~Elokuiset 2020~

@KeepGoing voi itku, olen pahoillani :( Meidän kummitytöllä oli aikoinaan tiukka kielijänne, ja sille piti tehdä erinäisiä toimenpiteitä :/ Toivottavasti syy ja täsmäapu joka tapauksessa löytyisi ja pikkuinen alkaisi saada painoa lisää.

Täällä puolestaan kasvu on hurjaa ja suihkutissit kaarioksennuksineen edelleen arkipäivää. Taas meni yksi erä harso- ja lakanapyykkiä pesuun kun maitoa suihkuaa ja valuu ja poju puklailee. Poika on saanut painoa vajaat pari kiloa lähtöpainosta.

Oli puhetta, että kauran syöminen voisi edistää maidontuotantoa. Tajusin, että minun ruokavaliooni kuuluu tosi paljon kauraa eri muodoissa! En ole kuitenkaan alkanut karsimaan sitä, kun en oikein tiedä millä korvaisin sen, kun en ruistakaan oikein uskalla syödä, enkä tahdo syödä höttövehnää..

Onko teillä alkanut muotoutua jotain tiettyä päivärytmiä rutiineineen ja iltarauhoittumisineen? Me ollaan pähkäilty mikä olisi hyvä aika alkaa pojan kanssa iltatoimiin ja yöunille. Yleensä ollaan ajoitettu se n.klo 20-20.30, mutta muutamana päivänä on olen miettinyt pitäisikö sitä aikaistaa, kun pojalla vaikuttaisi olevan jonkinlaista väsykiukkua alkuillasta n.klo 17-19 välillä. Aamutoimiin on yleensä alettu n. klo 8, kun ollaan ensin torkkuiltu aamuyöstä asti pätkittäin. Alkuyön ekat tunnit muksu nukkuu yleensä hyvin.

Täällä oli puhetta myös babybluesista. Minulla on tällä hetkellä mielialan suhteen parempi tilanne kuin osasin odottaa. Kun loppuraskaudesta oli niin paljon ahdistuneisuutta ym., pelkäsin, että synnytyksen jälkeen puhkeaa kunnon masennus tms. Näin ei onneksi kuitenkaan ole (ainakaan vielä) käynyt, ja olen muutenkin jaksellut ihan hyvin. Mutta tsemppiä kovasti kaikille joita babyblues vaivaa! Toivottavasti tuntemukset helpottavat ♡

Hedvig ja pojanpallero 6vko
 
@merin, toi on kyllä niin totta että arkisten juttujen tekemisestä saa yllättävää energiaa. En todellakaan mitenkään rakasta siivoamista, mutta ai vitsi miten hyvä fiilis tuli kun me saatiin koko kämppä siivottua oikein kunnolla pojan päiväunien aikaan. Eilen tehtiin myös eka vaunulenkki koko porukalla (minä, mies, vauva ja kolme koiraa :D ), ja poika nukkui koko ajan vaunuissa vaikka olin vähän jännittänyt että mitä jos se alkaa huutamaan ja kaikki menee ihan hulinaksi. :D

@Hedvig, meillä on jonkunlainen hyvin suurpiirteinen rytmi se, että nousen 8-9 aikaan sen jälkeen kun ollaan köllitty puolihereillä sängyssä aamu, sitten poika nukkuu yleensä vielä pikkuhetken ja minä syön. Ellei, niin heitän kantorepun päälle ja syödään yhdessä. :) Päiväunia on yleensä varmaan kolmet pidemmät + monta lyhyttä pätkää rinnalla ja nukkumaan päästään yleensä 21-23 välillä. Siinäpä se. :D

Metsäntähti ja poika
 
@KeepGoing, varmasti on stressaavaa! Miten ehdit ja jaksat arkea muuten siellä pyörittää? Hyvä, että nyt pääsette eteenpäin ensi viikolla vihdoin.

@Metsäntähti, joo, ollaan nyt kaksi viikkoa tehty niin, että ennen sitä mun torstai-illan kielikurssia on imuroitu ja järjestetty olohuone, niin sitten olen saanut nauttia oman ajan lisäksi ihanan siististä ympäristöstä.

