Elatusmaksusta ja lasten kuluista asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysmerk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja siis, nyt kun joku veti tähän sen, että uusioperheen tulotaso on sama kuin ydinperheen, yleensä. Sen verran voin nyt valottaa, että meidän perheen tulotaso on tällä hetkellä noin 2200e plus minun opintotukeni, plus se yhteensä 300e elatusmaksu. Se on aika paljon vähemmän kuin lasteni isän 6000e :)

[QUOTE="vieras";24536682]Onko sitten pakko laittaa lapset harrastamaan jotakin mihin ei ole varaa? Mun on vähän vaikea ymmärtää uusperheitä, joissa kuitenkin yleensä on sama tulotaso kuin ns. ydinperheessä mutta rahaa tulee elatusmaksujen muodossa jostain oman perheen ulkopuolelta, siis siltä exältä.

300e/kk elatusmaksuja on ihan hyvä summa. Isä voi vapaaehtoisesti osallistua johonkin jääkiekkoon tms mutta tosiasia on että ne ovat kalliita harrastuksia ja isän ei ole pakko elatusmaksujen lisäksi maksaa yhtään mitään.[/QUOTE]

Siis eikö tuo 150 €/kuussa/lapsi ole lähellä minimiä, joten todellakaan ei ole mikään hyvä summa, etenkään, jos lasten isällä on tuloja 6000 € kuussa. Kai sillä isällä olisi varaa sijoittaa lapsiinsa vähintään 500 € kuussa, että pääsisivät harrastamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja lähes minimi;24536737:
Siis eikö tuo 150 €/kuussa/lapsi ole lähellä minimiä, joten todellakaan ei ole mikään hyvä summa, etenkään, jos lasten isällä on tuloja 6000 € kuussa. Kai sillä isällä olisi varaa sijoittaa lapsiinsa vähintään 500 € kuussa, että pääsisivät harrastamaan.

5 ja 7v tarviitsee palstaäitien logiikalla kuukaudessa 500 euroa harrastuksiin? Eikö äiti voi itse mennä töihin jos rahat ei riitä kaikkeen mihin haluaa?

Mun on todella vaikea ymmärtää tätä palstalogiikkaa jolla exältä pitää aina kyniä niin paljon rahaa kuin mahdollista, mutta itse ei tietenkään tarvitsisi tehdä yhtään mitään.

[QUOTE="vieras";24536753]5 ja 7v tarviitsee palstaäitien logiikalla kuukaudessa 500 euroa harrastuksiin? Eikö äiti voi itse mennä töihin jos rahat ei riitä kaikkeen mihin haluaa?

Mun on todella vaikea ymmärtää tätä palstalogiikkaa jolla exältä pitää aina kyniä niin paljon rahaa kuin mahdollista, mutta itse ei tietenkään tarvitsisi tehdä yhtään mitään.[/QUOTE]

No meillä ei todellakaan ole näin. Sanoin jo, että minä maksan lasten kaikki menot, vakuutukset ja päivähoidon.
Ja olen tehnyt töitä niin paljon kuin olen pystynyt :(
Tulee kyllä oikeasti näistä teidän jutuista tosi paha mielli, sillä olen kaikkeni yrittänyt.
Nykyinen puolisoni maksaa mm. elastusmaksua omasta lapsestaan tuplaten enemmän kuin omien lasteni isä, vaikka lapsi on meillä 20pvää/kk. Ostamme lisäksi lapselle aina talvitamineet, sukset, luistimet, polkypyörät jne..

Jep , ise saan lapseni MINIMIlearin Kelalta . kun isällä ei ole tuloja laisinkaan - tai melkein niin .
Minimialri on 143 e...
eli jos tulot on 600/e kk ja sun tuot olemattomat - elarit on apahsti alakantissa.
Reilua olisi ollut sopia tai sopia jatkossa juurikin noin että uudet ja isot harrastukset ja hankinnat maksatte puoliksi.
Näin tekevät ystäväni perheessä joss myös hyvätuloinen maksaa non pientä elaria.
Kitinää ja natinaa , mutta suht sujuu heilläkin.
Ja jos ei alkaisi sujua - ainahan voi tarkistuttaa elarit uusiksi - miehesi varmasti tietää että joutuisi enempi sillätapaa maksamaan ..

[QUOTE="alkup.";24536770]No meillä ei todellakaan ole näin. Sanoin jo, että minä maksan lasten kaikki menot, vakuutukset ja päivähoidon.
Ja olen tehnyt töitä niin paljon kuin olen pystynyt :(
Tulee kyllä oikeasti näistä teidän jutuista tosi paha mielli, sillä olen kaikkeni yrittänyt.
Nykyinen puolisoni maksaa mm. elastusmaksua omasta lapsestaan tuplaten enemmän kuin omien lasteni isä, vaikka lapsi on meillä 20pvää/kk. Ostamme lisäksi lapselle aina talvitamineet, sukset, luistimet, polkypyörät jne..[/QUOTE]

Meinaat että ex on velvollinen maksamaan enemmän kun olet vetänyt jonkin adoniksen samaan kämppään asumaan?

Pelkät tulot eivät merkitse vaan myös miehen menot. Minkälaiset asumiskustannukset hänellä on ja onko lapsia huolettavina? Elarien tarkistus voisi olla paikallaan, ilmeisesti tulosi ovat muttuneet nyt reilusti kun menit opiskelemaan? Miehellä ei ole kuitenkaan mitään pakkoa maksaa enemmän ennen kuin muutos vahvistetaan, toki hän voi halutessaan osallistua kustannuksiin enemmän.

