Elatusavun suuruudesta/pienuudesta - kuinka voi olla niin isoja eroja?

Olen lueskellut minkalaisia elatusapuja monien lapsista etävanhempi maksaa ja en voi kuin ihmetellä.

Olemme molemmat exän kanssa työssäkäyviä, asuntovelallisia ja asutaan asumiskustannuksiltaan Suomen kalleimmpiin kuuluvalla asuinalueella. Palkkatuloilla ja lapsilisillä maksellaan kaikki menot.

OM:n suositteleman alatusavun laskentatavan mukaan exän osuus/lapsi on 450 eur/kk eli yhteensä 900 eur molempien lasten elatukseen.

Summa kuulostaa tosi isolta, mutta kun olemme laskeneet kaikki tulot ja menot, niin exälle jää silti liki 800 eur/kk kaikkeen ylimääräiseen - vaikka pankkitilille laittaisi makaamaan.

Voin ihan vertailuksi kertoa, että minulle ei tuollaisia summia kaikkien menojen jälkeen jää vaan pihistämällä omista mennään.

On ollut hurja lukea, kuinka pienellä rahalla täällä yh:t selviää, mutta suuret tulot ja suuret menot menevät näköjään tässä elatusasiassakin käsi kädessä.

Tuostahan pitäisi vähentää lapsilisät. Ja loppu jaetaan vanhempien elatuskyvyn mukaan. Eli sun elatuskyky on ilmeisesti nolla? Itse saan 118e ja sentit päälle per lapsi. Vaikka taatusti tulot on miljoona kertaa pienemmät ku exällä. Mutta me ei olla ikinä niitä lasketettu lastenvalvojalla, ja tuskin jaksan alkaa moiseen. Enää kolmisen vuotta niin sitten ei tarvii olla exän kanssa enää missään tekemisissä...

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Tuostahan pitäisi vähentää lapsilisät. Ja loppu jaetaan vanhempien elatuskyvyn mukaan. Eli sun elatuskyky on ilmeisesti nolla? Itse saan 118e ja sentit päälle per lapsi. Vaikka taatusti tulot on miljoona kertaa pienemmät ku exällä. Mutta me ei olla ikinä niitä lasketettu lastenvalvojalla, ja tuskin jaksan alkaa moiseen. Enää kolmisen vuotta niin sitten ei tarvii olla exän kanssa enää missään tekemisissä...
Minun nettotuloni ovat 30 % pienemmät kuin miehen ja totta kai vastaan elastukykyjemme suhteessa myös lasten elatuksesta. Raha ei vaan siinä siirry pankkitililtä toiselle.

OM laskentatavassa lapsen elatustarpeessa otetaan huomioon myös lapsen osuus asumismenoista. Kahden lapsen perheessä se on 19 %/lapsi. Jos on kalliit asumiskustannukset (laina, vastike jne), niin lapsen elastustarpeessa ne myös huomioidaan.

Ei asumis kustannuksissa laiteta "lapsenpiikkiin" esim. kohtuuttomia lainan lyhennyksiä, niitähän voi kk:ssa maksaa vähän tai paljon. OM:n sivuilla löytyy määritys kohtalaisista asumista kustannuksista ja jos nämä ylityy ei niitä huomioida elatusapua laskettaessa.

Mun ex-aviomieheni maksaa KAHDESTA lapsesta yhteensä 100 ?/kk. Hänellä kun on minua pienemmät tulot. Laskennassa on käytetty OM:n ohjeistusta.

Tulossa olevan kolmannen lapseni isä on vastaavasti erittäin hyvätuloinen. Jos olisin itse pienituloinen, niin menisi varmaan lähelle 300 ?/kk. Onneksi en ole, joten alustavien laskelmien mukaan hän joutunee maksamaan suunnilleen 150 ?/kk.

Jotenkin epäilen, että laskelmassanne on jotain vialla, jos saitte elareiden suuruudeksi 450 ?/lapsi. Lapsella pitäisi olla todella paljon erityisiä kuluja (esim. sairaus jota vakuuutus ei korvaa, superkallis harrastus, äidin asumiskulut 2000 ?/kk tms.), jotta tuollaiseen summaan pääsee... Tiedän ainoastaan yhden tapauksen, jossa isä maksaa yli 300 ?/kk. Oliskohan jotain kuluja laskettu sekä yleisiin että erityisiin kustannuksiin?

Meillä laskettiin pienemmän lapsen elatusavun suuruudeksi n.175?/kk kuitenkaan en saa kuin sen 124? koska isä ei maksa itse maksujaan...Ja tuo 175? oli aika normaali mun käsityksen mukaan mikä on alle 6v lapsen tarve.Lapsen ikähän kun vaikuttaa myös noihin...

Yhteistyössä