elatusavuista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti vaan

Vieras
Olen lueskellut näitä keskusteluja kuinka paljon kukin saa ja miten pitäis saada enemmän. Yksinhuoltajien työttömyysaste on huima - rahat kerätään muutoin kuin työtä tekemällä. Kun työnteko ei vaan kannata. Uusperheellisenä, entisenä yksinhuoltajana en vaan voi käsittää sitä, miksi ex-puolisoiden pitäisi rahoittaa yh:den elämä?!?
Tuskin se ero halpaa koskaan on niille etävanhemmillekaan. Mielestäni oikeudenmukaisinta olisi se, että joka ikinen lapsi, oli sitten ero- tai au-lapsi saisi täsmälleen saman summan elatuksena. Miksi ihmeessä elatusavun pitää muotoutua jotenkin tulosidonnaisesti? Jos elatusapu olisi kaikille sama, vältyttäisiin kaikilta riidoilta, säästettäisiin käräjöintirahoja ja sitä kautta sitten voitaisiin rakennella "köyhyyspaketteja". Suomessa kukaan ei ole niin köyhä, etteikö ruokaa ja lämpöä riittäisi. Jos vain jokainen eläisi sen mukaan mihin on varaa. Ja jos haluaa elintasoaan nostaa, siitä vaan kouluttautumaan ja työllä ansaitsemaan. Nimim. Yksinhuoltajien ainaiseen valitukseen kyllästynyt!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.09.2005 klo 08:19 äiti vaan kirjoitti:
Olen lueskellut näitä keskusteluja kuinka paljon kukin saa ja miten pitäis saada enemmän. Yksinhuoltajien työttömyysaste on huima - rahat kerätään muutoin kuin työtä tekemällä. Kun työnteko ei vaan kannata. Uusperheellisenä, entisenä yksinhuoltajana en vaan voi käsittää sitä, miksi ex-puolisoiden pitäisi rahoittaa yh:den elämä?!?
Tuskin se ero halpaa koskaan on niille etävanhemmillekaan. Mielestäni oikeudenmukaisinta olisi se, että joka ikinen lapsi, oli sitten ero- tai au-lapsi saisi täsmälleen saman summan elatuksena. Miksi ihmeessä elatusavun pitää muotoutua jotenkin tulosidonnaisesti? Jos elatusapu olisi kaikille sama, vältyttäisiin kaikilta riidoilta, säästettäisiin käräjöintirahoja ja sitä kautta sitten voitaisiin rakennella "köyhyyspaketteja". Suomessa kukaan ei ole niin köyhä, etteikö ruokaa ja lämpöä riittäisi. Jos vain jokainen eläisi sen mukaan mihin on varaa. Ja jos haluaa elintasoaan nostaa, siitä vaan kouluttautumaan ja työllä ansaitsemaan. Nimim. Yksinhuoltajien ainaiseen valitukseen kyllästynyt!!!

Olitko itse TYÖTÖN YKSINHUOLTAJA? Kyllä aika erilaista, kun työssäkäyvällä..rahallisesti. Kyllä silloin varmaan aika tiukkaa on ja raha LAPSEN menoihin tarpeen. Eikä kaikki omasta tahdosta työttömiä ole.
Minä kun olin yh.(äitiyslomalla ja hoitovapaalla) niin lapsi sai minimi elarit ja kyllä se kaikki meni LAPSEEN.
Silloin kun sairastui ja vaatettakin piti ostaa,oli kyllä aika tiukkaa.
Ja itse jäin sitten ilman.
MUTTA AINA RAHAT RIITTI,kun ostokset teki järjellä.
Kirjoituksestasi voisi saada sellaisen käsityksen,että miehesi maksaa elareita enemmän,kun minimin ja se :x sinua.
Meillä lapsi saa edelleen minimin ja se on mukava lisä lapsen tarpeisiin...ruoka,vaatteet yms. Ja isä EI hälle MITÄÄN OSTA.
Enkä ole odottanutkaan niin.
Kai se on sama asia suhteutettuna maksaako huonotuloinen isä minimin ja hyvätuloinen enemmän. Tälle huonotuloiselle minimikin voi olla iso raha.
Itse siis olin yh ja useamman vuoden nyt uusperheellinen.
Meillä ei eletä entisien rahoilla.
Mutta empä rupeaisi asiaa yleistämään,että yh.t elää ex.n rahoilla kotona maaten töitä karttaen...valittaen.
Aina kun ei voi tietää toisen elämäntilannetta.

