Elixian lapsiparkki (Espoo)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Reenaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Reenaaja

Vieras
Olen miettinyt jäsenyyttä Elixiaan ja kiinnostaisi kuulla kokemuksia lapsiparkista. Itselläni on pian 5kk tyttö ja Sellon Elixian lapsiparkin ikäraja on 6kk, eli sinne voisin tyttöni pian viedä..ainakin iän puolesta. Länsiväylän Elixiassa ikäraja on 2kk, joka kuulostaa melko hurjalta, mutta voiko tosiaan niinkin pienen sinne viedä..? Miten hoito pelaa, kuinka monta hoitajaa jne? Kertokaa kaikenlaiset kokemuksenne, kiitos :)

Olen vienyt Turun Elixiaan 2kk ikäisen ja kuulemma pienin hoidossa ollut oli vain muutaman viikon. Tämän lapsen äiti tarvitsi kuntosalitreeniä kuntoutusmielessä, siksi hän aloitti niin aikaisin.

Oma 2kk ikäiseni voi lapsiparkissa oikein vaan kivasti, sillä hän sai olla lähes koko treeniajan (1,5h) hoitajan sylissä. Mikäs siinä siis köllötellessä :)

En veisi. Eräs ystäväni on ollut tuollaisessa lapsiparkissa töissä ja hänen kertomansa tukevat kantaani. Käsittääkseni hoitajat ovat nuoria ja on heidän harkinnassaan kuinka paljon lapsia pystyvät hoitaa. Vauvat saattavat joutua itkemään ilman lohduttajaa, koska ei ole aikaa. Miksi joku vauvalle läheinen (isä?) ei voisi hoitaa vauvaa, jotta pääset jumpalle?

[QUOTE="tiimarinvihko";24412319]En veisi. Eräs ystäväni on ollut tuollaisessa lapsiparkissa töissä ja hänen kertomansa tukevat kantaani. Käsittääkseni hoitajat ovat nuoria ja on heidän harkinnassaan kuinka paljon lapsia pystyvät hoitaa. Vauvat saattavat joutua itkemään ilman lohduttajaa, koska ei ole aikaa. Miksi joku vauvalle läheinen (isä?) ei voisi hoitaa vauvaa, jotta pääset jumpalle?[/QUOTE]

Jos noin 35v on nuori, niin sitten ne lapsiparkin työntekijät oli Turussakin nuoria :D Eikä kyllä ikinä, milloinkaan lapsi itkenyt parkissa, vaikka kävin tilannetta välillä kuikuilemassa.

Mutta tämä siis Turussa ja tapahtumasta on jo aikaa, nykytilanteesta en tiedä :)

Itse olen vienyt tyttönä joitakin kertoja juuri Sellon Elixiaan, ekaa kertaa vkon vajaa 6 kk:n ikäisenä. Aina päivällä, jolloin lapsia on ollut ehkä vähemmän, mutta kaikki on aina toiminut tosi priimasti. Sellon lapsiparkista vastaava on lastentarhanopettaja koulutukseltaan (ja siksi ikäraja Sellon parkkiin onkin korkeampi kuin muihin, koska tämä 6kk on hänen näkemyksnsä sopivasta hoidon aloituksesta). Hän yleensä on myös itse ollut vuorossa kun lastani olen vienyt, eikä todellakaan ole mikään nuori tyttö, vaan 30 +. Ja muutkin hoitajat siellä oikein mukavia.

kyllä mä olen nähnyt siellä parkissa parin kolmen kuukauden ikäisiä vauvoja ja usein he köllöttelee sittereissä :) riippuu varmaan paikasta,mutta ainakin iltaisin itä-keskuksessa on usein paljon lapsia ja aina ei ole takuu varmaa,että lapsesi mahtuu parkkiin..mutta mitä olen kaverin kokemuksia kuullut,niin ovat olleet muutoin tyytyväisiä palveluun

muoks,tuollakin kaikki hoitajat on nuoria opiskelijoita,jotka tekevät siis opiskelun ohella tätä työtä,eivätkä siis ole lastenhoitoalalla..

