~Elokuiset 2020~

Mä just soittelin yliaikakontrollin keskiviikolle. Ei oo ennakoivia merkkejä, pitsi että oon vähän pihalla koko ajan. :D Mulle ehdotettiin jotain tutkimusta, jossa 7pv pistettäis kohdunkaulaa kypsyttävää lääkettä. Mut en taida osallistua, kuulostaa stressaavalta ja sit siinä olis 7pv päästä käynnistys, jos ei lähde ennen. Kumminki aiemmat tulleet luonnostaan sen 2vkoa lasketun jälkeen. Koitan sit kotikonsteja ennemmin, mm. spinning babies -liikkeitä ja joogaa, vadelmanlehtiteetä ja ehkä pitää 3 ässääki kokeilla. :D Neljäs eli shoppailu oli jo eilen, kun kävin isommille ostamassa talvikenkiä.

lyrae 40+6
 
  • Tykkää
Reactions: La Mer ja Jonsku88
Eilen oli laskettuaika ja mitään merkkejä ei ole ilmassa..öisin pikku supistuksia, muutoin ei mitään.

Meillä jännät paikat, kun mies lähtee toiselle paikkakunnalle 4 h ajomatkan päähän keikalle, hän on solisti,,eikä pysty skippaamaan..mää paineessa,,että tietty just sitte syntyy. Pyysin kaverin mukaan synnärille, jos näin käy. Onko muilla vastaavia jännityksiä?
Toivottavasti ny ei kuitenkaan tänään syntyisi. Ois kiva saada isikin paikalle.

Tsemppiä loppuraskauteen mamat. Kyl tää on jo aika taapertamista. Koronatuloksetkaan ei ole vielä tulleet, niin vielä vähemmän pääsee kotoa mihinkään. Olen pessy ikkunoita ja kotia..ja lukenut hulluna kirjoja...rupeaa olemaan tylsää kyllä..onneksi on nuo 2 muuta muksua ja perhehomma rullaamassa, ni ei ehdi täysin käpertyä näohin omiin oloihin.

Voimaa!!
La Mer 40+1
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Meillä isommat arkena koulussa, ekaluokkalaisella vielä ip-kerho. Viikonloppu onki sit taas jännä, viime vkl vaan tappelivat, kun oli tylsää kuulemma.

Eipä muuta, kuin että ei niitä supistuksia vaan kuulu paitsi kivuttomia välistä vähän. Ja taas alkoi seuraava viikko. Ehkä voi pyytää yliaikaiskontrollissa vähän reippaamman sisätutkimuksen, jos vaikka kalvoja pyöräyttäisivät. Jos se sitte syntyis 41+6 niinku esikoinen eikä menis 42+1 asti kuten nuorempi. Uskottava se on, että nää vaan menee mulla myöhään. :D Ja oikeestihan se ei ees oo yliaikainen kuin rv 43:lla vasta, mutta kun LA on niin se juttu, niin...

lyrae 41+0
 
  • Tykkää
  • Haha
Reactions: merin ja Jonsku88
Soittelin äsken sairaalaan ja sain tiistaiaamulle ajan yliaikaiskäynnille. Omien laskujeni mukaan käynti olisi osunut vasta keskiviikolle (41+5), mutta kun puhelimen toisessa päässä ollut kätilö oli sitä mieltä että sen aika on jo tiistaina, niin en tosiaankaan alkanut väittää vastaan.

Pahasti näyttää siltä että elokuisesta tuleekin syyskuinen ellei tässä sitten vielä käy klassisesti niin että synnytys alkaa nyt kun kontrolliin on varattu aika. :) Tsemppiä kaikille tähän loppuun! <3

Metsäntähti 41+0
 
  • Tykkää
Reactions: merin ja Jonsku88
@La Mer, meillä esikoisen synnytys alkoi, kun mies oli matkalla kavereiden häihin. Aamulla oltiin käyty äitipolilla ultrassa (sf-kontrolli) eikä mitään merkkejä synnytyksestä näkynyt. Sitten hän lähti ajelemaan häihin, joihin oli neljän tunnin ajomatka (jos ajaa ilman taukoja ym.). Kun hän oli ajanut noin puoliväliin, multa meni lapsivedet. Siinä sitten pähkäiltiin, kääntyykö vai ei. Onneksi kääntyi, sillä siinä vaiheessa, kun ehti sairaalalle, mua oltiin jo ottamassa sisään sinne... Toivotaan, että teidän pikkuinen ymmärtää odottaa iskän keikan ajan!

