~Elokuiset 2020~

Mäkään en ole saanut hymiöitä tänne kuin ehkä kaksi kertaa palstauudistuksen jälkeen.

Ambulanssisynnytys, auts... No onneksi ehdit edes sinne! Ehkä meidän lapset oli nyt tässä, mutta tuo juuri on viime päivinä mietityttänyt, että mitä jos vielä tulee seuraava kerta ja itse synnytys tulee noin puskista? Asumme melkein sairaalan vieressä, ja silti meni näin tiukille.

Ihan kamalaa tuo, että jos et laita lapsia päiväkotiin, et saa mitään apujakaan. Ihmeen nurinkurista ajattelua. Siis mitä se kotiapu sitten tekisi, jos olisit kotona yksin / vauvan kanssa? Tyyliin työntää vauvaa vaunuissa, jotta saat nukkua??
No toi just, kun meillä sairaala noin 5min päässä ja ei ollut mitään mahdollisuutta ehtiä silloin...

Ja joo toi perhetyö oli kyllä yks iso vitsi!!
 
Ajattelin silloin mahdollisena käynnistyspäivänä mennä ehkä kävellen sairaalalle ja soittaa miehelle sitten jos/kun jotain ois tapahtuakseen. Hän pääsee sitten autolla kyllä nopeesti paikalle ja itelle taas kävely vois olla oikein hyvä hetki olla omissa ajatuksissa :D
 
  • Tykkää
Reactions: merin
@merin harmillista että ovat sillä tavalla stressanneet sen alkuimetyksen kanssa. Se vaikuttaa olevan kovin tähdelinen asia, ja ymmärränkin kyllä sen. Mutta uskon myös, että äiti (jolla on jo ennestään lapsia) osaa aistia vauvastaan tämän tilanteen ja tarpeet parhaiten. Ja hauskalta kuulostaa miten neiti pitää raajojaan :D

Soitin tosiaan niistä kivuista synnärille, ja kuten arvelinkin, harmittomia (mutta pirullisia) hermovihlaisuja ovat. Muutaman kerran on jalat lähteneet alta.

@KeepGoing on kyllä surkeaa tuo, että apua ei saa vaikka kokee sitä tarvitsevansa. Työskentelen itse sos.alalla, ja kuulostaa niin valitettavan tutulta tuo, että jotain tukipalvelua ei myönnetä koska asiat ovat "liian hyvin". Eräs äiti totesi kerran, että kai hänen täytyy alkaa käyttää päihteitä että alkaisi saada perheeseensä apua :( Voimia sinulle kovasti! ♡
 
  • Tykkää
Reactions: KeepGoing ja merin
Minä muuten saan tähän hymiöitä ihan vain perinteisesti kirjainmerkkejä yhdistelemällä, eli esim. : ja ) tai D. Ja tästä puhelimen näppiksestä kaivelin tuon äskeisen sydämen, ja se näyttäisi näkyvän ihan kuin pitääkin :D
 
@Hedvig, tuo kuvauksesi siitä, että jalat lähtee alta, oli mielenkiintoinen. En ole koskaan kuullut vastaavaa keneltäkään, mutta itselläni on erityisesti ekassa ja tässä neljännessä raskaudessa ollut juuri tuota. Omalta osaltani se on kohdistunut vain vasemmalle puolelle, eli vasen jalka pettää. Olen miettinyt, onko se iskiashermo vai mikä, jota vauva jotenkin painaa.

Mitäs teille kaikille muuten, kukaan vielä synnyttänyt? Täällä olen alkanut pakkailla pois äitiysvaatteita, nyyh nyyh...
 
Me ollaan nyt täällä reissussa ja toissa yönä supistelikin sitten silleen että valvoin... Onneksi laantuivat sitten aamuun mennessä mutta nukuttua ei saanut kyllä. Eikä olleet tietty tarpeeksi kipeitä ja säännöllisiä, mutta varmasti jotain tekivät. Olihan silloin yöllä googlailtava lähimmän synnärin yhteystiedot ja katsottava se nopein reitti :D Viime yönäkin oli muutamia supistuksia ja aamulla myös. Miehelle en uskaltanut kauheesti mainita asiasta ettei saa mitään hermoromahdusta Nyt jännittää, vaikka toisaalta jos vauva nyt pysyy siihen käynnistykseen saakka niin onpahan toivon mukaan jotain edistystä tapahtunut. Päivisin enempi sellasia harkkasuppareita, mutta jospa tää lomailu nyt vielä hoituisi yhtenä kappaleena :D Huh! Ja keskiviikkona siis on tiedossa kotiinpaluu...

KeepGoing 37+1
 
  • Tykkää
Reactions: lyrae ja merin
Oi mitä ihaniavauvauutisia @merin ooh onnea!!
Ja hurja syöksysynnytys,,ei paljo ehditty vissiin laittaa kivunlievityksiä? Mulla oli kans eka lapsi syöksysynnytyksellä 50 min ja tpinen 2 h..en ole koskaan ehtinyt kivunlievityksiin. Nyt olisi kiva kokeilla! Mitä suosittelette? Epiduraali pelottaa liikaa!! Mut joku puudute?

Olen myös miettinyt saitaalakassia, mitä sinne ny pakattiinkaan? Onko sairaalassa harsoja? Vauvalle vaatteet ja itselle, eikai sitä muuta tarvitse?

Mua kans vaivaa välillä kaikenmaailman negatiiviset ja pelkoajatukset synnytyksestä ja vauvan ja mun voinnista. Mutta kuuluu varmasti asiaan...

Kävin diabeteslääkärillä ja katsoivat painon vauvalta, 2,7 kg, sopiva!! Mulle on tullut raskauskiloja vain n.7 kg, ihme hommaa. Aikaisemmista tuli paljon enemmön. Eilen kävin pyöräilemässä, tais olla viimeinen pyöräily ennen synnytystä, sen verran oli hankalaa!!

Tsemppiä kaikille valtavasti!! Jännää on!!

Rv 36+3
 
  • Rakkaus
Reactions: Hedvig
Ja @Hedvig kiitos kun jaoit mt-asioita! Ei ole helppoja prosesseja. Olen etsinyt nyt psykodynaamista terapeuttia ja menen tapaamaan yhtä, saas nähdä! Toivottavasti osuisi heti. Ratkaisukeskeinenkin on varmasti hyvä, pääasia, että on missä käsitellä ja prosessoida. Toki raskaus tuo omat kulmansa, mulla raskaushormonit ovat neutralisoineet mun olot hyviksi, ihme homma! Täytyisi varmaan olla vaan aina raskaana!! Huh, ei sentään.. mut hirmu hyvä olo on mielellä. Jännä!

Mukavaa alkavaa viikkoa!!
 
  • Rakkaus
Reactions: Hedvig
Mä täällä edelleen yhtenä kappaleena. Toissapäivänä rupes tulemaan entistä tiukempia sukkapuikkokipuja. Käveleminen alkaa olla tuskaa, jos joutuu yhtään pidempään, kun jalkapohjat kipeytyy.

Jotenki vissiin hormonitoiminta muuttunut, kun on ruvennu finnejä pukkaamaan. Tähän asti iho on pysyny tosi siistinä. Ja vähän enempi valkovuotoa, eikös se synnytystä enteillyt... :D No, eipä tuolla kiire oo. Mut oon ruvennu ajattelemaan, että jos se tuleeki sittenki ennen 42. :D

lyrae 37+3
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Hedvig ja merin
Oi mitä ihaniavauvauutisia @merin ooh onnea!!
Ja hurja syöksysynnytys,,ei paljo ehditty vissiin laittaa kivunlievityksiä? Mulla oli kans eka lapsi syöksysynnytyksellä 50 min ja tpinen 2 h..en ole koskaan ehtinyt kivunlievityksiin. Nyt olisi kiva kokeilla! Mitä suosittelette? Epiduraali pelottaa liikaa!! Mut joku puudute?

Olen myös miettinyt saitaalakassia, mitä sinne ny pakattiinkaan? Onko sairaalassa harsoja? Vauvalle vaatteet ja itselle, eikai sitä muuta tarvitse?

Mua kans vaivaa välillä kaikenmaailman negatiiviset ja pelkoajatukset synnytyksestä ja vauvan ja mun voinnista. Mutta kuuluu varmasti asiaan...

