Elatusvelvollisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Jos lapsi muuttaa pois kotoa 16 vuotiaana, niin miten elatusmaksut menee?
Lapsellehan ne kuuluu. Ja kuka sen summan laskee mitä lapselle molempien (eronneiden) vanhempien kuuluu antaa?

Kuinka paljon muuten olette varautuneet antamaan poismuuttavalle teinille pesämunaa? Riittäisköhän 10000 e/lapsi?

mä joskus aikoinani muutin yksin asumaan 17v ja vanhemmat oli eronnu isä oli elatusvelvolinen ja mä itse sain siis ne elarit mitä oltais muuten maksettu musta äidille jos olisin asunu äidin luona ja näin on myös ollu mun sisarusten kanssa

Alkuperäinen kirjoittaja Jessenia:
mä joskus aikoinani muutin yksin asumaan 17v ja vanhemmat oli eronnu isä oli elatusvelvolinen ja mä itse sain siis ne elarit mitä oltais muuten maksettu musta äidille jos olisin asunu äidin luona ja näin on myös ollu mun sisarusten kanssa

Eli sis sunn isä joutu maksamaan sulle mut äiti ei? Tosi törkeetä jos on tolleen.

Ei teinille pesämunaa. Se tuhlataan aivan varmasti. Sitten kannattaa tukea taloudellisesti, kun lapsi perustaa perheen, mutta vain pikkusummilla opiskeluaikana. Pitäähän lapsen oppia ettei sitä rahaa noin vain tule.

Alaikäinen ei voi muuttaa virallisesti ilman huoltajan suostumusta ja huoltaja menee takuuseen, että lapsen vuokran yms. maksut sujuu ja tapahtuu.....
Nämä viralliset asiat hoitaa lapsen huoltaja. En tiedä miten sitten, jos on yhteishuolto, ja on ero, luultavasti riittää lähivanhemman allekirjoitus.

Eiköhän silloin periaatteessa se lähi ole päähuoltaja jos jotain tapahtuu alaikäiselle. Silloin alaikäinen saisi ne elarit, mitkä lähikin saisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei teinille pesämunaa. Se tuhlataan aivan varmasti. Sitten kannattaa tukea taloudellisesti, kun lapsi perustaa perheen, mutta vain pikkusummilla opiskeluaikana. Pitäähän lapsen oppia ettei sitä rahaa noin vain tule.
Peesaan tätä,ne pistää haisemaan kuitenkin ne pesämunarahat.Ja opiskelun ohessa voi tehdä työtä että oppii mistä raha tulee.Ja molemmat vanhemmat on elatusvelvollisia tietenkin,myös äiti.

Minä kuvittelin, että minun lapseni olisi järkeviä. Suunnitelmat oli hienot. Esikoisen tiesinkin, että menee se mikä tuleekin, mutta asioista puhuttiin... ja nuorempi oli paaaaljon järkevämpi, kuolinpesästä saivat varoja, jotka saivat sitten kuin 18 v olivat, oli pakko antaa, kun laki niin sanoo.

Jos olisin tajunnut,olisin laittanut juuri paria päivää ennen 18 v synttäreitä suljetulle säästötilille, josta niitä rahoja ei saa nostaa ennenkuin kuin parin vuoden kuluttua... en tajunnut.

Kaikki meni. Esikoiselta ei jäänyt käteen mitään näkyvää, nuorempi sentään osti auton, asuntosäästämistä suunnitteli, mutta alkoipa se auto niin poltella...

Alkuperäinen kirjoittaja Jessenia:

Eli sis sunn isä joutu maksamaan sulle mut äiti ei? Tosi törkeetä jos on tolleen.

Näin se menee.
Erossa ei ole mitään tasapuolisuutta. Maksaja etävanhempi, ja se on isä. Mitä se äiti teki lapsensa elatuksen eteen? Tuskin mitään. Selitys varmaan on, että lapsi muuttaa takaisin ja äidillä odottaa valmis huone lapselle.. Eiköhän äiti opastanut, että saat nyt XXX verran rahaa, sillä on pärjättävä.. mutta olisihan sen summan voinut fiskusti puolittaa..

Yhteistyössä