En ole työtön yksinhuoltaja - en ole koskaan ollutkaan. Meillä ex maksaa minimit minulle ja nykyinen mieheni maksaa minimit exälleen. Kaikki toimii kuitenkin. Just sunlaisia riittää. Valitusta ja valitusta. Kyllä varmasti jokaiselle on sairasteluja ja muita murheita, mutta kyllä niistä selviää, jos vaan ITSE jaksaa yrittää. Mikä musta on outoa, on se, että niin moni jää kaivelemaan/haikailemaan niitä menneitä. Itse ajattelen, ja nykyinen mieheni myös, samoin kuin exäni ja mieheni exä, että se entinen parisuhde EI vaan toiminut. Sen enempää syyllistä hakematta. Tuli mentyä väärän ihmisen kanssa naimisiin. Mutta se oli se aika ja se on mennyttä. Ei kiristystä mihinkään suuntaan minkään keleen korotettujen elareiden merkeissä.Kaikki ovat jatkaneet OMAA elämäänsä. Elatusavut ovat pelkkää riitaa ja kiristystä ja kiusantekoa, silloin kun ahneus iskee. Eivätkä em. asiat ainakaan niitä ero- tai au-lapsia auta laisinkaan!
Järki käteen ja elämää elämään! Ja muistakaapa myös se, että uusperheen "uudetkin" lapset kuluttavat - elävät. Ja kyllä noi "vanhat" lapsetkin näyttävät hyvin elävän ja sopeutuvan - kunhan asiat käsitellään hyvässä hengessä ja oikealla asenteella - mitään osapuolta mollaamatta tai syyllistämättä! Aurinkoista perjantaita! :wave:

Minun valintani on että en halua esikoisesta elatusapua, etenkin kun poika on isällään liki puolet kuukaudesta. Nettona varmasti maksan lapsen kuluista enemmän ainakin tällä hetkellä vaikka tuloni ovat pienemmät (maksan päivähoitomaksun). Muuten molemmat pitävät huolen että lapsella on riittävästi vaatetta, leluja yms, niitä ei roudata paikasta toiseen. Mutta vaikka poika olisi kokonaan minulla, tuskin silti vaatisin sitä elatusapua, lapsen tehdessäni olen ottanut sen riskin että saatan joutua vastaamaan hänestä yksin, niin kasvatuksellisesti kuin taloudellisesti.

Periaatteessa kannatan tasarahamallia, miksi exää pitäisi rangaista paremmista tuloista niin että joutuu maksamaan enemmän mitä enemmän on tuloja, lasten kulut eivät kuitenkaan muutu mihinkään.

Sen sijaan peräänkuulutan sitä epäkohtaa että vaikka uudella puolisolla ei ole mitään elatusvelvollisuutta lapseen, hänen tulonsa vaikuttavat esim päivähoitomaksuja määrättäessä yms. Meillä nyt on se onnellinen tilanne rahasta ei tarvitse riidellä eikä kovin ihmeemmin erotella kumman rahat kun on yhteinen tili mutta hassua se silti on, kaikilla ei ole yhtä onnellisesti..