Huomenna kaste, yritys nro 2. Toivottavasti vauva ottaa rauhallisesti!
 
  • Tykkää
Reactions: lyrae ja La Mer
Hei ja terkut vauvakuplasta! Täällä kaikki hyvin. Isoveljen, 8 v reagointi kyllä koettelee, vauvaan suhtautuu hyvin, mutta minä saan vihat. Mutta kuuluu asiaan!

Te kenellä on enemmän lapsia,miten rakkaus jakautuu, huomio? Onko riittämätön olo! Tää 3 lapsen arki on mulle ihan uutta!!

Imetys in lähteny hyvin käyntiin. Poika kasvaa. Vähän suppu on imetysote ja nipistää, muutoin kaikki hyvin.
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: lyrae ja Hedvig
vierailija
Hellou! Täällä huomenna 2 viikoa täynnä ja huomaan että ei ole niin tyytyväinen ja hiljainen enää vauva.... yöt onneksi suhteelisen tasaisia ja yksi neljän tunnin pätkä ollut joka yö. Mullakin oli melkoista itkeskelyä etenkin kolmas päivä synnytyksestä. Itkin melkein koko päivän, onneksi mieli tasoittunut nyt. On välillä kyllä raskasta kun varsinkin tuo kaksi vuotias olis joka hetki leikki seuraa vailla äidistä, itsellä tekis imetysten ja vaipan vaihdon ja muiden kotihommien välit istua lataamassa akkuja! Isommat on onneksi sen verran omissa hommissa että mukavalta tuntunut kun välillä tulevat sohvalle sylittelemään vauvaa. Väsyneinpinä hetkinä toitotan itselle että tämä on väliaikaista.... Imeninen oli ihan sairaan kivuliasta ekan viikon ja syyksi löytyi sammas rinnan päistä, se saatu nyt hoidettua (ainakin vähempänä) niin voi nyt imetyksestä nauttia enemmän. Täällä painoa oli tullut viime punnituksessa 15g(olis pitänyt olla min. 20g) päivä niin nyt sitten uus punnitus tuossa viikon päästä... Aivan järjettömästi kakkii, laskeskelin että 15 vaippaa /päivä. Keepgoing sulle voimia sinne, toivottavasti saatte apua ongelmaan... Mun kaverin vauvalla oli kireä kielijänne ja täällä ei kunnallisella puolella ruettu sitä hoitamaan niin oli sit yksityiseltä saanut apua ongelmaan. Tzemppiä kovasti! Kaikille muillekkin voimia vauva arkeen! Ihania tuhisijoita mutta kyllä ottaa välillä voimille...
 
@La Mer, on riittämätön olo, todellakin! Kaikilla kolmella isosisaruksella on niin erilaiset omat tärkeät juttunsa, että meinaa välillä pää hajota, kun yritän niihin kaikkiin keskittyä. Siis ihan pelkkä kuunteleminen ajatuksen kanssa on välillä haastavaa, kun juuri kun yksi lopetti, niin toinen aloittaa, tai kaikki puhuvat päällekkäin, ja yhtään omaa ajatusta ei meinaa mahtua minnekään... Mutta yritän nyt nauttia tästä ja parhaani mukaan keskittyä juttuihinsa, esikoinen on kovaa vauhtia menossa kohti murrosikää, eikä sitä ehkä äidille enää kauan niin huvitakaan jutella.

Kakkonen on todella usein kiukkuinen. Hän vain on pohjavireeltään sellainen... Eikä se muuten mitään, on tosi rakas äkäpussinakin, mutta pikkusisaruksen pelkään siitä kärsivän. Kakkonen äksyilee kolmoselle jatkuvasti. Heidän temperamenttinsa ovat kovin erilaiset. Sitten välillä saattavat löytää tosi kivan yhteisen leikin, mutta siihen päästään yleensä vasta monen yhteenoton jälkeen.

Meillä juuri tuo sama kuin Vierailijalla, että toiseksi pienin haluaisi leikkiseuraa ihan koko ajan. Kyllä mä nyt sitten yritän leikkiä jotain sohvalla samalla, kun imetän vauvaa, mutta tuntuu aika vaatimattomalta "leikkimiseltä" moinen. Tuntuu kelpaavan kuitenkin... Mutta välillä kyllä tosiaan kaipaisi sitä omaa rauhaa noihin hetkiin. Onneksi pääsee taas päiväkerhoon tulevalla viikolla.
 
