~Elokuiset 2020~

@Venlala Mulla myös varhaisultran 2 viikon päästä ja vaikealta tuntuu tämä odottelu. Syke on jo nähty, mutta koska mulla on ollut ruskeaa vuotoa lähes koko ajan, pelkään pahinta. Tämä on eka raskaus, ja pitkään yritettii, niin kyllähän sitä väkisin stressaa. Mulla on myös oireet vaihdelleet aika paljon. Mitään vatsanippailuja ei ole, niin vatsan kasvu ei tunnu. Pahoinvointia on tosi vaihtelevasti! Onneksi on työ, koska se vie ajatuksia muualle. :rolleyes:
Tsemppiä sulle!
 
@lyrae, meidän kanssa samassa vauvauinnissa kävi yksi toista lasta odottava äiti, joka kertoi vaatineensa lääkkeet raskauspahoinvointiin, kun ei ollut lainkaan toimintakykyinen ilman niitä. Hänellä oli kuulemma ollut vastaava lääkitys jos esikoisesta. Eli lääkkeitä ilmeisesti on olemassa erittäin vaikeita tapauksia varten. Tuo sun tilanne kuulostaa kyllä erittäin vaikealta.:cry:
 
Tää on ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta mulla on valkovuoto vähän ollut kutisevaa pari päivää, ja tänään tuntuu pientä kirvelyä virtsarakossa. Pitäs varmaan mennä testeihin ettei oo mitään tulehdusta, mutta soitanko neuvolaan vai meenkö ihan lääkäriin? (n)
Soita nyt ensin neuvolaan, ja sieltä varmaan osaavat ohjata tarvittaessa lääkäriin. Mulla on ollut hiivaa vähän joka raskaudessa, ja taas se on oireillut lievänä. Saan sen pysymään kurissa pyyhkimällä paikkoja sisältä ja ulkoa vanutupolla, joka on kastettu etikka-vesiseokseen. Luin tuon konstin joskus netistä ja on ollut yllättävän tehokas. Jos on paha, teen sen joka wc-käynnillä (kotona ollessa), lievempänä riittää aamu- ja iltahoito. Mutta jos olet yhtään epävarma oireiden syystä, niin ehdottomasti yhteys terveydenhuoltoon.
 
Onkohan tää nyt miekikuvitusta vai liikkuukohan tuolla oikeasti joku? Pikkuhipaisuja tuntuu nyt juuri aika paljonkin. Söin juuri lasten lanssa leivottuja taatelitäytteisiä leivonnaisia, ja jos kerran makea juoma saa vauvan liikkumaan, niin oiskohan tuo voinut vaikuttaa...? Mutta ehkä mä vaan kuvittelen, en tosiaan ole edes vielä päässyt kuulemaan sykettä saati ollut ultrassa.
 
Täällä myös pelottaa että meneekö raskaus kesken vai onko siellä edes mitään, eilisillasta asti ollut viiltäviä alavatsakipuja ja tänään tullut vähän ruskeaa vuotoa. Soitin päivystykseen ja sanoivat että seurailla tilannetta, koska eihän tässä vaiheessa keskenmenolle oikein mitään voi tehdä. Koko päivä ollut itku herkässä ja pelkään tosissaan että menetän tämän mahdollisuuden tulla äidiksi... Viikon päästä ensimmäinen neuvola, mies yrittää tsempata ja uskoo kaiken sujuvan hyvin. Minulla on kuitenkin tunne, että jotain on vialla. Toivottavasti tunne osoittautuu vääräksi.
 
@merin Mulla ainakin tuntuu ihan selkeitä muljahduksia ja välillä semmosia hipaisuja. Ei siis todellakaan mitään suolen liikkeitä vaan kohdusta tulevaa. Nyt tässä jo useampana päivänä, joten uskon niiden olevan vauvan liikkeitä.

Teille joilla on ollut vuotoa, @MonaLisa33, @iiipa ainakin, mulla vuoti viikolla 6 ihan reippaasti verta ja tuli vähän hyytymiäkin ja silti kaikki oli hyvin. Eli ei kannattaa vielä menettää toivoa :) Viiltävät kivut kuulostaa kohdun kasvamiselta enemmän kuin keskenmenolta. Ainakin lääkkeellinen tyhjennys/keskenmeno mulla oli sellaista supistuskipua eli tuntui että kohtu menee kasaan ja oli tarve ponnistaa.
 
@merin Joo, se Primperan on pahoinvoinnin estoon. Söin 5pv, minkä työterveyslääkäri sitä uskals määrätä, mutta jos haluais jatkaa, niin pitäis varmaan yrittää jotain kautta saada äitipolille aikaa. Neuvolahan mulla on vasta 24.1. ja ajanvarauksesta käskivät vaan mennä päivystykseen, jos pahoinvoinnin takia tarttee. En tiedä, miten tonne äitipolille vois saada yhteyden mitenkään järkevää kautta. En mä kyllä niillä lääkkeilläkään ollu toimintakuntoinen, lähinnä ne auttoi säännöllisen ruokarytmin saamisessa. Raskauden kannalta ne ei oo vaarallisia, mutta voi tulla pidemmässä käytössä pelottavia sivuvaikutuksia, minkä takia oon nyt sit kärvistelly, kun kerran ruoka pysyy. Tietty olis kiva, jos olis olemassa jokin taho, mikä ihan hoitais tätä. Työterveydestä onneksi kirjoittivat sentään sairaslomaa, kun en pystyiskään töihin tällä hetkellä.

Mut hei, jos menee kuten edellisistä, ni puoliväli jo kärvistelystä ohitettu! Luotan siihen, en ees suostu miettimään vaihtoehtoa, että jatkuis pidempään.
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Jeeee 12+0 tänään! Periaatteessa kai suurin keskenmenoriski takana vaikka realistisesti ajattelen et mitä vaan voi sattua, varmaan niin kauan että saan oikeesti vauvan syliin. Hurja miten aikaisin toiset alkaa tuntemaan liikkeitä! Odotan kyllä innolla että alkaa tuntemaan :love:

Meillä on maanantaina np-ultra ja jännittää vähän saadaanko jo ensimmäinen arvio sukupuolesta! Viikolla 16 sen saa tietää yleensä aika varmaksi :) Eli 4 viikkoa enää ja ehkei sitten tarvii enää ostella unisex-vaatteita :LOL:

Mies on viettämässä viikonloppua lautapelien parissa ja me vietetään laatuaikaa bonuslapsen kans silläaikaa :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Hedvig ja merin
Jeeee 12+0 tänään! Periaatteessa kai suurin keskenmenoriski takana vaikka realistisesti ajattelen et mitä vaan voi sattua, varmaan niin kauan että saan oikeesti vauvan syliin. Hurja miten aikaisin toiset alkaa tuntemaan liikkeitä! Odotan kyllä innolla että alkaa tuntemaan :love:

Meillä on maanantaina np-ultra ja jännittää vähän saadaanko jo ensimmäinen arvio sukupuolesta! Viikolla 16 sen saa tietää yleensä aika varmaksi :) Eli 4 viikkoa enää ja ehkei sitten tarvii enää ostella unisex-vaatteita :LOL:

Mies on viettämässä viikonloppua lautapelien parissa ja me vietetään laatuaikaa bonuslapsen kans silläaikaa :love:
Oi, ihanaa! Täällä alkoi tänään viikko 11. Olo on ollut yllättävän hyvä tänään... Ehkä mä yritän nyt vaan nauttia siitä stressaamisen sijaan... Vieläkin reilu viikko ultraan; tuntuu, ettei se päivä koita koskaan. Mulla ei muuten ole vieläkään rinnoissa mitään muutoksia, paitsi että arkuus on lisääntynyt ja nännipihat jonkin verran laajentuneet.
 
Oi, ihanaa! Täällä alkoi tänään viikko 11. Olo on ollut yllättävän hyvä tänään... Ehkä mä yritän nyt vaan nauttia siitä stressaamisen sijaan... Vieläkin reilu viikko ultraan; tuntuu, ettei se päivä koita koskaan. Mulla ei muuten ole vieläkään rinnoissa mitään muutoksia, paitsi että arkuus on lisääntynyt ja nännipihat jonkin verran laajentuneet.

Mulla on rinnat ja nännit niin kipeet ettei mieskään saa niihin enää koskea, ne on nyt vauvan omaisuutta! :D Voin vaan kuvitella kuin kivuliasta on kun maito nousee ja imetys alkaa. Mut hyvän asian puolesta kärsii mielellään <3
 
Mulla on rinnat ja nännit niin kipeet ettei mieskään saa niihin enää koskea, ne on nyt vauvan omaisuutta! :D Voin vaan kuvitella kuin kivuliasta on kun maito nousee ja imetys alkaa. Mut hyvän asian puolesta kärsii mielellään <3
:LOL: Itse maidonnousu ei ainakaan mulla ole ollut kivuliasta, mutta kyllähän siinä hetki saattaa mennä, että vauva löytää hyvän imuotteen ja nännitkin tottuvat hommaan. Kannattaa ottaa Lansinoh-voidetta sairaalaan (muuten tyrkyttävät ensin Bepanthenia, kun on halvempaa) ja perehtyä vauvan imuotteeseen ja sen korjaamiseen etukäteen kunnolla. Hyvällä tuurilla saat sairaalassa opastusta siihen, mutta mä en saanut aikoinaan mitään, itse piti opetella. Ja sen jälkeen ei ole myöskään saanut mitään opastusta, kun kerran on uudelleensynnyttäjä...o_O
 
:LOL: Itse maidonnousu ei ainakaan mulla ole ollut kivuliasta, mutta kyllähän siinä hetki saattaa mennä, että vauva löytää hyvän imuotteen ja nännitkin tottuvat hommaan. Kannattaa ottaa Lansinoh-voidetta sairaalaan (muuten tyrkyttävät ensin Bepanthenia, kun on halvempaa) ja perehtyä vauvan imuotteeseen ja sen korjaamiseen etukäteen kunnolla. Hyvällä tuurilla saat sairaalassa opastusta siihen, mutta mä en saanut aikoinaan mitään, itse piti opetella. Ja sen jälkeen ei ole myöskään saanut mitään opastusta, kun kerran on uudelleensynnyttäjä...o_O
Kiitos vinkeistä :) Jonkun imetys e-kirjan jo latasin mut en oo vielä perehtyny ku oon opiskellu enempi synnytykseen liittyviä asioita. Ehkä youtubesta vois kans löytyy jotain hyvii videoita aiheeseen liittyen:rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa pikkuhiljaa jurppia tää pahoinvointi :mad: Yöllä heräsin kolmelta oksentamaan ja uudestaan viiden jälkeen. Ja ennen kuutta toki esikoinen sitten herätti. Luojalle kiitos aamun lastenohjelmista, että sain sohvalla hetken torkkua. Mieskin työreissulla, niin on kyllä sellaista päivästä toiseen selviämistä taas. Pitäis ruokaa alkaa tekemään lapselle, mut pelkkä jääkaapin avaaminen aiheuttaa oksennusrefleksin. Voi piip! :mad:
 
Mulla on rinnat ja nännit niin kipeet ettei mieskään saa niihin enää koskea, ne on nyt vauvan omaisuutta! :D Voin vaan kuvitella kuin kivuliasta on kun maito nousee ja imetys alkaa. Mut hyvän asian puolesta kärsii mielellään <3
Mulla on joka kerta maidon noustessa noussut vähän kuumetta ja tissit on pamahtaneet hetkessä nahkaläpysköistä keilapalloiksi:ROFLMAO: siinä hetkessä imetyskin on haastavaa kun vauvan on hankala saada otetta niistä ja ennen imetystä on välillä pitänyt pehmittää ja lypsää käsin vähän pois että saa tissin helpommin vauvalle suuhun. Ja imetysten välillä jääkaappikylmä kaalinlehdet liiveissä on tuoneet helpotusta siihen turvotukseen ja pakotukseen. Imuote kannattaa alusta alkaen joo katsoa että on oikein, ennemmin irrottaa vauvan rinnalta ja korjaa otetta kuin että väkisin kärvistellen imettää hiukan huonolla otteella. Toki siinä menee jokunen hetki että ne tissit tottuu siihen imetykseen joka tapauksessa (y) Tuli mieleen hassu imetysmuisto esikoisen ajalta kun olin yöllä osastolla ottanut vauvan rinnalle ja hän oli siinä imenyt jo tuntikausia ja nukkui sitten mun sylissä tissi suussa ja mulla sattui sen monen tunnin rupeaman jälkeen jo ihan sikana siihen tissiin ja mietin että miten hitossa tämän saa irti:D yritin vetää tissiä vauvan suusta ja sehän teki sen että vauva puristi suunsa tiukemmin siihen ja mä näin jo melkein tähtiä... Lopulta sitten nöyrryin ja soitin hoitajakutsua ja pyysin apua ja siihenpä olikin hyvin näppärä sormikikka jolla sen vauvan siitä sai irti:LOL:

Tollasta tuli imetyksestä mieleen, viiden imetyksen jälkeen, tai tätä nuorintahan edelleen imetän.

KeepGoing 10+2
 
  • Tykkää
Reactions: SwanDeSol
Keskenhän tämä raskaus sitten meni. Perjantain itkin miehen lohdutellessa vieressä, vuoto ei vielä ollut kovin runsasta mutta kivut sitäkin kovemmat. Tänään vuoto runsastui ja sikiöpussi kaikkine riekaleineen tuli ulos. Eipä olisi uskonut että näin pahalta voi tuntua, mutta lapsen aika ei ilmeisesti ollut nyt. Tsemppiä kaikille odottaville ja toivottavasti teillä on parempi tuuri!
 
@iiipa oon pahoillani, voimia sulle ja miehellesi paljon!! :unsure:

Mulla on alkanut kiusata tosissaan unettomuus.. Heräilen koko ajan yöllä kääntämään kylkeä. Onneksi nukahdan suht nopee uudestaan, mutta klo 5 herään joka yö ja sit valvon niin kauan kun kello soi ennen 7 tai ehkä saatan vähän torkahtaa :(

Tosi inhottavaa. Myös painajaisia olen nähnyt viime aikoina.. Pystyisiköhän jotenkin hoitamaan unetomuutta? Lähinnä arkena tämä ongelma. Pelottaa et vaikuttaa sikiöönki jotenki huonot unet
 
  • Tykkää
Reactions: iiipa
Onpa harmillisen paljon ja voimakasta pahoinvointia usealla meistä (n) Minä oon tähän saakka pärjännyt ihan ookoosti näiden olojen kanssa, mutta tänään piti jäädä töistä pois, kun eilen oli rajua oireilua ja oksentamista, ja sen vuoksi vieläkin heikko olo. Ja edelleen tosi stressaavaa tämä syömisten "arpominen"! :confused:

@Jmilla minä olen myös edelleen valvoskellut joka yö yleensä pariin otteeseen, viime yönä kolme "valvontakierrosta". Turhauttavaahan se on :( Itse yritän nukkua päikkäreitä sitten saadakseni tarpeeksi lepoa ja unta.

Tänään lähti käyntiin 12.viikko. Ensi viikon to nt-ultra :love:

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille ja toivottavasti pahat olot väistyvät pian! :)
 
Onpa harmillisen paljon ja voimakasta pahoinvointia usealla meistä (n) Minä oon tähän saakka pärjännyt ihan ookoosti näiden olojen kanssa, mutta tänään piti jäädä töistä pois, kun eilen oli rajua oireilua ja oksentamista, ja sen vuoksi vieläkin heikko olo. Ja edelleen tosi stressaavaa tämä syömisten "arpominen"! :confused:

@Jmilla minä olen myös edelleen valvoskellut joka yö yleensä pariin otteeseen, viime yönä kolme "valvontakierrosta". Turhauttavaahan se on :( Itse yritän nukkua päikkäreitä sitten saadakseni tarpeeksi lepoa ja unta.

Tänään lähti käyntiin 12.viikko. Ensi viikon to nt-ultra :love:

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille ja toivottavasti pahat olot väistyvät pian! :)
Päikyt tekis hyvää, mutta sitten pyörin sängyssä viä puolen yön jälkeen jos nukun päivällä :/
 
Voi eikä @iiipa :cry: Voimia teille.

Mä alan olemaan niiiin kypsä tähän pahoinvointiin. Haluaisin jo elää normaalisti. Tuntuu, että kaikki on ihan pielessä, kun en voi tehdä niitä asioita kotona, mitä yleensä. Ja haluaisin kauheasti jo syödä normaalisti, enkä mietoja ja laimeita ja koko ajan samoja juttuja. Mut viimeksi kun yritin, ni eihän ne voimakkaasti maustetut sit menny alas kumminkaan, ällötti vaan. :sleep:

Tänään 8+6. Vielä ihan liian monta viikkoa tätä oloa.
 
@iiipa, todella kurjaa, voimia teille!

Täällä myös yksi valvoskelija. Herään joka yö käymään vessassa, vaikka en juo enää myöhään ja käyn vessassa ennen nukkumaanmenoa, joskus kahdestikin. Tätäkö se ikä teettää, ei ole aiemmissa raskauksissa ollut tätä vaivaa. Ja sitten, kun olen lopulta saanut uudelleen unenpäästä kiinni, niin ihan varmasti kuopus herää:"Äiti, missä minun peitto?" -tyylisesti. Mun aktiivisuuskello on monena yönä antanut unelle tosi huonot arvot, joskus näyttää kuin en olisi nukkunut ollenkaan.

Tekisi mieli sanoa, että pieniä liikkeitä on tuntunut tänäänkin. Pahoinvointi tuntuu olevan hellittämässä, toivottavasti ei ole huono merkki. Tosin viime yönä se yhtäkkiä taas iski juuri unta odotellessa, vaikka päivä oli mennyt hyvin. Ja hajut on kyllä karmeita edelleen. Eilen juttelin yhden ihmisen kanssa, joka haisi niin vahvasti hammastahnalle (!), että yritin vaivihkaa perääntyä koko ajan - mutta aina hän vain hivuttautui takaisin lähemmäksi...
 
@lyrae, voi sua, koita nyt kestää! Mäkin oon jo monta kertaa ajatellut synnytyksen jälkeistä välipalaa ja sitten ekaa ateriaa synnärillä, kun voi taas syödä kuin normaalit ihmiset voimatta huonosti ja pelkäämättä, että tässä varmaan on jotain vaarallista... :ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: lyrae

Yhteistyössä