpussi? Mikä on työntöaisa? Mitä sillä tekee? :LOL: Ei ostettu mitään, mutta saatiin tietoa mitä halutaan. Nyt sitten on huuto käynnissä käytetystä turvakaukalosta, jonka toivottavasti saan.. :whistle: Siitä puheenollen: Viola-85: mies haluaa ehdottomasti Isofix-telakallisen kaukalon, joten en mie tarvikaan sitä kaukaloa sulta. :)

megalintunen: Ekana alkaisin lisäämään rajoja. Onko koira päässy teillä sänkyyn aiemmin? Meillä koirilla on muuton myötä nykyään oma huone ja siellä omat pedit, mihin muilla ei ole asiaa (esim. kummilapset ei saa mennä häiritsemään koiria jos ovat omissa pedeissään). Mutta koirilla taas ei ole asiaa muun asunnon puolelle jos ei erikseen pyydetä, eikä enää pääse sohvalle (sänky kielletty paikka jo ennestään), eikä ollenkaan tulevaan lastenhuoneeseen. Lisäksi ollaan jo tammikuusta lähtien treenattu lenkillä kulkemista (ihan vaan etteivät sitten syöksy mun/vaunujen eteen yllättäen). Meillä ei ole ollut auktoriteettiongelmia aiemminkaan, mutta halutaan pelata varman päälle. Nuo ovestakulkemiset ja ruuan odotus-asiat on päivittäisessä käytössä.

Palaanpa vaikka torstaina taas, kun on neuvola. Mitään synnytykseen viittaavaa täällä ei ole tapahtunut. Hormonit heittelee tunteita laidasta laitaan ja vauva on vilkas. Osaako joku muuten neuvoa miten haen Kelalta sairaspäivärahaa, kun työnantajan palkanmaksuvelvoite oli vain 4 viikkoa ja siitä edestä tulee 2 päivää palkatonta?

Ihanaa loppuajan odotusta meille kaikille! Aika menee nyt todella nopeasti. HUh!

-Mandalay + Onni rv 34+5
 
Eea
Kiitos kaikille jotka kommentoi limatulppaa!!! :)

Tänään ei ole enää onneks tuota irronnut ja terveydenhoitajan mielestä ei ole syytä huoleen, ellei sitten ala esiintymään muita synnytykseen viittaavia juttuja. Muutaman harjoitussupparin oon tänään huomannut, varmaan johtuu siitä kun olen omaa oloa tarkemmin seurannut tuon tulpan takia. Toivottavasti nyt muutaman viikon malttais vauva pötkötellä vielä aloillaan. :)

Ehkä tuo lima oli merkki siitä, että äitin ja iskän olis aika laittaa paikat kuntoon tulokasta varten. Tähän asti oon luottanut että vauvan syntyminen menee elokuun loppuun, mutta nyt en enää olekaan niin varma. Tänään pesin esikon aikaiset vauvalelut ja silitin harsot odottamaan. Sairaalakassin ajattelin myös pakkailla. Onpahan sitten valmiina jos lähtö koittaa. Vielä kun saisi viimiset hankinnat tehtyä.... Terkka lupasi vielä huomenna soitella äitipolille ja kysyä niden mielipidettä asiaan. Jos vaikka näytillä pitäis käydä.
 
Mandalay: Koira on nukkunut meidän sängyssä :O ja se karsitaan pois nyt. Noin tarkkoja rajoja meillä ei muutoin ole, koira saa olla joka paikassa muualla paitsi keittiössä kun syödään. Oman ruokansa se saa aina vasta ihmisten jälkeen. Auktoriteettiongelmia ei ole tuonkaan kanssa ollut mutta silti vähän jänskättää...ja olis kiva tehdä asiat oikein heti alusta saakka.