Me tultiin nyt vielä maalle viikonlopuksi. Ei tämä nyt enää ihan sama ole kuin lämpimillä kesäsäillä, mutta vähän vaihtelua ainakin. Koululaisista nuorempi on valitellut lievää on-off kurkkukipua ja olikin tänään poissa koulusta. Laitoin hänelle maskin naamalle, ettei muu perhe saisi tartuntaa, mikäli on tarttuvaa. On jotenkin tosi kypsää tietää, että koko elämä taas pysähtyy, jos tulee mitä tahansa flunssan oiretta...
 
  • Tykkää
Reactions: La Mer
Oh keikasta selvittiin, helpotus. Nyt voi vauva syntyä, kun isikin paikalla, kyl eilen vähän jännitti...tosin ei mitään merkkejä. Ohoh. Mul ei oo koskaan menny lasketun yli niin oon vähän ihmeissäni. Jännittää, jos pitää käynnistää? Se vissiin on kivuliasta?

Mitä jos meneekun syyskuulle?

Ihanaa, ku pääsette vielä mökkeilemään.

Eilen tuntui, että vauva tulee ihosta läpi, kun niin pyöri. Vissiin on jo ahtaat paikat.

Huh, nyt vaan ootellaan!!
Tsemppiä!!!
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Ja mullaki kaksi vanhempaa lasta jo koulussa, niin saan toki levättyä päivät..mulla 2 lk. Ja 5 lk muksut...tää vauveli on tämmöinen erikoislahja meille!!

Onko muilla isoja ikäeroja?

Isosisarukset oottaa vauvaa kovasti, heistä on varmaan iso apu vauvan kanssa!
 
@La Mer Yleensä kai käynnistetään vasta 42+1, jos ei yliaikaiskontrollissa oo mitään istukan toiminnan heikkenemistä. Ja jos on paikat yhtään kypsempiä, voidaan käynnistää esim. ballongilla (semmonen hitaasti kohdunsuuta avaava pieni pallo) ja/tai puhkaisemalla kalvot. Tietääkseni oksitosiinia tiputettuna käytetään, jos ei oo yhtään kypsyny ja esim. vedet menny ennenaikaisesti, että on tulehdusriski. Tai jos pitää vauhdittaa käynnistystä. Ja synteettinen oksitosiini on se kivuliaampi, kun kehon oma kivunlievitys ei ehdi mukaan.

Itsekin mietin tota käynnistystä, kun aiemmat tulleet spontaanisti myöhemmin ja tän LA vielä siirrettiin 5pv aiemmaksi. Mun laskujen mukaan todennäköisempi olis myöhempi, kun tunnistin oviksen kumminkin. Mutta, sen näkee sit. Stressaaminen ei ainakaan auta, ni kannattaa keskittyä vaan hyvää oloa ja mieltä tuottaviin asioihin minkä pystyy nyt. :)

lyrae 41+1
 
  • Tykkää
Reactions: La Mer
vierailija
Juu, mulla on yksi käynnistetty synnytys takana lapsi veden tihkumisen takia. Se synnytys kyllä venyi ja paukkui. Yhteensä 5 vrk:tta kesti saada vauva maailmaan. Toki oli esikoinen kyseessä mutta muihin luonnollisesti käynnistyneihin verrattuna melkoista äherrystä oli. Mulla on edellisestä liitosta 10 ja 8 vuotiaat ja tästä nykyisestä 2,5 vuotias. Sain tänään lenkkeily innostuksen ja kävin piitkästä aikaan 6 km lenkin kävellen mäkisessä maastossa. Oli oli aivan eufoorinen ja rentoutunut. Mukavasti supistelut illan mutta nyt ei tunnu enään mitään ... Rv 39+4
 
  • Tykkää
Reactions: La Mer ja Jonsku88
@lyrae mulla kans siurettiin 5 pv laskettua toisessa ultrassa, joten se alkuperäinen 1.9 vois ollakki tarkempi..

Huomaa, että helposti alkaa stressaamaan ja kuuntelemaan liikkeitö, tuntuu,,että ne on hidastunu, varmaan kun onvähemmän jo tilaa liikkua.

