~Elokuiset 2020~

Kiitos selvennyksestä, @lyrae!

Onko muilla vauvoja, jotka eivät nuku päivisin? Välillä tuntuu, että epätoivo iskee, kun toinen ei millään nuku enkä saa tehtyä mitään hommia enkä annettua jakamatonta aikaa muille lapsille. Vähintään yhtä hankalaa on ennakoimattomuus: jonain päivänä hän sitten saattaakin yhtäkkiä ottaa päikkärit. Siitä innostun luulemaan, että varmaan seuraavanakin päivänä nukkuu, ja suunnittelen, mitä kaikkea ehtisin tehdä. Mutta eihän tuo sitten sammu tietenkään hetkeksikään. Ehkä pitäisi vaan kantaa häntä liinassa ja tehdä asiat oman aikataulunsa mukaan riippumatta siitä, millainen päivä vauvalla on. Silloin pitää vaan olla koko ajan liikkeellä, koska jos esim. puuhailen keittiössä ja hän on liinassa hereillä niin aivan mahdoton huuto alkaa todella nopeasti.
 
@merin Keskimmäinen oli just tommonen. Osoittautui sit moniallergiseksi ja on aistiyliherkkyyksiä. Mä kannoin paljon liinassa ja just oltiin paljon menossa. Tosin esikoinenkin oli silloin 2v ja kaipas paljon ulkoilua. Mä perkasin allergisoivia pois omasta ruokavaliosta ja jossain vaiheessa alkoi sit nukkua päivisinki.

Tää nuorin on kyllä ihan hassu. Rytmiä ei silleen vielä oo ku yöunille, mut eipä meilläkään oo päivisin muuta aikataulutettua ku lasten lähetys aamulla kouluun ja iltapäivästä tulevat kotiin. Mut kyllä tää yleensä aina nukahtaa tissille tai liinaan tai reppuun. Joskus kävelen keittiö-olohuoneen jakajaa ympäri kunnes nukahtaa, koska just paikalla ollessaan ei nukahda. Ilman mua tai muuta syliä nukkuu lähinnä myöhään illasta. Alkaa olla vähän semmonen olo, että ees kauppareissu yksin olis tosi jees. :D
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Joo, @lyrae, ymmärrän.... Ja sitten itse asiassa huomaa taas ihan uusin silmin, miten ihana vauva onkaan, kun on ollut hetken ilman pientä tuhisijaansa. Medän pieni nukkui tänään päivällä TUNNIN, hip hurraa! Hän on nyt tajunnut, miten kädet toimivat ja yrittää tarttua kaikenlaiseen. On se kehitys niin ihmeellistä seurattavaa joka kerta.

Mö en kestä nähdä noita jo ensi kesään ulottuvia kuukausiketjuja, tulee niin kauhea raskauskuume taas...
 
  • Tykkää
Reactions: La Mer
Heippa kaikki!

Meillä on ollut myös tosi vaikeaa noiden nukkumisten kanssa. Olin sitten yhteydessä uniohjaajaan, ja hänen neuvoillaan ollaan toivottavasti matkalla kohti parempia unia.

Meillä oli ongelmana juuri toi että päivällä nukutaan vain pikku pätkiä, ja se kostautui illalla ihan kamalana yliväsymyksenä jota Lenni sitten huusi tuntitolkulla. Koskaan ei myöskään tiennyt kestääkö päiväunet vartin vai neljä tuntia. Nyt meillä on selkeästi rytmitetty päivä ja keinoja auttaa vauva uneen tai jatkamaan unia mikäli ne meinaavat jäädä lyhyeksi, ja on jo tosi paljon helpompaa. Suosittelen siis muillekin uniohjaajaa jos tuntuu että ei itse pärjää ja menee liian vaikeaksi. Mä olin ajoittain ainakin tosi epätoivoinen. (Me juteltiin Teijan kanssa / Uneksija.fi).

Lenni on nyt hiukan päälle 10 viikkoa. Omat nyrkit maistuu erittäin hyvin, lelut on alkaneet vähän kiinnostaa, ja leikkimatolla huidotaan kaaressa roikkuvia leluja oikein kaksin käsin. Ensimmäinen nauru irtoaa myös varmaan pian, on nimittäin välillä jo sen kuuloista kiherteltyä ja kurlausta että ei ole enää kaukana. :)

Mitenkäs sen Facebook-ryhmän kanssa, menikö ihan jäihin koko idea?

