Elatusmaksut & toimeentulotuki,kuka tietää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Belinda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Belinda

Vieras
Eli mieheni maksaa elatustukea exälleen. Vaikuttaako elatustuen maksuun jos joudumme toimeentulotuelle? Itseltäni siis loppuvat tulot,mies saa edelleen kuntoutustukea ym.
(Olemme naimisissa)
J
otenkin itsellä sellainen kuva ettei tarvitse elareita maksaa jos toimeentulotuke saa...?
Vai vaikuttaako puolison tulot asiaan mitenkään? Kelassa olivat sitä mieltä ettei vaikuta, vaikka tulot silloin todella vähäiset.

Saako jotain esim harkinnanvaraista toimeentulotukea?

Luulisin että ei "tarvitse" maksaa, eli Kela maksaa tuossa tilanteessa miehesi eksälle elatustuet, mutta perii ne maksamansa myöhemmin takaisin mieheltäsi.
Eli samantien kun tulot ovat parantuneet, saapi alkaa maksella takaisinpäin Kelalle niitä..

Voin toki olla väärässäkin, mutta ainakin exmieheni oli kykenemätön maksamaan elareita koska palkka oli niin pieni muutamia vuosia sitten ja Kela maksoi ne minulle.
Ei mennyt sitten kauaakaan kun Kela alkoi jo periä takaisin mieheltäni niitä takaisin.

Ahaaa, ja nyt vasta huomasin että sinä olit saamassa toimeentulotukeasi etkä miehesi. :D
Joo,en usko että sinun toimeentulotukesi vaikuttaa miehen lasten/lapsen elareihin.

riippuu ihan sossusta, meilpäin jos maksat ja toimitat kuitin niin se huomioidaan toimeentulotuessa menona...toinen vaihtoehto on tietty olla yhteyksissä sossuun että muuttaavat sitä elatussopimusta tuloihin "sopivammaks"

Siis jos miehesi on vähätuloinen, voi käydä sopimassa elareista. Meillä esim kun mieheni oli työttämänä 6kk, maksoi kela (tai siis silloin viä sosku) elarit (siis sen minimin) ja tuolta 6kk ajalta mieheni haki vapautusta ja saikin. Perivät takaisin ainoastaan sen osan, mikä meni tuon minimin yli. Eli kun mieheni maksaa enemmän kuin se minimi. Kun pääsi taas töihin alkoi maksamaan elarit normaalisti.

Ja siis tuo elareitten maksu ei mitenkään ole riippuvainen toimeentulotuen saannista. Vaan siitä mitkä on miehesi tulot. Esim mun mies tienaa nyt hyvin, mutta uo pidättä joka kk palkasta vanhojen verorästien (kaatunut yritystoiminta) vuoksi niin paljon, että saamme likipitäen joka kk n 200-250e toimeentulotukea, näin vielä muutama kk, sitten kaikki on maksettu.

Lisäksi toimeentulotuessa otetaan huomioon tulona saatava elatusmaksu, muttei huomioida menoina maksettavaa elatusmaksua.

Miehelläsi on ensisijainen elatusvelvollisuus sinuun ja mahd lapsiin, jos tulot teidän perheessä jää alle rajan hän saa maksuvapautuksen kelasta. Elatustuen kuitenkin saa äiti kelalta jos isä on varaton/ vähävarainen. Olen asiaan perehtynyt, kun oman tytön isä temppuilee maksujen kanssa, no nykyään saan kelalta minimin, joka peritään isältä ellei tulot ole liian pienet. soitto kelaan selventää tilannetta ja onko miehelläsi oikeus nollasopimukseen.

[QUOTE="ttt";22621402] Esim mun mies tienaa nyt hyvin, mutta uo pidättä joka kk palkasta vanhojen verorästien (kaatunut yritystoiminta) vuoksi niin paljon, että saamme likipitäen joka kk n 200-250e toimeentulotukea, näin vielä muutama kk, sitten kaikki on maksettu.

.[/QUOTE]

Käsittämätöntä, että saatte toimeentulotukea. Nythän yhteiskunta osittain maksaa miehesi kaatuneen yritystoiminnan verorästejä...

Käsittämätöntä, että saatte toimeentulotukea. Nythän yhteiskunta osittain maksaa miehesi kaatuneen yritystoiminnan verorästejä...

Tätähän mä olen nauranut sekä ulosotossa, että sossussa. Kyllä jotain mätää on yhteiskunnassa!! Ja niillähän oli ulosotossa ihan taulukot, minkä verran palkasta ulosmitataan. Ja kun ei jäljelle jäävillä rahoilla pärjännyt kävin soskussa kysymässä pientä avustusta ja hups! :O

Parhaana kk:na on saatu soskusta jopa 600e!! Mä en oikein ymmärrä tätä logiikkaa kun ulosotto maksattaa toisten velat soskulla. Ja tämä tilanne on oikeasti ollut jo vuosia. Nyt onneksi loppu häämöttää ja kohta miheni ja "yhteiskunta" on maksanut mieheni velan :/

[QUOTE="ttt";22621544]T

Mä en oikein ymmärrä tätä logiikkaa kun ulosotto maksattaa toisten velat soskulla. [/QUOTE]

Siis oletko sä oikeasti noin tyhmä? Ei ulosotto maksata soskulla yhtään mitään. Ulosotto ottaa palkasta sen mitä sille kuuluu ja TE maksatatte velkanne soskulla.

Siis oletko sä oikeasti noin tyhmä? Ei ulosotto maksata soskulla yhtään mitään. Ulosotto ottaa palkasta sen mitä sille kuuluu ja TE maksatatte velkanne soskulla.

Siis maksattaahan. Ei kai ulosoton taulukot voi olla sellaiset, että sen summan jälkeen mitä ulosmitataan tipahtaa tulot niin paljon, ettei sillä pysty elättämään perhettä? Joo, ulosotto ottaa palkasta "mitä sille kuuluu". Mutta miksei se summa ole "järkevä" ts. jäis niin palio itselle elämiseen, ettei tarvisi soskusta hakea. Toki velanmaksuaikahan olisi silloin pidempi, mutta mitä sitten. Ainakin itse maksaisi velat, eikä sosku.

Yhteistyössä