Kävin diabeteslääkärillä ja katsoivat painon vauvalta, 2,7 kg, sopiva!! Mulle on tullut raskauskiloja vain n.7 kg, ihme hommaa. Aikaisemmista tuli paljon enemmön. Eilen kävin pyöräilemässä, tais olla viimeinen pyöräily ennen synnytystä, sen verran oli hankalaa!!

Tsemppiä kaikille valtavasti!! Jännää on!!

Rv 36+3
Heh, joo tällä kertaa en ehtinyt edes nähdä ilokaasumaskiakaan. Kaikissa edellisissä olen käyttänyt sitä jossain vaiheessa. Puudutuksista ei ole kokemusta itsellä, mutta sisko oli tykännyt spinaalipuudutuksesta.

Tällä kertaa pelkäsin sitä avautumisvaiheen loppua, kun muistin kahdesta edellisestä, miten valtava epätoivon ja luovuttamisen fiilis siinä kohtaa itselleni aina iskee, vaikka kuinka olisi sinnitellyt siihen asti. Nyt supistukset ehti olla oikein kunnolla kipeitä vain ehkä 20 minuuttia. Siitä puolet meni autossa, ja juuri se kamalin viimeinen hetki tuli sinne saliin päästyä. Silloin tuli kyllä taas kaikki kivunlievitykset mieleen, mutta kätilö sanoikin, että kohdunsuu on täysin auki, tää vauva syntyy nyt. Mitään valtaisaa ponnistustarvetta ei siinä kohtaa tuntunut, mutta ponnistin kuitenkin, ja hämmästyksekseni tunsin, miten vauva liikkui alaspäin synnytyskanavassa. Siitä tuli valtavasti voimaa ja luottamusta seuraaviin ponnistuksiin. Koskaan ennen en ole vauvan liikkumista noin konkreettisesti tuntenut, vaan ponnistaminen on lähinnä pelottanut, kun olen miettinyt, että apua, jos en saa tätä ulos...

Sairaalakassiin nyt tosiaan tarvitaan ainakin ne kotiutumisvaatteet itselle ja vauvalle, hammmaspesuvälineet ja ehkä jotain liivinsuojuksia, kirjoja ym. imetysmaratonien ratoksi. Mutta jos olette Naistenklinikan perhepesähotellissa, pitää olla omat vaatteet koko sairaalassaoloajalle niin itselle kuin vauvallekin. Harsoja ei näkynyt myöskään. Siitä iso miinus neuvolalle, että meitä ei missään vaiheessa infottu tästä asiasta, vaan mies joutui lähtemään keskellä yötä hakemaan kotoa lisää vaatteita mulle ja vauvalle sekä turvakaukalon hotelliin siirtymistä varten. (Mun housut oli menneet roskiin synnytyssalissa, enkä ollut tullut pakanneeksi ylimääräisiä mukaan, imetyspaidan ja alusvaatteita vain.) Hän toi kotoa sitten myös vauvan villapeiton, mikä oli tosi hyvä, kun villa kuitenkin tuntuu pienelle heti lämpöiseltä toisin kuin sairaalan puuvillapeitto. Ainakin tämä vauva vierasti kylmää hoitoalustaa kovasti, mutta jos laitoin villapeiton siihen ensin, pysyi rauhallisena.
 
  • Tykkää
Reactions: La Mer
@merin onpa huonosti ohjeistettu toi hotellihomma! Luulis että ihan neuvolasta ois jo ohjeet kaikille Perhepesähotelliin tahtoville, että huomioithan nämä asiat on oltava omasta takaa mukana...

Täällä on ollut puhetta mielialoista yms. Vaikka nyt ollaan täällä lomalla ja pitäis ottaa rennosti niin itellä huomaa kyllä että jotenki menee hermot ihan pikkujuttuihinkin ja koko porukan tekemisissä ärsyttää vähän väliä joku. No, ehkäpä se selittyy tällä raskaudella ja unettomuudella kuitenkin suurimmaksi osaksi ja helpottaa toivon mukaan kun vauva syntyy ❤
 
Ja @Hedvig kiitos kun jaoit mt-asioita! Ei ole helppoja prosesseja. Olen etsinyt nyt psykodynaamista terapeuttia ja menen tapaamaan yhtä, saas nähdä! Toivottavasti osuisi heti. Ratkaisukeskeinenkin on varmasti hyvä, pääasia, että on missä käsitellä ja prosessoida. Toki raskaus tuo omat kulmansa, mulla raskaushormonit ovat neutralisoineet mun olot hyviksi, ihme homma! Täytyisi varmaan olla vaan aina raskaana!! Huh, ei sentään.. mut hirmu hyvä olo on mielellä. Jännä!

Mukavaa alkavaa viikkoa!!
Kiva että sulla noin päin! Minulla puolestani mielialaongelmat pahentuivat/aktivoituivat tuolta jostain raskauden keskivaiheilta lähtien. Siihen varmasti vaikutti lääkkeiden mininointi ja elämäntilanteeseen liittyvä stressi. Joka tapauksessa onnea terapeuttiehdokkaan tapaamiseen! Toivottavasti natsaa heti! :) Minä olen aiemmin käynyt läpi psykodynaamisen terapian, joka kesti kaikkineen yhteensä n.viisi vuotta jos laskee kelan ja yhts:n tukemien jaksojen lisäksi täysin omakustanteiset käynnit. Siitä on nyt n.10 vuotta.
 
  • Tykkää
Reactions: La Mer
@KeepGoing en yhtään ihmettele jos pinna on kireällä, kun olet joutunut nukkumaan huonosti jo pitempään. Ja tietty raskaushormonit ylipäätään antavat omat "kivat" lisänsä. Toivottavasti tosiaan helpottaa kun pikkuinen on maailmassa. Sitä minäkin toivon näiden omien tunnemyllerrysteni kanssa.

Minun piti tuossa n.tunti sitten ekaa kertaa hiljentyä laskemaan vauvan liikkeitä, kun hän on mielestäni ollut tänään tavallista vaisumpi. Alkuun ei meinannut löytyä liikettä, ja mieskin ehti jo huolestua, mutta onneksi pikkuinen aktivoitui sitten vähän myöhemmin, ja juuri nytkin mykertää tuolla. Huh! :)
 
@Hedvig Vissiin liikkeet vähenee ennen synnytystä. Jos vaikka enteilee sitä? Paljos sulla olikaan viikkoja?

Mulla on jotenkin tänään ollut erityisen raskaana oleva olo. Maha tuntuu olevan tiellä ja tuntuu hankalalta ja harjoitussupistelee. Ehkä vähän semmosia tuntuvampiakin. Väsyttää ja jatkuvasti tekis mieli mussuttaa jotain. Painon takia ei kyllä tarttis yhtään. Teinkin sit illalla hyvän salaatin, sitä voi syödä hyvällä omallatunnolla. :)

Ootteko jo vielä synnyttämättömät pakanneet sairaalakassia? Mä en oo vielä saanut aikaiseksi. :D Turvakaukalo sentään ostettiin "jo". :ROFLMAO:

lyrae 37+5
 
@lyrae mä en oo pakannut mitään. Eilen illalla ja yöllä supisteli taas aikalailla, tänään ois onneksi kotiinpaluu. Toki taas jännittää että miten menee useampi sata kilsaa... Ehkä nyt sitten kotiin päästyä vois heitellä jotain kassiin varmuuden vuoksi, tosin usein oon siinä kun synnytyksen merkit olleet käsillä niin samalla pakkaillut kassia... Ja oon joka kerta ajatellu et asutaan niin lähellä sairaalaa että jos jotain uupuu niin mies pystyy hakemaan. No katsotaan miten tämä nyt menee, oon silti skeptinen käynnistyksen suhteen ja jotenkin ei tekis mieli mennä sinne sairaalakassin kanssa jos ne sanookin että ei voida käynnistää vielä...

Oon niin loppu tähän valvomiseen, nytkin yö meni enimmäkseen valvoessa :(

KeepGoing 37+4
 
Heippa!