Metsäntähti ja Lenni melkein 2,5 kk.
 
  • Tykkää
Reactions: La Mer ja lyrae
Kuulostipa tehokkaalta tuo saamanne uniohjaus, @Metsäntähti! Olisi kiva kuulla, mitä käytännössä olette muuttaneet, jotta unirytmi on löytynyt.

Lähteekö muilta hiuksia? Mulla on nyt jo pari viikkoa lähtenyt hiuksia ihan hirveästi - välillä tuntuu, ettei päähän voi enää jäädä mitään, kun niitä vain lähtee ja lähtee.
 
Hei! Täällä kaikki hyvin, poika kasvaa kohisten! 1 kuukaudessa oli tullut 5 cm pituutta! Paino miinuksella, mutta nuun nuo aikaisemmatki on olleet.

Yöllä valvoo kahteen ja sitte nukutaan..nyt toinen yö ku on nukkunut aamuun asti! Jee!

Rauhallinen poika!

Ihana!
Nimeä mietitään.. joukukuussa nimiäiset..

Facebook käy, jonku pitäis se ryhmä väsätä! se ois helpompi kyllä ku tänne eksyy harvemmin!!

Tsemppii harmauteen!!
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Kuulostipa tehokkaalta tuo saamanne uniohjaus, @Metsäntähti! Olisi kiva kuulla, mitä käytännössä olette muuttaneet, jotta unirytmi on löytynyt.

Lähteekö muilta hiuksia? Mulla on nyt jo pari viikkoa lähtenyt hiuksia ihan hirveästi - välillä tuntuu, ettei päähän voi enää jäädä mitään, kun niitä vain lähtee ja lähtee.
Lenni ei ole oikein ikinä ollut sellaista itse nukahtavaa mallia, joten meillä on koko ajan pitänyt olla joku keino nukuttaa (ei nukahda myöskään tissille eikä tutti kelpaa, ja vaunut ne vasta onkin pahasta! :D). Aiemmin se keino oli kantoreppu, mutta se lakkasi kelpaamasta. Samalla päiväunista tuli ihan hirveää silppua.

Uniohjauksessa saatiin vinkit mm. makuuhuoneen pimentämiseen, kapalointiin ja shush&pat-menetelmään, jonka avulla voi nukuttamisen lisäksi koittaa jatkaa (ja monesti se myös onnistuu) lyhyeksi jääneitä päiväunia. Se on helpottanut tosi paljon päivän rytmittämistä, aiemmin kun ei ollut mitään kontrollia siihen kuinka pitkään poika nukkuuu. Nyt voi sentään hiukan ohjailla sitä. :)
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Mitäs elokuisille kuuluu? Erityisesti @KeepGoing olisi kiva kuulla, mitä painonnousuun kuuluu?

Täällä vauva on löytänyt kätensä ja niillä onkin kiinnostavaa kokeilla kaikenlaista. Ihmeellistä tuo kehitys; vielä viime viikonloppuna pystyi suorastaan näkemään, miten päässä raksutti, kun toinen yritti miettiä, mitä näillä pitikään tehdä. Ja nyt hän jo tarttuu kaikenlaiseen kuin vanha tekijä.

Vauva myös kääntyy vatsalleen, jos hänet laittaa kyljelleen. Selältä asti ei ole vielä kääntynyt.

Itse tuskailen viimeisten viiden raskauskilon kanssa. Kymmenisen kiloa lähti noin vain. mutta sen jälkeen vaaka on jumittanut samoissa luvuissa jo pari kuukautta. No, on kai tässä aikaa, mutta jotenkin nuo kilot ovat mielestäni aiemmista raskauksista hävinneet nopeammin ihan pelkän imetyksen avulla. Hiustenlähtö on vähän tasaantumaan päin ja jotain on vielä päässäkin. :)

Ihmeellistä ajatella, että vuosi sitten ei vielä ollut tietoa raskaudesta ja nyt tässä on jo näin "iso" vauva! Tosin muistan jättäneeni tiettyjä asioita viime marraskuun loppupuolella syömättä ja juomatta, ihan vain varmuuden vuoksi. ;)
 
Moikka pitkästä aikaa!

Meillä unihommat jatkuu kryptisenä. Mukaan on mahtunut muutama tosi hyväkin päivä ja ilta, ja sitten muutama tosi huono tietysti vastapainoksi. Eilinen ilta oli taas melkoinen. Lenni päätyi olemaan hereillä kaksi tuntia, vaikka yritettiin kuinka saada nukkumaan. Normaalisti nukahtaa jo n. 85 minuutin valvomisen jälkeen. Nyt kiemursi, vääntelehti, kitisi, huusi ja nukahti aina muutamaksi kymmeneksi sekunniksi kerrallaan. Jossain vaiheessa sitten pulautti oikein ison satsin niin että sen body oli aivan litimärkä. Ei muuta kuin vaatteet vaihtoon, ja vihdoin hiukan yli kahden tunnin kohdalla tuli uni. Unta kesti kaikkiaan tunnin, ja sitten oltiin hereillä taas (kello oli tässä vaiheessa n. 22). Onneksi sain sitten melko nopeasti takaisin uneen tissin kautta. Eipä ole nukahtaminen mennyt noin myöhäiseksi pariin viikkoon.

Päiväunet onnistuu vähän paremmin, vaikka lyhyitä pätkiä nekin on. Lenni nukahtaa melko helposti (tosin joka kerta huudon saattelemana) ja nukkuu ensin n. 30 - 40 min, jonka jälkeen saa olla hyssyttelemässä takaisin uneen. Silloinkin nukahtaa yleensä helposti, mutta saattaa heräillä alle kymmenen minuutin välein. Ja taas hyssytellään.

Ollaan koitettu miettiä mistä toi iltaisin vaivaava selvästi epämukava olo voisi johtua, mutta ei me oikein päästä puusta pitkään varsinkaan kun ei tiedetä mikä on ns. normaalia vauvojen touhua ja mikä sitten sellaista mihin pitäisi puuttua. Itselläni on sellainen olo että korvike ei sovi Lennille. Mulla on ollut tapana antaa sitä aina vähän runsaammin illalla että Lenni nukkuisi sen ekan pätkän pidempään. Ollaan kokeiltu nyt kolmea eri merkkiä, ja kaikissa tuntuu olevan omat vikansa. Jotkut on ehdottaneet maitoallergiaa, itse olen vähän kahden vaiheilla sen kanssa. Joka tapauksessa ajattelin näistä mainita ensi viikolla neuvolassa.

Eipä tänne kummempia. Tosi paljon ollaan oltu kotona juuri ton huonon nukkumisen vuoksi, ja välillä tuntuu että seinät kaatuu päälle. Koko marraskuukin meni ihan hujauksessa ohi, mikä ei välttämättä ole huono asia ollenkaan :D. Ja nyt kun se koronakin tuntuu taas oikein jylläävän niin on ihan turvallistakin olla täällä kotona vaan.

PS. @merin: Mulla toi meni taas ihan toisin päin - epäilin jo hiukan olevani raskaana, mutta koska oli liian aikaista tehdä vielä mitään testiä ja saada oikeasti tietää, niin hörpin testiä edeltävänä viikonloppuna kotona vielä pari gin tonicia "varastoon".
 
  • Tykkää
Reactions: La Mer ja merin
Kryptisistä unihommista... Meillä on nyt yhtäkkiä vauva alkanut nukkua aamupäiviä ulkona vaunuissaan. Monta tuntia saattaa vedellä sikeitä! Tosi hämmästyttävää. Ainoa huono puoli siinä on, että hän tietysti herää juuri, kun leikki-ikäisemme menee päikkäreille. Niinä päivinä, kun isompi on ollut kerhossa, se on ihan fine, mutta muina kuin kerhopäivinä se tarkoittaa, että aamupäivän puuhaan isomman kanssa ja iltapäivän puuhaan vauvan kanssa. Ja sitten koululaiset jo tulevatkin kotiin... Ideaalitapauksessa molemmat pienet saisivat nukkua iltapäivällä.

Tänään vauva kääntyi ensimmäistä kertaa selältä vatsalle! Itse en sitä valitettavasti nähnyt, mutta kaipa minäkin vielä ehdin. Jo pitkään hän on kääntynyt kyljeltä vatsalle, mutta selältä asti ei koskaan.