Kllä hattua nostan teille @merin ja @vierailija ja muutkin, kenelä vauvan lisäksi oieniä. Minulla on jo sen verran isommat nuo lapset, että ovat jo niin omatoimisia, eivätkä ole leikkiseuraa vailla, mä en varmaan ehtisi, jaksaisi! Oh!

Mutta huomaan ärsyyntyväni isompien kiukutteluun, juttuihin nyt herkemmin, kun on vauva. Mistähän tämäkin tulee? Jotenkin haluais ehkä sitä omaa rauhaa vauvan kans, mut enhän mä nyt voi mihinkään vauvakuplaankaan kadota muilta lapsilta. Meidän keskimmäinen reagoi tosi voimakaasti ja puhuu rumasti vauvadta, itsestään...äh. Nyt täytyy löytää voimaa tulea häntäkin.

Tsemppiä kaikille!!
 
Meillä isommat on ottaneet tosi ok vauvan tulon kyllä. Mut oonkin pyrkiny siihen, että yritän huomioida heitä hyvin just kuuntelemalla, kun vauvan imetyksen aikaan ehtii jutella hyvin. Mut nuo onkin jo niin isoja.

@KeepGoing Kovasti tsemppiä! Ihan kamala tilanne, että ei auteta ja tutkita vaan sit pitää ottaa lisämaitoja. :( Mun ymmärtääkseni kireä kielijänne on niin selkeä syy imetysongelmiin. Ja sehän voi myöhemmin haitata puhumaan oppimisessakin, jos ei hoideta. Toivottavasti nyt tutkisivat sen.

lyrae ja vauva 3 viikkoa
 
Juu minä nostan hattua ihan kaikille teille joilla on useampia lapsia! ♡ Itse koen, että hyvä että jaksan hoitaa ja kasvattaa tämän yhden, ja hänenkin "hankkimista" (yrittämistä) piti harkita tarkkaan. Mutta ihana että olen tässä nyt, kyllä tuo poika ja äitiys ovat niin ihmeellisiä asioita :)

Tänään oli neuvola ja jälkitarkastus. Pojalla painoa hienot 5,6 kiloa ja muutenkin kaikki kunnossa. Minulle laitettiin samalla kierukka ja vuosin aika paljon verta. Lääkäri totesi, että sieltä tuli sellaisia hyytymiä, jotka ovat jääneet kohtuun synnytyksessä. Ihme juttu, kun en ole kyllä oireillut niistä millään lailla :/

Jantterilla on alkanut olla ikäänsä (kuulemma) kuuluvia mielenosoituksia/kärtyämistä etenkin iltapäivisin, ja erityisesti noille suihkutisseille. Eilen ip:llä maito kelpasi vain pullosta, mutta onneksi sen jälkeen on rinta taas kelvannut. Muuten pikkuinen on vallan tyytyväinen ja hymyileväinen. Kovin rauhalliseksi ei voi kuitenkaan aina sanoa, koska hän ääntelee ja viuhtoo usein paljon - varsinkin öisin kun isi ja äiti yrittää nukkua :D

Yhdyn niihin ajatuksiin, että mielialaan tosiaan vaikuttaa se miten arkihommia saa hoideltua vauvanhoidolta. Joskus, kun vaavi meinaa viedä kaiken ajan ja huomion tuntuu siltä, että kaikki on yhtä kaaosta ja levällään. Sitten taas kun ehtii (ja jaksaa) järjestää paikkoja, niin koko kuvio tuntuu olevan paremmin hallussa ja sitä myötä parempi mieli :)

Vielä sammaksesta: meilläkin sitä on ollut, ja aluksi hoidettiin sitä pojan suusta vissyllä. Sitten se tuntui levinneen minun rintoihinkin ja kipu-kutina -tuskissani keksin ostaa sitruunoita ja laittaa kunnon jääkylmät sitruunaviipaleet liiveihin! :D Olen myös lisännyt muutaman tipan sitruunamehua myös sinne kivennäisveteen. Ainakin rintojen oireilu on helpottanut :D

Hedvig ja poju 7vko
 
@La Mer, ehkä se on just sitä, että kaipaisi sitä rauhaa vauvan kanssa, ja toisaalta isot tuntuu ehkä vielä isommilta kuin ennen. Mua auttaa toisaalta sen muistaminen, että samanlaisia nyyttejä nuo isommatkin ovat olleet ja sen ajatteleminen, että olen kuitenkin heidän ainoa äiti, ja hekin tarvitsevat äitiä juuri nyt.

