Eli johtuisko tuo nyt sit siitä, et vauva on täys? (imetys taas vaivaa)

Kärppänä heinälatoon

Tunnettu jäsen
27.04.2007
14 912
42
48
Kun en sitten yhtään osaa tulkita omaa lastani. :snotty:

Ilmeisesti vauva on vihdoin alkanut ottamaan tissistä kaiken tarvitsemansa eikä enää tarvitse pullosta valmiiksi pumpattua lisäksi, kuten tähän asti. Mutta nyt on tullut tavaksi, että alkuimetys menee hyvin, sitten reilun viiden minsan (viiva kymmenen) päästä alkaa hirveä ähellys ja puhina. Naama punaisena puhisee tissille ja lopuksi sylkee sen ulos ja maidot mukana. Ensin meinasin, että johtuu ilmavaivoista ...että ilma kiertäisi vatsassa. Mutta oonkin alkanu epäillä, että onko tuo täyttymisen merkki? Samaan aikaan toinen kuitenkin imee koko ajan jopa raivokkaasti lisää, mutta tulee aina vain punaisemmaksi ja punaisemmaksi ja lopuksi tulee huuto. Jos nostaa olalle röyhtäytykseen, omaa käsivartta kyllä syötäisiin ja äitin olkapäähän koitetaan saada fritsuja.

Kellään ollu vastaavaa? Mitä tuo nyt sit vois tarkoittaa, ollaanko sitä täys vai ilmaako ennemmin vai mitä... Äsken taas taisteltiin ja yhtäkkiä vauva vaan sammahti. Ei kuitenkaan nukkunut kuin hetken ja taas alkoi käsivarren imu. Koitin uudestaan tissiä, ei huoli, koitin pullolla, ei huoli. :xmas:

Oisko tuo puhina imu siis vain imemisentarvetta? ja hermostuu siihen, kun tulee maitoakin? Mutta voiko vauva täyttyä noin älyttömän nopeasti... :snotty:

Meilla tyttö 4 kk tekee ihan samaa. Oon tulkinnu että saa vatsansa täyteen. Olen tarjonnut rintaa (tai toista rintaa) lähes aina uudelleen ja tyttö hermostuu siitä. Paino nousee ja muutenkin kasvu on tasaista vaikka on ihan vastasyntyneestä asti tehnyt niin.

Kyllähän vauva voi saa aika nopsaan tyhjennettyä,ei siinä välttämättä montaa minuuttia nokka tuhise! .) Tsemppiä imetykseen ja vauva-arkeen!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meilla tyttö 4 kk tekee ihan samaa. Oon tulkinnu että saa vatsansa täyteen. Olen tarjonnut rintaa (tai toista rintaa) lähes aina uudelleen ja tyttö hermostuu siitä. Paino nousee ja muutenkin kasvu on tasaista vaikka on ihan vastasyntyneestä asti tehnyt niin.

Kyllähän vauva voi saa aika nopsaan tyhjennettyä,ei siinä välttämättä montaa minuuttia nokka tuhise! .) Tsemppiä imetykseen ja vauva-arkeen!

Hämää vain, kun tähän asti tuo on ollut huono imemään tissistä. Siksi meillä on alusta asti otettu eka tissistä ja loput pullosta (kun tissisyömiseen on mennyt kauan eikä silti ole vauva täyttynyt).

Tosin maitoa tulee tällä hetkellä aika reippaasti ...ehkä se auttaa... Mutta noh, ei kai sillä nälkään ole, kun ei huoli kumpaakaan: ei tissiä eikä pulloa. :xmas:

Meillä esikoinen teki tuota, imi vähän aikaa hyvin, sitten alkoi ährätä ja lopulta raivota... meillä johtui siitä että vauva hermostui kun heruminen hidastui kun ekat pingotukset oli imetty. Oli siis laiska vauva :laugh: olisi pitänyt tulla itsestään maidon suuhun. Mä tein sitten niin että vaihdoin rintaa heti kun ährääminen alkoi, söi taas vähän aikaa hyvin... ja jos ährääminen alkoi taas niin takasin ekalle rinnalle, sinne oli taas vähän ehtinyt herumaan kun söi toiselta puolelta. Ja niin vaan edestakaisin... =)

Vinkin tuohon löysin aikanani imetystukilistan sivuilta kun etsin tietoa rintaraivareista. Sieltä löytyy ihan hyviä vinkkejä, käy katsomaan jos kiinnostaa. Eli www.imetystukilista.net.