Mä oon pakkaillut sairaalakassia pikku hiljaa. Tärkeimmät on pari erikokoista asua vauvalle kotiutumiseen ja viittä erilaista salmiakkia mulle. :D Meidän naapurissa asuu synnytysosastolla työskentelevä hoitaja, joka vinkkasi että mukana kannattaa olla pari omaa harsoa ja pehmeä harja jolla voi harjailla vauvan päästä karstaa, joten ne on myös kassissa. Näiden lisäksi sekalainen lajitelma kaikenmaailman shampoon jämiä, liivinsuojia ja muuta. Mies voi sitten tuoda tavaraa sitä mukaa kun huomataan mitä puuttuu.

Vuokrasin muuten TENS-laitteen. Se kuulosti mun mielestä hyvältä ajatukselta, ja tuskin siitä ainakaan haittaa on. Toivoisin että voisin olla kotona mahdollisimman pitkään, kun sairaalat on ympäristönä jotenkin steriilejä ja epämiellyttäviä. Tai ei nyt edes mitenkään pahasti, mutta musta tuntuu että synnytys edistyisi nopeammin kodin turvassa kuin tuollaisessa oudossa ja kolkossa ympäristössä. Koskaanhan ei tosin tiedä mitä käy, joten sitten mennään ihan tilanteen mukaan. :)

Mitäpä muuta. Muutama viikko sitten kävin neuvolalääkärillä (kerroinkohan tämän jo), jossa tehtiin myös sisätutkimus. Silloin ei ollut minkäänlaisia merkkejä ilmassa että synnytys olisi alkamassa, eikä niitä kyllä ole edelleenkään. Viikko sitten oli ihan tavallinen neuvolakäynti, jonka parasta antia oli se että olin saanut hemoglobiinin nousemaan 134:ään. Tähän asti se oli ollut koko raskauden ajan laskussa vaikka olen jo pidempään syönyt lisärautaa. Tällä kertaa meillä oli vakkarineuvolatädin kesälomasijainen, joka halusi myös antaa kokoarvion vauvasta. Veikkaus oli n. 3 kiloa, mikä on viikkoihin nähden oikein passeli. Ei sillä koolla muuten niin väliä, mutta oli kiva tietää ettei sieltä ole tulossa mitään tavallista isompaa. :D

Hyvää loppuviikkoa kaikille!

Metsäntähti 37+5
 
@Metsäntähti No tärkeetä on toki olla riittävästi herkkuja mukana :D Itellä on radin takia niin ikävä vaikka mitä, että kassiin tarvii kyllä suklaata, lakuja ja salmiakkia ainakin! Muuten edelleen toivon että pääsis suht nopeesti kotiutumaan eikä sairaalassa ois tarve sen kummemmille jutuille ku just hygieniatarvikkeet ja kotiutumisvaatteet molemmille, puhelin, laturi, neuvolakortti... Imetysliivit ja liivinsuojuksia on ihan kiva olla kans.

Meillä on kotimatka meneillään ja toistaiseksi kaikki sujuu hyvin. Mitä nyt miehellä pamahti ihan jäätävä hammassärky ja tekee tosi pahaa kun en voi oikein mitenkään auttaa :( ei tunnu auttavan särkylääkkeetkään ja hän nyt ei mihinkään vieraan paikkakunnan särkypäivystykseen lähde vaikka ois pää kainalossa... Eli todennäköisesti menee sitten huomiseen hänen hammaslääkärireissunsa. Eli vauva saa mieluusti pysyä mahassa vielä siksikin että isi saa hoidettua itsensä kuntoon :)
 
  • Tykkää
Reactions: Metsäntähti
Kyllä nyt jännittää teidän puolesta, kaikilla alkaa olla niin h-hetket käsillä...! Millä viikoilla sulla @KeepGoing aiemmat on syntyneet, voiko niiden perusteella olettaa mitään? Kovastihan tuo kuulostaa siltä, että jotain siellä valmistellaan.

Me oltiin tänään vauvan kanssa sienimetsässä. Vauva nukkui kantoliinassa ja yksi isommista lapsista oli mukana tekemässä köytännön poimimistyön. Hyvä saalis saatiin, ei ollut kukaan muu käynyt apajilla ennen meitä. Samalla tuli vietettyä kahdenkeskistä aikaa (jos nyt ei vauvaa lasketa) kyseisen lapsen kanssa.

