~Elokuiset 2020~

@Metsäntähti Kiitos tuosta vinkistä; Marsupit näyttää tosi käteviltä!

Kuinkahan mukavia tuollaiset kantoreput on kantoliinoihin verrattuna? Jotenkin mua ahdistaa ajatus kovin pitkistä liinoista ja niiden "virittämisestä", kun sitä kangasta tulee niin paljon joka puolelle. Rengasliinat näyttää mukavan ilmavilta, mutta ei taida olla ergonomisia...?
@MonaLisa33 , noi Marsupit vaikutti musta just hyvältä kantoliinan ja -repun välimuodolta. Musta ei ole kikkailemaan niiden liinojen kanssa, ja toisaalta sellaiset kauhean "tekniset" reput taas vaikuttaa jotenkin kolkoilta ja epämukavilta. Tossa oli hyvää se, että olkahihnat meni ristiin selän takaa, ja noi tarrat puolestaan oli tosi nopea ja helppo kiinnittää. Ja materiaali oli tosi pehmoista ja kevyttä. :)
 
  • Tykkää
Reactions: MonaLisa33
@MonaLisa33, mulla oli jonkinlainen rengasliina lainassa esikoisella, ja se oli sekä epämukava että epäkäytännöllinen. Sen sijaan pitkään kudottuun liinaan ollaan oltu tyytyväisiä sekä edessä että selässä ja vielä parivuotiaallakin.

Kurkkasin uteliaisuudesta tuota Marsupia, ja sehän näytti kivalta ja kätevältä. Selkään sitä vaan ilmeisesti ei saa, jos miettii isomman vauvan / taaperon kantamista tai esim. kotitöiden tekemistä siinä samalla. Mutta vauvan kantamiseen varmaan kyllä kiva.
 
  • Tykkää
Reactions: MonaLisa33
Voi kuinka paljon on tullut tekstiä! Ite oon olevinaan ollut niin kiireinen että en millään oo ehtiny kirjoittelemaan.

Tervetuloa @Metsäntähti mukaan! :giggle:

@lyrae oliko sulla eilen se sokerirasitus? Miten meni? Mä istun nyt täällä labrassa, eka tunti menossa. Se juoma oli kyllä ihan hirveetä mutta sain sen alas kuitenkin ja nyt on ällö olo, mutta uskon että tää pysyy sisällä kuitenkin (y)

Mulla oli kovasti suunnitteilla imetyksen lopetus mutta en oo sitä edelleenkään saanut tehtyä kun tuo pikkunen sairastaa nyt ihan urakalla! :(Flunssasta edelleen jäljellä ihan järkyttävä yskä ja lisäksi hänellä on joku vatsaongelma, ripuli jatkunut jo lähemmäs viikon verran. Ja sen seurauksena takapuoli aivan palanut, ja pesut on yhtä huutoa kun se vesi kirvelee. Terveysasemalta sanottiin että ei tarvi mitään tehdä kun yleistila muuten hyvä, että nyt vaan odotellaan että se joskus helpottaa. Rajoittaa aika paljon kyllä :censored::poop:

KeepGoing 15+3
 
  • Surullinen
Reactions: SwanDeSol
Mä oon ihan fiiliksissä ku alkanu tuntuu liikkeet enemmän :D Voisin vaan pitkiä aikoja pidellä kii masusta ja tunnustella kun poitsu potkii menemään <3 Mieskin on jo tuntenut ku laitoin hänen käden oikeaan kohtaan. Kahden viikon päästä meillä on kaksi rakenneultraa, perättäisinä päivinä (julkisella ja yksityisellä). Kontrolliultrassa rv 16 näkyi jo että kaikki näyttää oikein hyvältä, mutta nyt pystyy sitten ne viimeisetkin jutut tarkiastamaan. Täällä kans pahoinvointi loppunut ja nyt voi kyllä sanoa että autuas keskiraskaus on menossa! <3 Toki väsymys välillä painaa ja sit esim urheileminen tai ylipäätään runsas touhuaminen vie veronsa :D Esim ihan tasasellakin käveleminen aiheuttaa sen että ainakin kilometrin jälkeen on pakko vähän pysähtyä ja pitää taukoa.
 
