elikkäs, löydetäänköhän oikeeta vastausta..??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suomi vai ruotsi :) ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suomi vai ruotsi :) ?

Vieras
eli, jos olet käymässä ruotsin puolella, ja synnytyksesi käynnistyy, etkä ehdi synnyttämään suomen puolelle( niinku yleensähän suomalaiset synnyttää suomen puolella :D ) niin tuleeko lapsesta silloin ruotsalainen?? Kirjataanko lapsen syntykaupungiksi ruotsi,vaikka lapsi oliski suomalainen ?tuleeko hänelle ruotsin henkilötunnus (yleensä kaksi kansalaisuutta omaavillahan on 2 hetua) ja miten sitten terveydenhuolto,pitääkö käydä ruotsissa?? :D
tässäpä kinkkinen homma ;)

No ei kun siitä tulee ihan suomalainen. Ihan sama kuin jos sä Suomessa synnytät, niin syntymäpaikka määräytyy sen mukaan, missä vanhemmat ovat kirjoilla. Itsekin olen syntynyt Raisiossa, vaikka ko. paikkakunnalla ei ole synnytyssairaalaa, olen syntynyt TYKS:ssa.

Yleensä kai useiden maiden lakeihin kuuluu se, että myös lapsen kansalaisuus määräytyy sillä perusteella, mitä kansallisuutta vanhemmat edustavat. Juurikin siksi, että tuo olisi maailman helpoin keino hankkiutua ko. maan kansalaiseksi vippaskonstein, hankkiutuu vaan raskaaksi ja sitten matkustaa jostain hornan tuutista synnyttämään johonkin länsimaahan.

[QUOTE="...";23978699]mutta verrattuna raisioon ja TYKS iin niin Suomi ja Ruotsi on hieman eri asiat :D[/QUOTE]

Mutta kyse on ihan samasta asiasta. :D Lapsen syntymäpaikkakunta määräytyy sen perusteella missä hänen vanhempansa ovat kirjoilla.

mulla kaverilla vanhemmat ovat täysin ruotsalaisia ja lapsi on suomalainen, koska hän syntyi suomen puolella sairaalassa, vaikka vanhemmat ovat alkujaan ruotsalaisia :O

Lapsi saa myös Ruotsin kansalaisuuden ja myös hänen sukunsa voi hakea Ruotsista turvapaikkaa. Lapselle tulee antaa ainakin toiseksi nimeksi ruotsalainen nimi, kuten "Jaakko Hjalmar".

Alkuperäinen kirjoittaja no mutta entäpä..;23978714:
mulla kaverilla vanhemmat ovat täysin ruotsalaisia ja lapsi on suomalainen, koska hän syntyi suomen puolella sairaalassa, vaikka vanhemmat ovat alkujaan ruotsalaisia :O

Mä olen itse ollut hoitamassa tällaista tapausta, jossa ruotsalaiset vanhemmat tulivat syystä x synnyttämään Suomeen. Lapsi oli ja on ruotsalainen.

Nämä on ihan maakohtaisia asioita, eli Suomen laista ei tähän kysymykseen löydy vastausta. Suomessa ulkomaalaisten vanhempien lapsi ei saa automaattisesti kansalaisuutta, vaikka syntyisikin täällä, mutta on paljon maita joissa näin on. Muistaakseni Iso-Britannia on yksi tällaisista maista tai ainakin oli, koska aiheesta oli juttua eri medioissa jokin aika sitten tämän lain väärinkäytösten vuoksi.

Meillä meni näin nää kansalaisuusasiat: Mulla kaksoiskansalaisuus (Espanja/Suomi), mies (Suomi). Lapset kaikki syntyneet Espanjassa. Esikoinen (Espanja), kaksi nuorempaa (Espanja/Suomi). Esikoinen sai Suomen kansalaisuuden myöhemmin kun sitä erikseen haettiin miehen kansalaisuuden perusteella. Laki Suomessa muuttui esikoisen syntymän jälkeen että nuorimmat saivat automaattisesti myös Suomen kansalaisuuden mutta esikoinen ei vielä saanut. Espanja ei tietääkseni tänäkään päivänä hyväksy kaksoiskansalaisuutta mutta itse olen siellä syntynyt ja asunut maassa vakituisesti vuoteen 2007 saakka, joten lapseni saivat kaksoiskansalaisuuden.

Suomeen kun muutettiin niin ei meinattu saada Kelakorttia millään. Ihanaa byrokratiaa. :kieh: