~Elokuiset 2020~

Onnea @lyrae llekin hyvin menneestä ultrasta! :)

Mä ajattelin pitkään, että olen täysin immuuni kaikille raskauden aiheuttamille henkisille muutoksille, kunnes sitten alkuviikosta itkin kotona sitä, että mä oon aivan puhki, hajamielinen, väsynyt, itkuinen, lyhytpinnainen ja todellakin (sairaus)loman tarpeessa. Olin pelännyt, että tunteet johtuu kaikesta viimeisen vuoden aikana tapahtuneesta, ja että nyt mulla vaan katkesi kamelinselkä. Varsinkin viime syksy oli aika raskas. Sitten yhtäkkiä tajusin, että ei hitto, mähän oon raskaana. Että nää on kaikki ihan klassisia raskausoireita. Sitten itkinkin jo helpotuksesta, ettei mulla olekaan hermoromahdusta. :D

Tänään puoliväli 20+0! Jännää!
 
Onnea kaikille, jotka on päässeet ultraan, ja kaikilla ollut vielä hyviä uutisiakin, ainakin mitä vauvan vointiin tulee!

Joku kyseli sukupuolen selvittämisestä. Me ei olla koskaan selvitetty, eikä haluta tietää nytkään. Mulla nyt tiistaina se ilmeisesti viimeinen mahdollinen aika, kokeilen nyt antihistamiinia viikonlopun aikana. Jos tuokin peruuntuu, niin alan sitten soitella yksityisiä läpi, ottaisiko joku tällaisen kroonisen nuhapotilaan vaikka sitten hengityssuojaimen kanssa. Olisihan se nyt tärkeä tietää, jos vauvalla on jotain, mikä vaikuttaa synnytystapaan, tai jos hän tarvitsee tehohoitoa heti synnyttyään tms.
 
@merin Toivottavasti antihistamiini auttaa! Mulla on ilmeisesti herkistymistä omille kissoille ja siks ollut nenä tukossa koko raskauden ajan vähän vaihtelevasti. Antihistamiini auttaa ja sit ei oo niin tukossa, kun en oo kotona. Sillä mä uskalsin sinne ultraankin. Menin viel pyörällä, niin siinäki ehti kissapölyt tuulettua nenästä. :D Vielä pystyy pyöräilemään sentään ja sähköpyörällä jaksaakin. Meillä se on ihan suoraan auton korvike, en olis tommosta 12km matkaa jaksanu tavallisella pyöräilläkään. :)
 
  • Tykkää
Reactions: merin
@merin Toivottavasti antihistamiini auttaa! Mulla on ilmeisesti herkistymistä omille kissoille ja siks ollut nenä tukossa koko raskauden ajan vähän vaihtelevasti. Antihistamiini auttaa ja sit ei oo niin tukossa, kun en oo kotona. Sillä mä uskalsin sinne ultraankin. Menin viel pyörällä, niin siinäki ehti kissapölyt tuulettua nenästä. :D Vielä pystyy pyöräilemään sentään ja sähköpyörällä jaksaakin. Meillä se on ihan suoraan auton korvike, en olis tommosta 12km matkaa jaksanu tavallisella pyöräilläkään. :)
No arvaapa mitä. Mies kävi apteekissa, ja siellä oltiin kauhuissaan, että ei antihistamiinia saa käyttää raskausaikana! Myivät sitten tällaisen Nasolinin öljysuihkeen. Siis oikeesti... Olin itse katsonut HUS:n sivuilta, mitä antihistamiineja saa käyttää raskausaikana, mutta ei mulle nyt juolahtanut mieleenkään, että ne tiedot pitäisi lapulla viedä farmaseutille. Olen kyllä ennenkin ihmetellyt, miten asiantuntematonta porukkaa tuossa nimenomaisessa apteekissa on, mutta ei kai nyt tässäkin asiassa voi olla noin pihalla. Siellä on kuitenkin paremmat valikoimat ja pienemmät jonot kuin toisessa lähiapteekissa, siksi sovittiin, että hän käy tuolla.
 