Jep , ise saan lapseni MINIMIlearin Kelalta . kun isällä ei ole tuloja laisinkaan - tai melkein niin .
Minimialri on 143 e...
eli jos tulot on 600/e kk ja sun tuot olemattomat - elarit on apahsti alakantissa.
Reilua olisi ollut sopia tai sopia jatkossa juurikin noin että uudet ja isot harrastukset ja hankinnat maksatte puoliksi.
Näin tekevät ystäväni perheessä joss myös hyvätuloinen maksaa non pientä elaria.
Kitinää ja natinaa , mutta suht sujuu heilläkin.
Ja jos ei alkaisi sujua - ainahan voi tarkistuttaa elarit uusiksi - miehesi varmasti tietää että joutuisi enempi sillätapaa maksamaan ..

Elatusmaksuihinhan vaikuttaa moni muukin asia kuin isän tulot. Mm. lapsen elatuksen tarve, isän muut kulut kuten asuntolainat jne. Kysyä voi, mutta ei tarvitse olettaa että tulee maksamaan.

Ihan uteliaisuudesta, mistä ammatista tienaa 6000e/kk?

Miten ihmeessä voi noin erilaisilla tuloilla tulla mitä kummallisimpia elatusmaksuja? Mun järkeen ei mahdu, että pari-kolme tonnia tienaava maksaa tuplaten sen minkä jonku kuustuhatta nettoava? Mikä ihme voi vaikuttaa noin paljon? (Aika OT, mutta tuli vaan mieleen, kun oon tätä joskus ennenkin ällistellyt.)

Olisiko minun pitänyt elää loppuelämä yksin? Mitä se tähän liittyy?
Lasteni isän ammattia en ala erittelemään. Hänellä ei ole muita huollettavia, uusi puoliso on kyllä.

[QUOTE="alkup.";24536817]Olisiko minun pitänyt elää loppuelämä yksin? Mitä se tähän liittyy?
Lasteni isän ammattia en ala erittelemään. Hänellä ei ole muita huollettavia, uusi puoliso on kyllä.[/QUOTE]

Onko tulosi muuttuneet miten paljon siitä kun elarit laskettiin?

[QUOTE="alkup.";24536817]Olisiko minun pitänyt elää loppuelämä yksin? Mitä se tähän liittyy?
Lasteni isän ammattia en ala erittelemään. Hänellä ei ole muita huollettavia, uusi puoliso on kyllä.[/QUOTE]

Siten se liittyy että ukkosi olisi kannattanut tai siis sinun olisi kannattanut miettiä toisenkin kerran, millasen perheen perustaa että sitä on varaa myös elättää.

[QUOTE="vieras";24536856]Siten se liittyy että ukkosi olisi kannattanut tai siis sinun olisi kannattanut miettiä toisenkin kerran, millasen perheen perustaa että sitä on varaa myös elättää.[/QUOTE]

Mikä ihme sinuakin riivaa?
Minulla on varaa elättää perhettäni ja maksaa kaikki mitä lapset tarvitsevat. Kysyin vaan harrastuksesta, onko se vaikea ymmärtää?

Olet ihan hirveän ilkeä ihminen ja ilmeisesti myös lukutaidoton.

[QUOTE="alkup.";24536869]Mikä ihme sinuakin riivaa?
Minulla on varaa elättää perhettäni ja maksaa kaikki mitä lapset tarvitsevat. Kysyin vaan harrastuksesta, onko se vaikea ymmärtää?

Olet ihan hirveän ilkeä ihminen ja ilmeisesti myös lukutaidoton.[/QUOTE]

Miksi sun sitten pitää ruiputtaa ettei ole varaa maksaa harrastuksia?

Jos sinulla ei ole varaa maksaa harrastusta, niin sano se toki suoraa lasten isälle. Voi olla hyvinkin, että voitte sopia, että sinun opintojesi ajan mies maksaa kyseisen harrasuksen, sinä valmistuttuasi.

Pienet eivät toki harrastuksia tarvitse, mutta esim. jääkiekko on sellainen harrastus, että se tosiaan kannattaa aloitta 6-vuotiaana, jos varmuudella haluaa mukaan.

[QUOTE="minä";24536942]Jos sinulla ei ole varaa maksaa harrastusta, niin sano se toki suoraa lasten isälle. Voi olla hyvinkin, että voitte sopia, että sinun opintojesi ajan mies maksaa kyseisen harrasuksen, sinä valmistuttuasi.

Pienet eivät toki harrastuksia tarvitse, mutta esim. jääkiekko on sellainen harrastus, että se tosiaan kannattaa aloitta 6-vuotiaana, jos varmuudella haluaa mukaan.[/QUOTE]

Näin teenkin :)

Itse myös ehdottaisin että keskustelet lasten isän kanssa reilusti asiasta. Vaatimusten esittäminen tuskin vie asiaa eteenpäin mutta keskustelemalla isäkin varmaan on myöntyväisempi asiaan. Voithan aina ehdottaa että josko isä edes osittain osallistuisi lasten harrastuskustannuksiin, maksaisitte vaikka puoliksi.

Yhteistyössä