Elatustuesta...osaisko joku auttaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miukumauku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miukumauku

Vieras
Pohdin tässä sellasta, kun olemme mieheni kanssa eroamassa, että voiko ne elatusmaksut sopia niin(lapsi jää siis minun kanssani asumaan), että mies ei maksa mulle suoranaisesti rahaa, vaan sitoutuu hoitamaan kaikki lapsen vaate,-vaippa,- ja harrastusmenot?
Mahtaiskohan tuollanen järjestely sopia sossulle, sieltä joutuisin ainakin aluks hakemaan toimeentulotukea..?
Kertokaahan jos on tietoa!

Lapsen elatuksestahan te vanhemmat voitte sopia ihan miten haluatte,siitä en tiedä mitä sossu sanoo tuollaisesta järjestelystä,voi olla että teidän täytyy sopia joku summa jonka mies ns maksaa sinulle.

Mua pelottaa hirmuisesti aina tuollaiset sopimukset. Kahdelle ystävälleni on käynyt niin, että on sovittu isän hoitavan puolet vaate- ja lääkekuluista ja isän ostavan harrastusvälineet. Eikä ole hankkinut yhtään mitään.

Omassa tapauksessani exän piti maksaa elatusmaksujen lisäksi puolet sairaskuluvakuutuksesta, mutta siihen ei tule lantin lanttia, ei ole tullut ensimmäisen kerran jälkeen. Kaikista typerintä on, että jos lapsi sattuu kuolemaan isä perii puolet, ja saa siis puolet tuon vakuutuksen maksukertymästä vaikkei ole sitä maksanutkaan.

Eli jos on erimielisyyksiä, kannattaa joku maksu summa kuitenkin kirjata sinne sopimukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja miukumauku:
Pohdin tässä sellasta, kun olemme mieheni kanssa eroamassa, että voiko ne elatusmaksut sopia niin(lapsi jää siis minun kanssani asumaan), että mies ei maksa mulle suoranaisesti rahaa, vaan sitoutuu hoitamaan kaikki lapsen vaate,-vaippa,- ja harrastusmenot?
Mahtaiskohan tuollanen järjestely sopia sossulle, sieltä joutuisin ainakin aluks hakemaan toimeentulotukea..?
Kertokaahan jos on tietoa!

Toimeentulotukea saa vasta kun kaikki muut "rahantulolähteet" on käytetty. Eli ensin pitää olla haettu asumistuet ja elatusmaksut yms. Muutenkaan ei kannata sopia että etä osallistuu vain tavaroiden muodossa elatukseen. Teille tulee riitaa jossain vaiheessa, miehestä tuntuu että ostat liian kalliita vaippoja, sinä haluat lapsen luistelukouluun ja ostaa uudet luistimet, mies taas on sitä mieltä että kierrätysluistimilla voi luistella lähikentällä jos jäätä riittää...... Kun saat rahaa lapsen menoihin pystyt itse suunnittelemaan rahankäytön niin että raha riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
Lapsen elatuksestahan te vanhemmat voitte sopia ihan miten haluatte,siitä en tiedä mitä sossu sanoo tuollaisesta järjestelystä,voi olla että teidän täytyy sopia joku summa jonka mies ns maksaa sinulle.

Itse olisin aikoinaan tyytynyt pieneen summaan, mutta lastenvalvoja sanoi, että koska minulla on niin pienet tulot, sopimus ei olisi lapsen edun mukainen eikä hän voi sitä vahvistaa. Sovittiin siis elatusmaksuksi elatustuen suuruinen summa. Parempi laiha sopu kuin lihava riita.

Itse olisin aikoinaan tyytynyt pieneen summaan, mutta lastenvalvoja sanoi, että koska minulla on niin pienet tulot, sopimus ei olisi lapsen edun mukainen eikä hän voi sitä vahvistaa. Sovittiin siis elatusmaksuksi elatustuen suuruinen summa. Parempi laiha sopu kuin lihava riita.

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:

Juu,ei ne vahvista mielellään alle sen elatustuen,etteivät joudu maksajaksi itse siihen väliin.
:whistle:
Ja kun sitähän ei ole edes pakko käydä missää vahvistamassa,jos sen sopii keskenään,tietenkin jos tarvitsee jotain todisteita tai on epäilys niin,tottahan se silloin kannattaan vahvistaa.Mutta sossuhan ei voi määrätä mitään summaa,vaan se on vanhempien neuvoteltavissa.

Niin ja vielä tuosta kertomastani esimerkistä, tuossa tapauksessa lapsia oli kolme, isä tienasi miltei 10 kertaisesti sen minkä äiti, maksoi elatusmaksua vain 120 euroa kuussa, kun osallistuu lasten muihin menoihin, mitä ei koskaan tehnyt.

Eli varovainen kannattaa olla.

minä varoisin tuollaista sopimusta ellei sitten ole oikeasti sata varmaa että se myös toteutuu. meillä sovittiin elatusmaksu niin että isä osallistuu myös isoimpiin hankintoihin, mut kuinkas kävi. olisi alu perinkin pitänyt ottaa kaikki vaan rahana.

Me jouduttiin tekemään aikoinaan elatusmaksuista sellainen sopimus, et exä maksoi osan ja kunta osan, koska exä oli toimeentulotuella, ja siellä vaadittiin niiden papereiden teko.Eli etäkään ei olisi saanut toimeentulotukea ellei asiat olisi olleet sovittuna.
Nyttemmin meillä ei ole mitään sopimusta tai elatusmaksuja, kun ei exä enää toimeentulotukea tarvitse.
ja elatukset pitää sääntöjen mukaan aina maksaa tilille, että niistä jää tositteet, siis silloin kun jompikumpi toimeentulotukea hakee.

Siis se elatusmaksu on sitä vartenettä LAPSI todellakin saa hänelle lasketun toimeentulon, eli se raha menee lapsen elämiseen ja olemiseen. Eli takaa lapselle tietyn elämisen tason..
Meille sanottiin että sen päälle isi maksaa harraste ym viihde toiminnan, sitten kun niiden aika on.
Ja hyvin on pelannut tähän asti -9v.

Kaverini oli sopinut suullisesti lastenvalvojan luona, että isä osallistuu esim silmälasikuluihin. Isä sanoi, että ei ole sovittu, missään ei lue asiasta. Toimeentulotukea kaverini ei kuitenkaan saanut, sillä virastossa katsoivat koneelta, että "isähän nämä maksaa".

Arvaatte varmaan, kuka se kiristi vyötään että lapsi sai ne silmälasit.

Meillä on 3v lapsi ja erottiin ns. sovussa ja lapsesta ei ole mitään elatuspapereita tehty. Isä tapaa lastaan ja maksaa kuluissa puolet ja mitä milloinkin tarvii mutta ei tietenkään kaikkea. Toimii meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on 3v lapsi ja erottiin ns. sovussa ja lapsesta ei ole mitään elatuspapereita tehty. Isä tapaa lastaan ja maksaa kuluissa puolet ja mitä milloinkin tarvii mutta ei tietenkään kaikkea. Toimii meillä.

Mutta ootko sä joutunu hakemaan sossusta toimeentulotukea? Meinaan vaan, että jos/kun joudun hakemaan, niin onko se niin ettei tuollanen sossulle sovi, just siks että ne ehkä joutuu ite maksamaan sitten enemmän mulle???

Alkuperäinen kirjoittaja miukumauku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta ootko sä joutunu hakemaan sossusta toimeentulotukea? Meinaan vaan, että jos/kun joudun hakemaan, niin onko se niin ettei tuollanen sossulle sovi, just siks että ne ehkä joutuu ite maksamaan sitten enemmän mulle???

Vielä tähän kaipailen vastauksia???

Yhteistyössä