Elatusmaksuista ja luonapitovähennyksistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitenkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitenkä

Vieras
Elikkäs etä vaatii nyt että elatusmaksusta (jonka saan kelalta) tulee vähentää luonapito vähennys. Saan minimi elatusmaksua. Voidaanko luonapitovähennys määrätä jos en siihen suostu?

Kun tässä syksyllä oltiin käräjillä lapsen tapaamisiin liittyvissä asioissa, etä ei saanut oikeusapua asianajajaan, minä sain eli voisi kuvitella että etällä on paremmat tulot kuin minulla? vai kuinka? voinko minä puolestani vaatia elatustuen korotusta?

Mutta sinähän saat siis elatustukea, et elatusapua?

Ohjeen mukaan lapsesta erossa asuvan vanhemman pitäessä lasta luonaan elatusavun määrästä tehdään lapsen välttämättömiä elinkustannuksia luonapitoaikana vastaava vähennys, jos luonapito on keskimäärin 7 tai sitä enemmän yötä kuukaudessa. Luonapitovähennys on porrastettu lapsen iän ja luonapitoöiden lukumäärän mukaan vähennyksen ollessa 26–54 euroa/kk elatusavun määrästä.

Periikö Kela noita elareita siis exältä? Vai maksaako ex minnekään mitään maksuja lapsistaan?

Sulla on idiootti ex. Ei tule mitään luonapitovähennyksiä, vaikka ex maksaisi suoraan elatuksen sulle. Anna mennä toisestakorvasta sisään ja toisesta ulos.

Vaikka sun exäs ottais lastaan nyt 20 yötä kuussa, niin elatusmäärä ei muutu jos sinä et halua sopimusta muuttaa. Ja tämä on juuri selville otettu tuore fakta(lastenvalvojalta).

Yhteistyössä