Sitten toinen asia. Jos äippäpakkauksen villapipossa on pesuohje 40 astetta niin eikö sen silloin voi oikeasti pestä myös kyseisessä lämpötilassa???? Ei!!! :kieh: mä nimittäin kokeilin ja se kutistui. Se sitten siitä piposta...onhan siinä villaa mutta luotin pesuohjeeseen :(
 
Kuuttikselle ja koko perheelle paljon onnea pienen pienestä prinsessasta :heart:

Kirppiinalle kiitokset uudesta pinosta ja minun mielestä tuo etusivu on tosi hyvä nyt ja hyvä oli myös idea siitä kukkasesta :)

( . ) Suonikohjut vaivaa vaan muuten ihana hyvä olotila. kävely tekee vähän kipeää mutta yritän silti pikku lenkkejä aina tehdä ettei kohjut kovin turpoa.. on tullut niin viheliäiseen paikkaanki yks suonikohju..uloimpaan häpyhuuleen..auts!!

vauvan syntymäpäiväksi veikkaan suunilleen laskettua aikaa joka on 26.8. mulla mennyt koko ajan pidemmälle synnytys ajankohta eka 38+5, toka 39 ja kolmas tasan 40. saa nähä nyt..en kyllä toivo että menis nyt tämä yli tuota linjaa pitkin.

limatulppaa mulla tullut yhen raskauden aikana ja vauva syntyi sitten vuorokauden sisään ja yleensä jos limtulppa irtoaa ja on käynistymässä synnytys tulee mukana verta niinkuin minullakin tuli.

Apua en oo laittanut vielä mitään valmiiksi..laitan varmaan paria viikkoa ennen laskettua aikaa!

mutta tsempit sairaalassa makoileville ja muuten helteestä kärsiville ja kaikille muutenki! :wave:

SaBine ja masuasukki 32+3
 
Heh, Raitapaitainen, mulla on sama homma tuon ruoan suhteen: alkuraskaudessa oli vaan nälkä ja pahoinvointiongelmat niin lieviä, ettei ne syömistä haitanneet, sama jatkui keskiraskaudessa, ja nyt on edelleen nälkä, ja kyllä sinne mahaan kummasti sitä sapuskaa mahtuu. Ja jäätelöä. Ja karkkia :ashamed: Painoa oli tänä aamuna tullut 18 kg lähtöpainoon :O

Mukavaa, että Eealla on parempi olo sen limatulpan suhteen!

Oma loma sai huonoimman mahdollisen alun kun heräsin noin 4.45 kun käänsin kylkeä ja sotkeennuin täysin lakanaan. Samaan syssyyn kuopus tuli huoneestaan itkien (tätä tapahtuu siis noin kerran vuodessa), ja halusi potalle. Oli raukka ilmeisesti herännyt siihen, että pissasi (hänellä on vielä yövaippa), pottaan ei sitten mitään tullutkaan. Mutta siinä oli sitten meikäläisen yöunet, vähän ennen klo 6 nousin ylös. Tuntia myöhemmin olin ihan kuoleman väsynyt ja silloin sitten sainkin unen päästä kiinni, mutta mies aikoi alkaa töiden teon klo 7:30... antoi mun nukkua 8:30 asti kuitenkin, mutta olin kyllä silti tosi väsynyt kun nousin ylös. Ilma on kuumankostea (no, lämpötila on noin 18-19 astetta eli ei ihan tukahduttavan kuuma, mutta tuo kosteus on kaamea), onneksi pääsin tyttöjen kanssa aamupäivällä pariksi tunniksi ulos, istuin kuin zombie puiston penkillä. Ja kotimatka kolmen kaupan kautta ei ollut herkkua. Olin suunnitellut käyväni vähän alennusmyynnissäkin vihdoinkin tänään iltapäivällä, mutta enhän sitten jaksanut lähteä tuonne kammoilmaan. Onneksi tytöt katsoivat kiltisti elokuvaa reilun tunnin iltapäivällä niin sain otettua nokoset. Ja onneksi ei tarvinnut mennä töihin voimaan pahoin, mutta jos loma jatkuu tähän malliin niin tästä tulee mun elämäni pisin ja kauhein kuukausi :(

Tietty se pikkuvauvan kanssa eläminenkin tietää just tuota samaa: katkonaisia ja lyhyitä yöunia ja jatkuvaa väsymystä. Mutta jotenkin tuntuu siltä että helpottaisi jos vauva suvaitsisi tulla mahdollisimman pian... mutta kaipa tässä ne 5 viikkoa vielä menee : /