  • Vau!
Reactions: lyrae ja SwanDeSol
@merin Toivottavasti antihistamiini auttaa! Mulla on ilmeisesti herkistymistä omille kissoille ja siks ollut nenä tukossa koko raskauden ajan vähän vaihtelevasti. Antihistamiini auttaa ja sit ei oo niin tukossa, kun en oo kotona. Sillä mä uskalsin sinne ultraankin. Menin viel pyörällä, niin siinäki ehti kissapölyt tuulettua nenästä. Vielä pystyy pyöräilemään sentään ja sähköpyörällä jaksaakin. Meillä se on ihan suoraan auton korvike, en olis tommosta 12km matkaa jaksanu tavallisella pyöräilläkään.

Sähköpyörä on IHANA :D mulla oli suomessa sellanen ja myin sit pois ku muutin tänne etelään. Nyt me asutaan sen vert täällä vuoristossa ettei pyörällä - edes sähköpyörällä tee yhtikäs mitään. Pakko olla auto. Ja meillähän on vaan yks auto ni vähän huolestuttaa miten jumissa sitä tulee sit kotona oltuu vauvan kaa ku vaikka tossa noi julkiset bussit kulkee ni ei niihin todellakaan aina pääse vaunujen kaa :F no nyt on karanteenissa hyvä mahis harjotella kotona oloa :D vaikkaki on se vähän eri ku mies on täällä mun kaa <3
 
  • Tykkää
Reactions: MonaLisa33
@merin No jopas nyt, kun farmaseutit eivät olleet ajan tasalla antihistamiinin suhteen. Niitähän on erilaisia ja osaa on tutkittu enemmän kuin toisia. Eivät sitten osanneet suositella niitä enemmän testattuja... Teratologisesta tietopalvelusta kerrottiin, mitä allergialääkkeitä voi turvallisesti ottaa ja neuvolalääkäri myöhemmin määräsi niitä varalle kevättä varten, sekä nenäsuihketta että tablettia.

Mä oon kans päässy kokeilemaan sähköpyörää ja se on ihan huippu!! Ehkä joskus omaankin talouteen sellainen. :)

Nyt pitäisi keksiä, mistä opuksista sitä vauvanhoitoa voisi alkaa opetella. Tykkään valmistautua rauhassa etukäteen, vaikka en tiedä, onko siitä hyötyä; ehkä kaikki pitää sitten kuitenkin tarkastaa jostain uudestaan. En siis tiedä vauvan hoidosta yhtään mitään! Onko vinkkejä, mistä löytyisi asiallista tietoa?
 
@merin No jopas nyt, kun farmaseutit eivät olleet ajan tasalla antihistamiinin suhteen. Niitähän on erilaisia ja osaa on tutkittu enemmän kuin toisia. Eivät sitten osanneet suositella niitä enemmän testattuja... Teratologisesta tietopalvelusta kerrottiin, mitä allergialääkkeitä voi turvallisesti ottaa ja neuvolalääkäri myöhemmin määräsi niitä varalle kevättä varten, sekä nenäsuihketta että tablettia.

Mä oon kans päässy kokeilemaan sähköpyörää ja se on ihan huippu!! Ehkä joskus omaankin talouteen sellainen.