Meidän vauva täyttää kaksi kuukautta huomenna, kyllä aika rientää! Hän nukkuu edelleen hyvin öisin, mutta päivisin ei enää juuri nukukaan. Meidän esikoisella oli samaa 2kk-8kk iässä... Toivottavasti tämä on ohimenevää. Mutta niin kauan kuin hän nukkuu yöt, niin kyllä päivistä aina jotenkin selvitään.

Mulla jälkitarkastus ensi viikolla. Me ei olla muuta ehkäisyä kuin kierron seurantaa käytetty ennenkään, ja mulla on imetys pitänyt kuukautiskierron poissa aina vähintään siihen asti, kun vauva on täyttänyt puolitoista vuotta. Nyt en kyllä tiedä, miten vaikuttaa se, että tätä vauvaa ei yösyöminen hirveästi kiinnosta.

Meidän sammas muuten lähti lopulta sillä puolukkamehulla eikä ole tullut takaisin. Posket on valkoiset, mutta lääkäri veikkasi sitä kuitenkin ennemmin maitojäämiksi.
 
Nyt rupesin ihmettelemään miksei mulla ole vielä ollut jälkitarkastusta? Tiistaina tulee 12 viikkoa synnytyksestä. Meidän terkkari kyllä mainitsi sen jollain käynnillä, mutta seuraava neuvola on parin viikon päästä ja sekin vain pojan 3kk käynti.
 
@Silmu75 No onpa kummallista. Pitäis olla n. niillä main kun lapsi on 2kk. Onkohan ne unohtanu? Kannattaa varmaan ottaa sinne yhteyttä ja kysyä.

Kiva kuulla teidän kuulumisia! :) Musta kans tuntuu, että isot on isompia ku ennen. Ehkä se on toi vertailukohta ja sit se, että he joutuu tekemään joitain asioita itsenäisemmin, jos mä oon vauvassa kiinni.
 
@Silmu75, on tosiaan tainnut unohtua sun jälkitarkastus, kysy ihmeessä!

Meidän vauva oli nyt ainakin 8 vrk kakkaamatta. Tänään sitä sitten tuli kolmeen otteeseen senkin edestä. Nukkui myös päivällä enemmän kuin puoleentoista viikkoon. Aloin väkisinkin miettiä, onko näillä asioilla joku yhteys. Emme siis muista varmaksi, milloin hän viimeksi oli kakannut, mutta yli viikko siitä oli.
 
@Silmu75, aika kiva, että teillä voi tekstailla neuvolantädin kanssa, ja vieläpä viikonloppuna!

Täällä oli aika hurlumheipäivä. Olin siis töissä, ja lounastauolla oli tarkoitus käydä imettämässä parin kilometrin päässä omalta työpaikaltani miehen työhuoneella, jossa hän on vauvan kanssa maanantaisin. Mulla piti myös olla yksi lyhyehkö asiakastapaaminen etänä samassa yhteydessä sieltä käsin. Mutta juuri ollessani tukka putkella lähdössä, kävi ilmi, että joku oli onnistunut lukitsemaan mun pyörän vaihdevaijerista kiinni omaa pyöräänsä ulkoisella lukolla kiinnittäessää pyöräänsä telineeseen, jossa mun pyörä oli kiinni toisella puolella. Eli en päässyt mihinkään.