Muuten itselläni on ollut hermot todella kireällä viime päivinä. Meidän koululaiset ovat muuttuneet kuin sen yhden piirretyn elokuvan laiskiaisiksi, joilla kaikkien asioiden tekeminen kestää ja kestää. Aamut ovat ihan pahimpia - kaksi tuntia ei meinaa riittää siihen, että selviävät sängystä kouluun!! Nyt on sitten kiristetty aikataulua illasta ja sammutettu heiltä valot 20.30. Lisäksi aamutoimet on nyt limitetty niin, että yksi tulee ensin syömään ja menee sitten pukemaan ym., kun taas toinen pukee ja petaa ensin ja tulee sitten syömään. Se on nopeuttanut syömistä, kun eivät voi nahistella / villitä toisiaan jne. Mutta sen jälkeinen toiminta menee ihan yhtä hitaasti kuin ennenkin. Meille on täysi mysteeri, miten se lähteminen voi joka ikinen kerta olla niin pitkällistä. Samaa tolkutonta ajanhaaskausta on heillä muissakin asioissa, eikä siinä mikään ohjaus, uhkaus tai palkintokaan auta.

Lisäksi kaksi keskimmäistä ovat riidelleet varsinkin ruokapöydässä niin paljon, että jatkuvasti ollaan jouduttu komentamaan jompikumpi omaan huoneeseen tai olohuoneeseen syömään. Jotenkin tuntuu, että sellaisia hyviä hetkiä lasten kanssa on nyt ollut todella vähän.

Ehkä tämä jatkuva harmaus ja kurjistuva koronatilannekin vaikuttaa kaikkien hermoihin / käytökseen eri tavoin. Yleensä ollaan tässä kohden vuotta käyty kaveriperheen kanssa laivalla Tukholmassa akkuja lataamassa. Mutta sellaisesta ei voi nyt kuin haaveilla...

Tuli @Metsäntähti vielä mieleen, että meidän kolme ekaa vauvaa ovat kaikki olleet sellaisia iltahuutajia. Iskä on kävellyt heidän kanssaan lukemattomia kertoja ympyrää kantaen vatsallaan olevaa vauvaa käsivarren päällä - sillä tavalla ovat rauhoittuneet. Onkin ollut ihmeellistä, kun tämä neljäs vain syö siinä 21-22 välillä nätisti ja rupeaa sitten nukkumaan. Ei me mitään syytä edellisten huudoille olla keksitty. Ehkä ovat vain olleet väsyneitä ja se on tuntunut kurjalta, mutta eivät kuitenkaan ole halunneet antaa unelle periksi.
 
  • Tykkää
Reactions: La Mer
Hei kaikille! Eipä oo tullu kirjoiteltua, kerran jo aloitin mutta kesken se jäi silloin. Meillä vauva on vihdoin yli 4 ja puolen kilon ja nyt tämä viikko on ihan ensimmäinen ilman ainuttakaan neuvolaa tms eli kasvukontrollit jää nyt. Jee!
Meillä on tyttö edelleen aika huutavainen just iltaisin, eipä siinä oikein auta kuin kanniskella. Yöunille rauhoittuu vasta puoliltaöin :/ Päivisin onneksi helpompaa, nukkuu liinassa aika ok. Toi puklailu on kyllä aika rasittavaa, tänäänkin aamulla kun ulos yritettiin lähteä niin jouduin 3 kertaa vaihtamaan tytölle vaatteet. Hän myös kakkaa noin 10 kertaa päivässä eli jostain päästä tulee koko ajan jotain :D
Meillä myös tyttö kääntyy mahalleen ja nyt hoksasi kuinka pääsee ryömimään. Alkanut myös tarttua leluihin ja kaiken vie tietty suuhun. Meidän 5v poika on pulassa pitkän tukkansa kanssa ja vähän väliä hän huutaa äitiä apuun kun sisko on napannut hiuksista. Toi sisarusten välinen riitely on kyllä täälläkin ihan huipussaan. Varsinkin tuo vajaa 3v ja 5v ovat toistensa kimpussa jatkuvasti. Kerhopäivinä saan erotuomarihommista parin tunnin tauon.
Nyt koitan vielä pari joululahjaa löytää ja tilata kun vauva on unilla ja riitapukarit katsovat elokuvaa.
 
