~Elokuiset 2020~

Pahoittelut kaikille, kenellä on mennyt huonosti raskauden kanssa :cry:.

Itse en oo jaksanut kirjoitella, oon ollut aika loppu tän tulehduskierteen kanssa. Antibioottikuurilla nyt, mutta näytteen tulos epäselvä niin eivät varmaksi tienneet mikä on. Sain ohjeeksi käyttää tän kuurin loppuun ja tulla sitten uusiks jos oireet pahenee. Kuulemma joillakin voi olla koko raskauden ajan hiiva tai bakteerivaginoosi ja hoito olla hankalaa :eek:. Ahdistaa vetää tuota antibioottia kun sitä ei saisi pakkausselosteen mukaan käyttää varsinkaan raskauden ekalla kolmanneksella. Kuitenkin lääkärit ja apteekki sanoi sen olevan ok, että kaipa se on luotettava.

Onko kellään kokemusta aiemmista raskauksista ja saikuista tai muuten tietoa asiasta? Mulla on koko ajan ollut aika koviakin vatsakipuja, nyt myös selkäkipua. En pysty seisomaan, istumaan yms pitkiä aikoja ja työnteko on tosi haastavaa. Kaiken lisäks saatan yöllä heräillä kipuun ja on tosi huono olo! En oo koko päivänä oikeen saanu alas mitään, paitsi ihan pieniä määriä. Työpäivä oli todella tuskaa kun kuvottaa niin paljon + on kipuja. Kävin sitten hoitajalla (taas päivystyksessä..) neuvolan kehotuksesta ja sain kaksi päivää (!) saikkua. Kuulemma pidempää ei voida antaa kun ei oo mitään sairautta ja sanottiin, että pitää tulla sitten aina päivystyksen kautta hakemaan lisää jos on tarve! Noi päivystyskäynnit ei oo mulle (eikä kyllä yhteiskunnallekaan) mitään ilmaisia ja on ihan todella kuluttavaa varata aika aamuksi (ajanvaraus aukeaa yöllä), mennä hoitajalle, joka käskee lääkärille ja jonottaa taas tunti lääkärille... Kyllä mä sinänsä ymmärrän, että ei voi antaa pidempää kerralla kun pahoinvointikin voi äkkiä helpottaa, mut eikö tosiaan johonkin raskausvaivoihin voi saada puhelimessa sit tarvittaessa saikun jatkoo? Onko kellään kokemusta? Neuvolasta kysyin, et voinko päivystyksen sijaan mennä työterveyteen, sanoi että usein työterveys ei ota mitään kantaa raskausasioihin.

Mitä ihmettä mun pitäis sanoa töihin, varmaan pakko kertoa raskaudesta tässä vaiheessa jo :(. Turhauttaa varmaan työnantajaakin sitten jos oon omalla ilmoituksella/todistuksella on-off poissa, mutta ei kai sille mitään voi. En vaan pysty istumaan, enkä seisomaan koneen ääressä kipujen vuoksi ja siihen vielä yhdistettynä pahoinvointi... Viime viikolla olin pari päivää pois kun juoksin päivystyksessä, nyt sit oon taas ainakin pari päivää..
Mä jäin ekassa raskaudessa sairaslomalle joskus rv34 supistusten takia. Ensin kirjottivat mulle äpkl saikkua kontrollikäyntiin asti (1vko), mutta kun supistukset ei kuitenkaan kypsyttäneet paikkoja niin työterveydestä piti mennä jatkot hakemaan sitte. Lähinnä siks, että on työterveyshuollon tehtävä pohtia olisko mulle voinu löytyä jotain kevyempää työtä mikä ei olis aiheuttanu supisteluja. No sairaalaosaston sh:lle ei yllätysyllätys sellasta löytynyt niin työterveydestä kirjottivat sairasloman äippäloman alkuun saakka.
 
Millainen tuo oikein on tarkemmin siis se patti siinä? Mulle tuli ihmeellinen patti hieman ennen plussausta, n. viikko sitten ja ei ole lähtenyt pois. Täytyy seurata, oisko se tota mullakin.

Pelottaa omalla kohdalla et ois kondylomaa kun sitä aikanaan mulla ollut ja oli tosi työläs silloin hoitaa pois. Sen aiheuttaa hpv-virus ja eikö sitä sanota että monet virustaudit aktivoituu raskausaikana?
Luulin alkuun että on jonkin sortin finni mut se on nyt kasvanut ja laajentunut koko toiselle häpyhuulelle ja nyt sattuu pirusti jo ja myös jo nivunen kipee.
 
Mä en ole vielä uskaltanut varata neuvolaa vaikka ehkä pitäisi.. Maanantaina varhaisultra ja ajattelin, että jos siellä olisi kaikki ok niin soittelisin tiistaina neuvolaan. Sillon on kyllä jo 7+2, mutta eiköhän sieltä joku aika joskus löydy.. (n)
Nyt taikauskoisena vielä tuntuu, että jos huomenna soittaisinkin neuvolaan niin aivan varmasti menee kesken.
 
Mulla oli neuvola-aika varattu mutta peruin sen, kun tää vuoto alkoi. Neuvolasta sanottiin, että jos vaatii seuraamista (eli ei ole keskenmeno), niin ottaa sitten yhteyttä. En kuitenkaan uskalla ennen tuota ensi viikon uusintaultraa varata neuvola-aikaa, kun jo kahdesti tänä syksynä olen neuvolan joutunut perumaan. Kolmatta kertaa en enää jaksa.

Tänään sitten alkoi aamulla oikein kunnolla etoa. Ei meinannut kahvi mennä alas vaikka yleensä olen semmoinen kahvilalli. Onneksi vielä ei tarvinnut oksentaa. Ekassa raskaudessa pahoinvointi oli aivan jäätävää aina jonnekin viikolle 16 asti :sick:
 
Millainen tuo oikein on tarkemmin siis se patti siinä? Mulle tuli ihmeellinen patti hieman ennen plussausta, n. viikko sitten ja ei ole lähtenyt pois. Täytyy seurata, oisko se tota mullakin.

Pelottaa omalla kohdalla et ois kondylomaa kun sitä aikanaan mulla ollut ja oli tosi työläs silloin hoitaa pois. Sen aiheuttaa hpv-virus ja eikö sitä sanota että monet virustaudit aktivoituu raskausaikana?
Mulla oli ensimmäisessä raskaudessa myös, mutta muissa ei ole ollut. Lähti pois heti synnytyksen jälkeen..
Mulla oli myös rv10-40 pissi tulehdus jota ei saatu pois... Joka viikko ravasin näytettä viemässä. Nytkin tulee varmaan tehostettu koska mulla aina oireettomat olleet
 
Mukavaa kuulla kaikkien kuulumisia!

Itse oon tällä hetkellä sairauslomalla pahoinvoinnin vuoksi. Viimeisen viikon ajan on ollut jatkuvaa etovaa/vellovaa oloa ja aina välillä yökkäilyä. No, eilen aamuyöstä alkoi sitten kunnon oksentelu, päivän mittaan sain jotain aina pysymään sisällä. Nyt on vähän parempi olo, hitaasti nousin ja syön hitaasti pilttiä/viinirypäleitä. Me matkustettiin sunnuntaina niin ehkä sekin pahensi tota eilisen oloa. Eilen tietenkin siinä huonossa olossa ehdin ajatteleen pahimmat ja jostain löysin, että rypäleraskauteen kuuluisi poikkeavan paha pahoinvointi. :sick: Meillä pystyy itse ilmoittamaan sairauslomaa max. 5päivää, jos pitkittyisi niin hakeutuisin neuvolaan.

6 päivää varhaisultraan(y)
 
Soitin nyt sitten kuitenkin neuvolaan ja varasin ajan, ettei jää liian myöhäiseksi. Neuvolan laskujen mukaan nyt olisi 5+0, mutta epäilen kyllä että maksimissaan on 4+5. Laskurit netissä näyttää 4+3 ja 4+4 o_O

Keskenmenneessä raskaudessa en päässyt pahoinvointiasteelle saakka ja -08 kun olin raskaana lähinnä oli sellainen huono olo ja hajut etoi. En siis ikinä oksentanut. Nyt jotenkin odotan jopa jos tulisi oikein huono olo. Ihminen on hullu. Jotenkin sitä ajattelee että se konkretisoisi asian. Luin kyllä jostain että raskauspahoinvointi olisi jollain tavalla geneettistä, eikä oma äiti ole raskaana oksennellut.