Onneksi työpisteeni oli vielä vapaana, joten sain sen palaverin kuitenkin hoidettua. Sitten puolijuoksua se pari kilometriä vauvaa imettämään ja taas puolijuoksua takaisin. Kesken iltapäivän työrupeaman tuli johdolta ilmoitus, että maskipakko astuu voimaan kaikkialla tiloissamme välittömästi johtuen lisääntyneistä tartunnoista ja altistuksista. Mieheltä taas tuli viestejä, että vauva vain huutaa ja kieltäytyy pullosta... Ehdotin syöttämään lusikalla tai hörpyttämällä ja pyytämään lähellä asuvan äitinsä viemään vauvan vaunulenkille. Näin oli sitten tapahtunutkin, ja lenkiltä herättyään vauva oli taas syönyt nätisti pullosta. Töiden jälkeen taas puolijuoksua sinne työhuoneelle, jotta mies sai omat välttämättömät työnsä viimeisteltyä.

Pullosta kieltäytyminen alkoi jo viime maanantaina, ja niinpä nyt illalla panostettiin vielä tuohon pullosta syömiseen mun jumpan aikana ja sen jälkeen, jotta myönteinen suhde siihen vahvistuisi. Ihan nätisti näytti äsken isän kanssa syövän.

Sain pyörän lopulta viiden jälkeen irti, kun lukitsija oli lähtenyt kotiin. Olin jättänyt pyöräänsä lapun ja numeroni pyytäen ilmoittamaan, milloin voin hakea pyöräni. Kreivin aikaan, sillä tarvitsin sen myös päästäkseni jumppaan ja sieltä pois. Siellä meitä olikin vain kaksi tänään, mutta ohjelma oli sitäkin tehokkaampi... Mulla on varmaan kaikki paikat huomenna kipeinä! Kellon mukaan olen saavuttanut tänään 148% aktiivisuustavoitteestani, mikä on mulle kaikkien aikojen ennätys.
 
@merin on vain kyllä ollut melkoinen päivä! Huvittavan harmittava se pyöräjuttu.

@KeepGoing miten menee vauvelin, imetyksen ja painon kanssa?

Minä olen ollut nyt alkuviikosta vähän kipeänä, ja kävin eilen varmuuden vuoksi koronatestissä, jonka tulos oli negatiivinen (juuri tsekkasin omakannasta).

Miten muuten te uskallatte liikkua pienoikaisten kanssa kodin ulkopuolella nyt korona-aikaan? Ja oletteko pitäneet/aiotteko pitää ristiäisiä/nimiäisiä johon kutsutte porukkaa? Itse olen ollut tosi varovainen; ei olla vielä käyty julkisissa paikoissa sisätiloissa paitsi neuvolassa, eikä meillä ole käynyt vielä muita vieraita kuin äiti ja täti. Muiden kanssa ollaan tavattu pihalla. Mietin, uskaltaisiko ottaa jo vähän rennommin asian suhteen kun poika pian täyttää 2kk. Mitä mieltä te kokeneemmat olette?
 
@merin on vain kyllä ollut melkoinen päivä! Huvittavan harmittava se pyöräjuttu.

@KeepGoing miten menee vauvelin, imetyksen ja painon kanssa?

Minä olen ollut nyt alkuviikosta vähän kipeänä, ja kävin eilen varmuuden vuoksi koronatestissä, jonka tulos oli negatiivinen (juuri tsekkasin omakannasta).

Miten muuten te uskallatte liikkua pienoikaisten kanssa kodin ulkopuolella nyt korona-aikaan? Ja oletteko pitäneet/aiotteko pitää ristiäisiä/nimiäisiä johon kutsutte porukkaa? Itse olen ollut tosi varovainen; ei olla vielä käyty julkisissa paikoissa sisätiloissa paitsi neuvolassa, eikä meillä ole käynyt vielä muita vieraita kuin äiti ja täti. Muiden kanssa ollaan tavattu pihalla. Mietin, uskaltaisiko ottaa jo vähän rennommin asian suhteen kun poika pian täyttää 2kk. Mitä mieltä te kokeneemmat olette?
Me ollaan ihan reteästi käyty kyllä kaupassa ja kauppakeskuksessakin viimeksi tänään. Ensimmäisen aallon kanssa olin tosi varovainen, ehkä sitä on alkanut jotenkin lepsuksi tässä. Osansa on varmaan silläkin että en ole kamalasti seurannut uutisia viime aikoina, joten koko koronakohina on mennyt hiukan ohi. Pitäisi varmaan skarpata.
 
Me ollaan kyllä niin varovaisia koronan kanssa kuin nyt normaalielämässä neljän lapsen kanssa pystyy... Ei olla viety vauvaa mihinkään väkijoukkoihin jo pelkästään siksikin, ettei hänellä ole mitään rokotuksia vielä. Sinänsä haikeaa ajatella, että edellisen kanssa oltiin jo Tukholman-lomalla ennen kuin hän ihan kahta kuukautta ehti täyttää. Mutta niin ne ajat muuttuvat ja ajatukset sen mukana.

Muuten yritetään olla jokainen mahdollisimman varovaisia, mutta kyllä siinä on haasteita. Vältetään julkista liikennettä ja ruuhkaisia kauppoja, tavataan ystäviä lähinnä ulkona jne. Töissä mulla nyt on sitten se maskipakko, ja käytän kyllä maskia ahkerasti muutenkin. Mutta eihän noilla isommilla lapsilla ole koulussa mitään mahdollisuuksia välttää lähikontakteja. Ja toisella heistä oli tänään harrastuksen kautta retki, jolle mies oli lupautunut apuvalvojaksi: kohde oli kuulemma paljon ahtaampi kuin olimme kuvitelleet ja melko täynnä. Turvavälejä pystyi pitämään, mutta mies koki ilmanvaihdon heikoksi. Että aina voi tulla jotain tällaisia yllätyksiä, vaikka kuinka yrittäisi varoa.

Ristiäiset meillä oli puolitoista viikkoa sitten. Kerran jouduttiin niitä siirtämään korona-altistuksen takia. Lähes kaikki kutsutut uskalsivat tulla vielä tuolloin, ja vaikuttivat ottavan yllättävän rennosti. Sen jälkeenhän epidemiatilanne kyllä on pahentunut yllättävän nopeasti, ollaan tosi onnellisia, että saatiin ne pidettyä silloin.

Isovanhemmat ovat hankala pala... Tässä lähellä asuvat isovanhemmat tapaavat keskimmäisiä lapsiamme kerran-pari viikossa, mutta koko joukolla emme ole luonaan käyneet. He kuitenkin ymmärtävät pitää sen verran etäisyyttä, että kaikilla on rauhallisempi olo. Kauempana asuvilla isovanhemmilla sen sijaan on vaikeuksia ymmärtää ja hyväksyä koronan kanssa elämistä, ja he kokevat esim. turvavälit loukkaavina. Ollaan nyt sitten nähty harvemmin ja lyhyemmin.
 
Moi kaikki!

Meillä pikkutirppa 7,5vko on edelleen vain vähän reilut 3kg ja nyt toissapäivänä leikattiin kunnallisella puolella kielijänne. Toivon että tämä nyt tästä kääntyy nousuun, ollaan menossa ens viikolla painokontrolliin ja samalla on imetysohjaus. Seuraavalla viikolla sit kontrolli sairaalalla. Lisämaitojen kanssa läträillään mutta onneks sain hankittua sähköpumpun niin saa helpommin pumpattua maidot. En halua korviketta antaa vaikka aika epätoivonen fiilis on monesti tässä ollut.
Lääkäri sanoi että jos nyt ei lähde paino reippaaseen nousuun niin sitten tutkitaan lisää että mikä tässä nyt sit on... Joka paikassa on kyselty että onko meidän suvussa pienikokoisuutta ja onko muut lapset olleet hitaasti kasvavia ja pienikokoisia ja vastaus kaikkeen tollaseen on ei. Ihan uusi juttu meillä, kaikki muut on kasvaneet reippaasti ja täysimetyksellä saaneet itselleen useamman kaksoisleuan ja mahtavat reisimakkarat :)
Tyttö on tosi jäntevä ja kääntyy jo pian selältä vatsalleen, tuntuu että pitäis pitää häntä vielä enemmän lattialla mutta ei meinaa viihtyä ainakaan kovin kauaa kerrallaan. Liinassa tulee kannettua aika paljon ja sit jos oon yksin lasten kanssa ja tarvii vaikka suihkuun päästä niin otan sitteriin kylppäriin mukaan. Mies on tehnyt nyt paljon töitä ja joutunut olemaan öitä myös pois kotoa, viime viikollakin maanantaista torstaihin kokonaan pois. Siinä tuli kyllä itku jo itellä kun ei ollut sitä toista aikuista auttamassa ja varsinkin kun järkkäsin nimiäisiä jotka meillä siis vietettiin viime viikonloppuna. Juhlat pidettiin vain lähimmille ja porrastettiin kahteen osaan, aikuisia vieraita yhteensä 9 ja lapsia 5. Olen käynyt välillä kaupassa vauvan kanssa jos tilanne vaatinut, mutta eipä me muuten missään hengailla kun kotona oikeastaan, ei edes ehdittäisi. Pari kaveria on käyny meillä kylässä silloin tällöin. Ja meidän vanhemmat myös.
 