  • Tykkää
Reactions: La Mer ja merin
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille! Täällä rintatulehdus, olo on aivqn järkyttävä. Yksi puoli tuli jo paremmaksi, mutta tietysti toinen puoli otti ja tulehtui. Kuume ollut välillä todella korkealla, välillä olo ollut jo kuumeetonkin.

Hämmästelin, kun @KeepGoing, teidän vauva jo ryömii. Mutta, hämmentävää kyllä, mutta meilläkin alkoi ryömiä 4 kk 1 vk iässä. Ei ole kyllä edelliset olleet näin varhaisia
 
Tämä onkin melkoinen tulehdus... Aiheuttaa ihan samanlaista pahoinvointia ja etomista kuin alkuraskaudessa. Tein jo varmuuden vuoksi raskaustestinkin, mutta oli se negatiivinen. Googlatessa selvisi, että muillakin on ollut pahoinvointia rintatulehduksessa. Mulla vaan ei ole ennen ollut. Oikein pahaa tekee, kun keittiössä haisee sipuli, ja lounas meinasi tulla ylös...

Onko muilla ollut rintatulehduksia?
 
@merin mulla oli joku aika sitten. Kuumetta oli vähän yli 38 ja sain antibioottikuurin jonka söin vaikka kuume oli laskenut jo ihan itsestään ennen kuin edes aloitin. Helpolla pääsin siis. Tuntui hiukan turhalta syödä 10 päivää niitä antibiootteja, mutta kun ei keskenkään kannata jättää.

Lennillä oli joku aika sitten melko tuhtia puklailua ja erityisesti oltiin huolissaan siitä kun muutama tunti syömisen jälkeenkin saattoi vielä unissaan puklata useamman ison, limaisen satsin. Mainittiin tästä 3 kk neuvolassa ja saatiinkin lähete erikossairaanhoitoon että tutkitaan refluksina. Samalla vaivasi ummetus ja väli saattoi venähtää viikkoon tai yli ettei tullut kakkaa, mutta kaasua muodostui kuitenkin ihan hirveitä määriä. Nukahtaminen ja unessa pysyminen oli hankalaa kun maito selvästi seilasi ja kupli kurkussa ja vatsaa väänsi.

Noh, vaihdettiin nyt vähän aikaa sitten korvike takaisin Tuutiin. Sitä me syötettiin Lennille ihan alunperin mutta ajateltiin sen sitten aiheuttavan vatsavaivaa ja tota ummetusta niin alettiin kokeilemaan muita merkkejä. Kävi ilmi, että noi muut kokeilemamme merkit sopi vielä huonommin, ja nyt tolla Tuutilla tilanne on rauhoittunut tosi paljon. Pitää vaan toivoa että sama meininki jatkuu. Ihan vielä en uskalla juhlia tai peruuttaa tota lääkäriaikaa, mutta voi olla että sekin on edessä jos tämä jatkuu näin hyvin. Ihan kamalaa ajatella että tavallaan itse sairastutti lasta, mutta en tosissaan osannut liittää sitä korvikkeeseen kun tilanne oli jotenkin salakavalasti hiipinyt päälle ja pahentunut.

Lennistä on tullut jo melkoinen jölli, painoa oli 3 kk neuvolassa n.7,5 kg. Hiukan tässä on yläselkä ja hartiat koetuksella kun pitää heijata uneen. Ei kai sitäkään ikuisesti kestä. Joka puolella kehotetaan että vauvan pitäisi antaa nukahtaa itsenäisesti, mutta se on hiukan hankalaa kun tosiaan nukahtamisen sijaan alkaa se huuto. Pikku hiljaa yritetään kuitenkin harjoitella sitäkin ts. vähentää avustuksen määrää. Ei kai sitä voi vielä olettaakaan että näin pieni osaisi kaikkea. :)

Kotona on edelleen tosi tylsää. Nyt ollaan sentään silloin tällöin tehty vaunulenkkejä ja olen saanut niillä Lennin nukkumaan 20-30 min. Kai sekin on parempi kuin ei mitään. Ollaan yleensä kävelty alkuun sen aikaa että Lenni nukkuu ja sitten tultu kaupan kautta kotiin. Pääsee edes jossain käymään ettei tule ihan mökkihöperöksi.