Heipparallaa!

Mä kävin tänään (15+5) raskauden ekalla lääkärikäynnillä. Tyyppi vastasi kooltaan täysin viikkojaan, ja sydän jyskytti tuttua 150:tä. Selvisi myös, että istukka on kiinni kohdun etuosassa, ja lääkäri "varoitteli" että saattaa mennä hiukan tavallista pidempään ennen kuin alan tuntea liikkeitä. Höh. Sain myös lähetteen sokerirasituskokeeseen (en varsinaisesti odota innolla :LOL: ).

Taas kerran ihmettelin lääkärillekin ääneen sitä miten helposti ja vaivattomasti meillä on kaikki mennyt. Välillä meinaa ihan iskeä syyllinen olo, kun toisille niin raskaaksi tuleminen kuin itse raskauskin on tosi vaikeita, ja itse sitten vetelee tällaisella hullulla moukan tuurilla niinkuin kyseessä olisi maailman helpoin asia. :oops: Siksi koko ajan on pieni pelko persauksissa, että koska ne ongelmat alkaa. Että eihän tää voi olla näin helppoa. :rolleyes:

Jokos muut on tunteneet liikkeitä?
 
@keepJoo, oli sokerirasitus. Meni yllättävän hyvin, ei tullut huono olo eikä ruvennut nukuttamaankaan. Jonku päänsäryn sain kyllä iltapäiväksi. Eniten stressas, saanko sieltä labrasta jonku kausi-influenssan tai koronan tai jotain. Siellä oli pari tyyppiä maski kasvoilla vikan tunnin oottamassa. :| Ja muutenki hillittömät jonot. Olin vähän sivussa semmosessa odotustilassa, mut samaa ilmatilaa se on ku muukin odotusaula.

Mä miellyin edellisten aikana kantoliinaan ja oon nuorimmaista kantanut mm. viime kesänä Lapissa, vaikka oli jo 5v. Ottaahan se alkuun harjoittelua, mut siihen saa apuja mm. Kantoliinsyhdistyksellä on ollut sidontatyöpajoja ja kantoliinatukihenkilöitä eli toisia äitejä, jotka voi neuvoa. Ja lainaamoita, joista voi lainata kantovälineitä testiin. Toi Marsupi on mulle uus tuttavuus, vaikuttaa kätevältä. Mä olen käyttänyt reppuja tosi vähän, mutta Liinalapsella on Wompat-niminen kantoreppu, joka on tosi liinamainen repuksi, mutta silti helppo käyttää. Varsinki ulkovaatteiden kanssa ja taaperoikäiselle tosi kätevä. Tula-repuista on kans monet tykänneet. Ja mun mies tykkäs kovasti neliöliinasta. Siinä on repun paneeli ja solmittavat hihnat. Olkahihnat on pitkät ja saa laitettua ristiin halutessaan. Tykkään, että lähes yhtä säädettävä ku liina, mut helpompi käyttää. Mut me varmaan hankitaan taas liinoja, niissä on niin paljon variaatiota eri sidonnoissa ja materiaaleissa ja kaikessa.

Rengasliinaa oon ite muuten käyttäny vaan pikaliinana, sopii semmoselle jo itteään kannattelevalle, ni saa lonkalle kyytiin istumaan. Ja esim. autosta siirtyessä kätevämpi ku pitkä liina.

Iltaisin on edelleen ällö olo ja närästää kamalasti. :( Ehkä se joskus väistyy.