Huh nyt täytyis just rentoutua ja relata..

Muillakin on siis tulevia apukäsiä siellä, ihanaa!!!

Ostin vadelmanlehtiteetä, jos se auttais!
 
  • Tykkää
Reactions: lyrae ja Jonsku88
Tsemppiä kaikille vielä odottaville, kyllä nyt jännittää teidän puolesta!

Musta alkaa tuntua, ettei me tuosta sammaksesta tulla pääsemään eroon millään. Kieli on ihan hyvä kyllä, mutta poskissa tuota riittää. Enkä uskalla putsata niitä harsolla, kun tuli mieleen sitä tehdessä se kauhea uutinen noin kuukauden takaa, missä isä oli repäissyt reiän vauvan poskeen tarkastellessaan jotain haavoja posken sisältä... Vanupuikolla olen nyt vaan putsaillut ja antanut lusikalla sitä puolukkamehua, se tuntuu kuitenkin tehokkaimmalta. Ärsyttää vain, kun väistämättä aina joku tahra tulee vauvan vaatteisiin jossain kohtaa eikä niihin tehoa kuin liotus Oxi Vanishissä.

Meidän nuorempi koululainen on yhä kotona. Tänään ei kuulemma ole enää kurkkukipua, mutta nenä on lievästi tukossa. Ei valu eikä niistä kuin ehkä kerran päivässä, mutta pitääköhän olla vielä huominenkin varmuuden vuoksi kotona? Mokomakin korona, kun koko ajan pitää olla varpaillaan! Ehkä se, että hän on pitänyt maskia, on kuitenkin auttanut jotain, sillä kukaan muu perheestä ei ole saanut tartuntaa.

Ikäeroista ollut juttua... Meilläkin on siis pari koulussa ja vauvan lisäksi yksi leikki-ikäinen kotona. Ekat kaksi oltaisiin otettu pienemmällä ikäerolla, jos oltaisiin saatu, mutta tokan jälkeen tuntui, että tarvitaan kunnolla väliä kolmanteen. Nelonen tuli sitten pienemmällä ikäerolla, kun alkaa tämä ikä jo itsellä painaa. Jos vielä viidettä meinaisi, niin pitänee kutistaa ikäeroa entisestään, mutta ei sen ajattelu juuri nyt tunnu ajankohtaiselta kuitenkaan. Tähän asti on kyllä toiminut ihan hyvin tuo, että ei ole kahta ihan pientä yhtäaikaa, ja isommat ovat jo enemmän tai vähemmän omatoimisia. Joskus kyllä tulee mietittyä, sujuisivatko esim. leikit paremmin, jos iköerot olisivatkin vain jotain vuoden luokkaa. Mutta puolensa kaikessa.
 
vierailija
Tsemppiä kaikille vielä odottaville, kyllä nyt jännittää teidän puolesta!

Musta alkaa tuntua, ettei me tuosta sammaksesta tulla pääsemään eroon millään. Kieli on ihan hyvä kyllä, mutta poskissa tuota riittää. Enkä uskalla putsata niitä harsolla, kun tuli mieleen sitä tehdessä se kauhea uutinen noin kuukauden takaa, missä isä oli repäissyt reiän vauvan poskeen tarkastellessaan jotain haavoja posken sisältä... Vanupuikolla olen nyt vaan putsaillut ja antanut lusikalla sitä puolukkamehua, se tuntuu kuitenkin tehokkaimmalta. Ärsyttää vain, kun väistämättä aina joku tahra tulee vauvan vaatteisiin jossain kohtaa eikä niihin tehoa kuin liotus Oxi Vanishissä.

Meidän nuorempi koululainen on yhä kotona. Tänään ei kuulemma ole enää kurkkukipua, mutta nenä on lievästi tukossa. Ei valu eikä niistä kuin ehkä kerran päivässä, mutta pitääköhän olla vielä huominenkin varmuuden vuoksi kotona? Mokomakin korona, kun koko ajan pitää olla varpaillaan! Ehkä se, että hän on pitänyt maskia, on kuitenkin auttanut jotain, sillä kukaan muu perheestä ei ole saanut tartuntaa.

