elatusmaksut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammeli

Vieras
eli siis miten toi määräytyy, onk joku tietty prosentti palkasta tai onko joku minimi tai maksimi mikä pitää olla. Vai onko ihan oman harkinnan mukaan?

entä onko kukaan eronnu rakennetun talon jälkeen ja eronnu siis enne sitä kahta vuotta, miten käyny talolle?

onko kukaan äiti jääny lasten kans asuun ja miten ootta pärjänny yksin isojen menojen kanssa

Elatustuen laskemiseen on ihan oma sääntö nykään, perustuen vanhempien tuloihin jne.

Talolle ei käy kuinkaan, joudutte vain maksamaan myyntivoitosta veroa.

Minä en pienituloisena selviytyisi yksin kuin minimaalisesta lainasta, muuttaisin vuokralle kaupunkiin niin etten tarvitsisi autoa.

mutta onko sitä sääntöä jossaki et sais vähän suuntaa et mitä mies mulla maksais jos sit eroon päädytään. riippuuko lasten määrä. jos joku viitsii ja tuota kaavaa ei mistään löydy niin voisitteko sanoa esim miehenne tulot ja sen mitä saatte bruttona elatusmaksuja. Ei tietty pakko jos ei kukaan halua.

kuka tällaiset asiat päättää, kela, lasten valvoja joku muu?

Itse en haluais taloa myydä, joten yritän tässä pähkäillä tota saamaani raha summaa ja muuta et minä saisin tähän jäädä ainakin joksikin aikaa. Ehkä vanhempani voisivat auttaa tai ns. ostaa osan tms. En tiedä kuinka realistiset on minun haaveet, mutta haaveillahan aina kannattaa :)

Vuokralle sit muutan viime hädässä, mut uskon että vanhempani auttavat ainakin pahimman yli.

kysymyskiä on pää täynnä ja sekin pitäis päättää et erotaanko vai ei joten jotenkin mieli on sekasin.

eikö kukaan tosiaan tiedä tarkemmin vai ootte kaikki onnellisesti yhdessä miehenne kanssa? ite oon tätä ero asiaa miettiny pitkään, mut joku silti pitäny vieläyhdessä, huonossa suhteessa.

voiskohan olla mahdollista et 10% palkasta. juu... Niin mulle ainakin sanottiin soskussa ku laskettiin vanhimman tytön elareita exän kans. Oltiin siis soskussa tekemässä papereita ja siel täti laski. Se sano vielä et meil elarit on 200e-250e välillä... sain ite sit sanoa tuolta väliltä paljonko tarvin tytön elatukseen.

no joo tais vähän väärin tulla sanottua et ton elarin takia hakisin ero, kyllä siellä taustalla on muut asiat. Mut itellä ei kamala hyvät tulot joten mietin et miten pärjään taloudellisesti lasten kanssa. Mies kyllä ehottanu 2vko ja 2vkoa, mut siihen tiedän et jos en saa elatusapua niin totesin suoraan että mun palkalla mulla ei oo varaa pitää lapsia. kun maksan hoitomaksut ja muut kulut. No ruokaa kai menee sit kahen viikon aikana vähmemän, mut silti

En tarkoittanut että elarin takia haet eroa, vaan se elarin suuruus ei saisi vaikuttaa eron hakemiseen. Kyllä sitä pärjää jos tarttee.ja sitäpaitsi jos teillä on lapset 2/2 vikkoa miksi sinun pitäisi maksaa hoitomaksut?

niin no ei oikeestaan tarttekaan, jotenkin ajatukset jumiutunut kun pähkäilly tätä asiaa. :)
no noi summat riittää et tiedän missä kymmenissä liikutaan. meillä siis kolme lasta ja jos saisin noin 150/lapsi niin sit saisin jotain 450 kaikista ja yh korotuksen lapsilisää, muistaako kukaan paljon se on, sen voin kyllä tarksitaa ite kelan sivuilta

miten muuten sellaine et saako asumistukea omaan asuntoon jota siis lyhentää pankkilainalla? tätä mun spekulointia kun en haluis tästä talosta luopua, mutta voi niin kyllä käydä...

Alkuperäinen kirjoittaja mammeli:
oisko toi 10% koko summa / per lapsi?

En tiiä tuota ku meil ei ollu kyse ku yhden lapsen elareista. Meillä soskun täti teki laskelman exän menoista ja tuloista ja sit laski sen mukaan et paljon hällä on varaa maksaa tytöstään. Ja se on aika tasan tuo soskun tätin sanoma 10% exän palkasta

Alkuperäinen kirjoittaja mammeli:
miten muuten sellaine et saako asumistukea omaan asuntoon jota siis lyhentää pankkilainalla? tätä mun spekulointia kun en haluis tästä talosta luopua, mutta voi niin kyllä käydä...

Omaan asuntoon saa myös tukea, oliko niin että koroille. Vai juuri toisteppäin..? Tuessa otetaan myös huomioon se jo omassa asuminen on halvempaa kuin vuokralla.

Yhteistyössä