Tämä ryhmä on kyllä ihana, kun voi lukea muiden kuulumisia ja avata omia ajatuksia. Kumminkaan kovinkaan monelle tutulle ei voi vielä kertoa.
 
Noista tulehduksista: Mulle ainakin sanottiin, että just raskausaikana aktivoituu herkästi kaikki hiivat/pissatulehdukset/bakteerivaginoosit ja muut. Kannattaa varmaan mennä lääkäriin jos epäilee jotain tulehdusta, koska ainakin toi bakteerivaginoosi kuulemma voi nostaa tota keskenmenoriskiä ja siitä oon panikoinutkin..Antibiootti oli vähän pakko ottaa, mutta aika monia kai voi syödä raskausaikana kuitenkin!

Soitin aamulla töihin ja kerroin raskaudesta. Harmittaa tosiaan kertoa näin alussa kun on niin epävarmaa, mutta tää on jo kolmas puhelinsoitto tässä reiluun viikkoon kun oon "kipee" niin koin parhaimmaksi olla nyt rehellinen. Jos kesken menisi niin varmaan ois pakko silloinkin olla saikulla. Kerroin myös lähimmälle työkaverille, koska tiesin hänen huolestuvan kun oon taas poissa ja arvelin hänen laskevan 1+1 eli arvaavan kuitenkin. Taikauskoisena pelkään nyt, että menee heti kesken kun oon tälleen mennyt näin alussa kertomaan.

Otin myös selvää työterveydestä ja tosiaan voin sinne mennä :)! Helpottavaa, että voi vaan varata ajan sitten jos tulee joku saikkutarve tms eikä tarvii mennä tonne päivystykseen jonottaa!

Mä olen myös ihan sekaisin noissa viikoissa :LOL:. En ymmärrä pitääkö ne laskea edellisten menkkojen alusta vai laskenko tuosta mitä se lääkäri sai ultralla viikko sitten? Jos menkoista, laskettu aika olis elokuussa, jos tosta ultrasta niin menis heinäkuulle. Ultrassa siis näkyi toi sikiöpussi (?) ja joku sikiökaiku, termit hukassa...

Neuvolan varausta itse vitkutin muutaman päivän plussasta, vaikka ohjeistus netin mukaan oli et heti pitäs soittaa.. Soitin sitte ja ei ollut iltapäiväaikoja enää laisinkaan, otin sitten joulun seutuun ajan kun oon lomalla. Ajat voi siis olla tosi kortilla! Itseäni myös hieman stressaa, siis jos lasken nyt tosta ultrasta niin toi neuvolakäynti on vähän myöhäseen. Sanoivat neuvolasta, että ei haittaa kun siellä vaan jutellaan ja ei ultrata. Neuvola on siis mulla jos ultrasta laskee niin viikolla 9 +.. Sitten tuleekin varmaan kiire ekaan ultraan ja näinköhän niillä on aikoja antaa? Voiko käydä niin, että aikaa ei vaan löytyisi oikealle/oikeille viikoille, eikö toi oo aika tarkkaa (parin vkon haitari?) ton ekan ultran kanssa? Vai onko noilla joku velvollisuus kaikille järjestää oikeaan aikaan eka ultra kun oon heihin kuitenkin ollut ajoissa yhteyksissä raskauden tiimoilta.
 
@Pörröviltti hienoa että pääset sinne työterveyteen eikä tarvitse päivystyksessä jonottaa. :) mä sanoisin että jos haluat seulonnat niin silloin heidän pitää järjestää se ultra niin että on oikeaan aikaan. Silloin vaan ei ehkä voi alkaa aikaa vaihtamaan jos se ei sovikaan.

Aamulla oli hieman huono olo suihkun jälkeen ja hampaita pestessä meinas tosissaan tulla ylös. Hassua miten sitä onkin hullu ja oikein toivoo että olisi huono olo. Esikoisesta muistan että oli etova olo mutta kertaakaan en oksentanut, jossain vaiheessa perunamuussi oli ainoa mitä pystyin syömään. :ROFLMAO:
 
Mä soitin tänään neuvolaan. Sain ajan vasta loppiaisen jälkeen... Omien laskujen mukaan silloin rv9+4.