Siobhan ja Plutte 35+5
 
Väsynyttä maanantaita täältä suunnilta |O

Huoh, koko päivä kyllä mennyt niiiiin nukkuessa.. Päätä särkynyt ihan pirusti koko päivän (muistaakseni ekat päänsäryt raskausaikana..), puolilta päivin pystyin raahautuu apteekkiin kun kaapista ei löytyny kun buranaa, jonka jälkeen helpotti sen verran et kykenin kauppaan ja koiran kans lenkille. Alkuillasta jomotus alko sitten uudestaan ja nyt tuntuis olevan laantumaan päin. Hyvä niin. Tarvis varmaan jotain hierojaa viel varailla kun tuntuu nuo niskat olevan aika kipsissä, mistä tuo särkykin varmaan johtunee..

Kiitos Bump 78, noista koiran koulutusvinkeistä, suurin osa meillä ollutkin käytössä jo alusta asti, mutta muutaman lisätärpin sieltä sain. :) Toivotaan, että saadaan tytön uhma kuriin. :)

Ja kirppiinalle kiitos hienosta etusivusta! :flower:

Vauvan syntymäaikaa veikkailisin aika lähelle laskettua (11.8) mutta toivoisin, että hieman aiemmin tulisi. Esim. elokuun alussa. Nyt menee kuitenkin sen kaks viikkoa yli kun noin toivon. :)

Jahas, ukko kotiutui jos menis vääntään sapuskat loppuun!

Piianappula + PikkuPena 34+4 :heart:
 
Helteistä selvitty toistaiseksi, seuravaa lämpöaaltoa odotellessa. Mut kyllä huomaa eron omassa olossa, ku nyt on ollu viileämpää. Oon jopa jaksanu tehdä jotain, tänään pesin ikkunat ja imuroin. Enemmänkin olis voinu tehdä, mut rupes selkä ilmoittamaan, että pitäis hidastaa välillä.

Toivoisin, että poikanen syntyisi jo tän kuun puolella. Mut olen kuitenkin valmistautunut henkisesti myös siihen, että se syntyy vasta pari viikkoa lasketun yli. Minun olisi aikoinaan pitänyt syntyä äitienpäivänä, mut synnyin sitten tiistaina...saa nähdä miten tässä käy. Toivon kyllä myös, että lapsukainen ei tulisi ennen 17.7., koska mies on sen viikonlopun kaverinsa polttareissa Kalajoella (ja mehän asutaan Savossa). Jos synnytys sattuisi käynnistymään tuona viikonloppuna, äitini on lupautunut mukaani.

Meillä on myös semmoinen ylilellitty koira. Se menee varmaan vähäksi aikaa maalle hoitoon, kun lapsi on tuloillaan. Tää koira on muuten varmaan ruvennu aavistelemaan, että minun mahassa tapahtuu jotain kummallista. Se tulee hyvin usein nukkumaan ihan mahaan kiinni ja katselee minua silmiin. Tosin minusta meidän koira on hivenen yksinkertainen tapaus, joten en ole ihan varma tästä "vaistoamisesta". Ja kyseessä on siis kääpiökokoinen sekarotuinen tyttö.

( . ) Keskiviikkona olisi taas neuvola, kylläpä pelottaa mennä vaa'alle. Viimeksihän painoa oli tullut viikkoon lisää reilu kilo. Oon nyt yrittäny juoda paljon vettä ja oon syöny myös jonkun verran tuoreita mansikoita ja ananasta purkista. Koko ajan tekisi mieli kaikkea herkkua.

Biliga ja poikanen 36+0, että poksista vaan.
 
kirppiina kiva kuulla, että vauveli on kääntynyt oikeaan suuntaan :) Täällä vielä tyttönen istuskelee.. Toivottavasti kääntyy itsestään parin viikon sisään. Niin ja ihan Rennietä olen närästykseen ottanut, otin myös ko iltana, jolloin heräsin oksentamiseen.. Huomenna onneksi neuvola, pitää kysellä jos saisi jotain vahvempaa.. Kiitos myös lyyli* kommentoinnista närästykseen, oon kans aiemmin herännyt siihen kun vähän nousee yös, mutta en koskaan ennen tohon, kun sitä oikeen suihkusi eikä siinä vaiheessa enää paljon nielty..: /

Mulla on sokerit olleet jo pitkään plussalla.. Olin sokerirasituksessa vkolla 22, siinä oli kaikki kunnossa, joten ei kuulema mitään asialle enää tehdä.. Munuaiset vaan falskaa ja sille ei mitään nyt voi..