Eilen oltiin muuten neuvolassa vauvan kanssa. Oli jo ohittanut syntymäpainonsa, joten ei ole hukkaan mennyt imetysrumba...
 
@merin mulla on aiemmat syntyneet 37-41 viikoilla, 3 aiemmin ja 1 la tienoilla ja 1 viikon jälkeen... Että mistä näitä tietää :D mutta kyllä tässä varmasti on jotain tapahtumassa, vaikee ois uskoa että maanantaina tilanne olis täysin epäkypsä... Toivottavasti edistystä on tapahtunut! Toissayön valvoin taas, supisteli jonkun verran ja nilkat oli turvoksissa varmaan sen pitkän ajomatkan jäljiltä ja kädet puutui koko ajan... Viime yö valvottu myös, en oikeesti jaksais niin yhtään :(

Ai joo, mies kävi eilen hammaslääkärissä ja tuli kotiin viisaudenhammasta köyhempänä. Olipa hyvä että sai hoidettua asian tässä vaiheessa!

Muutaman tunnin päästä ois neuvola, kattoo jos sillä reissulla kävis vielä jotain pikkuhankintoja tekemässä, vaikka kaikki oleellisimmat onkin jo hankittuna.

Hyvää viikonloppua kaikille!

KeepGoing 37+6
 
  • Tykkää
Reactions: merin
@KeepGoing Jaksamista valvomisen kanssa! Toi on niin tuttua. :( Nyt oon ite saanu vähän paremmin nukuttua, mut varmaan yli puolet raskaudesta oon heränny esim. erilaisiin kipuihin selässä.

@Metsäntähti Kiva kuulla, että oot saanu hb:n nousemaan. Mulla se on edelleen joku 114 3kk rautakuurin jälkeen ja ferritiini oli laskenu 10:een. Ei kuulemma hoideta enää, kun hb on ihan hyvä... :rolleyes: Pitää sit synnytyksen jälkeen kattoa, josko pääsis infuusioon tai muuten selvitettäis, miks se rauta ei imeydy kunnolla. Vaikka sit omalla rahalla, jos julkista ei kiinnosta...

En sit saanu pakattua vielä sairaalakassia, kun aloin sen sijaan neulomaan vauvalle lisää villavaippahousuja. :D Kun tajusin, että ostetut on ihan liian isoja ja neulottuja pieniä oli vaan kahdet. Mut eipä täs vaikuttais mikään kiire olevan.

lyrae 38+0
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Hyvä @lyrae, mäkin käytin viikon 38 neulomiseen, kun piti saada jotain muuta ajateltavaa, kuin milloin se syntyy. Mutta villavaippahousuja sain tälle neulottua vain yhdet, sillä oli juuri sen verran lankaa jäljellä, että niistä tuli yhdet kokoa 6 kk. Nyt meillä on käytössä esikoiselle neulotut vastasyntyneen kokoiset pöksyt. En tajua, miten nämä on kestäneet neljännellekin asti, kaikki muut hahtuvapöksyt on hajonneet yhdellä käyttäjällä. Saa nyt nähdä, pärjätäänkö näillä kaksilla pöksyillä vai pitääkö ostaa lisää lankaa... Langatkin olivat jämät niistä, jotka ostin esikoiselle, eli aika hyvin on riittäneet. On harjoitettu vessaviestintää kaikkien kanssa, vaipat on enemmänkin hätävara. ;)
 