Nyt pitäisi keksiä, mistä opuksista sitä vauvanhoitoa voisi alkaa opetella. Tykkään valmistautua rauhassa etukäteen, vaikka en tiedä, onko siitä hyötyä; ehkä kaikki pitää sitten kuitenkin tarkastaa jostain uudestaan. En siis tiedä vauvan hoidosta yhtään mitään! Onko vinkkejä, mistä löytyisi asiallista tietoa?
Mä oon lukenu tätä kirjaa e-kirjana: https://www.amazon.com/Mayo-Clinic-Guide-Healthy-Pregnancy/dp/1893005607

Sit on viel yks tosi suosittu; what to expect when you're expecting ja olikohan siihen jatko-osa et sit ku vauva on syntynyt. Noi kirjat saa varmasti suomenkielisenäkin :)

Mä oon hoitanut vauvoja ku oon tehnyt lapsenvahtikeikkaa nuoresta teinitytöstä saakka, mutta silti oon tykänny kattoo "baby hacks" videoita youtubesta <3 toki aina varauksella ku maallikot opettaa, mutta mulla on hyvät filtterit harjaantunut että mitä uskoa ja mitä ei :D
 
  • Tykkää
Reactions: MonaLisa33
@merin No jopas nyt, kun farmaseutit eivät olleet ajan tasalla antihistamiinin suhteen. Niitähän on erilaisia ja osaa on tutkittu enemmän kuin toisia. Eivät sitten osanneet suositella niitä enemmän testattuja... Teratologisesta tietopalvelusta kerrottiin, mitä allergialääkkeitä voi turvallisesti ottaa ja neuvolalääkäri myöhemmin määräsi niitä varalle kevättä varten, sekä nenäsuihketta että tablettia.
Joo, tosiaan. No, mies kävi tänään siellä toisessa lähiapteekissa. Laitoin hänelle mukaan kuvakaappauksen HUS:n sivuilta varmuuden vuoksi. Siellä oltiin kuitenkin ajan tasalla, ja osattiin myydä desloratadiinitabletteja, joita saa ottaa sopivasti joitakin päiviä tilapäisesti. Nyt on kaikki keinot käytössä: otin tabletin, jatkan suolasuihkeen ja A-vitamiiniöljysuihkeen käyttöä ja aloin vielä puhallella pulloon, kun tuntuu että liman valuminen ärsyttää kurkunpäätäkin ja menee keuhkoputkiin. Jospa tämä kombo nyt tehoaisi...

Tänään löysin pari vaaleanpunaista tahraa pöksyistä. Olen kyllä sijainnin ja oman historiani perusteella lähes satavarma, että on tullut pukamista... Mutta täytyy tietysti seurata tilannetta.

Kiva, että muitakin väsyttää. Täällä ihan järkyttävä väsymys aina iltapäivisin. Olen siirtynyt rautalääkkeessäkin isompaan annokseen, mutta samalla vaihtui tuote, joten en ole varma, imeytyykö tämä yhtä hyvin.

Oletteko huomanneet, että nyt ainakin HUS:ssa synnytyksessä saa olla tukihenkilö vain synnytyksen aktiivisessa vaiheessa, eli synnytyssalissa? Ei ennen eikä jälkeen, sektiossa ei ollenkaan. Aika järkyttävää; itsellä esimerkiksi meni viime synnytys niin, ettei sen uskottu olevan käynnissä, joten sain olla koko avautumisajan tavallisessa tutkimushuoneessa, jossa ei päässyt edes suihkuun. Kun sitten lopulta pääsin synnytyssaliin (= supistustiheys oli riittävän korkea, jotta paperillakin näyttää synnytyksen käynnistyneen), pitikin välittömästi alkaa ponnistaa. Jos olisin vielä joutunut olemaan yksin siellä tutkimushuoneessa ulisemassa, niin en todellakaan tiedä, mitä olisi tapahtunut.
 
Ihania kuulumisia taas täällä! Itse olin tänään nyt vihdoin siellä rakenneultrassa. Kaikki oli hyvin, ja sukupuoli jätettiin yllätykseksi, kuten aiemmillakin kerroilla.

