~Elokuiset 2020~

Ihania ultrakuulumisia! :love:

Nyt tulikin se ongelma että fb-ryhmä ei oo salainen vaan vain yksityinen eli kuka tahansa voi löytää sen haulla. Jos siihen liittyy ni pomppaako se kavereille jossain uutisissa? Tai alkaako se ehdottelee kavereille sitä ryhmää? (n)
Minun käsityksen mukaan kun yksityinen ja näkyvä niin silloin kuka tahansa voi löytää ryhmän ja kaverit voi nähdä että kuulut ryhmään. Pitäisi olla yksityinen ja piilotettu.
 
Onnea uusille plussanneille ja hyviä uutisia on tullut varhaisultrista :love:

Tänään ollu koko päivän etova olo ja vaikka oon syöny tasaisin väliajoin niin jatkuva nälkä ja huono olo! Oon kyllä innoissani että oireita on (y) Vähän salaa toivon että olisikin pahoinvointia niinkuin esikoisesta oli ja tyttö tuli ;) Kahen pojan jälkeen toivoisin tyttöä tästä neljännestä mut pääasia tietenkin että ensinnäkin mahassa on elämää ja ennen kaikkea terve vauva.
 
Minun käsityksen mukaan kun yksityinen ja näkyvä niin silloin kuka tahansa voi löytää ryhmän ja kaverit voi nähdä että kuulut ryhmään. Pitäisi olla yksityinen ja piilotettu.
Eiköhän ryhmästä saada pois näkyvyys kaikille niin voi huoletta liittyä ryhmään. Mutta esimerkiksi jos etsii facesta Vauva 2020 ryhmää niin en ite ainakaan siellä nää muita jäseniä kuin ylläpitäjät.
 
  • Tykkää
Reactions: deeä
Moikka!

Mulla laskettu aika 18.8.2019 mitä nyt netin laskurilla olen laskenut. Tammikuun alussa on varhaisultra :)

Jännittää ihan hirveästi onko kaikki ok, tuulimuna pelottaa :( tulin raskaaksi ensimmäisellä yrittämällä.

Heinäkuussa on tehty loop hoito. Sekin mietityttää tuleeko vaikuttaa raskauteen

Lämpöä puoliastetta enemmän kun normaalisti koko ajan, nännit arat, alussa oli Mahakipuja mutta ne on helpottanu. Hiukan tossa vklp vuosi haalean ruskeaa vuotoa mutta sekin loppui. Yöllä hikoilen tosi paljon ja aika huonosti tulee nukuttua.

Liityin keskusteluun jos saisi vertaistukea jännitykseen ja pelkoon tuulimunasta tai keskenmenosta!

18.8. Jmilla/1.lapsi
 
Viimeksi muokattu:
Fb ryhmä on nyt piilotettu eli ei löydy haulla. Oli siis salainen eikä kukaan voinut nähdä kuka ryhmässä on, mutta se löytyi jos olisi osannut ryhmän nimellä etsiä sitä facebookista. Mutta nyt se on piilotettu eli on salainen eikä löydy haulla.
 
  • Tykkää
Reactions: Kyfi
Ihania uutisia @rosemarie ja @Sunshine90 ! :)

Mäkin laitoin nyt kaveripyyntöä ja ehkäpä toi ryhmä vois olla ihan kiva kun on kerran salainen :). Onko muilla muuten tullut raskaudessa sellaisia taikauskoisia juttuja :D? Itse en tosiaan oo mikään taikauskoinen ihminen noin yleisesti ottaen... Mutta siis välttelin/pelkäsin 1. neuvolaan soittamista, 2. tänne kirjoittamista, 3. töihin kertomista, 4. perheelle kertomista ja nyt sit tuoreimpana tuon fb-kaveripyynnön jälkeen ajattelen, että nyt kun meen tekee näin ni ihan varmaan menee pieleen koko raskaus :unsure::unsure:.

Ihmeellisiä vihlaisukipuja ollut tänään. Sellaisia nopeita tuikkaisuja. Hämmentävää kun koko ajan menossa jos jonkinlaista "oiretta"..
Mä en ole kovin taikauskoinen :D itseasiassa ostin eilen ensimmäiset vauvan vaatteet! Meillä on kyllä kahdelta lapselta jäänyt jotain mutta ostin nyt yhdet ihanat! Ja tällä kertaa en halua selvittää sukupuolta etukäteen niin pitää ostaa neutraalia, ja mun mielestä unisex on helposti poikamainen niin en halua sellasia ostaa jos onkin tyttö koska sitte haluan pukea tyttömäistä :rolleyes:
 
Täällä päivä alkoi sekavissa pelon tunnelmissa. Heräsin sitten keskellä yötä hikisenä ihan kauheaan polttelevaan selkäkipuun. Kipua kesti noin tunnin ajan ja sen jälkeen ollut ihan turta ja kireä olo, kun pelkää koko ajan kivun voimistumista. Vuotoa ei ole ainakaan vielä ollut, mutta kyllä koin siinä keskellä yötä aika lohduttomia hetkiä, kun tuntui että tässä se nyt oli. Sain ajan tsekkaukseen vasta iltapäivälle, joten nyt pitäisi vielä jotenkin jaksaa toikkaroida töissä koko päivä. :(
 
Täällä päivä alkoi sekavissa pelon tunnelmissa. Heräsin sitten keskellä yötä hikisenä ihan kauheaan polttelevaan selkäkipuun. Kipua kesti noin tunnin ajan ja sen jälkeen ollut ihan turta ja kireä olo, kun pelkää koko ajan kivun voimistumista. Vuotoa ei ole ainakaan vielä ollut, mutta kyllä koin siinä keskellä yötä aika lohduttomia hetkiä, kun tuntui että tässä se nyt oli. Sain ajan tsekkaukseen vasta iltapäivälle, joten nyt pitäisi vielä jotenkin jaksaa toikkaroida töissä koko päivä. :(
Tsemppiä, toivottavasti kaikki on hyvin! Kipu kuitenkin loppui eikä tullut vuotoa, olisitko voinut vaikka nukkua huonossa asennossa?
 
Moikka! Liityn mukaan joukkoon :) Tänään vihdoinkin pitkän yrityksen jälkeen positiivinen testi vahvoilla viivoilla :love:

Kierto on ollut jonkin verran vaihteleva, joten todennäköisesti laskettu aika vielä vähän muuttuu.. Nyt kuitenkin tiedot olisi nämä:

24.8. Emerentia/2. Lapsi/Tays

Entuudestaan mulla on 7-vuotias poika, miehelle tuleva lapsi olisi ensimmäinen :love: Nyt vaan toivon, että kaikki menee hyvin.. (y) Oireet on ainakin jo ilmestynyt.. Etova olo, palelee jatkuvasti ja olisin koko ajan valmis nukkumaan :confused:
 
Moi!

Ootan ku kuuta nousevaa varhaisultraa, huhhuh ku aika menee hitaasti... Tuntuu että ei osaa edes nauttia tästä raskaudesta vielä kun ajattelee koko ajan että jos sielä ei edes ole mitään :( ei uskalla miettiä tulevaisuutta vauvan kanssa.

Nyt rv 5+0. Ootan vaan että 13 on täynnä niin saa vähän huokaista

Onko muilla millaisia tunteita herännyt tälläin alussa? Mulla iloa, surua, ahdistusta, pystynkö tähän sittenkään, olenko valmis ym. Ristiriitaista ja onko kellään takana loop hoitoja?
 
@Kettupieni, tsemppiä! Itsellänikin on ollut koviakin selkäkipuja, mutta mulla selkeästi ainakin osittain johtuu siitä kun en pääse liikkumaan pahoinvoinnin vuoksi eli olen lähinnä maannut sohvalla ja sängyllä päiväkausia... Voisiko olla siis lihaskipua?

@Jmilla Mulla on ollut erittäin ristiriitaisia tunteita ja meen ihan vuoristorataa joka asian kanssa. Oon saanut hysteriaitkut mm. siitä, että yhtäkkiä olinkin sitä mieltä, että mies tulee jotenkin jättämään ja en pärjää.. Toisena hetkenä oonkin sitten ihan sitä meiltä, että no kaikki menee ihan niin kuin on tarkoitettu ja kyllä mä pärjään yms :D.