Toi olis kyllä hyvä toi tasarahamalli.
Ja mihin lähivanhempi,yleensä äiti unohtaa sen oman elatusosuutensa?
voisi kokeilla vaikka niin että laittaa eri tilille molemmat elarit ja lapsilisän,siis lähin ja etän osuuden.
ja siitä sitten makselee lapsen kuluja ja jos oikeesti saa kaikki käytettyä vika on jossain muualla kun rahasumman suuruudessa \|O

Jos ette ole eunohtanut tämä koko systeemi menee tulojen mukaan. Verot ja kaikki maksut on kovasti progressiivisia.

Entäpä jos isä haluaa maksaa edellisen liittonsa lapsille ylimääräistä? Omista rahoistaan ja varaa on? Ja uusi vaimo laittaa vastaan??? Isä voi myös HALUTA ostaa "ylimääräisiä" lapsilleen. Jopa edellisen liiton.

Uudet vaimot voisivat myös muistaa että tuo rakas mies on aiemmin rakastanut sitä rahanahnetta ja patalaiskaa ex:ää (valinnut itse ja vapaaehtoisesti) ja siittänyt ne lapsetkin, tarkoituksella tai vahingossa, mutta sen riskin ottaa aina kun ilman kondomia harrastaa (eli vastuu se miehelläkin).

Huom. en ole se ex.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.09.2005 klo 23:55 Tämmöttis kirjoitti:
Uudet vaimot voisivat myös muistaa että tuo rakas mies on aiemmin rakastanut sitä rahanahnetta ja patalaiskaa ex:ää (valinnut itse ja vapaaehtoisesti) ja siittänyt ne lapsetkin, tarkoituksella tai vahingossa, mutta sen riskin ottaa aina kun ilman kondomia harrastaa (eli vastuu se miehelläkin).

Huom. en ole se ex.
:laugh:

Aika huono veto. Sanoit juuri sen, mistä aiemmin mainitsin... Miksi ne exät ei voi jatkaa OMAA elämäänsä...? En hlökoht. koskaan mieti sitä exää, että voi kuinka sitä rakastinkaan. Eikä varmasti kukaan aikuinen normaalilla järjenjuoksulla niin tee. Sehän estäisi tämän päivän elämisen! Jos elatusapu olisi kaikille sama, niin ei olisi katkeria kirjoituksia tälläkään palstalla eikä pohdintoja siitä, että mitähän se naapurin neljän lapsen yksinhuoltaja saa kun sinä saat vaan näin vähän... Ja siitä vastuusta... Voi hyvät hyssykät. Onhan se äidillä vastuu, kun lapsen päättää saattaa maailmaan. Miksi sinäkin olet niin katkera siitä, ettet saanut sitä miestä pidettyä lapsella?
Parisuhteeseen tarvitaan aina kaksi. Vääriä valintoja menneisyydessä - pitää varmaan sunkin joskus vilkaista peiliin.
ElatusAVUT kaikille samoiksi! Kuka lähtee barrikaadeille? ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.09.2005 klo 09:32 äiti vaan kirjoitti:
Just sunlaisia riittää. Valitusta ja valitusta. Kyllä varmasti jokaiselle on sairasteluja ja muita murheita, mutta kyllä niistä selviää, jos vaan ITSE jaksaa yrittää. Mikä musta on outoa, on se, että niin moni jää kaivelemaan/haikailemaan niitä menneitä.