Viimeksi muokattu:
Nostan vielä tätä.

Oma lapseni ei ole aina kaikkein rauhallisin ja sitä mietin, että miten siellä pieniä lapsia hoidetaan. Isketäänkö tosiaan vaan sitteriin ja ehkä lelu käteen vai pidetäänkö tarvittaessa sylissäkin..? Vai kannattaako vaan tyytyä kotitreeneihin.

Mä en osaa sanoa tosta kyseisestä lapsiparkista, mutta just kävin itse tutustumassa tuon "oman" Elixiani lapsiparkkiin ja kyselin vähän, miten nuoria hoitavat. Sanoivat, ettei ole ikärajaa, on siellä ollut ihan pieniäkin vauvoja. Ja oon itse asiassa nähnytkin siellä jonkun muutaman kuun ikäisen. Sylissä sitä silloin kannettiin.

Muutenkin ihan mukavalta näytti ja mitä oon nyt sillä silmällä pitänyt hommaa tarkemmassa syynissä, niin ihan ok toimii se homma. Tuolla oli ainakin semmosia mun ikäisiä töissä eli n. 30 v. pintaan.

En kuitenkaan ole omaa 6 kk vanhaa vielä tuonne vienyt, kun toistaiseksi meillä on iskäkin voinut aina hoitaa. Mutta siinä vaiheessa, kun olen varma, ettei poitsu tarvitse sinä aikana ruokaa (sen syöttäminen on vähän hankalaa iskällekin), ihan hyvin saatan sinne viedä. Samoin tuon 2,5 v:n joka on tosin jo ilmottanutkin, että hän sitten haluaa mennä sinne leikkimään (tosin ei sekään ole vielä ollu).

[QUOTE="mii";24417467]En Sellon Elixiasta tiedä, mutta Leppävaaran Fressissä lapsia ei näytä ainakaan montaa kerrallaan olevan, joten ei liene mahtumisongelmia.[/QUOTE]

onkos lapsiparkki ilmainen siellä Fressissä?jos ei,niin se selittänee lapsien vähyyden?

Itse yritin muutaman kerran viedä lasta Sellon Elixiaan (tästä on kyllä jo aikaa) ja koska oli niin pieni (noin 6-8 kk), hän ei sinne mahtunut kun siellä oli tietty määrä kuinka monta pientä otetaan. Ja pari kertaa jotka sitten sain lapsen hoitoon kun menin tunnin ennen kuin jumppa alkoi niin hakivat minut melkein samantien pois tunnilta kun piti vaihtaa vaippa ja toisen kerran lapsi itki. Vaipan vaihto ei kuulemma kuulu hoitoon eivätkä pysty rauhoittelemaan itkevää lasta. Purin sopimuksen. Kuulosti ihanalta systeemiltä että äitikin pääsee jumppaan mutta ei sitten käytännössä sitä ollutkaan.

[QUOTE="tiimarinvihko";24412319]En veisi. Eräs ystäväni on ollut tuollaisessa lapsiparkissa töissä ja hänen kertomansa tukevat kantaani. Käsittääkseni hoitajat ovat nuoria ja on heidän harkinnassaan kuinka paljon lapsia pystyvät hoitaa. Vauvat saattavat joutua itkemään ilman lohduttajaa, koska ei ole aikaa. Miksi joku vauvalle läheinen (isä?) ei voisi hoitaa vauvaa, jotta pääset jumpalle?[/QUOTE]

tää on osittain totta.Mutta yleensä siinä on aika mikä katotaan esim 15min jos ei rauhotu ni yhteys vanhempaan.
Mielestäni jos on kovinkin pieniä ni hoitajia pitäs olla 2.Jos esim toinen on vaativa ja haluu olla sylissä ni helposti huomio menee vaan siihen.

Itse yritin muutaman kerran viedä lasta Sellon Elixiaan (tästä on kyllä jo aikaa) ja koska oli niin pieni (noin 6-8 kk), hän ei sinne mahtunut kun siellä oli tietty määrä kuinka monta pientä otetaan. Ja pari kertaa jotka sitten sain lapsen hoitoon kun menin tunnin ennen kuin jumppa alkoi niin hakivat minut melkein samantien pois tunnilta kun piti vaihtaa vaippa ja toisen kerran lapsi itki. Vaipan vaihto ei kuulemma kuulu hoitoon eivätkä pysty rauhoittelemaan itkevää lasta. Purin sopimuksen. Kuulosti ihanalta systeemiltä että äitikin pääsee jumppaan mutta ei sitten käytännössä sitä ollutkaan.

niin,mulla ei oo omakohtasta kokemusta tosta lapsiparkista,mutta kenties ens vuonna alan itsekin sitä käyttää,mutta muistelen siellä seinällä lukevan,että lapsiparkin ohjaajilla/hoitajilla on oikeus päättää montako lasta he sinne kerralla ottavat :)

Mulla on Turusta vain positiivisia kokemuksia, kuopus oli vajaan vuoden kun oli ekat kerrat lapsiparkissa mutta kyllä siellä aina niitä pienempiä on ja tyytyväisiä oloonsa yleensä ovat, jos vauvalle tulee kova hätä niin hoitajat hakee vanhemman.
Mun lapset ovat viihtyneet aina oikein hyvin ja hoitajat ovat ihania.

muistelen siellä seinällä lukevan,että lapsiparkin ohjaajilla/hoitajilla on oikeus päättää montako lasta he sinne kerralla ottavat :)

Tottakai. Muistan vaan, että kun noin kymmenettä kertaa yritti ja oli tsempannut itsensä jumppaan ja odotti sitä etukäteen eikä sitten taaskaan onnistunut, niin kyllä se otti päähän. Purin sopimuksen (ei ollut helppo juttu sekään) ja mies sai sitten hoitaa iltaisin että pääsin jumppaan toiselle salille, joka oli onneksi halvempi ja lähempänä. Kurjaa kun tuon Elixian oli valinnut vain siksi että siellä oli tuo lapsiparkki.

Tottakai. Muistan vaan, että kun noin kymmenettä kertaa yritti ja oli tsempannut itsensä jumppaan ja odotti sitä etukäteen eikä sitten taaskaan onnistunut, niin kyllä se otti päähän. Purin sopimuksen (ei ollut helppo juttu sekään) ja mies sai sitten hoitaa iltaisin että pääsin jumppaan toiselle salille, joka oli onneksi halvempi ja lähempänä. Kurjaa kun tuon Elixian oli valinnut vain siksi että siellä oli tuo lapsiparkki.

eikö tuolla sitten varata parkkia etukäteen?

Itse vein 1v 10kk ikäisen poikani ensimmäistä kertaa Sellon Elixian lapsiparkkiin tällä viikolla keskiviikkoaamupäivällä. Hoitajia oli kaksi, leluja oli paljon ja tilat näyttivät siistiltä. Pienenä yllätyksenä tuli se, etteivät hoitajat vaihda lapsen vaippaa jos tulee kakat, vaan hakevat vanhemman salin puolelta hoitamaan sen homman. Antoivat mukaan ohjeet, jotka ovat lapsenhoitosopimuksen liitteenä; niissä kehotetaan vaihtamaan lapsen vaippa ja huolehtimaan, että pieni on syönyt ennen hoitoon tulemista.

Poika ei ollut ennen lapsiparkkia ollut yhtään missään hoidossa, mutta on todella luottavainen aikuisten suhteen ja tulee hyvin toimeen muiden lasten kanssa. Kysyttiin vielä myöhemmin pojalta, että haluaisiko mennä uudestaan leikkimään sinne, niin vastaukseksi tuli ujo hymy ja pieni "joo" vastaukseksi. :)

Plussat: paljon leluja ja kaksi hoitajaa

Miinukset: vaippojen vaihdosta kieltäytyminen, ei ajanvarausta (nopeat syö hitaat)

Yhteistyössä