Liikkeitä tunsin jo ennen ekaa ultraa ja pari päivää sit mies tunsi ekan hennon potkun mahan päältä. Ja itseasiassa just tätä kirjoittaessa tuli yks kohtuullisen tuntuva. :D Varmaan vaikuttaa, että istukka on takana ja toi tykkää hengailla tosi alhaalla. Ja ilmeisesti kolmannen kohdalla voi muutenki tuntua aiemmin.

lyrae 15+5 (piti laskea kalenterista, ei näitä enää muista :D )
 
@lyrae mä sain myös päänsäryn loppupäiväksi sokerirasituksen jälkeen. Olihan se joo inhottavaa olla siellä kaikkien kröhivien ja pärskivien ihmisten kanssa samassa tilassa! Tulokset katoin omakannasta jo heti eilen ja ei näyttäis radia olevan, hyvä.

@Metsäntähti kyselit liikkeistä, mulla nyt ehkä viimeisen parin päivän aikana liikkeet tuntuneet paljon voimakkaammin ja tosi alhaalla ne kyllä tuntuu. Istukan sijainti varmasti vaikuttaa asiaan, mutta etköhän sinäkin pian pääse liikkeitä tuntemaan ❤

KeepGoing 15+4
 
Kiitos @lyrae tulikin ihan mielenkiintoisia näkökulmia liinailusta! Täytyisi kyllä joku hommata rohkeasti. Ahistaa vaan kun niitä niin paljon erilaisia ja eri matskuilla niin mikä olis kannattava. Plus kun vauva tulee niin täällä on helteet vielä muutaman kuukautta sen jälkeen ni tietää että ainaki hikoilla sen kanssa saa :/ Ehkä jos löytyisi joku vähän hengittävämpi reikäinen kangas tms.

Mä oon nyt varmaan viikon ajan nukkunu päikkärit joka päivä! Pitkään tossa meniki nii ettei tarvinnu päikkäreitä mut pöh.. Sit on aina ihan krapulainen olo pitkän aikaa ku herää. Tänää meinannu päikkäreiden jälkeen millää herätä ni läksin kunnon lenkille koirien kanssa, kyllä tehos pikku reippailu <3

Äh mulla on julkisella hammaslääkäri perjantaina ja en haluis yhtään mennä sin pärskivien ihmisten sekaan ;< mietin jo sen peruuttamista mut mä todella tarvin hammashoitoa eikä oo nyt varaa mennä yksityiselle :D

Ah, aamulla poksuu viikot 19+0 <3
 
@Metsäntähti Mä en ole vielä tuntenut liikkeitä. Jotain pieniä tuntemuksia on ollut, mutta sellaisia, mistä voisi varmasti sanoa, että se oli vauva, niin ei. Nyt on 17+2 ja terkka arvoi että 18+0 viikolla saattaisin tuntea liikkeet. On tämä jännää odottelua!

@lyrae Kiitos liina- ja reppuvinkeistä! Täytyykin tutustua myös Wompattiin ja Tulaan.

Vielä kaksi viikkoa lääkärineuvolaan. Tekisi kyllä mieli mennä avoimeen neuvolaan sitä ennen sydänääniä kuuntelemaan. Pitääköhän ne mua siellä ihan hermoheikkona, jos menisin?
 
Heräsin yöllä koviin mahakipuihin ja jatkunut nyt aamupäivän. Aamulla ei pystynyt heti edes suorassa seisomaan, tuntui että joku kiristää tua munasarjojen kohilla. Yskiminen ja aivastaminen sattuu. Tuntuu että joku repee tai menee kramppiin jos esim ponnistaa. Pissaaminen lisää kipua mahaan hetkellisesti. Onkohan nää liitoskipuja..?vähän nivusissa asti. En osaa käyttää näitä hymiöitä :D
 
@MonaLisa33 tottakai saa käydä sydänääniä kuuntelee jos haluaa, se on just yks noista avoneuvolan palveluista. Sinne vaan
Ja sulle piti vastailla että jos joku arvo sokerirasituksessa on sama tai ylempi kuin viitearvo, on seurauksena samantien raskausdiabetesdiagnoosi, ruokavaliohoito, (1600-1800kcal/päivä ja oliko jotain 160-230g hiilareita/päivä) ja verensokerien mittailua raskauden loppuun asti ja synnytyksen jälkeen vuoden päästä uus rasituskoe.

@lyrae jännä miten välillä ei näy ku vasta päivien päästä ja välillä näkyy melkein heti kannassa. Mulla ne oli samana päivänä jo siellä.

Nyt taas parina päivänä ollu huonompi olo ja tosi herkästi närästää, hyi

KeepGoing 15+5
 
  • Tykkää
Reactions: MonaLisa33
@Metsäntähti Mä en ole vielä tuntenut liikkeitä. Jotain pieniä tuntemuksia on ollut, mutta sellaisia, mistä voisi varmasti sanoa, että se oli vauva, niin ei. Nyt on 17+2 ja terkka arvoi että 18+0 viikolla saattaisin tuntea liikkeet. On tämä jännää odottelua!

@lyrae Kiitos liina- ja reppuvinkeistä! Täytyykin tutustua myös Wompattiin ja Tulaan.

Vielä kaksi viikkoa lääkärineuvolaan. Tekisi kyllä mieli mennä avoimeen neuvolaan sitä ennen sydänääniä kuuntelemaan. Pitääköhän ne mua siellä ihan hermoheikkona, jos menisin?

Eivät varmasti pidä hermoheikkona :) kyllä tää odottaminen on rankkaa ihan jokaiselle. Ja pieni vaiva siitä että odottaja saa mielenrauhaa ja lopettaa stressaamisen hetkeksi!

Mun hammaslekuri olikin tänään, onneksi kalenteri muistutti ku heräsin :D No jokatapauksessa kaikki hyvin ja ei mitään reikiäkään ollu. Fluorikäsittelyn ne teki ja kesti hurjat 3min. Muutenki pääsin huoneeseen heti ku kävelin paikalle vaikka olinki pari minsaa etuajassa. Tämmönen on ihan uskomatonta julkisella meinaan xD

Jotenki hurjaa aatella että kahdeskymmenes viikko jo menossa ja parin viikon päästä on puolivöli takana! Tuntuu että vasta eilen tehtiin se testi ja oltiin ihan hämillään (onnellisesti hämillään) miehen kanssa :D
 
  • Tykkää
Reactions: MonaLisa33
@MonaLisa33 Seurailen täällä taustalla kun laskettu aika on 30.7. ja täällä ollaan enemmän samassa vaiheessa menossa kuin itsekin. Plus heinäkuiset taisivat kaikki kadota Faceen. Mun äidillä on kakkostyypin diabetes, niin jouduin aikaistettuun sokerirasitukseen. Paastoarvo oli 5.3 kun olisi pitänyt olla sen alle (johtuen luultavasti siitä, että paasto jäi tunnin vajaaksi), sain diagnoosin ja piti kuutena päivänä mittailla sokereita viidesti päivässä. Niistä 30 mittauksesta vain yksi olisi saanut ylittää rajat, mulla ylittyi kaksi niin jouduin tekemään seurannan vielä uusiksi. Tällä kertaa oli vain yksi ylitys, joten ilmeisesti selviän sillä, että mittaan sokereita kahtena päivänä viikossa loppuraskauden ajan. Ei tarvitse laskea hiilareita eikä kaloreita.

Mulla on tänään 19+0 ja istukka kohdunsuulla, en vieläkään tunne liikkeitä. Mutta kai ne tässä lähiviikkoina tuntuu...
 