Neljän päivän kuuri antihistamiinia tosiaan teki ihmeitä ja päättelin, että varmaan sinne voin nyt sitten mennä. Tosin eilen yritin vielä soittaa sinne, kun kuulin, että yksi asiakkaani oli ollut kovemmassa yskä- ja kuumetaudissa tässä sen kuukauden aikana, kun meillä ollut vain etätapaamisia. Aloin pohtia, että voiko siitä olla vielä jotain riskiä, JOS hänellä olisi ollut korona tällä välin, vaikka siis olen tavannut hänet viimeksi neljä viikkoa sitten ja silloin kylläkin minä olin se flunssainen ja hän vaikutti terveeltä. Kukaan ei kuitenkaan vastannut, vaikka roikuin vartin linjoilla, ja soittoaikakin jo umpeutui sinä aikana. Kysyin sitten asiakkaalta itseltään vielä, ja hän sanoi yskää olleen jollain tasolla jo helmikuun puolivälistä, eikä hän tiennyt, että kukaan hänen seurassaan ollut olisi sairastunut ylipäätään. Kuulemma yskää oli edelleenkin, mutta mitään hengenahdistusta ei ollut ollut...

Mutta ehkä vain mietin liikaa, eikä kai nyt neljän viikon jälkeen mitään riskiä enää voisi olla jäljellä kenellekään. Ja mulla on mielestäni jatkunut sama nuhatauti koko ajan ilman mitään merkittäviä muutoksia missään vaiheessa. Paitsi nyt ollut ihania lähes täysin oireettomia päiviä! Saa nähdä, palaako tukkoisuus huomenna, kun lopetan lääkkeen...
 
Ai niin, tänään vahvistui se, mitä olen täälläkin epäillyt jo melkein alusta asti, että istukka todella on kohdun etuseinämässä. Arvasin sen, koska liikkeet olivat pitkään niin vähäisiä ja heiveröisiä kahteen edelliseen raskauteen verrattuna.
 
  • Tykkää
Reactions: Metsäntähti
Nyt on rakenneultrakin takana, ja kaikki oli juuri niin kuin pitääkin. :) Ihan uskomatonta miten lähes tyhjästä muodostuu uusi ihminen, jolla on kaikki toimivat osaset ja erilaisia soluja. Ja vieläpä niin että mun itseni ei tarvitse tehdä juuri mitään.

Ystävällinen ultraajatäti kysyi vielä ihan aluksi, että haluanko mä ottaa puolisolle videokuvaa. :)
 
Mites menee? Täällä kohta kuukaus oltu karanteenissa ja vielä pakolliset 3 viikkoo eessä. Senkin jälkeen varmasti jatkuu mutta ehkä kevennettynä eli saas nähdä.. olis kiva saada ees lupa ulkoilla nii vois mennä koirien kanssa vähän samoilemaan.

Mulla olis loppukuusta verikokeita ja toinen sokerirasitustesti. Ja toukokuun alussa sit ultra ja tulosten analysointi. Toivottavast on kaikki mallillaan. Rautaa oon syöny purkista ni ootan mielenkiinnolla hemppatuloksia.
 
Joo, täälläkin välillä väsyttänyt tosi kovasti. Nyt ollut parempia päiviä onneksi sen suhteen. Tänään ollut taas kurja olo, otsaa särkee ja silmiä samoin, jos ulos auringonpaisteeseen katselee. Nenä ollut tukossa myös, ei niin pahasti kuin edellisviikoilla, mutta silti. Sellainen olo, koko naaman limakalvoja turvottaa. Täyty kai aloittaa sunnuntaina taas antihistamiini, jotta uskallan mennä neuvolaan tiistaina. Ahdistaa kyllä tämä koronatilanne, kun ei yhtään tiedä, mistä ja milloin taudin voi saada - tai ettei vaan itse tietämättään sitä levitä.

Vauva potkii kovasti ja villapaita on puolikasta hihaa ja viimeistelyä vaille valmis. Kuopus selittää nyt, että hänelläkin on ihan pieni vauva masussa, ja me näemme sen sitten, kun se tulee ulos.

