elatusmaksut ja niiden perintä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tilanne ons e että seurustelin lapsen isän kanssa 4vuotta,jatkoimme suhdetta avoliiton jälkeen erillään.
meillä elatussopimus,200ekk jota isä on laiminlyönyt suurimman osan vireilläoloajasta eli noin 3vuotta.
Syy miksi en ole ruvennut penäämään niitä aijemmin koska suhteemme aikana meille kertyi yhteistä joka oli otetu minun nimilleni mutta yhteisiin juttuihin (joo typerä olen)
no,tuli ero ja halusin eroon miehestä..kiristi taloudellisella tilanteella ja uhkasi että tekee minusta ilmoituksia sinne sun tänne jos haen ulosoton kautta elareita.
en ole saanut häneltä kun satunnaista tukea,sillon tällöin satasen tai pari.
Uhkasi millon milläkin,olimme lokakuussa turvakodissa pojan isän takia..

voinko imtenkään hakea näitä elareita takautuvasti?
edes oslata ajasta.nyt vihdoin olen uskaltanut olla välittämättä hänen uhkauksistaan,hän tosiaan on jättänyt kaiken minun maksettavakseni eikä edes maksa niitä elatusmaksuja.

mihin otan iuhan ekana yhteyden?
kelaan?ulosottoon? miten asia etenee?onko kellään mitään tietoa?kiitos!!

kävinkin kelasn sivuilla,siellä sanottiin että elatusapuvelka vanhenee 5 vuodessa,onko elatuysapuvelka siis velka joka on jäänyt kelalle vai se joka on jäänyt lapsen huoltajalle maksamatta?
maksaako kela vain sen minimin vai sen mikä on sopimuksessa?

Minä marssin ulosottotoimistoon elatussopimuksen kanssa, kun isä ei kahteen kuukauteen maksanut elareita. En tiedä kuinka pitkältä aikaa voidaan takautuvasti periä, mutta sen sanoivat silloin, että isällä on todistamisvelvollisuus (kuitit maksuista), jos väittää maksaneensa ajalta jolta äiti vie ulosottoon. Tuolta toimi ihan kuin kello nuo elatusmaksut, kun joka kuukausi ulosmitataan isän palkasta!

[QUOTE="fiiu";22660055]No voit toki hakea elareita isältä takautuvasti niin paljon kuin on maksamatta. kun isä ei todennäköisesti maksa alat saada kelalta minimielareita.[/QUOTE]

siis isällä on kyllä rahaa,hän tekee kahta työtä ja oikein kehuskeleekin sillä.
ei menoja,asuu äitinsä luona eikä maksa vuokraa yms.
lastenvalvojalla valitti eöareiden suurta määrää kun minä totesin ettei ole niitä maksanut kertaakaan.
lastenvalvoja laski että puhutaan tuhansista euroista,ja isä joutus ne maksamaan jos lähden niitä hakemaan..ei vaan selivnnyt että miten sen voin tehdä..

[QUOTE="mammax2";22660067]Minä marssin ulosottotoimistoon elatussopimuksen kanssa, kun isä ei kahteen kuukauteen maksanut ela
reita. En tiedä kuinka pitkältä aikaa voidaan takautuvasti periä, mutta sen sanoivat silloin, että isällä on todistamisvelvollisuus (kuitit maksuista), jos väittää maksaneensa ajalta jolta äiti vie ulosottoon. Tuolta toimi ihan kuin kello nuo elatusmaksut, kun joka kuukausi ulosmitataan isän palkasta![/QUOTE]

juu kiitos,pitää ottaakkin sinne yhetyttä.
siis pääasia olisi että saisin asian pyörimään niin että se tulis sitten niinkun pitääkin eikä niin että "ainii,mut ei mul oo kyl nyt rahaa".nyt se on mennyt siihen että aina luvataan ja luvataan mutta mitään ei tapahdu.

ulosotossa on herralla useampi tonni jo aijemista jutuista,tämäkin selvis mulle tuossa ennen eroa..

Oikeusaputoimistoon yhteyttä tai jos sulla on kotivakuutuksessa oikeusturva osuus joka kattaa ko. asianhoitokulut niin mikä vaan perheoikeuteen erikoistunut lakimies käy.
Mutta siis käräjäoikeuden kautta päätös ja sitten saan ne ulosottoon. Kela ei hoida perintää siltä osalta, että isä on jättänyt sulle maksamatta. Voithan siis kelalle tehdä ilmoituksen ja saada minimiä sitä kautta, mutta kela perii vaan niitä saatavia jotka sille jättää etä maksamatta.
Soittele huomispäivänä lastenvalvojalle ja varaa aika oikeusaputoimistoon siitä se lähtee.

Oikeusaputoimistoon yhteyttä tai jos sulla on kotivakuutuksessa oikeusturva osuus joka kattaa ko. asianhoitokulut niin mikä vaan perheoikeuteen erikoistunut lakimies käy.
Mutta siis käräjäoikeuden kautta päätös ja sitten saan ne ulosottoon. Kela ei hoida perintää siltä osalta, että isä on jättänyt sulle maksamatta. Voithan siis kelalle tehdä ilmoituksen ja saada minimiä sitä kautta, mutta kela perii vaan niitä saatavia jotka sille jättää etä maksamatta.
Soittele huomispäivänä lastenvalvojalle ja varaa aika oikeusaputoimistoon siitä se lähtee.

Älä sössötä "yksinhuoltaja-ruikku"; hän ottaa tietenkin yhteyttä lapsen isään- ja sopii lapsen edun mukaisesta menettelystä eli YHTEISHUOLTO, VUOROASUMINEN, EI ELATUSTA PISTE!!!

Sosiaalitoimi/ "lastenvalvoja" EI OLE LAPSIA KOSKEVISSA VANHEMPIEN VÄLISISSÄ KESKINÄISISSÄ- JA VAPAAEHTOISISSA SOPIMUSASIOISSA ASIANOSAINEN JA SOPIMUSOSAPUOLI !!!

[QUOTE="mammax2";22660067]Minä marssin ulosottotoimistoon elatussopimuksen kanssa, kun isä ei kahteen kuukauteen maksanut ela
reita. En tiedä kuinka pitkältä aikaa voidaan takautuvasti periä, mutta sen sanoivat silloin, että isällä on todistamisvelvollisuus (kuitit maksuista), jos väittää maksaneensa ajalta jolta äiti vie ulosottoon. Tuolta toimi ihan kuin kello nuo elatusmaksut, kun joka kuukausi ulosmitataan isän palkasta!

juu kiitos,pitää ottaakkin sinne yhetyttä.
siis pääasia olisi että saisin asian pyörimään niin että se tulis sitten niinkun pitääkin eikä niin että "ainii,mut ei mul oo kyl nyt rahaa".nyt se on mennyt siihen että aina luvataan ja luvataan mutta mitään ei tapahdu.

ulosotossa on herralla useampi tonni jo aijemista jutuista,tämäkin selvis mulle tuossa ennen eroa..[/QUOTE]

Sosiaalitoimi/ "lastenvalvoja" EI OLE LAPSIA KOSKEVISSA VANHEMPIEN VÄLISISSÄ KESKINÄISISSÄ- JA VAPAAEHTOISISSA SOPIMUSASIOISSA ASIANOSAINEN JA SOPIMUSOSAPUOLI !!!

Uusimmat

Yhteistyössä