Meillä myös koira saanut pari lisäsääntöä raskauden myötä. Eli sänkyyn ei enää pääse yöksi eikä myöskään sohvalle hypitä kutsumatta. Alku- ja keskiraskaudessakin sai vielä nukkua sängyssä ja nukkui aina pää mun vatsan päällä :D Ei ennen raskautta todellakaan näin tehnyt. Joten Biliga, mä luulen myös että jotenkin koira raskauden voi vaistota. Ja tämä meidän pikku pelle ei myöskään viisaudestaan tunnettu ole :D Tosin sitäkin ihmisläheisempi.. Se on myös hirveä sähläri, joten vähän täälläkin jännittää, miten osaa vauvaan suhtautua, kun ei ihan pieniä lapsia ole tavannut.. Ajattelin ainakin jonkun vauvantuoksuisen vaatteen tai rätin synnäriltä toimittaa kotiin ennen kuin itse saavun vauvan kanssa. Näin olen ainakin jonkun kuullut tekevän..

Linda ja Möhis 34 *poks* :heart:
 
Täällä olen :wave:

Ärsyttää, oon ihan pudonnu teidän jutuista, kun en ole moneen moneen päivään päässy koneelle kun oli tää muutto. Vieläkin tavarat etsii paikkaansa, mut koitan päästä joka päivä edes vähän lukasemaan teidän juttuja :)

Mutta ihan ekaksi ONNEA KUUTTIS!!!! Aivan ihanaa, syntyneitten lista korkattu :)

Pikana omaa napaa:

Tänään siis lääkärineuvola, jota pelkäsin etukäteen kun olin ihan varma ettei tämä vauva ole kääntyny oikeinpäin parin viikon sisällä, mutta olipas! Eli RT!!! JEEE!!!! Kohdunsuu pehmeä, ulkosuu auki ja pituus 1cm. Eli kypsymistä tapahtuu :)

Keskiviikkona käyn labrassa kun kutisee joka paikkaan niin älyttömästi. Ottavat maksa-arvot ja samalla streptokokki viljelyn. Pääsen siitäkin huolesta (esikolla siis vastasyntyneen sepsis).

Jalat on tosi suoritustilassa muuton takia, mutta asunto on kiva :) Kyllä tästä vielä hyvä saadaan.

Ja nyt pitääkin jo mennä. Plöh.

hemari ja vihdoin rt helmiäinen 36+3 ( Täysaikaisuus lähestyy :) )
 
Täällä ollaan vielä.. oon lueskellut teidän juttuja kyllä täällä mut sit ei oo vaan tullut kirjoitettua vaik monesti on pitänyt :D haluaisin kysyä nyt teiltä muiltakin (ensikertalainen kun oon) että pitäskö mun huolestua:

Pari viikkoa sit olin lääkärineuvolassa viikkoja sillon oli joku 33 jotain.. lääkäri teki tutkimuksen ja totesi että vauva on rt:ssä ja lääkäri sano yhtäkkiä että "oho, tässä tuntuukin jo pää" ja merkkasi korttiin että paikat on pehmennyt mutta kiinni.. nyt mulla on monta päivää tuikkinut tosi kipeesti alapäähän ja maha on laskeutunu ihan silmissä ja tuntuu et vauva kaivais itteensä jo ulos.. tänään sit huomasin puolvahingossa et mäkin tunnen sen vauvan pään ihan sormella.. (en sitten enää uskaltanutkaan kokeilla sen jälkeen).. tää liikkuu ihan hirveesti ja tuntuu ku se yrittäis tulla ulos mahan läpi ku se mönkii ja mönkii vaan :S onko ihan normaalia näillä viikoilla jo tuntea vauvan pää ite sormella? mä vähän säikähdin...

varsinaisia supistuksia ei oo tullut mutta hirveetä pistelyä alapäähän ja kipua et joutuu ihan pysähtymään hetkittäin..

Elokuunvaavi 35+2
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä