~Elokuiset 2020~

Itse olin juomatta ka tekemättä mitään mikä voisi jollain tapaa vaikuttaa kun tiesin että se raskauden mahdollisuus kuitenkin on ja kun itsekin olen semmoinen huolehtia ja mietin kovasti mitä voin ja en voi tehdä. (n)

Oon ollut kauhean väsynyt ja pahoinvoiva tässä muutamina päivinä eikä mikään oikein maistu/mene alas, mutta onneksi alkoi joululoma niin saa ottaa rennosti ja levätä kunnolla... nyt päätettiinkin tulla miehen kanssa mökille saunomaan ja grillaamaan kun kummallakaan ei huomiselle ole mitään. (Kauheasti rupesi tekemään mieli grillimakkaraa) :p:love:
 
@Kettupieni, ihanaa!

Luin, että täällä joku muukin palelee. Mulla sama vika, varsinkin töissä olen ihan jäässä ja välillä ihan horkkaa pukkaa. Olen juuri yrittänyt miettiä, että olikohan edellisessä raskaudessa sama homma.

Meillä oli pieni soppagate täällä, kun soseutetusta tomaattikeitosta löytyi jotain pieniä tunnistamattomia ruskeita puolikovia juttuja. Mies ei ollut laittanut soppaan mitään, mikä olisi niitä selittänyt, ja kaikki välineet ym. olivat mielestään olleet puhtaita. En keksinyt mitään muuta kuin että ehkä tomaatin kannoista oli poistosta huolimatta jäänyt jäljelle jotain epätavallista. Oli nyt mitä hyvänsä, niin ainakin kaikki oli kuulemma kiehunut...
 
No joo, oikeestaan ei tulluka mieleen ku inkivääri :LOL: vähän väärin sanoin monikossa. Niinhän se on varmaan että Suomalainen ruoka varmaan suht turvallista.

Mulla kauhee katumus kun vedin kauheet kännit viikolla 3. En tiennyt että oon raskaana. Tein testin ennen juomista mutta eihän se siinä vielä näkynyt :( tiedän että niin alussa ettei pitäisi kai tehdä vahinkoa mutta silti. Muilla käynyt vahinkoja? :unsure:
Mä olin kans ihan kunnolla viihteellä oviksen jälkeen joskus.. Mut mä kans elän siinä uskossa, että vaikuttaa vasta kun istukka alkaa toimia. Sitä ennen alkio saa ravinnon ruskuaispussista. En siis usko, että on vaikuttanu vielä siinä kohtaa :)
 
Mä en ihan hirveästi murehtisi pieniä kertamääriä alkoholia tai muutamia kunnon rännejä ennen kuin testi on ollut positiivinen.

Tottakai nollatoleranssi parhain jo raskautta yrittäessä mutta Suomessa osataan kyllä holhota tämän asian suhteen, koska Suomessa juomakulttuuri on mitä on. Tästä löytyy ihan tutkimuksia, että normaalikäyttö ei aiheuta ongelmia vai raskaus olisi selvinnyt vasta myöhäisemmässä vaiheessa. Liikakäyttö on sitten erikseen.

Mun kaveri asuu miehensä kanssa Ranskassa ja on saanut molemmat lapset siellä. Ei siellä kielletä viinilasillista ruuan kanssa, terveydenhuollossa puhutaan vain alkoholin liikakäytöstä. Ei sitä tietenkään suositella, kuten ei tupakoimistakaan mutta ei se ole läheskään niin no no, kuin Suomessa.

Kulttuurieroja (n)
 
Oon varmaan turhaan vähän resseissä, mutta alusta asti vuotanut niukasti rusehtavaa vuotoa. Ei paljoa, mutta olen käyttänyt pikkuhousunsuojaa. Välillä helpotti hetkeks mutta nyt taas jatkuu (n)

Onko teillä tämmöistä? Ajattelin soittaa neuvolaan ja kysyä asiasta, vai onko ylireagointia :D
 
Oon varmaan turhaan vähän resseissä, mutta alusta asti vuotanut niukasti rusehtavaa vuotoa. Ei paljoa, mutta olen käyttänyt pikkuhousunsuojaa. Välillä helpotti hetkeks mutta nyt taas jatkuu (n)

Onko teillä tämmöistä? Ajattelin soittaa neuvolaan ja kysyä asiasta, vai onko ylireagointia :D
Totta kai voit soittaa, sitä vartenhan neuvolat on! Mulla ei ole ollut tuollaista, mutta kuulostaa kyllä siltä, että on ihan normaalin puitteissa.
 
@Jmilla Mulla on ollut tuota ruskeaa vuotoa ja välillä kirkastakin jo yli 2 viikkoa. Välillä mennyt pois ja aina tullut takaisin. Olen soittanut sekä neuvolaan että eilen terveyskeskukseen, eivätkä he kuulemma aio tutkia tai seurata tilannetta mitenkään, kun ei ole kovia kipuja. (n)
 
Mitä te pahoinvoivat syötte? Kuulosti niin tutulta, kun joku kirjoitti menneensä kauppaan, jossa tuntui siltä, ettei voi syödä mitään. Mulla juuri tuo fiilis koko ajan. Mitään ei tee mieli, paitsi hedelmiä välillä. Jopa rakastamastani täysjyväruisleivästä jää pitkäksi aikaa paha maku suuhun.

Oletteko muuten huomanneet, miten hirveältä hajusteettomat pesuaineet haisevat? Hajusteeton pyykinpesuaine, tiskiaine, shampoo ja hoitoaine... :sick:
 
@Jmilla Mulla on ollut tuota ruskeaa vuotoa ja välillä kirkastakin jo yli 2 viikkoa. Välillä mennyt pois ja aina tullut takaisin. Olen soittanut sekä neuvolaan että eilen terveyskeskukseen, eivätkä he kuulemma aio tutkia tai seurata tilannetta mitenkään, kun ei ole kovia kipuja. (n)
Okei, varmaan normaalia kun tuntuu useemmalla olevan. 2vk vielä niin pääsen varhaisultraan, sielä sitten selviää jos jotain olisi. Pää vaan halkee ku aika menee nii hitaasti :(
 
Ihanaa, että on porukkaa on tullu lisää, niin mukava lukea kuulumisia

Voi, kuulostaa tutulle tuo kaupassa käynnin ongelma. Oon ulkoistanut sen miehelle ja hän saa päättää täysin mitä muu perhe syö. Syön sit mitä pystyy, väkisin yritän aina edes vähän syödä. Toissa viikolla teki ihan kauheesti mieli parsaa ja sitä tuliki vedettyä hyvin, mut nyt tällä viikolla pelkkä ajatus etoo. Sitruunavissyä menee, vaikka normaalisti en oo sitä voinu sietää.

Harrastuksia ei varsinaisesti ole, kun satunnainen salilla käynti mut laitoin sen nyt tauolle, kun jään opintovapaalle. Jotain pitäis kehittää, ettei paikat menis täysin jumiin ja katoin, et fit farmilla alkais se mama valmennus, joka sopii myös raskaana oleville, onko kellään kokemusta?

Minä myös riipasin ihan tukevasti alkoholia, kun testi näytti negaa ja oletin, että menkat alkaa... Vaan eipä alkanu En hermoile tuota, kun niin alussa ollut.

Mitenhän tästä joulusta selviää, kun väsy on niin valtava ja järkkäämisiä olis vielä vaikka kuinka. Vähän meinaa ahdistus hiippailla, vaikka oonki päättänyt, että teen just sen minkä jaksan, niin kaikilla on kivempaa
 
Mitenhän tästä joulusta selviää, kun väsy on niin valtava ja järkkäämisiä olis vielä vaikka kuinka. Vähän meinaa ahdistus hiippailla, vaikka oonki päättänyt, että teen just sen minkä jaksan, niin kaikilla on kivempaa
Samaa olen pohtinut täällä. Tänä vuonna tulee kyllä varmaan lähes kaikki ruoat Saarioisen äideiltä... Onneksi he ovat olemassa! ;) Ja toinen ihana juttu, olimme jo ajat sitten varanneet tähän viikonloppuloman Tukholmaan. Tuntuu nyt erityisen hyvältä päästä vähän irti kotiympyröistä, ja toisaalta vähentää painetta värkkäillä kotona, kun saadaan (varsinkin lapsille) joulutunnelmaa jo sieltä.
 
  • Tykkää
Reactions: Hedvig
Kävin ultrassa ja se ultra-aika oli toki joku 40min myöhässä. Aikamoinen paniikki ehti siinä ajassa tulla. No ultrassa kaikki oli kunnossa ja sykekin siellä sykki. ❤ Pituutta tyypillä oli noin 1cm ja laskettuaika on jotain 5.8. tietämillä.

Helema / 2. lapsi / la 5.8.
 
Mä oon perustanut Faceen ryhmän josta tarkoitus tulla suht pieni, olisi ehkä n.50-70 jäsentä hyvä?
Kun laittaa kaveripyyntöä henkilölle Annamaija Hennariikka (profiilikuvassa vauvavatsa) niin lisään ryhmään? :) vielä ei meitä montaa siellä ole mutta itse en oikein viihdy isoissa ryhmissä vaan pienemmissä on tunnelmaa enemmän
Laitoin kaveripyyntöä ja viestiä facessa :)
 
Moi. Kai minäkin tänne voisin tulla vaikka oonkin laiska kirjottelija.
Hämmennyshän tässä on suuri koska yritystä takana jo neljä vuotta. Ja ikääkin rupee oleen. Nyt kuitenkin kävi niin että viimeviikolla rupesin miettiin, että eikö pian pitäis menkkojen alkaa. Ihmettelin kun rinnat oli arat ja silleen hassu olo. No sunnuntaina tein testin ja siihen tuli heti viivat, yleensä oon saanut niitä hetken ootella. Joten kai tässä pitää nyt vaan totutella uuteen ajatukseen. Tämä olis siis mulle biologisesti kolmas lapsi ja neljä lasta tässä taloudessa asuu. Vielä en oo neuvolaan soittanu kun on jotenkin niin epätodellinen olo. Ei kuitenkaan samanlainen kun siinä kierrossa joka meni kesken. Sen jotenkin aavisti että kaikki ei oo hyvin. Nyt ei oo sellanen olo mut vaan hämmentyny.
Kauhee vuodatus heti alkuun...
 
Moi. Kai minäkin tänne voisin tulla vaikka oonkin laiska kirjottelija.
Hämmennyshän tässä on suuri koska yritystä takana jo neljä vuotta. Ja ikääkin rupee oleen. Nyt kuitenkin kävi niin että viimeviikolla rupesin miettiin, että eikö pian pitäis menkkojen alkaa. Ihmettelin kun rinnat oli arat ja silleen hassu olo. No sunnuntaina tein testin ja siihen tuli heti viivat, yleensä oon saanut niitä hetken ootella. Joten kai tässä pitää nyt vaan totutella uuteen ajatukseen. Tämä olis siis mulle biologisesti kolmas lapsi ja neljä lasta tässä taloudessa asuu. Vielä en oo neuvolaan soittanu kun on jotenkin niin epätodellinen olo. Ei kuitenkaan samanlainen kun siinä kierrossa joka meni kesken. Sen jotenkin aavisti että kaikki ei oo hyvin. Nyt ei oo sellanen olo mut vaan hämmentyny.
Kauhee vuodatus heti alkuun...
Onnea plussasta! :)
 
Huippu-uutisia @Helema ! :love: Ihana saada tietää näin joulun alla että kaikki hyvin.

@MonaLisa33 minulla aaltoilee se pahoinvointi.
Verensokerin laskiessa tulee nopeasti huono olo, ja syöminen yleensä auttaa. Toisaalta esim tänään on ollut ällöolo lounasajalta lähtien tuhdista syömisestä huolimatta. Päiväunet helpottivat onneksi. Juuri tällä hetkellä ihan hyvä olo. Saas nähdä kuinka kauan :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: merin ja MonaLisa33
@korventyttö, tervetuloa ja paljon onnea!

Mulla on nyt ollut paha olo suurimman osan päivästä. Aamulla olo on hyvä, mutta iltaa kohden heikkenee. Syömisillä ei ole nyt eikä aiemmissakaan raskauksissa ollut sanottavaa vaikutusta. Paha olo voi olla myös pitkään ruoan jälkeen, jos siinä ollut esim. valkosipulia. Toisaalta se voi mennä yhtäkkiä hetkeksi pois, vaikka en olisi mitään syönytkään tai mitään muutakaan muuttanut. Eli siinä mielessä kyllä aaltoilee.
 
Onnea plussasta ja tervetuloa @korventyttö :love:

Ihanaa @Helema! Onnea hyvistä ultra kuulumisista.

Minä oon iltaisin niin väsyny töiden jälkeen! Tänään sain jonkun energiapiikin ja siivosin koko talon ja nyt oon ihan poikki :sleep: Mulla tulee vähän väliä jotain huimauskohtauksia. Ei ehkä oikeesti huimaa mut en osaa paremmin oikein kuvailla. Kestää ihan pari sekuntia mut en muista että aiemmin ois ollu tämmösiä.
 
Elokuiset 2020

1.8 lillans
1.8 Sunshine90, 1.lapsi, HUS
1.8 Pörröviltti
3.8 rosemarie, 1.lapsi, SATKS
3.8 Ilonjaonnen, 1.lapsi, EKKS
4.8 lolu
5.8 Karpalo88
5.8 Helema, 2.lapsi
6.8 Bubblemama
7.8 Taimis, 3.lapsi
8.8. Nadine88, 2.lapsi, SATKS
8.8. merin, 4. lapsi, NKL
9.8 Emilia.
10.8 Kettupieni, 1.lapsi, OYS
10.8 Hedvig
10.8 Marilainen
10.8. Linne19, 3.lapsi, TYKS, 31v
10.8 deeä
11.8 Evananna, 4.lapsi, KYS
11.8 MonaLisa33
11.8. heidihm, 2. lapsi, SATKS
13.8 Varpu88, 5.lapsi
14.8 Appelsiiniomena, 2. lapsi, NKL
14.8 Kyfi, 4.lapsi, PKSSK
14.8 KeepGoing, 6.lapsi, Espoon sairaala
15.8 Aileen, 2.lapsi
16.8 Aavikkokettu, 1.lapsi, OYS
16.8 Uusintayritys
17.8 susu90, 2.lapsi, PHKS
18.8 Jmilla
23.8 Aurorials, 2.lapsi
24.8 Aava1216, 2.lapsi
24.8. Emerentia, 2. Lapsi, Tays
25.8 Napsunen, 2.lapsi

korventyttö
 
Kiitos myötäelämisestä :love:

Tosiaan helpotus näin joulun alla, että kaikki on ainakin toistaiseksi hyvin ja se vuoto oli harmitonta. Mitään hematoomaa tai muutakaan syytä lääkäri ei keksinyt vuodolle. Ehkä uskalletaan läheisimmilleni kertoa jo jouluna.

Tää syksy on ollut niin synkkä ja raskas monine suruineen ja murheineen, että ihana päättää vuosi niin, että tunnelin päässä on vähän valoa ❤ Alkuvuodesta päästään vielä muuttamaan uuteen kotiinkin, johon toinen lapsi mahtuu just hyvin :love:
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Mulla ei oo kyllä ollu huono olo ku muutamana aamuna pari vk sitten, oon ehkä onnekas mut tavallaan toivon että olis ees vähän niin tuntuis ees siltä että olis raskaana :D muutkin oireet aikalailla helpottanut..
 

Yhteistyössä