Minä kun en kylläkään valittanut!!
Minimi elarit riittäneet! Silloinkin kun olin yh ja kotona.
Riittivät kun pojalta leikattiin sydän ja oli pitkään sairaalassa ja ostin kalliita lääkkeitä.
Silloin piti vain omat tarpeet laittaa toiselle sijalle!
En valita vaan olen onnellinen,että sain pitää lapseni. Raha ei ole pääasia,kunhan vain perus tarpeet tuli täytettyä.
Ja olen aina ollut selviäjä luonteeltani ja AIVAN ITSE JAKSOIN SILLOINKIN yrittää.
Minä en haikaile menneitä,vaan elän tätä päivää.
Mutta kai kaikki välillä muistelee menneitä...niin hyviä,kun pahoja aikoja.
Ja minun periaatteeni on ollut aina,että kyllä minä lapseni elätän.
Tarkoitinkin että aina ei voi tietää "valittajan" elämäntilannetta,että joillain voi oikeasti olla vaikeaa. :) :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.09.2005 klo 09:32 äiti vaan kirjoitti:
En ole työtön yksinhuoltaja - en ole koskaan ollutkaan. Meillä ex maksaa minimit minulle ja nykyinen mieheni maksaa minimit exälleen. Kaikki toimii kuitenkin. Just sunlaisia riittää. Valitusta ja valitusta. Kyllä varmasti jokaiselle on sairasteluja ja muita murheita, mutta kyllä niistä selviää, jos vaan ITSE jaksaa yrittää. Mikä musta on outoa, on se, että niin moni jää kaivelemaan/haikailemaan niitä menneitä. Itse ajattelen, ja nykyinen mieheni myös, samoin kuin exäni ja mieheni exä, että se entinen parisuhde EI vaan toiminut. Sen enempää syyllistä hakematta. Tuli mentyä väärän ihmisen kanssa naimisiin. Mutta se oli se aika ja se on mennyttä. Ei kiristystä mihinkään suuntaan minkään keleen korotettujen elareiden merkeissä.Kaikki ovat jatkaneet OMAA elämäänsä. Elatusavut ovat pelkkää riitaa ja kiristystä ja kiusantekoa, silloin kun ahneus iskee. Eivätkä em. asiat ainakaan niitä ero- tai au-lapsia auta laisinkaan!
Järki käteen ja elämää elämään! Ja muistakaapa myös se, että uusperheen "uudetkin" lapset kuluttavat - elävät. Ja kyllä noi "vanhat" lapsetkin näyttävät hyvin elävän ja sopeutuvan - kunhan asiat käsitellään hyvässä hengessä ja oikealla asenteella - mitään osapuolta mollaamatta tai syyllistämättä! Aurinkoista perjantaita! :wave:

Muuten olen samoilla linjoilla kanssasi "äiti vaan", mutta tässä on muutama juttu johon kommentoin:

Sairasteluja ja muita murheita on kaikilla ja niistä selviää jos haluaa. Juu., totta. Silti saattaa yllättää, ettei se raha kertakaikkisesti riitäkään. Itselleni tuli tilanne, jossa elarit loppuivat, asumistuki loppui, ja oli elettävä pelkällä palkallani. Toistan: palkalla. niin ja lapsilisä ja se valtaisia yh-korotus päälle.
Olin töissä.
Lapset olivat yläasteen aloittanut ja lukion just aloittanut.
Koulututtautuminen ei siinä vaiheessa olisi ollut mikään ratkaisu: olin jo sen tehnyt, yh:na. Koulutus oli, ja vakituinen, tosin pienipalkkainen, työpaikka oli.
Sosiaalitoimen toimeentulotuki ei ole mikään automaatti, mistä saa kun talous takkuaa. Ei todellakaan!
Vuokra aikankin täällä pk-seudulla on korkea. Neuvo: muuta halvemaan.
Juu, mutta ei sitä kahdessa kuukaudessa mihinkään muuteta! Menee monta kk ennenkuin uusi asunto järjestyy ja sitten se oleellinen kysymys: mihin halvempaan!?! Asunnon on jonkun kokoinen oltava, semmoinen mihin jokaisen sänky ja koululaisen kirj.pöytä sopii, edes sen verran.

Omasta itsestä on moni asia kiinni, ainakin se asenne miten eteenpäin ja miten selvitään kun tilanne on tiukka.

En valita. Minä selvisin. Sain avun seurakunnalta, ja ruokakassia suurempi apu oli sillä henkisellä tuella ; että oli joku jolle kertoa, joku joka jaksoi kuunneella tiukassa tilanteessa olevaa. Meillä ei edes ollut mitään, mistä karsia.