Liikunnan määrä on ihan kriisissä. On välillä tehty kotijumppaa videoiden avulla koko perheenkin kesken, mutta esim. tänään olo ollut sen verran kurja, etten kyllä olisi jaksanut. Ja hyviä videoita on myös vaikea löytää. Välillä olen osallistunut tyttären etätanssitunteihin kykyni mukaan, mutta ei se nyt niin hyvin tämän mahan kanssa luonnistu...
 
Mä odottelen malttamattomana että alkaisin tuntemaan liikkeitä kunnolla tai enemmän. Toistaiseksi oon tuntenut vain parina iltana jotain sellaista, minkä voisi hyvällä mielikuvituksella kuvitella olevan vauvan liikkeitä. Mullakin istukka on tossa edessä ja peittää siis käytännössä koko alueen, ja vielä kun on ensimmäinen lapsi kyseessä niin ei oikein tiedä edes miltä sen pitäisi tuntua.

Toinen juttu mitä odottelen, on uuden äitiyspakkauksen julkistaminen. Kiva nähdä mitä kaikkea siellä on nyt kun pakkauksen eettisyyteenkin on ilmeisesti panostettu. :)

Tein myös ensimmäisen ostoksen vauvalle: sen Marsupin kantorepun. Jospa se tulisi postissa jo ensi viikolla, niin pääsisi fiilistelemään ja harjoittelemaan sen kanssa. :)
 
Hieno homma, jos nyt on panostettu eettisytteen äitiyspakkauksessa! Tosin me ei sitä nyt oteta, mutta silti tieto ilahduttaa. Odotan vieläkin, että pääsisin käymään vauvanvaatteet läpi, niin sitten tietäisi, mitä tarvitsee hankkia lisää. Mutta meidän pitää ensin saada kaappitilaa häntä varten, ja kahden vanhimman lapsen vaatteet heidän omien huoneidensa kaappeihin, joista taas liinavaatteet ym. siirtyy muualle. Projekti etenee hitaasti, koska lasten nykyisessä vaatekaapissa on silloin tällöin havaittu turkiskuoriaisia, kun taas heidän omien huoneidensa kaapeissa ei koskaan. Siksi siirrän vaatteita vain sitä mukaa, kun tulevat pesusta. Mutta onhan tässä aikaa...
 
  • Tykkää
Reactions: Metsäntähti
Paljonko sulla @Metsäntähti on nyt viikkoja? Mulla on nyt viikolla 23 alkanut näkyä ekoja kertoja jo päällepäinkin potkut. Edelliset viikot olleet sellaista, että joku jumputtaa tuolta sisältäpäin, ja sitä ennen sellaisua hentoja hipaisuja.

merin 23+5
Mulla on nyt 21+1. Rakenneultrassa näkyi kyllä oikeinkin eläväinen tyyppi, ja "varoittelivat" että sitten kun niitä liikkeitä alkaa tuntua, niin niitä on odotettavissa oikein kunnolla. :D
 
  • Tykkää
  • Haha
Reactions: Hedvig ja merin
Heippa! Mulla on edellisen viestin jälkeen lenkkeilyt jääneet vähemmälle kun onkin tullut supistuksia ja sellasta pakottavaa kipua jalkoihin... Mitä lie. Tilasin parit uudet jumppatrikoot nyt kuitenkin, aikeissa on kyllä jatkaa liikkumista tämän pienen tauon jälkeen. (y)

Tänään on iltaa kohden tullut sitten vti oireita, jotka kyllä tosi selkeet mun mielestä ja niistä on varmaan pakko soittaa huomenna johonkin päivystykseen että saako kuurin ilman näytettä jo aloittaa. Ymmärrän että ainakin sitten täytyisi jälkeenpäin kontrolloida se näyte että se on varmasti puhdas, kun vissiin saattaa just raskausaikana altistaa supistuksille yms. Olo on aika kurja nyt, mutta koitan yön nyt selvitä panadolilla ja reilulla juomisella:unsure:

Vauva liikkuu reippaasti ja edelleen liikkeet tuntuu tuolla tosi alhaalla. Ihana kun liikkuu mutta nyt sairastaessa sekin tuntuu vähän kurjalta...

Meidän vauvauutiset on nyt kerrottu puhelimitse tuleville isovanhemmille ja mun sisaruksille, enää ei jaksa keneltäkään salailla vaikka näin koronan aikaan se oiskin kyllä suht helppoa. Meidän lapset odottavat pikkusiskoa jo kovasti, tosin eivät voi käsittää että tulokas on tyttö... Kesällä 5v täyttävä poika varmisteli että eikö niissä kuvauksissa tosiaan näkynyt pippeliä ja kun kerroin että ei niin hän ehdotti että ehkä siksi jos vauvalla on siellä mahassa vaatteet päällä:ROFLMAO:

KeepGoing 21+1
 
Päivystysreissuhan tästä tuli, mutta sainpahan ainakin antibiootit. (y) Sairaalalta lähtiessä onnistuin sitten vielä pudottamaan autonavaimet auton alle ja just niin keskelle että niihin ei mistään suunnasta ylettynyt. Olihan siinä sitten homma että pääsin kotiin:LOL:

Nyt on päikkärit nukuttu nuorimman kanssa ja ehkä tää nyt jo hiukan alkaa helpottaa. Eka annos antibioottia otettu joskus viitisen tuntia sitten ja särkylääkettä myös, ja nyt vielä nämä unet❤

Tänään on tarkoitus ainakin vielä ulkoilla omassa pihassa ja tehdä pizzaa sekä vanhin poika on luvannut leipoa, kelpaa! Hyvää pääsiäisen jatkoa vielä tänne kaikille :)

KeepGoing 21+2
 
  • Rakkaus
Reactions: Hedvig
Oh shit! Oireet pahenikin iltaa kohden ja aloin pissata verta. Panadol ei auttanut kipuun enää ollenkaan ja farmaseutin siunauksella nappasin yhden buranan joka auttoi jonkun hetken, samoin kuin kuuma suihku. Huomenna jos ei oo selkeesti jo helpottanut niin soiteltava että mitäs sitten... Tänään nyt kuitenkin jo kolme annosta antibioottia mennyt, niin luulis huomenna jo olevan parempi.
 
  • Surullinen
Reactions: SwanDeSol
Hui, miten sulla tilanne edennyt, @KeepGoing?

Täällä ei mitään uutta. Samaa tukkoisuutta aina vaan. Olen miettinyt, onkohan mulle jäänyt piilevä otsa-tai poskiontelontulehdus, kun otsasärkyä on välillä, ja kirkkaan nuhan seassa tulee joskus pieni keltainen hippu, kuin olisi jotain vanhaa jossain jumissa. Tätä tapahtuu vain muutaman päivän välein, muuten nenä valuu kirkkaana. Mutta eikös eilen juuri ennen neuvolaan lähtöä tullut ainoan kerran kuukauteen ilmiselvästi vähän keltaista räkää kirkkaan liman kanssa. Soitin sitten neuvolaan, ja pitihän se tietty perua. Aika siirrettiin ensi viikolle. Mutta pyysin lähettämään raskaustodistuksen nyt postissa, jos en sittenkin ensi viikollakaan pääse.

Ärsyttää, sillä normaalisti tuskin edes noteeraisin tätä nuhaa, jos ei joka paikassa toitotettaisi koronaa, ja "ethän tule sairaana" -viestiä. En missään tapauksessa koe kuuluvani lääkärillekään, koska ei tässä ole mitään, mitä voisi tai tarvitsisi tehdä. Vaikka olisi allergian lisäksi vanha otsaontelontulehdus, niin lähes aina ne on mulla parantuneet ilman lääkkeitä. Ei mulla kuumettakaan ole, päin vastoin mittari näyttää jatkuvasti 36.3.
 

Yhteistyössä