  • Tykkää
Reactions: MonaLisa33
Mulla painoi flunssa päälle ja viikonloppu alkoi siis tänään, kun esimies passitti kotiin. Ärsyttävää, kun ei millään saisi lääkitä itseään. Tekis mieli inkivääriteetä, mutta kun ei sitäkään saa.:cautious:

Mulla tänään 18+5, aika hurjaa! Viikon päästä pe olisi rakenneultra, en malta millään odottaa. Vähän toki tuo korona jännittää, jos siellä sairaalalla on sairastuneita. Tuo tauti kun on vissiin alkanut levitä jo.o_O
 
@MonaLisa33 mä oon helsingistä, yli 25v ja lääkäri sanoi että ei näe tarvetta sokerirasitukselle. :) eli en joudu siihen ollenkaan. Ja ihana yllätys oli että neuvolalääkärissä oli ultra viikko sitten. Rakenneultraan 3 viikkoa.

Liikkeitä on tuntunut jo viikkoja, voimistuvat koko ajan. Viikkoja nyt 17+1. :) pahoinvointi vihdoinkin viimeisen viikon aikana loppunut.
 
Juu, mä Helsingistä myös ja 25 v. oli takana jo esikoista odottaessa. Silti en ole kertaakaan joutunut sokerirasitukseen enkä kuulemma joudu nytkään, jos ei mitään ilmene. Jännä kyllä, että noin vaihtelee tulkinta.

@MonaLisa33, tietysti voit mennä sinne avoimeen neuvolaan! Mäkin ajattelin mennä huomenna. Tapaan päivällä lähimmän kollegani siitä työpaikasta, josta olen virkavapaalla, ja pitäisi varoittaa häntä siitä, etten taidakaan tulla vielä kesällä töihin. Meillä tuleekin mielenkiintoinen tilanne, koska hän itse on siirtymässä eläkkeelle viimeistään vuoden sisällä. Meidän hommaa ei siellä tee kukaan muu, ja lakisääteisesti se on kuitenkin pakko hoitaa, joten saas nähdä, miten pomo nyt meinaa asian järjestää. Ei ole tähän mennessä halunnut ottaa vakituista sijaista, joten kollega (ja asiakkaatkin) on ollut tosi kovilla vaihtuvien keikkailijoiden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Heräsin yöllä koviin mahakipuihin ja jatkunut nyt aamupäivän. Aamulla ei pystynyt heti edes suorassa seisomaan, tuntui että joku kiristää tua munasarjojen kohilla. Yskiminen ja aivastaminen sattuu. Tuntuu että joku repee tai menee kramppiin jos esim ponnistaa. Pissaaminen lisää kipua mahaan hetkellisesti. Onkohan nää liitoskipuja..?vähän nivusissa asti. En osaa käyttää näitä hymiöitä
Huhhuh, kuulostaapa tosi kovilta kivuilta. Menisin kyllä lääkäriin näytille, ettei vaan ole mitään tulehdusta tms. Olitko ensisynnyttäjä? Mulla oli ekasta raskaudesta kovempia kipuja kuin muista on ollut, mutta ei sentään noin hurjia. Nyt tuli yhtenä iltayönä kovat alavatsakivut. Yhdistin ne ylirasitukseen, ja levolla ne sitten lähtivätkin.
 
Mäkin olen tosiaan (reippaasti ) yli 25, mutta ymmärsin että mut passitetaan siihen sokerirasituskokeeseen, koska toisella mun vanhemmista oli kakkostyypin diabetes. Ja tuloksesta riippumatta se vielä uusitaan joskus myöhemmillä viikoilla.
 
@Jmilla Onko sulla vielä kivut jatkuneet?

Googlettelin tosta sokerirasituksesta ja kyllä se tosiaan niin on että kaikki yli 25-vuotiaat ensisynnyttäjät siihen joutuu monessa kunnassa. Ja yksi peruste tälle on se, että suhteellisen monella (yli puolella jonkun lähteen mukaan), jonka diagnoosin lopulta saa, ei ole mitään rasitetta taustalla. Ja seuraavassa raskaudessa radion puhkeaminen on kai sitten epätodennäköisenä, jos ei ekassa ole ollut. Kaipa sinne tutkimukseen on sitten ihan hyvä mennä, kun kerran mahdollisuus on annettu.
 

Yhteistyössä