Tämmöistä tänne. Joulukin on kohta, mutta tuntuu että kaikki energia ja keskittyminen menee tällä hetkellä vauvaan, enkä ole oikein edes ajatellut koko juttua. Kuusi me kyllä ostetaan ja koristellaan, ja kai meille muutama sukulainen tulee joulupäivänä käymään kaikesta tästä koronakurimuksesta huolimatta.

Metsäntähti ja Lenni hiukan yli 14 vkoa.
 
Kiva, kun kirjoitit, @Metsäntähti!

Teillä onkin hyvin kasvanut poika siellä. Me oltiin tänään 4 kk neuvolassa, ja paino ei kuulemma ollut noussut odotetusti viime mittauksen jälkeen. Vain puoli kiloa oli tullut reilussa kuukaudessa. Mä en kyllä ole huolissani, neiti on alkanut liikkua aika paljon, ja venynyt pituutta. Ja kaksi hammasta on suussa! Huomenna lääkäri, toivottavasti hän nyt ei ala tehdä numeroa siitä painosta...

Mä en kyllä osaa kuvitellakaan vauvan nukahtavan itsekseen! Siis sehän olisi superkätevää, mutta ei ole meillä sellaisia vauvoja näkynyt. Imetykseen ovat aina nukataneet, tai liikkuviin vaunuihin / autoon tai isän kantamiseen / kantoliinaan. Yöllä tämä neiti nukkuu hyvin, kunhan saa nukkua mun vieressä. Oli jotenkin liikuttavaa, kun viime yönä aina havahtuessani vauva oli hakeutunut kerta toisensa jälkeen ihan kiinni muhun.

Olipa onni, että huomasitte, mikä korvike on paras! Turha noista on itseään syyllistää, ette voineet tietää ja samantyyliset vaivat voivat johtua niin monista asioista. Meille väläyteltiin tänään jo kiinteiden aloitusta... On se hassua, että niitä on perusteltu meille sekä sillä, että vauva on niin iso (esikoinen kasvoi kuin pieni porsas) että sillä, että vauva on välillä kerännyt vähän vähemmän painoa. Mutta ehkä me siinä kuukauden päästä jo sormiruokia aloitellaan... Kamalaa, kun aika menee äkkiä!
 
  • Tykkää
Reactions: La Mer
Moi! @merin mulla ei tämän vauvan aikana ole toistaiseksi ollut yhtään rintatulehdusta (ihme!) ja aiemmista ollut lukuisia. Aina tehneet tosi huonon olon ja kuume noussut neljäänkymppiin. Toivottavasti sä olet jo toipunut!
@Metsäntähti toivotaan että teillä nukkumisesta pian helpottaa❤ meillähän myös tutkittiin refluksia yms tossa syksyllä, edelleen sitä on mutta ehkä hiukan helpottanut.

Ja oi, hampaita teillä @merin! Meillä ei vielä näy, saa nähdä milloin ne sieltä tulee. Muilla tullut 7kk-1v välillä ekat hampaat.

Meillä on neiti nyt noin 4,8kg ja 59cm (4kk mitat) ja ryömii ja haluaa kovasti pystyasennossa maailmaa katsella
 
Ja edellinen viesti karkasi näköjään :D
Nukkumisen kanssa meillä on aika hankalaa, kun tyttö nukkuu päivisin aika huonosti, liikkuvat vaunut tai liina on vaihtoehdot, niin joo ja joskus auto. Koko porukan kanssa on aika haasteellista saada vauvalle hyvät päikkärit. Öisin pääsen useimmiten nukkumaan noin klo 00-01 välillä.
Pyysin nyt uudemman kerran perhetyöstä apua, lupasivat selvitellä jos kuitenkin saisi.

Jouluna mies on 5 päivää vapaalla, ihanaa ❤ Me ollaan kotona ja meidän vanhemmat ja sisarukset mahdollisesti kyläilee siinä pyhien aikaan. Aattona vaan omalla porukalla ja meinattiin että lahjat avattais jo aamulla tai aamupäivällä.

Hyvää joulunodotusta tänne kaikille,
toivottaa KeepGoing ja typykkä❤
 

Yhteistyössä