@merin voi miten ihanalta kuulostaa toi unipätkä❤

Mä kävin tänään neuvolassa ja terkkari oli tyrmistynyt siitä perhetyön eväämisestä ja sanoi että jos haluan niin hän on yhteydessä sinne ja että se kuuluu kyllä kaikille jotka kokee tarvitsevansa. Sovittiin että annetaan olla nyt ja katsotaan kunhan vauva syntyy nyt ensin.
Vauva oli nyt sitten hänen mukaan jotenkin hassussa asennossa (viistossa?) ja hän sanoi että onneksi ultraavat sit varmasti kuitenkin ennen käynnistystä... Ehkä hän vois itse nyt vielä asettua just nappiasentoon, kyllä itsekin huomaan että maha on sellanen toispuoleinen. Siinä kun terkkari kokeili vauvaa mahan päältä niin alkoi supistaa niin että oli pakko pyytää lopettamaan ja nousta hetkeksi pois ja odottaa että se hellittää. Huh, nyt alkoi jo iskeä pieni synnytysahdistus kun tajusin että pitää tää tyyppi saada täältä mahasta uloskin, auts :D Meillä ei oo koskaan käyny hoitaja kotikäynnillä vauvan synnyttyä mutta nyt kun sellasta vaihtoehtoa tarjottiin, niin otin ilolla vastaan ja sovittiin jo alustava päivä sille, toki se riippuu nyt tästä miten tämä syntyy :)
Meillä on tänään miehellä lähteny lapasesta vauvajuttujen ostelu, hän meni ja hankki vielä näin loppumetreillä ihan toisenlaisen hoitotasoratkaisun kuin mitä oltiin ajateltu, tai siis oltiin puhuttu että ei hankita tällä kertaa mitään erillistä hoitopöytää mutta kun hän löysikin mieleisen niin siitä se sitten lähti :D Samoin hän oli sitä mieltä että muutama harso täytyy vielä ostaa lisää ja hankkipa tuo mulle vielä muutaman parin kestoliivinsuojiakin lisää!
Tänään laittelin nyt myös sitten sitä sairaalakassia valmiiks ja viikonlopun aikana täydennän jos tulee jotain mieleen.

Ai että kun haaveilen että ens yönä vois nukkua! Edes vähän, tai ainakin vähän enemmän kuin viime yönä...
 
  • Tykkää
Reactions: Metsäntähti
Huhhuh. Kyllä nää viimeiset viikot alkaa pikkusen painamaan. Ei niinkään fyysisesti mutta henkisesti. Tänään sain aivan tyhjästä sellaisen kunnon ugly cry -kohtauksen, ettei toista. Mieskin oli ihan hämillään, että mikä iski, ja minä siinä sitten hyperventiloiden koitin selittää, että kaikki on ihan hyvin. :D Kohtauksen mentyä päivittelin vain, että onneksi koko raskaus ei ole ollut samanlaista. Liekö sitten hormonitoiminnassa joku muuttunut kun olen näin veitsenterällä.

Lisäksi alan olemaan aika valmis palaamaan siihen itselleni tutumpaan vartaloon ja kivoihin vaatteisiin. Tykkään kuitenkin pukeutua ja nyt alkaa ulkomuoto olemaan sellainen ettei oikein enää meinaa löytyä mitään kivaa päälle laitettavaa. Noh, eipä tässä enää pitkään mene, mutta kyllä tuntuu päivät pitkiltä kun heti aamusta päällimmäisenä mielessä on ensin "höh, ei se synnytys käynnistynytkään yöllä" ja sitten "mutta käynnistyisköhän se tässä päivällä". Jänniä aikoja.

Metsäntähti 38+0
 
Terveisiä synnäriltä!

Poikamme saapui maailmaan myöhään toissailtana, vajaa viikko ennen la:aa. Ensisynnyttäjän näkökulmasta kaikki kävi tosi nopeasti! Kaikkineen synnytys kesti n.8h. Iltapäivällä olin vielä pihalla haravoimassa, tunti siitä alkoi tulla lapsivettä ja 1,5h siitä saavuttiin synnärille supistusten tullessa jo tosi tiuhaan. Epiduraalia en ehtinyt saada. Myöskään ei ehditty kokeilla mitään "kevyitä" kivunlievityskeinoja, kun avautumisvaihe eteni niin rytinällä ja kivut olivat niin kovat. Onneksi sain jonkin puudutuksen alateitse, ja se helpotti niin, että antoi voimia ponnistusvaiheeseen, mikä kesti n.1,5h.

Lopputuloksena ihana, terve, sopusuhtainen pojanpallero, joka tuossa nyt tuhisee! ♡

Tsemppiä kaikille, erityisesti @KeepGoing sen väsymyksen kanssa! Luen myöhemmin vielä paremmin teidän kuulumiset.
 

Yhteistyössä