Niin ja tosiaan voihan se johtua siitäkin että vauva on vaan täynnä, tuo kuopus oli tosi nopea imemään sitten kun kunnolla alkuun päästiin, ei siinä viittä minuuttia pidempään ainakaan mennyt... ehkä pari kolme minuuttia.

Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Meillä esikoinen teki tuota, imi vähän aikaa hyvin, sitten alkoi ährätä ja lopulta raivota... meillä johtui siitä että vauva hermostui kun heruminen hidastui kun ekat pingotukset oli imetty. Oli siis laiska vauva :laugh: olisi pitänyt tulla itsestään maidon suuhun. Mä tein sitten niin että vaihdoin rintaa heti kun ährääminen alkoi, söi taas vähän aikaa hyvin... ja jos ährääminen alkoi taas niin takasin ekalle rinnalle, sinne oli taas vähän ehtinyt herumaan kun söi toiselta puolelta. Ja niin vaan edestakaisin... =)

Vinkin tuohon löysin aikanani imetystukilistan sivuilta kun etsin tietoa rintaraivareista. Sieltä löytyy ihan hyviä vinkkejä, käy katsomaan jos kiinnostaa. Eli www.imetystukilista.net.

Oon koittanu tuota lukeakin...

Mutta mulla ei pitäs olla ongelmaa tuon herumisen suhteen. Tuntuu, et jos jotain, saattaa tulla liian kovaa (tosin siinä alkuvaiheessa sekään ei haitta). Oon myös koittanu tuota tissin vaihtoa avuksi tuohon, mut ei auta. Yhtälailla puhisee, imetän sitten siitä ekasta jo vähän tyhjemmästä tai sitten toisesta vielä ihan täysinäisestä.

Mut tuolla se nyt hikkailee lattialla leikkimatollaan. Ehkä hän vain täyttyi. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:

Mutta mulla ei pitäs olla ongelmaa tuon herumisen suhteen. Tuntuu, et jos jotain, saattaa tulla liian kovaa (tosin siinä alkuvaiheessa sekään ei haitta). Oon myös koittanu tuota tissin vaihtoa avuksi tuohon, mut ei auta. Yhtälailla puhisee, imetän sitten siitä ekasta jo vähän tyhjemmästä tai sitten toisesta vielä ihan täysinäisestä.

Mut tuolla se nyt hikkailee lattialla leikkimatollaan. Ehkä hän vain täyttyi. :D

Kuulostaa kyllä siltä että on päässyt imemisestä jyvälle ja hoitaa vaan hommansa nopeasti nykyisin. =) Jos maitoa tulee alkuun liian vauhdilla niin voit koittaa pumppailla pahimpia pingotuksia pois ensin.

Kuulostaa kyllä siltä että on päässyt imemisestä jyvälle ja hoitaa vaan hommansa nopeasti nykyisin. =) Jos maitoa tulee alkuun liian vauhdilla niin voit koittaa pumppailla pahimpia pingotuksia pois ensin.

Tätä meinasin just kokeillakin. Toisaalta syöminen sujuu alkuun ihan kunnolla ja tuo puhina alkaa vasta sit n. viiden minsan päästä aikaisintaan. Eli luulisin, että puhina olis kovimmillaan jo alussa, jos johtuis tuosta liian kovasta maidontulosta. :) Mut koitan silti. Hankala sanoa, paljonko vauva ehtii tuossa ajassa imaista, kun maitoa on yli tarpeen eli en huomaa, paljonko tissi tyhjenee vielä tuolla syömisellä. Joskus harvoin vauva vetää tissin melkein tyhjäksi, jolloin tiedän, et on saanut aika paljon, mutta näistä pikasyömisistä ei pysty sanomaan.