Ikäeroista ollut juttua... Meilläkin on siis pari koulussa ja vauvan lisäksi yksi leikki-ikäinen kotona. Ekat kaksi oltaisiin otettu pienemmällä ikäerolla, jos oltaisiin saatu, mutta tokan jälkeen tuntui, että tarvitaan kunnolla väliä kolmanteen. Nelonen tuli sitten pienemmällä ikäerolla, kun alkaa tämä ikä jo itsellä painaa. Jos vielä viidettä meinaisi, niin pitänee kutistaa ikäeroa entisestään, mutta ei sen ajattelu juuri nyt tunnu ajankohtaiselta kuitenkaan. Tähän asti on kyllä toiminut ihan hyvin tuo, että ei ole kahta ihan pientä yhtäaikaa, ja isommat ovat jo enemmän tai vähemmän omatoimisia. Joskus kyllä tulee mietittyä, sujuisivatko esim. leikit paremmin, jos iköerot olisivatkin vain jotain vuoden luokkaa. Mutta puolensa kaikessa.
Me saatiin sammaksen hoitoon esikoille dactarin geeliä ja se kyllä hyvin auttoi....
 
vierailija
Meillä oli esikoisen kanssa tänään kotipäivä kun aivasteli eilen pari kertaa ollaan siivottu ,tehty kaikkee kivaa käyty kävelyllä ja isin ekan Loman jälkeisen työpäivän kunniaksi poika halus että tehdään lättyjä kun isi tulee kotiin
Kivaa aikaa kuitenkin ennen.kun vauva syntyy, arvokasta yhteistä aikaa esikoisen kanssa Pitää yrittää pysyä kuitenkin touhukkaana niin aika menee mukavammin
 
  • Tykkää
Reactions: Jonsku88
No, jokos ois vauvoja saapunut?

Tuli mieleen @lyrae että meillä kun vauva päätti syntyä 38+1 silloin 9.8. niin mullahan oli alunperin la 14.8. ja siitä siirrettiin 22.8. Nyt mietin että jospa se alkuperäinen oli kuitenkin se oikeampi :D

Meillä on edelleen lisämaitorumba käynnissä mutta nyt syön hattuni jos ei tän viikon kontrollissa päästä niitä jo purkamaan! Niin kovin näyttäytyy tää 3-viikkoisen tiheänimun kausi❤

Tsemppejä kaikille!
 
Ei tällä vauvalla mihkää oo kiire. Pari kertaa yöllä heräsin vessaan ja luulin, että supistaa, mut eikä mitää. Eilen kävin vielä lapsen vanhempainillassa. Opettajan ilme oli hieno, kun kerroin, että LA oli 21. päivä. :D

Huomenna yliaikakontrolli aamulla, josko ois ees jotain kypsymistä ja vois vaikka sisätutkimuksella vähän vauhdittaa...

lyrae 41+4
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Moi!

Meille kävikin klassisesti niin että poika syntyi tänä aamuna, eikä tarvinnut mennä kontrolliin tai käynnistämään.

Synnytys lähti käyntiin eilen aamulla seitsemän aikaan sellaisilla ihan pienillä supistuksilla, ja puolen yön jälkeen olin niin kipeä että lähdettiin sairaalaan. Lapsivedet meni sairaalan pihalla, sisään otettiin puoli kaksi. Alun tutkimuksessa olin auki sentin, ja sain vaan jonkun kipupiikin ja unilääkkeen.

Alunperinkään kipulääke ei vienyt kipuja kovin kunnolla pois, ja kolme tuntia myöhemmin olin niin kipeä että huusin ja tärisin. Kätilö teki sisätutkimuksen ja totesi että olen auennut jo 9 senttiin, ihmekös teki pikkuisen kipeää. Siinä vaiheessa sitten tulikin kiire tuupata spinaalipuudutus, joka oli aivan autuas pelastus. Aamulla laitettiin sitten vielä epiduraali ja oksitosiinia, että vauva laskeutuisi. Seisoskelin sängyn vieressä täysin tunnottomana, ja yhtäkkiä vauvan sykkeet lähti laskuun. Ei muuta kuin sängylle ja kätilö totesi että pää näkyy jo. Siitä sitten yhdeksän minuuttia ponnistamista, ja vauva oli ulkona kello 9.22.

Kaikesta kivusta huolimatta hyvä kokemus eikä jäänyt traumoja. :)

Metsäntähti + poika
 

Yhteistyössä