Tilanne oli väliaikainen, onneksi. Mutta on perheitä ja on tapauksia, joissa tilanne jää pysyväksi: palkka ei riitä elämiseen.
Esim. meillä tilanne johtui just siitä, että palkkani oli (markka-aikaa elettiin) vajaa 6000 mk/kk ja vuokra oli 4000 mk/kk. Vajaa 2000 mk /kk + lapsilisä ei riittänyt muihin laskuihin (puhelin, tv-lupa, vakuutus, sähkö, ruoka, lukiolaisen koulu- ja muut kirjamenot, minun ja lukiolaisen työ- ja koulumatkakulut julkisilla - ihan liian pitkä matka kulkea fillarilla!) .
Elin yli varojeni joka kk, onneksi oli säästöjä millä elää. Siinä vaiheessa kun elatusmaksut alkoivat taas juoksemaan, olin elänyt kaikki kaikki säästöni.. asumistukea emme enää saaneet.

Kyllä, otin toisen työpaikan siihen päälle. Kävin siis muutamana iltana töissä oman päivätyöni lisäksi. Pidemmän päälle sitäkään ei jaksaisi, sillä kotonakin pitäisi olla, että murkkuikäiset pysyisi ruodussaan...
ja onhan se uuvuttavaa muutenkin.

Jos elämä on pelkkää kituuttamista, alkaa mieli katkeroitua. Jos kokee olevansa umpikujassa, joista ei näe ulospääsyä, alkaa hakea syyllistä tilanteeseen. Menee jonkin aikaa - ehkä vuosia, ennenkuin huomaa että voi itse tehdä jotain, vaikkapa lähteä opiskelemaan, mikä taas taloudellisesti ei kaikille ole mahdollista, lainarahalla ei kaikki uskalla elää.
Ja sitten saattaa tulla se ajatus: jos en olisi sen p***an kanssa näitä lapsia tehnyt, en olisi tässä kurimuksessa.. ja kuitenkin lapset ovat rakkainta ja suurinta mitä on, joten syyttäminen käännetään exään ja hänen nyxäänsä jne.

Olikohan sekava.
No, minun tilanne oli onnekseni vain väliaikainen. Talous on nyt kunnossa, se sama vakituinen pienipalkkainen työkin vielä on, mutta kyllähän tuo aika opetti.

Aika huono veto. Sanoit juuri sen, mistä aiemmin mainitsin... Miksi ne exät ei voi jatkaa OMAA elämäänsä...? En hlökoht. koskaan mieti sitä exää, että voi kuinka sitä rakastinkaan. Eikä varmasti kukaan aikuinen normaalilla järjenjuoksulla niin tee. Sehän estäisi tämän päivän elämisen! Jos elatusapu olisi kaikille sama, niin ei olisi katkeria kirjoituksia tälläkään palstalla eikä pohdintoja siitä, että mitähän se naapurin neljän lapsen yksinhuoltaja saa kun sinä saat vaan näin vähän... Ja siitä vastuusta... Voi hyvät hyssykät. Onhan se äidillä vastuu, kun lapsen päättää saattaa maailmaan. Miksi sinäkin olet niin katkera siitä, ettet saanut sitä miestä pidettyä lapsella?
Parisuhteeseen tarvitaan aina kaksi. Vääriä valintoja menneisyydessä - pitää varmaan sunkin joskus vilkaista peiliin.
ElatusAVUT kaikille samoiksi! Kuka lähtee barrikaadeille? ;)
[/quote]

---

Sorry, mutta multa ei ole lähtenyt se mies minnekään. Ihmettelen vaan että miksi tällä palstalla käydään niin katkeraa riitaa miehen rahoista ja siitä kenelle ne kuuluu.

Kyllä se ex on monilla mielessä, koska se pahaolo tuntuu monelle siitä ex:n ja miehen lapsista tulevan.

Ja jos mies haluaa maksella enemmän, niin senkö sinä haluat sitten estää???

Yhteistyössä