Elatusmaksuista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuleva yyhoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuleva yyhoo

Vieras
Ero on tulossa ja olin eroasioissa oikeusaputoimistossa. Siellä oikeusavustaja sanoi, että on mahdollista elatusmaksuista saada "tilapäinen" päätös, että Kela maksaa ne, jos on aihetta odottaa, että elatusvelvollinen riitauttaa lastenvalvojan ehdotuksen tai ei saavu lainkaan paikalle... Eli siis että jos joudun yksin meneen lastenvalvojalle, siellä arvioidaan sitten puolison tulot ja tehdään ehdotus. Ja samantien sitte sais Kelalta sen, koska käräjäoikeuden päätöksessä voi mennä kuukausia..... Onko täällä mahdollisesti kokemuksia em. asiasta? Vai olenko ymmärtänyt väärin tuon, mitä oikeusavustaja tarkoitti....

Joo siis jotain tän suuntaista tarkoitin.... Ymmärsin kyllä että Kela perii ne sitte isältä? Mutta siis jos tästä riitaa tulee, en joudu kuukausikaupalla olemaan ilman elareita, vaan saan ne ainaki sitte Kelasta...?

Saat kyllä. Aivan sama jos ex kieltäytyy maksamasta määrättyjä elatusmaksuja, kela maksaa ainakin tuen. Tosin jos elatusmaksuksi määrätään alle sen mitä saat etukäteen tukea, niin siten takaisinperintä kohdistuu myös sinuun.

Saat kyllä. Aivan sama jos ex kieltäytyy maksamasta määrättyjä elatusmaksuja, kela maksaa ainakin tuen. Tosin jos elatusmaksuksi määrätään alle sen mitä saat etukäteen tukea, niin siten takaisinperintä kohdistuu myös sinuun.

Mutta eikös sen kelan minimin saa jokatapauksessa, vaikka isälle määrättäis maksun suurudeksi vaikka 50e ? Eihän ne silloin mitään takasin peri, isältä toki sen 50e jos jättää maksamatta.....? Oonko mä nyt ihan hakoteillä? Ikinä oo tarvinnu tälläsiä miettiä.....

Mutta eikös sen kelan minimin saa jokatapauksessa, vaikka isälle määrättäis maksun suurudeksi vaikka 50e ? Eihän ne silloin mitään takasin peri, isältä toki sen 50e jos jättää maksamatta.....? Oonko mä nyt ihan hakoteillä? Ikinä oo tarvinnu tälläsiä miettiä.....

Ja jos elatuksen tarve on yli sen Kelan minimin, Kela maksaa sen minimin ja maksaa sitten sen loppuosan, kun saa sen mahdollisesti isältä perittyä?

Exän tulot olivat yhdessä vaiheessa niin pienet, että sossussa laskettiin että pystyy maksamaan elareita reilun 60€. Exä maksoi sen itse ja loput maksoi Kela. Mitään ei peritty exältä takaisin kun tosiaan laskettu ettei elatuskykyä ole enempää.

Hirvittää vaan, jos joudun ikuisuuksia odottaan elareita. Lastenvalvojalle päästään vasta toukokuun lopulla, ja elareita en oo saanut siis latiakaan, vaikka erossa ollaan oltu jo kuukasia. Jonot lastenvalvojalle niin pitkät. Eli enempään ei oma perse taivu ilman elareita, muutto edessä, takuuvuokrat jne.... :/ Voinko nyt sitte olla siinä uskossa, että alkaisin saamaan ainakin Kelalta tuon lastenvalvojan käynnin jälkeen, ehkä heti kesä-heinäkuussa?

Jos sen takia, että isälle ei ole maksukykyä. Mutta jos elarit katsotaan sen takia pieniksi että sinä tienaat paljon, niin elatustuki voi olla pienempi kuin täysi määrä. Molemmat vanhemmat ovat vastuussa lapsen elatuksesta elatuskykyjensä suhteessa.

Jos sen takia, että isälle ei ole maksukykyä. Mutta jos elarit katsotaan sen takia pieniksi että sinä tienaat paljon, niin elatustuki voi olla pienempi kuin täysi määrä. Molemmat vanhemmat ovat vastuussa lapsen elatuksesta elatuskykyjensä suhteessa.

Aivan...tota en ajatellutkaan. No itellä on pienet tulot, ku olen lasten kanssa olllut kotona. Miehellä sen sijaan todella hyvät tulot.

Yhteistyössä