Myytäiskö missään tissiin niitä virtausmittareita, et tietäis, paljon sieltä lähtee. :xmas: :D

Kyllä se vauva lopettaa sitten kun on saanut tarpeeksi, siinä sulla on virtausmittari. :) Eli jos ei selkeästi nälkäänsä jää itkemään niin on varmasti saanut tarpeekseen. Voit tietysti ja varmaan oletkin kokeillut röyhtäyttää välissä, jos tulee suihkuamalla niin usein menee ilmaa aika paljon. Mutta tuossa iässä alkaa syöminen olla aika nopea toimitus, 5min on ihan hyvin, ei se kestä 15-20min kuin vastasyntyneillä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Bööna:
Kyllä se vauva lopettaa sitten kun on saanut tarpeeksi, siinä sulla on virtausmittari. :) Eli jos ei selkeästi nälkäänsä jää itkemään niin on varmasti saanut tarpeekseen. Voit tietysti ja varmaan oletkin kokeillut röyhtäyttää välissä, jos tulee suihkuamalla niin usein menee ilmaa aika paljon. Mutta tuossa iässä alkaa syöminen olla aika nopea toimitus, 5min on ihan hyvin, ei se kestä 15-20min kuin vastasyntyneillä. :)

Ehkä sitten niin. :D

Ei tuo jäänyt itkemään, ei edes kitisemään, mutta kaikki lähelle tuleva kelpasi suuhun. Pyyhkeen kulmasta lähtien... Pistin tutin suuhun ja tuohon se nukahti tuttia syöden eli imemisen tarvetta sitten kai. :) Meidän vauva on siinä mielessä hankala tapaus, ettei itke nälkäänsä kuin vasta sitten, kun on jumalaton nälkä. Siihen asti mennään vain just hamuilulla ja ehkä satunnaisilla kitinöillä. Mutta nyt jos en voi enää luottaa tuohon hamuiluunkaan nälän merkkinä, niin ...äiteehän on ihan hukassa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
meillä syödään hädintuskin se 5minuuttia kerralla ja sitten huidotaan tissiltä pois.

Olis muuten ihan sika hienoa, jos syöttö kestäis vain viis minuuttia. B) Siis niin, että se sit riittää. Vapautuis vihdoin tästä koko päivän tissirumbasta...

Mut mites sais tissit vielä oppimaan tuon tarvittavan maitomäärän. Oon koittanu nyt olla pumppaamatta päivän, mut se tarkottaa, että toinen tissi joutuu olemaan niin kauan ilman kunnon tyhjennystä, et mun olo on aikas tukala. Sit taas jos pumppaa, eikö se ylläpidä tätä liian suurta maitomäärää? Vielä kun tästä pumppurumbasta sit pääsis, niin tämä imetys vois vaikka ollakin ihan ok.. =)

Siinä ei varmaan mene montaakaan päivää että ne tissit oppii siihen tarvittavaan maitomäärään. Imetät nyt ilman turhaa stressiä. Jos toinen rinta pingottuu liian täyteen niin lypsät siitä vain enimmät pois, ettei iske tulehdus.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
meillä syödään hädintuskin se 5minuuttia kerralla ja sitten huidotaan tissiltä pois.

Olis muuten ihan sika hienoa, jos syöttö kestäis vain viis minuuttia. B) Siis niin, että se sit riittää. Vapautuis vihdoin tästä koko päivän tissirumbasta...

Mut mites sais tissit vielä oppimaan tuon tarvittavan maitomäärän. Oon koittanu nyt olla pumppaamatta päivän, mut se tarkottaa, että toinen tissi joutuu olemaan niin kauan ilman kunnon tyhjennystä, et mun olo on aikas tukala. Sit taas jos pumppaa, eikö se ylläpidä tätä liian suurta maitomäärää? Vielä kun tästä pumppurumbasta sit pääsis, niin tämä imetys vois vaikka ollakin ihan ok.. =)

Tuo on totta. Meillä syödään kahden tunnin välein, välillä tunnin.

Yhteistyössä