Millaista liikuntaa ootte ajatelleet harrastaa raskausaikana? Itse en ole mikään liikunnallinen ihminen. Yhtä lajia olen harrastanut, mutta ei sovellu raskaana olevalle niin se jää nyt kokonaan pois. Oon aatellut jos vaikka alkaisi joogaamaan tai jotain? Jos tää raskaus tästä jatkuu niin ei oikeen käy tämmöinen, että olen vaan paikoillani ja en pysy aktiivisena, alaselkäkivun lisäksi menneet nyt hartiatkin ihan jumiin jne.. Jos pitkällä tähtäimellä miettii niin varmaan ois hyvä tehdä jotain lihaskuntoa kunhan nää alun oireet tästä vähän helpottaisi.

Ootteko muut muuten ladannut raskausappia? Itse en vielä oo ja oon miettinyt, kantsiiko sitä ollenkaan ladata. Pääsiskö sitä vaan itse vähemmällä stressillä jos ei ihan koko ajan kyttäisi tarkkoja päiviä ja viikkoja, sikiön kehitysvaiheita jne.. Tässä kun on muutenkin ainakin meikäläisellä hormonit aiheuttaneet "pientä" hysteriaa mm. ruuasta, niin oisko elämä stressittömämpää jos nyt välillä ihan vaan ajattelis muita asioita. Toki kovasti itseä mietityttää omat oireet, että mikä on normaalia ja mikä ei :unsure:.
 
@Kettupieni, tsemppiä! Itsellänikin on ollut koviakin selkäkipuja, mutta mulla selkeästi ainakin osittain johtuu siitä kun en pääse liikkumaan pahoinvoinnin vuoksi eli olen lähinnä maannut sohvalla ja sängyllä päiväkausia... Voisiko olla siis lihaskipua?

@Jmilla Mulla on ollut erittäin ristiriitaisia tunteita ja meen ihan vuoristorataa joka asian kanssa. Oon saanut hysteriaitkut mm. siitä, että yhtäkkiä olinkin sitä mieltä, että mies tulee jotenkin jättämään ja en pärjää.. Toisena hetkenä oonkin sitten ihan sitä meiltä, että no kaikki menee ihan niin kuin on tarkoitettu ja kyllä mä pärjään yms :D.

Millaista liikuntaa ootte ajatelleet harrastaa raskausaikana? Itse en ole mikään liikunnallinen ihminen. Yhtä lajia olen harrastanut, mutta ei sovellu raskaana olevalle niin se jää nyt kokonaan pois. Oon aatellut jos vaikka alkaisi joogaamaan tai jotain? Jos tää raskaus tästä jatkuu niin ei oikeen käy tämmöinen, että olen vaan paikoillani ja en pysy aktiivisena, alaselkäkivun lisäksi menneet nyt hartiatkin ihan jumiin jne.. Jos pitkällä tähtäimellä miettii niin varmaan ois hyvä tehdä jotain lihaskuntoa kunhan nää alun oireet tästä vähän helpottaisi.

Ootteko muut muuten ladannut raskausappia? Itse en vielä oo ja oon miettinyt, kantsiiko sitä ollenkaan ladata. Pääsiskö sitä vaan itse vähemmällä stressillä jos ei ihan koko ajan kyttäisi tarkkoja päiviä ja viikkoja, sikiön kehitysvaiheita jne.. Tässä kun on muutenkin ainakin meikäläisellä hormonit aiheuttaneet "pientä" hysteriaa mm. ruuasta, niin oisko elämä stressittömämpää jos nyt välillä ihan vaan ajattelis muita asioita. Toki kovasti itseä mietityttää omat oireet, että mikä on normaalia ja mikä ei :unsure:.
Mää kanssa eilen itkin kun oli huolia liittyen raskauteen mutta sitten sieltä itkun seasta myös nauroin.. Vähä nuppi sekasi välillä

Nykyisen harrastuksen lopetan, mutta kai se jotain pitäs tehdä vaikka sitten vain kotona käsipainoilla ja vartalon painolla ja lenkkeillä. Jooga vois olla kiva. Latasin preglifen. Sielä on hyödyllistä tietoa ja kiva seurailla kehitystä. Toki kyylään koko ajan päiviä missä vaiheessa kehitys menee jne.

Mites muuten teidän ruokavalio? En oo vielä muuta kuin vähentänyt kahvin yhteen kuppiin päivässä ja en syö mitään selkeesti kiellettyjä ruokia mutta kiellettyjä mausteita on tullut syötyä, enimmäkseen vahingossa. Jokasesta pitäs erikseen tarkistaa saako syödä. Tosi rasittavaa :/

Jos on suositella jotain hyviä terveellisiä ruokia raskausajalle niin kertokaa :) on toki netissä mutta on nii monen monta ohjetta että pää hakee.
 
Laitoin kaveripyyntöä faceryhmään liittyen.

Mä en enää muista koska viimeks kirjottelin mut viime viikolla soittelin neuvolaan ja taas he laskevat eri tavalla lasketun ajan. Se olis mut 6.8. heidän mukaansa. Mennään sillä ja listaan voi muokata sen.

Neuvola on 7.1 jolloin otetaan samalla seulaverikokeet. Sain myös nt-ultraan jo ajan ja se on 22.1. Ihanaa kun sai tietää nyt jo senkin. Olo on ollu huono ja iltaa kohti pahenee selvästi. Töissä on haasteellista mut pakko yrittää selvitä. Eilen illalla oli myös maha kipeä ja ihan turvonnut. Myös ilmavaivat on kiusana. Ja tää väsymys on ihan jäätävää. Nytki ihan järkky olo ja töihin pitäis iltavuoroon selvitä
 
Mua pelottaa välillä että miten selvitään neljän kanssa. Taaperolla on uhmaa ja minä ite -vaiheita ja toisaalta vaikka isommat pärjää hienosti ilman jatkuvaa huolenpitoa niin miten riittää aika kaikille lapsille. Ja miten hermot kestää :D Erittäin toivottu vauva on mutta nyt vasta iski ahdistamaan nämä asiat.

Nyt on alkanut mullakin tulemaan runsasta valkovuotoa ja sukkapuikkopistelytkin tullut kuvioihin.

Kahvia oon vähentänyt kahteen kuppiin/päivä mut alkaa maistua jo pahallekin. En kuitenkaan halua vielä töissä paljastua lopettamalla kokonaan :whistle:
 
Ihania ultrakuulumisia täällä! :love:

Mulla on alkanut pahoinvointi kunnolla oksennuksen kanssa. :sick: Töissä oleminen aika tuskaista. Eilen ja tänään on tullut myös ruskeaa tuhrua sekä kirkasta verta. Lievää menkkajomoa on myös. Soitin terveyskeskukseen ja vastaus oli se mitä odotinkin, eli eivät voi tehdä asialle mitään. No joo, eivät varmaan voikaan, mutta olisihan se kiva tietää, mistä vuotelu johtuu. (n)
 
Mulla kans vähän välillä iskee semmonen kauhu, että miten sitä selviää kahden kanssa (tiedän, ei mitään verrattuna neljään). Meillä mies on paljon öitä pois, kun on reissuhommissa ja meillä ei oo lähettyvillä minkäänlaista tukiverkkoa. Toisaalta koitan ajatella, että onhan kaikki muutkin selvinnyt ja esikoinen kuitenkin kasvaa ja kehittyy koko ajan ja on jo ”iso” (noin 3,5v.), kun vauva syntyy.

Mut mitkä on kiellettyjä mausteita? o_O Inkivääri? Mä en jotenkin osaa ajatella yhtään noita ruokia. Tänään lounaalla vältin juustoja ja majoneesia, mutta en mä muuten ajatellut mitä saa tai ei saa ottaa. Ekan kanssa olin niin hysteerinen, että nyt en vaan jaksa. Luotan sinisilmäisesti siihen, että Suomessa ruoka on turvallista. :whistle:
 
Mulla kans vähän välillä iskee semmonen kauhu, että miten sitä selviää kahden kanssa (tiedän, ei mitään verrattuna neljään). Meillä mies on paljon öitä pois, kun on reissuhommissa ja meillä ei oo lähettyvillä minkäänlaista tukiverkkoa. Toisaalta koitan ajatella, että onhan kaikki muutkin selvinnyt ja esikoinen kuitenkin kasvaa ja kehittyy koko ajan ja on jo ”iso” (noin 3,5v.), kun vauva syntyy.

Mut mitkä on kiellettyjä mausteita? o_O Inkivääri? Mä en jotenkin osaa ajatella yhtään noita ruokia. Tänään lounaalla vältin juustoja ja majoneesia, mutta en mä muuten ajatellut mitä saa tai ei saa ottaa. Ekan kanssa olin niin hysteerinen, että nyt en vaan jaksa. Luotan sinisilmäisesti siihen, että Suomessa ruoka on turvallista. :whistle:
No joo, oikeestaan ei tulluka mieleen ku inkivääri :LOL: vähän väärin sanoin monikossa. Niinhän se on varmaan että Suomalainen ruoka varmaan suht turvallista.

Mulla kauhee katumus kun vedin kauheet kännit viikolla 3. En tiennyt että oon raskaana. Tein testin ennen juomista mutta eihän se siinä vielä näkynyt :( tiedän että niin alussa ettei pitäisi kai tehdä vahinkoa mutta silti. Muilla käynyt vahinkoja? :unsure:
 
No joo, oikeestaan ei tulluka mieleen ku inkivääri :LOL: vähän väärin sanoin monikossa. Niinhän se on varmaan että Suomalainen ruoka varmaan suht turvallista.

Mulla kauhee katumus kun vedin kauheet kännit viikolla 3. En tiennyt että oon raskaana. Tein testin ennen juomista mutta eihän se siinä vielä näkynyt :( tiedän että niin alussa ettei pitäisi kai tehdä vahinkoa mutta silti. Muilla käynyt vahinkoja? :unsure:
Tässä raskaudessa join alussa skumppaa lasin just ennen plussaa talokauppojen kunniaksi. Onneks muuten ei oo tullut juotua. Esikoista odottaessa vedin kyllä yhdet kännit alussa ja viiniäkin lipitin, kun kaikki testit näytti negaa ja vielä gyne ultran jälkeen totesi, että ei ole mitään raskauteen viittaavaa (olin siis mennyt järkkyjen repäisykipujen takia gynelle). Ihan terve lapsi syntyi, ehkä vähän villi mutta se nyt voi johtua mistä vaan :LOL: Ainakaan mitään alkoholivaurioon viittaavaa ei ole ja tosiaan totta kai heti plussan jälkeen en juonut tippaakaan. En siis usko, että mitään kovin pahaa olet saanut aikaan @Jmilla! Eikös kaikki sisäelimetkin ala kehittymään vasta joskus rv 8-10?
 
@Jmilla No minä ehdin vetää useamman satsin ei suositeltavia lääkkeitä ennen kun tiesin olevani raskaana, siis ennen menkkojen poisjääntiä (n). Mut en mieti asiaa sen enempää kun en sille mitään voi ja tiedän, että mikään noista nyt ei oo silleen selkeesti haitallinen kun soitin paniikissa teratologiseen tietopalveluun. En kyllä soimaisi itseäni siitäkään jos oisin juonut kertaluonteisesti tms ennen plussatestiä, maalaisjärjellä jos aattelee niin jos se tuossa vaiheessa ois aiheuttanut jotain haittaa niin kaipa raskaus ois kesken mennyt jo alkujaan sitten. Eikä asialle voi mitään kun asiasta ei oo tiennytkään (koko ajan kun ei voi testata ja eihän se alussa ees näytä oikein).

@Helema Eiks toi inkivääri ollut silleen, että voi käyttää jos se on ns. normaalina mausteena jossain ruuassa välillä? Onpa jännä, että tuota ei täällä suositella, oon ymmärtänyt et monessa maissa sitä suositellaan pahoinvointiin.

Mä en vaa tajua noita ruokasuosituksia. Voiko siis lounasravintolassa ihan normaalisti ottaa salaattia noutopöydästä? Jos skippaa noi pakastevihannekset kun ei niistä tiiä... Kai ne nyt oikeesti huuhtelee tai jotain salaatinlehdet, tomaatit yms? Pakko kai sitä on vihanneksia pystyä syömään? Mulla tuli tänään kaupassa olo, että en saa oikeasti syödä mitään ja en voi ostaa täältä mitään. Luin taas noita suosituksia ja mitä ihmettä, jossain oli että jos lämmität ruuan kerran, laitat jääkaappiin jämät ni uudestaan ei sais lämmittää ja syödä?? Sama myös, että ei sais vetää vaikkapa valmispitsaa (siis mikropitsa) kylmänä:unsure::unsure:. Sama sit noi valmissmoothiet kaupassa, osa on pastöroitu (varmasti ok?) ja osas ei lue mitään..
 
Mä olin omalla reissulla siskon luona ja mammapikkujouluissa ovis viikolla ja voin ihan kivasti viiniä ja siideriä enkä mä usko että se mihinkään siinä vaiheessa vaikuttaa. Milläs viikolla se istukka alkaa kasvaa? Silloin vasta alkoholi vaikuttaa mun tiedon mukaan. Esikoisesta otin alkoholia 4+2 kun testi näytti negaa ja oli menkkaoloja mut sit myöhemmin tuli plussa.
 
  • Tykkää
Reactions: merin
@Pörröviltti Juurikin niin. Inkivääriteetä tai jotain inkiväärishotteja en lähtis vetämään. Ja varmaan omassa ruoanlaitossa välttäisin ylenmääräistä inkiväärin käyttöä, mut en mä usko et esim. pipareissa haittaa tai jossain intialaisessa ruoassa., jos nyt ei ihan älyttömiä annoksia vedä.

Huh! Järkyttävä kiire ollut töissä ja oon ihan kuolemanväsynyt. Illaksi pitäisi vielä mennä päiväkodin joulujuhlaa. Kiva haukotella siellä vaan (n):sleep: Huomenna olisi ultra, jännää! Toivottavasti tuo pieni ei ole vuotoja säikähtänyt ja näyttäisi sykkeen huomenna :love:
 
Meillä oli myös firman pikkujoulut marraskuun puolessa välissä ja pitkästä aikaa join kyllä aika paljonkin. Pari päivää ennen testin tekemistä join yhden siiderin. Ei sitä voi jäädä liikaa miettimään kun ei sille nyt enää mitään voi :unsure:

Mä mietin myös että miten sitä jaksaa kolmen kanssa. Tai pahin pelko että tulis kaksoset ni mitäs sitte :LOL:
 
Mä en ole ollut kovin tarkka syömisen suhteen, jos rajoitus liittyy vain siihen, että kyseisen ruoka-aineen vaikutusta ei tunneta. Oon kyllä koittanut katsoa että ruoka olisi puhdasta, maitotuotteet pastöroituja ja muutenkin kaikki eläinperäinen kypsennettyä. Onko ymmärtänyt oikein että salaatin listeriariski liittyisi multaan? Minusta voi aika hyvin luottaa siihen, että salaatti on pestyä lounasravintoloissa...

Alkoholin jätin kun yritystä oli vuosi takana. Ajattelin että voisi vaikuttaa alkioiden laatuun samalla tavalla kuin vitamiinitkin. Tämä nyt oli vain sellaista omaa asioiden edistämistä suotuisaan suuntaan.

@Helema Paljon onnea huomiseen ultraan!
 
Kävin nyt neuvolassa tsekkauksessa noiden yöllisten selkäkipujen takia ja ultrattiin. Hoitaja pyöritteli ja pyöritteli, yritti löytää jotain, ja kun olin jo luopunut melkein toivosta, kohtu löytyi viimein. Siellä oli pienen pieni alkio, jonka sydämen sykkeen näki monitorilla ja ihan oikeassa paikassa! Olisin halunnut vain tuijottaa sitä vaikka kuinka kauan, kun tuntui niin epätodelliselta. Olimme miehen kanssa molemmat ihan hämmentyneitä tiedosta, kun yöllä olin jo aivan varma että asiat eivät ole kunnossa. Nyt toivotaan että kaikki menee hyvin.
 

Yhteistyössä