Huhhuh. @KeepGoing, ihan hiki tuli pintaan sun ohjelmasta lukiessa! Olet kyllä aikamoinen supermamma, että olet kaikesta tuosta suoriutunut! Saat vielä kaiken kuulostamaan niin rennolta... Vau!

Onpa jännä, että lisömaidosta huolimatta pikkuinen pysynyt vielä pikkuisena. Meidän tuttavapariskunnalla oli hyvin samankaltainen tilanne, lapsi ei kasvanut ja saavutti syntymäpainonsa vasta joskus parikuisena. Korviketta eivät hekään juuri kokeilleet eikä asiaa hirveästi selviteltykään (eivät olleet Suomessa, heidän kotimaassaan ei kukaan kysellyt peräön). Sinnikkäästi lypsivät, ja pullolla saivat menemään sen verran, että juuri selvisivät. Kun kiinteitä alkoi mennä puolen vuoden jälkeen, lapsi alkoi kasvaa ihan silmissä.

Olin eilen jälkitarkastuksessa. Muuten kaikki hyvin, mutta vatsalihaserkaumasta tuli noottia, että kyllä se pitäisi nyt vihdoin hoitaa kuntoon... Onko muilla sen kanssa ongelmaa? Kolme sormenleveyttä on tuossa ylhäällä. Olen nyt kahtena iltana tehnyt edellisen raskauden jälkeen saamani jumppaohjelman, mutta on se vaan niin tylsää ja epäilen, onko siitä oikeasti mitään hyötyä. Siihen menee n. 50 min, joten ei viitsisi turhaan tehdä. Työlöyden takia se viimeksi jäikin tekemättä.
 
@merin En ole edes kuullut tuollaisesta erkaumajumpasta! Enkä tiedä edes onko mulla kun ei ole kukaan katsonut. Ainakin meillä se jälkitarkastus oli pelkkä vitsi, lääkäri ei selvästi ollut edes vilkaissut meidän tietoja ja mm. kyseli mitä ehkäisyä aiotaan käyttää vaikka 45-vuotiaana olen yli seitsemän vuoden yrityksen jälkeen saanut hoidoilla lapsen, enkä edes omilla soluilla... Lääkäri oli ilmeisesti virolainen enkä meinannut edes ymmärtää kaikkea mitä se sanoi. Mietin, että olisipa kurjaa jos olisi masennusta tai jotain kotiongelmia mistä pitäisi saada puhua ja sitten se tilaisuus mikä tavallaan on niillekin tarkoitettu toteutetaan sellaisella liukuhihnameiningillä, ettei varmasti kukaan siinä rohkaistu avautumaan.

@KeepGoing Toivottavasti vauvalla lähteee nyt paino hyvin nousuun! Meillä syödään pääosin korviketta, reilu kaksi desiä oon enää saanut pumpattua kun en viittä kertaa enempää vuorokaudessa jaksa, käytän mieluummin senkin ajan muuhun. Olen nyt taas yrittänyt kerran pari päivässä tarjota tissiäkin, välillä on yritystä mutta äskenkin vaan raivottiin eikä vauva edes yrittänyt minuutin jälkeen imeä vaikka rintakumissa oli maitoa. Annoin vähän korvikettakin ensin, ettei olisi liian kova nälkä, mutta ei. Välillä menee ihan sujuvasti varttikin per tissi, nukahtelee kyllä välillä mutta on ihan tyytyväisenä siinä.
 