Vähän aiemmin olisin ehkä halunnut mutta minkäs teet. Kuulin myös, että siellä on ultra :love: Neuvolatäti käski käydä ostaa raskaus monivitamiimeja, muuten ei puhunut ruokavaliosta ym mitään. Jotenkin oletin, että puhelimessa käytäisiin asioita enemmän läpi kun ensimmäinen raskaus.

Varataan varmaan varhaisultra kerran meni noin pitkälle tuo ensikäynti.

Mulla sovellukset preglife, raskaus + ja vau.fi. En oo vielä päättänyt mistä tykkään eniten :D
 
  • Tykkää
Reactions: rosemarie
@Marilainen @Aavikkokettu mä oon syöny jo pari vuotta niitä raskausvitamiineja, niissähän tosiaan on kaikki mitä tarvitaan. Kysyin keväällä lääkärissä että onko haittaa syödä vielä lisäksi foolihappoa tai rautaa, lääkäri sanoi että ei ole. Eli olen keväästä asti syönyt lisäksi yhden tabletin foolihappoa sekä olin juuri vuoden rautakuurilla koska ferritiini oli liian alhainen. Lisäksi otan d-vitamiinia myös erikseen. Tiedän myös että oon aika huono syömään monipuolisesti niin tuskin saan kaikkea tarpeellista ravinnosta.
 
Mä söin pelkästään foolihappoa tän 8kk kun yritettiin raskautta ja neuvola sanoi että raskausmonivitamiinissa on sama määrä foolihappoa ja niinhän siinä onkin. Vaihdoin sit Mama monivitamiiniin :)
Puhelimessa myös ohjeisti itse tutustumaan Eviran ruokasuosituksiin ja Naistalon sivuihin. Esikoisen ja keskimmäisen aikaan 2009-2011 kaikki oli lapuilla mut nykyään kaikki tiedot löytyy netistä.
 
  • Tykkää
Reactions: MonaLisa33 ja Kyfi
Mä nyt sitten keräsin rohkeuteni ja soitin sinne neuvolaan tänään. Oon vähän taikauskoinen ja nyt tietysti pelkään, että varmasti heti menee kesken kun neuvolankin jo varasin. Mutta ensimmäinen käynti olisi 23.12. :barefoot: Silloin olisi viikkoja 8+1. Vähän huonosti heillä tosiaan oli enää aikoja. Olisivat halunneet viikon myöhemmin, mutta mulla työvuorot sellasia ettei onnistunut.

Onko jollakin muulla noi raskausvitamiinit aiheuttaneet pahoinvointia? (n)Mä huomaan ihan selkeästi, että ennen vitamiinin ottoa olo on hyvä. Siitä tunnin päästä alkaa hirveä pahoinvointi ja ruokaa ei saa alas. Täytyy varmaan vaihtaa se niin, että otan iltaisin enkä päivisin. Muuten aika oireetonta edelleen..
 
Mä nyt sitten keräsin rohkeuteni ja soitin sinne neuvolaan tänään. Oon vähän taikauskoinen ja nyt tietysti pelkään, että varmasti heti menee kesken kun neuvolankin jo varasin. Mutta ensimmäinen käynti olisi 23.12. :barefoot: Silloin olisi viikkoja 8+1. Vähän huonosti heillä tosiaan oli enää aikoja. Olisivat halunneet viikon myöhemmin, mutta mulla työvuorot sellasia ettei onnistunut.

Onko jollakin muulla noi raskausvitamiinit aiheuttaneet pahoinvointia? (n)Mä huomaan ihan selkeästi, että ennen vitamiinin ottoa olo on hyvä. Siitä tunnin päästä alkaa hirveä pahoinvointi ja ruokaa ei saa alas. Täytyy varmaan vaihtaa se niin, että otan iltaisin enkä päivisin. Muuten aika oireetonta edelleen..
Huomasin samaa, kun popsin niitä raskautta toivoessa. Sitten tietenkin elättelin toiveita aamupahoinvoinnista, kunnes yhdistin vitamiineihin :D Enää ei ole tullut, kun olen selkeästi syönyt ne aamupalan yhteydessä.
 
Noista tulehduksista: Mulle ainakin sanottiin, että just raskausaikana aktivoituu herkästi kaikki hiivat/pissatulehdukset/bakteerivaginoosit ja muut. Kannattaa varmaan mennä lääkäriin jos epäilee jotain tulehdusta, koska ainakin toi bakteerivaginoosi kuulemma voi nostaa tota keskenmenoriskiä ja siitä oon panikoinutkin..Antibiootti oli vähän pakko ottaa, mutta aika monia kai voi syödä raskausaikana kuitenkin!

Soitin aamulla töihin ja kerroin raskaudesta. Harmittaa tosiaan kertoa näin alussa kun on niin epävarmaa, mutta tää on jo kolmas puhelinsoitto tässä reiluun viikkoon kun oon "kipee" niin koin parhaimmaksi olla nyt rehellinen. Jos kesken menisi niin varmaan ois pakko silloinkin olla saikulla. Kerroin myös lähimmälle työkaverille, koska tiesin hänen huolestuvan kun oon taas poissa ja arvelin hänen laskevan 1+1 eli arvaavan kuitenkin. Taikauskoisena pelkään nyt, että menee heti kesken kun oon tälleen mennyt näin alussa kertomaan.

Otin myös selvää työterveydestä ja tosiaan voin sinne mennä :)! Helpottavaa, että voi vaan varata ajan sitten jos tulee joku saikkutarve tms eikä tarvii mennä tonne päivystykseen jonottaa!

Mä olen myös ihan sekaisin noissa viikoissa :LOL:. En ymmärrä pitääkö ne laskea edellisten menkkojen alusta vai laskenko tuosta mitä se lääkäri sai ultralla viikko sitten? Jos menkoista, laskettu aika olis elokuussa, jos tosta ultrasta niin menis heinäkuulle. Ultrassa siis näkyi toi sikiöpussi (?) ja joku sikiökaiku, termit hukassa...

Neuvolan varausta itse vitkutin muutaman päivän plussasta, vaikka ohjeistus netin mukaan oli et heti pitäs soittaa.. Soitin sitte ja ei ollut iltapäiväaikoja enää laisinkaan, otin sitten joulun seutuun ajan kun oon lomalla. Ajat voi siis olla tosi kortilla! Itseäni myös hieman stressaa, siis jos lasken nyt tosta ultrasta niin toi neuvolakäynti on vähän myöhäseen. Sanoivat neuvolasta, että ei haittaa kun siellä vaan jutellaan ja ei ultrata. Neuvola on siis mulla jos ultrasta laskee niin viikolla 9 +.. Sitten tuleekin varmaan kiire ekaan ultraan ja näinköhän niillä on aikoja antaa? Voiko käydä niin, että aikaa ei vaan löytyisi oikealle/oikeille viikoille, eikö toi oo aika tarkkaa (parin vkon haitari?) ton ekan ultran kanssa? Vai onko noilla joku velvollisuus kaikille järjestää oikeaan aikaan eka ultra kun oon heihin kuitenkin ollut ajoissa yhteyksissä raskauden tiimoilta.
Oikein hyvä että voi asioida työterveydessä eikä tarvi sinne päivystykseen lähteä (y) Toivottavasti olot ja tulehdus paranevat!

Minäkin tuossa ihmettelin omaa ekaa neuvola-aikaani. Aika on minun logiikan mukaan kun olisin jo viikoilla 9+6, eli suht myöhään ajatellen niitä sikiöseulontajuttuja o_O No kaipa he osaavat arvioida että aika riittää niihin tutkimuksiin sitten.