  • Tykkää
Reactions: KeepGoing
@Silmu75, harmi, että jälkitarkastus meni liukuhihnameiningillä. Erkaumaa voi etsiä itsekin, netissä on helppoja ohjeita siihen. Itse havahduin siihen kolmannen raskauden jälkeen ihan sen perusteella, että maha pullotti iltaisin ihan eri lailla kuin päiväsaikaan. Isoin riski sille on, jos vauva on ollut iso, ja meidän kolmas oli hitusta vaille neljä kiloa.

Täällä taas vauva roikkunut rinnalla... Mä aloitin toisenkin etäkielikurssin (sama kieli, mutta syventävä kielioppikurssi), kun joka tapauksessa niin paljon aikaa menee istuessa ja imettäessä. Tuleepa jotain hyötykäyttöä ajalle. Oli nyt juuri illalla, ja oikeasti koko sen ajan vauva söi. Mutta olisiko kellään apuja tuohon pullosta kieltäytymiseen? Eilen mies yritti antaa pulloa, ja nyt se taas ei kelvannut ollenkaan. Maanantai lähestyy uhkaavasti.

Jahas, nyt tuo irrotti, saiskohan tässä loput kotityöt ja jumpan tehtyä - vai herääkö viiden minuutin päästä huutamaan... Öitä!
 
Vielä piti mainita että olen nyt yrittänyt helpottaa arkea mm. tilaamalla kauppaostokset kotiinkuljetuksella ja käyttämällä esim puolivalmisteita ym ruuanlaitossa ja käskyttämällä isompia lapsia auttamaan mahdollisimman paljon. Tuo meidän nuoriso vaan ei oikein oo innoissaan auttamassa, usein on naama nurinpäin kun kauhee äiti käskee hommiin :D Välillä koen kyllä huonoa omaatuntoa siitä kun istutan noita pienempiä isosisaruksia lästenohjelmien ääressä että saan esim pumpattua ja imetettyä...

Illalla kävin pitkästä aikaa salilla ja sunnuntaina menen uudestaan. Juoksua en oo vielä päässy aloittamaan, toivottavasti pian!

@Silmu75 olipa tympeä jälkitarkastus!

@merin ootpa ahkera kun oot vielä toisen kielikurssin ottanut, tuleepahan siis ainakin imetysmaratonit hyödynnettyä. Vähän kyllä oon kateellinen koska musta tuntuu että mun aivotoiminta on tällä hetkellä niin sumuista että en kykenisi tollaseen opiskeluun saatikka töihin!
 
Hei, kiva lukea kuulumisia!

Ihana, että hyödynnätte imetysajan, minä jotenkun sumussa tuijottelen seinään, ehkä sekin on hyvä, tämmlinen totaalipysähdys elämässä. Vähän on jo vaunulenkeille päästy, muutoin en uskalla viä kovin kuntoilla, just tuota erkaumaa ajatellen. Lantionpohjaa oon jumpannu. Milloin voisi aloittaa liikkumaan enemmän, vaikka hölkätä? Mulla ei vielä jälkitarkastusta.

Muutaman työhomman oon tehny, ne tuntuu niin epätodellisilta ja kauhea ikävä vauvan luo..

Keskimmöinen lapsi kiukkuaa,edelleen, olen koittanut hänen kanssaan tehdä juttuja kahdestaan ja se on helpottanut vähän.

Voi korona..me ollaan jo käytetty julkisia vauvan kans ja käyty kaupassa. Meillä on käyny vieraita, sukua.. nimiäiset pidetään varmaan joulukuulla ku vauva 3 kk..mutta saa nähdä mihin korona tilannetta vie..oi ois ni kiva kuulla teidän vauvojen nimet!!

Oliskohan ihan pöllöä jos siirryttäisfacebookkiin? Perustettais oma ryhmä? Ois helpompaa ainakin itse kokisin niin!!

Tsemppiä vauva-arkeen!! On tää ihanaa!

La Mer ja poika 1kk
 

Yhteistyössä