Tänä aamuna tasavahvat viivat - ellei testiviiva jopa vahvempi joten lopetan testailut tältä erää. Jossain kohtaa viikkonäytöllinen digi kuitenkin vielä pakko tehdä :D

Lämpimiä ajatuksia kaikille kanssaodottajille! :love:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: MonaLisa33
Meillä täälä on ensimmäinen neuvolakäynti aina rv8-10, esikoisen raskaudessa oli eka käynti 9+0 ja se oli ”aikasin” kunei ollu viikoista ihan varmuutta ja seulaverikokeita ei aikasemmin saa ottaa.. Nytki odotan ensikäynnin ajottuvan sinne loppiaisen tienoille 9+ viikolle, vielä en oo soittanu mut varmaan tällä viikolla soittelen.. Sielä sit lähete np-ultraan ja hyvin saatiin aika viimekskin SATKS (y) Mut näissähän on tosiaan aika paljonki paikkakuntakohtasia eroja :)

Tänään tein clearbluen viikkonäyttötestin, näytti 2-3vko niinkun oletus olikin, loppuviikosta vois olla 3+ ehkä.. Aivan jäätävää pahoinvointia pitänyt täälä, päivät tärisen peiton alla ja nieleskelen oksennusta :sick:Jännä kunei esikoisesta ollu juuri mitään pahoinvointeja, tissit vaan oli saakelin kipiät!
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on jännä semmonen kuumeinen olo vaik ei oo kuumetta. Jotenki niinku kauhee pöhnä päällä koko ajan. Kuumottaa ja palelee yhtä aikaa. Olin töissä aamussa ja kun tulin kotiin nii laskin vaan tunteja että saan pojan yöunille. Siinä mielessä rankempaa kun esikoista odottaessa että ei voi niin vaan työpäivien päälle levätä. Teen onneks vaan n. 3 vuoroa viikossa niin vapaapäiviä on ihan hyvin. Ja isänsä saa sit välillä viihdyttää esikoista nii saan levätä. Oon myös nukkunu öisin huonosti. Heräilen kesken yön enkä meinaa saada uudestaan unta millään. Rasittavaa.

Tilasin pari liuskaa ja yhden viikkonäytöllisen digin netistä. Huomenna varmaan tulevat. Oon tehny vasta 2 testiä vaik esikoisesta tein varmaan 100 :ROFLMAO: neuvolaan en oo soittanu viel mut ajattelin sit ku oon vielä yhden varmistustestin tehny :whistle:
 
Mäkin kävin tosta meidän lähikaupasta vielä testin ostamassa. Mä en ole saanut vielä sellaista vahvaa viivaa ja nyt ostin vahingossa tollasen herkemmän testin. Pare olis jo näyttää siis jo vahvat viivat.

Mä nukun öisin tosi huonosti en saa jotenkin nukuttua.. Ja viime yönä heräsin suonen vetoon ainakin 4x kun koitin kääntyä!
 
  • Tykkää
Reactions: Sleh
Lohdullista, joskin tietysti harmillista, että muillakin on univaikeuksia. Minäkin täällä taas vaihteeksi yökyöpelöin o_O

@Nadine88 tuo vuoronperään palelu ja kuumuus kuulostavat myös tutuilta. Tosin minulla ei kuitenkaan ole ollut varsinaisesti kuumeista oloa.

Tänään (eilen) oli terapia, ja purkasin siellä tietysti kaikki huoleni raskauteen ja muuhun liittyen. Sain kyllä ihanasti rauhoittavia ja rohkaisevia kommentteja/vastauksia/näkökulmia. Nyt on taas astetta huolettomampi olo :love:
 
Äh, taas tuli vähän ruskeaa tuhrua. Pelottavaa! Eipä tässä auta kuin odotella... :confused:

Varhaisultra vasta reilun kolmen viikon päästä. :poop:
Mä kans pelkään tuota vuotoa ihan kamalasti vaikka itsenäisyyspäivän jälkeen ei ole sitä kirkasta verta tullutkaan. Mulla viikon päästä ultra ja oon jo ihan lyöny hanskat tiskiin. Ei jaksais taas pettyä :( Mies koittaa valaa uskoa, että kyllä siellä vauva kasvaa, mut ite en luottais yhtään tähän raskauteen. Pelottaa myös, jos tuo verenvuoto johtuu hematoomasta tai istukan sijainnista, että tää raskaus menee kesken ennen pitkää. Jotenkin sitä toivois, että menis jo tässä alkuvaiheessa eikä myöhemmällä viikoilla, jos siis keskenmeno on tulossa :( Ahdistavaa!
 

Yhteistyössä